Přítomno: | 132 poslanců Sněmovny lidu |
67 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
64 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Omluvení poslanci:
Sněmovny lidu:
Andelová, Balgavý, Bartončík, Černý
J., Čič, Dospíšil, Hubálek, Kapusta,
Kňažko, Kocáb, Komárek, Konečný,
Kováč, Novotný, Szőcs, Šibík,
Špaček, Vrabec,
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Bratinka, Grebeníček, Hradílek, Pernica,
Ransdorf, Samková, Sochor, Toman,
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Duray, Kanis, Kočtúch, Kubíček, Mečiar,
Morovič, Poslúch, Rajczy, Seman, Slota, Tamás.
(Řízení schůze převzal a sedmý
den jednání zahájil předseda FS A.
Dubček.)
Předseda FS A. Dubček: Vážené
Federálne zhromaždenie, vážení
hostia, otváram ďalší deň rokovania
9. spoločnej schôdze Snemovne ľudu a Snemovne
národov Federálneho zhromaždenia. Všetkých
vás srdečne vítam. Oznamujem vám,
že prezident Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky pán Václav Havel mi poslal list, ktorým
oznámil, že hodlá vystúpiť na dnešnom
rokovaní spoločnej schôdze Snemovne ľudu
a Snemovne národov. Zaraďujem jeho vystúpenie
na dnešné rokovanie. Prosím pána prezidenta
ČSFR, aby sa ujal slova.
Prezident ČSFR V. Havel: Pane předsedo, vážené
Federální shromáždění,
dámy a pánové! Předstupuji-li před
vás neohlášen předem a zavčas,
pak jen a jen proto, že si uvědomuji vážnost
této chvíle a hloubku odpovědnosti, která
na vás spočívá. Dospěl jsem
totiž k názoru, že naše mladá demokracie
a sama existence našeho státu začínají
být ohroženy a naše nedávno nabytá
nezávislost a svoboda podstupují svou zatím
nejtěžší zkoušku.
Náš stát není tentokrát ohrožen
zvenčí, jako už tolikrát v minulosti,
ale zevnitř. Ohrožujeme si ho sami svou malou politickou
kulturou, nedostatkem demokratického vědomí
a vzájemného porozumění, naději
na hospodářskou prosperitu, ale se vší
pravděpodobností i konec demokracie, jak v českých
zemích, tak na Slovensku.
Kdybychom dopustili, aby se toto všechno stalo, zapsali bychom
se do historie našich národů jako první
generace v našich dějinách, která nevystavena
jakémukoli neblahému tlaku zvenčí
přivodila naším národům svou
vlastní zaslepenosti bezbřehé a mnohaleté
utrpení. Odvažuji se tvrdit, že by nás
budoucí generace proklely a že by nás světové
společenství prohlásilo za blázny.
Paní poslankyně, páni poslanci, náš
první prezident napsal, že státy se udržují
jen těmi cíli, z nichž se zrodily. Platí
to i o tomto státě, který se už rok
snažíme budovat. Před rokem jsme svorně
povstali proti totalitnímu útisku vedeni duchem
nenásilí, tolerance, porozumění a
schopnosti přinášet oběti za společnou
věc. Hlásili jsme se k ideálům svobody,
demokracie, státní nezávislosti, národní
svébytnosti, byli jsme vedeni ideou lidských a občanských
práv. Jeden můj slovenský přítel
složil píseň "Sľúbili sme
si lásku" a my všichni jsme ji zpíval
s ním. Chtěli jsme společně odčiňovat
či napravovat všechny křivdy minulosti, které
byly na obou našich národech napáchány,
chtěli jsme společně - Češi,
Slováci, Maďaři, Rusíni, Poláci,
Romové, Němci a příslušníci
všech dalších národností, kteří
jsou občany našeho státu, budovat konečně
stát vpravdě lidský, budovat skutečnou
a životaschopnou federaci. Stav našeho státu
, jak se jeví dnes, 10. prosince 1990, který je
Mezinárodním dnem lidských práv, příliš
mnoho z těchto loňských ideálů
nezrcadlí.
Snadno můžeme stanout na pokraji ústavní
krize, mimo jiné i proto, že mnozí z nás
na původní ideály zapomínají
nebo se jimi neřídí.
Několik studentů nazvalo nedávno naší
revoluci revolucí ukradenou. Příliš
jsem tomu označení nerozuměl, protože
jsem nevěděl, kdo a komu tuto revoluci ukradl. Zdá
se mi, že před námi je poněkud jiná
hrozba, totiž hrozba, že budoucí generace nazvou
naší revoluci revolucí promarněnou.
Apeluji proto dnes na všechny své spoluobčany,
aby se pokusili tuto hrozbu odvrátit. Apeluji na ně
tím spíš, že výsledky výzkumu
veřejného mínění a všechny
další informace, které mám, jednoznačně
ukazují, že drtivá většina našich
občanů si přeje zachovat federaci a pokládá
řešení problémů spojených
s hospodářskou reformou za daleko důležitější,
než kompetenční spory. Sedmdesát % našich
občanů ve Slovenské republice a 74 % občanů
v České republice souhlasí s výrokem:
"Snahy o rozdělení státu jsou vysokou
hrou politiků a neodrážejí zájmy
obyčejných lidi". (Dlouhotrvající
potlesk.)
Ještě máme šanci - využijme ji proto!
Co pro to můžete udělat vy, poslanci Federálního
shromáždění? Dovoluji si vám
navrhnout několik velmi rychlých a radikálních
řešení, která by směřovala
k jedinému cíli - vytvořit na velmi labilní
půdě naší dnešní, veskrze
provizorní ústavnosti několik základních
a veskrze provizorních právních nástrojů,
které by umožňovaly odstraňovat vznikající
patové neřešitelné situace relativně
demokratickým způsobem. Zde jsou mé návrhy:
Za prvé - navrhuji vám, abyste příslušným
zákonem ihned fyzicky zřídili v Ústavě
zakotvený Ústavní soud, který by
byl schopen řešit nejrůznější
ústavní krize, které mohou nastat. (Potlesk.)
Za druhé - navrhuji vám, abyste přijali ústavní
zákon o referendu jako o institutu, který je schopen
v případě neřešitelných
rozporů mezi různými politickými orgány
zjistit skutečnou vůli občanů. (Potlesk.)
Tato vůle referendem vyjádřená by
měla mít vůbec nejvyšší
rozhodující a pro všechny bezvýhradně
závaznou právní autoritu.
Předlohy těchto dvou zákonů jsem dnes
ráno předal předsedovi Federálního
shromáždění. Zároveň jsem
požádal místopředsedu federální
vlády, odpovědného za tvorbu právního
řádu, aby tyto zákony zdůvodnil. Já
k nim mohu v tuto chvíli dodat jen jediné: nikdo
z nás nepochybuje o tom, že nám hrozí
ústavní krize. Nemáme však k dispozici
prakticky žádné ústavní prostředky,
jak takové krizi čelit. Lze říci,
že máme holé ruce.
Ustanovení branného zákona o použití
armády k obraně ústavnosti se nám
jistě nejeví jako prostředek dobrý.
Předložené návrhy představují
nejen cestu, jak ústavně řešit naše
krize, ale i cestu k rozšíření demokracie
o přímou účast občanů
na politickém rozhodování. Ústavní
soud navíc umožní řešit naprosto
zbytečně kompetenční spory cestou
práva namísto politických konfliktů.
(Potlesk.)
Zároveň mám čím dál
intenzivnější pocit, že pro nejbližší
budoucnost nemusí být ani tyto prostředky
dostatečné. Pevně věřím,
že jste mne za poslední rok do té míry
poznali, abyste mne nemuseli podezírat, že toužím
po zvyšování osobní moci. Dlouho jsem
byl dokonce přesvědčen, že pravomoce
prezidenta republiky by měly být v budoucí
ústavě omezeny. Události posledních
týdnů a dnů a právnická analýza
onoho veskrze labilního a skrz naskrz děravého
ústavního terénu, o němž jsem
se již zmínil a na němž se v tomto okamžiku
pohybujeme, mne však přesvědčily, že
zřejmě nebudu moci plnit svůj prezidentský
slib a usilovat o blaho našich občanů, nebudou-li
mé pravomoce na toto přechodně období
posíleny. Návrh zákona, který by až
do dne přijetí nové federální
ústavy rozšířil pravomoci prezidenta
republiky v přesně vymezených oblastech a
při zachování všech základních
principů ústavnosti a demokracie vám bude
v nejbližších dnech předložen.
Je mi velmi líto, že jsem se musel k takovému
poznání dopracovat, ale jako ten, který slíbil
říkat pravdu, jsem nucen vás se svým
poznáním seznámit. Dělám to
i proto, abych splnil očekávání milionů
občanů, kteří mě vaším
prostřednictvím pověřili mou funkcí
a kteří, jak se znovu a znovu přesvědčuji,
věří, že přispěji k záchraně
našeho federativního státu.
Domnívám se, že oba zmíněné
zákony byste měli projednat neprodleně. Vím,
že takový postup by znamenal brutální
útok na dosud platný jednací řád
a hrubé znásilnění všech zavedených
zvyklostí při přijímání
zákonů. Jsem však přesvědčen,
že by to bylo zlo nekonečně menší
než to, které by mohlo začít, kdyby
se navzájem rozešla vůle našich zastupitelských
sborů a při tom neexistovala možnost ústavního
řešení takového konfliktu.
Dámy a pánové, asi nebudu daleko od pravdy,
vyslovím-li své přesvědčení,
že ani vy ani já jsme netušili, do jak složitých
a paradoxních situací nás uvrhnou funkce,
které jsme na sebe vzali. Navrhuji vám v této
vypjaté a možná historické chvíli,
abyste zkusili udělat to, co jsem již i já
několikrát zkusil udělat, totiž, abyste
se na několik minut tiše zamysleli nad hloubkou své
odpovědnosti a abyste se potom na sebe navzájem
laskavě podívali a s úsměvem podali
jeden druhém ruce tak, jak se to dělává
při mši svaté. Děkuji vám za
pozornost. (Dlouhotrvající potlesk, shromáždění
povstalo.)
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem pánu
prezidentovi za vystúpenie. Naše Federálne
zhromaždenie je pred úlohou zajtra prerokovať
návrh ústavného zákona o kompetenciách
federácie a republík. Viete veľmi dobre, že
pokračujú práce výborov a prebehlo
i v tejto dobe, rokovanie v národných orgánoch,
či už vo vládach alebo vo volených parlamentoch.
Podľa informácií, ktoré máme,
dopracováva sa teraz tento ústavný zákon
do tej formy, že i keď je tu niekoľko doplňovacích
alebo pozmeňovacích návrhov, nachádza
sa konsenzus, čo je veľmi dobrý predpoklad,
aby Federálne zhromaždenie i tento významný
ústavny zákon prijalo.
Chcem veriť, a verím tomu, že i Federálne
zhromaždenie urobí všetko pre to, aby túto
veľkú štátnickú skúšku
zložilo. Vedie ma k tomu záveru tá skutočnosť,
že sme si stanovili, že túto etapu nášho
demokratizačného procesu zavŕšime vypracovanim
novej Ústavy Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky. Stanovili sme si, že našu štátnosť
posilnením republík, Českej a Slovenskej,
prejavením ich identity, zavŕšime štátoprávnym
usporiadaním, ktoré nájde výraz v
usporiadaní nášho štátu vo federácii,
v spoločnom štáte Čechov a Slovákov.
Preto chcem len pripomenúť, že túto zásadu
sme si stanovili v predchádzajúcich takmer všetkých
našich programových krokoch. Preto urobme všetko
pre to, aby sme zajtra a v týchto dňoch dopracovali
tento zákon tak, aby zákon o kompetenciách
bol prijatý.
Verím, že to tak bude. Urobme všetko, aby sme
túto svoju štátnickú skúšku
splnili tak, ako to bolo v predchádzajúcim období.
(Dále předseda FS informoval, v kterých místnostech
a v kterou hodinu se setkají ústavněprávní
výbory a jednotlivé kluby.)
Ešte raz ďakujem za účasť a vystúpenie
pánu prezidentovi Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky.
Schôdza snemovní bude pokračovať zajtra
o 10. hodine, prosím - faktická poznámka.
Poslanec SL M. Malý: Pane předsedo, já se
domnívám, že pan prezident předložil
tomuto plénu dva návrhy. Já trvám
na tom, aby o jeho návrzích toto plénum rozhodlo
hlasováním a aby byly zařazeny na program
této schůze. (Potlesk.)
(Hlas z pléna: Já bych doplnil poslance Malého,
aby byly zařazeny před kompetečními
zákony.)
Předseda FS A. Dubček: Ďakujem. Chcel by som
tiež len faktickú poznámku, ako to pripúšťa
náš rokovací poriadok. Chcel by som len upozorniť
na to, o čom sme hovorili i s pánom prezidentom
i my teraz, pred zasadaním tejto našej spoločnej
schôdze, o tom, aký by mal byť ďalší
postup. Veľmi dobre viete, že ide o významné
zákony. Aby bolo možné tieto zákony
prerokovať a schváliť, je nutné postúpiť
ich na legislatívne pokračovanie, to značí,
že musia byť prikázané na prerokovanie
v Českej a Slovenskej národnej rade, treba ich prerokovať
vo vláde Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky. Hovorím to, čo bolo povedané na
terajšej porade, pokiaľ ide o prípravu legislatívnej
činnosti, ako nám stanovuje zákon. Vychádzajúc
z toho sme sa pridržali zásady,že tento návrh
musíme teraz postúpiť do výborov na
prerokovanie a vrátime sa k tomu na pracovnom rokovaní,
keby ste s tým súhlasili, kde to môžeme
uzavrieť zajtra na pracovnom rokovaní o 10. hodine.
Zajtra o tom môžeme na pracovnej schôdzi rozhodnúť.
Odporúčam to takto zaradiť.
Poslanec SL M. Malý: Pane předsedo, já žádám,
aby bylo o mém návrhu hlasováno.
Poslanec SN J. Lux: Já tento návrh poslance Malého
podporuji s tím, aby tyto zákony byly projednány
před kompetenčním zákonem. (Potlesk.)
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedo, když se potápí
loď, nezabýváme se natíráním
jejího zábradlí. Podporuji návrh poslance
Malého včetně pořadí. (Potlesk.)
(Hlas z pléna: Já se připojuji k návrhu
poslance Malého z toho důvodu, že v novém
kompetenčním zákoně se ruší
právo Federálního shromáždění
zrušit rozhodnutí České nebo Slovenské
národní rady.V případě, že
bychom napřed schválili kompetenční
zákon, do té doby, než by byl ustaven Ústavní
soud, vůbec by neexistovala možnost, jak zrušit
protiústavní rozhodnutí České
národní rady nebo Slovenské národní
rady.)
Poslanec SN P. Kulan: Pán predseda, dámy a páni,
ak máme tu problém týkajúci sa rokovacieho
poriadku, dovoľte mi, aby som tento návrh podal ako
svoj iniciatívny návrh, aby tento návrh nemusel
ísť do Českej a Slovenskej národnej
rady. (Potlesk.)
Předseda FS A. Dubček: Ešte sa hlási
niekto? Prosím, pán Zelenay.
Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predseda,
vážené dámy a páni, toto je taká
dôležitá vec, že si myslím, že
by k tomu mali zasadnúť kluby. My sme o tomto povedali
a myslím, že by sme o tom mali hovoriť v kluboch
a až potom aby sme sa k tomu vyjadrili. (Potlesk.)
Předseda FS A. Dubček: Ešte sú pripomienky?
(Nebyly.) Vzhľadom na to, že naša schôdza
sa len začala a nekončí sa, dali sme len
tento bod, ktorý sme mimoriadne zaradili na program, navrhujem,
aby sme volili taký postup, že sa schôdza nekončí,
aby sme urobili prestávku, po ktorej budeme pokračovať
ďalej v pracovnom rokovaní. Prerušujem schôdzu
na 15 minút.
(Jednání přerušeno v 11.39 hodin.)
(Jednání opět zahájeno ve 13.08 hodin.)
(Řízení schůze převzal první
místopředseda FS Z. Jičínský.)
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičinský: Na odpoledním jednání
byl podán návrh na změnu této schůze.
Poslanec Malý k tomu chce něco říci,
dávám mu slovo.
Poslanec SL M. Malý: Já bych chtěl vzít
zpět svůj původní návrh v tom
smyslu, že bych si dovolil dát protinávrh.
A sice, navrhoval bych, aby schůze byla teď přerušena
a aby se sešly poslanecké kluby, na kterých
byl bych rád, aby se projednal návrh pana prezidenta.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Do diskuse se přihlásil
pan Sokol, který má pro nás sdělení
od pana prezidenta.
Místopředseda SN J. Sokol: Vážený
pane předsedo, vážené Federální
shromáždění, vyslechli jsme tu slova
znepokojení hlavy státu a myslím, že
chápu jejich smysl. Pan prezident ví, že naší
občané mají obavy o osud státu a obrací
se na nás, abychom jednali. Připomněl nám
naší odpovědnost a povzbudil nás, abychom
jednali samostatně a dospěle i v takové situaci,
kdy to není úplně lehké. Připomněl,
že v otázce zákona o rozdělení
kompetencí nechce na nás vykonávat žádný
osobní nátlak, že to přenechává
naší odpovědnosti. Pokud toto vyjádření
někdo chápal jinak, jsem zmocněn to dementovat.
Stojíme před poměrně závažnými
rozhodnutími a neměli bychom jednat zbrkle, abychom
dosáhli toho, co chceme. Návrhy pana prezidenta
míří k posílení ústavnosti
a autority státu. Návrh kolegy poslance Kulana,
abychom obešli platný jednací řád,
by k tomu, podle mého názoru nepřispěl.
(Potlesk.) Nepřispěl by ani ke skutečné
autoritě obou navržených institucí,
kdybychom o nich jednali s pocitem potápějící
se lodi. I kdybychom oba zákony přijali ještě
dnes, ústavní soud ani referendum nezačnou
fungovat dříve než za měsíc.
Domnívám se, že mluvím v intencích
pana prezidenta a vyjadřuji rozhodně svůj
vlastní názor, když navrhuji následující:
Za prvé: Obě zákonodárné iniciativy
pana prezidenta přikázat co nejdříve
sněmovnám a výborům.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičinský: Už se stalo.
Místopředseda SN J. Sokol: Děkuji, tak tento
návrh stahuji. A požádat o bezodkladně
projednání v národních radách
a vládách. Vzápětí by měly
být zákony projednány zde na plenárním
zasedání.
Za druhé: Navrhuji, abychom se vrátili k projednávání
ústavního zákona o kompetencích a
snažili se zde složit zase jednu zkoušku dospělosti,
prokázat sobě i voličům, že tu
nejsme nadarmo a že jsme schopni sami mezi sebou, jako zodpovědní
poslanci najít cestu, která by nevedla k těm
chmurným důsledkům, o nichž tu pan prezident
hovořil. Jednoduše řečeno, najít
už konečně kompromis, který by obě
naše sněmovny mohly s čistým svědomím
přijmout. Děkuji vám. (Potlesk.)