Středa 19. prosince 1990

Poslanec SL J. Schneider: Já bych chtěl upozornit, že jste akceptovali můj návrh, aby se všude slovo "schválené" změnilo na "projednané" a nedomnívám se, že by zde patřilo slovo "schválení".

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Bakšay: Váš návrh ale bol vypustiť slovo "a schvaľovanie".

Poslanec SL J. Schneider: Já se domnívám, že to souvisí se změnou termínu "schválení" na "projednání" všude. Když se nikde nevyskytuje v textu zákona termín "schválení", tak by se neměl vyskytovat ani tady.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Bakšay: V ostatných paragrafoch bolo navrhnuté zmeniť slovo "schválenie" na slovo "prerokúvanie". V tomto prípade váš návrh znie vypustiť slová "a schvaľovanie".

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán spravodajca nedoporučuje vypustiť toto. Doporučuje, aby tam zostalo "schvaľovanie". Poslanec Jurečka.

Poslanec SL J. Jurečka: To je logické, že návrh musel znít, aby slovo "a schvalování" vypadlo, protože věta původní zní: Při projednávání a schvalování - takže to "projednávání" už tam je.

Poslanec SL J. Schneider: Já jen upozorňuji na to, že v § 5, v § 6 se všude hovoří o projednavání a najednou bychom v § 8 zavedli při změně strategie "schvalování", což je podle mého názoru rozdíl. Musí to být stejná procedura všude.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ja si myslím, že je jasný rozdiel, který tu zdôrazňujete - pán poslanec Rynda.

Poslanec SL I. Rynda: Aniž bych se přikláněl k jakémukoli stanovisku, § 8 hovoří o změnácb strategie federace a republik. Jestliže se upouští od strategie, jestliže má být strategie měněna, tak tato změna má být nejenom projednávána, ale i schvalována. To je, myslím, záměrem zákonodárce. Koncepce předchozí nebo strategie jsou pouze projednávány. Jestliže se ale nedodrží a mění, tak tato změna by měla být schvalována. To říká odst. 2. Čili to není nějak vnitřně rozporné a nesouvisí to přímo se změnami, které byly provedeny předtím. Toto je věc, kterou je možno položit zvlášť.

Poslanec SL Z. Masopust: Dámy a pánové, podstata § 8 odst. 2, spočívá v konstrukci "obdobného postupu". Jestliže jsme z prvního odstavce slovo "schvalování" vyňali, pak tedy není obdoba k čemu. Já se domnívám, že teď už opravdu není o čem hlasovat, protože bychom vytvořili flagrantní nonsens, kde by se obdoba vztahovala k něčemu, co obdobně neexistuje. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Chce sa k tomu pán poslanec Bakšay vyjadriť?

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Bakšay: Pán poslanec Rynda túto zmenu odôvodnil, resp. sa k tomu vyjadril a mne nezostáva, než z procedurálneho hľadiska o tom dať hlasovať.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ostalo by nám iné len v tom prípade, keby ste ako navrhovatelia v ostatných prípadoch to akceptovali, keď nie, budeme hlasovať.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Bakšay: Narýchlo som sa očami poradil s pánom ministrom, doporučujeme vypustiť a akceptujeme zmenu a zapracovávame ju do tých paragrafov, kde to bolo uvedené.

Keďže toto bol pozmeňovací návrh posledný, ako ďalšie sme akceptovali pozmeňovacie návrhy poslanca Fišeru, mali by sme pristúpiť k hlasovaniu o celkovom zákone. Podotýkam, že tento zákon bol schválený Slovenskou národnou radou, Českou národnou radou. Tak doporučujeme i my ku schváleniu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán spravodajca Bakšay, ja by som prosil, aby vám bolo všetkým jasné, čo schvaľujeme. Je tu predložený návrh, je spoločná správa a sú návrhy, ktoré ste akceptovali ako navrhovatelia. Ja by som doporučoval, vzhľadom na to, že niektoré odstavce, napr. § 5 hovorí o schvaľovaní stratégie hneď v nadpise, aby ste uviedli ešte raz, ktoré z týchto návrhov, ktoré ste dodatočne akceptovali, aby ste Federálne zhromaždenie informovali, ktoré to sú, alebo to budeme chápať potom ako doplnok spoločnej správy, resp. ako doplnok tohto dokumentu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec SL J. Bakšay: Budeme hlasovať o prijatí tlače 210 v znení pozmeňovacích návrhov k spravodajskej správe (tlač 292) a v doplnkoch, ktoré navrhovateľ prijal. Ešte raz ich budem menovať. Je to v § 3 odst. 3 písm. h/ doplniť slová, miesto "a spôsobu života" zmeniť na,,kvality života".

Ďalej v § 5 odst. 1 pred prvou vetou doplniť.,variantné návrhy stratégie" atď.

Ďalej v § 6 odst. 1 škrtnúť slová "je povinná".

V § 5 odst. 1 v § 6 odst. 2, v § 7 odst. 1 a/, v § 7 odst. 1 c/ a v § 8 odst. 1 zmeniť slovo "schválené" na slovo " prerokované".

Posledná zmena: v § 8 odst. 2 vyškrtnúť slová "schvaľovaný".

Paragraf 5 - doplňujeme názov paragrafu. "Prerokúvanie stratégie federácie a republík".

Poslanec SL J. Pospíšil: Mám technický dotaz. Chtěl bych se zeptat pana Jozefa Bakšaye, jestli je předkladatelem, nebo zpravodajem? Jestli je předkladatelem, zajímalo by mne, kdo je zpravodajem?

Společný zpravodaj výborů poslanec SL J. Bakšay: Tu je určitá schizofrénia. Som navrhovateľ a spravodajca, ktorého schválili výbory.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Patrí tiež do skupiny navrhovateľov a súčasne je spravodajca schválený výbormi.

Pripája se pán poslanec Kulan za Snemovňu národov k tejto spravodajskej správe?

Poslanec SN P. Kulan: Za Snemovňu národov sa pripájam v plnom rozsahu. Svoje stanovisko a názor som ako spravodajca už vyjadril vo svojom prvom vystúpení, zaťiaľ som necítil potrebu sa vyjadrovať.

Poslanec SL J. Piskoř: Myslím si, že pan zpravodaj opomněl v § 6 odst. 1 druhá věta "dává povinnost republikám". Obdobně "vlády republik jsou povinny přihlížet ke své schválené strategii".

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Bakšay: Áno, nebol to síce pozmeňujúci návrh, ale pripájame sa k tomu a bude to uvedené v spravodajskej správe. Teda aj tam slová "sú povinní" budú škrtnuté. Vyplýva to z návrhu, ktoré tu zrejme poslanec Schneider predniesoi a ktoré boli takto akceptované.

Poslanec SL Z. Masopust: Mám dojem, že dochází k určitému chaosu. Problém - rozumím-li tomu dobře - spočívá v tom, že příslušné orgány strategii projednávají, leč neschvalují. Nicméně i k projednané strategii jsou povinné přihlížet. Alespoň tak - jak mám dojem - naše hlasování dopadlo. Domnívám se, že v tuto chvíli jde o formulaci, že obdobně vlády republik jsou povinné přihlížet ke své strategii a ke strategii federace. Vypadává spíš slovo "schválené" než "povinnost".

Předsedajícf místopředseda FS J. Stank: Bolo to inak. Zo strany poslanca Bakšaya ako spravodajcu bolo navrhnuté vyčiarknúť "sú povinní". To znamená, že by to znelo "federálna vláda prihliada pri koncipovaní..." a to samé sa týka i druhej vety. Taký bol návrh spravodajcu. Je to tak, pán poslanec?

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Bakšay: Bol to návrh pána poslanca Schneidera, ktorý sme si osvojili. Je to tak, ako uviedol pán Stank.

Poslanec SL J. Schneider: Chtěl bych to upřesnit. To nebyl můj návrh na vyškrtnutí slov "jsou povinny". To byl návrh kolegy Fišery. Nicméně zde návrh padl.

Kolega Masopust upozornil ještě na jednu věc. Já jsem podával návrh na změnu "schválené" na "projednané". Protože jsem navrhoval jiné znění tohoto odstavce 1, tak jsem tuto změnu opominul navrhnout. To znamená, že i tam je třeba slovo "schválené" změnit. To nebylo řečeno.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: To už bolo povedené. Sú tu len dva rozdielne názory. Jeden interpretoval poslanec Masopust a iný hovorí skupina navrhovateľov a spravodajcov, ktorí navrhujú "je - povinná" v prvej i druhej vete vyčiarknuť. Tým zostane len "prihliada". Škrtáme teda "je povinna". Takýto je návrh navrhovateľov.

Budeme hlasovať o celkovom návrhu. Najskór budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu. Kto z nich súhlasí s návrhom zákona v znení spoločnej správy výbory Snemovne ľudu a podľa doporučení spoločného spravodajcu snemovne, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko sčítacieho zariadenia! (Hlasuje se.) (Šedesát devět.) Ďakujem. Šesťdesiatdeväť.

Kto je proti? (Dvacet jedna.) Ďakujem. Dvadsaťjeden.

Kto sa zdržal hlasovania? (Dvacet jedna.) Ďakujem. Dvadsaťjeden.

Snemovňa ľudu zákon schválila.

Teraz prosím poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej republike. Kto z nich je pre tento zákon v znení spoločnej správy a podľá správy spravodajcov, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko. (Hlasuje se.) (Čtyřicetosm.) Ďakujem. Štyridsaťosem.

Kto je proti? (Dva.) Ďakujem. Dva.

Kto sa zdržal hlasovania? (Sedm.) Ďakujem. Sedem.

Teraz prosím poslancov Snemovne národov zvolených v Českej republike. Kto z nich súhlasí s návrhom zákona v znení spoločnej správy výborov Snemovne národov a podľa doporučení spoločného spravodajcu snemovne, nech zdvihne ruku a stlačí tlačítko. (Hlasuje sa). (Třicet tři.) Ďakujem. Tridsaťtri.

Kto je proti? (Třináct) Ďakujem. Trinásť.

Kto sa zdržal hlasovania? (Jedenáct.) Ďakujem. Jedenásť.

Konštatujem, že Snemovňa národov neschválila tento zákon. Platí § 26, ktorý budem citovať: Keď nedôjde ku zhodnému uzneseniu oboch snemovní, môže uložiť výborom, aby vec znovu prerokovali a predložili návrhy, alebo sa môže uzniesť na dohodovacom riadení. V tomto prípade doporučujem, aby situáciu prerokovalo predsednictvo Federálneho zhromaždenia, ktoré doporučí snemovniam ďálší postup v zmysle tohto zákona a v zmysle § 26.

Myslím, že môžeme naše rokovanie prerušiť na prestávku, ktorá bude do 14.00 hod.

Potom budeme pokračovať.

(Jednání přerušeno ve 13.09 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 14.09 hodin.)

(Řízení schůze převzal místopředseda FS a předseda SN M. Šútovec)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Chcel by som povedať, že schôdza návrhovej komisie k cenám a daniam bude dnes o 16.3O hod. v miestnosti 026. Pán poslanec Wagner prosí o účasť predsedov, podpredsedov a tajomníkov výborov sociálnych a kultúrnych a hospodárskych a pre plán a rozpočet.

Druhé oznámenie: z iniciatívy poslancov duchovných sme všetci srdečne pozvaní na zajtra ráno o 8.00 hod. do Snemovne národov na spoločné ekumenické vianočné bohoslužby spojené s večerou Pána. Podpísaní sú poslanci: Bureš a Brodský.

O slovo sa hlási poslanec Sokol.

Místopředseda SN J. Sokol: Vážení přátelé, mám jedno oznámení, které neříkejte nikomu, kdo tu nesedí, protože si to nezaslouží. Máme dvě pozvání na stážové studijní pobyty v Angiii a USA. U prezence jsem nechal vyložit archy, kde bych prosil, aby se poslanci, kteří mají zájem o týdenní nebo desetidenní stáže napsali. Aby napsali svůj věk a znalost jazyků, především angličtiny. Poněvadž nabídek bude chodit víc a potřebujeme je dělat operativně, byl bych rád, kdybyste tam napsaii i ostatní jazykové znalosti. Samozřejmě, že přednost by měli dostat poslanci mladšího věku. Lidé, kteří neumějí žádný světový jazyk, myslím, že se nebudou moci těchto setkání zúčastnit.

Předsedajícf předseda SN M. Šútovec: Snemovňa ľudu stále ešte nie je uznášania schopná, to znamená, že nemůžeme začať odpoludňajšie rokovanie. Prosím všetkých, ktorí ma počúvajú, aby sa dostavili do rokovacej sály.

Môžeme otvoriť rokovanie. Na programe máme

5

Vládny návrh štátneho záverečného účtu federácie za rok 1989, tlač 19.

Prosím ministra financií pána Václava Klausa, aby odôvodnil návrh štátneho záverečného účtu na rok 1989.

Ministr finaucí ČSFR V. Klaus: Vážení poslanci, vážené poslankyně, naším úkolem je uzavřít finanční hospodaření státu za rok l989. Obvykle se státní závěrečné účty projednávají v zastupitelských orgánech nejpozději v červnu následujícího roku. V letošním roce však byla vláda ČSFR nucena učinit vyjímku vzhledem k velké kumulaci práce Federálního shromáždění v tomto období i vzhledem k termínu všeobecných voleb. Proto je návrh státního závěrečného účtu federace projednáván až dnes. Již tehdy bylo rozhodnuto, že bude projednáván ve vazbě na návrh státního rozpočtu na rok 1991. Myslím, že dnešní projednávání je užitečným předstupněm pro projednávání zítřejší.

Jedná se tedy o výsledky rozpočtu, který byl předložen Federálnímu shromáždění ke schválení v prosinci 1988 tehdejší vládou, v období prohlubující se krize centrálnč direktivního systému řízení ekonomiky.

V roce 1989 opravdu převažovaly setrvačné dlouhodobé vývojové tendence, ty se projevovaly ve zpomalování tempa ekonomickčho růstu, projevovaly se v zesilování nerovnovážných stavů, projevovaly se přetrváváním nebo dokonce i v poklesu nízké efektivnosti a hospodárnosti.

Tento vývoj negativně ovlivnil dynamiku rozpočtových příjmů a při rostoucích požadavcích na rozpočtové prostředky zesiloval napětí mezi příjmy a výdaji rozpočtu se silnou tendencí k vytváření schodku státního rozpočtu.

Rozpočtové výsledky roku 1989 byly z různých důvodů vyústěním dosavadních negativních tendencí a lze je považovat za vůbec nejhorší v historii direktivně řízené ekonomiky v Československu. Schodkovost rozpočtového hospodaření se u nás začala projevovat již ve druhé polovině 80. let, tedy od roku 1986, kdy sice byly státní rozpočty uzavírány formálně jako vyrovnané, ale reálně byly mírně schodkové, protože k dosažení jejich vyrovnanosti byla využívána státní finanční aktiva vytvořená v minulých letech. To, co platilo v celé druhé polovině let osmdesátých, bylo ještč zesíleno v roce 1989, kdy již v průběhu roku byly použity prostředky státních finančních aktiv, a to jak federace, tak republik, ve výši celkem zhruba 10 mld. Kčs. I přes tyto operace státní rozpočty, které dnes jako státní závěrečný účet schvalujeme, skončily schodkem ve výši 3,5 mld. Kčs, ale správnč bychom k tomu mčli připočíst 10 mld. použitých prostředků státních finančnícb aktivit již v průběhu roku. Tyto výsledky jsou zhruba o 7 mld. horší, než bylo původně předpokládáno.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP