Úterý 19. března 1991

Kto je proti? (Nikdo.) Nikto. Ďakujem.

Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.) Nikto. Ďakujem.

Nikto nebol proti, nikto sa nezdržal hlasovania, osemdesiatsedem poslancov hlasovalo za. Poslanci Snemovne ľudu návrh schválili.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov. Kto súhlasí s predloženým návrhom uznesenia, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko! (Hlasuje se.) Ďakujem. (Sedmdesát šest.) Sedemdesiatšesť.

Kto je proti? (Nikdo.) Nikto. Ďakujem.

Kto sa zdržal hlasovania? (Jeden.) Jeden. Ďakujem.

Poslanci Snemovne národov návrh schválili. Vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie súhlasí s Dohovorom proti nedovolenému obchodu s omamnými a psychotropnými látkami, dohodnutým vo Viedni 27. decembra 1988.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 113, SL č. 180, SN č. 177)

Ďalej prikročíme k nasledujúcemu bodu nášho programu. Je ním

10

Návrh zákona o Kancelárii prezidenta Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky. Ide o tlač 229 a spoločnú správu výborov Snemovne ľudu a výborov Snemovne národov, tlač 518.

Z poverenia navrhovateľa, prezidenta Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, prednesie k návrhu výklad podpredseda vlády pán Pavel Rychetský. Udeľujem mu slovo.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Vážený pane předsedo, vážené dámy a panové, prezidentem České a Slovenské Federativní Republiky vám byl předložen návrh zákona o Kanceláři prezidenta republiky. Je to zákon stručný. Otázka tudíž stojí, zda materie, která je jeho předmětem, vyžaduje právní úpravu zákonné síly. Odpověď na tuto otázku je nasnadě.

Dosavadní zákonná úprava, obsažená v zákonném opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 16/1976 Sb., je překonána a zúžit bez náhrady ji nelze. Budujeme právní stát a Kancelář prezidenta republiky si může v rámci platného právního systému podržet právní subjektivitu toliko formou zřizovacího zákona, jaký máme před sebou.

Hlavní a základní smysl předložené osnovy tkví v navázání na zákon č. 654/1919 Sb., předložený tehdy prezidentem T. G. Masarykem, který se odlišuje od dnešní osnovy toliko ve dvou bodech.

Předložený návrh se cudně vyhýbá tehdy vžitému pojmenování pro vedoucího Kanceláře prezidenta republiky, tj. termínu kancléř a naopak ponechává terminologii vžitou za posledních 40 let, tj. termín vedoucí Kanceláře prezidenta republiky.

Na rozdíl od všech dosavadních úprav však přináší předložený zákon jistou novou právní úpravu, a to je právo účasti vedoucího Kanceláře prezidenta republiky na schůzích vlády České a Slovenské Federativní Republiky. Toto právo je dnes upraveno toliko ve dvou formách, mají jej kromě členů vlády z ústavy pouze hlava státu a podle zákona o prokuratuře generální prokurátor České a Slovenské Federativní Republiky.

Ponecháváme vám na zvážení, zda akceptujete princip obsažený v § 2 odstavec 2 jak návrhu, tj. tisk 229, tak společné zprávy, tisk 518, neboť v obou dnes již zakotvených případech obsahuje úprava i příslušná procesní ustanovení. Podle platného ustavního zákona o československé federaci má prezident právo účastnit se schůzí vlády a též jim předsedat. Podle platného zákona o prokuratuře pak má generální prokurátor České a Slovenské Federativní Republiky právo účastnit se schůzí vlády České a Slovenské Federativní Republiky a cituji: "- s hlasem poradním".

Z předloženého návrhu totiž nelze odvodit jakou specifikaci práva účasti v této podobě svěřuje zákon vedoucímu Kanceláře prezidenta republiky. Je možné, že by tato úprava byla vhodnější, kdyby byla svěřena jednacímu řádu vlády, který umožňuje další než ústavní a zákonné formy účasti na schůzích vlády, tj. účasti hosta či pozorovatele.

Dovolte mi, abych v této souvislosti vystoupil v roli trochu dvojjedině. Nikoli pouze jako zástupce předkladatele, ale i jako člena vlády, která v souladu s jednacím řádem Federálního shromáždění byla požádána o předložení stanoviska k předloženému zákonu a toto stanovisko též Federálnímu shromáždění předala. Podle tohoto stanoviska se vláda domnívá, že z předloženého zákona lze vypustit z § 2 odstavec 2, neboť není třeba zákonnou formou upravovat postavení vedoucího Kanceláře prezidenta republiky jako osoby s právem účasti na schůzích vlády zakotveném v zákoně.

Dále vláda doporučovala zvážit poněkud odlišnou úpravu, neboť z předloženého zákona vyplývá, že se předpokládá, že prezident jmenuje všechny vedoucí pracovníky Kanceláře prezidenta republiky a dále, že prezident vydává organizační řád.

Podle názoru vlády je hlava státu ústavní funkce, dokonce nejvyšší ústavní funkce, se kterou je spojena celá řada ústavních pravomocí. Zatímco pravomoci zmíněné v předložené osnově jsou pravomoci, které by mohly být svěřeny vedoucímu Kanceláře prezidenta republiky, neboť jsou nesouměřitelné s významnými pravomocemi, které má hlava státu podle ústavy.

V předloženém zákoně je dále ustanovení, které ve znění společné zprávy zpravodajů v § 3 odstavec 2 zní takto: "Při jmenování vedoucích pracovníků Kanceláře je třeba dbát zastoupení občanů obou republik." Zde se též federální vláda domnívá, že toto ustanovení lze vypustit, protože Kancelář prezidenta republiky není ústavní orgán, nemá žádnou výkonnou, zákonodárnou ani jinou státní pravomoc, takže je zbytečné v zákoně vyjadřovat potřebu zastoupení podle příslušnosti k republikám. Tento princip by se měl zásadně vztahovat k těm státním orgánům, které jsou nadány některou z ústavních pravomocí.

Dovolte mi, abych tím stručně úvodní slovo zakončil. Šlo pouze o reprodukci stanoviska federální vlády. Za předkladatele vám doporučuji, abyste předloženou osnovu ve znění společné zprávy, tisk 518, schválili. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Návrhy prerokúvávali výbory ústavnoprávne, zahranične, branne a bezpečnostne, pre plán a rozpočet a výbory sociálne a kultúrne obidvoch snemovní.

Prosím teraz spoločného spravodajcu výborov Snemovne národov poslanca Jána Vilda, aby predniesol spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Vild: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, návrh zákona o Kanceláři prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky, který předložil Federálnímu shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky prezident České a Slovenské Federativní Republiky, byl projednán ve vládě České a Slovenské Federativní Republiky, ve výborech České národní rady a Slovenské národní rady a ve výborech sociálních a kulturních, branných a bezpečnostních a zahraničních Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky.

Výbory branné a bezpečnostní Sněmovny lidu a Sněmovny národů doporučují oběma sněmovnám návrh zákona ke schválení bez pozměňovacích návrhů.

Rovněž výbory sociální a kulturní a zahraniční Sněmovny lidu a Sněmovny národů doporučují sněmovnám návrh zákona schválit, avšak se změnami a doplňky. Ústavně právní výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky projednaly návrh zákona na své schůzi dne 6. 3. 1991 a doporučují Sněmovně lidu a Sněmovně národů návrh zákona o Kanceláři prezidenta republiky přijmout ve znění obsaženém ve společné zprávě k tomuto návrhu, číslo tisku 518.

Já se ke zprávě ústavně právních výborů připojuji a jako společný zpravodaj výborů Sněmovny národů vám doporučuji zákon o Kanceláři prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky přijmout ve znění tisku 518 se změnami, které ještě navrhne kolega Konečný. Děkuji.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem pánu Vildovi, teraz prosím pána poslanca Konečného, aby predniesol spoločnú správu výborov Sněmovny ľudu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec P. Konečný: Pane předsedající, dámy a pánové, připojuji se ke svému kolegovi předřečníkovi. Navrhovaný zákon č. 229 ve znění společně zprávy 518 vám, jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu, doporučuji k přijetí.

Zároveň si vám dovoluji předložit dva pozměňovací návrhy. První byl projednáván ve výborech ústavně právních a získal podle stálého jednacího řádu ve výboru ústavně právním Sněmovny lidu souhlas, ve sněmovně národů nikoliv; ve Sněmovně národů bylo 6 poslanců pro, nikdo proti a 3 se zdrželi hlasování. Týká se § 3 odstavce 2 a zní: "Při jmenování vedoucích pracovníků Kanceláře je třeba dbát zastoupení občanů obou republik."

Tento návrh dává důraz na dodržování pravidla zastoupení občanů z obou republik na vedoucí pracovníky Kanceláře prezidenta, jejichž počet a funkce stanoví organizační řád Kanceláře prezidenta. Domnívám se, že přiměřené zastoupení občanů obou republik v Kanceláři prezidenta je zbytečné dodržovat naprosto u všech pracovníků Kanceláře, i u těch, kteří se zabývají zednickými pracemi nebo zahradnickými činnostmi atd. To by nebylo upraveno v tomto zákoně přímo, a bylo by to ponecháno na možnostech Kanceláře prezidenta především na možnostech materiálových a bytových.

Druhý návrh je formální upřesnění § 1 odstavec 3. Týká se chráněné oblasti Pražského hradu. Chráněná oblast Pražského hradu v rozsahu vymezeném podle § 2 vládního nařízení číslo 55/1954 Sb., který zůstává v platnosti, byla podle § 3 zákona č. 222/1958 Sb., o kulturních památkách, prohlášena usnesením vlády číslo 251/1962 Sb., za tzv. národní kulturní památku. Vzhledem k této skutečnosti a i s ohledem na terminologii zákona číslo 20/1987 Sb., o státní památkové péči, který nezná termín "významná historická památka", ale pouze pojmy "kulturní památka", "národní kulturní památka", navrhuji v § 1 odstavec 3 upravit text takto: "Kancelář spravuje Pražský hrad s přidruženými objekty, pečuje o něj, jakožto o sídlo prezidenta a národní kulturní památku."

Tyto dva pozměňovací návrhy podporují oba zpravodajové. Děkuji.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Otváram rozpravu. Je niekto prihlásený? Pán Roman.

Poslanec SN L. Roman: Vážený pán predseda, vážené kolegyne poslankyne, vážení kolegovia poslanci, v článku 61 odsek 1 zákona č. 143/1968 Zb. sa taxatívne vymenovávajú kompetencie, to jest postavenie prezidenta Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky. V odseku 2 citovaného článku sa hovorí, že ak mu prislúcha vykonávať i právomoci, ktoré nie sú vyslovene v tomto zákone uvedené, stanoví tak zákon Federálneho zhromaždenia. V odseku 3 tohto istého článku zákona sa hovorí, že obstarávanie vecí spojených s výkonom funkcie politickej a verejnej prezidenta Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky zabezpečuje Kancelária prezidenta a podrobnosti že stanoví zákon.

Ja sa pýtam navrhovateľa, kde sú tie podrobnosti? Každá organizácia má štatút, má organizačný poriadok, ak chce stanoviť rozpočet na svoju činnosť, musí vychádzať tak zo štatútu, ako aj z organizačného poriadku. Žiaľ, takéto niečo zákon postráda. Zákon je veľmi jednoduchý a myslím, že zatiaľ by stačil ústavný zákon, článok 61 zákona č. 143/1968 Zb.

Ďalej by som sa chcel dotknúť § 2 prerokúvaného zákona, kde sa hovorí, že vedúci Kancelárie je oprávnený zúčastňovať sa schôdzí vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky. Keď sme tento návrh zákona prerokúvali v ústavnoprávnych výboroch, zaujali sme k tomuto záporné stanovisko. Pýtam sa spravodajcov, ako je to možné, že sa toto dostalo do spoločnej správy?

Vychádzajúc z toho, čo som tu hovoril, navrhujem, aby sme zákon neschválili. Ďakujem za pozornosť.

Předseda FS A. Dubček: Hlási sa ešte niekto o slovo? (Ne.) Nehlási sa nikto. Slovo má pán Rychetský.

Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský: Vážený pane předsedo, vážené dámy a pánové poslanci, závěrečné slovo předkladatele bude ještě stručnější, než bylo slovo úvodní, neboť ze zpráv obou zpravodajů i z jednoho diskusního vystoupení zazněly velice nepatrné pozměňovací návrhy. Oba zpravodajové navrhují, aby v § 1 odstavec 3 slova "významná historická památka" byla nahrazena slovy "národní kulturní památka" a použila se tedy dikce z platného právního řádu. Za navrhovatele plně s tímto pozměňovacím návrhem souhlasím.

Další pozměňovací návrh, který oba zpravodajové přednesli, byl návrh, aby v § 3 odstavec 2 byla použita nová dikce, podle které se povinnost přihlížet k zastoupení občanů obou republik zakotvuje pouze u vedoucích funkcí Kanceláře prezidenta ČSFR. Já jsem již v úvodním slově vyjádřil skutečnost, že zakotvení tohoto principu v zásadě u orgánu, který nemá žádnou ústavní ani výkonnou pravomoc, je zbytečné. Proto opět s tímto pozměňovacím návrhem souhlasím.

Pan poslanec Roman vznesl jeden dotaz a jeden návrh. Jeho dotaz se týká toho, proč tento zákon je tak stručný proč neobsahuje žádné podrobnosti, když každá organizace má statut a organizační řád, upravující podrobnosti. Odpověď vyplývá z dotazu samotného. Právě proto, že tyto podrobnosti se předpokládá svěřit organizačnímu řádu.

Je třeba si uvědomit, jaký smysl má předložený zákon. Smyslem předloženého zákona není v žádné směru zřizovat jakékoliv pravomoci, jakékoliv působnosti, tzn. zakládat jakákoliv další nová oprávnění tomuto orgánu ve srovnání s existující ústavní a právní úpravou. Funkcí Kanceláře prezidenta ČSFR je skutečně zajišťování podmínek pro výkon jeho ústavní funkce. Ale rozhodně nemůže být funkcí tohoto orgánu jakékoli vykonávání vnějších práv vůči společnosti, občanům, nebo jiným státním orgánům. Z těchto důvodů je norma tak stručná. jako byl stručný návrh zákona o Kanceláři prezidenta republiky z roku 1919.

Pan poslanec Roman pak vznesl jeden návrh - - navrhuje, aby zákon nebyl schválen. Za navrhovatele vám sděluji, že navrhovatel nestahuje návrh zákona zpět a naopak vás vyzývám, abyste zvážili tuto normu, neboť tato norma nahrazuje překonané zákonné opatření z roku 1976, a proto nový návrh zákona schválili. Děkuji.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec P. Konečný: Já bych chtěl jenom odpovědět panu poslanci Romanovi o účasti pracovníka Kanceláře na schůzích vlády. V ústavně právních výborech se o tomto jednalo, byly tam i pozměňovací návrhy, např. pana poslance Mečla, ale poté se o tom nehlasovalo, pan poslanec Mečl to potom stáhl. Dá se však říci, že k tomu měl jenom pozměňovací návrh a potom tam zůstalo původní znění, tak jak bylo navrženo.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Vild: Já mám něco k té druhé věci, co zde řekl poslanec Roman, že se mu nezdá, že zákon je tak krátký. Já bych k tomu chtěl říci, že zákon, kterým se upravovala Kancelář prezidenta republiky z první republiky, to byl zákon č. 654 z 5. prosince 1919. měl pouze tři paragrafy, To znamená, i tento zákon je delší, než ten, který stejnou věc upravoval za první republiky.

Předseda FS A. Dubček: Ešte sa hlási pán poslanec Roman s technickou poznámkou.

Poslanec SN L. Roman: Len sa dotknem niektorých problémov, ktoré tu boli spomenuté. Pán podpredseda vlády Rychetský tu hovoril o tom, že nie je potrebný štatút a nie je potrebná organizačná štruktúra organizácie takej, akou je Kancelária prezidenta republiky. Ja by som sa chcel spýtať, na základe čoho bol stanovený rozpočet prezidenta republiky, keď na mzdové prostriedky sa schválilo 28 miliónov 813 tisíc korún? Keď teda nie je potrebný štatút, nie je potrebná organizačná štruktúra. To je jeden problém.

Druhý problém - nie je to pravda - dalo by sa to naspäť zistiť - že to bol len pán poslanec Mečl, ktorý namietal, aby kancelár prezidenta republiky mohol zastupovať pána prezidenta vo vláde. Bol to návrh i pána poslanca Bendu, i ja som to navrhoval, hlasovalo sa o tom, a je to možné i zistiť.

Ešte pokiaľ ide o tú stručnosť samotného zákona. Ja si myslím, že keď chceme takýto stručný zákon prijímať, stačí úplne ústavný zákon článok 61 č. 143/1968 Zb. Ďakujem za pozornosť.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec P. Konečný: Ano, pan Benda navrhl vypustit odstavec 2 § 2, hlasovalo se o tom s tímto výsledkem: ve Sněmovně národů bylo 6 poslanců pro, 2 poslanci byli proti, 2 poslanci se zdrželi. Potřebný počet poslanců pro schválení byl 9. Ve Sněmovně lidu bylo pro 8 poslanců, pro vypuštění odstavce 2 § 2, 1 se zdržel, 1 byl proti, při potřebném počtu hlasů také 9. To znamená, že tento návrh nebyl schválen. zůstal v původním znění § 2 odstavec 2.

Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Prosím teraz spravodajcu, aby sme prikročili k tým návrhom, ktoré boli ako pozmeňovacie a k protinávrhom. Prosím vás, aby ste s tým zoznámili snemovne a potom budeme hlasovať k jednotlivým bodom. Ešte sa hlási pán poslanec Filip.

Poslanec SL V. Filip: Vážený pane předsedo, já bych žádal, aby bylo zvlášť hlasováno o vypuštění odstavce 2 § 2 před schválením celého návrhu zákona.

Předseda FS A. Dubček: To podávate, pán poslanec ako váš návrh? (Poslanec Filip: Ano.)

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Vild: Dámy a pánové, já se domnívám, že tento návrh je podán až po skončení rozpravy.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP