Úterý 2. července 1991

Pardon, bol som upozornený, že chýba jeden poslanec zo slovenskej časti Snemovne národov. (Zdá sa, ako by v tejto časti štátu bol menší záujem o vec. Potlesk.) Ale určite tomu tak nie je, to sa nám len zdá.

Prosím poslancov Snemovne národov, aby sa vyjadrili k uzatvoreniu Protokolu o zrušení Rady vzájomnej hospodárskej pomoci. Kto súhlasí s tým, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (81) Osemdesiatjeden. Ďakujem.

Kto je proti? (0) Nikto. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (0) Nikto. Ďakujem.

Jeden z prítomných poslancov hlasovanie ignoroval.

Konštatujem, že obe snemovne súhlasným uznesením schválili uzatvorenie Protokolu o zrušení Rady vzájomnej hospodárskej pomoci. (Potlesk.)

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 154, SL č. 248, SN č. 253)

Vážení kolegovia, teraz by mal nasledovať druhý bod. Najskôr však musíme dať hlasovať o jednej záležitosti. Rokovací poriadok Federálneho zhromaždenia stanoví v § 19 odstavec 1, že jednanie nemôže byť zahájené, pokiaľ všetkým poslancom neboli najmenej 48 hodín pred zahájením rozpravy odovzdané všetky parlamentné tlače.

Správa o odsune sovietskych vojsk (parlamentná tlač 736) a príslušné uznesenie (tlač 737) vám boli síce odovzdané, nie však v dostatočnom časovom predstihu. Táto záležitosť je ľahko vysvetliteľná tým, že správa mohla byť vypracovaná až po ukončení odsunu. Ako vieme, bolo na ňu veľmi málo času a bolo aj veľmi málo času na prejednanie v príslušných výboroch.

Aby sme mohli o týchto návrhoch jednať, je potrebné prijať uznesenie, že i cez nedodržanie stanovenej lehoty snemovne súhlasia s prejednávaním oboch tlačí. O tejto záležitosti je možné sa uzniesť bez rozpravy.

Obe snemovne sú v tejto chvíli uznášaniaschopné. Dávam hlasovať o tom, aby sme i cez nedodržanie časového limitu 48 hodín jednali o príslušných tlačiach č. 736 a 737.

Najskôr bude hlasovať Snemovňa národov. Kto súhlasí s tým, aby sme jednali o tlačiach 736 a 737, i cez nedodržanie časového limitu 48 hodín na ich distribúciu? Kto súhlasí, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (74) Sedemdesiatštyri. Ďakujem.

Kto je proti? (1) Jeden. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (2) Dva. Ďakujem.

Traja poslanci hlasovanie ignorovali.

Prosím teraz poslancov Snemovne ľudu, aby sa hlasovaním vyjadrili k tomuto návrhu. Kto súhlasí s navrhnutým postupom, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! (88) Osemdesiatosem. Ďakujem.

Kto je proti? (0) Nikto. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (1) Jeden. Ďakujem.

Konštatujem, že návrh je schválený a môžme pristúpiť k bodu, na ktorý veľká väčšina z vás veľmi dlho čakala, a tým je

2

správa o činnosti parlamentnej komisie pre dohľad na odsun sovietskych vojsk z Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky (tlač 736) a návrh uznesenia výborov branných a bezpečnostných Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač 737).

Prosím teraz pána poslanca Michaela Kocába, aby sa ujal slova.

Poslanec SL M. Kocáb: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, vážení hosté, chtěl bych se na začátku zeptat, zda je nutné, abych četl tuto zprávu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Som pre to, aby ste ju prečítal.

Poslanec SL M. Kocáb: V tom případě bych chtěl ovšem požádat o prodloužení času na můj příspěvek.

(Hlasy z pléna: Neschválili jsme omezení.)

Poslanec SL M. Kocáb: Dobře.

Vážené Federální shromáždění! Moje úloha na dnešním zasedáni Federálního shromáždění je velmi jednoduchá a příjemná. Za komisi pro dohled na odsun sovětských vojsk mohu prohlásit, že střední skupina sovětských vojsk, umístěná v Československu téměř 23 let, definitivně opustila území naší republiky. (Dlouhotrvající potlesk. Poslanci povstávají, za potlesku je předána poslanci Kocábovi kytice květin.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosím tých, ktorí nemôžu byť v snemovni, aby ju opustili! Ďakujeme za milú pozornosť, ale iné osoby ako poslanci sa nemôžu zdržiavať v snemovni.

Poslanec SL M. Kocáb: Okupace Československa Sovětskou armádou a z ní vyplývající politická, ideologická, ekonomická a kulturní ingerence sovětské moci do našich vnitřních věcí se definitivně staly minulostí. Neuvěřitelné se stalo skutečností. Radost z tohoto aktu zadostiučinění je umocněna faktem, že k němu došlo ne proti vůli sovětské vlády, ale v souladu s jejím usnesením, které označilo vstup armád Varšavské smlouvy na naše území v roce 1968 za politicky chybný krok. Posiluje to naději, že temné svazky zemí bývalého východního bloku minulých 45 let se podaří transformovat na dobré sousedské vztahy plně respektující státní suverenitu a práva na vlastní politickou, společenskou a kulturní orientaci.

Během šestnáctiměsíční práce na odchodu si naše parlamentní komise při častých setkáních se sovětskými představiteli uvědomovala, jak rozdílné názory na současný vývoj zemí bývalé Rady vzájemné hospodářské pomoci panují.

Při oficiální návštěvě delegace Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky v čele s Alexandrem Dubčekem v Nejvyšším sovětu SSSR nám předseda jeho zahraničního výboru například vysvětloval, že otázka odchodu sovětských vojsk je pro něho velmi bolestivá a že ji zásadně chápe v kontextu s osvobozením Rudou armádou v roce 1945. Někteří poslanci výboru pro armádu a bezpečnost považovali smlouvu o odchodu za Gorbačovův politický omyl, za neuvážené vyklizování pozic a za vzdávání bitvy bez boje.

Někteří představitelé armády kritizovali neúnosně krátký termín přesunu, který nedává prostor pro jeho organizační a technické zabezpečení a vyřešení řady vážných problémů sociálního charakteru.

Jiní měli tendenci považovat odchod za velkorysé gesto sovětské strany a pokládali naši snahu o uplatňování plných nároků na odškodnění za jakousi nevděčnost.

Většina představitelů Sovětského svazu, se kterými jsme jednali, však souhlasila s politicky realistickými přístupy bývalého ministra zahraničních věcí, Eduarda Ševarnadzeho a Michaila Gorbačova.

Gorbačov sám napsal 2. února 1990 našemu prezidentu Václavovi Havlovi: "Jsem přesvědčen, že mezi námi nejsou rozdíly v pochopení toho, že sovětská vojska musí být úplně stažena z Československa v nejkratších možných termínech. Chápeme a patřičně oceňujeme veškerou naléhavost této otázky. "

A dále pokračoval: "Chtěl bych vás se vší vážností ujistit, že sovětská strana nemá v úmyslu protahovat řešení otázky jejich stažení."

Komise Federálního shromáždění pro dohled nad odsunem sovětských vojsk z území Československa si pro svou práci vytýčila tři základní priority.

Za prvé - sledovat řešení technických otázek odsunu a plnění harmonogramu stanoveného zmocněnci obou zemí.

Za druhé - účastnit se přípravy dohody o majetkoprávním a finančním vypořádání nároků vyplývajících ze vstupu, pobytu a odchodu sovětských vojsk.

Za třetí - usilovat o transformaci politických, kulturních a ekonomických vztahů se Sovětským svazem na nové základy a nepřispívat k další destabilizaci mezi zeměmi bývalého východního bloku.

Vycházeli jsme ze základní úvahy, že současné vedení sovětské armády umístěné na našem území a hlavně prostí vojáci a mladší důstojníci nenesou přímou zodpovědnost za to, co se zde stalo před dvaceti lety. Jsou už novou generací.

Připomínali jsme si, že v Sovětském svazu probíhají také intenzivní demokratizační procesy, že i oni se zbavují nánosu stalinsko-brežněvské zvůle. Fakt, že lid Sovětského svazu byl totalitním režimem Komunistické strany Svazu sovětských socialistických republik drancován a deptán daleko více, než si my vůbec dovedeme představit, nás vnitřně posiloval v předsevzetí, že celou záležitost povedeme co možná velkoryse.

Chtěli jsme zabránit eskalacím negativních emocí ze strany našich lidí vůči odcházejícím sovětským vojákům, které by byly sice pochopitelné, ale obracely by se, jak už to bývá, k nepravým viníkům.

Uvědomovali jsme si také, že některé konkrétní devastace jsou průvodním znakem všech vojenských operací a že se jim nevyhne ani sovětská, ani jakákoliv jiná armáda. To je ale samozřejmě neomlouvá.

Pochopili jsme, že jedině Sovětský svaz ekonomicky prosperující a plně integrovaný do evropského společenství může přispívat ke stabilizaci světového politického vývoje.

Vážení přátelé, dovolte, abych vás nyní seznámil se zprávou parlamentní komise k ukončení odchodu sovětských vojsk z našeho území.

Parlamentní komise pro dohled na odsun sovětských vojsk byla vytvořena na základě usnesení Federálního shromáždění č. 35 schváleného na 6. společné schůzi sněmoven dne 20. 9. 1990.

Při plnění úkolů uložených citovaným usnesením komise úzce spolupracovala s příslušnými federálními ministerstvy, zejména ministerstvy obrany, zahraničních věcí, financí, kontroly, federálními a republikovými orgány pro životní prostředí a se zmocněnci vlád ČSFR a SSSR pro záležitosti odchodu sovětských vojsk.

Údaje a informace předkládané uvedenými ministerstvy potvrdily kontrolní výjezdy komise do míst, odkud byla sovětská vojska stahována, a jednání provedená s místními úřady a zástupci politických stran.

Ve své činnosti komise navázala na zkušenosti získané předcházející parlamentní komisí a sledovala řešení nedostatků již dříve zjištěných.

Při sledování a hodnocení odsunu sovětských vojsk komise došla k těmto nejdůležitějším závěrům:

1. Postup, podmínky a realizace odsunu sovětských vojsk z Československa.

Odsun sovětských vojenských jednotek, osob, techniky a materiálových zásob proběhl dle harmonogramu zpracovaného experty obou stran. Po dohodě se sovětským velením došlo ke zvýšení objemu odsouvaných vojsk ve 2. etapě a jejímu ukončení v předstihu.

V průběhu 3. etapy byl odsunut zbytek vojsk a dne 25. 6. 1991 zmocněnci vlád Československa a Sovětského svazu pro záležitosti odchodu sovětských vojsk podepsali protokol o ukončení pobytu sovětských vojsk na území Československa.

Hlavním druhem přepravy sovětských vojsk byla železniční doprava. Celkově bylo využito 825 ucelených vlaků o 20 265 železničních vozech a dalších 11 088 železničních vozů bylo přepraveno v dílčích transportech pravidelnými nákladními vlaky. K zabezpečení odchodu sovětských vojsk byla využívána i pravidelná železniční doprava z Československa do Sovětského svazu. V rámci silniční přepravy bylo přesunuto v 27 kolonách 1 709 vozidel. Letecká přeprava zahrnovala celkem 15 přeletů organických útvarů letectva a taktéž přepravu osob, převážně rodinných příslušníků velení sovětských vojsk.

V průběhu odsunu nedošlo k závažnějším mimořádným událostem a incidentům s výjimkou výbuchu munice při přepravě k odsunu tanku v Bohosudově dne 8. 1. 1991, při němž zahynulo 17 příslušníků sovětských vojsk, a havárie vrtulníku při přeletu do Sovětského svazu v blízkosti Prievidze dne 20. 5. 1991, při níž zahynuli 4 sovětští vojáci. Českoslovenští občané při těchto událostech zraněni nebyli.

Přehled odsunutých sovětských vojsk, techniky a materiálu je uveden v příloze k této zprávě. Zatím vám nebyl rozdán, ale ještě to napravíme.

V návaznosti na odsun vojsk bylo organizováno přebírání uvolňovaných objektů. Většina objektů v hodnotě cca 2,3 mld. Kčs byla předána do užívání civilnímu sektoru. Československá armáda v souladu s doporučením parlamentní komise zabezpečovala časově limitované střežení, pyrotechnický a chemický průzkum převzatých objektů. Stav objektů předávaných sovětskou stranou byl v mnoha případech špatný a vyžadoval okamžité provedení oprav, na něž vláda České a Slovenské Federativní Republiky vyčlenila částku 80 miliónů Kčs v roce 1990 a 90 miliónů Kč v roce 1991. Rovněž zde bylo vyhověno doporučení parlamentní komise.

V průběhu prohlídek přebíraných areálů bylo zjištěno cca 3 000 objektů svépomocně vybudovaných z prostředků sovětských vojsk v rozporu s československými normami. Část z nich, cca 250, vzhledem k jejich technicko-ekologické závadnosti, již byla řešena.

2. Řešení majetkoprávních, ekologických a finančních otázek.

Dohoda ze dne 26. 2. 1990 vyřešila termín odchodu sovětských vojsk, ale z časových důvodů nemohla upravit související majetkoprávní otázky. Omezila se v tomto směru na konstatování, že československá strana poskytne sovětské straně režim fakticky existující v době jejího uzavření, a vyřešení majetkoprávních otázek odložila na budoucí mezinárodní dohody.

Komise byla průběžně informována o opatřeních přijímaných v této oblasti vládou Československa a její členové se aktivně účastnili všech mezistátních jednání o budoucí smlouvě.

V měsících listopadu 1990 a květnu 1991 se uskutečnila celkem 3 kola jednání expertních skupin, jejichž výsledkem je návrh dohody, která představuje vyvážený kompromis přijatelný pro obě strany. Zejména obsahuje závazek sovětské strany uhradit všechny prokázané škody, způsobené sovětskými vojsky na pronajatých objektech, v ekologické oblasti a dalších. Uzavřením této dohody bude umožněno mimo jiné odškodnění osob poškozených v období od 21. 8. 1968 do 18. 10. 1968, které dosud nebylo smluvně mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a Sovětským svazem upraveno. Členové komise, zúčastnění na jednání expertních skupin, vytvořili pro československou delegaci důležité politické zázemí a výrazně ovlivnili postoj sovětské delegace, což se ukázalo být rozhodující při dosažení shody názorů na projednávané otázky.

Vláda České a Slovenské Federativní Republiky schválila postup československé delegace usnesením č. 372 ze dne 13. 6. 1991.

Ve druhé polovině července 1991 lze očekávat závěrečné kolo rozhovorů a podpis dohody o majetkovém a finančním vyrovnání. Dohodě se sovětskou stranou by přispělo poskytnutí humanitární pomoci formou dodávky montovaných domků a jiných stavebních dodávek ve výši 1 miliardy Kčs, která by na připravovanou dohodu nebyla vázána. Komise doporučuje Federálnímu shromáždění požádat vládu České a Slovenské Federativní Republiky o poskytnutí této humanitární pomoci.

Komise sledovala řešení ekologických problémů, kde se postupuje podle metodiky schválené zmocněnci vlád České a Slovenské Federativní Republiky a Sovětského svazu pro záležitosti odchodu sovětských vojsk, jejíž platnost bude prodloužena přijetím připravované dohody.

Ekologické průzkumy jsou prováděny vybranými organizacemi v jednotlivých lokalitách pobytu sovětských vojsk. Dále probíhají komplexní šetření všech možných druhů ekologických poškození, která jsou organizována územními odbory ministerstva životního prostředí České republiky a Slovenskou komisí životního prostředí. Na každé lokalitě je sepisován podrobný protokol o zjištěných škodách podepsaný experty obou stran. Pouze u necelých 9 % lokalit nebyly zjištěny žádné ekologické škody. Jako nejzávažnější se ukázalo znečištění podzemních vod a půdy. Vysoký stupeň kontaminace podzemních vod byl zjištěn zejména v prostorách letišť Hradčany a Boží Dar, a velkoskladů pohonných hmot, kde ropné produkty ve volné fázi na hladině podzemní vody dosahovaly výšku až několik desítek centimetrů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP