Čtvrtek 4. července 1991

V této perspektivě připadá našim oběma zemím důležitá úloha v mnoha oblastech, počínaje společnou bezpečností. Návštěva prezidenta Havla v sídle Atlantického paktu byla první návštěvou hlavy státu se znovunastolenou a obnovenou demokracií v tomto sídle a byla toho nejlepším důkazem. Neméně důležitý je kontext KBSE, který na základě výsledků vrcholné schůzky v Paříži a nedávno ukončeného zasedání ministrů zahraničí v Berlíně uvede do života evropskou architekturu, o kterou všichni usilujeme a která představuje nejcennější dědictví, které můžeme zanechat budoucím generacím. Váš prezident charakterizoval s nevšední účinností nové a slibné mezinárodní klima, v němž nyní žijeme a které se musíme naučit zhodnocovat, když připomněl ve svém minulém novoročním poselství mimořádné možnosti vytvářet společně lepší budoucnost a ty možnosti, které se otevřely na území střední a východní poloviny kontinentu díky dlouho očekávanému vyjasnění šedivého nebe, ochromení a strachu z aktivity.

Pane předsedo, s těmito pocity znovunalezení plnosti vztahů mezi našimi dvěma zeměmi a parlamenty, kterou tato moje návštěva v prvé řadě chce potvrdit, bych ještě jednou rád poděkoval všem přítomným i vám za možnost, která mi byla poskytnuta, abych promluvil k tomuto shromáždění, a k vyjádření upřímných přání dalšího prohlubování vztahů ve všech oblastech mezi Itálií a přátelskou ČSFR. Děkuji. (Potlesk. Poslanci povstávají.)

Předseda FS A. Dubček: Vážený pán prezident Cossiga, ďakujem vám za ocenenie úsilia nášho ľudu na ceste k demokracii a prosperite. Áno, my nemáme alternatívu, ako som už v úvode povedal a naše kroky i s vašou pomocou skutočne smerujú k tomu, aby sme našli svoje miesto medzi krajinami Európskeho spoločenstva.

Dovoľte mi záverom, aby som vyzdvihol veľký význam vašich slov, ktoré podľa môjho názoru majú veľkú váhu nielen pre dnešok, ale i pre budúcnosť z hľadiska našej práce. Vyzdvihujem tú časť vašich slov, kde ste povedal: "Aby priateľské ČSFR, práve tak, ako i ostatným novým demokraciám tohto regiónu, nikdy nechýbala presvedčivá opora verejnej mienky, parlamentov a európskych vlád." Ďakujem vám za tie významné slová. (Potlesk. Poslanci povstávají a pan prezident Cossiga s doprovodem a s předsedou Federálního shromáždění A. Dubčekem odcházejí ze sálu.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem i veľvyslancom a členom diplomatického zboru, ktorí sa zúčastnili slávnostnej časti 16. spoločnej schôdze.

My budeme pokračovať ešte chvíľu v jednaní. Prosím, aby spravodajcovia zaujali svoje miesto. Pán poslanec Tomis má faktickú poznámku, zrejme procedurálneho charakteru, pretože rozprava už skončila.

Poslanec SN V. Tomis: Ano, jen procedurálního, protože jsem nedostal odpověď na svou otázku a nevím, jestli je to proto, co řekl pan Kočtúch, že rozpočet je stále neprůhledný, jinak by byl přebytek České republiky schodkem 1,5 miliard Kčs, nikdo neví proč a jak. Pan ministr neodpověděl, jestli budeme ještě několik desítek let poslouchat, že je všechno neprůhledné a že z toho důvodu jsou peníze jen takovou běžnou přehazovačkou, ničím jiným, pak je zbytečné schvalovat rozpočty.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Táto problematika nie je v tejto chvíli predmetom jednania. Prosím pána poslanca Zemana, aby predniesol záverečné slovo. Zostaňte, prosím, aby sme boli uznášaniaschopní, pretože pri schvaľovaní tohto uznesenia platí zákaz majorizácie.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec M. Zeman: Vážení kolegové, po dohodě obou zpravodajů budu mluvit za dva. Chtěl bych, i když to není mým zvykem, začít i skončit pozitivně. Domnívám se, že i v tomto rozhádaném parlamentě je jedna věc, která by nás měla spojovat od prava do leva, ty, kdo se domnívají, že hospodářská politika je geniální, ty, kdo se domnívají, že je špatná, i ty, kdo se domnívají, že je něco mezi tím. To, co nás spojuje, je podle mého názoru rozpočtová suverenita parlamentu. Každý parlament hodný svého jména bdí nad tím, aby měl kontrolu nad státním rozpočtem, aby neschvaloval dokumenty, které se během několika měsíců stanou skutečně bezcennými díky modifikacím, které probíhají mimo něj.

Z tohoto hlediska bych rád odpověděl na několik dotazů kolegy Kudláčka a vyjádřil se za zpravodaje ke dvěma pozměňovacím návrhům, které zde byly předloženy kolegou Schneiderem a podporovány kolegou Klausem.

První pozměňovací návrh, tzn. vypustit bod 3 b), získal, jak jsem uvedl, minoritní vótum - konkrétně 5 hlasů ve Sněmovně lidu. Ve Sněmovně národů nezískal ani toto minoritní vótum. Vypuštění by v podstatě znamenalo, že popřeme fakt podpořený kontrolní správou federálního ministerstva kontroly, že došlo nejen k chybě odporující zákonu o rozpočtových pravidlech v roce 1991, což nás skutečně v této chvíli nemusí zajímat, ale zejména že tato chyba je kompenzována druhou chybou, která už se roku 1990 týká, a sice tím, že místo, aby výdajová položka 4 miliardy byla správně v rozpočtu 1991, je kryta ze zdrojů 1990, tedy ze státních finančních aktiv, aniž by to v nám dostupných materiálech bylo jakkoli uvedeno. Pokud tuto informaci nechceme přijmout, pak samozřejmě je možné tento bod vypustit - to záleží na parlamentu, do jaké míry si přeje nebo nepřeje být v tomto smyslu informován. Názor ale, nechci tím zdržovat, kolegy Schneidera, že to bylo vyjasněno při jednání výboru pro plán a rozpočet, mohu, myslím, bohužel úspěšně popřít, stejně jako další člen tohoto výboru kolega Tichý. Tam nás totiž účastníci jednání - všichni pracovníci federálního ministerstva financí do jisté míry, pokud jde o zdroje, informovali. Ale položím jednu otázku, která i pro neodborníky bude zřetelná. Státní finanční aktiva se dělí na dvě části: státní finanční rezervy, které jsou v kontrole parlamentu, a zbytek státních finančních aktiv, který ve v kontrole vlády. V tomto růžovém materiálu žádné takové oddělení nemáte. A právě proto my zde mimo jiné vyžadujeme, abychom tuto informaci měli a dokonce i tehdy, kdyby to bylo kryto z prostředků vlády. Kromě porušení zákona bychom o tom měli vědět. Smyslem tohoto bodu je upozornit, že o tom nevíme. Čtyři miliardy nejsou holubí vajíčko, to je, vážení kolegové, slon.

Stejně tak, pokud jde o druhý a poslední pozměňovací návrh, tzn. o vypuštění bodu 4 f) - další varianty. Tady bych chtěl upozornit, že návrh zákona patrně i ve spolupráci s rozpočtovými výbory by měl být vládě předložen do konce září právě proto, aby nový návrh státního rozpočtu už byl schvalován podle korektnějších rozpočtových pravidel. A protože kolega Kudláček se ptal, v čem by ta vyšší korektnost měla spočívat, myslím, že teď závěrem přejdu k odpovědím na jeho dotazy.

Byly, pokud jsem si je dobře poznamenal, tři. Co je to dlouhodobý rozpočtový výhled? Konstatuji, že v zárodečné podobě tato myšlenka existuje již v zákonu o existujících rozpočtových pravidlech a jde o to ji posílit. Jde o to, že přijímáme-li opatření s platností několika let výdajů, je zapotřebí tyto výdaje podle existujícího zákona, pane kolego, uvést na těchto několik let. Něco jiného je, jak se to dodržuje - zákon mám zde, mohu to demonstrovat. Samozřejmě, jak správně namítal kolega Klaus, v podmínkách ekonomiky přechodu je dlouhodobý horizont obtížný, ale dlouhodobým výhledem se zde může myslet horizont na dva až tři roky. V řadě případů z koncepčních hledisek je to výhodné.

Důležitější otázka je, co jsou a co nejsou závazné ukazatele. Jestli si vzpomínáte, vážení kolegové, my jsme zatím schválili jediný závazný ukazatel, a to bylo saldo státního rozpočtu. Takže když je saldo 5 miliard, příjmy jsou 100, výdaje 95, je to stejné, jako když je to 1 000 a 995. Ale přitom je to sakra velký rozdíl. Zvažovali jsme, že by dalším závazným ukazatelem byly např. výdaje. Ale dovolte mi důkaz sporem - podíl výdajů na obranu nebo cokoli dalšího, co nemůže být modifikováno a co si parlament přeje mít jako nepřekročitelný limit, by bylo nikoliv pouze ukazatelem, o němž je parlament informován, ale také ukazatelem, který parlament chce aktivně ovlivňovat. Myslím, že výdaje na obranu jsou většině z nás dosti blízké.

Konečně třetí a poslední otázka kolegy Kudláčka, a to, co je to omezení zmocnění. Co se týče dosavadního zmocnění, tak vyplývá z cenových metodických a organizačních změn. Uvědomte si ovšem např. na situaci letošního roku, že cenové změny, konkrétně liberalizace, vyvolaly obrovský pohyb a že cenové zvlnění může být i nadále např. manipulací daně z obratu. Takže to zdánlivě nevinné cenové omezení, kterým se v podstatě myslelo omezení dosti metodické a modifikační, se v podmínkách neustálené cenově hladiny v inflačním prostředí stává omezením, které vlastně převrací celý státní rozpočet a výrazně ho kvantitativně modifikuje.

Teď bych ještě odpověděl kolegovi Klausovi, pokud zde je. Pokud zde není, má smůlu, že přijde o tři mé hluboké věty. Názor kolegy Klause, že by ho měla kritizovat vláda za nesplnění jejího usnesení a nikoliv my, jsem již zodpověděl v úvodu. My bychom kritizovali vládu za to, že nás neinformovala o změnách, kdybychom nevěděli, že to ministru financí uložila. To je dosti průhledné.

Za druhé, tvrzení, že hlavní změnou byl vyrovnávací příspěvek, který už jsme projednali, není mírně řečeno zcela přesné, protože Federálním shromážděním neprošla řada velice významných změn včetně některých podstatných změn cenových a daňových a kromě toho už vůbec Federálním shromážděním neprošla řada konsekventních výdajových úprav státního rozpočtu. Opět platí - chceme-li se s tím spokojit, proč ne, je to naše právo - nezabývat se tím.

A konečně názor, že 4 miliardy Kčs jsou "těžká metodická otázka", když na základě citované studie ministerstva kontroly bylo jasně prokázáno jednání v rozporu se zákonem o rozpočtových pravidlech, podle mého názoru není příliš přesvědčivá odpověď.

A skončil bych teď smířlivě tou poslední větou. Vítám námět pana ministra, bychom našli při hledání jakýchsi rozpočtových opatření ex ante prostor pro společnou diskusi minimálně obou výborů pro plán a rozpočet a patrně i hospodářských výborů a federálního ministerstva financí. Samozřejmě, že v řadě dílčích změn nebudeme vyžadovat ani informovanost a v řadě středních změn se spokojíme s touto informovaností a nebudeme se jinak pokoušet do věcí zasahovat. Ale hledejme místo nekonečných hádek tento prostor informovanosti a dialogu, ať příští projednávání státního závěrečného účtu probíhá v pokojnější atmosféře.

Jako zpravodaj tedy doporučuji samozřejmě hlasovat o předložených pozměňovacích návrzích, ale doporučuji přijmout usnesení tak, jak bylo předloženo, s tím, že oba zpravodajové doporučují širší varianty 1 z jediného důvodu - že zabezpečují lepší rozpočtovou informovanost, a tedy i lepší rozpočtovou suverenitu tohoto Federálního shromáždění. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Zemanovi. Žiada o slovo pán poslanec Borguľa? (Ne.) Nežiada. Môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu.

Pri schvaľovaní štátneho záverečného účtu federácie za rok 1990 platí zákaz majorizácie podľa čl. 42 odst. 2 písm. b) ústavného zákona o československej federácii.

Vážené Federálne zhromaždenie, v tejto situácii, kedy je tu takýto stav, navrhujem takéto riešenie, aby sme hlasovali, pretože navrhnuté uznesenie má dve časti. Časť jedna a dva, to je schvaľovacia časť, a potom časť tri a štyri. Tieto dve časti sú svojim charakterom odlišné. Takže by som doporučoval, aby sme hlasovali o schválení štátneho záverečného účtu o časti 1 a 2 ako uznesenie č. 1, kde platí zákaz majorizácie, a potom o časti 3 a 4, vrátane pozmeňovacích návrhov a všetkého, čo k tomu patrí. Ako o normálnom uznesení Federálneho zhromaždenia, kde zákaz majorizácie neplatí a ku ktorého prijatiu je potrebná nadpolovičná väčšina. Má niekto námietku proti tejto procedúre? Nemá námietku, takže budeme hlasovať. Sme uznášaniaschopní. Opakujem znova, že pre schválenie platí zákaz majorizácie a teraz budeme hlasovať o uznesení, ktoré je uvedené v tlači 526 pod bodom 1 a 2. Teda schvaľuje a berie na vedomie. Na toto platí zákaz majorizácie, to znamená, že budeme v Snemovni národov hlasovať oddelene. Hlasujeme o tomto uznesení, o tejto časti tlače 526. Prosím poslancov Snemovne ľudu, aby sa vyjadrili, kto je pre schválenie záverečného účtu a vzatie na vedomie toho, čo je uvedené pod bodom 2, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo. Hlasuje Snemovňa ľudu. (Hlasování započato v 16.22 hod.) (89) Osemdesiatdeväť. Ďakujem.

Kto je proti? (0) Nikto. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (6) Šesť. Ďakujem.

Šesť poslancov sa zdržalo hlasovania, jeden poslanec nehlasoval.

Snemovňa ľudu návrh neprijala, respektíve schválila štátny záverečný účet.

Teraz prosím poslancov Snemovne národov, zvolených v Slovenskej republike - prepáčte prosím, zle som nastavil počítač, ale má tam byť - je treba tridsaťosem. Berte to, prosím, tak, nebudem to už vymazávať. Pýtam sa poslancov Snemovne národov zvolených v Českej republike. Kto súhlasí a schvaľuje štátny záverečný účet za rok 1990? (Hlasuje se.) (45) Štyridsaťpäť. Ďakujem.

Kto je proti? (0) Nikto. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (2) Dvaja. Ďakujem.

Dvaja poslanci sa zdržali hlasovania, hlasovali všetci prítomní poslanci.

Teraz prosím poslancov Snemovne národov, zvolených v Slovenskej republike, tiež je potrebných tridsaťosem hlasov.

Kto je pre tento návrh, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (Hlasuje se.) (41) Štyridsaťjeden. Ďakujem.

Kto je proti? (0) Nikto. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (9) Deväť. Ďakujem.

Deväť poslancov sa zdržalo hlasovania, jeden poslanec nehlasoval.

Poslanci Snemovne národov tiež schválili tento návrh uznesenia a môžem konštatovať, že vzhľadom na súhlasné uznesenie oboch snemovní Federálne zhromaždenie schválilo uznesenie o štátnom záverečnom účte federácie a o súhrnnom štátnom záverečnom účte Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky za rok 1990.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 163, SL č. 258, SN č. 263.)

Teraz pristúpime k druhej časti a tam budeme hlasovať, najskôr o pozmeňovacom návrhu pána poslanca Schneidera. Prosím, aby bol prednesený.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec M. Zeman: Vážení kolegové, prosím, abyste si vzali usnesení a navrhuji toto pořadí. Jde o bod 3 b), kde je uvedena varianta 1, varianta 2 a 4 f), kde je rovněž uvedena varianta 1 a 2. Zpravodajové, jak jsem již uvedl, doporučují variantu 1, ale stejně bychom museli hlasovat k variantě 2 a pan poslanec Schneider v obou případech navrhuje tyto body vyloučit, to znamená, vůbec v usnesení neuvádět. Domnívám se, že nejlogičtějším by bylo hlasovat nejprve o pozměňovacím návrhu pana poslance Schneidera, pokud neprojde, tak o variantě 2, v obou případech a pokud neprojde ani to, tak zůstává základní varianta 1, kterou doporučují oba zpravodajové. Pokud není námitek proti tomuto postupu.

Prosím pana předsedajícího, aby v tomto smyslu, opakuji k bodu 3 b) a 4 f) nechal hlasovat.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem za vystúpenie poslancovi Zemanovi, budeme hlasovať o návrhu pána poslanca Schneidera - vypustiť bod b) z bodu 3 uznesenia. Pýtam sa poslancov Snemovne národov - tu stačí nadpolovičná väčšina - kto súhlasí s návrhom pána poslanca Schneidera, aby sa vypustil bod b) z uznesenia, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo. (Hlasování započato v 16.26 hod.) Hlasuje Snemovňa národov. (55) Päťdesiatpäť. Ďakujem.

Kto je proti? (13 ) Trinásť. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (23) Dvadsaťtri. Ďakujem.

Dvadsaťtri poslancov sa zdržalo hlasovania, traja poslanci nehlasovali.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP