Přítomno: | 143 poslanců Sněmovny lidu |
66 poslanců Sněmovny národů zvolených v ČR | |
67 poslanců Sněmovny národů zvolených v SR |
Omluvení poslanci:
Sněmovny lidu:
Balgavý, Černý A., Danihel, Dienstbier J.
st., Dlouhý, Jedinák, Kavan, Kňažko,
Kováč M., Langoš, Miller, Němcová,
Sahligerová, Savčinský, Šilhán,
Záležáková
1 poslanec rezignoval
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Hladík, Hradílek, Kobylka, Maštálka,
Samková, Sláma, Sokol, Stome, Šolc
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Čalfa, Dubček, Mečiar, Peter, Poslúch,
Surový, Tahy.
1 poslankyně rezignovala
(Jednání zahájil místopředseda
FS a předseda SL R. Battěk)
Předsedající předseda SL R. Battěk: Paní poslankyně, páni poslanci, zahajuji dnešní pokračující 6. společnou schůzi sněmoven a srdečně vás na dnešním zasedání vítám.
Pokračujeme v programu, jak jsme se na něm dohodli.
Dnes bychom měli začít projednávat
26
Návrh skupiny poslanců Federálního
shromáždění na vydání
zákona o zmírnění následků
některých majetkových křivd (tisk
88), společnou zprávu výborů SL a
SN (tisk 152) a dodatek ke společné zprávě
přijatý na základě jednání
výborů ústavně právních
s předsedy dalších výborů.
Za navrhovatele podá výklad poslanec Milan Čič.
Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec SL M. Čič: Vážený pán
predsedajúci, vážené kolegyne, vážení
poslanci, dovoľte mi, aby som za skupinu poslancov Federálneho
zhromaždenia, ktorí iniciovali návrh zákona
o zmiernení následkov niektorých majetkových
krívd, uviedol motívy a dôvody jeho prípravy
ako aj jeho hlavné myšlienky.
Podľa Všeobecnej deklarácie ľudských
práv má každý občan rovnaké
práva bez ohľadu na náboženské,
politické alebo iné presvedčenie, sociálny
pôvod alebo postavenie. Rovnako má tiež právo
vlastniť majetok; nikto nesmie byť svojho majetku svojvoľne
zbavený. V rozpore s ideami tejto deklarácie predchádzajúci
režim, v súlade s teóriou o likvidácii
súkromnokapitalistickej hospodárskej základne,
vydal právne normy, na základe ktorých štátne
orgány zbavili mnohých občanov vecí
a majetkových práv. Prevažnej včšine
občanov za takto odobratý majetok nebola poskytnutá
náhrada, alebo ak áno, nezodpovedala jeho hodnote.
Programové vyhlásenie vlády ČSFR,
ale najmä Scenár ekonomickej reformy, ktorý
sme prednedávnom prerokovali, realita v ekonomickej, sociálnej
i politickej oblasti nás vedie k zmenám vo vlastníckych
vzťahoch a vo vytváraní demokratických
podmienok pre uplatňovanie sa ekonomických zákonov
a dosahovanie projektovaných zámerov. Konkrétne
mám na mysli uvedenie do života, aj pripravované
podmienky na privatizáciu národného majetku.
Do systémových opatrení patrí aj prednostné
usporiadanie oprávnených nárokov práve
týchto postihnutých občanov.
Vážené poslankyne, vážení
poslanci, návrh zákona neobsahuje ustanovenie, ktoré
by umožnili uplatnenie zásady rímskeho práva:
restitutio ita facienda est, ut unusquisque integrum ius suum
restitutio ita facienda est, ut unusquisque integrum ius suum
recipiat. Prepáčte tento latinský citát,
ktorý v preklade znamená navrátenie do pôvodného
stavu - reštitúciu, ktorú treba urobiť
tak, aby každý znovu mal svoje neporušené
právo. Návrh si nekladie za cieľ zadosťučiniť
princípu spravodlivosti v takejto dokonalej podobe. Jednoducho
to fyzicky a ľudsky nie je možné.
O koncepcii, ústavnej a občiansko-právnej
filozofii navrhovaného zákona sa viedli mnohopočetné
diskusie. Týkali sa najmä podstaty vlastníckeho
práva, jeho foriem, prameňov vzniku, transformácie
a dispozície s nim. Vyslovovali sa oprávnené
otázky i pochybnosti práve o tej i onakej zákonnej
forme nápravy niektorých krívd. Treba sa
aj v tomto štádiu prípravy na konečné
schválenie vysporiadať s východiskovou tézou
kotviacou v Ústave a vôbec v právnom systéme.
Najmä s otázkou: ide o vrátenie, či
vydanie veci? Je to principiálna otázka. Bolo potrebné
rozhodnúť sa, či pôjde o zákon,
ktorý zruší príslušné protiústavné
normy od momentu ich vzniku, ex tunc, alebo momentom účinnosti
tohto zákona, ex nunc. Prirodzene, jedna i druhá
koncepcia má viaceré úskalia. Návrh
zákona stojí na platforme zrušenia právnych
predpisov citovaných v § 1 i aktov vydaných
na ich základe a na základe niektorých zákonov
(je ich asi 10) z r. 1948, od chvíle účinnosti
zákona.
V pripomienkovom procese i pri prerokúvaní návrhu
sa objavovali otázky (prichádzali i listy od občanov)
týkajúce sa časového rozpätia
i pred- metu právnej úpravy. Boli to otázky,
prečo sa neriešia všetky krivdy, ktoré
sa udiali od roku 1948, resp. 1945? Tieto otázky sa týkali
i dekrétov prezidenta republiky.
Dovolím si zopakovať, že samotný názov
zákona dáva na vedomie, že je to jeden z krokov
nápravy chýb a nespravodlivostí, ktorých
sa na našich občanoch a obyvateľoch republiky
dopustil totalitný režim. Tieto akty nespravodlivosti
nie je možné zlikvidovať bezo zvyšku a s
plným zadosťučinením pre poškodených.
Za týmto krokom budú istotne nasledovať ďalšie
opatrenia a právne normy.
Z časového aspektu návrh zákona sústreďuje
pozornosť na obdobie rokov 1955 až 1962. Vo všeobecnom
vyjadrení ide o krivdy spôsobené vládnym
nariadením č. 15/59 Zb., zákonom číslo
71/59 Zb. a administratívnymi aktmi opierajúcimi
sa o zákony z roku 1948, postihujúcimi majetky,
ktoré slúžili nielen pre zárobkovú
činnosť, ale i pre bývanie vlastníkov
nehnuteľností.
Z hľadiska rozsahu tzv. právneho základu nášho
záujmu v súčasnosti ide o tri skupiny, uvediem
ich bez ohľadu na poradie, ako vznikali.
Do prvej skupiny patrí vyvlastnenie a znárodnenie
zoštátnením výmermi niektorých
odvetvových ministerstiev, vydaných po roku 1955,
ktoré sa odvolávajú na znárodňovacie
zákony z roku 1948. Tieto akty sa týkali objektov
menšieho rozsahu. Väčšinou išlo o strojné
mlyny, píly, hotely a podobné objekty. Za tieto
nehnuteľnosti nebola vlastníkom poskytnutá
žiadna náhrada. Niektoré z nich boli však
so súhlasom ministerstva financií vlastníkom
vrátené.
V druhej skupine išlo o znárodnenie obytných
domov vo vlastníctve fyzických alebo právnických
súkromných osôb. Na túto skupinu nehnuteľností
sa uplatňoval zákon č. 71/59 Zb. Napokon
z vlastníctva fyzických a súkromných
právnických osôb sa vládnym nariadením
č. 15/59 Zb. odoberali malé dedinské hostince,
predajne, reštaurácie, obytné domy s prevádzkovými
miestnosťami, malé autoopravovne, stolárske
dielne, lakovne, sklady a podobné objekty. Okrem toho sa
týmto spsobom nakladalo i s pozemkami, ktoré boli
ich vlastníci nútení prenajať socialistickým
organizáciám. Len na margo týchto pozemkov
chcem uviesť, pretože padali také otázky,
či sa to týka i problémov a vzťahov
užívacích pokiaľ ide o družstvá:
nie, to je problematika zvláštna.
V tejto súvislosti dovoľte poznamenať, že
nároky občanov, ktorým bol majetok štátom
odňatý v inom časovom období a na
základe iných právnych predpisov, napr. o
pozemkových reformách, vynúteným darovaním,
prepadnutím majetku podľa § 453 a) Občianskeho
zákonníka po opustení republiky a pod. majú
byt riešené ďalšími právnymi
normami.
Vážené poslankyne, vážení
poslanci, iste nie je potrebné robiť výklad
jednotlivých ustanovení návrhu zákona.
Okrem iného aj z toho dôvodu, že sa o tomto
návrhu viedli vecné diskusie vo výboroch
i na poslaneckých kluboch. Som presvedčený,
že aj v rozprave budú ďalšie konštruktívne
námety a konkrétne návrhy.
S vaším dovolením chcem len vyzdvihnúť
niektoré myšlienky návrhu. V prvom rade zmiernenie
následkov niektorých majetkových krívd
spočíva vo vydaní veci na základe
výzvy vlastníka a spísaní dohody,
alebo aj v poskytnutí peňažnej náhrady.
Nárok na vydanie veci alebo na finančnú náhradu
majú okrem pôvodných vlastníkov osoby,
ktoré vstupujú do ich majetkových práv.
K výzve o vydanie veci treba predložiť doklady,
ktoré osvedčujú nárok občana
a niektoré ďalšie právne skutočnosti
súvisiace s tangovanými vecami.
Dohoda medzi občanmi a organizáciami podlieha registrácii
na štátnom notárstve.
Vec má byť vydaná v stave, v ktorom sa nachádza
ku dňu uzavretia dohody. Určité podstatné
zmeny v rozsahu i kvalite veci rieši návrh zákona
tak, aby sa zachovala primeraná proporcionalita medzi stavom
v čase znárodnenia a v čase odovzdávania
veci.
Na záver, vážené poslankyne, vážení
poslanci, dovoľte konštatovať, že, okrem návrhu,
spoločná správa výborov a najmä
spravodajcovia uvedú tie zmeny, ku ktorým sa výbory
ešte prepracovali včera, so záujmom doriešiť
otvorené alebo sporné otázky. Niektoré
z nich ostávajú aj na rozhodnutie spoločného
zasadania obidvoch snemovní, po rozprave.
Návrh zákona obsahuje odporúčanie zrušiť vládne nariadenie č. 15/1959 Zb. a zákon č. 7 1/1959 Zb. Zákon by podľa návrhu mal nadobudnúť účinnosť 1. novembrom 1990.
.
Uviedol som, vážené poslankyne, vážení
poslanci, len niektoré základné problémy,
východiská i zásady navrhovaného zákona,
ktorý vám bol predložený a odporúčam
jeho schválenie.
Ďakujem za trpezlivosť, s ktorou ste ma vypočuli.
Předsedající předseda SN R. Battěk:
Děkuji panu poslanci Milanu Čičovi. Konstatuji,
že stanoviska vlády ČSFR, jakož i ČNR
a SNR jsme obdrželi písemně. Návrh projednaly
hospodářské výbory, výbory
po plán a rozpočet, výbory sociální
a kulturní, výbory zahraniční, výbory
pro životní prostředí a výbory
ústavně právní obou sněmoven.
Prosil bych nyní společ- ného zpravodaje
výboru Sněmovny lidu poslance Jiřího
Kováře, aby před- nesl zpravodajskou zprávu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Kovář: Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, účelem
předkládaného zákona je pouze zmírnění
některých křivd způsobených
fyzickým a soukromým právnic- kým
osobám minulým režimem. Celá řada
bezpráví způsobeného odnětím
půdy, vynuceným darováním apod., bude
řešena samostatnými právními
předpisy, které se již připravují.
Bude to například i zákon o mimosoudní
rehabilitaci.
Tento právní předpis nemůže odstranit
všechny újmy, které byly způsobeny.
Je jedním z kroků, které mají alespoň
napravit totální destrukci vlastnických vztahů.
Klade si za cíl, aby restaurací vlastnických
vztahů, které byly proti principům přirozeného
práva přerušeny, vytvořil podmínky
pro soukromé podnikání. Nikoli dosáhnout
plné spravedlnosti - té při dobré
vůli dosáhnout nemůže.
Nemůže dojít ani ke zrušení nařízení
č. 15/1959 Sb., zákona č. 71/1959 Sb., a
jednotlivých výměrů resortních
ministerstev tímto zákonem zpětně,
tj. prohlásit je za neplatné od samého počátku.
To by totiž znamenalo, že by muselo dojít k náhradám
všech škod, což by způsobilo neúměrné
finanční zatížení státního
rozpočtu. Proto byla přijata koncepce zrušení
uvedených předpisů od účinnosti
tohoto zákona.
Znovu opakuji, že účelem tohoto zákona
je zmírnění následků křivd.
Je prakticky neproveditelné odstranění všech
škod. Výsledkem tohoto zákona by mělo
být vydání odňatého majetku,
případně alespoň částečná
kompenzace za škody na něm způsobené
či za jeho zničení. Zároveň
je nutné, aby přijetí tohoto zákona
časově předcházelo přijetí
zákona o malé privatizaci.
Je přitom třeba poznamenat, že projednání
tohoto návrhu kladlo zvlášť vysoké
nároky na všechny orgány FS. Vedle vědomí
závažnosti řešené problematiky,
která se dotýká značného okruhu
osob, si byly tyto orgány vědomy, že tento
krok k reprivatizaci má význam nejen pro zmírnění
křivd, na které se vztahuje přímo,
ale i na řešení společenských
a právních otázek při dalších
krocích na této cestě.
K návrhu zákona byla celá řada připomínek,
ať už od vlády ČSFR, národních
rad či ostatních výborů obou sněmoven
FS. Abychom projednání usnadnili byly připomínky
federální vlády a národních
rad shrnuty do podkladů pro jednání výborů,
jejichž stanoviska byla zapracována ve společné
zprávě, projednávané ústavně
právními výbory obou sněmoven na třech
jednáních za účasti odborníků
právní vědy i praxe, jak ostatně informoval
denní tisk a ostatní sdělovací prostředky.
Veřejnost tyto zprávy sledovala s velkou pozorností, jak vyplývá z řady dopisů zaslaných Federálnímu shromáždění. Jejich obsah potvrzuje podporu záměrů sledovaných návrhem iniciativní skupiny poslanců, která tento návrh podala a která reprezentuje politické spektrum sil zastoupených ve Federálním shromáždění. Prosím vás proto, abyste pečlivě sledovali společnou zprávu, do které je pro přehlednost zahrnuto celé znění návrhu zákona, jakož i dodatky, které musely být připojeny v důsledku včerejšího jednání výborů ústavně právních obou sněmoven, kterého se zúčastnili předsedové ostatních výborů. Nedošlo samozřejmě ke shodě ve všech stanoviscích. Musíme tedy společně vybrat z navržených variant u některých ustanovení zákona.
Předkládaný návrh zákona je
velmi závažný. Proto jsem se rozhodl alespoň
ve stručnosti vás seznámit s celou filozofií
zákona, která odpovídá řadě
připomínek, jenž k němu byly vzneseny.
K názvu zákona. Zahraniční výbory
doporučily, aby byl název zákona doplněn
tak, aby byl zřejmější okruh konfiskačních
aktů, jejichž důsledky mají být
umírněny. Tento požadavek se jevil nadbytečný
vzhledem k ustanovení § 1., kde jsou v odkazech uvedeny
všechny předpisy, na jejichž základě
docházelo k odnímání majetku.
V § 1 byl v podstatě závažný požadavek
z výboru pro plán a rozpočet, aby důvody
odnětí byly doplněny o vynucené darování.
Jak jsem řekl v úvodu, nebyla tato připomínka
akceptována, vzhledem k tomu, že otázka vynuceného
darování bude řešena samostatnou právní
normou.
Nové znění § 2, jak je předkládáno
ve znění společné zpravodajské
zprávy, je změněno tak, aby uvádělo,
v čem spočívá zmírnění
následků způsobených křivd.
V § 3 bylo vyhověno připomínkám
na přednostní zařazení dědiců
ze závěti a celý paragraf byl zformulován
tak, aby nedošlo k dotčení ani tzv. neopomenutelných
dědicú.
Paragraf 5. Vzhledem k filozofii zákona byla zvolena jiná dikce § 5. Vlastnické právo v podstatě nepřestalo existovat a pro oprávněnou osobu by
bylo ponižující žádat o převod
vlastnického práva. Proto byla zvolena forma výzvy
k vydání věci.
Připomínka, která souvisela s § 5 a
týkala se požadavku, aby případné
soudní nároky byly osvobozeny od poplatků,
byla akceptována v pozdějším ustanovení
§ 23 navrženého znění zákona.
Paragraf 6 ve vazbě na terminologii, která byla
použita v § 5, bylo změněno znění
§ 6 a celé ustanovení tak získalo na
přehlednosti.
Požadavek federální vlády, aby bylo
využito čestného prohlášení
pro dokazování rozhodných skutečností,
nebyl akceptován s ohledem na závažnost důsledků
pro vznik práva dalších osob, které
by mohly o vydání odňatého majetku
požádat.
Nové znění § 7 vyhovělo řadě
připomínek. Vzhledem ke krátkosti lhůty
pro oprávněnou osobu byl zvolen kompromis 6O dnů.
Požadavku, aby byla přímo v zákoně
zakotvena možnost splátek, není možné
vyhovět výslovně, protože otázka
splátek je řešena v § 17 vyhl. č.
119/ 1988 Sb., o správě národního
majetku.
Nově znění § 8 odpovídá změněnému chápání vyplývajícímu z předchozích ustanovení. Zejména jde o to, že se nejedná o smlouvu přechodu vlastnického práva, ale odpovídá výzvě na vydání věci.
Nové znění § 9 odpovídá
přeformulovanému § 3, kde jsou uvedeny oprávněné
osoby a jejich vzájemné nároky.
Kolem § 10 se ve výborech doslova roztáčel
kolotoč diskusí. Bylo přihlédnuto
v podstatě ke všem připomínkám,
kromě stanoviska výboru pro plán a rozpočet,
který navrhoval, aby z původní verze byl
vypuštěn odstavec 2, což by však znamenalo,
že by došlo k vrácení velmi zhodnocených
staveb. Výbory ústavně právní
se domnívají, že by tím došlo téměř
k neoprávněnému majetkovému prospěchu.
Výbory ústavně právní však
chápou, k jakému poškození oprávněných
osob došlo, a proto v odstavci 3 § 10 zformulovaly podmínky,
za kterých se původní stavba považuje
za značně zhodnocenou a ponechává
se na vůli oprávněné osoby, zda si
stavbu ponechá a doplatí rozdíl mezi cenou
určenou ke dni uzavření dohody, stanovenou
podle vyhl. č. 73/ 1964 Sb., a náhradou, která
je stanovena podle ustavení § 14 odstavec 1.
Paragraf 11: zde byla akceptována připomínka
zahraničního výboru a doplněna věcná
břemena. Celé ustanovení bylo v souvislosti
s předchozím zformulováno tak, aby odpovídalo
celému zvolenému kontextu zákona.
V § 13 restituční zákon samozřejmě
počítá i s vydáním movitých
věcí, které byly odňaty a výbory
ústavně právní doporučily přijmout
modifikovanou variantu č.1. Do tohoto paragrafu byla zakotvena
i povinnost organizace nabídnout ke koupi oprávněné
osobě movité věci, které slouží
k provozu činnosti vydávané nemovitosti a
jsou v ní umístěny.