Přítomno: | 135 poslanců Sněmovny lidu |
147 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
142 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Omluveni poslanci:
Sněmovny lidu:
Dienstbier st., Kavan, Kňažko, Kocáb, Konečný
J., Kováč, Malina, Rynda, Sychra, Šepetka,
Šilhán, Šimko, Záležáková,
Zavřel, Zukal
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
Brodský, Hradílek, Stome
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice:
Čalfa, Dubček, Mečiar, Mišura, Muška,
Tahy, Tamás, Zelenay
(Řízení schůze převzal a druhý
den jednání zahájil předseda SL R.
Battěk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vážení poslanci, dovolte mi, abych zahájil
druhý den našeho společného jednání
a abychom pokračovali v programových bodech. Rád
bych přivítal zástupce federální
vlády pana náměstka Rychetského a
dovolte mi, abych také přivítal nového
člena vlády, civilního ministra národní
obrany pana L. Dobrovského. Vítám také
ministry poslance i ministry neposlance.
Podle stanoveného programu bylo rozhodnuto zařadit na dnešní jednání jako první bod
Interpelace, otázky, podněty a připomínky
poslanců.
Nechtěl bych být škarohIíd a nechtěl
bych varovat před tragickými následky, nicméně
považuji za nutné ukázat tento blok papírů,
který bychom měli zvládnout. Jsou to převážně
nezodpovězené a neprojednané interpelace.
Dovolte mi, abychom nejdříve začali ústními
interpelacemi. Ptám se poslanců, kdo z nich je ochoten
vystoupit s ústní interpelací případně
otázkou, podnětem nebo připomínkou.
Zdůrazňuji to proto, že procedurální
postup v těchto jednotlivých případech
je trochu odlišný. Mám tu první písemnou
přihlášku. Prosím poslance Zemana, aby
se ujal slova.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
budu neobvykle stručný. Přicházím
s podnětem, aby Federální shromáždění
přijalo jednověté usnesení, kterým
žádá federální vládu,
aby zajistila porovnání seznamu kandidátů
v místních volbách se seznamem tajných
spolupracovníků Státní bezpečnosti
a osoby, nacházející se - matematicky řečeno
- v průniku těchto množin, zveřejnila
pro informaci voličů, podobně, jako se zveřejňuje
jejich rodinné postavení a další charakteristiky.
K tomuto návrhu usnesení mě nevede ani tak
skutečnost, jako že se komunální volby
blíží, nebo fakt, že jsem v obdobné
záležitosti interpeloval dvakrát pana ministra
vnitra a bohužel obávám se, že ne zcela
uspokojivě. K tomuto návrhu mě mimo jiné
vede i usnesení federální vlády, které
bych vám, protože je velice stručné,
rád přečetl. Je to usnesení č.
450 z 21. června, tedy již po svobodných volbách.
Říká se v něm: "Vláda
po projednání informace o otázkách
spojených s požadavkem prověřování
osob v poznatkových fondech federálního ministerstva
vnitra, s ohledem na jejich spolupráci s bývalou
Státní bezpečností:
1. Konstatuje, že uvolnění výsledků
prověrek kandidátů politických stran
prováděných v poznatkových fondech
federálního ministerstva vnitra s cílem zjistit,
zda spolupracovali s bývalou Státní bezpečností,
vytváří atmosféru nedůvěry
a osočování.
2. Stanoví, že do projednání celé
záležitosti ve Federálním shromáždění
se poskytování výsledků lustrací
mimo resort federálního ministerstva vnitra pozastavuje.
Jinými slovy vláda vlastně očekává,
soudě podle tohoto usnesení, stanovisko Federálního
shromáždění, k němuž dosud
nedošlo. Patrně vám neunikla např. informace
pracovníků Úřadu na ochranu ústavy
a demokracie, např. pana Stárka, o tom, že
mezi kandidáty v místních volbách
jsou i lidé, kteří prokazatelně od
Státní bezpečnosti dostali 70 tisíc
korun za poudávání některých
z nás. Domnívám se, že tady by mělo
FS splnit svojí povinnost kontroly a dodržovat vládní
usnesení.
Závěrem bych rád konstatoval, že jsem
si vědom toho, že parlament by měl v klíčových
záležitostech vládu podporovat, i když
nesouhlasím s některými poslanci, kteří
by možná ve svých lavicích rádi
rozvinuli transparent s nápisem: "Za monolitní
jednotu vlády a parlamentu".
Domnívám se ale, že nastala situace, kdybychom
z důvodu výše uvedených měli
takové usnesení přijmout. Děkuji za
pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji pane poslanče. Nejsem si jist, na koho jste
se z vlády obrátil.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající,
vzhledem k tomu, že nešlo o interpelaci, ale o podnět,
když jsem včera tuto záležitost projednával
s tehdejším řídícím naší
schůze, bylo mně doporučeno, abych to nenavrhoval
jako samostatný bod, ale jako bod v rámci podnětu.
Dávám tedy podnět na usnesení FS,
které svým způsobem reaguje na usnesení
federální vlády č. 450. Toto usnesení
měl provést pan ministr vnitra.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
S připomínkou se hlásí poslanec Uhl.
Poslanec SN P. Uhl: Pane předsedo, mám jen krátkou
poznámku. K informaci týkající se
Úřadu na ochranu ústavy a demokracie bych
chtěl doplnit, že se jedná pouze o jeden případ,
který je ovšem typový, protože těch
případů je velmi mnoho, a zde v tomto konkrétním
případě kandiduje na starostu okresního
města člověk, který nejen že
byl tajným spolupracovníkem Státní
bezpečnosti, ale jsou o něm poznatky, že je
ve styku se svými bývalými a dnes vyhozenými
řídícími orgány z ministerstva
vnitra a jedná podle jejich pokynů. Domnívám
se, že tato záležitost je naléhavá
a plně podporuji návrh posIance Zemana.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Konstatuji jenom to, že podle § 67 zákona
o jednacím řádu je nutno připomínky
a podněty vznášet k přítomným
členům vlády, protože přesto
všechno, že je to záležitost poslanecké
sněmovny, je to současně otázka, ke
které má vláda co říci.
Ptám se místopředsedy vlády, zda by
se nechtěl stručně vyjádřit.
Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský:
Vážený pane předsedající,
paní poslankyně, páni poslanci, pan poslanec
Zeman odcitoval usnesení vlády ČSFR, které
jednoznačně zní, že podle rozhodnutí
pléna Federálního shromáždění
bude dále naloženo s fondy ministerstva vnitra. Já
proto nemohu tlumočit nic jiného než i nadále
rozhodnutí vlády - řídit se i nadále
všemi usneseními Federálního shromáždění.
Podle toho, jak o této věci rozhodnete, podle toho
bude vláda jednat.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji za odpověď. Táži se poslance
Zemana, zda je spokojen s takto formulovanou odpovědí
člena vlády.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedající,
jsem naprosto spokojen s odpovědí pana místopředsedy
vlády, ze kterého ovšem vyplývá,
že se musíme rozhodnout. Proto navrhuji hlasování
a pokud moje formulování nebylo dostatečně
jasné, rád jej ještě jednou zopakuji:
Federální shromáždění
žádá federální vládu,
aby porovnala seznamy kandidátů v místních
volbách - případně zajistila porovnání
seznamu kandidátů v místních volbách
- se seznamy tajných spolupracovníků Státní
bezpečnosti a zpřístupnila jména osob
vyskytujících se v obou seznamech voličské
veřejnosti.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Domnívám se, že o tomto návrhu
usnesení můžeme hlasovat.
Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský:
Nechci ovlivňovat návrh znění usnesení,
o kterém by mělo Federální shromáždění
hlasovat. Jde ale o komunální volby, federální
vláda je neorganizuje. Řídí se volebním
zákonem přijatým národními
radami obou republik, federální vláda, po
mém soudu, to nemůže zveřejňovat,
ale může porovnat fondy a patrně může
předat zjištěné poznatky ústředním
volebním komisím republik a ty ať si rozhodnou.
My ale nemůžeme zasahovat do komunálních
voleb a nemůžeme zveřejňovat některé
údaje. Můžeme dát údaje Federálnímu
shromáždění, národním
vládám nebo volebním komisím obou
republik.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Ještě se hlásí člen předsednictva
poslanec Sacher s technickou poznámkou.
Poslanec SL R. Sacher: Vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové,
samozřejmě, že jsem proto, aby nekandidovali
do funkcí poslanců bývalí tajní
spolupracovníci Státní bezpečnosti,
ale má to jeden problém. V poznatkových fondech.
Co uděláme s lidmi, kteří v poznatkových
fondech ministerstva vnitra nejsou? Jedná se o14 690 lidí,
kteří byli vyřazeni.Ti mohou klidně
kandidovat, přičemž lze očekávat,
že tito lidé byli jedněmi z nejaktivnějších.
Jak zjistíme lidi, kteří byli tajnými
spolupracovníky a se kterými Státní
bezpečnost spolupracovala v posledním roce a o kterých
nebyly vedeny žádné písemné záznamy?
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Dovolte jednu poznámku z mé strany.
Pokud je mi známo, na ministerstvu vnitra je na správním
úseku náměstkem dr. Zářecký.
Místopředseda vlády ČSFR P. Rychetský:
Na českém ministerstvu vnitra.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Pokud kterýkoliv občan má pochybnost o kandidátovi
v komunálních volbách, má právo
upozornit na tohoto člověka přímo,
pokud jde o jmenovaní těchto osob do státních
funkcí, aby tedy nebyli jmenováni. Domnívám
se, že takovýto způsob je nejrozumnější,
ale je nutno to dělat jako záležitost otevřenou.
Je tedy otázka, zda máme hlasovat o navrhovaném
usnesení, jak ho přednesl poslanec Zeman.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedo, navrhuji hlasovat
o dvou variantách tohoto usnesení, o tvrdší
variantě, kterou jsem navrhl já, a o mírnější,
kterou navrhl pan místopředseda a se kterou v podstatě
souhlasím. Tedy, místo zajistit zpřístupnění
těchto informací voličské veřejnosti,
protože jde právě o to, aby se voliči
mohli rozhodovat na základě této dosti důležité
informace - a dále je zde druhá, mírnější
varianta, dát k dispozici seznamy jednak Federálnímu
shromáždění a jednak ústřední
volební komisi.
K vystoupení pana poslance Sachera bych chtěl poznamenat,
že jsem již v červenci interpeloval a upozorňoval
na to, že zhruba 15 tisíc svazků zmizelo, naštěstí
ne úplně, protože jsou evidovány trojnásobně.
Doporučoval jsem panu ministru vnitra, aby právě
v této věci zahájil konkrétní
šetření a kompletoval tuto síť.
Není mojí vinou, že se tak dosud vůbec
nestalo.
Navrhuji tedy, aby se hlasovalo odděleně o dvou
návrzích - o jednom, který předpokládá
zpřístupnění voličské
veřejnosti - zdůrazňuji nikoliv všech
tajných agentů, nýbrž jenom těch,
kteří měli neprozřetelnou odvahu kandidovat
v komunálních volbách. Průnik množin
je snad známý ze středoškolské
matematiky. A pokud by tento návrh neprošel, pak navrhuji
mírnější variantu, kterou předložil
pan místopředseda vlády.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
S technickou připomínkou se hlásí
poslanec Uhl.
Poslanec SN P. Uhl: Pane předsedo, paní a pánové,
považuji vysvětlení poslance Sachra za naprosto
zavádějící. Pan poslanec Sacher, jako
bývalý ministr vnitra, musí vědět,
že existují registry svazků, které nebyly
zničeny. Byly zničeny pouze spisy samotné
tajných spolupracovníků, tj. jejich výpovědi,
ale evidováni jsou. Kromě toho existuje ještě
další dokumentace, takže křížově
se to dá zjistit. Podle informace z Úřadu
na ochranu ústavy a demokracie celá tato akce bude
trvat asi 14 dní. Domnívám se, že je
to akce, kterou bychom měli podstoupit. Je to v zájmu
očisty naší veřejnosti, pokud se týká
minulosti, ale je to důležité i pokud jde o
přítomnost, protože tyto síly stále
ještě ve společnosti jsou a působí.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Hlásí se poslanec Soukup.
Poslanec SL J. Soukup: Pokusil bych se ještě doplnit
návrh usnesení. Aby toto usnesení mělo
faktickou platnost, pak je třeba doplnit časový
faktor. Navrhuji, aby porovnání seznamů bylo
provedeno nejpozději do 15. listopadu.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Dále se hlásí pan poslanec
Petr Toman.
Poslanec SN P. Toman: Plně se připojuji k tomuto
návrhu, ale směřuje k porovnání
seznamů kandidátů na poslance. Současně
se ale budou obsazovat předsedové okresních
úřadů, ředitelé úřadů
práce, sociálních a dalších úřadů,
které toto naše usnesení nepokryje. Proto bych
navrhoval doplnit usnesení, které navrhuje pan poslanec
Zeman, o vedoucí okresních úřadů,
úřadů práce a dalších
okresních úřadů.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Hlásí se ještě někdo
o slovo? (Nikdo se nehlásil.) Je otázkou, zda mohu
dát hlasovat o textu, který byl jenom vysloven,
zdali by spíš neměl být napsán
a před hlasováním přečten.
Žádal bych proto navrhovatele poslance Zemana, aby
text, o kterém budeme hlasovat, předložil písemně.
Snad by bylo dobré sejít se s poslancem Tomanem,
abyste sestylizovali text.
Až na hlasování o textu považuji tento
dotaz za zodpovězený. Je zde další přihláška
do rozpravy od poslankyně Olgy Andelové, která
bude interpelovat.
Poslankyně SL O. Andelová: Vážený
pán predsedajúci, vážené dámy,
vážení páni, ja mám interpeláciu
na pána ministra Dienstbiera. Nakoľko nie je prítomný,
podám ju aj písomné.
Od začiatku tohto roku sme boli viackrát svedkami
takých činov politickej reprezentácie ČSFR,
ktoré v slovenskej verejnosti citeľne spochybnili
mandát, fungovanie a vôbec účelnosť
a prospešnosť najvyšších federálnych
orgánov a celej federácie. Osobitne citlivo sa to
prejavuje v oblasti slovensko-maďarských menšinových
vzťahov, resp. v prístupe slovenskej menšiny
v Maďarsku a k tzv. problémom maďarskej menšiny
na Slovensku.
Len na oživenie pamäti pripomeniem množstvo listov
predstaviteľov Maďarskej republiky k tejto problematike
adresovaných najvyšším predstaviteľom
ČSFR, ku ktorým z ich strany neboli zaujaté
patričné stanoviská a uverejnené príslušné
odpovede. Za vážne prípady porušenia federatívnych
princípov, spolupráce a základných
zásad demokratickej politiky považujem rokovanie ministrov
zahraničných vecí Pentagonály v Bratislave
v apríli tohto roku, na ktorom pán Dienstbier z
titulu svojej funkcie a bez povinnej spolupráce so slovenskými
orgánmi podpísal dokument, týkajúci
sa riešenia národnostných otázok v strednej
Európe. Dôveryhodnosti federálnych orgánov
a hlavne Federálneho ministerstva zahraničných
vecí rozhodne neprospela skutočnosť, že
tento dokument nebol ešte ani doteraz sprístupnený
slovenskej verejnosti.
O aký vážny dokument ide, o tom sme sa dozvedeli
z úst pána ministra Dienstbiera začiatkom
júna z Kodane, kde na Konferencii o ľudskej dimenzii
vyhlásil, že "Česká a Slovenská
Federatívna republika je v otázke riešenia
práv národnostných menšín pripravená
postúpiť časť svojej suverenity medzinárodnému
orgánu a podriadiť sa jeho pokynom". Ak ma pamäť
neklame, tak takéto postúpenie časti suverenity
slovenského národa nebolo schválené
ani pred Pentagonálou v Bratislave, ani pred konferenciou
v Kodani, Slovenskou národnou radou a podľa platnej
Ústavy je Slovenská národná rada jediným
predstaviteľom národnej zvrchovanosti a svojbytnosti
suverénneho slovenského národa.
Takže by som si na tomto fóre rada vypočula,
kto dal pánu Dienstbierovi mandát na túto
derogáciu slovenskej národnej suverenity? Nakoľko
tu nieje, neviem, kto mi odpovie.
Vážené dámy, vážení
páni! Československo prevzalo na seba po vojne pod
egidou proletárskeho internacionalizmu také rozsiahle
a jednostranné záväzky bez akejkoľvek
reciprocity z maďarskej strany, ktoré nemajú
obdobu v žiadnom štáte Európy. Tieto známe
skutočnosti nespomínam preto, aby som čokoľvek
rekriminovala, bolo by to konanie nanajvýš nepolitické
a nedemokratické. Spomínam ich preto, že aj
teraz sa robia pokusy, aby ČSFR na seba prevzala jednostranné
záväzky bez akejkoľvek reciprocity z druhej zainteresovanej
strany, čo by postavilo náš federálny
štát do absurdného svetla v medzinárodných
vzťahoch a v prípade slovensko-maďarských
vzťahov tieto pokusy znamenajú priamu snahu dostať
slovenský národ do nerovnoprávneho medzinárodného
postavenia. Pritom, samozrejme, vôbec nie je zaujímavé,
že sa to už nerobí pod heslami proletárskeho
internacionalizmu, ale pod všeobecnými mesianistickými
heslami akýchsi vstupov do Európy.
Dúfam, že netreba nikomu osobitne pripomínať,
že nemienime dobrovoľne vstupovať do takých
zväzkov a záväzkov, kde na našej strane
budú len záväzky a povinnosti, a na strane
druhej len požiadavky a stupňovaná agresivita.
Aby sa predišlo možnému vzniku nerovnoprávneho
medzinárodného postavenia Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky i ďalšiemu možnému
obmedzovaniu suverenity slovenského národa podobným
svojvoľným konaním, žiadam ministra zahraničných
vecí pána Dienstbiera, aby všetkým poslancom
na najbližšej schôdzi Federálneho zhromaždenia
písomne predložil : 1. presné znenie dokumentu
o riešení národnostných otázok
v strednej Európe, ktorý bol podpísaný
na zasadnutí ministrov zahraničných vecí
piatich štátov v apríli 1990 v Bratislave;
2. presné znenie jeho prejavu na Konferencii o ľudskej
dimenzii v Kodani v júni 1990.