Přítomno: | 131 poslanců Sněmovny lidu |
68 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
62 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Omluveni poslanci:
Sněmovny lidu:
Adámek, Andelová, Bakšay, Bartončík,
Battěk, Dienstbier J. st., Jambor, Jurečka, Kapusta,
Kňažko, Krejcar, Kudláček, Kvačkaj,
Langoš, Magyar, Miller, Pospíšil, Šepetka,
Tyl
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Burian, Devátý, Maštálka, Mikule, Patočka,
Petrová, Šolc
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Ambros, Čalfa, Kočtúch, Kulan, Mečiar,
Miklós, Molnár, Seman, Slota, Suchán, Sýkora,
Šútovec, Zelenay
(Jednání zahájil a řídil místopředseda
FS J. Stank)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Vážené poslankyne, vážení
poslanci, vážení hostia, všetkých
vás srdečne vítam. Pokračujeme 6.
pracovným dňom 14. spoločnej schôdze
Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho
zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky. Vítam členov federálnej vlády,
pána ministra Dlouhého a pána ministra Klausa.
V utorok vám bola rozdaná parlamentná tlač
538, ktorá sa týka Dohody o založení
Európskej banky pre obnovu a rozvoj. Vláda požiadala
o prerokovanie tohto návrhu ešte na tejto spoločnej
schôdzi. Vzhľadom na to, že vo výboroch
vznikli určité dotazy, prípadne pochybnosti,
prosil by som pána ministra Klausa, aby stručne
odôvodnil, prečo vláda požiadala o prejednanie
teraz. Prosím, aby sa ujal slova.
Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážené
Federální shromáždění,
dovolte, abych vás jménem vlády poprosil
o možnost projednat tento materiál na dnešní
jednání Federálního shromáždění.
Dostali jsme se trochu svou vinou, trochu nedoceněním,
že ostatní země to už udělaly,
do časového presu a bylo by velmi dobré,
kdybychom mohli ratifikovat tuto Dohodu ještě před
31. březnem. Důvody našeho pozdního
předání - řekl bych - byly víceméně
problémy nespojené s vlastním problémem
ratifikace. Byly to důvody spojené s obsazováním
jednotlivých míst v Evropské bance po rekonstrukci
a rozvoj a my jsme - přiznávám se - nechali
to pohromadě s problémem ratifikace. Měli
jsme velké obtíže, byli jsme žádáni,
abychom dodali postavy na osoby více prezidentů,
výkonných ředitelů. Týdny a
měsíce jsme hledali tyto osoby. Dosud s tím
máme velké problémy. Přiznávám
se, že jsme to měli v jedné "škatulce"
a nedostatečně včas jsme to oddělili
od vlastního problému ratifikace. Nyní jsme
tyto otázky dořešili a předkládáme
vám tento dokument ke schválení.
Ve dnech 15. a 16. dubna se předpokládá slavnostní
zahájení chodu této banky. Pan prezident
Václav Havel byl požádán francouzským
prezidentem Mitterandem, aby na tomto úvodním setkání
sehrál klíčovou roli za všechny země,
které budou zeměmi přijímajícími
půjčky Evropské banky. Bylo by velmi nepříjemné,
kdybychom do té doby měli nějaký ratifikační
problém. Opravdu nemám, co bych k tomu více
dodal. Omlouvám se a prosím, aby bylo možné
to dnes projednat.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu ministrovi Klausovi, chcel
by som konštatovať, vážené kolegyne
a kolegovia, že včera ste boli informovaní
o tom, že dnes zaradíme tento bod do nášho
programu. Vzali sme to na vedomie. Výbory túto tlač
prejednali včera po obede, takže sme pripravili tento
dokument. Má niekto námietky voči tomu, aby
sme to zaradili do programu? (Námietky neboli.) Námietky
nie sú.
Dovoľte, aby sme pristúpili k jeho prerokúvavaniu.
Vládny návrh, ktorým sa predkladá
Federálnemu zhromaždeniu na vyslovenie súhlasu
Dohoda o založení Európskej banky pre obnovu
a rozvoj, podpísaná v Paríži 29. 5.
1990, a vyhlásenie Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky podľa článku 54 odstavec Dohody (tlač
538).
Predkladá federálna vláda a odôvodní
minister financií Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky Václav Klaus. Prosím, aby sa ujal slova.
Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážení
poslanci, vážený pane předsedo, dovolte,
abych řekl pár úvodních slov k projednání
Dohody o založení Evropské banky pro obnovu
a rozvoj ve Federálním shromáždění.
Naším úkolem je dnes tuto Dohodu schválit.
Dnes nemáme žádnou zásadní šanci,
abychom tuto Dohodu nějakým způsobem měnili,
ovlivňovali, pokoušeli se upravit jednotlivé
paragrafy této dohody.
Tato dohoda vznikla jako výsledek velmi složitého
jednání, kterého jsem se já sám
za Československo mnohokráte zúčastnil.
Vznikla jako kompromis mezi návrhem evropských společenství,
návrhem dalších zámořských
účastníků této Dohody a návrhy,
které vycházely z recipientských zemí
střední a východní Evropy.
Na spoustě jednáních probíhajících
zejména v první polovině loňského
roku, byl nalezen tento vyvážený kompromis,
který definuje hlavní cíle banky, definuje
hlavní postup, jak tato banka bude fungovat a definuje
podmínky, za jakých může poskytovat
úvěr těm šesti recipientským
zemím. Podstatná věc je, že základním
principem oblastí, na které bude tato banka zaměřovat
svou činnost, je rozvoj infrastruktury, rozvoj soukromého
sektoru, finanční a úvěrová
účast v jednotlivých podnicích, rozvoj
finančních institucí a kapitálových
trhů a oblast ochrany životního prostředí.
Toto bylo nakonec dohodnuto, ač banka začínala
s vizí výlučné podpory soukromému
sektoru. Postupně byl závěr této banky
rozšiřován a vyústil nakonec do těchto
pěti oblastí oproti původnímu užšímu
návrhu.
Domnívám se, že tato banka, která bude
regionální bankou, Evropskou bankou, která
bude obdobná v tomto smyslu jako je třeba banka
asijská, takže je to jistá specializovaná
instituce, jejíž úvěry bude možné
využívat v Československu i v dalších
zemích střední a východní Evropy.
Byl jsem tázán včera ve výborech,
jaká je její podobnost s Mezinárodním
měnovým fondem. Chtěl bych říci,
že s Mezinárodním měnovým fondem
je to zcela nepodobná instituce, ale je to instituce podobná
do určité míry, konkurenční
nebo spíše doplňková, se Světovou
bankou.
Československo podle našeho vkladu do této
banky má hned po Sovětském svazu spolu s
Jugoslávií a Polskem největší
podíl a tomu také může odpovídat
to, co od této banky může dostat. Podíl
Československa, který je shodný s Polskem
a Jugoslávií, zeměmi s daleko větším
počtem obyvatel, je výrazně větší
než u zemí, jako je Maďarsko, Bulharsko a Rumunsko,
také vyjadřuje postavení, které Československo
v celé přípravné aktivitě této
banky získalo.
Chtěl bych říci, že kapitál této
banky bude upisován postupně, tzn., že v žádném
případě se nedá očekávat,
že by zítra tato banka měla k dispozici kapitál
10 miliard ECU, což je cílová hodnota, to znamená,
že také půjčky, které mohou postupovat
z této banky, budou v prvních měsících
nebo čtvrtletích relativně malé. Nicméně
jsme s touto bankou zahájili velmi intenzívní
jednání, probíhají jednání
jejich účasti na privatizačním procesu,
probíhají jednání o jejich účasti
na sektoru, na oblasti životního prostředí,
velmi daleko je jednání na slovenském ministerstvu
pro životní prostředí apod.
Domnívám se, že aktivita této banky
bude sloužit k rozvoji československé ekonomiky,
a proto vám doporučuji, abyste tuto dohodu schválili.
Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pánu ministrovi Klausovi. Vládny
návrh prerokovali výbory pre plán a rozpočet,
výbory hospodárske, výbory ústavnoprávne
a výbory zahraničné obidvoch snemovní.
Prosím poslanca Pavla Hrivíka za výbory Snemovne
národov, aby predniesol spoločnú spravodajskú
správu výborov Snemovne národov.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
P. Hrivík: Vážený pán predsedajúci,
dámy a páni, vláda Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky svojim uznesením č.
367 zo dňa 24. mája 1990 vyslovila súhlas
s Dohodou o založení Európskej banky pre obnovu
a rozvoj a s členstvom nášho štátu
v tejto banke. Dohodu o založení banky podpísal
minister financií ČSFR dňa 29. mája
1990 v Paríži.
Členstvo Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky v Európskej banke pre obnovu a rozvoj nám
umožňuje aktívnu účasť a
podiel na jej celkovej činnosti. Zmluvné strany
navrhujú tesnú a koordinovanú spoluprácu
na podporu hospodárskeho pokroku stredoeurópskych
a východoeurópskych krajín.
Ustanovenie mnohostrannej finančnej inštitúcie
európskeho charakteru pomôže týmto ekonomikám
pri ich obnove a rozvoji.
Dohoda o založení Európskej banky pre obnovu
a rozvoj má 10 častí a 2 prílohy.
V prvej časti sa definuje základný cieľ
banky, starosť o prechod k otvoreným trhovým
ekonomikám a podpora súkromnej a podnikateľskej
iniciatívy v krajinách strednej a východnej
Európy.
Časť druhá sa zaoberá problematikou
kapitálu banky. Základný upísaný
akciový kapitál je 10 miliard ECU, rozdelený
na jeden milión akcií s nominálnou hodnotou
každej akcie vo výške 10 tisíc ECU, ktoré
sa môžu upísať iba členmi banky.
Základný upísaný kapitál je
rozdelený na splatené podiely a akcie na vyžiadanie.
Podiel Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky
na základnom kapitále je stanovený vo výške
12 800 akcií, t. j. 128 miliónov ECU. Podiel upísaného
kapitálu predstavuje 38,4 miliónov ECU.
Časť tretia rieši operatívu banky. Zdroje
banky môžu byť použité zásadne
na ciele uvedené v prvej časti Dohody. Činnosť
banky je územne ohraničená na krajiny strednej
a východnej Európy. Podmienkou prístupu k
zdrojom je dodržiavanie princípov parlamentnej demokracie,
pluralizmu a trhovej ekonomiky.
Časť štvrtá sa zaoberá zvláštnymi
splnomocneniami banky pre prípad predaja svojich obligácií
v členských alebo iných krajinách,
nákupu a predaja cenných papierov, ktoré
banka vydala alebo garantovala alebo do nich investovala, ďalej
pre prípad podpisovania alebo spoluodpisovania cenných
papierov, uzatvárania dohôd o spolupráci s
akoukoľvek verejnou alebo súkromnou jednotkou a niektoré
ďalšie prípady.
Časť piata definuje chápanie konvertibility
meny pre účely tejto dohody a predpisuje povinnosť
členov Dohody neuvaľovať žiadné ohraničenia
na inkasá, tržby, použitie alebo transfér
uskutočnený bankou v ECU alebo v menách,
ktoré banka získala splatením podielov na
akciovom kapitále, ktoré banka získala z
pôžičiek alebo splátkami pôžičiek,
alebo ktoré získala splátkami úrokov,
dividend a iných poplatkov.
Časť šiesta upravuje organizáciu a riadenie
banky.
Časť siedma rieši vystúpenie z banky a
pozastavenie členstva, ako aj vyrovnanie účtov
s bývalými členmi, ďalej ukončenie
operácií banky, vrátane záväzkov
členov a platenia z toho vyplývajúcich pohľadávok.
Časť ôsma formuluje štatút banky
a ďalej daňové úľavy.
Časť deviata upravuje prípadné dodatky
k Dohode a prípadné arbitrážne konanie
medzi bankou a členom.
V poslednej časti, desiatej, Dohody sa nachádzajú
záverečné ustanovenia. Doklady o ratifikácii,
prijatí alebo schválení budú u depozitára
Dohody, ktorými je vláda Francúzskej republiky.
Príloha A Dohody rieši upísané kapitálove
podiely budúcich členov z celkového kapitálu.
Na krajiny strednej a východnej Európy pripadá
13,45 %, z toho na ČSFR 1,28 %.
Príloha B k Dohode upravuje v časti A voľbu
riaditeľov zastupujúcich krajiny Európskeho
spoločenstva, EHS a Európsku investičnú
banku, v časti B voľbu riaditeľov zastupujúcich
ostatné krajiny, vrátane krajín strednej
a východnej Európy.
Dohoda o založení Európskej banky pre obnovu
a rozvoj sa predkladá pred ratifikáciou prezidentom
Federálnemu zhromaždeniu na vyslovenie súhlasu
podľa článku 36 odsek 3 ústavneho zákona
č. 143/1968 Zb., o československej federácii.
Dohoda se prerokúvala vo výboroch zahraničnom,
hospodárskom, pre plán a rozpočet a ústavnoprávnom
Snemovne národov, ktoré odporúčajú
obidvom snemovniam Federálneho zhromaždenia prijať
ju bez pripomienok. Zahraničný výbor a výbor
hospodársky Snemovne národov vyslovili federálnej
vláde výtku, že vládny návrh
o založení Európskej banky pre obnovu a rozvoj
a o členstve Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky v nej, podpísanej 29. mája 1990 v Paríži,
bol predložený na prerokúvanie do Federálneho
zhromaždenia veľmi neskoro, až tesne pred termínom
31. marec 1991, v ktorom vláda žiada, aby Federálne
zhromaždenie vyjadrilo svoj súhlas, čo sťažuje
prácu parlamentu. Vláda Českej republiky
prerokúvala a schválila Dohodu o banke dňa
3.10. 1990, vláda Slovenskej republiky dňa 9. 10.
1990.
Ako spoločný spravodajca za Snemovňu národov
sa pripájam k stanoviskám spomínaných
výborov Snemovne národov a odporúčam
tomuto plénu schváliť vládny návrh
na vyslovenie súhlasu s Dohodou, teda prijať tlač
538. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Slovo má poslanec Šlápota ako
spoločný spravodajca za výbory Snemovne ľudu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Šlápota: Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, vláda České a Slovenské
Federativní Republiky předložila Federálnímu
shromáždění ČSFR k vyslovení
souhlasu Dohodu o založení Evropské banky pro
obnovu a rozvoj, podepsanou v Paříži dne 29.
května 1990 a prohlášené České
a Slovenské Federativní Republiky dle odstavce 7,
článku 53, část 8. Dohody, ve kterém
Česká a Slovenská Federativní Republika
uplatní právo zdaňovat platy a příjmy
vyplácené bankou československým státním
příslušníkům, a vládní
návrh projednaly na svých schůzích
27. března 1991 výbory pro plán a rozpočet
Sněmovny lidu a Sněmovny národů. Dále
výbory zahraniční Sněmovny lidu a
Sněmovny národů, výbory ústavně
právní Sněmovny lidu a Sněmovny národů
a výbory hospodářské obou sněmoven.
K předložené Dohodě bych chtěl
uvést, že podle článku 36 ústavního
zákona č.143/1968 Sb., musí být Dohoda
o založení Evropské banky pro obnovu a rozvoj
předložena před ratifikací prezidentem
České a Slovenské Federativní Republiky
Federálnímu shromáždění
k vyslovení souhlasu.
Předpokládám, že pokud jste si přečetli
část 1. Cíle, funkce a členství,
že v rámci hospodářského pokroku
a rekonstrukce bude cílem banky péče o přechod
k otevřeným tržně orientovaným
ekonomikám, podpora soukromé a podnikatelské
iniciativy ve středoevropských a východoevropských
zemích, které se přihlásily k principům
parlamentní demokracie, pluralismu a tržní
ekonomiky a které tyto principy používají
v praxi, že se shodně připojíte k názoru,
který schválily všechny výbory, že
souhlasí s předloženým návrhem
Dohody (tisk 538).
Jenom bych chtěl podotknout, že výbory pro
plán a rozpočet, výbor hospodářský
a výbor zahraniční za Sněmovnu lidu
vyslovily výtku vládě za pozdní předložení.
To je vše, co bych chtěl dodat.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Písomné prihlášky do rozpravy
nemám. Pýtam sa, či niekto chce vystúpiť
k tejto problematike? Nie, nie je tomu tak, takže môžeme
pristúpiť k hlasovaniu. Prosím, aby boli poslanci
prizvaní gongom k hlasovaniu. Inak sme k hlasovaniu prichystaní.
Ďakujem, v zasadacej sieni je v tejto chvíli prítomných
96 poslancov Snemovne národov a 106 poslancov Snemovne
ľudu. Snemovne sú teda uznášania schopné.
Hlasujeme o návrhu schvaľovacieho uznesenia, ktoré
je uvedené v parlamentnej tlači č. 538.
(Hlasování zahájeno v 9.31 hodin.) Najprv
prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu. Kto z
poslancov Snemovne ľudu je za návrh tohto uznesenia,
nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko!
(Sto pět.) Stopäť. Ďakujem.
Kto je proti? (Nikdo.) Nikto. Ďakujem.
105 poslancov bolo pre, 1 poslanec hlasovanie ignoroval. Konštatujem,
že poslanci Snemovne ľudu tento návrh schválili.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov.
Je ich teraz prítomných 99. Kto z prítomných
poslancov Snemovne národov súhlasí s návrhom
uznesenia, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko!
(Devadesát devět.) Deväťdesiatdeväť.
Ďakujem.
Kto je proti? (Nikdo.) Nikto. Ďakujem.
Konštatujem, že všetci poslanci Snemovne národov
návrh schválili.
Vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní
konštatujem, že Federálne zhromaždenie Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky súhlasí
s Dohodou o založení Európskej banky pre obnovu
a rozvoj s tým, aby súčasťou ratifikačnej
listiny bolo nasledujúce vyhlásenie: "Česká
a Slovenská Federatívna Republika na základe
článku 53 odsek 7 Dohody si ponecháva pre
seba a svoje orgány právo zdaňovať platy
a príjmy vyplatené bankou jej štátnym
občanom". Ďakujem vám.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 124, SL
č. 191, SN č. 191)
Vážené Federálne zhromaždenie,
je tu návrh na doplnenie nášho programu, ktorý
prednášam až teraz vzhľadom na to, že
pri začiatku o 9.00 hodine sme ešte neboli uznášaniaschopní.
Pri hlasovaní o návrhu zákona o strategickom
plánovaní 19. decembra 1990 nedošlo k zhodnému
uzneseniu snemovní. Preto Snemovňa národov
vec znovu prerokovala na 7. schôdzi 21. marca 1991 a návrh
opätovne neprijala. Vzniknutú situáciu prerokovalo
predsedníctvo Snemovne národov a odporučilo,
aby sa začalo dohodovacie konanie, aby bol zvolený
spoločný výbor z poslancov oboch snemovní.
Preto sa do programu dnešnej schôdze odporúča
aj tento bod, ktorý má názov "Návrh
na začatie dohodovacieho konania o návrhu zákona
o strategickom plánovaní". Ide v podstate o
zvolenie tohoto dohodovacieho výboru. Je mojou povinnosťou,
aby som dal o tomto návrhu hlasovať. V prípade,
že by sme to odsúhlasili, môžeme zvoliť
dohodovací výbor a tým by boli vytvorené
podmienky pre to, aby sme tento problém definitívne
uzatvorili.
(Hlasování zahájeno v 9.34 hodin) Dám
hlasovať bez rozpravy a to Snemovni národov. Pýtam
sa poslancov Snemovne národov, kto z nich súhlasí,
aby bol zaradený tento bod do nášho programu,
a to hned po jeho bezprostrednom schválení, nech
zdvihne ruku a stlačí tlačítko! (Sedmdesát
osm.) Sedemdesiatosem.