Přítomno: | 130 poslanců Sněmovny lidu |
71 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
62 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek, Bakšay, Benčík, Danihel, Dienstbier
J.st., Dlouhý, Hanák, Hrušínský,
Klaus, Kňažko, Korman, Krejcar, Langoš, Molnár,
Piskoř, Ropek, Sahligerová, Vrchovský, Zán
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Hladík, Hlavička, Němec, Štern
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Bačinský, Gémesi, Klokner, Kontra, Krištofík,
Mečiar, Morovič, Muška, Posluch, Slota, Syč,
Sýkora, Viktorín
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vážené Federální shromáždění,
paní a pánové vážení hosté
zahajuji druhý pracovní den 16 společné
schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů.
Dovolte, abych vás nejprve seznámil s dnešními
projednávanými body. Měli bychom postupovat,
pokud se nestane nic mimořádného, asi v tomto
pořadí:
Nejprve bychom projednali vládní návrh zákona
o úpravě náhrady za ztrátu na výdělku
o skončení pracovní neschopnosti vzniklé
pracovním úrazem nebo nemocí z povolání
(tisk 689). Jde o bod, který jsme včera nestačili
projednat. Časově jako druhý bod bude vystoupení
prezidenta Spojených států mexických.
Dále bychom projednali návrh usnesení o způsobu
volby o odvolání členů kontrolního
orgánu Federálního shromáždění
(tisky 660 a 713).
Jako čtvrtý bod bychom měli odsouhlasit usnesení
Sněmovny lidu a Sněmovny národů ke
zprávě o činnosti parlamentní komise
pro dohled na odsun sovětských vojsk.
Teprve pátým bodem by měl být vlastní
dnešní program. Vidíte, že se dostáváme
do značného skluzu při projednávání
programu, a proto vás v této chvíli žádám,
abyste svá jednání a projevy soustřeďovali
k věcnému projednávání bodů.
Dalším programovým tématem bude vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 298/1990 Sb., O úpravě
některých majetkových vztahů řeholních
řádů a kongregací a arcibiskupství
olomouckého (tisk 676)
Dále vládní návrh státního
závěrečného účtu federace
a souhrnu státních závěrečných
účtů České a Slovenské
Federativní Republiky za rok 1990 a vládní
návrh usnesení (tisk 691).
Dále bychom měli stačit projednat čtyři
vládní návrhy. První se týká
Protokolu o změně dohody o mnohostranném
zúčtování v převoditelných
rublech a o zřízení Mezinárodní
banky hospodářské spolupráce včetně
statutu této banky, podepsaný v Moskvě dne
18. Prosince 1990
Dalším bodem by byla Smlouva mezi vládou České
a Slovenské Federativní Republiky a vládou
Lucemburského velkovévodství o zamezení
dvojího zdanění a konečně vládní
návrh, kterým se předkládá
k vyslovení souhlasu Federálního shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky
Dohoda mezi vládou České a Slovenské
Federativní Republiky a vládou Finské republiky
o podpoře a ochraně investic.
Ještě bych vás rád upozornil, že
dnes předpokládáme ukončení
schůze v 18.00 hodin, protože se počítá
v 19.00 hodin s konáním již oznámeného
semináře k občanskému zákoníku.
Dovolte, ještě než zahájíme, abych
splnil ještě jednu povinnost, kterou jsme opomenuli
včera. Nový jednací řád Federálního
shromáždění ukládá pro
každou schůzi zvolit sněmovnami dva ověřovatele
zápisu. Měli bychom tak učinit nyní.
Mám zde návrhy. Za Sněmovnu lidu Milan Pohanka
a František Magyar. Jsou prosím přítomni?
(Ano.) Děkuji.
Za Sněmovnu národů Soňa Matochová a Peter Kulan. Předpokládám, že nemáte žádné námitky. Měli bychom tedy hlasovat.
Hlasovat bude Sněmovna lidu. Prosím, kdo z poslanců
Sněmovny lidu souhlasí s navrženými
ověřovateli, nechť zdvihne ruku a stiskne tlačítko!
(93) Devadesát tři. Děkuji.
Kdo je proti? (0) Nikdo. Děkuji.
Kdo se zdržel hlasováni? (3) Tři. Děkuji.
Ověřovatelé za Sněmovnu lidu jsou
zvoleni.
(Poznámka redakce: usnesení SL č. 250)
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů
jako celek. Táži se poslanců Sněmovny
národů, kdo je pro navržené ověřovatele,
nechť hlasuje! (93) Devadesát tři.
Děkuji. Kdo je proti? (0) Nikdo. Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (5) Pět. Děkuji.
Také Sněmovna národů navržené
ověřovatele schválila.
(Poznámka redakce: usnesení SN č. 255)
Jak jsme již upozornil, očekáváme prezidenta
Spojených států mexických pravděpodobně
okolo 10.00 hodiny. Přednese krátký projev
poslancům obou našich sněmoven. Na tuto dobu
přerušíme naše běžné
projednávání. Dovolte, abychom nyní
přistoupili k prvnímu bodu. Měli bychom projednat
5 vládní návrh zákona o úpravě
náhrady za ztrátu na výdělku po skončení
pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem
nebo nemocí z povolání (tisk 689) a návrh
usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů
(tisk 714). Ještě se hlásí pan poslanec
Křiž.
Poslanec SL E. Kříž: Omlouvám se, ale
mám procedurální poznámku. Venku jsou
vyvěšeny výsledky hlasování dokonce
z března letošního roku. Myslím, že
je to ostuda. Prosil bych předsednictvo a předsedajícího,
aby v tom sjednali nápravu. Měli by být vyvěšovány
aktuální výsledky. Už jsme na to několikrát
upozorňoval.
Předsedající předseda SL R. Battěk: Doufám, že po tomto oslovení bude věc napravena bez našeho zásahu. Děkuji.
Hlásí se ještě pan poslanec Jenerál.
Poslanec SL J. Jenerál: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
v lavicích některých opozičních
poslanců je pouze jedno tlumočnické zařízení.
Mám tomu rozumět tak, že je to projev další
diferenciace nebo odlišení mezi poslanci... (Potlesk
v sále.)
Hovořím o tom proto teď, že během
několika minut má přijet mexický prezident,
jistě řada zná jazyk, ale přece jen
by to bylo lepší napravit. (Šum v sále.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Jsem přesvědčen, že nejde o žádnou
důslednou diskriminaci, ale je třeba to napravit,
takže i tím, že jste na to poukázal, jistě
dojde k nápravě. Technicky se to u sluchátek
nedá dělit.
Poprosil bych pana ministra práce a sociálních
věcí Petra Millera, aby nám řekl úvodní
slovo k návrhu zákona o úpravě náhrady
za ztrátu výdělku po skončení
pracovní neschopnosti, vzniklé pracovním
úrazem nebo nemocí z povoláni.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, předložený návrh zákona
obsahuje úpravu náhrady za ztrátu na výdělku
po skončení pracovní neschopnosti vzniklé
pracovním úrazem nebo nemocí z povolání
tak, jak to odpovídá mzdového vývoji
v posledních zhruba deseti letech.
Náhrada škody podle zákoníku práce,
zejména odškodnění za ztrátu
na výdělku, která vznikla následkem
pracovního úrazu nebo nemocí z povolání
patří k významným institutům
pracovního práva. Tím, že vyrovnává
ztrátu na výdělku, ke které zpravidla
v souvislosti s pracovním úrazem nebo nemocí
z povolání dochází, má vážné
dopady na sociální situaci poškozených
pracovníků i jejich rodin. Přitom stanovení
náhrady za ztrátu na výdělku rozhodujícím
způsobem ovlivňuje změny, ke kterým
došlo ve vývoji mzdové úrovně
od vzniku takové škody a proto je nutné v určitých
časových obdobích na změny ve mzdovém
vývoji reagovat.
Předloženým návrhem zákona se
navrhuje zvýšit průměrný výdělek
rozhodný pro výpočet náhrady za ztrátu
na výdělku příslušející
podle zákoníku práce pracovníkům
po skončení pracovní neschopnosti, vzniklé
pracovním úrazem nebo nemocí z povolání
tak, jak si vyžádaly změny, které nastaly
ve vývoji mzdové úrovně a které
se nepříznivě odrazily ve výši
této náhrady, neboť naposledy byly obdobná
úprava provedena v roce 1982, kdy se zvyšovali průměrné
výdělky do konce roku 1980.
V porovnání s rokem 1980 vzrostla průměrná
mzda v roce 1990 o 23 %. Ze statistických údajů
vyplývá, že v uvedeném období
se mzda zvyšovala v průměru o 2 % ročně,
v roce 1990 byl nárůst vyšší. Proto
se navrhuje, aby v letech 1981 - 1989 se rozhodný výdělek
zvyšoval o 2 % za kalendářní rok a za
rok 1990 o 5 %, tedy celkem rovněž o 23 %.
Pokud jde o 1. čtvrtletí roku 1991, pak ve vládním
návrhu se uvádí, že zvýšení
za toto období má činit 1 %. Toto zvýšení
odpovídá době, kdy se návrh připravoval,
t.j. Zhruba v měsíci březnu tohoto roku a
kdy bylo možno vycházet pouze z odhadu růstu
průměrné mzdy. Vzhledem k tomu, že nyní
při projednávání zákona je
možně reagovat na skutečný nárůst
mzdy v 1. pololetí letošního roku, souhlasím
s tím, aby tak, jak bylo uváděno při
projednávání návrhu ve výborech
Federálního shromáždění,
činilo zvýšení za 1. pololetí
5 %. Pro úplnost je třeba uvést, že
skutečný nárůst průměrné
mzdy za rok 1991 bude zohledněn při další
valorizaci, ke které dojde v nutnosti s vývojem
ve mzdové oblasti.
Těm pracovníkům, kterým je poskytována
náhrada za ztrátu výdělku, bude provedena
valorizace automaticky, bez podání žádosti.
Na základě žádosti budou valorizace
účasti i pracovníci, kterým náhradu
za ztrátu na výdělku nebylo možné
dosud poskytovat v důsledku uplatnění omezujících
limitů podle § 195 odstavec 2 zákoníku
práce.
Obdobně jako v předchozí právní
úpravě se zabraňuje tomu, aby pracovníkům
byl průměrný výdělek za stejné
období valorizován dvakrát a dále
se stanoví, že i po provedení valorizace budou
platit omezující limity stanovené zákoníkem
práce.
Při výpočtu náhrady se však nebude
přihlížet ke zvýšení invalidního
nebo částečného invalidního
důchodu podle předpisů o sociálním
zabezpečení. V opačném případě
by docházelo k nežádoucím dopadům
na výši přijmu pracovníků, kdy
zvýšení důchodů by znamenalo
snížení částky náhrady
za ztrátu na výdělku.
Navrhovaná úprava plně respektuje mezinárodní
závazky České a Slovenské Federativní
Republiky. V této souvislosti upozorňuji na úmluvy
Mezinárodní organizace práce, kterými
je Česká a Slovenská Federativní Republika
vázána. Jde o Úmluvu č. 17 o odškodnění
pracovních úrazů, úmluvu č.
12 o odškodňování pracovních
úrazů v zemědělství a úmluvu
č. 42 o odškodnění nemoci z povolání.
Ty zavazují Českou a Slovenskou Federativní
Republiku k tomu, aby zajistila, že osoby, které utrpěly
pracovní úraz nebo nemoc z povolání,
nebo osoby na nich závislé, budou odškodněny.
S ohledem na výklad článku 22 zákona
o československé federaci, podle něhož
patři do působnosti federace zákonná
úprava pracovně právních vztahů,
se provádí valorizace průměrného
výdělku rozhodného pro výpočet
náhrady škody za ztrátu na výdělku
formou zákona Federálního shromáždění.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, úprava výdělku rozhodného
pro výpočet náhrady škody je požadována
jak ze strany pracovníků, tak i ze strany organizací,
o čemž svědčí řada dopisů
a žádostí, které ke mně na ministerstvo
docházejí. Tato otázky byla i předmětem
interpelací právě ve Federálním
shromáždění. I z toho je vidět
naléhavost řešení tohoto problému,
a proto prosím o schválení navrženého
zákona. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu ministrovi Millerovi a konstatuji, že
návrh projednaly výbory ústavně právní
a výbory sociální a kulturní obou
sněmoven. Předsedové sněmoven pověřili
posledně jmenované výbory, které shrnuly
výsledky jednání i v ostatních výborech
a stanoviska orgánů, kterým byl návrh
zaslán k vyjádření. Proto výbory
sociální a kulturní připravily písemné
usnesení, že tisk č. 714 a stanovisko, které
přednesou sněmovní zpravodajově, poslanci
Vincent Danihel a Daniel Vince. Prosil bych nejprve poslance Daniela
Vinceho ze Sněmovny národů, aby přednesl
svou zpravodajskou zprávu.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
D. Vincze: Vážený pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie.
Zmeny, ku ktorým v spoločnosti došlo, vyžadujú
vydať rad ďalších zákonov a právnych
predpisov alebo zmeniť a doplniť doterajšie zákony
o právne predpisy.
Z programového vyhlásenia federálnej vlády,
ďalšieho politického vývoja tiež
vyplýva táto nevyhnutnosť. Úprava pracovnoprávnych
vzťahov musí vychádzať z ekonomického
mechanizmu spoločnosti a vytvárať právne
podmienky pre jeho ďalší rozvoj. Vládny
návrh zákona o úprave náhrady za stratu
na zárobku po skončení pracovnej neschopnosti
pre pracovný úraz alebo chorobu z povolania (tlač
189), reaguje na zmenu, ktorá nastala vo vývoji
mzdovej úrovne a ktorá si zároveň
vyžaduje urobiť novú právnu úpravu
valorizácie priemerného zárobku pre výpočet
uvedených náhrad.
V minulosti bola táto problematika riešená
nariadením vlády Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky č. 138/1986 Zb. A nariadením vlády
Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky č.
60/1982 Zb.
Posledná úprava bola teda vykonaná v roku
1982 a podľa nej sa zhodnocoval priemerný zárobok
slúžiaci na výpočet náhrad za
stratu na zárobku podľa § 195 Zákonníka
práce o 2 % za každý kalendárny rok
nasledujúci po vzniku nároku na túto náhradu
až do 31. 12. 1980. Od roku 1980 do roku 1990, t.j. za posledných
desať rokov sa priemerná mzda zvýšila
o 23 %, avšak náhrada za stratu na zárobku
sa neupravovala s tým súbežne. S ohľadom
na súčasný stav i predpokladaný vývoj
mzdovej úrovne treba upravovať aj tento dôležitý
titul pracovnoprávneho vzťahu.
V tlači 689 federálna vláda navrhuje zvýšenie
nasledujúcim spôsobom: od roku 1981 do roku 1989
o 2 % za každý kalendárny rok, nasledujúci
po vzniku nároku na túto náhradu do 31. 12.
1989. Na rok 1990 zvýšenie o 5 %.
Vzhľadom na to, že v súčasnom čase
sa nedá presne určiť, o koľko percent
vzrastie priemerná mzda ku dňu nadobudnutia účinnosti
tohto zákona, na základe odhadu stanovuje 5 % zvýšenie
mzdovej úrovne na prvý polrok roku 1991.
Na základe žiadosti valorizácie sa zúčastnia
i tí pracovníci, ktorým náhradu za
stratu na zárobku nebolo možné poskytovať
v dôsledku obmedzujúcich limitov podľa §
195 odsek 2 Zákonníka práce. S prihliadnutím
na vládne nariadenie č. 138/1976 Zb. A č.
60/1982 Zb. Navrhuje sa obmedziť ju na náhrady, ktoré
nebolo možné poskytovať po 3l. Decembri 1971.
Súčasne sa má zabrániť tomu,
aby pracovníkom bol priemerný zárobok za
rovnaké obdobie valorizovaný dvakrát.
Výška uvedenej úpravy nezaťaží
štátny rozpočet, pretože zvýšené
náklady budú musieť hradiť organizácie
z vlastných prostriedkov. Návrh zákona o
úprave náhrady za stratu zárobku po skončení
pracovnej neschopnosti vzniklej pracovným úrazom
alebo nemocou z povolania je pracovnoprávnym predpisom,
riadi sa teda pracovnoprávnymi vzťahmi.
Vzhľadom na to, že v decembri 1990 Federálne
zhromaždenie schválilo ústavný zákon
č. 556/199O Zb., Ktorým sa mení ústavný
zákon č. 143/1968 Zb., O československej
federácii, vyžaduje sa jednotná zákonná
úprava, ktorá bude patriť do pôsobnosti
federácie.