Pátek 16. listopadu 1990

(Hlasuje se.) (Padesát dva.) Pro je 52 poslanců. (Velký potlesk.)

Promiňte, budu se nyní tázat, kdo je proti tomuto návrhu zákona z poslanců zvolených za Sněmovnu národů ve Slovenské republice. Ti, nechť zvednou ruku! (Hlasuje se.) (Nikdo.) Konstatuji, že proti není nikdo.

Táži se poslanců zvolených ve Sněmovně národů ze Slovenské republiky, kdo z nich se zdržel hlasování? (Hlasuje se.) (Nikdo.)

Konstatuji, že nikdo z poslanců SN ze SR nezvedl ruku.

Takže konstatuji, že tři poslanci se zdrželi hlasování, aniž by se přiznali.

Konstatuji, že slovenská část Sněmovny národů přijala tento zákon.

Táži se poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice, kdo je pro přijetí tohoto návrhu zákona?

(Hlasuje se.) (Padesát pět.) Pro je 55 poslanců (Velký potlesk.)

Táži se, kdo je z poslanců Sněmovny národů v České republice proti? (Hlasuje se.) (Nikdo.) Proti není nikdo.

Táži se poslanců Sněmovny národů z České republiky, kdo se zdržel hlasování? (Hlasuje se.) (Nikdo.) Nezdržel se nikdo.

Konstatuji, že česká část Sněmovny národů přijala tento zákon.

Hlasují nyní poslanci ve Sněmovně lidu.

Táži se, kdo je pro přijetí uvedeného návrhu zákona, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko! (Hlasuje se.) (Jedno sto jeden.) Pro je 101 poslanců.

Táži se, kdo je proti přijetí uvedeného návrhu zákona? (Hlasuje se.) (Jeden.) Proti je jeden poslanec.

Táži se, kdo se zdržel hlasování? (Hlasuje se.) (Jeden.) Hlasování se zdržel jeden poslanec.

Také Sněmovna lidu přijala tento návrh zákona.

Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky schválilo ústavní zákon o vrácení majetku Komunistické strany Československa lidu České a Slovenské Federativní Republiky.

(Bouřlivý, dlouhotrvající potlesk.)

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 60, SL č. 103, SN č. 97)

Vážené poslankyně, vážení poslanci, na programu je ještě

8

Vládní návrh ústavního zákona o znárodnění majetku bývalého Socialistického svazu mládeže (tisk 236) a společná zpráva výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 302)

Dovolte, abych další řízení naší dnešní schůze předal předsedovi Sněmovny národů poslanci M. Šútovcovi.

(Řízení schůze převzal místopředseda FS a předseda SN M. Šútovec)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem pánovi predsedovi Battěkovi za doterajšie riadenie schôdze. Vyhlasujem päťminútovú prestávku.

(Jednání přerušeno ve 21.10 hodin).

(Jednání opět zahájeno ve 21.18 hodin.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďalším bodom nášho programu je vládny návrh ústavného zákona o znárodnení majetku bývalého SSM a o jeho rozdelení (tisk 236) a spoločná zpráva výborov Snemovne ľudu a výborov Snemovne národov, ako je obsiahnutá v tlači 302, ktorá však hovorí o ústavnom zákone o navrátení majetku Socialistického zväzu mládeže ľudu ČSFR.

Prosím, aby sme si uvedomili rozdiel v názve zákona, ako bol predložený vládou proti názvu zákona, ako je obsiahnutý v správe.

Prosím podpredsedu federálnej vlády J. Miklošku, aby návrh odôvodnil.

Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško: Vážený pán predseda, vážené pani poslankyne, páni poslanci, od roku 1951, po násilnej likvidácii všetkých spolkov a združení detí a mládeže existovala u nás len jedna marxisticko-leninsky orientovaná organizácia detí a mládeže. V posledných 20 rokoch bol touto jedinou organizáciou Socialistický zväz mládeže, ktorého členovia si mali podla svojich stanov osvojovať marxisticko-leninský svetový názor, zoznamovať sa s politikou KSČ a tvorivo ju uskutočňovať.

Majetok SZM činil asi 3 miliardy Kčs. Časť z toho bola získaná prevodom majetku zrušených organizácií detí a mládeže, časť pochádzala z dotácií, pre ktoré neboli žiadne právne dôvody. Len za posledných 20 rokov tvorili tieto dotácie 8 mld. Okrem mnohých majetkov, ktoré patria republikám, SZM vlastní dnes 8 federálnych majetkov v hodnote 1.39 mld Kčs. Po novembri 1989 vzniklo v ČSFR asi 60 nových detských a mládežníckych organizácií, ktoré (okrem SZM, ktorý sa v januári 1990 zmenil na Zväz mladých), nemajú takmer žiadne majetky. Medzi novými združeniami detí a mládeže sa objavili i obnovené organizácie, ktoré boli v minulosti zrušené, napr. Skaut, Junák, YMKA, YVKA a ďalšie.

Všetky obnovené i nové organizácie si žiadajú svoje, obnovené žiadajú reštitúciu kedysi zhabaných majetkov, tie nové požadujú aspoň základné vybavenie pre svoju činnosť.

Diskusia o reštitúcii zhabaných majetkov a spravodlivom rozdelení ostatných prebieha na republikovej i federálnej úrovni už od jari, bohužiaľ neúspešne, k dohode nedošlo.

Z týchto dôvodov je preto nutné tento problém riešiť ústavným zákonom, a to prevedením majetku SZM na štát, pretože dnes iba štát je schopný zabezpečiť spravodlivé rozdelenie majetku najširším vrstvám detí a mládeže.

Dovoľte mi niekolko slov k samotnému zákonu. Majetok SZM prechádza v deň účinnosti bez náhrady do vlastníctva štátu. Zväz mladých je povinný do 30 dní vydať štátu majetok, ktorý mal bývalý SZM ku dňu 31. 12. 1989, keď došlo k presnej inventarizácii majetku. Uvedené sa nevzťahuje na majetky základných organizácií bývalého SZM, pretože tieto majetky sa získali väčšinou z členských príspevkov a z vlastnej pracovnej činnosti mládeže. Nevzťahuje sa to tiež na veci najmä kancelárskej povahy do 5 tisíc Kčs.

Ak od 1. 1. 1990 niektoré majetky zmenili majiteľa, potom s výnimkou majetku Pioniera a majetku, ktorý bol bezplatne prevedený z poverenia Federálneho ministerstva financií, musí za ostatné majetky Zväz mladých zaplatiť peňažnú sumu v cene, ktorú tieto majetky mali k 31. 12. 1989.

Vláda ČSFR po prerokovaní s vládou ČR a vládou SR upraví podrobnosti realizácie a po dohode s obomi vládami urobí rozdelenie majetku tak, aby bol použitý výhradne pre potreby detí a mládeže. Poslednú vetu "výhradne pre potreby detí a mládeže" by som rád zdôraznil.

Zákon sa nevzťahuje na veci vo vlastníctve, ktoré boli na základe hospodárskej zmluvy už bezplatne odovzdané štátu.

V dôvodovej správe sa navrhuje takýto postup realizácie zákona. Vykoná sa reštitúcia obnoveným organizáciám detí a mládeže, majetok sa rozdelí medzi ČR a SR v pomere 2:1, pri zabezpečovaní využitia majetku sa bude brať zreteľ na deti a mládež zdravotne postihnuté a mládež neorganizovanú, ktorú tvorí v súčasnej dobe asi 80 % našich detí a mládeže. Delenie a využívanie majetku môže byť vykonané i vytvorením republikových fondov majetku mládeže, ktoré sa budú používať výhradne pre potreby detí a mládeže.

Federálna vláda pod potrebami detí a mládeže rozumie záujmovú činnosť, rekreáciu, zdravotnú rehabilitáciu, trávenie voľného času a vyhlasuje, že tento majetok a príslušné finančné prostriedky sa nebudú využívat na poskytovanie nárokových plnení ku prospechu detí a mládeže.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Slovo má spoločný spravodajca výborov SN poslanec M. Farkaš.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec M. Farkaš: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, kolegyne a kolegovia, vládny návrh ústavného zákona v tlači 236 prerokovali výbory SNR, výbory ČNR, výbory Federálneho zhromaždenia Snemovne národov pre plán a rozpočet, výbor hospodársky, sociálny a kultúrny a výbor ústavno - právny.

Vládny návrh ústavného zákona vo výbore sociálnom a kultúrnom SN podporilo z 15 prítomných 9 poslancov z celkového počtu 20 poslancov. Päť poslancov bolo proti a jeden poslanec sa zdržal hlasovania. Návrh nezískal potrebnú väčšinu.

Ostatné výbory, ktoré návrh prerokovali ho podporili pri hlasovaní väčšinou hlasov. Pripomienky výborov boli zapracované a prerokované vo vybore ústavno-právnom v zmysle textu pozmeňovacieho návrhu v tlači 236. Výsledky prerokovania obsahuje spoločná správa, tlač 302, ktorú máte všetci pred sebou.

Ako spoločný spravodajca Snemovne národov odporúčam SN schváliť ústavný zákon v tomto znení vzhľadom na naliehavosť a vážné dôvody, ktoré boli mojimi predrečníkmi dostatočne prezentované. V zmysle uznesenia ústavno-právneho výboru si dovoľujem odporučiť snemovniam vyzvať vládu ČSFR, aby do 31. marca 1991 informovala Federálne zhromaždenia o tom, ako bolo a ako bude naložené s majetkom SZM v zmysle § 4 tohoto ústavného zákona. Ďakujem.

Myslím, že záverom nemusím zdôrazňovat, že odsúhlasením tohto ústavného zákona v predvečer 17. novembra dáme všetkej našej mládeži, organizovanej i neorganizovanej, dar, ktorý si určite už dávno zaslúžila.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem podpredsedovi vlády Mikloškovi. Konštatujem, že návrh prerokovali výbory ústavno-právne, hospodárske, výbory pre plán a rozpočet a výbory sociálne a kultúrne oboch snemovní.

Teraz prosím poslanca Čičmanca, spoločného spravodajcu výborov SĽ, aby sa ujal slova.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec P. Čičmanec: Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne poslankyne, vážení kolegovia poslanci, prečítam vám spravodajskú správu vyborov SĽ FZ pre prerokovanie vládneho návrhu ústavného zákona o navrátení majetku SZM ľudu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.

Návrh ústavného zákona o navrátení majetku SZM ľudu ČSFR prerokovali parlamentné výbory SĽ a síce výbor sociálny a kultúrny, hospodársky, pre plán a rozpočet a výbor ústavno-právny. Návrh jeho konečného znenia je v tlači 302, vrátane pozmeňovacích návrhov týchto výborov je spracovaný tiež pozmeňovací návrh v tlači 236.

Navrátenie majetku SZM, ktorý nadobudol do 31. 12. 1979 s výnimkou hnuteľných a nehnuteľných vecí základných organizácií, organizácie Pionier a ďalších vecí a peňažitých prostriedkov, ktoré už boli prevedené so súhlasom Federálneho ministerstva financií, je prostriedkom k tomu, aby sa tento majetok znovu dostal do užívania všetkej našej mládeži. Podľa presvedčenia väčšiny poslancov v uvedených výboroch je potrebné túto vec vyriešiť formou ústavného zákona, aby sa nepredlžovali prieťahy s jeho majetkovo-právnym vysporiadaním, ktoré na pôde majetkovo-právnej únie trvajú už viac ako pol roka.

Výbor hospodársky, vybor sociálny a kultúrny a výbor ústavnoprávny odporučili návrh zákona s pripomienkami, ktoré sú zahrnuté v pozmeňovacom návrhu, na schválenie. Vo výbore pre plán a rozpočet SN návrh nezískal potrebnú nadpolovičnú väčšinu. Z celkového počtu 20 poslancov ich bolo prítomných na schôdzi 15 a z nich návrh podporilo 10 poslancov. Na základe schválenia väčšiny výborov SĽ, ktorým návrh bol prikázaný, ako i naliehavosti vyriešiť ústavným zákonom tento spoločenský problém, odporúčam návrh zákona o navrátení majetku SZM ľudu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, v znení spoločnej správy 302 schváliť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Farkašovi. Otváram diskusiu. Konštatujem, že písomne sa do diskusie neprihlásil nikto. Hlási sa poslanec Stome.

Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, dámy a pánové, podíváme-li se na původní tisk 236, v důvodové zprávě bylo uvedeno, že "jeví se nutným řešit věc ústavním zákonem, ježto majetek bývalého SSM je třeba nejprve převést do státního vlastnictví za účelem jeho přerozdělení mezi různé právnické osoby zabezpečující potřeby dětí a mládeže".

V tisku 302, který máme před sebou, a který nahrazuje tisk 236, se říká: "Při zajišťování jeho dalšího využití bude brán zřetel rovněž na děti a mládež zdravotně postižené nebo neorganizované." To je jedna věc.

Na straně 6 je uvedeno, v části předcházející II, to znamená v obecné části důvodové zprávy, že jednání u kulatého stolu ani ve vládním výboru pro mládež k tomuto účelu vytvořenému nevedlo k dohodě.

Chtěl bych se zeptat předkladatele, zda se předpokládá, že dále budou peníze z majetku mládeže poskytovány nebo přerozděleny mezi různé právnické osoby zabezpečující potřeby dětí a mládeže, jak znělo v tisku 236, a formulace v tisku 302 je pouze jiná, ale má sledovat stejný účel, nebo zda se jedná o jinou ideu a nehodlá se již poskytovat různým právnickým osobám, které by chránily potřeby dětí a mládeže, nějaké prostředky z toho, co se tímto získá.

Dále jsem se chtěl zeptat, zda a kolikrát se vedla ve vládním výboru pro mládež jednání s Radou mládeže. Děkuji.

Poslanec SL J. Sedlák: Važený pane předsedající, dámy a pánové, nechci vás dlouho zdržovat, jsem si vědom, že riskuji, že moje vystoupení možná bude provázeno smíchem některých pánů poslanců.

Ve svém vystoupení mám jediný nedostatek, a sice nedostatek mé politické prozíravosti, protože jsem nepředpokládal, že dnes bude tento zákon projednáván, mám všechny podklady - a mám jich dost - bohužel na svém pokoji. Tím se musím omezit na jednu věc, kterou považuji za zásadní. Týká se to části, o které se zmínil už pan postanec Stome, v důvodové zprávě, kde se hovoří, že všechna jednání u kulatého stolu ani ve vládním výboru pro mládež nevedla k dohodě.

V našem výboru sociálním a kulturním byli přítomni a hovořili představitelé Majetkoprávní unie, organizací mládeže a byli přítomni i zástupci Demokratické rady mládeže za celou ČSFR. Dokladovali tam - zdůrazňuji dokladovali - na písemně podepsaných dohodách - jak o tom hovořil místopředseda vlády pan Mikloško - zhruba 60 organizací, které jsou sdruženy v Majetkoprávní unii, že mají podepsané dohody zcela jednoznačně vymezující jejich dohodnuté rozdělení majetku bývalého SSM. Toto považuji za potřebné říci proto, že tam také dokladovali, že jediné, co brání tomu, aby dohoda mohla vejít do praxe, je to, že jsou moratorně vázáni zákonným opatřením předsednictva Federálního shromáždění číslo 177.

Chtěl bych pro další diskusi dát ke zvážení myšlenku, že - i když jsme o tom ve výboru jednali celý den - dodnes jsem nepochopil, proč se musí stát ujímat role, která je zbytečná, protože 60 organizací mládeže se spolu dohodlo, jak si tento majetek rozdělí. Děkuji.

Poslanec SN M. Kováč: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie, nevidím dôvod zakrývať skutočnosť, že som patril k funkcionárom Socialistického zväzu mládeže. Chcem z tohto miesta povedať na základe vlastných skúseností, že minulý režim bol charakteristický i svojim vzťahom či skôr nevzťahom k mladej generácii. Mladá generácia v mnohých predstavách bola akási beztvará hmota, nahnaná do ohrádky Socialistického zväzu mládeže a jeho Pionierskej organizácie. Mnohí mladí ľudia sa za touto ohrádkou, ohraničenou mnohými formálnymi heslami, formálneho vzťahu strany k mládeži, za ňou stratili.

O mnohých krivdách a neprávostiach bývalého režimu hovorili aj členovia Socialistického zväzu mládeže. Naposledy pred viac ako rokom na celoštátnej konferencii SZM. Ani vtedy, nakoniec nie po prvýkrát, nenašli mladí ľudia podporu u straníckeho a tým ani štátneho vedenia. Stačí si spomenúť na vystúpenie vtedajšieho generálneho tajomníka - dnes občana, zdá sa pokojne užívajúceho plody mnohoročnej práce - pána Jakeša.

Nežná revolúcia, ktorej sa aktívne zúčastnili mnohí členovia SZM, týchto mladých ľudí dokonalo oslobodila. Dokázali toho dokonale využiť. Mladí ľudia sa sformovali podľa svojich záujmov, vytvorili si nové organizácie a našli spoločnú reč i v tak dôležitej otázke - vo veci spravodlivého rozdelenia majetku. Bolo by dostatok dokumentov toto tvrdenie dokumentovať práve na tejto pôde.

Preto považujem náš dnešný krok - ako nenavrhovaný spraviť - za novú krivdu vôči mladým ľuďom. Nepodporím tento krok a odporúčam, aby ste ho nepodporili ani vy. Navrhujem - nechajme mladým ľuďom možnosť konečne po dlhom období rozhodnúť samým o svojom osude. Tento pocit, ktorý by mladí ľudia takto získali by nemusel byť zanedbateľný. Urobme krok, výsledkom ktorého bude naša kontrola nad spravodlivým prerozdelením majetku bývalého Socialistického zväzu mládeže - samotnými mladými ľudmi združenými v mládežníckych organizáciách. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem, pán poslanec Kováč. Kto ďalší sa hlási do rozpravy? Nikto. Vyhlasujem teda rozpravu za skončenú.

Záverečné slovo bude mať podpredseda vlády pán Mikloško.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP