Středa 15. května 1991

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán minister, môžete odpovedať teraz?

Ministr obrany ČSFR L. Dobrovský: Dámy a pánové, pan poslanec Valtr se dotýká svou interpelací jednoho z nejtěžších problémů, se kterým se v Československé armádě setkáváme.

Je to problém, a to nejenom československé armády, ale všech armád. Dal jsem si práci, že jsem zkoumal, v jaké míře se šikany objevují i v armádách vyspělých států, ve Francii, Itálii, SRN. Tím nechci říci, že problém nebudeme řešit. Vůbec ne. Chci jen říci, že je to problém zatvrzelý a tím nechci přenést potřebu řešit ho někam jinam - není spojen jen s Československou armádou a s armádou vůbec.

Problém šikan, a často velmi krutých, se objevuje i v jiných kolektivech, v kolektivech učňů, v učňovských domovech, internátech, všude tam, kde vznikají víceméně nepřirozené, neformální skupiny.

Nejenom mladí křesťané podávají toto svědectví. Máme ho i řekl bych z vlastních zdrojů, to znamená ze zdrojů, které jsou pověřeny, aby nejenom poskytovaly zprávy o tom, jak se šikany rozvíjejí, či jak s nimi zacházet. Já jsem ustavil speciální skupinu už dávno, která se v armádě zabývá mnohými otázkami, které se týkají příčin vzniku šikan. Možná, že jste měli příležitost slyšet takovou poměrně obsáhlou besedu, která byla jednak v televizi, jednak v rozhlase věnována této problematice. Byli tam někteří odborníci. Vydal jsem několik rozkazů, kterými jsem nařídil velitelům jednat tak, abychom odstraňovali příčiny, o kterých už víme, že v armádě vedou k tomu, že se tam šikany manifestují ve větší míře než někde jinde.

Chtěl bych upozornit na to, že armáda sama o sobě není podněcovatelem šikan. Vytváří jenom prostředí, do něhož vstupují lidé, kteří si ony hodnotové systémy, které nakonec k šikanování vedou, přinášejí z domova, ze škol, ze společnosti, ve které všichni žijeme. V armádě se tato nízká kulturní a hodnotová úroveň pouze snadněji manifestuje. Ale ve stejné podobě, a někdy ještě krutější, se tato kulturní a hodnotová úroveň mladých lidí manifestuje třeba na fotbalových stadionech, v hospodách, kdekoli vznikají takové neformální skupiny.

Je to problém podstatně širší, než že by se týkal pouze armády. V armádě máme jisté prostředky, jak tomu zabránit. Ty prostředky jsou ovšem spíše represívní. Stíháme velmi přísně každé šikany, které objevíme. Problém spočívá v tom - a o tom nás přesvědčují právě psychologové a sociologové - že šikanovaní sami odmítají podávat svědectví o šikanách velmi často, a to proto, že šikanováni se v jistých situacích proměňuje v jakýsi rituál a ti lidé tento rituál přijímají. Oni ho očekávají, jsou připraveni snést i určitou míru násilí, aby tím byli povýšení do role, která jím potom umožní jednat také násilně proti jiným skupinám, které jsou poněkud méně připraveny, zkušeny a vybaveny proti tomu, aby čelily takovému jednání. Samozřejmě, že směřujeme i k prevenci. To je to nejobtížnější. Prevencí je vysoká mravní autorita velitelů na všech úrovních a na těch nejnižších především.

Když jsem jednou řekl, že nejsem spokojen se vzdělanostní a kulturní úrovní velitelů na nejnižších stupních, dočkal jsem se kritiky, že ošklivě hovořím o těchto velitelích. Ale já nehovořím ošklivě o nich, ale o školách, kterými prošli, o školách, které špatně vychovávaly. Jak máme chtít, aby mladý velitel, který je o dva, tři, čtyři roky starší než chlapci, kteří do základní vojenské služby přicházejí, byl na tom kulturně podstatně lépe, než jsou oni. Samozřejmě, že se snažíme jednat tak, abychom je přiměli ke vzdělávání, k tomu, aby s vojáky základní služby jednali dobře, aby byli pro ně jakousi morální autoritou, aby jim vysvětlovali, že je to zahanbující jednání pro ně, i pro ty,kteří jsou šikanováni.

Efekt je zatím velmi špatný, velmi nedostatečný. Jediné, co můžeme skutečně zesílit, co opravdu funguje, je represe. Dal jsem příkaz k tomu, aby byli velmi přísně postihování ti velitelé, v jejichž pravomoci se šikany objevují, kde bují. I tam, kde není zjevné nějaké zavinění, které by vedlo k možnosti trestního stíhání, navrhujeme co nejpřísnější kázeňské prostředky až k propuštění z vojenské služby. Protože velitel, v jehož četě, rotě, praporu dochází k takovému jednání, je evidentně nevyhovující velitel.

Pokud jde o konkrétní situaci v Ostravě na Hranečníku, okamžitě nechám situaci, pane poslanče, prověřit inspekcí ministra a zjednáme nápravu - pokud tam došlo skutečně k jednání, které je v rozporu se zákonem, budeme přísně dbát na to, aby bylo zahájeno trestní stíhání, aby byli potrestáni viníci takového jednání.

Považoval jsem jenom za nutné upozornit na to v obecnějším smyslu, že problém je vážný, jsme si ho vědomi a musím říci, že jeho řešení není nasnadě. Jsou samozřejmě nasnadě určité kroky, které děláme a v nichž budeme pokračovat, a hledáme nové způsoby a nové prostředky, jak situaci zlepšovat a šikany minimalizovat. Ale nemohu vám slíbit, že to bude v dohledné době v takovém stavu, abychom si mohli oddechnout a říci si, že už je to v pořádku. Je mi líto, že nemohu být optimističtější.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánu ministrovi. Má niekto z poslancov ešte interpeláciu alebo otázku na ministra obrany? Nie je tomu tak. Uzatváram tento bod programu.

Ďakujem ministrovi za účasť na ňom, aj za účasť na celom dnešnom programe Federálneho zhromaždenia, ktoré, dúfajme, prinesie Československej armáde úžitok.

Dovolím si pozvať do sály poslancov, ktorí sú mimo nej, pretože chcem hovoriť o programe zajtrajšieho rokovania.

Poslanec SN L. Rajczy: Prosím pána predsedu, aby prečítal tie čísla programu, ktoré budú zajtra prerokovávané, aby bolo jasné, čo budeme prerokovávať.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Vážení kolegovia, vyčerpali sme dnešný program. Chcem vám oznámiť, že zajtra začíname o 9.00 hodine v tejto miestnosti. Na programe by sme chceli mať tieto body:

- správu vlády o hospodárskej situácii v ČSFR a o hospodárskej politike federálnej vlády (tlač 554 a 634), doplňujúcu správu o sociálnej politike federálnej vlády (tlač 592), doplňujúcu správu federálnej vlády o riešení ekologickej situácie vo federácii (tlač 614). To by bol jeden program.

Ďalej odpovede na interpelácie poslancov, interpelácie a otázky poslancov.

Ako bod 4 - problematika hlasovacieho zariadenia (t. j. návrh poslanca Konečného; druhý návrh pána poslanca Sokola a pána poslanca Stanka) - tlač 489 a 586.

Ako ďalší bod prichádza do úvahy zákon o odpadoch (tlač 590 a 628), čo je návrh uznesenia k príslušnej veci.

Ako ďalší bod - vládny návrh, ktorým sa predkladá Federálnemu zhromaždeniu k vysloveniu súhlasu dohoda medzi Československom a Talianskom o podpore a ochrane investícií (tlač 562).

Ďakujem vám za účasť na dnešnom rokovaní. Oznamujem, že poslanecký klub Verejnosti proti násiliu sa zíde bezprostredne po skončení tejto schôdze v predsálí Snemovne národov.

Hlásí sa pán poslanec Mikan.

Poslanec SN V. Mikan: Rád bych požádal poslance podporující tělovýchovu a sport, aby se okamžitě sešli na krátkou schůzku v levém předsálí u televize.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Prosím, vyhlasujem dnešný deň spoločnej schôdze za skončený.

(Schůze přerušena v 16.23 hodin.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP