Chceme-li něco pro naše lidi dělat, začněme
od píky a myslím, že by to mělo byt
i ve spolupráci s poslanci, kteří z této
oblasti jsou. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Hlási sa ešte niekto o slovo v tejto
záležitosti? Slovo má poslanec Kováč.
Poslanec SN M. Kováč: Vážený
pán predsedajúci, vážené kolegyne,
vážení kolegovia, musím sa ozvať
k tejto problematike, pretože 22. plenárne zasadanie
národného výboru v Poprade dalo také
stanovisko, že nemôže súhlasiť s otvorením
malého pohraničného styku. Skutočne
by to rozvrátilo zásobovanie. Týkalo by sa
to i oblasti Tatier. Súhlasím s tým, že
kontakty je treba nadviazať, ale musíme uvážiť,
čo nám to prinesie v obchodoch. Celé plénum
jednoznačne povedalo, že tu mám vystúpiť
a povedať, že okres Poprad nesúhlasí s
tým, aby k tomu došlo.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Slovo má poslanec Sochor.
Poslanec SN V. Sochor: Vážený pane předsedající,
vážení kolegové, již posledně
jsem tady vystoupil s tím, že otázka pohraničního
styku je pro některá města záležitostí
velmi vážnou. Nechci opakovat to, co tu už řekl
poslanec Tomis, ale jednu věc bych chtěl zdůraznit.
V Bohumíně, který je jedním z nejfrekventovanějších
přechodů, nám příslušníci
Ústřední celní správy statisticky
prokázali, že technické podmínky pro
uvolnění styku s Polskem jsou naprosto neodpovídající.
Na přechodu, kde se o těchto záležitostech
hovořilo už před 25 lety, se nestalo vůbec
nic. Čtyři poslanci Federálního shromáždění
navštívili přímo hraniční
čáru. Tam prochází denně kolem
70 až 100 kamiónů s dobytkem. Na hranici je
horší situace než v maštali. Technické
podmínky pro výkon celní služby jsou
naprosto nevyhovující. Jestliže se k tomu v
sobotu a v neděli připojí nepředstavitelné
kolony vozidel s turisty i ze zahraničí, tak otevření
hranic v Bohumíně způsobí snad povstání
občanů, protože ti už dnes nejsou schopni
se vyrovnat s touto situací.
Víme, jakého technického řešení
by bylo zapotřebí, je to však otázka
financí, ale také ochoty a velmi rychlého
jednání. Bez jakýchkoli technických
problémů by bylo možné velmi rychle
udělat obchvat starým Bohumínem a otázka
pohraničního styku by mohla být řešena
alespoň tak, že by byly vytvořeny podmínky
pro celní správu, aby skutečně mohla
trochu pohlídat zásobování. Celá
bohumínská veřejnost doporučuje vládě,
aby zvážila situaci a pokud možno před
letošními vánocemi žádné
zásahy do styku zatím nepřipustila.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Slovo má poslanec Kakačka.
Poslanec SL J. Kakačka: Vážený pán
predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, na spoločnej schôdzi som minule
hovoril o zásobovaní severnej časti Slovenska,
a to hlavne Oravy. Dnes už nebudem hovoriť o zásobovaní,
ale o tragickejších veciach, a to o rozbore nehodovosti
v okrese Dolný Kubín, teda na Orave. Uvediem údaje
od roku 1985.
Za 8 mesiacov tohto roku na Orave zahynulo opäť 10 ľudí.
Cestné komunikácie, pokiaľ ide o Oravu, k tomu
budem dávať ešte interpeláciu...
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Musím vás prerušiť. Aký je vzťah
týchto čísiel k problematike?
Poslanec SL J. Kakačka: Čo sa týka ciest
hlavného ťahu na Poľsko, Krakov, Budapešť,
Viedeň, Bratislavu, prechádzajú cez Oravu.
Tam je neúnosná kamiónová doprava
a prehustená sieť. Keď to otvoríme, budú
na našich cestách hynúť ďalší
občania.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Chcem sa spýtať pána poslanca Kakačku,
či existujú čísla, ktoré dokazujú
zavinenie poľskými občanmi?
Poslanec SL J. Kakačka: Isteže existujú. Môžem
konkrétne uviesť, že pri nemocnici v Trstenej
je zákruta, ktorej sa hovorí "poľská".
Tá cesta nezodpovedá tranzitu, ale čísla
v tejto veci nemám. Môžem ich dať nabudúce.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Hlási sa ešte niekto do rozpravy?
Poslanec SL J. Piskoř: Jsem jedním z těch,
kteří podali interpelaci. Všechny důvody,
které tu byly řečeny, jsou mi známy.
K Dolnímu Kubínu se nebudu vyjadřovat, ale
jednu záležitost vám tady řeknu. Byl
jsem za Polsko- československou solidaritu přítomen
jednání o otevření malého pohraničního
styku už na jaře. Tam bylo vládními
experty vymezeno, co se bude a nebude dělat. Československá
strana od té doby neudělala vůbec nic. Děkuji.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Ďakujem. Ešte sa niekto hlási? Poslanec Kulan.
Poslanec SN P. Kulan: Chcem sa spýtať, či bude
úplne uzavretá táto rozprava alebo len tento
bod?
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Je to rozprava k interpelácii na pána premiéra
Čalfu k malému pohraničnému styku.
Je to rozprava v tejto konkrétnej veci. Hlási sa
ešte niekto? (Ne.) Myslím, že nie. Interpelujúcimi
boli poslanci obidvoch snemovní. Odporúčam
obidvom snemovniam, aby odpoveď pána premiéra
Čalfu vzali na vedomie s tým, že problém
je otvorený, dynamicky sa vyvíja a parlament ho
bude príležitostne ďalej sledovať. Má
niekto iný návrh k tejto veci? (Nemá.) Nie
je tomu tak. Budeme hlasovať.
Konštatujem, že v tejto chvíli je v sále
prítomných 52 poslancov Snemovne národov
zvolených v ČR, 60 poslancov zvolených v
SR a v Snemovni ľudu je prítomných 118 poslancov.
Pýtam sa, kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí
s návrhom uznesenia, aby sme vzali na vedomie odpoveď
pána premiéra Čalfu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje
se.) (Padesát jedna.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Pět.) Päť.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Třicet šest.)
Upozorňujem členov druhej snemovne, ktorá
bude hlasovať, aby pri zdvihnutí ruky nezabudli stisnúť
gombík hlasovacieho zariadenia.
Budú hlasovať poslanci Snemovne národov. Kto
je za návrh uznesenia, nech zdvihne ruku a stisne gombík
sčítacieho zariadenia. (Hlasuje sa.) Ďakujem.
(Šedesát devět.)
Kto je proti? (Sedmnáct.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Dvacet pět.)
Konštatujem, že Snemovňa ľudu odmietla vziať
na vedomie odpoveď pána premiéra, Snemovňa
národov odpoveď na vedomie vzala. V tejto veci sa
dohodovacie konanie konať nemôže, do zápisu
dáme konštatovanie, že jedna snemovňa
bola s odpoveďou spokojná, druhá ju na vedomie
nevzala.
S technickou poznámkou sa hlási poslanec Zelenay.
Poslanec SN R. Zelenay: Neviem, či to nie je problém
sčítacieho zariadenia, pretože je veľmi
výrazný rozdiel medzi súčtom hlasujúcich
a skutočným stavom. Sedím celkom hore, a
myslím, že hlasovali prakticky všetci. Napriek
tomu je súčet veľmi rozdielny. Prosím,
aby to prípadne spočítali skrutátorky.
Môže ísť o to, že keď niekto
stlačí trochu skôr, môže sa to
vynulovať. Je to možné.
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Zariadenie je citlivé. Upozorňujem, že pri
stlačení gombíka ho treba aspoň jednu
sekundu držať.
Pred prerušením boli podané niektoré
písomné prihlášky k bodu "Interpelácie,
otázky, podnety a pripomienky". Mám tu písomnú
prihlášku poslanca Kovářa, poslanca
Richtra, Mlynárika a pani Šormovej. Požiadavku
pani poslankyne Šormovej bude možné uplatniť
v ďalšom bode, kedy sa budú prerokúvať
odpovede na písomné interpelácie.
Hlási sa ešte poslanec Konečný. V tejto
chvíli prosím poslanca Kovářa, ktorý
chce interpelovať pána ministra obrany v niekoľkých
otázkach, aby svoju interpeláciu predniesol.
24
lnterpelace, otázky a připomínky poslanců
Poslanec SL J. Kovář: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové, v současné době
se pozornost nás všech upřela zejména
k ekonomickým problémům, ale je tady jedna
velmi důležitá oblast, která je také
ve velmi úzkém spektru zájmů našich
voličů, a to je oblast armády.
O tom, že chceme dospět k malé, vysoce profesionálně
kvalifikované armádě, není třeba
diskutovat. Osobně mám však obavy, že
pokud její vytvoření půjde tak jako
dosud, bude už i tak malá důvěra k armádě
a především v její velitelské
kádry u značné části obyvatelstva
ještě menší.
Co mne vede k tomu, co tady říkám. Všichni
jste jistě zaslechli pojem atestace, které nyní
v armádě probíhají. Abych uvodil své
otázky, jsem nucen vás seznámit na příkladu,
jak taková atestace probíhala. Nejdříve
ke komisím. Komise byla pětičlenná,
jednalo se o atestaci u okresní vojenské správy.
Jejím předsedou byl náčelník
okresní správy v minulosti dosazen na základě
zásahu okresního výboru Komunistické
strany Československa. Dalším členem
byl zástupce náčelníka okresní
vojenské správy, který byl do ukončení
činnosti komunistické strany v armádě
předsedou výboru základní organizace.
Třetím členem byl předseda Svazu vojáku
z povolání, jinak v současné době
náčelník oddělení, do ukončení
činnosti komunistické strany v armádě
člen výboru KSČ. Sekretářem
komise byl náčelník kádrového
oddělení, do ukončení činnosti
komunistické strany v armádě člen
výboru. Posledním členem byl zástupce
sdružení Vojenská obroda. CíIem atestací
bylo, posoudit především odbornou způsobilost,
pracovní morálku, bezúhonnost před
zákonem, spořádaný rodinný
život. Tento cíl byl jistě dosažen, ale
z mého pohledu nic víc. Jistě bylo zajímavé
odpovídat na otázky typu, jaký máte
názor na listopadovou revoluci a zda, vzhledem ke svému
názoru na ni, chcete i nadále sloužit armádě.
Samozřejmě, že úplně všichni
s radostí 17. listopad přivítali. Mně
to ale připomíná otázky prověrkových
komisí ze sedmdesátých let, kdy se ptali,
jaký je váš názor na vstup sovětských
vojsk do Československa? Atestace z tohoto pohledu dopadly
výborně, ne však z mého. Když si
k tomu všemu, co jsem tady řekl, připočtu
ještě bývalou vojenskou kontrarozvědku,
která dnes přejmenovaná na Vojenské
obranné zpravodajství opět plní náročné
úkoly bojové přípravy. Všechno
to, co se dnes v armádě děje, může
vést k tomu, že demokratické Československo
bude mít moderní profesionální armádu,
složenou z kádrů ještě donedávna
oddaných idejím marxismu-leninismu. Využívám
tedy svého práva vyplývajícího
z článku 49 zákona číslo 143
o československé federaci z roku 1968 a článku
64 jednacího řádu tohoto Federálního
shromáždění, abych položil zde
přítomnému ministru několik otázek.
Ptám se, kdy budou zastaveny a anulovány výsledky
dosud prováděných atestací v armádě
a budou vytvořeny prověrkové komise za předsednictví
zástupců veřejnosti, za účasti
zástupců Svobodných legií a vojáků
základní služby k objektivnímu zhodnocení
morální, odborné a fyzické způsobilosti
velitelskému sboru? Ptám se dále, proč
nebyli propuštěni členové bývalé
vojenské kontrarozvědky, nyní vojenské
obranné zpravodajství a proč tato složka
není nově zformována konkursem z nejschopnějších
příslušníků armády? Dále
se ptám, zda už byli vyměněni vojenští
přidělenci stávajících zastupitelství
České a Slovenské Federativní Republiky
v zahraničí, když je známo, jaká
garnitura lidí byla do této funkce dosazována?
Vím, že od 1. srpna t.r. došlo ke zvýšení
mezd u vojáků z povolání. Ptám
se, proč se tak nestalo až po ukončení
atestací a jaké důvody vedly ke zvyšování
mezd zrovna v resortu národní obrany? Poslední
otázka, kterou považuji za velmi závažnou.
Dne 6. srpna t.r. přišlo v důsledku hrubého
porušení povinností ze strany hlavních
funkcionářů ženijního svazku
Hodonín, a to velitele brigády pplk. Jána
Trusky, zástupce velitele pro věci technické
pplk. Josefa Ligdaye a náčelníka štábu
mjr. Vlastimila Kollera ke smrti třiceti-osmileté
civilní osoby, muže, živitele dvou dětí?
Dne 10. srpna byla na jméno ministra národní
obrany odeslána petice, která byla podepsána
čtyřiceti sedmi důstojníky, praporčíky
a vojáky základní služby, která
upozornila na tuto událost a žádala urychlené
řešení s vyvozením osobních postihů
odpovědných funkcionářů. Dovoluji
si upozornit, že do dnešního dne jim nebylo odpovězeno
a dokonce dva z těch, které jsem tady jmenoval,
byli atestační komisí shledáni jako
bezúhonní. Ptám se tedy, pane ministře,
kdy bude na petici odeslána odpověď a kdy budou
odpovědní funkcionáři potrestáni?
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající předseda SN M. Šútovec:
Poslanec Jiří Kovář interpeloval pána
ministra obrany Vacka. Pýtam sa ho teda, či chce
odpovedať ústne alebo písomne? lšlo o
štyri okruhy otázok.
Ministr obrany ČSFR M. Vacek: Vážení
páni poslanci, paní poslankyně, první
otázka, kdy budou zastaveny atestace, kdy budou anulovány.
K tomu je potřeba říci celou objektivní
pravdu, kterou pan poslanec Kovář neřekl.
Opakuji to, co jsem již říkal při jiných
příležitostech i tady ve Federálním
shromáždění, že mně, jako
ministru odpovědnému za resort, nebyl stanoven způsob,
jakým se má očistit armáda od lidí,
kteří, podle názoru některých
poslanců, politických stran nebo hnutí, kteří
tam neměli být. Já jsem se rozhodl, že
budou provedeny atestace. Nevím, jestli to byla rozpornost
v tom, jak je interpretoval pan poslanec nebo zda jsem tomu špatně
rozuměl, skutečně v podstatě to odpovídá.
Mělo být tedy posouzen to, jak je každý
z vojáků z povolání, důstojníků
a praporčíků připraven k výkonu
té funkce, kterou právě zastává.
Mělo s ním být hovořeno o jeho perspektivách
a samozřejmě u těch, kde fyzický věk
tomu odpovídá, měly být posouzeny
i otázky z minulé činnosti spjaté
především s rokem 1968-69. Rozhodl jsem a písemně
jsem vydal nařízení, že u těch
složek, kde je obzvláště situace komplikována
tím, že jsou to orgány, které nepožívají
důvěru naší občanské veřejnosti
a v podstatě i bývalé československé
armády, aby atestační komise měly
zvláštní složení, tedy aby v komisích
byli lidé, kteří by mohli skutečně
o kvalitách a dále o politické minulosti
některých lidí rozhodovat. Tedy u aparátu
výchovy a kultury, který se skutečně
převážně rekrutuje z bývalých
příslušníků politického
aparátu, u bývalých příslušníků
vojenské kontrarozvědky a u bývalých
příslušníků kádrového
aparátu byli všude přítomni příslušníci
sdružení Vojenská obroda, což jsou tedy
vojáci z povolání, kteří museli
za své postoje z armády odejít, nebo, chcete-li,
byli vyhozeni. Domnívám se, že jestli občanskou
veřejnost někdo měl právo zastupovat,
tak si myslím, že to byli lidé, kteří
odborně znali problematiku, znali ji i z let, kdy sami
byli postiženi, a tyto záruky dávají.
Nevidím logických důvodů, proč
by oni měli někoho z těch, kteří
byli atestováni, jakýmsi způsobem šetřit.
Byla provedena v podstatě etapa, která zahrnuje
nomenklaturu ustanovovací pravomocí prezidenta republiky,
mojí a probíhá nyní na dalších
stupních. Zdaleka atestace nejsou hotovy a pro ně
jsem vyčlenil dobu do konce t.r. Kromě jiného,
v těch případech, kdy nebyli přítomni
příslušníci sdružení Vojenská
obroda, jsem stanovil, že kdekoliv budou výhrady proti
komukoliv z atestovaných, mohou i vojáci základní
služby i vojáci z povolání i příslušníci
hnutí politických stran, kteří mají
výhrady k atestovaným, uplatnit písemně
svoje požadavky a atestační komise je povinna
je projednat, dát jim odpověď s řešením
jejich připomínky. Já se domnívám,
že to byly všechno věci, které měly
zajistit objektivitu při posuzování schopností.
Ať se pan poslanec nezlobí, nevím, koho zastupuje
svými názory, ale pochopte jednu věc: argumentovat
mi tady Svobodnou legií je otázka jiná a
já zatím ze stanovisek, která zaujímám,
jsem činnost Svobodné legie nikterak nepotlačoval,
ale nemohu ji zatím uznávat za partnera, pokud bude
vedení Svobodné legie v tom smyslu, ve kterém
je. Jsem ochoten využít podnětných návrhů
některých příslušníků,
ale mám důvody k tomu, abych v současné
době se Svobodnou legií nejednal.
Jestliže někdo chce získávat popularitu,
a tu pochopitelně získá, že jde za vojákem
základní služby a oproti názorům
velení armády, ne proto, že je tam nějaký
Vacek nyní, ale proto, že je to názor, který
posuzuje, že když bylo zkrácení na 18
měsíců, že musí přijít
určitá doba a že vhodná doba na další
zkracování na jeden rok je otázka dvou tří
let, tak se lehce získá popularita, když se
řekne: ano, hned a vůbec ne tak, jak říká
velení armády. Jestli někdo vystoupí
s tím, aby se ubíraly sociální jistoty,
o kterých jsou velké představy v civilu,
pro vojáky z povolání, ať nikdo nevolá
po tom, že chceme armádu profesionalizovat, protože
do armády za podmínek, které budou znamenat
další odebrání práv, která
pro vojáky z povolání existují, a
přitom do armády nechtějí lidé
jít, pak těžko současné velení
i já může hovořit o nějakých
tendencích o profesionalizaci armády.
Odpovídám tedy, že nemám v úmyslu
rušit provedené atestace, že jsem znovu připomněl
práva, která mají politická hnutí,
politické strany, vojenské kolektivy i jednotlivci
v uplatňování námitek proti atestovaným.
Proč nebyli propuštěni příslušníci
vojenské kontrarozvědky, proč nebyli konkursem
doplněni? Při projednávání
s předsedou vlády jsem pronesl, že nestojím
o to, aby Československá armáda měla
ve svém podřízení vojenskou kontrarozvědku.
Nesleduji žádné postranní cíle,
ale doporučil jsem a doporučuji i v současné
době, aby vojenská kontrarozvědka pod jakoukoliv
firmou - abych upokojil pana poslance - tedy třeba vojenské
obranné zpravodajství, které více
vystihuje to, co by vojenská kontrarozvědka měla
dělat, aby existovala. K tomu jsou důvody, o kterých
nechci hovořit. Vojenskou kontrarozvědku mají
i ty nejdemokratičtější státy,
nebo aspoň většina z nich.
Proč nebyli propuštěni? Provedl jsem atestace,
kterých se ve všech případech zúčastnili
reaktivovaní bývalí příslušníci
vojenské kontrarozvědky, kteří museli
opustit armádu v roce 1968-1969. To jsem považoval
za dostatečnou garanci. Jsem ochoten i nadále umožnit
- pokud budou výhrady vůči jednotlivcům
písemně podány - tyto konkrétní
návrhy projednat. Nebyli propuštěni proto,
že přece jen určitý rozdíl mezi
činností vojenské kontrarozvědky a
jejích příslušníků a příslušníků
Státní bezpečnosti byI. Existovala zde dvojí
podřízenost. Na činnosti vojenské
kontrarozvědky - kromě činnosti snad prospěšné,
která by se dokázat dala - byly i věci, které
s její náplní nesouvisely a nebudou, tj.
otázka - vyjádřím-li to stručně
- hledání nějakého nepřítele
uvnitř armády.