Středa 28. listopadu 1990

Kdo je proti? (Čtyři.) Čtyři. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Šestnáct.) Šestnáct. Děkuji.

Poslanci Sněmovny lidu návrh schválili.

Prosím o další návrh.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně V. Parkánová: Nyní budeme hlasovat o odvolání podplukovníka dr. Ondreje Gáboríka, soudce z povolání vojenského obvodového soudu v Bratislavě a jeho zvolení soudcem z povolání a o volbu s ohledem na skutečnost, že soudci jsou voleni do své funkce k určitému konkrétnímu soudu na určité, předem pevně stanovené období. Proto je třeba tyto dva akty spojit, jak odvolání, tak volbu.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Považuji tento návrh za logický a tudíž rozumný. Pokud naši legislativci mají připomínky, já jsem ochoten podstoupit krátkou konzultaci.

Budeme pokračovat. ve volbě tím, že současným schválením odvolání schvalujeme i zařazení do nové funkce.

K volbě jsou připraveni poslanci Sněmovny národů.

Přerušuji začátek hlasování. Dva poslanci Sněmovny lidu se vehementně dožadují slova.

Poslanec SL E. Kříž: Jestliže nedojde k volbě tohoto soudce, my ho musíme nejdřív odvolat. Jsou tady lidé, kteří jsou třeba proti jeho ustanovení. Tak bychom ho zároveň odvolali a nezvolili, nebo bychom byli proti odvolání a proti zvolení. Ten člověk by zůstal ve vzduchu. To znamená, že se to musí rozdělit.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Vaše logika je zajímavá, pane kolego. Přátelé mi napovídají.

Ještě kolega Novosád. Chcete ještě k tomu něco dodat? Nebo se po logické úvaze vzdáte své připomínky? (Veselost.)

Poslanec SL K. Novosád: Pane předsedající, já žádám, aby odvolání a volba byly rozděleny na dvě jednotlivá hlasování.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ještě jeden poslanec se hlásí. Já vás jenom prosím, abychom z toho neudělali procedurální záležitost na zbytek dopoledne.

(Xx: Ja len jednu vetu. Ja sa nazdávam, že v tomto prípade neide o odvolaní pre neschopnosť, ide vlastne o preložení.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Pokud by nebyl zvolen soudcem, tak samozřejmě zůstává na svém místě.

Paní zpravodajka chtěla říci totéž? Možná z vašich úst to vyzní přesvědčivěji.

Společná pravodajka výborů SN poslankyně V. Parkánová: Skutečnost je taková, že oni jsou voleni na desetileté období. Pokud by se stalo, že bychom rozdělili akt odvolání a akt volby, mohlo by dojít k tomu, že by byli odvoláni ze své stávající funkce a nebyli by zvoleni do své funkce nové. Zdá se mi to příliš tvrdé, protože není žádného důvodu pochybovat o tom, že svoji funkci nyní vykonávají dobře. Z toho důvodu je třeba to spojit. Mají své volební období dejme tomu ještě dva roky. Není důvodu je z toho odvolávat.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Myšlenka zněla ve smyslu dobře vykonávané funkce.

Budeme hlasovat jedním aktem. Připraveni k volbě jsou poslanci Sněmovny národů.

Táži se, kdo souhlasí s uvedeným návrhem, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. (Osmdesát tři.) Osmdesát tři. Děkuji.

Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet pět.) Dvacet pět. Děkuji.

Poslanci Sněmovny národů návrh schválili.

Hlasovat budou poslanci Sněmovny lidu. Táži se jich, kdo je pro uvedený návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. (Padesát devět.) Padesát devět. Děkuji.

Kdo je proti? (Jedenáct.) Jedenáct. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Třicet šest.) Třicet šest. Děkuji.

Poslanci Sněmovny lidu návrh schválili.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně V. Parkánová: Navrhujeme odvolat podplukovníka dr. Jana Merlíka z funkce soudce z povolání vojenského obvodového soudu v Olomouci a zvolit jej současně soudcem z povolání vyššího vojenského soudu v Táboře.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Hlasuje Sněmovna národů. Kdo z poslanců je pro uvedený návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. (Sedmdesát devět.) Sedmdesát devět. Děkuji.

Kdo je proti? (Šest.) Šest. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet dva.) Dvacet dva. Děkuji.

Poslanci Sněmovny národů návrh schválili.

Hlasují poslanci Sněmovny lidu. Kdo z nich je pro uvedený návrh, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko. (Sedmdesát pět.) Sedmdesát pět. Děkuji.

Kdo je proti? (Tři.) Tři. Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet sedm.) Dvacet sedm. Děkuji.

Také poslanci Sněmovny lidu uvedený návrh schválili.

Konstatuji, že Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky zvolilo tyto soudce z povolání vojenských soudů: majora dr. Jaroslava Hudečka k Vyššímu vojenskému soudu v Táboře, poručíka Stanislava Jakubčíka k Vojenskému obvodovému soudu v Banské Bystrici, majora Miroslava Kubovčáka k Vojenskému obvodovému soudu v Hradci Králové, poručíka Štefana Nováka k Vyššímu vojenskému soudu v Příbrami, poručíka Vladimíra Peteru k Vyššímu vojenskému obvodovému soudu v Olomouci, kapitána dr. Vladislava Šlapáka k Vojenskému obvodovému soudu v Olomouci, nadporučíka dr. Františka Švantnera k Vyššímu vojenskému soudu v Táboře, poručíka Petera Tótha k Vojenskému obvodovému soudu v Bratislavě, kapitána Richarda Vondruse k Vojenskému obvodovému soudu v Českých Budějovicích, poručíka Jiřího Zouhara k Vojenskému obvodovému soudu v Plzni, plukovníka dr. Karla Fišera k Vyššímu vojenskému soudu v Táboře, podplukovníka dr. Ondřeje Gáboríka k Vyššímu vojenskému soudu v Trenčíně, podplukovníka dr. Jána Mrlíka k Vyššímu vojenskému soudu v Táboře.

(Poznámka redakce: Usnesení FS č. 68, SL č. 112, SN č. 115.)

Abych dodržel vyžadovanou proceduru, konstatuji, že Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky zvolilo plukovníka dr.

Miroslava Veverku za soudce z povolání Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky.

Další řízení našeho dnešního jednání předávám místopředsedovi Federálního shromáždění panu Konštantínu Viktorínovi.

(Řízení schůze přezap místopředseda FS K. Viktorín)

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďalej máme na programe

10

Vládny návrh devizového zákona - tlač 237 - a spoločnú správu výborov Snemovne ľudu a výborov Snemovne národov tlač 303.

Prosím pána ministra Václava Klausa, aby návrh odôvodnil.

Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážení poslanci, od 1. ledna 1991 se uvádí u nás do života řada významných prvků ekonomické reformy, zejména liberalizace cen, liberalizace zahraničního obchodu, současně se zavádí vnitřní směnitelnost. československé měny. Cíle tohoto opatření, čili cílem zavedení vnitřní směnitelnosti československé měny, je zabezpečit pro všechny podnikatelské subjekty přístup k devizovým prostředkům na základě tržních podmínek a za tržní devizové kursy.

Devizový zákon, který vám dnes předkládáme ke schválení, zajišťuje právo podnikatelských subjektů na volný nákup deviz. Tento rovný a volný přístup k devizám nelze v současné době zabezpečit jinak, než že bude příslušným devizovým subjektům zároveň uložena povinnost odprodat jimi získané devizové prostředky bankám, a to opět na základě tržních principů, tedy na základě existujícího platného tržního kursu.

Návrh devizového zákona vztahuje principy vnitřní směnitelnosti československé měny na všechny podnikatelské subjekty - to znamená na všechny právnické i fyzické osoby, tuzemské osoby zapsané v podnikovém rejstříku.

Pro zabezpečení efektivního fungování principu vnitřní směnitelnosti koruny bude hrát důležitou roli devizový kurs, neboli cena peněz. Jak jsem se již zmínil, půjde o kurs tržní, formovaný především na základě vývoje nabídky a poptávky; chceme jej koncipovat jako kurs jednotný, pružný, reálný a rovnovážný.

Nezastupitelnou roli při jeho formování bude hrát rozvoj a fungování vlastního devizového trhu, bankovní soustava a významnou aktivní úlohu bude mít i centrální banka pomocí svých intervencí. Svůj vklad do toho jistě přinese i konkurence včetně konkurence zahraniční.

Princip vnitřní směnitelnosti se nebude přímo týkat podnikatelů nezapsaných do podnikového rejstříku. Na tyto podnikatele se proto bude vztahovat úprava, týkající se všech fyzických osob.

Těmto osobám, to znamená občanům i podnikatelům nezapsaným v podnikovém rejstříku, bude zachována přímo ze zákona možnost mít devizové účty a nakládat s nimi v tuzemsku i v zahraničí prakticky bez omezení.

V současné přechodné době nejsou vytvořeny všechny podmínky k tomu, abychom devizovou oblast mohli uvolnit. v plném rozsahu. Proto devizový zákon ukládá tuzemským právnickým i fyzickým osobám určité povinnosti nebo dočasná omezení v jejich chování. Opticky se může zdát těchto omezení v zákoné až příliš, ale je to dáno skutečností, že v právním státě je zakázáno pouze to, co zakazuje zákon, všechno ostatní je dovoleno. Proto není třeba do zákona zakotvovat deklaratorní formou různá ustanovení o tom, co je možno provádět bez povolení. V zákoně však musí být stanoveny hranice chování subjektů, které v současné ekonomické situaci nelze překročit.

Zákon obsahuje významná a proti minulosti nová práva devizových tuzemců, jako je právo nákupu devizových prostředků ke splnění závazků vůči zahraničí, nebo na zřízení a vedení devizových účtů a velmi liberální nakládání s jejich zůstatky, záruku úročení devizových účtů apod. Proti minulosti je to tedy velké a výrazné zlepšení.

Jsem přesvědčen, že se devizový trh bude, stejně jako ostatní trhy u nás, po prvním náporu na devizovou pokladnu, který očekáváme a musíme očekávat při startu ekonomické reformy na vnitřní směnitelnosti postupně stabilizovat, dojde k určitému zlepšení a uklidnění naší devizové pozice. V návaznosti na to počítáme i s postupným uvolňováním různých administrativně regulačních opatření, která jsou uvedena v tomto zákoně. Předpokládáme, že potřeba devizových omezení bude výrazně ztrácet na významu, až prakticky zcela pomine.

Jako předkladatel přijímám námitky uvedené ve společné zprávě vašich čtyř výborů, které projednávaly tento návrh zákona, společnou zprávu, kterou máte všichni k dispozici, přijímám všechny navržené úpravy beze zbytku. Doporučuji proto Federálnímu shromáždění předložený návrh zákona schválit. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem pánu ministrovi Klausovi. Návrh prerokúvali výbory ústavnoprávne, pre plán a rozpočet, hospodársky a zahraničný výbor Snemovne ľudu a Snemovne národov, ktoré poverili podaním spoločných spravodajských správ poslancov Vojtecha Filipa a poslanca Mariána Poslucha. Slovo má spoločný spravodajca poslanec Marián Posluch.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec M. Posluch: Pán predsedajúci, dámy a páni, návrh devízového zákona (tlač 237) prerokovali i Česká národná rada a Slovenská národná rada. Zatiaľ čo Česká národná rada poslala stanovisko ako celok a vyjadrila súhlas, zo Slovenskej národej rady takéto stanovisko neprišlo, prišlo iba stanovisko zahraničného výboru, ktorý vyslovil s týmto návrhom nesúhlas a žiada prepracovanie.

Okrem toho vo federálnom zhromaždení sa zaoberali návrhom tohto zákona zahraničné výbory Snemovne ľudu a Snemovne národov, po prerokovaní všetkých návrhov a pripomienok, ktoré s ním vyslovili nesúhlas. Negatívne stanovisko zaujal i hospodársky výbor Snemovne ľudu, pričom hospodárky výbor Snemovne národov s návrhom zákona súhlasil a odporúčal upraviť niektoré ustanovenia.

Návrh zákona bol prerokúvaný vo výboroch ústavnoprávnych dvakrát. Po prvý raz s týmto návrhom výbory ústavnoprávne nesúhlasili a odporučili návrh zákona dopracovať podľa pripomienok poslancov.

Výbory pre plán a rozpočet Snemovne ľudu a Snemovne národov po prerokovaní všetkých návrhov a pripomienok, ktoré vzišli z predcházajúceho rokovania, odporučili vládny návrh po zapracovaní pripomienok a návrhov prijať. Návrh zmien a doplnkov devízového zákona bol potom schválený ústavnoprávnymi výbormi Snemovne ľudu a Snemovne národov a na záver i v dnešných výboroch pre plán a rozpočet obidvoch snemovní a v tejto podobe je uvedený v predloženej spoločnej správe (tlač 303). Toľko situačná správa.

Myslím, že o tomto vládnom návrhu devízového zákona v mnohých smeroch platí to, čo sme mohli konštatovať včera v súvislosti s prerokúvaním vládneho návrhu zákona o cenách. I tento vládny návrh zákona vychádza, alebo sa snaží vychádzať zo scenára ekonomickej reformy, zakotviť určité kvalitatívne nové právne postavenie podnikateľskej sféry, to znamená právnických osôb, predovšetkým v podmienkach tzv. vnútornej vymeniteľnosti čs. koruny, ktorá síce - ako hovoril pán minister - ukladá týmto subjektom 100 percentnú ponukovú povinnosť, ale na druhej strane im súčasne dáva právo uhradiť záväzky zo zahraničia za čs. menu.

Pokiaľ ide o devízových tuzemcov, fyzické osoby, navrhovaná úprava síce nepredstavuje kvalitatívnu zmenu ich postavenia, ale i tu je možno nájsť určité náznaky liberalizácie, napr. odpadá nutnosť uvedenia pôvodu devízových prostriedkov pri otváraní devízového účtu. Predkladateľovi je možno vytknúť určité preberania mnohých ustanovení z predchádzajúcej úpravy a z obsahu návrhu zákona nevymizol určitý administratívny prístup. Túto kritiku musíme posudzovať i z toho pohľadu, že devízové predpisy, ktoré sú ešte v súčasnej etape stále nevyhnutné, samy už svojou podstatou predstavujú určité obmedzenie tak právnických, ako aj fyzických osôb. Z toho potom vyplýva nevyhnutnosť presne formulovať práva a povinnosti jednotlivých subjektov.

Toto konštatovanie sa vzťahuje i na vymedzenie pôsobnosti devízových orgánov, kde nie sú navrhované podstatné zmeny. To je opodstatnené predovšetkým pokiaľ ide o ŠBČS, ktorá by v rámci súčasnej menovej a devízovej politiky mala mať i zodpovedajúce postavenie i v devízovej oblasti. Práve jej postavenie je potrebné vidieť z hľadiska a v kontexte s prijatým postavením ŠBČS ako centrálnej emisnej banky. Do toho však nezapadla koncepcia devízového dohľadu, ktorý malo v zmysle návrhu zákona podľa § 37 vykonávať Federálne ministerstvo financí, a to vo vzťahu k Štátnej banke. Preto spoločná správa navrhla tento paragraf vypustiť. Štátna banka by sa tak stala nezávislá i v tejto oblasti, pričom Federálne zhromaždenie ako vrcholný štátny orgán v prípade potreby môže využiť svoje ústavné oprávnenie a určitým spôsobom kontrolovať činnost Štátnej banky v oblasti devízovej politiky.

Z podstaty devízových predpisov je treba posudzovať i značné množstvo odkazov na vykonávacie predpisy. S ohľadom na potrebu zmierňovať nižšími právnymi predpismi rozsah povinností st.anovených devízovým zákonom je možno prijať i túto koncepciu a chcem vysloviť nádej, že počet nižších právnych predpisov bude mať klesajúcu tendenciu.

Na posilnenie právnych istôt pri udeľovaní devízového povolenia smeruje i zavedenie, resp. uplatňovanie zákona o správnom konaní v súvislosti s udelením devízového povolenia, a preto i v spoločnej správe navrhujeme nahradiť 60-dennú lehotu 30-dennou všeobecnou lehotou platnou v správnom konaní. Napriek výhradám, ktoré je možné oprávnene vzniesť voči predloženému vládnemu návrhu devízového zákona, je nevyhnutné vidieť realitu súčasnej situácie devízového hospodárstva, ale i celej československej ekonomiky. Proto odporúčam poslancom Snemovne narodov vládny návrh devízového zákona (tlač 237) v znení zmien a pripomienok obsiahnutých v spoločnej správe (tlač 303) schváliť.

Předsedající místopředseda FS K. Viktorín: Ďakujem. Prosím, spoločného spravodajcu výborov Snemovne ľudu poslanca Filipa, aby predniesol spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec V. Filip: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, dovolte mi, abych jen krátce doplnil některé věci do zpravodajské zprávy. Jako člen gestorského výboru pro plán a rozpočet, vám dnešním dnem také já předkládám návrh nového devizového zákona, který jistě bude znamenat zásadní změny v postupu ekonomické reformy. Jsem rád, že místo původně navrhované a uvažované novely bude zákon zcela nový.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP