Středa 29. května 1991

Nechci rozebírat, a tím méně hodnotit, co kdo řekl. Projevilo se pouze to, čeho jsme v posledních týdnech svědky stále zřetelněji. Že se výrazně diferencují jednotlivé politické proudy a směry. Někdy mám dokonce dojem, že někteří poslanci se štěpí i uvnitř sebe samých, jakoby zapomínali, že komise neučinila nic víc a také nic méně než to, co jí parlament v lednu uložil. Vyhledat v registru svazků a jiných evidencích bývalé StB jména spolupracovníků z řad poslanců - členů vlády, jejich náměstků, Kanceláře Federálního shromáždění a Kanceláře předsednictva vlády a výsledky oznámit svému zřizovateli, tedy plénu Federálního shromáždění.

V případě poslanců, pak pouze tehdy, nevzdají-li se do 15 dnů po seznámení s touto skutečností svého mandátu. Někdy jsem měl ovšem pocit, že někteří diskutující více zazlívají komisi, že tam dotyčné našla, ale méně už těm, kteří zde i po označení zůstávají. To je první paradox.

Druhý pak vidím v tom, že ačkoli předsednictvo Federálního shromáždění svým usnesením zpřístupnilo materiály komise všem poslancům, pouze asi 10 % z celkového počtu této možnosti využilo. Pouze 7 poslanců se seznámilo se všemi případy, z toho pouze jediný člen předsednictva Federálního shromáždění. Charakteristické je i to, že podle politické reprezentace jen sporadicky se poslanci té či oné strany a hnutí seznamovali s výsledky svých souvěrců a nejmarkantnější je to u zástupců KSČM. Z toho lze vyvodit dvojí závěr. Buď zjištění komise 90 % poslanců bagatelizuje, nebo naopak považuje výsledky šetření za hodnověrné. Leč tomu zase příliš neodpovídá rozsah i obsah vašich vystoupení. To vedlo naši komisi k návrhu, aby s těmito materiály byla seznámena celá veřejnost.

Pokud jde o lustrace dalších kategorií veřejně činných občanů, samozřejmě je nehodlá provádět komise sama. Pouze jsme připraveni na základě zákonného opatření poskytnout své poznatky orgánům, které tím budou pověřeny. Toto zákonné opatření by měla legislativa velice rychle vypracovat a předložit Federálnímu shromáždění.

Nyní mi dovolte říci několik vět osobního rázu. Dva poslanci zde v diskusi vyjádřili soud nad mou novinářskou minulostí a další si možná myslí totéž, třebaže to neučinili takto veřejně. Nikdy jsem nezatajoval, ani nezatajuji, ani neskrýval, že jsem byl novinářem už v 50. letech, že jsem tehdy byl i členem KSČ. Napsal jsem o tom v samizdatu dvě knihy: Daň z blbosti a Díra v hlavě, které byly beze změny nyní vydány též oficiálně. Vyznávám se v nich ze svých osobních i politických hříchů a poklesků zcela otevřeně. Mimo jiné je v nich mnoho životopisných dat, ze kterých vyplývá, že v době procesu s dr. Miladou Horákovou, jsem pobýval na severu Čech ve vojenské základní službě. Nemluvil bych o tom, kdyby tato pomluva nebyla vtažena do parlamentu poslanci z bulvárního tisku.

Se svou minulostí jsem se netajil ani před voliči. Naopak, na mítincích jsem se vždy představoval se vším, co k mé osobě a rodině patří. Nicméně jsem se v těchto volbách umístil v pražském volebním obvodu na 1. místě s 350 tisíci preferenčních hlasů.

Ještě bych uvedl jednu důležitou epizodu. Naposledy jsem byl trestně stíhán a obviněn podle § 100 s nevyšší výměrou trestu na 5 let, že jsem neuznával marxismus-leninismus za jedinou státní a vládní ideologii, a to v době, kdy jiní i zde přítomní, přednášeli marxismus-leninismus na ústředních školách stran někdejší Národní fronty.

Nyní bychom se mohli zabývat návrhem usnesení, kdy rozhodnete, které pozměňovací či zcela nové návrhy z rozpravy do něho zahrnete. Odeznělo zde i stanovisko federální vlády, které tlumočil ministerský předseda, poslanec Marián Čalfa. Od pátku se s ním solidarizovali mluvčí některých stran a hnutí a přiklonil se k němu ve Finsku i prezident republiky Václav Havel. Aniž bych je následoval, musím přiznat, že komisi nejvíce konvenuje skutečnost zákonného fundamentu pro celou tuto nepříjemnou proceduru. Ani my jsme si to jinak nepředstavovali.

Doplňující návrhy k usnesení nyní přednese poslanec Jiří Pospíšil, jako zpravodaj komise. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Áno, prosím člena komisie poslanca Jiřího Pospíšila, aby podal výklad k novopredloženému návrhu uznesenia, označenému ako tlač 657 A.

Poslanec SL J. Pospíšil: Pane předsedající, dámy a pánové, nezbývá mi než se vrátit k tisku 657 a udělat přehled návrhů, které zde padly. První návrh podal poslanec Ambros za KDH. Poslanec Ambros s tím výtvorem, který vznikl na politickém grémiu souhlasil, přestože mně jeho návrh připadal pro komisi nejpřijatelnější, tak říkal, že poslanci KDH budou hlasovat pro něj a že svůj návrh stáhne. Ztotožňuje se se zněním, které vzniklo z jiných pozměňovacích návrhů. Byl bych rád, kdyby to potvrdil.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec Ambros nie je prítomný.

Poslanec SL J. Pospíšil: Další návrh dala poslankyně Petrová, která navrhovala do usnesení doplnit "pracovníci StB s funkčním zařazením s výjimkou těch, kteří prošli prověrkami v poslední době". Toto znění by samozřejmě muselo být v zákoně, tudíž tento návrh by byl zachycen i ve znění, které tam je.

Další návrh předložil poslanec Fišera z klubu sociálně demokraticky orientovaných. Jeho text je převzat v pozměněném usnesení prakticky beze změny do odstavce 4 a).

Poslankyně Samková měla dva návrhy, z nich jeden by komise podpořila, a to je "ukládá předsednictvu Federálního shromáždění, aby zajistilo rozvázání pracovního poměru s pracovníky Kanceláře Federálního shromáždění, kteří byli pozitivně lustrováni, ve smyslu § 42 odst. 1 zákoníku práce", což by komise doporučovala, kdybychom jednali podle starého tisku. I tento návrh je zahrnut v novém usnesení, protože tato podmínka bude zahrnovat i neslučitelnost výkonu těchto funkci s bývalou příslušností k StB, atd. Čili podmínka neslučitelnosti by zahrnovala i tento návrh.

Druhý návrh poslankyně Samkově byl doplnit do bodu 3 c) seznam spolupracovníků StB o kategorii "důvěrník". S tím by komise nemohla souhlasit, nedoporučuje to, protože tato komise je velmi nespolehlivá, už jsme o tom vedli několikrát rozpravu.

Domnívám se, že návrhy, které nebyly zařazeny - aby to bylo korektní, toto je 657 A - které tam tedy nebyly zahrnuty, tak v každém případě by se o nich mělo hlasovat, protože tady byly vzneseny.

Není pravda, že se tam ocitla věta o poslanci J. Dienstbierovi nově, to je právě také reakce na to, protože poslanec J. Dienstbier rezignoval a písemně předložil návrh na nový bod 5, ale spíš se domníváme, že to patří do toho, že Federální shromáždění bere na vědomí.

Poslanec Valko navrhoval, stejně jako vláda a řada dalších, vypustit bod 2 c) a zbavit mlčenlivosti, ne odtajnit. Domníváme se, že v tom návrhu zákona by to šlo provést velmi precizně.

Poslanec Štern za klub ODA navrhoval, aby každý občan měl přístup k materiálům a mohl sám sebe nechat vylustrovat. Je to prakticky doslova převzato do bodu 4 b) našeho nového návrhu.

Poslanec Kučera navrhoval též vypustit bod 2 c), tak jako ostatní, a vypustit bod 3 h), c) d) a nahradit ho zněním navrženým poslancem Fišerou, zařadit odstavec "žádá vládu, aby urychleně připravila návrh nového tiskového zákona". Tento požadavek byl zařazen v tom, aby předložila návrh nového tiskového zákona, který by pomohl zajistit ochranu bezpečnosti před dezinformacemi. Komisi to připadá jako lepší formulace, než přímo provádět lustrace, které by se prováděly velmi obtížně.

Poslanec Soukup navrhoval v podstatě totéž a je to zahrnuto. Poslanec Lux navrhoval několik návrhů. Vyjádřil se, že se také ztotožňuje s novým zněním. Byl bych rád, kdyby se jednotliví poslanci vyjádřili. Ti, kteří se nevyjádří, tak o jejich návrzích by se mělo hlasovat.

Komise měla základní podmínku, aby se podařilo zabránit skandálům, které by dříve či později následovaly, pokud se s materiály nějak nevypořádáme. Navrhovali jsme plošné zveřejnění, vědomi si toho, že to není nejideálnější prostředek, ale zato velmi účinný k tomu, aby nemohly být další skandály. Pokud bude přijat zákon a v těch termínech, které byly navrženy po domluvě k KDH a předsedou vlády a jsou tady zahrnuty, pak dva měsíce - bylo by to do září, bychom to v nejistotě přežili. Skandálů nebude zase tolik a po přijetí zákona by vlastně zákon sám tím, že by stanovil zásadu neslučitelnosti a stanovil by, kdo musí předložit lustraci, o kterou sám požádá, pro přijetí třeba za kandidáta nebo do podobných funkci, tak by bylo předmětem zákona, že by zajistil, aby se skandály nemohly opakovat. Byl bych rád, kdyby se k návrhům vyjádřili další.

Poslední byl návrh poslance Selnera, ale ten se už vyjádřil, že ho stahuje. Tam šlo o to, aby byli zveřejněni ti, kteří nikdy nespolupracovali, což je pozitivní vymezení, ale on to stahuje.

Byl bych rád, aby ti, kteří předložili návrhy, to potvrdili, abychom mohli postupovat rychleji, pokud budeme postupovat podle tisku 657 A. Pokud budeme postupovat podle tisku 657, i na tento postup jsem připraven. Samozřejmě se domnívám, že je to nový tisk a že jakási minimální rozprava musí být otevřena už proto, že tam některé body chybí, které jsme vypustili, ať na návrh vlády, nebo proto, že jsme mysleli, že je pokrývá připravený zákon, ale mohou být poslanci, kteří se domnívají, že to nepokrývá a mělo by se o tom hlasovat.

Byl tady ještě poslanec Bárta, který předložil několik návrhů, a to pouze ústně. Do této chvíle jsme nedostali žádný písemný návrh, takže o tom nemůžeme jednat.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Pán poslanec Ambros, dovoľte, viem, že ste boli vyvolaný, vyvolám vás neskoršie.

Bolo by vhodné porovnať obidve tlače. Z tlače 657 sa v novej tlači eliminuje bod 2 c) a navrhuje sa eliminovať bod 3 b), c), d).

Poslanec SL J. Pospíšil: Ještě technická poznámka. Zase se tam vloudily chyby. Protože komise měla původně 16 členů a dva členové chybí, tak byste si mohli doplnit "bere na vědomí rezignaci poslance Jiřího Dienstbiera ml. a doporučuje zvolit členem komise pro objasnění událostí 17. listopadu 1989 Poslance Michala Bláhu a poslance Zdeňka Brůžka". Doplnit tam "a poslance Zdeňka Brůžka". Jestli budou zvolení je jiná věc.

V bodě 3 je znovu chyba, která byla minule. "Žádá generálního prokurátora ČSFR a předsedu Nejvyššího soudu ČSFR", nikoli vládu ČSFR.

V bodě 5, aby byl postup podle bodů, tam si to škrtněte až po bod čtvrtého, to škrtněte také, a napište si pátého, aby postup podle bodu 5 a) umožnil zákonodárným sborům obou republik, pokud o to projeví zájem. Bod 5 bude znít: "aby postup podle bodu 5 písm. a) umožnil zákonodárným sborům obou republik, pokud o to projeví zájem." Nyní by to bylo bez chyby.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Dokončím, čo som začal. V tlači 657 A sa eliminuje z tlače 657 odsek 2 c) a 3 b), c), d). Naproti tomu sa doporučuje naviac prijať odsek b) - je tu trochu iná systematika - berie na vedomie rezignáciu poslanca Dienstbiera, ďalej na tretej strane celý bod 4. Samozrejme s tým súvisí dôkladné prečíslovanie celého materiálu.

Keď sa má otvoriť rozprava, aby sa týkala týchto záležitostí: na strane 2 rezignácia poslanca Dienstbiera a návrh na nomináciu poslanca Bláhu a Zd. Brůžka, ďalej potom celého bodu 4 a), b) a c). To sú nové body. K ostatným záležitostiam prebehla a bola uzatvorená diskusia. Keď v tejto chvíli otváram diskusiu, budem dávať pozor na to, aby sa obmedzila na tieto skutočnosti, ktoré sú opísané v návrhu pod bodom 4 a), b) a c). S technickou poznámkou sa hlási poslanec Soldát.

Poslanec SL M. Soldát: Pane předsedající, s postupem, který navrhujete, nemohu souhlasit. Minulý týden v pátek jsme diskutovali k tisku 657. Byly podány doplňovací a pozměňovací návrhy, diskuse byla uzavřena. Předpokládám, že zpravodajové měli předložit všechny pozměňovací a doplňovací návrhy a k nim se mělo hlasovat. Diskuse není otevřena. Ještě jsme nedokončili tisk 657. Postrádám od zpravodajů všechny doplňovací a pozměňovací návrhy, abychom k nim mohli hlasovat jako k tisku 657. Vždy je takový postup.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Inventúra tlače tu bola prednesena.

Poslanec SL M. Soldát: Některé pozměňovací návrhy byly dány do tisku 657 A. Nejsou to všechny. Hlasování musí být k tisku 657. K jinému tisku nemůže být vedeno.

Poslanec SL E. Mandler: Pane předsedající, myslím, že postup, který se snažíte zvolit, je v rozporu s jednacím řádem. Jestliže zde byl tisk 657 a nyní přichází něco úplně jiného, pak by komise měla říci, že stahuje svůj původní návrh. Potom zde budeme mít nový tisk a budeme k tomu samozřejmě svobodně debatovat jako řádně zvolení poslanci a ne, aby se nám předepisovalo á, bé, cé, a nesmíte říci nic dál. To takhle nejde. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Navrhujem ako základ rokovania o tlači 657 s tým, že z tlače 657 A by sa malo rokovať o bode 4 a), b) a c). Tak som to myslel. Základom nášho rokovania naďalej ostáva tlač 657.

Poslanec SN P. Uhl: Já to zkomplikuji, protože nebudu mluvit ani k tisku 657, ani k tisku 657 A, ale k oběma. Já jsem měl procedurální návrh - podle jednacího řádu mám na to právo - žádám, aby sněmovny rozhodly bez rozpravy o tom, že bod prvý se rozděluje tak, že se o něm bude hlasovat zvlášť. To znamená zvlášť to bere na vědomí a zvlášť to konstatuje.

Protože poslanec Pospíšil mne nezmínil ve výčtu navrhovatelů a říkal, že také písemně nic nepřišlo - já nemusím nic dávat písemně, to je procedurální návrh. Přenáším ho do tisku 657 A. Ať už budeme jednat o tisku 657 nebo 657 A, domáhám se toho, abyste bez rozpravy rozhodli, zda budeme zvlášť hlasovat, roztrhneme bod první na dvě části - část bere na vědomí a část konstatuje. Za část konstatuje hlasovat nemohu, to už jsem vysvětlil minule. Děkuji.

Poslanec SL J. Pospíšil: Měli bychom postupovat tak, jak navrhoval poslanec Mandler. To znamená, že komise tím, že předložila nový návrh, stahuje původní návrh. Pokud se někomu nezdá, že tam jsou vynechané některé body, může je samozřejmě v rozpravě navrhnout. Byl předložen tento tisk, komise o něm hlasovala a souhlasila. Nemohu nic jiného, než říci, že by se měl projednávat tisk č. 657 A, a k tomu by měla být otevřena rozprava.

Poslanec SL M. Soldát: Komise hlasovala o tom, že tisk 657 stahuje?

Poslanec SL J. Pospíšil: Hlasovala o tom, že přijme tisk 657 A.

Poslanec SL M. Soldát: Hlasovala o tom, že ho stahuje?

Poslanec SL J. Pospíšil: Ne. Musím přiznat, že o tom jsme nehlasovali.

Poslanec SL M. Soldát: Tisk 657 A chápu jako doporučení k pozměňovacím návrhům. Pak to znamená, že diskuse v pátek byla zbytečná, že pozměňovací návrhy byly podány zbytečně.

Poslanec SL J. Pospíšil: Nebyly, není to pravda. Většina z nich byla zahrnuta do tisku 657 A, některé tam nebyly zahrnuty. O tom jsem už mluvil, mělo by se o nich hlasovat. Jsem připraven jednat podle obou způsobů.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosím definitívne vyjadrenie komisie, či sťahuje tlač 657 a či základom bude tlač 657 A. Doporučujem prerušiť schôdzu, aby sa komisia zišla a odhlasovala si svoj postoj k tejto záležitosti. Zídeme sa o 15.40 hodine.

(Jednání přerušeno v 15.27 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 15.45 hodin.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Žiadam poslanca Pospíšila, aby nám oznámil výsledok porady. Venujte pozornosť rečníkovi a láskavo sa posaďte do lavíc.

Poslanec SL J. Pospíšil: Vzhledem k tomu, že komise byla mylně informována o tom, že bylo dosaženo konsensu všech politických stran na politickém grémiu, a to pokud jde o tisk 657 A a vzhledem k tomu, že víme, že tomu tak nebylo, rozhodla se komise vrátit se k tisku 657 a stáhnout tisk 657 A. Bude se hlasovat o pozměňovacích návrzích bez rozpravy.

Poslanec SL P. Kučera: Pane předsedající, domnívám se, že dochází k velmi nemilé situaci, protože námitku proti znění, které je obsaženo v tisku 657 A, na grémiu nevznesl nikdo. Na opakovanou výzvu předsedajícího, jestli má někdo jiný názor, jestli někdo nesouhlasí s postupem, který byl účastníky schválen, nevznesl námitky nikdo, ani zástupce Občanské demokratické strany František Houška se nevyjádřil. On sám tento text nezpochybnil, pouze upozornil na to, že v případě, že tento tisk bude předložen na plénu, je třeba počítat s rozpravou. Tu tady nikdo nezpochybnil.

Myslím, že poté, co politické grémium došlo na základě všech předložených návrhů k jejich určité sumarizaci a poté, co byly prodiskutovány nebo schváleny komisí 17. listopadu včera, bylo by daleko věcnější a rozumnější, kdyby plénum projednalo ten návrh, který už byl prodiskutován a je sám o sobě přijatelným kompromisem mezi předloženými návrhy. (Potlesk.)

Poslanec SN J. Selner: Já mám faktický dotaz. Kdo mylně informoval komisi?

Předsedající předseda SN M. Šútovec: S vysvetlením vystúpi predseda Federálneho zhromaždenia Alexander Dubček.

Předseda FS A. Dubček: Ja si myslím, že nedošlo k mylnej informácii komisie. Politické grémium som zvolal na to, aby sme sa dohodli, ako budeme ďalej postupovať vzhľadom na množstvo pripomienok. Uznesením z predchádzajúcej schôdze snemovní (šlo buď o číslo 123, alebo 125) sme uložili vláde republiky, aby predložila návrh zákona, ktorým upraví, ako zachádzať s týmito tajnými materiálmi. Mali by sme sa na tom uznášať druhýkrát, alebo by to nemalo platiť? Vzhľadom na to, že KDH aj niektorí iní stiahli svoje pripomienky a vzhľadom na to, že sme sa uzniesli, že vláda má Federálnemu zhromaždeniu predložiť návrh zákona, ako s týmito materiálmi zaobchádzať, došli sme k záveru, že to nemôžeme najskôr zverejniť a potom dávať návrh zákona. To by bolo bezpredmetné. Bol dosiahnutý konsens v tom, že bol predložený spoločný text, ktorý vyjadroval názory väčšiny pripomienkujúcich. To bolo spracované a ako hovoril pán Kučera (k tomu sa prikláňam a chcem to potvrdiť), na texte sme sa zhodli.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP