Také toto zákonné opatření
bude posuzováno volbou obou sněmoven jako celek.
Před hlasováním znovu žádám,
aby se všichni poslanci, kteří nejsou v zasedací
síni, dostavili a umožnili nám hladkou práci.
Hlasovat budou nejprve poslanci Sněmovny národů.
Kdo souhlasí s tímto zákonným opatřením
předsednictva FS o nakládání s majetkem
svěřeným státnímu podniku.
(Hlasuje se.) (Devadesát dva.)
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? (Patnáct.)
Patnáct.
Konstatuji, že Sněmovna národů toto
zákonné opatření předsednictva
FS schválila.
Hlasovat nyní bude Sněmovna lidu. Táži
se poslanců Sněmovny lidu. Kdo souhlasí s
uvedeným zákonným opatřením,
nechť zvedne ruku a stlačí knoflík!
(Hlasuje se.) (Devadesát tři.)
Kdo je proti? (Jeden.) Jeden.
Kdo se zdržel hlasování? (Třináct.)
Třináct.
Konstatuji, že také poslanci Sněmovny lidu
toto zákonné opatření schválili.
Dovolte, abych přečetl následující
usnesení. Vzhledem k souhlasnému usnesení
obou dvou sněmoven konstatuji, že Federální
shromáždění ČSFR schvaluje podle
článků 58 odst. 4 ústavního
zákona č.143/68 Sb. o československé
federaci zákonné opatření předsednictva
FS z 30. srpna 1990 č. 364 Sb., o nakládání
s majetkem svěřeným státnímu
podniku. Děkuji.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 31, SL
č. 57, SN č. 58)
Dovolte tedy, abychom pokračovali v našem programu.
Nyní bychom se měli vyjádřit ke
Zprávě předsednictva FS o zákonném
opatření předsednictva FS o prodloužení
účinnosti zákonného opatření
předsednictva Federálního shromáždění
č. 177/1990 Sb., o některých opatřeních,
týkajících se majetku politických
stran, politických stran, politických hnutí
a společenských organizací. Je to tisk 92.
V parlamentním tisku 92 se navrhuje schvalovací
usnesení k citovanému zákonnému opatření.
Také toto zákonné opatření
vyžaduje souhlas většiny přítomných
poslanců ve Sněmovně národů
a ve Sněmovně lidu. Obě poslanecké
sněmovny jsou usnášeníschopné.
Hlasovat tedy bude Sněmovna národů jako celek.
Táži se poslanců ve Sněmovně
národů, zda souhlasí s uvedeným zákonným
opatřením. Kdo souhlasí, nechť zvedne
ruku a stiskne knoflík! (Hlasuje se.) Sto jeden hlas.
Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? (Sedm.) Sedm.
Konstatuji, že Sněmovna národů toto zákonné opatření schválila.
Hlasovat budou nyní poslanci ve Sněmovně
lidu. Táži se poslanců ve Sněmovně
lidu, kdo souhlasí s tímto zákonným
opatřením, nechť zvedne ruku a stiskne tlačítko!
(Hlasuje se.) Sto jeden.
Kdo je proti? (Pět.) Pět.
Kdo se zdržel hlasování? (Jeden.) Jeden.
Také poslanci Sněmovny lidu toto zákonné
opatření schválili. Dovolte mi tedy, abych
do třetice vyjádřil formuli.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven,
konstatuji, že Federální shromáždění
ČSFR schvaluje podle článku 58 odst. 4 ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci zákonné opatření předsednictva
FS o prodloužení účinnosti zákonného
opatření FS č. 178/1990 Sb., o některých
opatřeních, týkajících se majetku
politických stran, politických hnutí a společenských
organizací. Děkuji. (Potlesk.)
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 32, SL
č. 58, SN č. 59)
Budeme nyní projednávat bod programu č. 21. a pak bude následovat bod č. 22. Jde tedy o
Návrh výborů branných a bezpečnostních
na zřízení parlamentní komise pro
dohled nad vyšetřováním událostí
ze 17. listopadu v Praze.
Materiál je předložen písemně
v tisku č. 29. Návrh na zřízení
této parlamentní komise odůvodní předseda
branného a bezpečnostního výboru Sněmovny
národů pan poslanec Ladislav Lis. Prosím
ho o slovo.
Poslanec SN L. Lis: Pane předsedající, přátelé,
z technických důvodů se nepodařilo
ještě jmenně sestavit celou komisi, protože
nyní dostávám ještě návrhy;
došlo k určitým změnám. Proto
bych prosil o přesunutí bodu. Jakmile to dám
dohromady, hned se k tomu vyjádřím a předložím
zprávu.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Takže, vážené sněmovny, máme
nyní šanci udělat přestávku.
Hlasovali jsme 3X rychle za sebou. Chápu, že jsme
vyčerpaní.
Páni poslanci, přerušíme nyní
schůzi do 11.15 hodin. Děkuji vám za porozumění.
(Jednání přerušeno v 10.48 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 11.20 hodin.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Budeme pokračovat v jednání. Nyní
projednáme
Návrh hospodářského výboru
na zřízení stálé zemědělské
komise SL a SN, tisk 40.
Návrh byste měli mít v lavicích a
požádal bych poslance Humpála aby návrh
odůvodnil.
Poslanec SN V. Humpál: Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, o významu zemědělství, jeho
specifik a důležitosti pro nás pro všechny,
jistě nikdo nepochybuje. Na základě rozhodnutí
ustavující schůze SL a SN ze dne 27. 6. letošního
roku a navazujícího opatření č.
27 předsedy Sněmovny národů projednaly
a schválily výbory hospodářské
na své společné schůzi dne 6. září
návrh na zřízení stálé
zemědělské komise. Tento návrh, tisk
40, je předkládán dnešní společné
schůzi SL A SN ke schválení.
K předloženém návrhu chci doplnit, že
poslanci, kteří projevili zájem o práci
v zemědělské komisi, se sešli 13. září
na přípravné schůzi, kde byla navržená
komise doplněna o další zájemce než
máte ve vašem tisku. Jmenovitě to jsou poslanci
Jaromír Šlápota, Oszkár Világi,
Pavel Zahrádka, všichni ze Sněmovny lidu. Dále
se přihlásil poslanec Batta ze Sněmovny národů.
Tím se komise rozšířila na 34 stálých
členů, z toho je 14 poslanců SL a 20 poslanců
SN. Navrhujeme, aby komise pracovala jako společná
komise obou sněmoven a aby její vedení tvořili
předseda a dva místopředsedové.
Do orgánu komise byli po obsáhlé diskusi
navrženi poslanci ing. V.Humpál, předseda komise,
místopředsedové komise ing. J. Morovič
a ing. M. Tyl. V diskusi na přípravné schůzi
bylo také navrženo, aby se komise zabývala
nejen zemědělstvím, ale i lesnictvím,
potravinářstvím a problematikou venkova.
Významnou metodou práce komise bude činnost
v odborných sekcích, spolupráce s experty
a zejména součinnost s obdobnými komisemi
ČNR a SNR. V tomto smyslu bude urychleně dopracován
návrh statutu a jednacího řádu tak,
aby je zemědělská komise mohla na nejbližší
schůzi přijmout.
Doporučuji dnešní společné schůzi
schválit uvedené návrhy, aby komise mohla
neprodleně zahájit svou činnost. Složitost
a aktuálnost otázek současné zemědělské
politiky si to naléhavě vyžaduje. Děkuji
za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Ptám se poslanců obou sněmoven, zda jsou
připomínky k tomuto návrhu, jímž
se v podstatě realizuje rozhodnutí ustavujících
schůzí sněmoven. Prosím o přihlášky.
Hlásí se někdo? Poslanec Magyar.
Poslanec SL F. Magyar: Prosil bych jména zopakovat.
Poslanec SN V. Humpál: Jedná se o tyto poslance:
Jaromír Šlápota, Oszkár Világi,
Pavel Zahrádka a Ištván Batta.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Táži se ještě jednou poslanců,
zda se hlásí někdo do rozpravy. (Ne.) Není
tomu tak. Přistoupíme k hlasování.
hlasovat budou obě sněmovny jako celky svojí
nadpoloviční většinou.
K technické poznámce se přihlásil
poslanec Malý.
Poslanec SL M. Malý: Vzhledem k tomu, že jsem již
v komisi pro odsun spojeneckých vojsk, chtěl jsem
požádat abych byl ze zemědělské
komise vyškrtnut.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Má k tomu někdo nějakou poznámku?
(Ne.) Není tomu tak. V tisku č. 40 je uveden poslanec
Malý jako druhý, takže pokud nejsou k tomu
žádné připomínky, škrtneme
si poslance Malého.
Přistoupíme tedy k hlasování. Nejprve
budou hlasovat poslanci ve Sněmovně národů.
Je přítomna nadpoloviční většina
poslanců. Táži se tedy poslanců SN jako
celku, kdo souhlasí s návrhem uvedeným v
parlamentním tisku č. 40 s uvedenými doplňky,
nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. Jedno sto
sedm.
Kdo je proti? (Nikdo.) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo.) Děkuji.
Konstatuji, že Sněmovna národů návrh
schválila. Hlasovat budou poslanci Sněmovny lidu.
Táži se poslanců Sněmovny lidu, kdo
souhlasí s návrhem parlamentního tisku č.
40? (Hlasuje. se.) Děkuji. Devadesát osm.
Kdo je proti? (Nikdo.) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (Jeden.) Děkuji.
Konstatuji, že poslanci Sněmovny lidu také
schválili návrh této komise.
Mohu tedy konstatovat, že poslanci Federálního
shromáždění České a Slovenské
Federativní Republiky s návrhem na zřízení
zemědělské komise SL a SN vyslovili souhlas.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 36, SL
č. 62, SN č. 63)
(Hlas z pléna: Pane předsedající,
před chvílí jsem vám předal
první parlamentní Samizdat, jak to bylo nazváno,
kde nám byla předložena průměrná
měsíční mzda. Nevíme, kdo nám
to předložil, není to podepsáno, není
tam ani autor. Považuji to jako provokaci. Myslím,
že bychom měli zjistit, kdo nám to předložil
a za jakým účelem. Důrazně
se ohrazuji proti takovémuto způsobu předkládání
materiálů.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji za vaše sdělení. Zjistím,
kdo to připravil. Neměli bychom to samozřejmě
dramatizovat, možná,že je to užitečná
informace, mně z nějakých neznámých
důvodů. Nenechme se tímto sdělením
a textem deprimovat, samozřejmě zjistíme,
kdo je původcem tohoto textu.
Poslanec SL R. Zukal: Původcem jsem já. Dostal
jsem velmi mnoho dopisů na platy poslanců, protože
jsem o nich napsal do Lidových novin. Obrátil jsem
se na Statistický úřad a toto je oficiální
souhrn, aby bylo vidět, jak to je. Kdyby páni poslanci
měli zájem, byly by to další stránky
o příjmech jednotlivých profesí. Jestliže
se to někoho dotýká, omlouvám se.
Jsou to ale cifry, které jsou oficiální.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Nechtěl bych na toto téma vést rozpravu.
Mohla by být dlouhá a také hodně zbytečná.
Pokud někdo z nás tímto způsobem chce
informovat poslance obou sněmoven, měl by k tomu
možná uvést nějaký text, ale
především by tam měl být autor,
klub nebo jedinec, který to poslancům dává
k dispozici, aby zbytečně nevznikaly averze, případně
rozhořčení nad textem, který samozřejmě
má svoji vypovídací hodnotu. Já k
tomu nebudu už nic dodávat.
Právě jsem se dozvěděl, že dr. Lis je na místě. Měli bychom tedy jednat o
návrhu výborů branných a bezpečnostních
na zřízení parlamentní komise pro
dohled nad vyšetřováním událostí
ze 17. listopadu 1989 v Praze.
Materiál máte předložen. Návrh
na zřízení této parlamentní
komise odůvodní poslanec Lis.
Poslanec SN L. Lis: Pane předsedající, vážené
poslankyně a poslanci. Dovolte mi, abych se omluvil za
zdržení. Ještě v tomto okamžiku nemáme
návrh ministerstva obrany, takže vidíte, že
práce se sestavením komise je velmi složitá.
Dovolte mi, abych uvedl nejen jeden návrh v této
úvodní zprávě, mám uvádět
dva návrhy, a sice návrh na zřízení
komise 17. listopadu i komise pro odsun sovětských
vojsk od nás. Proto, pane předsedající,
když dovolíte, přednesu úvodní
zprávu k oběma návrhům, ale budeme
jednat odděleně. Jde o tisky č. 28 a 29.
Jsou to tedy dva body programu, kterými jsou znovuzřízení
parlamentní komise pro dohled nad vyšetřováním
událostí 17. listopadu 1989 v Praze a parlamentní
komise pro dohled nad odsunem sovětských vojsk z
České a Slovenské Federativní Republiky.
Předložený návrh projednaly výbory
branné a bezpečnostní s tím, že
navrhly některé doplňky, týkající
se personálního složení. Nyní
mluvím k návrhu - tisk 28. Stavovská unie
studentů požádala o zrušení navrhované
účasti zástupce v této komisi - jedná
se o pana Šnajdara a Hanu Smolíkovou. To bude třeba
vzít na vědomí.
O participaci na práci komise projevila zájem Slovenská
národní rada, která navrhla tyto zástupce:
Štefan Krušliak, František Javorský a Michal
Géci. Skupina poslanců, která jednání
o znovuustavení komise iniciovala, poslanec Kocáb,
Brodský, Sychra a Soldát, doporučuje, aby
komise pro dohled nad odsunem sovětských vojsk byla
rozšířena o poslance Petra Brodského,
Miroslava Bartoše, člena předcházející
komise, který se zabývá otázkami ekologie,
a je tady návrh na ing. Mouchu Bohuslava, který
je zástupcem ředitele odboru ekologické technologie
a výrobků Federálního výboru
pro životní prostředí. Oba jmenovaní
se už vlastně podíleli na zmíněné
práci komise. O zrušení návrhu na účast
v obou komisích požádali poslanci Lux, Devátý
a Novosád, protože se předpokládá
- a domnívám se, že už byli zvoleni do
parlamentní zemědělské komise. O zproštění
účasti na práci v komisi požádal
z pracovních důvodů i zástupce federálního
ministerstva obrany Viliam Pultykovič. Místo něho
má ministerstvo obrany dodat nový návrh,
který nám dosud chybí. Počkáme,
jestli v průběhu jednání se dostaví
pan poslanec Kocáb, který v té věci
jednal.
A teď k vlastnímu bodu. Podívejte se teď
na návrh, tisk 29, to je komise pro vyšetřování
událostí ze dne 17. listopadu v Praze. K návrhu
branných a bezpečnostních výborů
iniciovaných skupinou poslanců Ruml, Molnár,
Pospíšil, Prokop a Lux vznikla řada připomínek
a námětů ze strany navrhovaných členů
komise i ostatních poslanců. Návrh vzalo
na vědomí předsednictvo Federálního
shromáždění s některými
doporučeními, s cílem koordinovat jednotlivé
náměty se pak sešla 18. 9. porada představitelů
jednotlivých klubů.
Nyní bych vám chtěl sdělit vznesené
připomínky.
První připomínkou je požadavek na změnu
obsahu práce komise. Konkrétně se jedná
o to, aby komise byla vytvořena jako vyšetřovací,
nikoli pouze jako komise pro dohled nad vyšetřováním
tak, jak máte v úvodu textu. Zvýšení
pravomoci komise je motivováno snahou, aby pro práci
komisí byly zaručeny účinné
nástroje k rychlému a úplnému dobrání
se pravd o 17. listopadu. V tom smyslu také si dovolím
upozornit, je navržena změna bodu dva, písmeno
b) v návrhu usnesení. Kdybyste to laskavě
prohlédli. Bod by zněl: "Zpracovat a navrhnout
zákon o zřízení institutu parlamentní
vyšetřovací komise, včetně stanovení
jejích pravomocí a kompetence jak vrcholného
vyšetřovacího orgánu pro mimořádné
případy. Předložit tento návrh
sněmovnám k ústavnímu projednání
v nejkratším možném termínu.
Takže tento návrh k bodu usnesení by vlastně
dával pravomoc k tomu aby komise plnila zvýšenou
funkci.
Právě některé trpké zkušenosti
z práce předešlé komise, kdy docházelo
ke zbytečným průtahům a komplikacím,
zejména z důvodů, že předvolané
osoby vědomě nevypovídaly pravdu, aniž
mohly být za to postiženy, odvolávaly se na
povinnost mlčenlivosti, ztrácely se důležité
dokumenty, a nebo se odepíralo či neúnosně
prodlužovalo jejich vydávání, vedly
k přesvědčení, že je nezbytně
nutné vytvořit parlamentní vyšetřovací
komisi vybavenou rozsáhlými pravomocemi jako nejvyššího
vyšetřovacího orgánu pro mimořádné
celospolečensky závažné případy
tak, jak je to obvyklé v jiných státech.
V tom smyslu je třeba upravit návrh usnesení.