4. den jednání - pátek 17.5.1991
(Jednání zahájeno v 9.05 hodin.)
Přítomno: | 123 poslanců Sněmovny lidu |
74 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
63 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci:
Sněmovny lidu: Adámek, Bakšay, Baštigal,
Bláha, Čič, Danihel, Dienstbier J. st., Jambor,Kakačka,
Kapusta, Kessler, Kňažko, Kováč, Kříž,
Kučera S., Langoš, Miller, Pobežal, Rajnič,
Ropek, Suchánek, Šebek, Šepetka, Šimko E.,
Šimko I., Vandas, Žalud
Sněmovny národů zvolení v České
republice: Arnošt
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Boros, Bugár, Čalfa, Dubček, Kanis,
Mečiar, Moric, Pánis, Posluch, Slota, Sýkora,
Zelenay
(Jednání zahájil a řídil místopředseda
FS K. Viktorín.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Vážené poslankyne, vážení
poslanci, vážení hostia, otváram štvrtý
deň rokovania 15. spoločnej schôdze Snemovne
ľudu a Snemovne národov Federálneho zhromaždenia
a srdečne vás všetkých vítam.
V súlade so včerajším oznámením
budeme teraz prerokovávať vládny návrh
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
zákon č. 105/1990 Zb., o súkromnom podnikaní
občanov (tlač 232).
Poslanec SN P. Dostál: Vážený pane předsedající,
chtěl bych využít svého práva
podle § 16 zákona o jednacím řádu
a požádat o změnu programu schůze. Myslím,
že nemůžeme dále pokračovat v programu,
pokud jako parlament nezaujmeme stanovisko k tomu, co se včera
stalo na Smíchově. Prosil bych o změnu programu
v tomto smyslu.
Predsedající místopredseda FS K. Viktorín:
Prosím vás, zatiaľ nie sme uznášania
schopní. Chýba časť poslancov. Dúfam,
že poslanec Dostál bude súhlasiť s tým,
aby sme najprv prerokovali aspoň jeden zákon, a
potom by sme sa k tomu vrátili.
Nemôžeme hlasovať, budeme teda pokračovať
v rokovaní.
Na programe máme
3
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení
a dopĺňa zákon č. 105/1990 Zb., o súkromnom
podnikaní občanov (tlač 232) a návrh
uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač
613),
ktoré podľa § 38 odstavec 4 zákona o rokovacom
poriadku Federálneho zhromaždenia predkladajú
výbory hospodárske.
Prosím ministra hospodárstva pána Vladimíra
Dlouhého, aby k návrhu zákona podal výklad.
Ministr hospodářství ČSFR V. Dlouhý:
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání
občanů, upravuje postavení samostatně
hospodařících rolníků, které
není v našem právním řádu
upraveno, což vedlo a vede v řadě případů
k nejistotě v otázce jejich práv a povinností.
Přijetí zákona č. 105/1990 Sb., o
soukromém podnikání občanů
tuto situaci ještě zvýraznilo, protože
zemědělská výroba byla ustanovením
§ 1 odstavec 2 z úpravy podle uvedeného zákona
výslovně vyloučena zřejmě pro
odlišnost zemědělské výroby od
jiných druhů soukromého podnikání
občanů.
Není jistě účelné například
vázat činnost samostatně hospodařících
rolníků na jejich registraci, tak jako u ostatních
podnikatelů, ale na druhé straně je třeba
zajistit jim takové právní postavení,
aby ve srovnání s nimi nebyli v ekonomických
vztazích znevýhodněni. Vzhledem k tomu přikročila
vláda České a Slovenské Federativní
Republiky k přípravě zákona, který
má uvedenou mezeru odstranit.
Vaši pozornost bych chtěl obrátit na některé
zásadní otázky, které jsou řešeny
způsobem reagujícím na potřebu vytváření
nezbytných podmínek pro činnost samostatně
hospodařících rolníků.
Především vymezení pojmu zemědělská
výroba se navrhuje tak, aby bylo možno odlišit
postavení samostatně hospodařících
rolníků na jedné straně od ostatních
podnikatelů, na druhé straně od jiných
občanů, kteří využívají
zemědělsky půdu. Pod zemědělskou
výrobou provozovanou rolníkem se rozumí činnost
občana, který buď sám, nebo za pomoci
jiných osob, rodinných příslušníků
i zaměstnanců, vyrábí rostlinné
nebo živočišné výrobky za účelem
získávání trvalého zdroje příjmu,
zejména jejich prodejem.
Do této činnosti se zahrnuje i poskytování
příležitostních prací nebo výkonů
v souvislosti se zemědělskou výrobou, při
nichž využívá rolník prostředky
a zařízení sloužící jinak
zemědělské výrobě, například
poskytování různých služeb.
V návrhu se nepočítá s tím,
že by zemědělská výroba měla
být výlučným zdrojem příjmů
rolníka, takže může být souběžně
zaměstnán. Pokud bude rolník vykonávat
další podnikatelskou činnost, půjde
o soukromé podnikání občana podle
zákona č. 105/1990 Sb.
Možnost soukromě podnikat v zemědělské
výrobě bude umožněna vlastníkům
zemědělské půdy, dále i těm,
kteří si na smluvním základě
zemědělskou půdu pronajmou a konečně
i těm, kteří ani na půdě nebudou
hospodařit.
Celé pojetí návrhu zákona směruje
k omezení formalit, pokud jde o výkon činnosti
samostatně hospodařících rolníků,
proto se jejich činnost neváže například
na registraci tak, jak u ostatních podnikatelů podle
zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání
občanů. Na druhé straně je třeba
zajistit jim takové právní postavení,
aby ve srovnání s nimi nebyli v ekonomických
vztazích zvýhodňováni. Činnost
samostatně hospodařícího rolníka
bude podléhat jednoduché evidenci u obecních
úřadů.
Tyto orgány budou vydávat osvědčení,
které bude sloužit prokázání
postavení samostatně hospodařícího
rolníka všude tam, kde z něj bude vyplývat
nárok v porovnání s jinými osobami,
např. opatření federálního
ministerstva financí o nákupu výrobků
jednotlivě hospodařícími rolníky
ze dne 29. června loňského roku.
Za předpokladu, že rolník bude zapsán
též do podnikového rejstříku,
bude oprávněn vlastním jménem k zahraničně
obchodní činnosti podle příslušných
předpisů stejně jako ostatní podnikatelé.
Rolník bude moci zaměstnávat neomezený
počet pracovníků. Jeho vztah k nim se bude
řídit pracovně právními předpisy.
Zemědělská výroba však bude provozována
pouze jeho jménem a na jeho účet a jen on
bude odpovědný vůči třetím
osobám.
Důležité je i ustanovení, podle něhož
se budou - stejně jako u ostatních podnikatelů
- řídit hospodářským zákoníkem
právní vztahy při provozování
zemědělské výroby a v souvislosti
s ní, které vzniknou mezi rolníky navzájem
nebo mezi nimi a právnickými osobami včetně
soukromých podnikatelů. Znamená to, že
rolníci budou ve stejném právním postavení
jako podniky, družstva a další organizace. Z
toho budou vyplývat i některé povinnosti,
např. povinnost vést účetnictví
a chránit životní prostředí před
škodlivými vlivy, které by mohly vyplynout
z činnosti při zemědělské výrobě.
I co se týče otázek vedení účetnictví,
myslím, že je třeba hledět především
na co největší jednoduchost. Pro ty rolníky,
kteří chtějí obnovit hospodaření
na svých usedlostech, je důležité ustanovení
o náhradě živého a mrtvého inventáře
v návrhu zákona o úpravě vlastnických
vztahů k půdě.
Jeho smyslem je vytvořit možnost pro rozvoj zemědělské
výroby rolníků, jejichž právním
předchůdcům, zpravidla rodičům
nebo prarodičům byl v období od února
1948 do 1. ledna 1990 v souvislosti s potlačováním
individuálního sektoru v zemědělství
bez náhrady odňat inventář, patřící
k zemědělské usedlosti, tedy hospodářská
zvířata, stroje a zařízení,
zásoby a další. Povinnost vydat náhradu
za živý a mrtvý inventář bude
mít právnická osoba, která tyto věci
převzala, nebo její právní zástupce
podle pravidel zákona, který budeme projednávat
příští týden.
Vzhledem k tomu, že se jedná o otázku, která
velmi úzce souvisí s dalším rozvojem
samostatně hospodařících rolníků,
chtěl bych vás proto svým jménem i
v zájmu celé zemědělské výroby
požádat, abyste podpořili přijetí
navrženého zákona. Děkuji vám
za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem ministrovi Dlouhému.
Návrh prerokovali výbory hospodárske, ústavnoprávne
a výbory pre životné prostredie a poverili
prednesením spravodajských správ poslanca
Miroslava Tyla a poslanca Václava Humpála. Prosím
spoločného spravodajcu výborov Snemovne národov,
aby predniesol spravodajskú spravu.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
V. Humpál: Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci. Předkládáme dnes společné
schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů
vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů.
Tato novela se týká soukromých zemědělců,
kterým jsme dlužni řádnou právní
úpravu k jejich činnosti. Chtěl bych připomenout,
že tato významná skupina našeho obyvatelstva
a s ní celý tradiční obor pro generace
budovaného odvětví národního
hospodářství, byly vystaveny v minulém
režimu masové perzekuci a systém soukromého
zemědělství byl určen k likvidaci.
Brutální a nelítostné metody, které
provázely uskutečňování tohoto
cíle zejména v 50-tých letech jsou dostatečně
známy. Dnes, kdy stojíme před požadavkem
úplného přechodu na tržní ekonomiku,
který je spojen především s rozvojem
soukromé iniciativy, je samozřejmé, že
chceme napravit stav právní nejistoty u samostatně
hospodařících rolníků a položit
tak základy k rozvoji jejich hospodářství.
Federální vláda a příslušné
výbory Federálního shromáždění
navrhují doplnit zákon o soukromém podnikání
občanů předloženými texty, které
zahrnou mezi podnikatele soukromé zemědělce
s tím, že řada paragrafů tohoto zákona
pro ně ovšem platit nebude. Samostatně hospodařící
rolníci mají sice společné, zejména
trvalé získávání příjmů
z individuální činnosti, mají však
také řadu odlišností, z nichž nejpodstatnější
vyplývá se sepětím zemědělské
výroby s obhospodařováním půdy.
Objevily se také názory kodifikovat samostatně
hospodařící rolníky samostatným
zákonem, případně je zahrnout do připravovaného
zákona živnostenského. V prvém případě
by to znamenalo nové projednávání
ve vládách a národních radách,
a tedy ztrátu možná poloviny roku. K druhému
názoru je třeba říci, že nepatřila
ani podle dřívějších obchodně
právních předpisů, ani podle současných
zahraničních právních úprav
k oborům živnostenského podnikání.
Její provozování není vázáno
proto na předpoklady, které musí být
splněny pro získávání oprávnění
k soukromému podnikání.
Zůstalo se tedy u novely, tak jak je v návrhu usnesení
tisku č. 613 předložena. Jedná se o
neodkladnost řešení a o to, aby v co nejkratší
době byla překlenuta dosavadní mezera v tomto
úseku právního řádu, a byly
tak odstraněny pochybnosti o tom, jaké místo
v nově se vytvářejících ekonomických
vztazích samostatně hospodařícímu
rolníkovi přísluší.
Předpokládaný návrh byl postupně
projednán v zemědělské komisi Federálního
shromáždění, ve výborech pro
životní prostředí a ve výborech
hospodářských. Samozřejmě také
ve výborech ústavně právních.
Výbory ústavně právní vyslovily
souhlas s vládním návrhem zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 105/1990 Sb., upravený podle připomínek
garančních výborů hospodářských.
Šlo pouze o dvě úpravy s tím, že
v bodě 6 návrhu výborů hospodářských
bylo slovo "následujícího" nahrazeno
slovem "běžného" - rozumí
se roku - a v bodě 10 byla slova, tj. závěrečný
paragraf, "dnem vyhlášení" nahrazeny
slovy "prvního července 1991".
Doporučení výborů Federálního
shromáždění dle mého názoru
vhodně doplňují vládní návrh,
a přispívají tak jednoznačně
k výkladu jeho ustanovení.
Návrh projednaly všechny výbory České
národní rady, kromě výboru imunitního
a výboru mandátového a vyslovily s ním
souhlas. Ve Slovenské národné radě
projednaly návrh výbory ústavně právní
a vyslovily s ním nesouhlas s tím, že se domnívají,
že by měl být samostatně upraven a dále
ho projednal výbor národohospodářský
a rozpočtový, který s tímto návrhem
vyslovil souhlas.
Předložený návrh této novely
není složitý. Je však pro soukromé
zemědělce důležitý ekonomicky
a pro všechny pak v naší nové historii
důležitý politicky. Doporučuji proto
jako společný zpravodaj výborů Sněmovny
národů navrhovanou novelu zákona o soukromém
podnikání občanů (tisk 232) ve znění
návrhu usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny
národů (tisk 613) přijmout. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem poslancovi Humpálovi,
prosím spoločného spravodajcu výborov
Snemovne ľudu, aby predniesol spravodajskú správu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
M. Tyl: Vážený pane předsedající,
milé kolegyně, vážení kolegové,
za Sněmovnu lidu se ztotožňuji se zprávou
kolegy Humpála a také doporučuji, aby tato
novela ve znění předloženém ve
změnách tisku 613 byla přijata.
V diskusi o jednotlivých paragrafech budu mít dva
drobné, doufám, že technické doplňky,
které se týkají nového § 12 f)
a 12 g). To je k tomu všechno. Děkuji.
Predsedající místopředseda FS K. Viktorín:
Ďakujem pánu poslancovi Tylovi. Otváram rozpravu.
Doteraz sa nikto písomne neprihlásil. Pýtam
sa, či sa niekto hlási do rozpravy. Pán poslanec
Vosček.
Poslanec SN J. Vosček: Vážený pán
predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, ja samozrejme podporujem vládny návrh
novely zákona č. 105/1990 Zb., o súkromnom
podnikaní občanov.
Mám k nemu jednu usmerňujúcu pripomienku,
a síce k § 12 e). Prvá veta, ktorá je
fakultatívna, to znamená, že súkromne
hospodariaci roľník sa môže zapísať
do registra, nezodpovedná zneniu druhej vety, ktorá
mu ukladá právnu povinnosť tohto zápisu.
Kvôli zosúladeniu navrhujem, aby druhá veta
znela takto:
"Návrh na zápis môže v takomto prípade
podať k začiatku kalendárneho roku, najneskôr
do 15. februára: Zbytok vety by už zostal. Ide o to,
aby celé znenie bolo v súlade a ono by to i korešpondovalo
so znením § 13 odstavec 3 novelizovaného zákona.
Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Svoje pozmeňovacie
návrhy dáte písomne. Ďalej sa prihlásil
poslanec Jedinák.
Poslanec SL Z. Jedinák: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi, abych se krátce
vyjádřil k předloženému návrhu
zákona. Osobně se domnívám, že
uvedená předloha zákona reaguje na mezeru,
která v našem zákonodárství byla
v tom směru, že zákon č. 105/1990 Sb.
neobsahoval ustanovení o výkonu soukromé
činnosti zemědělskými a družstevními
rolníky. Proto se domnívám, že taková
právní úprava je nezbytná i s ohledem
na připravované zákony, týkající
se zemědělského družstevního
majetku.
Dovolte mi, abych se s některými problémy
obrátil na zástupce navrhovatele, aby některé
sporné problémy byly objasněny. Zákon
totiž zavádí odlišnou konstrukci povolování
této soukromé činnosti oproti zákonu
č. 105/1990 Sb. Domnívám se, že v některých
aspektech tento nový systém, tedy povolování,
pouze vydávání osvědčení,
může znevýhodnit postavení rolníků
oproti jiným osobám, které vykonávají
soukromou činnost, která je upravena zákonem
č. 105 z roku 1990.
Proč se tomu tak domnívám? Jde zejména
o to, že osvědčení budou vydávat
obecní úřady. Zde je rozdíl proti
zákonu č. 105 z roku 1990, podle kterého
rozhodují živnostenské úřady.
Domnívám se, že na straně státních
orgánů, tedy obecních úřadů,
vzniknou problémy s vydáváním osvědčení.
Tyto orgány nemají takové personální
a jiné zabezpečení jako živnostenské
úřady. Domnívám se, že to také
zneprůhlední informační toky.
V této oblasti soukromého podnikání
je nutná výměna celé řady informací,
zejména mezi finančními orgány, orgány
nemocenského a finančního zabezpečení.
Tím, že budou rozhodovat o registraci, tedy o vydávání
osvědčení obecní úřady,
domnívám se, že dojde ke zpomalení toku
celé řady informací, než by tomu bylo,
kdyby o registraci rozhodovaly živnostenské úřady.
Dalším problémem je to, že soukromý
podnikatel, kterému je odmítnuta registrace, má
možnost odvolání k obecnému osudu. Tento
zákon takový případ neumožňuje,
nezná ho a jedná se o vydávání
osvědčení. Domnívám se, že
tato ustanovení v praxi budou vyvolávat řadu
problémů. Zákon totiž nepamatuje na
případ, že obecní úřad
odmítne vydat osvědčení.
Pokud bychom v tomto zákoně zavedli obecný
režim pro zemědělskou výrobu tak, jak
je v zákoně č. 105 z roku 1990, domnívám
se, že by garance těm, kdož chtějí
soukromě hospodařit, byly dány mnohem důslednější
a větší. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Ďalej sa prihlásil
do rozpravy poslanec Rajczy. Poslanec SN L. Rajczy: (Poslanec
hovořil v maďarském jazyce - překlad).
Musím projevit hlubokou lítost. Když jsem studoval
tento návrh zákona, opět mám před
sebou takový návrh, který vlastně
omezuje rolníky ještě více než
dřív. Když se na tento návrh zákona
podíváme je jednoznačné, že bývalý
návrh zákona nedělá rozdíl
mezi zemědělci a jinými zaměstnanci.
Tento návrh zákona by měl rozšířit
zákon č. 105/1990 Sb. Zákon představuje
obrovské zatížení zemědělců,
protože jejich postavení a situaci nevylepšuje,
ale v mnohém ji zhoršuje.