(Hlasuje se.) (Padesát dva.) Pro je 52 poslanců.
(Velký potlesk.)
Promiňte, budu se nyní tázat, kdo je proti
tomuto návrhu zákona z poslanců zvolených
za Sněmovnu národů ve Slovenské republice.
Ti, nechť zvednou ruku! (Hlasuje se.) (Nikdo.) Konstatuji,
že proti není nikdo.
Táži se poslanců zvolených ve Sněmovně
národů ze Slovenské republiky, kdo z nich
se zdržel hlasování? (Hlasuje se.) (Nikdo.)
Konstatuji, že nikdo z poslanců SN ze SR nezvedl ruku.
Takže konstatuji, že tři poslanci se zdrželi
hlasování, aniž by se přiznali.
Konstatuji, že slovenská část Sněmovny
národů přijala tento zákon.
Táži se poslanců Sněmovny národů
zvolených v České republice, kdo je pro přijetí
tohoto návrhu zákona?
(Hlasuje se.) (Padesát pět.) Pro je 55 poslanců
(Velký potlesk.)
Táži se, kdo je z poslanců Sněmovny
národů v České republice proti? (Hlasuje
se.) (Nikdo.) Proti není nikdo.
Táži se poslanců Sněmovny národů
z České republiky, kdo se zdržel hlasování?
(Hlasuje se.) (Nikdo.) Nezdržel se nikdo.
Konstatuji, že česká část Sněmovny
národů přijala tento zákon.
Hlasují nyní poslanci ve Sněmovně
lidu.
Táži se, kdo je pro přijetí uvedeného
návrhu zákona, nechť zvedne ruku a stiskne
tlačítko! (Hlasuje se.) (Jedno sto jeden.) Pro je
101 poslanců.
Táži se, kdo je proti přijetí uvedeného
návrhu zákona? (Hlasuje se.) (Jeden.) Proti je jeden
poslanec.
Táži se, kdo se zdržel hlasování?
(Hlasuje se.) (Jeden.) Hlasování se zdržel
jeden poslanec.
Také Sněmovna lidu přijala tento návrh
zákona.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky
schválilo ústavní zákon o vrácení
majetku Komunistické strany Československa lidu
České a Slovenské Federativní Republiky.
(Bouřlivý, dlouhotrvající potlesk.)
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 60, SL
č. 103, SN č. 97)
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, na programu je ještě
Vládní návrh ústavního zákona
o znárodnění majetku bývalého
Socialistického svazu mládeže (tisk 236) a
společná zpráva výborů Sněmovny
lidu a Sněmovny národů (tisk 302)
Dovolte, abych další řízení naší
dnešní schůze předal předsedovi
Sněmovny národů poslanci M. Šútovcovi.
(Řízení schůze převzal místopředseda
FS a předseda SN M. Šútovec)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem pánovi predsedovi Battěkovi za doterajšie
riadenie schôdze. Vyhlasujem päťminútovú
prestávku.
(Jednání přerušeno ve 21.10 hodin).
(Jednání opět zahájeno ve 21.18 hodin.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďalším bodom nášho programu je vládny
návrh ústavného zákona o znárodnení
majetku bývalého SSM a o jeho rozdelení (tisk
236) a spoločná zpráva výborov Snemovne
ľudu a výborov Snemovne národov, ako je obsiahnutá
v tlači 302, ktorá však hovorí o ústavnom
zákone o navrátení majetku Socialistického
zväzu mládeže ľudu ČSFR.
Prosím, aby sme si uvedomili rozdiel v názve zákona,
ako bol predložený vládou proti názvu
zákona, ako je obsiahnutý v správe.
Prosím podpredsedu federálnej vlády J. Miklošku,
aby návrh odôvodnil.
Místopředseda vlády ČSFR J. Mikloško:
Vážený pán predseda, vážené
pani poslankyne, páni poslanci, od roku 1951, po násilnej
likvidácii všetkých spolkov a združení
detí a mládeže existovala u nás len
jedna marxisticko-leninsky orientovaná organizácia
detí a mládeže. V posledných 20 rokoch
bol touto jedinou organizáciou Socialistický zväz
mládeže, ktorého členovia si mali podla
svojich stanov osvojovať marxisticko-leninský svetový
názor, zoznamovať sa s politikou KSČ a tvorivo
ju uskutočňovať.
Majetok SZM činil asi 3 miliardy Kčs. Časť
z toho bola získaná prevodom majetku zrušených
organizácií detí a mládeže, časť
pochádzala z dotácií, pre ktoré neboli
žiadne právne dôvody. Len za posledných
20 rokov tvorili tieto dotácie 8 mld. Okrem mnohých
majetkov, ktoré patria republikám, SZM vlastní
dnes 8 federálnych majetkov v hodnote 1.39 mld Kčs.
Po novembri 1989 vzniklo v ČSFR asi 60 nových detských
a mládežníckych organizácií,
ktoré (okrem SZM, ktorý sa v januári 1990
zmenil na Zväz mladých), nemajú takmer žiadne
majetky. Medzi novými združeniami detí a mládeže
sa objavili i obnovené organizácie, ktoré
boli v minulosti zrušené, napr. Skaut, Junák,
YMKA, YVKA a ďalšie.
Všetky obnovené i nové organizácie si
žiadajú svoje, obnovené žiadajú
reštitúciu kedysi zhabaných majetkov, tie nové
požadujú aspoň základné vybavenie
pre svoju činnosť.
Diskusia o reštitúcii zhabaných majetkov a
spravodlivom rozdelení ostatných prebieha na republikovej
i federálnej úrovni už od jari, bohužiaľ
neúspešne, k dohode nedošlo.
Z týchto dôvodov je preto nutné tento problém
riešiť ústavným zákonom, a to prevedením
majetku SZM na štát, pretože dnes iba štát
je schopný zabezpečiť spravodlivé rozdelenie
majetku najširším vrstvám detí
a mládeže.
Dovoľte mi niekolko slov k samotnému zákonu.
Majetok SZM prechádza v deň účinnosti
bez náhrady do vlastníctva štátu. Zväz
mladých je povinný do 30 dní vydať štátu
majetok, ktorý mal bývalý SZM ku dňu
31. 12. 1989, keď došlo k presnej inventarizácii
majetku. Uvedené sa nevzťahuje na majetky základných
organizácií bývalého SZM, pretože
tieto majetky sa získali väčšinou z členských
príspevkov a z vlastnej pracovnej činnosti mládeže.
Nevzťahuje sa to tiež na veci najmä kancelárskej
povahy do 5 tisíc Kčs.
Ak od 1. 1. 1990 niektoré majetky zmenili majiteľa,
potom s výnimkou majetku Pioniera a majetku, ktorý
bol bezplatne prevedený z poverenia Federálneho
ministerstva financií, musí za ostatné majetky
Zväz mladých zaplatiť peňažnú
sumu v cene, ktorú tieto majetky mali k 31. 12. 1989.
Vláda ČSFR po prerokovaní s vládou
ČR a vládou SR upraví podrobnosti realizácie
a po dohode s obomi vládami urobí rozdelenie majetku
tak, aby bol použitý výhradne pre potreby detí
a mládeže. Poslednú vetu "výhradne
pre potreby detí a mládeže" by som rád
zdôraznil.
Zákon sa nevzťahuje na veci vo vlastníctve,
ktoré boli na základe hospodárskej zmluvy
už bezplatne odovzdané štátu.
V dôvodovej správe sa navrhuje takýto postup
realizácie zákona. Vykoná sa reštitúcia
obnoveným organizáciám detí a mládeže,
majetok sa rozdelí medzi ČR a SR v pomere 2:1, pri
zabezpečovaní využitia majetku sa bude brať
zreteľ na deti a mládež zdravotne postihnuté
a mládež neorganizovanú, ktorú tvorí
v súčasnej dobe asi 80 % našich detí
a mládeže. Delenie a využívanie majetku
môže byť vykonané i vytvorením republikových
fondov majetku mládeže, ktoré sa budú
používať výhradne pre potreby detí
a mládeže.
Federálna vláda pod potrebami detí a mládeže
rozumie záujmovú činnosť, rekreáciu,
zdravotnú rehabilitáciu, trávenie voľného
času a vyhlasuje, že tento majetok a príslušné
finančné prostriedky sa nebudú využívat
na poskytovanie nárokových plnení ku prospechu
detí a mládeže.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Slovo má spoločný spravodajca
výborov SN poslanec M. Farkaš.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
M. Farkaš: Vážený pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie,
kolegyne a kolegovia, vládny návrh ústavného
zákona v tlači 236 prerokovali výbory SNR,
výbory ČNR, výbory Federálneho zhromaždenia
Snemovne národov pre plán a rozpočet, výbor
hospodársky, sociálny a kultúrny a výbor
ústavno - právny.
Vládny návrh ústavného zákona
vo výbore sociálnom a kultúrnom SN podporilo
z 15 prítomných 9 poslancov z celkového počtu
20 poslancov. Päť poslancov bolo proti a jeden poslanec
sa zdržal hlasovania. Návrh nezískal potrebnú
väčšinu.
Ostatné výbory, ktoré návrh prerokovali
ho podporili pri hlasovaní väčšinou hlasov.
Pripomienky výborov boli zapracované a prerokované
vo vybore ústavno-právnom v zmysle textu pozmeňovacieho
návrhu v tlači 236. Výsledky prerokovania
obsahuje spoločná správa, tlač 302,
ktorú máte všetci pred sebou.
Ako spoločný spravodajca Snemovne národov
odporúčam SN schváliť ústavný
zákon v tomto znení vzhľadom na naliehavosť
a vážné dôvody, ktoré boli mojimi
predrečníkmi dostatočne prezentované.
V zmysle uznesenia ústavno-právneho výboru
si dovoľujem odporučiť snemovniam vyzvať
vládu ČSFR, aby do 31. marca 1991 informovala Federálne
zhromaždenia o tom, ako bolo a ako bude naložené
s majetkom SZM v zmysle § 4 tohoto ústavného
zákona. Ďakujem.
Myslím, že záverom nemusím zdôrazňovat,
že odsúhlasením tohto ústavného
zákona v predvečer 17. novembra dáme všetkej
našej mládeži, organizovanej i neorganizovanej,
dar, ktorý si určite už dávno zaslúžila.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem podpredsedovi vlády Mikloškovi. Konštatujem,
že návrh prerokovali výbory ústavno-právne,
hospodárske, výbory pre plán a rozpočet
a výbory sociálne a kultúrne oboch snemovní.
Teraz prosím poslanca Čičmanca, spoločného
spravodajcu výborov SĽ, aby sa ujal slova.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
P. Čičmanec: Vážený pán
predsedajúci, vážené kolegyne poslankyne,
vážení kolegovia poslanci, prečítam
vám spravodajskú správu vyborov SĽ FZ
pre prerokovanie vládneho návrhu ústavného
zákona o navrátení majetku SZM ľudu
Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.
Návrh ústavného zákona o navrátení
majetku SZM ľudu ČSFR prerokovali parlamentné
výbory SĽ a síce výbor sociálny
a kultúrny, hospodársky, pre plán a rozpočet
a výbor ústavno-právny. Návrh jeho
konečného znenia je v tlači 302, vrátane
pozmeňovacích návrhov týchto výborov
je spracovaný tiež pozmeňovací návrh
v tlači 236.
Navrátenie majetku SZM, ktorý nadobudol do 31. 12.
1979 s výnimkou hnuteľných a nehnuteľných
vecí základných organizácií,
organizácie Pionier a ďalších vecí
a peňažitých prostriedkov, ktoré už
boli prevedené so súhlasom Federálneho ministerstva
financií, je prostriedkom k tomu, aby sa tento majetok
znovu dostal do užívania všetkej našej mládeži.
Podľa presvedčenia väčšiny poslancov
v uvedených výboroch je potrebné túto
vec vyriešiť formou ústavného zákona,
aby sa nepredlžovali prieťahy s jeho majetkovo-právnym
vysporiadaním, ktoré na pôde majetkovo-právnej
únie trvajú už viac ako pol roka.
Výbor hospodársky, vybor sociálny a kultúrny
a výbor ústavnoprávny odporučili návrh
zákona s pripomienkami, ktoré sú zahrnuté
v pozmeňovacom návrhu, na schválenie. Vo
výbore pre plán a rozpočet SN návrh
nezískal potrebnú nadpolovičnú väčšinu.
Z celkového počtu 20 poslancov ich bolo prítomných
na schôdzi 15 a z nich návrh podporilo 10 poslancov.
Na základe schválenia väčšiny výborov
SĽ, ktorým návrh bol prikázaný,
ako i naliehavosti vyriešiť ústavným zákonom
tento spoločenský problém, odporúčam
návrh zákona o navrátení majetku SZM
ľudu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky,
v znení spoločnej správy 302 schváliť.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem poslancovi Farkašovi. Otváram diskusiu.
Konštatujem, že písomne sa do diskusie neprihlásil
nikto. Hlási sa poslanec Stome.
Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, dámy a pánové,
podíváme-li se na původní tisk 236,
v důvodové zprávě bylo uvedeno, že
"jeví se nutným řešit věc
ústavním zákonem, ježto majetek bývalého
SSM je třeba nejprve převést do státního
vlastnictví za účelem jeho přerozdělení
mezi různé právnické osoby zabezpečující
potřeby dětí a mládeže".
V tisku 302, který máme před sebou, a který
nahrazuje tisk 236, se říká: "Při
zajišťování jeho dalšího využití
bude brán zřetel rovněž na děti
a mládež zdravotně postižené nebo
neorganizované." To je jedna věc.
Na straně 6 je uvedeno, v části předcházející
II, to znamená v obecné části důvodové
zprávy, že jednání u kulatého
stolu ani ve vládním výboru pro mládež
k tomuto účelu vytvořenému nevedlo
k dohodě.
Chtěl bych se zeptat předkladatele, zda se předpokládá,
že dále budou peníze z majetku mládeže
poskytovány nebo přerozděleny mezi různé
právnické osoby zabezpečující
potřeby dětí a mládeže, jak znělo
v tisku 236, a formulace v tisku 302 je pouze jiná, ale
má sledovat stejný účel, nebo zda
se jedná o jinou ideu a nehodlá se již poskytovat
různým právnickým osobám, které
by chránily potřeby dětí a mládeže,
nějaké prostředky z toho, co se tímto
získá.
Dále jsem se chtěl zeptat, zda a kolikrát
se vedla ve vládním výboru pro mládež
jednání s Radou mládeže. Děkuji.
Poslanec SL J. Sedlák: Važený pane předsedající,
dámy a pánové, nechci vás dlouho zdržovat,
jsem si vědom, že riskuji, že moje vystoupení
možná bude provázeno smíchem některých
pánů poslanců.
Ve svém vystoupení mám jediný nedostatek,
a sice nedostatek mé politické prozíravosti,
protože jsem nepředpokládal, že dnes bude
tento zákon projednáván, mám všechny
podklady - a mám jich dost - bohužel na svém
pokoji. Tím se musím omezit na jednu věc,
kterou považuji za zásadní. Týká
se to části, o které se zmínil už
pan postanec Stome, v důvodové zprávě,
kde se hovoří, že všechna jednání
u kulatého stolu ani ve vládním výboru
pro mládež nevedla k dohodě.
V našem výboru sociálním a kulturním
byli přítomni a hovořili představitelé
Majetkoprávní unie, organizací mládeže
a byli přítomni i zástupci Demokratické
rady mládeže za celou ČSFR. Dokladovali tam
- zdůrazňuji dokladovali - na písemně
podepsaných dohodách - jak o tom hovořil
místopředseda vlády pan Mikloško - zhruba
60 organizací, které jsou sdruženy v Majetkoprávní
unii, že mají podepsané dohody zcela jednoznačně
vymezující jejich dohodnuté rozdělení
majetku bývalého SSM. Toto považuji za potřebné
říci proto, že tam také dokladovali,
že jediné, co brání tomu, aby dohoda
mohla vejít do praxe, je to, že jsou moratorně
vázáni zákonným opatřením
předsednictva Federálního shromáždění
číslo 177.
Chtěl bych pro další diskusi dát ke
zvážení myšlenku, že - i když
jsme o tom ve výboru jednali celý den - dodnes jsem
nepochopil, proč se musí stát ujímat
role, která je zbytečná, protože 60
organizací mládeže se spolu dohodlo, jak si
tento majetek rozdělí. Děkuji.
Poslanec SN M. Kováč: Vážený
pán predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, nevidím dôvod zakrývať
skutočnosť, že som patril k funkcionárom
Socialistického zväzu mládeže. Chcem z
tohto miesta povedať na základe vlastných skúseností,
že minulý režim bol charakteristický i
svojim vzťahom či skôr nevzťahom k mladej
generácii. Mladá generácia v mnohých
predstavách bola akási beztvará hmota, nahnaná
do ohrádky Socialistického zväzu mládeže
a jeho Pionierskej organizácie. Mnohí mladí
ľudia sa za touto ohrádkou, ohraničenou mnohými
formálnymi heslami, formálneho vzťahu strany
k mládeži, za ňou stratili.
O mnohých krivdách a neprávostiach bývalého
režimu hovorili aj členovia Socialistického
zväzu mládeže. Naposledy pred viac ako rokom
na celoštátnej konferencii SZM. Ani vtedy, nakoniec
nie po prvýkrát, nenašli mladí ľudia
podporu u straníckeho a tým ani štátneho
vedenia. Stačí si spomenúť na vystúpenie
vtedajšieho generálneho tajomníka - dnes občana,
zdá sa pokojne užívajúceho plody mnohoročnej
práce - pána Jakeša.
Nežná revolúcia, ktorej sa aktívne zúčastnili
mnohí členovia SZM, týchto mladých
ľudí dokonalo oslobodila. Dokázali toho dokonale
využiť. Mladí ľudia sa sformovali podľa
svojich záujmov, vytvorili si nové organizácie
a našli spoločnú reč i v tak dôležitej
otázke - vo veci spravodlivého rozdelenia majetku.
Bolo by dostatok dokumentov toto tvrdenie dokumentovať práve
na tejto pôde.
Preto považujem náš dnešný krok -
ako nenavrhovaný spraviť - za novú krivdu vôči
mladým ľuďom. Nepodporím tento krok a
odporúčam, aby ste ho nepodporili ani vy. Navrhujem
- nechajme mladým ľuďom možnosť konečne
po dlhom období rozhodnúť samým o svojom
osude. Tento pocit, ktorý by mladí ľudia takto
získali by nemusel byť zanedbateľný. Urobme
krok, výsledkom ktorého bude naša kontrola
nad spravodlivým prerozdelením majetku bývalého
Socialistického zväzu mládeže - samotnými
mladými ľudmi združenými v mládežníckych
organizáciách. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem, pán poslanec Kováč. Kto ďalší
sa hlási do rozpravy? Nikto. Vyhlasujem teda rozpravu za
skončenú.