Přítomno: | 138 poslanců Sněmovny lidu |
70 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
70 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Omluvení poslanci:
Sněmovny lidu:
Andelová, Bartončík, Černý
A., Čičmanec, Dienstbier J. st., Gürtler, Hubálek,
Kos, Miller, Špaček, Tomsa, Žalud
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Bratinka, Mečl, Motyčka, Svoboda, Tichý
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Kanis, Kočtúch, Miklós, Poslúch, Slota
(Řízení schůze převzal první
místopředseda FS Z. Jičínský.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Vážení
kolegové a kolegyně, budeme pokračovat v
projednávání kompetenčního
zákona diskusí. Před jejím začátkem
bych chtěl uvést poznámku, aby nedocházelo
ke sporům. Včera jsme odhlasovali jako začátek
jednání, že bereme za základ zprávu
ústavně právního výboru včetně
dodatku. Poslanec Valko to potom problematizoval tím, že
první bod dodatku není vlastně součástí
této zprávy, ale my jsme to schválili, čili
musíme vycházet z toho, že základem
našeho jednání je zpráva plus dodatek,
který je její integrální součástí
včetně bodu jedna.
K faktické poznámce se přihlásil pan
ministr Klaus. Dávám mu slovo.
Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážení
poslanci a poslankyně, jsem jedním z těch,
kteří se spolupodíleli na přípravě
návrhu tohoto zákona, prožil jsem nad ním
mnoho hodin, byl jsem v Hrzánském paláci
a jinde. Proto jsem neměl pocit, že bych se k němu
měl vyjadřovat. Samozřejmě jsem vázán
tím, abych pro něj hlasoval.
Nicméně chci uvést jednu poznámku
ke včerejšímu vystoupení pana ministra
Kováče. Byl jsem označen za tvůrce
absurdního návrhu o rotování guvernérů
banky. Chtěl bych říci, že po neskonalých
hodinách, kdy pan ministr Kováč chtěl
za každou cenu rozbíjet jednotu centrálních
emisí banky, jsme navrhli spoustu východisek, jak
bychom z toho mohli vyjít nějakým možným
způsobem za cenu toho jediného, a to je uchování
jednotné emisní centrální banky. V
těchto hodinách jsem také mezi jinými
návrhy řekl: pokud by nás mohlo uspokojit
rotování guvernéra po uplynutí funkčního
období, tak je to třeba jedna z možností.
Na to pan ministr Kováč velmi ochotně kývnul
a tím se to stalo součástí velmi podivného
spletence kompromisního, který byl v tomto návrhu
uveden. Takže prezentovat mě za autora tohoto návrhu,
aniž by se řeklo, že to byl vynucený ústupek
za cenu toho, abychom udrželi jednu emisní banku,
je skutečně velmi nepřesné. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu ministru
Klausovi, ke slovu se přihlásil poslanec Rašev.
Poslanec SN P. Rašev: Vážený pán
predseda, pán predsedajúci, dámy a páni,
nie som ani ekonóm, ani právnik. Táto veta
tu včera zaznela niekoľkokrát. Vždy s
určitým podtextom ospravedlnenia. Ja sa neospravedlňujem,
hovorím to ako fakt. A som rád, že dnes nie
som ani ekonóm, ani právnik, pretože problém,
ktorý práve riešime, je problémom ekonomickým
a právnym len na povrchu. Pod jeho povrchom sa totiž
navŕšili ďalšie problémy, ktoré
s ekonomikou a právom nemajú nič spoločné
a ktoré sú možno o to dôležitejšie.
Dnes sa mi však takto javí a preto mi nedá
nezaujať k nim stanovisko. Keby som bol ekonóm, asi
by som ako kolega Zukal argumentoval všetkými ekonomickými
argumentami, ktoré sú schopné presvedčiť
o riskantnom kroku, ktorý sa chystajú urobiť
obe národné republiky. Keby som bol právnik,
poukázal by som na zbytočnosť tejto novely
ústavného zákona a určite by som spomenul
pripravované nové ústavy. Keby som bol historikom
Slovenskej národnej strany, určite by som pripomenul,
že slovenské kráľovstvo bolo dávno
pred Veľkou Moravou a že než Česi vymysleli
ř, mali sme my, Slováci, svoje ô a široké
ä, ktoré nám potom ukradli Maďari. (Smiech
a potlesk.)
Ani v tom však nevidím hlavný problém.
Ten vidím v tom, a berte to ako môj osobný
názor - že časť tohoto najvyššieho
zákonodarného zboru ČSFR bola a je akosi
zaskočená vývojom situácie okolo prerokúvania
kompetenčného zákona. Má zrazu pocit
úradníka, ktorý má dať vopred
razítko na vopred dohodnutú vec. Ja osobne tento
pocit nemám. Naďalej sa cítim byť poslancom
najvyššieho zákonodarného zboru federácie,
ktorý má dnes zvážiť a posúdiť
rozhodnutie dvoch slobodne a zákonne zvolených národných
rád a troch rovnako slobodne a zákonne zvolených
vlád tohto štátu. Zvážiť,
posúdiť a - hovorím to veľmi zodpovedne
- akceptovať.
Akceptovať, samozrejme, neznamená hlucho a slepo súhlasiť.
Ostatne, návrh tohoto zákona bol veľmi poctivo
prerokovaný vo všetkých našich výboroch,
s radom prijateľných pripomienok. Akceptovať,
podľa môjho názoru, znamená predovšetkým
nespochybňovať legitimitu týchto národných
rád a všetkých troch vlád našej
federácie. Znamená to priznať obom republikám
právo na ich vlastné a samostatné úspechy
a omyly, ktoré v konečnom súčte aj
tak budú úspechmi a omylmi celej federácie.
Ubezpečujem vás, že ak sa ukáže
cena týchto samostatných úspechov nízka
a omylov príliš vysoká, zákonite dôjde
k opätovnému prerozdeleniu práv a povinností
dvoch subjektov federácie, pokiaľ do tej doby nebude
tých subjektov viac, kolega Bárta.
My dnes nemáme právo neakceptovať vôľu
českého a slovenského národa vyjadrenú
ich národnými radami, vôľu prevziať
na seba možnosť rozhodovať samostatne o veciach
dôležitých a svojbytných. Staré
príslovie hovorí "Kto chce kam, pomôžme
mu tam."
Prosím vás, páni kolegovia a kolegyne, pomôžte
obom republikám, ktoré sa chcú vydať
na cestu hľadania slobodnejšieho a práve preto
možno zodpovednejšieho a pevnejšieho postavenia
a zotrvania v novej českej a slovenskej federácii.
Pomôžme im svojím súhlasom. A úplne
na záver ako post scriptum. V politických kruhoch
som bol vždy označovaný za federalistu. Niekedy
označovaný, niekedy mi tým bolo dokonca "nadávané".
Myslím si, že dnes som hovoril ako realista. Ďakujem
vám. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji poslanci Raševovi.
Slovo má poslanec Vosček.
Poslanec SN J. Vosček: Važený pán predseda,
vážený pán predsedajúci, vážené
Federálne zhromaždenie, vážení
hostia. Nadväzujem na sympatické vystúpenie
kolegu Raševa, ktoré, samozrejme, plne podporujem
a k nemu sa pripájam. Preto i úvodnú časť
svojho vystúpenia vypustím a obmedzím sa
len na niektoré vecné stránky prerokúvaného
návrhu.
Tou vecnou stránkou mám na mysli predovšetkým
bod 1 dodatku ku správe ústavno-právnych
výborov, tlač 369, na ktorú už teraz
upozornil pán predsedajúci Jičínský.
Tento bod sa dostal do spravodajskej správy, ako tu už
potvrdil pán poslanec Valko, na základe odporučenia
ústavno-právneho výboru Snemovne ľudu.
Snemovňa národov ho neprijala. Do spravodajskej
správy, resp. k dodatku k nej sa dostala na základe
podnetov zástupcov federálnej vlády na včerajšom
predpoludňajšom zasadnutí ústavno-právnych
výborov. To znamená, že zástupcovia
federálnej vlády by týmto podnetom prinajmenšom
prekročili rámec trojstrannej dohody národných
vlád a federálnej vlády. Presahuje on i rámec
návrhov Slovenskej národnej rady a Českej
národnej rady. Na druhej strane pán premiér
Čalfa vo svojom vystúpení tu včera
vyhlásil, že podporuje prijať návrh Slovenskej
národnej rady. Ide mi teda o dve veci. Predovšetkým
som chcel poprosiť pána premiéra Čalfu,
aby k bodu 1 dodatku zaujal stanovisko, pretože je nad rámec
dosiahnutých dohôd na úrovni troch vlád
a myslím si, že tieto dohody by sa mali plne rešpektovať.
Na druhej strane som toho názoru, že o bode 1 dodatku
by sa malo hlasovať ako o pozmeňovacom návrhu,
ktorý nutne musí mať takýto charakter,
pretože nebol prijatý výborom Snemovne národov.
V prípade, že by takýto názor nebol
prijatý, podávam týmto pozmeňovací
návrh a žiadam o vypustenie bodu 1 z dodatku 1 ku
správe.
Keďže záležitosť sa týka ropovodu,
tranzitného plynovodu a rozvodných sietí
elektrickej energie, chcem ešte zdôrazniť, že
som nikde v prerokovaných návrhoch a materiáloch
nezistil, aby sa slovenská strana domáhala technického
rozdelenia týchto sietí. Preto iné tvrdenia
nezodpovedajú skutočnosti. Požiadavka sa týka
len využitia výnosov z nich podľa územného
republikového princípu ich umiestnenia, teda sa
to týka len ekonomického rozdelenia. Osobne podporujem
návrh kompetenčného zákona a budem
zaň hlasovať.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: S faktickou poznámkou
se přihlásil poslanec Zeman. Pokud jsem dobře
rozuměl, chápu to tak, že pan poslanec Vosček
navrhuje vypuštění tohoto bodu a dává
to jako pozměňovací návrh. Prosím,
slovo má poslanec Zeman.
Poslanec SN M. Zeman: Vážení kolegové.
Pro upřesnění bych chtěl konstatovat,
že na včerejším jednání
ústavně právního výboru byl
původně mnou, z hlediska výboru pro plán
a rozpočet, předložen návrh na doplnění
bodu d), kterým se jednoznačně do kompetence
federace dávají plynovody, ropovody a další
rozvodné systémy celostátního významu.
Pokud vím, tento návrh podporovaly též
hospodářské výbory. Protože jsme
si uvědomovali, že tento bod je sporný a že
pod časovým tlakem v rozjitřené atmosféře
ztěží najdeme tak rychlé řešení,
souhlasili jsme s kompromisním návrhem pana místopředsedy
vlády Rychetského, aby se tento bod odsunul způsobem,
jak je vyjádřeno v článku 1 dodatku.
Samozřejmě, pokud by tento článek
byl zpochybněn, museli bychom svůj návrh,
což bychom neradi, vznést znova. Čili nejde
především nebo pouze o stanovisko federální
vlády, jde o stanovisko federální vlády,
jde o stanovisko, které vzešlo z jednání
výborů FS.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Ještě pan místopředseda
vlády pan Rychetský. Prosím.
Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský:
Vážený pane předsedo, vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně, vážení poslanci, s politováním
musím říci, že se mne trochu dotkla
slova pana poslance Vosčeka, že zástupci federální
vlády překročili svou pravomoc při
jednání ústavně právních
výborů. Jsem toho názoru, že tomu tak
nebylo. Při jednáních ústavně
právních výborů, jak se právě
zmínil poslanec Zeman, byl vznesen doplňující
návrh v tom směru, aby předložená
osnova byla doplněna o ustanovení, které
by expresis verbis zahrnovalo do působnosti federace zmíněné
zařízení pro dálkové přenosy
médií nebo surovin. Podle názoru nikoliv
pouze mého, ale celé řady členů
ústavně právních výborů,
je nevhodné, nedůstojné a z hlediska legislativního
i zcela neadekvátní řešit ústavní
listinou problém plynovodu a ropovodu. Není žádné
druhé země na světě, která
by takový problém řešila v ústavě.
Navíc nejde vůbec o problém ústavní,
nejde o problém právní. Vážení,
jde o problém, za který bychom se mohli dokonce
stydět. Jde o problém majetkový. Jde o pozůstatek
minulosti, o fakt, že jsme prostě nestihli do dnešního
zasedání přetvořit tato zařízení
na akciové společnosti, zprivatizovat je. Tento
problém by mezi námi vůbec nebyl a nestál
by při řešení ústavních
otázek, kdyby k dnešnímu dni už prostě
bylo vyřešeno místo dnešního centrálního
řízení těchto zařízení
jejich řízení například formou
akciové společnosti s příslušnou
participací všech dotčených subjektů.
Z těchto důvodů se rozvinula na výborech
diskuse, neboť pochybné i v tuto chvíli (alespoň
já si to myslím) je to, komu vůbec patří
ropovody a plynovody podle předloženého návrhu
ústavní listiny. V článku 4 odstavec
4 se totiž vychází z principu, že ve vlastnictví
federace jsou všechny ty části státního
majetku, které jsou svěřeny tímto
ústavním zákonem do její působnosti.
Dále je zde to obecné naprosto nutné ustanovení,
že ostatní části majetku, který
je státním majetkem, jsou ve vlastnictví
republik. Toto ustanovení je naprosto nezbytné,
jinak bychom mohli vytvořit právní stav tzv.
"věci bez pána".
Nyní jde o to, co je a co není v působnosti
federace. Podle předložené osnovy je v působnosti
federace mimo jiné tvorba základních zásad
surovinové a energetické politiky. Pan ministr Dlouhý
se domnívá, že má-li v působnosti
tuto oblast, má v působnosti i zmíněné
ropovody a plynovody. Je ovšem možný - a právníci
mi jistě dají za pravdu - i jiný přistup.
Je možný přístup přísně
legalistický, který řekne: "ústava
zná pouze tři druhy působnosti - zákonodárnou,
výkonnou a soudní, protože ostatní působnosti
vlád jsou v podstatě působnosti politické."
Zcela jistě, pokud se myslí na některou z
ústavních působností ve zmíněném
článku, nemyslí se tím působnost
soudní nebo zákonodárnou přitom, aby
se kvalifikovalo, co je ve vlastnictví toho kterého
subjektu. Protože v oblasti plynovodu a ropovodu žádná
výkonná působnost není ani na úrovni
federace, ani na úrovni republik, nejde o oblast státní
správy, jde o oblast, kterou by se vlastně stát
takto ani neměl v budoucnosti zabývat, měl
by ji pouze ovlivňovat. Nenavrhl jsem jménem vlády
žádny návrh, ale řekl jsem, že
považuji za nedůstojné nás všech,
abychom Federální shromáždění
ať již na úrovni výborů nebo pléna
zatížili v tomto historickém okamžiku
takovou věcí, jakou vskutku je dohadování
o majetku, a abychom tuto věc neřešili, neboť
není součástí ústavního
zákona. Navrhl jsem, aby některý z poslanců
využil svého práva na vložení jedné
jediné věty do zmíněného článku,
kterou se to svěřuje dodatečnému řešení
zákonem.
Já osobně jsem přesvědčen -
a z včerejšího sdělení to vyplývá
- že takový zákon nebude třeba sem nikdy
předložit, že prostě budeme schopni nadnárodní
akciové společnosti s příslušnou
participací dotčených subjektů vytvořit
do konce roku na úrovni všech tří vlád
a že nebude třeba tím zatěžovat
Federální shromáždění,
protože to opravdu není v jeho kompetenci. Tato věta
nám umožní vytvořit právní
stav, vytvořit takové jistoty, aby nedošlo
ke konfliktům. I když je to nepříjemné,
zdá se, že není pochyb o tom, že pokud
by byl předložen návrh ústavního
zákona, podle kterého by se expresis verbis řeklo,
že tyto sítě jsou výlučně
ve vlastnictví republiky, na jejímž území
probíhají, důležitý ústavní
zákon by nebyl přijat pro nesouhlas české
části Sněmovny národů. Pokud
bychom zde dali opačný návrh, že ústavně
zakotvíme, že pouze federace může být
vlastníkem těchto sítí, plně
chápu, že slovenská část Sněmovny
národů by hlasovala proti. Jen z důvodů
majetkových sporů mezi těmito národy
bychom nebyli schopni přijmout kompetenční
zákon. Z tohoto důvodu doplněk ke společné
zprávě v bodě 1, který umožňuje,
abyste v tom případě, že nebudeme schopni
rozhodnout na úrovni vlád, rozhodli vy zákonem,
považuji za jediné možné a přijatelné
řešení. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. S faktickou
poznámkou se hlásí poslanec Valko.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
E. Valko: Vážený pán predsedajúci
, vážené dámy a páni, nerád
by som zdržoval, ale chcel by som nadviazať na expozé
podpredsedu vlády pána Rychetského. To, o
čo tu vlastne ide, sa dá zrejme vyjadriť jednou
vetou. V navrhovanom článku 4 odsek 4 ide o otázku
riešenia vlastníctva. To je nesporné. V navrhovanom
ustanovení plánu a rozpočtu, ako o tom hovoril
poslanec Zeman, ide o absolútne inú vec. Ide o výkon
v oblasti energetických a rozvodných sietí
s celoštátnou pôsobnosťou. To sú
dve veci, ktoré sa spolu nedajú zamieňať
a sú absolútne rozdielne. Samozrejme, ako schodné
riešenie vidím to riešenie, ktoré je uvedené
v článku 4 odsek 4.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. S faktickou
poznámkou se hlásí poslanec Zelenay.
Poslanec SN R. Zelenay: Chcel by som podporiť tú časť
prejavu pána Rychetského, kde povedal, že keby
vznikla nadnárodná spoločnosť, tento
zákon nikdy nepríde na pretras. Včera sme
boli informovaní s odkazom na premiéra českej
vlády pána Pitharta, že k takej dohode došlo.
Pán vicepremiér Rychetský tu večer
už zrejme nebol a nepočul to.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Slovo má
poslanec Zlocha. Připraví se poslanec Valtr.
Poslanec SN J. Zlocha: Vážený pán predseda,
vážený pán predsedajúci, vážené
pani poslankyne a poslanci, vážení hostia!
Je zvykom viacerých poslancov používať
pri vystúpeniach rôzne citáty na podporu ich
názorov a stanovísk. Dovoľte mi, aby som niečo
podobné urobil i ja.
Okolo pracujúceho maliara prechádzal obuvník
a začal kritizovať topánky, ktoré mali
postavy na obraze namaľované. Maliar chyby odstránil.
Posmelený švec však v kritike pokračoval,
až ho maliar poslal niekam.
Keď sme dostali na prerokovanie návrhy kompetenčného
zákona, väčšina z nás zrejme zvažovala,
ako sa k nim postaviť. V dôvodovej správe je
jednoznačne uvedené, že návrhy vypracovali
pracovné komisie z dvoch národných vlád
a jedna z federálnej vlády.
Predpokladám, že komisie boli zložené
z toho najlepšieho, čo u nás v republike máme.
Pre mňa ako poslanca z toho jednoznačne vyplynulo,
že môžem niečo doplniť alebo upraviť
v paragrafoch, týkajúcich sa životného
prostredia, teda niečoho, čo je blízke môjmu
civilnému povolaniu, a že návrh a jeho schválenie
by som mal podporiť. Budem za návrh tohto zákona
hlasovať z viacerých dôvodov. Po prvé
preto, že federálnej vláde sme dali dôveru
a potom i z toho dôvodu, že slovenská vláda,
jej podstatná časť, je tvorená predstaviteľmi
hnutia, ktoré reprezentujem i ja, teda VPN.
Niektorí predrečníci vyjadrili údiv
nad dôvodmi predkladania tohto návrhu. Myslím,
že tento návrh zákona sa predkladá i
preto, že si ešte stále nedôverujeme. Myslím
tým Čechov a Slovákov, a samozrejme i národnosti.
Pravdepodobne musí prejsť ešte veľa rokov,
než si dôverovať budeme. Som presvedčený
o tom, že každý z nás by vedel uviesť
množstvo dôvodov tejto nedôvery, či už
Čechov voči Slovákom, alebo Slovákov
voči Čechom. Je zbytočné uvádzať
konkrétne dôvody, ale predpokladám, že
vyjasnenie kompetencií túto situáciu pomôže
prinajmenšom zlepšiť alebo i vyriešiť.
Potom budeme hospodáriť v republikách na svojom.
Máme predsa dosť prípadov z nedávnej
minulosti, keď sme hospodárili pre niekoho a nikoho,
na niečom, čo patrilo každému a nikomu,
keď všelijaké odvodené viacstupňové
zodpovednosti a prerozdeľovanie neviedlo k dobrým
výsledkom a dostali sme sa tam, kde sme; či na Slovensku
alebo v Čechách. Som presvedčený,
že až potom sa ukáže, čo vlastne
vieme a akí vlastne sme, či sme skutočne
schopní do vytúženej Európy vstúpiť.