Úterý 26. března 1991

Tady vzpomenul pan poslanec Svoboda proces Slánského a spol. Víme, jak to všechno bylo, že ti lidé byli nucení se přiznat k něčemu, co nebyla pravda. Tomu tak skutečné bylo a my víme, že ti lidé byli skutečně odsouzení neprávem a na tom měli velkou zásluhu konfidenti. Vím to pozitivně, není to vymyšleno. Byla to běžná praxe Státní bezpečnosti. Z té Slánského skupiny byli mnozí popraveni, mnozí dostali doživotní tresty, mnozí byli šikanování atd. Je to smutné, jednalo se o lidské životy, ale prosím vás, kdo tyto lidi nutil, aby tvořili socialismus, aby zakládali komunismus u nás, aby za pomoci Státní bezpečnosti likvidovali celý národ a hlavně ty, kteří byli šikanování jenom za to, že se nechtěli s jásotem připojit za devastaci našeho národa, nechtěli zdemolovat demokracii, to se jim podařilo a po těch 42 letech to udělali jako šikovnější koncentrák. Já jsem byl v tom menším. To se jim skutečné podařilo. Prosím vás, tady mluvil pan doktor Mlčák o krásné věci, a to o lidských právech a svobodě. Škoda jen že zde nemusíme říkat, že jsem byl před 17. listopadem ve straně komunistické nebo ne. Je to škoda. Z toho, co zde již tady zaznělo je úplně jasné, že tady máme skutečné tolik komunistů a socialistů a vůbec neřekl, že tady nesedí nikdo z komunistů, aby se ke komunistům hlásil, všichni se dnes hrdě hlásí, že byli antikomunisty. Není to pravda, jsou zde i lidé, kteří vystupují velice hrdě za komunisty a tak si myslím, že pan Burian se spletl tak, jako v mnohých věcech před tím. Měl jsem hrůzu z toho, že po vyhlášení těch deseti lidi, že se seženou haldy lidí s klacky a nastane hon na čarodějnice. Bohudík jsem se toho nedočkal. Jsem rád, že to nebylo, ale od pátku jsem měl panický strach, že tomu tak bude.

Nesmíme být skutečně tak jako oni, nesmíme být takoví, a nevím jací. Pan Svoboda měl rozhodně vzpomenout ty strašné procesy právě těch lidi, kteří za nic nemohli a byli v inscenovaných procesech mučení, popravovaní atd. Bylo s nimi zacházeno hrozně. Týkalo se to zemědělců a dalších, byli vyhazování z domů, museli přecházet do jiných okresů atd. Na to zapomínáme. Myslím si, že chceme budovat demokracii. Všichni, jak jsme tady. Měli bychom se o to všichni snažit. Po 300 letech je to nyní pokus o demokracii. Bylo období Hitlera a potom následoval stalinismus, ještě daleko horší. Hitler tak sadistický nebyl jako komunismus a naši páni to dobře věděli z procesu Slánského, co se tady vlastně zakládá a vůbec jim to nevadilo, protože si mysleli, protože se jich to tykat nebude, ale bohužel spadli tam sami. Takže nějaké velké nářky nad nimi nejsou ani tak opodstatněné. oni si to zbudovali sami.

Chtěl jsem ještě říci to, že StB byla velmi vyspělá, ale nebýt pomocníků, udavačů a konfidentů, nebyli by tak aktivní, tak akceschopní. Věřte tomu že ne. V těch 70-tých letech to možná takové nebylo. Ale v 50-tých letech, když jsme tam byli my ve věznících, bylo to katastrofální. Neříkám to kvůli sobě. Bylo tam spousty mlácených lidí, spousta rozvrácených rodin, lidé byli zavírání atd. Domnívám se...

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Pán poslanec, máte eště minútu.

Poslanec SN V. Sláma: Hovořilo se zde o zákonu o soudních rehabilitacích. Velká péče byla o to, když se tyto otázky probíraly. Víte, co to dalo práce. Mnozí poslanci se ptali, co nás bude rehabilitace stát.

Nikdo nezvažoval, jak nám to poleze do státní pokladny. Nezvažovalo se, že nám stát nedává nic. Dělali jsme na uranových dolech a nevím, kde ještě a neplatili nám nic. Jen nám vracejí to, co nám ukradli. Krádež zůstává krádeží, a proto by se měla vyrovnat. Chceme-li vytvářet demokracii, musíme se nejprve s minulostí 50-ti let vyrovnat. Jinak to možné není. Tím bych asi končil. Děkuji.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, prosím pán poslanec Kostya.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, dámy a pánové, uvažoval jsem v průběhu vystoupení poslance Slámy, zda má ještě význam vůbec vystoupit, ale když už jsem se přihlásil, dovolte dvě poznámky. Předně, minulý pátek i dnes se zde skloňovalo právo ve všech pádech. V současné době vlastně ani nevím, zda mám právo tady jako člen Komunistické strany Československa vystoupit, protože když si vzpomenu na výrok kolegy poslance Uhry, který tady navrhoval, aby v případě hlasování o usnesení o tomto bodu se nejprve hlasovalo, zda komunisté mají právo o tomto usnesení hlasovat, tak nevím, zda jsem poslancem, nebo nejsem poslancem, zda je to demokratický a pluralitní parlament nebo není... (Předsedající: Ste poslancom. Môžete pokračovať.)

V pátek tady jeden z kolegů řekl, že vystoupit k tomuto bodu bude velice těžké, protože poslanec, který tady vystoupí, buď svůj kredit ztratí nebo ho získá. Domnívám se, že zejména dnes si to řada poslanců, ať už zastávala tu nebo onu stranu uvědomila a svoje slova neadresovala tomuto parlamentu a už vůbec ne těm deseti kolegům, jejichž jména byla čtena, ale adresovala je na kameru a vylepšovala si svůj kredit pro budoucnost.

Původně jsem chtěl také vystoupit se svým názorem na to, jaký mám názor na zprávu zde přednesenou. Právě na základě tohoto poznání to neudělám. Přesto řeknu určité prohlášení, které bude působit pravděpodobně naivně a nepředvedu se jako politik zkušený, ale musím říci to, co říci musím.

Nikdy jsem nebyl přítelem škatulkování lidí. Nikdy jsem lidi nedělil, nedělím a dělit nebudu. Nikdy jsem je nedělil na bílé a barevné, ani na věřící a nevěřicí, ani na komunisty a fóristy. Nechtějte po mně, abych je na základě tohoto přesvědčení dělil na agenty a neagenty. Pokud jsem si s lidmi, kteří byli v patek tady jmenování, podával na chodbách ruku, jestli jsem je zdravil a některé z nich jsem považoval za své přátele, tak skutečnost, že tady byli jmenování, na mém postoji nic nemění. Neadresuji to jen těm, kteří nosí stejnou stranickou legitimaci, ale i těm, kteří jsou v občanském fóru, straně lidové, moravském hnutí, nebo ve kterékoli jiné straně nebo hnutí.

Domnívám se, že zde zaznělo mnoho krásných slov o důvěře. Ale na takový normální člověčí postoj jsme - mám dojem - v politických vášních nějak zapomněli. Můj náhled na tyto lidi může změnit pouze jedno, a to jsou důkazy a argumenty, a ty jsem ve zprávě vyšetřovací komise zatím nedostal. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Vystúpi poslanec Bačinský.

Poslanec SN Š. Bačinský: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia, ako člen parlamentnej vyšetrovacej komisie som bol zásadne proti vystupovaniu v rámci rozpravy. Nevidel som pre to žiaden dôvod. Svoj názor som v priebehu rozpravy zmenil a musím zaujať aspoň čiastočné osobné stanovisko k hromadným oznamovacím prostriedkom, a to k tým, ktoré rozoberali predchádzajúci piatok. Prezentovalo sa to v tlači ako nejaký čierny piatok parlamentu. Táto prezentácia napomáha tým, ktorých hlavných cieľom je zrušenie komisie, pretože chcú reformovať nereformovateľné a obrodzovať neobroditeľné a hlavne nechcú lustrovať. (potlesk.)

V denníku Pravda bolo napríklad uvedené, že lustrácie nepochybne dokazujú čosi aj o lustrátoroch. Myslím si to tiež aj ja. Ale asi len to, že pracovali poctivo a zodpovedne. Na titulnej strane včerajšieho nezávislého denníka občanov Slovenska - tzn. Národnej obrody je článok pod názvom "Utrpela prestíž parlamentu". Taktiež si myslím, že nie, ba práve naopak. Novinári nechcú písať o tom, že komisia s plnou zodpovednosťou splnila uznesenie Federálneho zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky č. 94, že nemala za úlohu hodnotiť mieru viny a už vôbec nie súdiť. Na to máme predsa nezávislé súdy, z ktorých niektoré prejavujú svoju akcieschopnosť. Považujem za potrebné zdôrazniť, že komisiu odsudzujú vlastne za to, že nenechala v zásuvke niekoho z registrovaných poslancov. Nepochyboval som o tom, že by to bolo pre niektorých vítanou zámienkou, a že sa pokúsia zúročiť snahu o zastavenie a zmarenie ďalšej činnosti tejto komisie.

Viac občanov a priateľov sa ma cez víkend pýtalo, prečo sa členovia komisie nebránili. Dosť ťažko by vysvetľovali, že sa nemajú prečo brániť. Za najnebezpečnejšie pre našu rodiacu sa demokraciu považujem snahy činnosť komisie zastaviť. Napríklad exminister vnútra pán poslanec Sacher v Národnej obrode z 21. marca uviedol (citujem) : "Podľa mňa by sa mala zrušiť celá lustračná komisia". Ďalej mali materiály zostať i na Slovensku. Keď mal takýto zámer predchádzajúci minister, prosím, ale boli to pokusy o prenesenie kompetencii pred tým, ako sa kompetencie prerokúvali a parlamenty o tom nevedeli.

Pri vyšetrovaní udalosti na Národnej triede, toho, čo im predchádzalo a čo za nimi nasledovalo, vrátane zmapovania pohybu agentov, dospela komisia k závažným zisteniam, ktorých uverejnením by sa v súčasnej dobe zmarila alebo do značnej miery skomplikovala jej práca. Všetky zistenia budú v záverečnej správe, čoho sa mnohí obávajú a nedáva im to spať. Jedno z východísk vidím v odtajnení materiálov, ktoré má komisia k dispozícii. Myslím, že rad poslancov pokladá prácu komisie za zmysluplnú a nevyhnutnú a verím, že nebudú sklamaní.

Na záver by som chcel reagovať na vystúpenie poslanca Mórica i ďalších, poslancov. Panuje všeobecne rozšírený názor, že väčšina spolupracovníkov ŠtB bola získaná na základe kompromitujících materiálov a pod. To je však omyl. Väčšina bola získaná na ideovom základe, a to predovšetkým tí, ktorí tvorili tzv. vplyvovú a pozičnú agentúru.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Teraz nasleduje vystúpenie poslanca Ševčika, pripraví sa poslanec Prokop a po ňom vystúpi poslanec Hrušínský.

Poslanec SN v. Ševčik: Pane předsedající, jestli dovolíte, chtěl jsem být stručný, přednést návrhy, ale ve stanoveném limitu, který sněmovny odsouhlasili to není možné. Pokud to jde, prosím o prodloužení limitu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Žiadate, aby som presunul vaše vystúpenie na neskoršiu dobu?

Poslanec SN V. Ševčík: Ne, žádám o rozšíření časového limitu.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Snemovne rozhodli, aby bol limit 10. minút. Považujem za nemožné limit rozšíriť. Platí to paušálne. Pre pána poslanca Ševčika dám hlasovať o tom, či iba v jeho prípade by bolo možné limit predĺžiť. Prosím poslancov, aby sa dostavili do sály.

Zatiaľ prečítam upozornenie pre členov Predsedníctva Federálneho zhromaždenia. Po skončení dnešnej spoločnej schôdze bude v miestnosti č. 214 na druhom poschodí schôdza Predsedníctva Federálneho zhromaždenia.

Prosím, páni poslanci, posaďte sa, sme schopní sa uznášať. Najprv hlasujú poslanci Snemovne národov.

Kto súhlasí s tým, aby pán poslanec Ševčik mohol vystúpiť s prejavom dlhším než je 10 minút, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) (Čtyřicet pět.) Štyridsaťpäť.

Kto je proti? (Sedm.) Sedem.

Kto sa zdržal hlasovania? (Dvacet šest.) Dvadsaťšesť. Ďakujem.

Hlasovať bude Snemovňa ľudu. Kto súhlasí s tým, aby poslanec Ševčik mohol hovoriť dlhšie než 10 minút, nech zdvihne ruku! (Hlasuje se.) (padesát šest.) Päťdesiatšesť.

Kto je proti? (Sedm.) Sedem.

Kto sa zdržal hlasovania? (Dvacet jedna.) Dvadsaťjeden. Ďakujem.

Snemovne súhlasia. Prosím, pán poslanec, ujmite sa slova.

Poslanec SN V. Ševčík: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, děkuji vám za laskavost, s níž jste mi povolili mluvit déle než bylo odhlasováno. Troufl jsem si požádat o tuto výjimku proto, poněvadž po temperamentních, zamýšlejících se a mnohdy také arogantních projevech je třeba k problému, který zde je, přistoupit sine ira et studio, řady s poctivými úmysly a bez jakéhokoli hněvu.

O co zde jde? Minuly pátek zde bylo zveřejněno, a v některých případech i přes vykonatelný soudní zákaz, deset jmen. Tiskem byly publikovány údaje o registracích, o jejichž vztahu k tématu naší rozpravy nelze mít patrně vážnějších pochyb. Protože neznáme bližší důvody, které komisi, mimo existenci a obsah samotných zápisů, k závěrům vedly, a protože nejsme podrobněji seznámení s mechanismy, na jejich základě se postižení poslanci v evidenci StB ocitli, nechceme-li se zcela spoléhat na neomylnost komise, je nám zcela znemožněna jakákoliv úloha vlastní.

Přihlédneme-li k obhajobám, jak v průběhu rozpravy byly předneseny, zda se, že původní, jistě žádoucí záměr přijatého usnesení se tak ocitl na mrtvém bodě. Z tohoto stavu však nelze obviňovat komisi. Chyba totiž spočívá ne v ní a v její práci, ale přímo v samotném zadání jejího úkolu, v tom, jak se v narychlo přijatém usnesení stalo. Toto usnesení totiž vykazuje zjevné a vážné vady. aniž bych se chtěl pouštět do podrobnějšího právního rozboru, dovolte mi to stručně vyjádřit.

Za prvé - myšlenkovou zkratkou ztotožňuje zápis v policejní evidenční pomůcce, tedy registraci, se samotnou spoluprací s policejními složkami, což závěry komise pro nemožnost dalšího a podrobnějšího zkoumání silné problematizuje.

Za druhé - vykazuje zcela nejasný vztah mezi svým druhým a třetím bodem, nezvažuje dostatečně rozdíl v povaze funkcí poslance, člena federální vlády, jejich náměstků a dalších osob ve druhém odstavci vyjmenovaných a ve třetím odstavci je všechny zahrnuje pod zobecňující pojem "dotyčných osob", aniž by však byly patrný důsledky z toho vyplývající, mimo jiné též co do povahy a rozsahu kompetence vlastní a kompetence jiných subjektů.

Za třetí - ve svém příkazu k zveřejnění jmen dostatečně neupravuje způsob a rozsah takového zveřejnění, takže nelze vlastně ani usoudit, co se zveřejněním mínilo, což mimochodem mělo za následek i zcela zbytečnou rozpravu o procedurálním postupu na počátku páteční schůze.

Za čtvrté - nedomýšlí a tak vlastně opomíjí nezbytné následné kroky po skončeném šetření komisi a sdělení výsledků, ačkoliv jejich potřebu nebylo tak těžké předvídat, čímž se stalo, že nyní zde není k dispozici potřebný procesní aparát.

Za páté - postrádá jinak nezbytné pojistky proti možným omylům, které v podobných věcech vlastně nelze nikdy vyloučit, nebo dokonce proti záměrně posunutým dezinformacím. Obchází obecně uznávané zásady, jako jsou ty o slyšení druhé strany a podobně. Ztěžuje, ne-li vůbec potlačuje možnost obrany. Vmísí do vlastní práce parlamentu, byť i zprostředkovaně, zřetelné prvky inkvizičního procesu a ve svých důsledcích překračuje svou vlastní zákonodárnou pravomoc.

Za šesté - nikoli však v poslední řadě ani nepomýšlí na to, na kolik jsou jeho obsah a příkazy z něho vyplývající v rozporu nikoliv s jakousi, ale s Listinou základních práv a svobod, den předtím téměř slavnostné přijatou.

Ve všech těchto bodech - alespoň po mém soudu, jde o pochybení závažná, jejichž závažnost je zvýrazněna tím více, že se dotýkají nejen takřka nejcitlivější oblasti lidské osobnosti, ale současně také zraňují základní principy právního státu a dotýkají se i samotných základů, dnes i námi opět uznávané, nauky o dělbě moci ve státě. Jen chabou omluvou zde může být poukaz na chvat a způsob, s nímž ono usnesení bylo přijímáno, tím spíše je ovšem litovat o slyšení těch, kteří se před jeho přijetím marně dovolávali alespoň dobrozdání či stanovisek Generální prokuratury a Nejvyššího soudu. Ne dosti však na tom.

Patrné nedostatečně vážným postupem při podávání zprávy o výsledcích vyšetřování došlo ke konfliktu s justičními orgány. Říkám-li patrně, je tomu tak proti, že v tuto chvíli si nejsem nesprávností zvoleného postupu zcela jist. Čím jsem si však zcela a naprosto jist, je přesvědčení o zjevné zbytečnosti takového konfliktu. Toužíme po nezávislém soudnictví. V několika základních normách s ním počítáme. Navzdory tomu však při první příležitosti, která - navíc za krajně nejasných procesních a kompetenčních podmínek - se naskytne, jakoby z prestiže, prokazujeme onu, tedy ze zákonodárné pravomoci údajně vyplývající nadřazenost, zapomínajíce přitom na to, že všechny tři základní složky moci jsou v zásadě zcela a naprosto rovnocenné.

Paní a pánové, nikdy jsem neměl a nemám nejmenšího záměru či úmyslu jakýmkoliv způsobem hájit činnost někdejší Státní bezpečnosti nebo její spolupracovníky v jakémkoli stupni či v jakékoli funkci. Spolu s vámi se všemi sdílím obavy z možné destabilizace našeho veřejného život, a to se všemi důsledky, které by z toho vyplynuly, a spolu s mnohými z vás přicházím k neradostnému poznání, že morální devastace našich národů je zřejmě mnohem hlubší než jsme se dříve domýšleli. Hloubka a rozsah této devastace přirozeně spoluurčují prostředky, které - máme-li jednou dosáhnout společenského ozdravění - musíme zvolit. Oč však v této rozpravě jde, je to, že nesmíme připustit takový postup, nechceme-li se vydat stejnou cestou jako před několika desítkami let naši předchůdci v minulém režimu a více či méně se tak přihlásit k jakémusi pseudorevolučnímu právu, což v daném případě, v tuto chvíli a pro nás znamená mimo jiné a především respekt k Listině základních práv a svobod.

Zajisté nemusím připomínat, že jde o zákon ústavní a navíc pro nás o ústavní zákon v současných podmínkách základní. Lex dura, sed lex téměř jednou provždy na úsvitu evropské civilizace prohlásili dodnes nepřekonaní právníci římského práva a na tomto principu spolu s dalšími postavili obdivuhodný právní systém a doktríny, které v té či oné podobě jsou dodnes inkorporovány do živých právních systémů všech kulturních států a především v Evropě.

Tedy, i když tvrdý je zákon, je to zákon a nezbývá než jej uznat a jemu se podvolit. Listina základních práv a svobod k takovémuto zákonu nepochybně náleží a již proto (ale též z jiných důvodů) není možné ji beztrestně zraňovat, i když chápu, že mnohdy nám může svými bariérami a limity činit potíže. Avšak nejen o to jde. Stojím za názorem, že naše první kroky k právnímu státu ve společnosti svobodných a demokratických národů a současně i naše snaha dospět k němu (nevím ovšem kdy) nesmí být nikým a nikde zpochybňovány, a proto také musí mít zákonnost před politickou vůli přednost, ba nic, ona sama se musí cítit jí být limitována.

Veden výlučně těmito zájmy, při svém naprosto a zcela nezměněném vztahu k novelám, s mravní nutností, kterou pociťuji, předkládám vaši pozorností a k rozhodnutí návrh na změnu usnesení č. 94 z ledna 1991, a to ve třetím a pátém odstavci.

Ty by měly znít takto:

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP