Středa 27. února 1991

Rád bych obrátil vaši pozornost k článku X, odstavec 2, o kterém tady byla řeč mými předřečníky. Plně se ztotožňuji s jejich argumenty. Chápu, že funkční období jaksi na doživotí u soudců Ústavního soudu má nebo může zajistit v maximální míře jejich nezávislost. Ale současně vím, že v nesmírně křehké situaci, ve které se pohybujeme, by toto doživotní funkční období nemuselo být vždy spolehlivé. Proto si dovoluji předložit text pozměňovacího návrhu: "Článek 10, odstavec 2 - soudce Ústavního soudu jmenuje prezident České a Slovenské Federativní Republiky z osob navržených Federálním shromážděním, Českou národní radou a Slovenskou národní radou. Každý z navrhovatelů předkládá návrh osmi kandidátů s tím, že Federální shromáždění navrhuje stejný počet kandidátů z řad občanů České Republiky a Slovenské Republiky. Soudci Ústavního soudu jsou jmenováni na dobu 12 let".

Předpokládám, že text tohoto pozměňovacího návrhu by měl zajistit maximální spolupráci a rozptýlit obavy z budování federace České a Slovenské Federativní Republiky. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Soukupovi. Slovo má poslanec Mečl. Připraví se poslankyně Šormová.

Poslanec SN J. Mečl: Dámy a pánové, dovolte mi několik úvodních poznámek. Na závěr bych vás chtěl poprosit o posouzení dvou pozměňovacích návrhů k předloženému návrhu ústavního zákona o Ústavním soudu.

Bylo zde jíž zmíněno, že skupina poslanců předložila v podstatě současně vlastní koncepci zásad ústavního zákona o Ústavním soudu (tisk 381) a myslím, že bylo užitečné, že oba tyto návrhy, jak návrh prezidenta republiky, tak návrh skupiny poslanců, byly projednány souběžně a současně. Skupina poslanců prakticky záměrně nedopracovala zásady do paragrafového znění. Šlo nám o to, aby byly projednány paralelně inspirující dokumenty a nikoliv o to, aby byly projednávány a aby výbory nebo sněmovny rozhodovaly mezi dvěma kontradiktorními návrhy.

Myslíme si také, že základní rysy obou navrhovaných modelů byly shodné, jelikož jen vycházely z některých standardních a shodných vzorů Ústavních soudů v naší republice (Ústavní soud podle ústavní listiny v roku 1920) a v některých západních demokraciích.

Návrh skupiny poslanců se lišil v podstatě asi ve třech bodech. Návrh skupiny poslanců pokud jde o kompetenci Ústavního soudu vycházel ze širší obsáhlejší kompetence Ústavního soudu. Toho se bude také týkat jeden můj pozměňovací návrh. Vycházel také z jiného způsobu vytváření Ústavního soudu. Myslím, že i když řešení, které je obsaženo ve společné zprávě, nebude v praxi jednoduché, přece jen zde došlo k určitému prolnutí, ani ne tak ke kompromisu, jako k určitému řešení, které zohledňuje jak pravomoc parlamentů, tak pravomoc hlavy státu, ve shodné návrhy, které mají být předkládány.

Třetí rovina rozdílů, které se podařilo do určité míry sblížit, byla ustanovení, týkající se bezprostřední ochrany ústavních práv občanů, jak jsou ve schválené Listině, ochrany, kterou má uskutečňovat Ústavní soud na základě ústavní stížnosti dotčené fyzické nebo právnické osoby.

Tento návrh skupiny poslanců podle našeho názoru a podle informací, které byly shrnuty z výborů i z orgánů národních rad, byl přijímán pozitivně. Myslíme si, že přispěl určitým způsobem k dopracování návrhu prezidenta Republiky, který máme před sebou.

Dovolte mi nyní, abych přešel ke dvěma pozměňovacím návrhům a také je odůvodnil. První se týká rozšíření kompetence Ústavního soudu, a to rozšíření kompetence v oblasti volebního práva. Doporučuji, aby Ústavní soud rozhodoval o ústavní stížnosti jednak proti vydání osvědčení kandidátovi zvolenému za poslance Sněmovny lidu nebo Sněmovny národů Federálního shromáždění, jednak proti usnesení příslušné sněmovny Federálního shromáždění a neosvědčení platnosti voleb nebo ztrátě mandátu poslance Sněmovny lidu nebo Sněmovny národů Federálního shromáždění.

K podání ústavní stížnosti podle těchto ustanovení by byl příslušný volič, zapsaný v seznamu voličů ve volebním okrsku, kde byl poslanec zvolen, jakož i politická strana, která v daném volebním kraji podala kandidátní listinu.

Doporučuji zpravodajům, aby tento článek zařadili přibližně za vypuštěný článek 8. Stejně jako u jiných ustanovení, která jsou ve zpravodajské zprávě i v návrhu prezidenta Republiky, jsou zde i některé další podmínky řešení tohoto ustanovení - upraví zákon Federálního shromáždění. Když si projdeme navrhovaný zákon o Ústavním soudu, zjistíme, že na řadě míst předpokládá dostatečnou hmotně právní úpravu, aby Ústavní soud měl oporu v hmotném právu a mohl řešit předpokládané konflikty a spory. Týká se to např. i pravomocí Ústavního soudu podávat výklad zákona.

Někteří předřečníci, i když možná z jiného hlediska, dotkli se jednoho problému, se kterým souvisí i můj další pozměňovací návrh, a sice problému vztahů mezi tímto ústavním zákonem, který projednáváme a novou připravovanou ústavou. Podle mého názoru z hlediska ústavní materie, kterou se ve Federálním shromáždění zabýváme, vznikají problémy či vzniká otázka inkorporace dvou základních dokumentů do nové ústavy. Za prvé je to Listina základních práv a svobod, kde národní rady a Federální shromáždění musí řešit otázku, zda bude součástí nových ústav, anebo zda zůstane jako dokument listina mimořádného významu samostatně, mimo tyto ústavy, což by asi nejlepší řešení nebylo. Druhý dokument vytváříme v podstatě nyní. Je to ústavní zákon o Ústavním soudu. Jde o instituci, kterou do určité míry prejudikujeme a rozhodujeme o podobě příští ústavy. Bude otázka, nakolik tento ústavní zákon bude inkorporován. Podle mého názoru bude muset být zařazen do Ústav České Republiky a Slovenské Republiky. Z tohoto hlediska se domnívám, že by asi nebylo dobré prejudikovat, omezit možnost v podstatě ústavodárným shromážděním nad nezbytnou míru, a touto nezbytnou mírou pokládám délku funkčního volebního období soudců Ústavního soudu. V ústavně právních výborech jsme vycházeli z toho, že volba natrvalo je základním předpokladem jeho nezávislosti. Já od této myšlenky neustupuji. Domnívám se, že situaci, kdy přecházíme od staré ústavy nebo od svým způsobem modifikované soustavy řady ústavních zákonů, které platí dnes, v nové celistvé ústavě federální nebo republikové, že je zapotřebí se chovat zdrženlivě a přece jen svěřit definitivní řešení příštím ústavám. Toto řešení bych jim svěřil i pokud jde o délku volebního či funkčního období soudců Ústavního soudu.

Dávám proto ke zvážení zpravodajům, aby v článku 10 odstavec 2 upravili poslední větu takto: "Soudci Ústavního soudu jsou jmenováni podle tohoto zákona na dobu pěti let." Dovedu si představit z hlediska nové ústavy i kratší období. Vím, že je to mimořádná situace, ale myslím, že bychom měli být v kreování institucí, které mají přežít volební období, dnešních ústavních orgánů, velice opatrní. Všechny ústavní orgány, parlament, prezident atd., mají dnes mimořádně zkrácené funkční období na dva roky. Nepochybně se příští ústava vrátí k běžnému standardnímu střídání těchto ústavních orgánů. Pochopil jsem, zkrácené volební období všech ústavních orgánů, právě s ohledem na přípravu nové ústavy, která by měla tyto věci už definitivně pro příští léta vyřešit. Doporučuji proto zpravodajům a prosím sněmovny, aby tento návrh posoudili, aby tuto změnu buď zařadili do článku 10 odstavec 2 s čímž z tohoto dokumentu by zmizel institut volby soudců natrvalo, nebo zařadit tuto změnu do závěrečných a přechodných období, a sice tak, že podle tohoto zákona, který dnes přijímáme, budou voleni na dobu pěti let v této době, v zákoně nechat pro futuro myšlenku, že mohou být zvolení či jmenováni natrvalo, tím způsobem ovlivnit příští ústavy. Je třeba si ale uvědomit, že soudci budou jmenováni, pokud to nebude jmenování natrvalo, buď jednou provždy podle tohoto ústavního zákona a zcela výjimečně podle příštích ústav jedině tehdy, pokud se funkce soudce neuprázdní. Myslím, že by nebylo správné, abychom tímto způsobem - bez ohledu na řešení příštích ústav - tuto věc jednou provždy řešili. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má poslanec Pohanka. Připraví se poslanec Hrivík.

Poslankyně Šormová, kterou jsem předtím ohlašoval, se vzdala slova.

Poslanec SL M. Pohanka: Pane předsedo, vážené kolegyně a kolegové. Ústavní soud bude soudem velice zvláštním, pro který nebudou platit soudní řády a kterého se připravovaný zákon o soudech a soudcích dotkne jen okrajově a nepřímo. Prvním úkolem jeho soudců patrně bude podle článku 18 odstavec 2 připravit pro sebe pravidla procesu svého rozhodování o ústavnosti, tedy o správnosti a spravedlnosti zákonů a o jejich výkladu. Jak se zde v několika příspěvcích opakovalo, bude třeba vybrat nejlepší z nejlepších právníků. Potřebnou nejvyšší úroveň nemůže ani ten nejschopnější dosáhnout bez přiměřené praxe, i když třeba teoreticky by mohl soukromým způsobem, pílí získat vysoké teoretické znalosti. Soudci Ústavního soudu by měli mít i vlastními zkušenostmi získanou dostatečnou představu o podmínkách a poměrech za jakých se zákon aplikuje, a pokud možno také, za jakých se zákon rodí. Stejně jako poslanec dr. Stome, který toto stanovisko vyjádřil včera na schůzi poslaneckého klubu, se domnívám, že by to měla být praxe nejméně desetiletá, jak to také předpokládá předloha zákona. Podle této předlohy má jít o činnost v právnickém povolání, což je např. i zmíněná podniková právní služba. Považoval jsem za svou povinnost vystoupit právě proto, že jsem patrně jediný v tomto shromáždění, kdo má vlastní zkušenost ze soudcovské praxe a o poměrech v justici jsem tady už jednou mluvil.

Po odchodu z Prahy jsem byl posledních dvacet let trpěn jako soudce jednoho z okresních soudů v pohraniční, kde byl a dosud je katastrofální nedostatek soudců. Mám poznatky z tamního kolektivu, že většina soudců nebyla v KSČ, chovali se slušně. Zákon vykládali ve prospěch lidí, jak to jen bylo možné. Např. v pracovněprávních sporech zpravidla vyhrávali jednotliví občané proti organizacím. Rozhodování věcí politicky významných bylo vyhrazeno předsedům soudů, jejich náměstkům. Většina soudců si uchovala čest a dobré svědomí.

Říkám to proto, aby zde dr. Houštkou doporučovaná soudcovská praxe jako přednostní u kandidáta na úřad soudce Ústavního soudu, nevzbuzovala spíše podezření než důvěru. Naopak tato praxe, obdobně jako praxe advokátní, umožňuje poznání hloubky a pestrosti života, lidských povah a osudů, a to více než praxe v jiných právnických povoláních. Umožňuje poznání problémů, jimiž společnost žije, jak se promítají do myšlení a jednání lidí různých sociálních skupiny, jak se společnost vyvíjí a mění a jak se také vyvíjejí a mění lidské vztahy a morálka. A právě důvěrná znalost poznání devastace v tom směru v posledních dvaceti letech už sama o sobě vede a přivedla většinu soudců k odsouzení nezákonnosti a hlavně celkových poměrů v totalitním období, a tak se z nich stali více než z jiných přesvědčení stoupenci demokracie a zcela jiného společenského uspořádání.

Pokud jde o další podmínky, všeobecně vzato výběr kandidátů bude svěřen takovým autoritám, že i kdybychom nestanovili vůbec žádné podmínky, jistě budou vybráni ti, kteří splní minimum, co se jako podmínky v zákoně navrhuje. Pokud jde o věkovou hranici, je zde na jedné straně požadavek zkušenosti a vyzrálosti, na druhé straně už zde bylo řečeno a ještě možná bude, že podstatně mladší občan ve vývoji dospěl už v osobnost a známe alespoň z vědeckého života, že právě věk kolem třiceti pěti a snad i čtyřiceti let, kdy už jsou určité základní poznatky a zkušenosti, je charakterizován jakousi duševní pružností, nekonvenčními přístupy a že většina vědeckých objevů právě v této době bývá uvedena ve známost. Takže je těžko trvat na nějaké vyšší věkové hranici. U soudů - i u obecných - bývá většinou společnost různého věku, takže jsou tam jak soudci mladší, tak i starší a vzájemně se doplňují. Domnívám se, že podobně by tomu mohlo být i u Ústavního soudu, kde by pro ty nejmladší věkové hranice 35 let mohla být přijatelná. Děkuji.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Nedává pan poslanec žádné jiné pozměňovací návrhy? (Ne.) Ne. Nyní vystoupí poslanec Hrivík, připraví se poslanec Kobylka.

Poslanec SN P. Hrivík: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, Ústavný súd je jedným zo základných atribútov právneho štátu. Je ručiteľom ústavnosti a zákonnosti v demokratickom spoločenskom zriadení. Právnou podstatou ústavného súdnictva v Českej a Slovenskej Federatívnej Republike bude záväzný spravodlivý výklad ústavy v súlade so záujmami väčšiny našich občanov. Rozsah a forma záväzností výkladu sú podmienené samotnou ústavou, právnou kultúrou a tradíciami našej krajiny. Ústavné súdnictvo musí byť vysoko profesionálny a reprezentatívny orgán, ktorý nebude obmedzovať zákonodarnú a ústavodarnú právomoc nášho najvyššieho zastupiteľského zboru.

Ústavný súd v našom štáte bol upravený v platnom ústavnom zákone č. 143/1968 Zb. o československej federácii v článkoch 86 - 101. V tomto zákone sa tiež rátalo i so zriadením ústavných súdov oboch republík, no k realizácii týchto ustanovení však nedošlo. V súčasnosti sa všade a často hovorí o tzv. autentickej federácii, ktorej obsah sa má naplniť na demokratických základoch. Právomoci republík a i orgánov sa právne dotvoria prijatím republikových ústav. K neodňateľným právam oboch našich národov patrí i právo upraviť si svoje právne pomery nezávisle na sebe, teda i odlišne.

Terajšia platná Ústava, i keď už pozmenená prijatými ústavnými zákonmi, sa prijala v bývalom totalitnom režime s veľkými centralistickými zárukami. Preto nie je správne, aby sa vytváral ústavný súd, ktorý bude rozhodovať, či prijaté predpisy sú v súlade s touto ústavou.

Návrh predkladaného zákona o Ústavnom súde sa vytvoril v lone starej ústavy, čo značne ohraničuje jeho kvalitu a dáva mu postavenie, ktoré zodpovedá skôr totalitnému, než demokratickému politickému systému. Nastáva teda zaujímavá situácia, keď pôsobnosť a rozsah právomocí Ústavného súdu vymedzuje stará, nedemokratická ústava, a nová ústava musí byť pri tom koncipovaná tak, aby nebola v kontradikcii s výkladom ústavných noriem Ústavného súdu, pretože inak by bola v duchu starej ústavy protiústavná a teda Ústavný súd by ju musel odmietnuť. Tento kauzálny reťazec nám jasne hovorí, že kvalita novej ústavy bude veľmi závislá na kvalite Ústavného súdu, pričom Ústavný súd vychádza zo starej ústavy, ktorá sa dnes podrobuje tvrdej kritike a postupnej novelizácii.

Ak chceme napredovať v demokracii v rozvoji republík, je potrebné najskôr pripraviť a prijať republikové ústavy, republikové Ústavné súdy ako právne normy a orgány suverénnych republík. Len potom je možné upraviť nadrepublikové vzťahy, k tomu prispôsobiť zodpovedajúcu ústavu a prípadne zriadiť zodpovedajúci Ústavný súd.

Prijatím návrhu ústavného zákona o Ústavnom súde Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky za terajšieho stavu tak, ako je uvedený v tlači 373 a 445, Federálne zhromaždenie by urobilo nedemokratický krok späť v našom spoločenskom vývoji. Bol by brzdou v rozvoji našich republík. Orgánom a jednotlivcom, uvedeným v článku 8 v tlači 445 spoločnej správy k návrhu zákona sa dávajú preskúmať určité predpisy Ústavnému súdu, v čom môže byť skryté obmedzovanie právomocí republík a pri procedurálnom postupe v konaní pred Ústavným súdom aj keď by právna norma v konečnom štádiu nebola vyhlásená za protiústavnú, jej platnosť by mohla byť značne oddialená. Zamýšľaný zámer, aby táto právna norma alebo predpis sa neuviedli do praxe, by bol aj tak docielený. Ústavný súd by mohol podľa článku návrhu zákona pozastaviť platnosť akéhokoľvek predpisu vydaného v niektorej z republík. Z týchto dôvodov návrh ústavného zákona o Ústavnom súde Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, prezentovaný v tlačiach 373 a 445, nie je vhodne formulovaný a pripravený, a preto ho v tejto podobe neodporúčam prijať. Preto poslanecký klub Slovenskej národnej strany podporuje pozmeňovacie návrhy predložené klubom poslancov Kresťansko demokratického hnutia.

Ďalej predkladám vlastný pozmeňovací návrh, zmeniť text v článku 21 nasledovne: "Tento ústavný zákon nadobúda účinnosť dňom schválenia Ústavy Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, Ústavy Českej republiky a Ústavy Slovenskej Republiky".

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Hrivíkovi, slovo má poslanec Kobylka, připraví se poslanec Világi. Prosím poslance Hrivíka, aby svůj pozměňovací návrh předal zpravodajům.

Poslanec SN J. Kobylka: Pane předsedající, dámy a pánové. Mám čtyři krátké poznámky. První je následující. Dějiny i běžný život nám ukazují a vlastně i život tady, že máme přirozenou tendenci kumulovat moc. To je přirozený jev.

A lidské dějiny jsou kromě jiného právě o tom, jak tuto moc kontrolovat, jak postupovat proti této přirozené tendenci. Proto dělení moci, její kontrola, speciálně na úrovni státu je jedna ze základních podmínek demokracie. Bez té to nejde.

Přimlouval bych se u těch kolegů, kteří by eventuálně hlasovali proti celému zákonu, aby tento aspekt zvážili a vše si rozmysleli.

Druhá poznámka: zkušenost psychologické praxe ukazuje, že jedinci zhruba ve věku kolem 28 až 30 let z hlediska etických kvalit - ty nás u soudců budou zajímat - z hlediska životního stylu a hodnotových orientací, bývají stabilizovaní. Zde tedy není velké nebezpečí. Ke změně dochází jedině po nějakém výrazném traumatu, např. komunistického věznění po mnoho let apod. To snad nebude přicházet v úvahu.

Třetí poznámka: obecně platí, čím delší praxe, tím lépe. Bohužel musím poukázat na fakt, zda právě praxe v totalitním režimu ve funkci soudce je ta nejlepší praxe pro toto povolání. Byla by to trochu paradoxní praxe, praxe možná ne příliš žádoucí.

Poslední poznámka: podporuji návrh na spodní hranici věku 35 let. Je tady v parlamentu řada mladých lidí, kteří během půl roku brilantně pracují. Preferoval bych spíše mladší lidí, kteří jsou slušní. Pomocí zahraničních stáží, pokud by jim něco scházelo z praxe, to mohou velmi rychle dohnat.

Dávám jako pozměňovací návrh, pokud to zde nepadlo: jmenování soudců na dobu 7 let. Vycházím z toho, co zde řekl kolega Pohanka. Soudců je v Ústavním soudu 12 a bylo by dobře, kdyby někteří z nich byli mladší, aby tak vytvářeli základ budoucího stabilizovaného soudcovského sboru na této úrovni. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Kobylkovi, slovo má poslanec Világi, připraví se poslanec Voleník.

Poslanec SL O. Világi: Vážené Federálne zhromaždenie, chcel by som objasniť problematiku spoločnej správy výborov. Spoločná správa výborov v konečnom znení sa zrodila v ústavnoprávnych výboroch, na základe podnetov z iných výborov a za účasti navrhovateľa. Spoločná správa obsahuje určité rozhodnutia, ktoré majú charakter právnych skutočností, ale v prevážnej miere charakter politických rozhodnutí formulovaných právnymi prostriedkami.

Som toho názoru, že problematiku spoločnej správy musíme vyriešiť tak, že musíme hlasovať o tom, či spoločná správa bude súčasťou návrhu prezidenta.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP