Předsedající předseda
SN M. Šútovec: Ďakujem, pán minister,
môžete odpovedať teraz?
Ministr obrany ČSFR L. Dobrovský:
Dámy a pánové, pan poslanec Valtr se dotýká
svou interpelací jednoho z nejtěžších
problémů, se kterým se v Československé
armádě setkáváme.
Je to problém, a to nejenom československé
armády, ale všech armád. Dal jsem si práci,
že jsem zkoumal, v jaké míře se šikany
objevují i v armádách vyspělých
států, ve Francii, Itálii, SRN. Tím
nechci říci, že problém nebudeme řešit.
Vůbec ne. Chci jen říci, že je to problém
zatvrzelý a tím nechci přenést potřebu
řešit ho někam jinam - není spojen jen
s Československou armádou a s armádou vůbec.
Problém šikan, a často
velmi krutých, se objevuje i v jiných kolektivech,
v kolektivech učňů, v učňovských
domovech, internátech, všude tam, kde vznikají
víceméně nepřirozené, neformální
skupiny.
Nejenom mladí křesťané
podávají toto svědectví. Máme
ho i řekl bych z vlastních zdrojů, to znamená
ze zdrojů, které jsou pověřeny, aby
nejenom poskytovaly zprávy o tom, jak se šikany rozvíjejí,
či jak s nimi zacházet. Já jsem ustavil speciální
skupinu už dávno, která se v armádě
zabývá mnohými otázkami, které
se týkají příčin vzniku šikan.
Možná, že jste měli příležitost
slyšet takovou poměrně obsáhlou besedu,
která byla jednak v televizi, jednak v rozhlase věnována
této problematice. Byli tam někteří
odborníci. Vydal jsem několik rozkazů, kterými
jsem nařídil velitelům jednat tak, abychom
odstraňovali příčiny, o kterých
už víme, že v armádě vedou k tomu,
že se tam šikany manifestují ve větší
míře než někde jinde.
Chtěl bych upozornit na to, že
armáda sama o sobě není podněcovatelem
šikan. Vytváří jenom prostředí,
do něhož vstupují lidé, kteří
si ony hodnotové systémy, které nakonec k
šikanování vedou, přinášejí
z domova, ze škol, ze společnosti, ve které
všichni žijeme. V armádě se tato nízká
kulturní a hodnotová úroveň pouze
snadněji manifestuje. Ale ve stejné podobě,
a někdy ještě krutější,
se tato kulturní a hodnotová úroveň
mladých lidí manifestuje třeba na fotbalových
stadionech, v hospodách, kdekoli vznikají takové
neformální skupiny.
Je to problém podstatně širší,
než že by se týkal pouze armády. V armádě
máme jisté prostředky, jak tomu zabránit.
Ty prostředky jsou ovšem spíše represívní.
Stíháme velmi přísně každé
šikany, které objevíme. Problém spočívá
v tom - a o tom nás přesvědčují
právě psychologové a sociologové -
že šikanovaní sami odmítají podávat
svědectví o šikanách velmi často,
a to proto, že šikanováni se v jistých
situacích proměňuje v jakýsi rituál
a ti lidé tento rituál přijímají.
Oni ho očekávají, jsou připraveni
snést i určitou míru násilí,
aby tím byli povýšení do role, která
jím potom umožní jednat také násilně
proti jiným skupinám, které jsou poněkud
méně připraveny, zkušeny a vybaveny
proti tomu, aby čelily takovému jednání.
Samozřejmě, že směřujeme i k
prevenci. To je to nejobtížnější.
Prevencí je vysoká mravní autorita velitelů
na všech úrovních a na těch nejnižších
především.
Když jsem jednou řekl, že
nejsem spokojen se vzdělanostní a kulturní
úrovní velitelů na nejnižších
stupních, dočkal jsem se kritiky, že ošklivě
hovořím o těchto velitelích. Ale já
nehovořím ošklivě o nich, ale o školách,
kterými prošli, o školách, které
špatně vychovávaly. Jak máme chtít,
aby mladý velitel, který je o dva, tři, čtyři
roky starší než chlapci, kteří
do základní vojenské služby přicházejí,
byl na tom kulturně podstatně lépe, než
jsou oni. Samozřejmě, že se snažíme
jednat tak, abychom je přiměli ke vzdělávání,
k tomu, aby s vojáky základní služby
jednali dobře, aby byli pro ně jakousi morální
autoritou, aby jim vysvětlovali, že je to zahanbující
jednání pro ně, i pro ty,kteří
jsou šikanováni.
Efekt je zatím velmi špatný,
velmi nedostatečný. Jediné, co můžeme
skutečně zesílit, co opravdu funguje, je
represe. Dal jsem příkaz k tomu, aby byli velmi
přísně postihování ti velitelé,
v jejichž pravomoci se šikany objevují, kde bují.
I tam, kde není zjevné nějaké zavinění,
které by vedlo k možnosti trestního stíhání,
navrhujeme co nejpřísnější kázeňské
prostředky až k propuštění z vojenské
služby. Protože velitel, v jehož četě,
rotě, praporu dochází k takovému jednání,
je evidentně nevyhovující velitel.
Pokud jde o konkrétní situaci
v Ostravě na Hranečníku, okamžitě
nechám situaci, pane poslanče, prověřit
inspekcí ministra a zjednáme nápravu - pokud
tam došlo skutečně k jednání,
které je v rozporu se zákonem, budeme přísně
dbát na to, aby bylo zahájeno trestní stíhání,
aby byli potrestáni viníci takového jednání.
Považoval jsem jenom za nutné
upozornit na to v obecnějším smyslu, že
problém je vážný, jsme si ho vědomi
a musím říci, že jeho řešení
není nasnadě. Jsou samozřejmě nasnadě
určité kroky, které děláme
a v nichž budeme pokračovat, a hledáme nové
způsoby a nové prostředky, jak situaci zlepšovat
a šikany minimalizovat. Ale nemohu vám slíbit,
že to bude v dohledné době v takovém
stavu, abychom si mohli oddechnout a říci si, že
už je to v pořádku. Je mi líto, že
nemohu být optimističtější.
Předsedající předseda
SN M. Šútovec: Ďakujem pánu ministrovi.
Má niekto z poslancov ešte interpeláciu alebo
otázku na ministra obrany? Nie je tomu tak. Uzatváram
tento bod programu.
Ďakujem ministrovi za účasť
na ňom, aj za účasť na celom dnešnom
programe Federálneho zhromaždenia, ktoré, dúfajme,
prinesie Československej armáde úžitok.
Dovolím si pozvať do sály
poslancov, ktorí sú mimo nej, pretože chcem
hovoriť o programe zajtrajšieho rokovania.
Poslanec SN L. Rajczy: Prosím pána
predsedu, aby prečítal tie čísla programu,
ktoré budú zajtra prerokovávané, aby
bolo jasné, čo budeme prerokovávať.
Předsedající předseda
SN M. Šútovec: Vážení kolegovia,
vyčerpali sme dnešný program. Chcem vám
oznámiť, že zajtra začíname o 9.00
hodine v tejto miestnosti. Na programe by sme chceli mať
tieto body:
- správu vlády o hospodárskej
situácii v ČSFR a o hospodárskej politike
federálnej vlády (tlač 554 a 634), doplňujúcu
správu o sociálnej politike federálnej vlády
(tlač 592), doplňujúcu správu federálnej
vlády o riešení ekologickej situácie
vo federácii (tlač 614). To by bol jeden program.
Ďalej odpovede na interpelácie
poslancov, interpelácie a otázky poslancov.
Ako bod 4 - problematika hlasovacieho zariadenia
(t. j. návrh poslanca Konečného; druhý
návrh pána poslanca Sokola a pána poslanca
Stanka) - tlač 489 a 586.
Ako ďalší bod prichádza
do úvahy zákon o odpadoch (tlač 590 a 628),
čo je návrh uznesenia k príslušnej veci.
Ako ďalší bod - vládny
návrh, ktorým sa predkladá Federálnemu
zhromaždeniu k vysloveniu súhlasu dohoda medzi Československom
a Talianskom o podpore a ochrane investícií (tlač
562).
Ďakujem vám za účasť
na dnešnom rokovaní. Oznamujem, že poslanecký
klub Verejnosti proti násiliu sa zíde bezprostredne
po skončení tejto schôdze v predsálí
Snemovne národov.
Hlásí sa pán poslanec
Mikan.
Poslanec SN V. Mikan: Rád bych požádal
poslance podporující tělovýchovu a
sport, aby se okamžitě sešli na krátkou
schůzku v levém předsálí u
televize.
Předsedající předseda
SN M. Šútovec: Prosím, vyhlasujem dnešný
deň spoločnej schôdze za skončený.