Přítomno: | 157 poslanců Sněmovny Lidu |
68 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
68 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Omluvení poslanci:
Sněmovny lidu:
Bartončík, Danihel, Dienstbier st., Dlouhý,
Gyimesi, Kavan, Klaus, Kňažko, Konečný,
Kováč, Langoš, Mandler, Miller, Mohorita, Peka,
Rajnič, Šidík,
1 poslanec rezignoval
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Gandalovič, Hradílek, Jičínský,
Kaplanová, Maštálka, Skalický, Tichý
Sněmovny národů zvolení ve slovenské republice:
Čalfa, Marian Kováč, Mečiar, Serenčéš,
Sýkora, Šebej
1 poslanec rezignoval
(jednání zahájili a řídil místopředseda
FS a předseda SL R. Battěk)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vážené Federální shromáždění,
dámy a pánové, zahajuji 5. den 6. společné
schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů
Federálního shromáždění.
Na programu máme další body schváleného
programu.
Zjišťuji že jsme usnášení schopní,
ale ne zcela. Nicméně nadpoloviční
většina v obou sněmovnách je přítomna.
Jako první bod je předběžná informace,
která se týká naší práce
do konce roku. V měsíci říjnu, listopadu
a prosinci budou zasedání obou sněmoven.
Protože v průběhu jednání o legislativním
postupu prací došlo k určitým změnám
a my přece jenom musíme být schopni vyhovět
požadavkům nejen vlády, ale koneckonců
i nás samých, rádi bychom zkorigovali některé
teze, podle nichž by měl postupovat cyklus našich
prací.
Já bych požádal pana místopředsedu
Stanka, aby v této věci podal stručnou informaci.
Místopředseda FS J. Stank: Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, včera sme dostali uznesenie vlády ČSFR, ktorým bol schválený plán legislatívnych prác na druhý polrok 1990. My sme ten plán konfrontovali s naším návrhom, alebo tým návrhom, ktorý ste dostali, resp. s plánom programu nášho zasadnutia. Prerokovali sme to s predstaviteľmi federálnej vlády, menovite s podpredsedom vlády pánom Rychetským a dospeli sme k záveru, že keď chceme naštartovať, reformu a prerokovať to, čo nám vláda predloží, tak nebudeme môcť dodržať do konca roku päťtýždenný rytmus zasadnutia, ale budeme ho musieť skrátiť na štvortýždenný, čo znamená, že naše zasadnutia by sa potom konali - berte to ako predbežnú informáciu, pretože to bude musieť schváliť predsedníctvo - v týchto termínoch:
7. spoločná schôdza bude 22. - 26. 10. Predtým
zasadnú výbory 8. - 12. 10. a 15. - 19. 10. budú
schôdze garančných výborov. Toto vám,
samozrejme, dáme písomne.
8. spoločná schôdza bude 17. 11., t.j. sobotu. Všetci ale vieme, prečo to bude sobota. Tam by sme mali schváliť dokument, o ktorom sme už hovorili.
A potom 19. - 23. 11. Tam je bohatý legislatívny program, pretože len to, čo prerokujeme na tejto schôdzi, bude môcť platiť reálne od 1.1., vzhľadom na to, že to musí byť ešte v Zbierke zákonov atď.
Dalšia, 9. schôdza Snemovne ľudu a Snemovne národov
je plánovaná na 17. - 21. 12. Vždy pred touto
schôdzou dva týždne je zasadanie výborov.
Termíny môžem povedať, ale každý
si to vypočíta, prípadne to dostanete písomne.
Dva týždne predtým sú výbory,
to znamená v prípade decembra je to 3. - 7. 12.,
v prípade novembrovej schôdze je to 5. - 9. 11. Zasadať
budú výbory, ktorým budú jednotlivé
zákony prikázané. To je všetko, pokiaľ
ide o termíny týchto schôdzí.
Teraz pokiaľ ide o obsah týchto schôdzí.
Na 7. spoločnej schôdzi, vzhľadom na to, že
nemáme alebo nebudeme mať predložené vládne
návrhy zákonov, prípadne len tie, ktoré
zostali ako neprerokované a máme ich už dnes
alebo sú problematické, tak na 7. schôdzi
sa prerokuje návrh zákona o rokovacom poriadku,
návrh zákona o strate mandátu poslanca Federálneho
zhromaždenia, ďalej vládny návrh zákona
o cestovaní do zahraničia za predpokladu, že
bude upravený na základe našich pripomienok,
návrh zákona o Kancelárii... chcete si to
písať?
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Dostanete to písemně. Prosím, pane místopředsedo,
podejte jen stručnou informaci.
Místopředseda FS J. Stank: Áno, dnes to dostanete.
Takže je tu osem návrhov zákonov. Chcem pripomenúť
v tejto súvislosti jednak vláde, i keď tu momentálne
nikoho nemáme, že všetky materiály, ktoré
chce prerokovať, všetky vládne návrhy,
prípadne iné dokumenty, ktoré chce, aby boli
prerokované vo Federálnom zhromaždení
v termíne od 22. do 26.10., nám musí predložiť
vždy na predchádzajúcom zasadaní, v
tomto prípade najneskôr 1. 10. Vzhľadom na to,
že 1.10. ešte pokračujeme. To sa, samozrejme,
týka i poslancov. Za predpokladu, že poslanci chcú
predložiť iniciatívne návrhy, ktoré
by mali byť prerokované v termíne od 22. do
26.10., len tieto materiály budú predmetom - alebo
by mali byť predmetom rokovania programu našej 8. spoločnej
schôdze, ktorá bude od 19. do 23.11. Toto vláda
rešpektovala a vo svojom programe nám chce predložiť
práve v termíne do 25.10. 19. zákony, ktoré
sa prevažne týkajú ekonomickej reformy, ktoré
by sme mali prerokovať na spoločnej schôdzi
8., ktorá bude 19.-23. 11. Tá bude mať veľmi
bohatý program, 19 zákonov a bude to rozhodujúca
schôdza z hľadiska zabezpečenia tejto reformy.
Pokiaľ ide o 9. spoločnú schôdzu, ktorá
bude 17. - 21. 12., tam sa predpokladajú vládne
návrhy legislatívneho programu prác vlády.
To je stručná informácia, ako by mala vypadať
naša práca do konca roku. Považujte to ale ako
informáciu predbežnú, ale vo vedení
FZ sa budeme snažiť, aby sme podľa tohto programu
pracovali a nemuseli ho meniť.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Dovolte mi, abych ještě omluvil nepřítomnost
premiéra a členů vlády, ministrů
na dnešním zasedání. Vláda zpravidla
zasedá ve čtvrtek a není dost dobře
možné, abychom členy vlády zaměstnávali
celý týden naším jednáním.
Jinak ovšem v případě interpelací
se dostaví k našemu jednání místopředseda
vlády pan Rychetský.
Byl zde nějaký dotaz? Hlásí se pan
poslanec Fišera.
Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, v prvé řadě
bych chtěl uvítat zintenzívnění
naší práce. Myslím, že je to v
této situaci zcela na místě. Chtěl
bych také uvítat to, co zde bylo řečeno,
že bychom tolik neměli vyžadovat účast
ministrů na našem zasedání, protože
vláda musí skutečně vládnout
a my bychom měli být v tomto směru velmi
uvážliví, protože by to ohrozilo výkonnou
moc, která má realizovat to, co my v zákonech
ukládáme.
Chtěl bych se zeptat na jednu věc a připomenout
ji. Podle mých informací není v programu
legislativy, i z důvodů časových,
založeno to, co jsme zde připomínali ještě
v minulém volebním období, zákon o
účasti zaměstnanců na řízení,
který by procházel různými typy podniků
s různým typem vlastnictví. Jde o takovou
účast na řízeni, která je běžná
v řadě zemí na Západě která
umožňuje, aby konflikty, které vznikají
mezi zaměstnanci a zaměstnavateli se řešily
jinými způsoby, než jsou konflikty, které
ústí ve stávku. Je to něco, co usnadňuje
rychlejší řešení problémů,
co umožňuje dosahovat vyšší efektivitu
podniku - jde o něco podobného, co je dnes v SRN
nebo v jiných státech. Doporučoval bych,
abychom i pro tuto otázku vytvořili určité
podmínky a když ne hned, tedy alespoň na začátku
příštího roku byli připraveni
takovýto zákon přijmout.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji pane poslanče - nepředpokládám,
že to byl návrh na rozšíření
programu. Můžeme to ale vzít na vědomí.
Ještě bych vás stručně seznámil
s naším dnešním předpokládaným
pořadem. Schůzi v poledne přerušíme,
stanovili jsme si zásadu, že bychom dnes neměli
jednat déle než do 18.30 hodin, podle postupu projednávání
programových bodů. Pokud se nezmění
nějak program, zítra by měly zasedat výbory.
Nyní dávám slovo panu poslanci Stomemu.
Poslanec SN K. Stome: pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, mám poznámku,
která se týká našeho programu vůbec.
Chtěl bych navázat na to, co zde říkal
pan kolega Fišera o kompaktnosti našeho jednání.
Domnívám se, že nejsou reálné
možnosti pro to, aby se poslanec hodnotně mohl účastnit
zasedání a jednání ve výboru,
jehož není členem a kde může hostovat,
a to proto, že nedostáváme programy ostatních
výborů, nebo tyto programy nejsou dodržovány
z těch či oněch důvodů a nejsme
o tom informováni. Potom dochází k tomu,
že řada poslanců musí své návrhy
uplatňovat až v plénu. Tím se samozřejmě
projednávání návrhů zdržuje,
příprava je omezena a není jasné,
co bylo ve výborech projednáno. Některé
návrhy se pak dubují, jak o tom hovořil pan
kolega Masopust, když byly předávány
návrhy při našem zasedání, to
jest šestém. Navíc se tím také
zdržují ministři, členové vlády,
jak o tom byla před chvílí řeč.
Proto navrhuji, aby předsedové a místopředsedové
všech výborů dostávali programy všech
ostatních výborů, aby mohli členy
svých výborů informovat o tom, jaké
programy v tom kterém výboru běží,
aby se poslanci, jako hosté i s návrhy mohli zúčastnit
projednávání i v jiných výborech
a tak se zamezilo předkládání návrhů
až v plénu.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Jinak předpokládám, že
program a plán výborů jsou snad vyvěšeny
ve vestibulu. Každopádně se ale domnívám,
že bychom měli tento požadavek splnit, protože
to umožňuje rychlejší a obecnější
orientaci o našem jednání.
Já bych vás nyní seznámil s jednotlivými body, které budou projednávány. Jako určité doplnění programu, i když jsme tento bod původně měli zařazen, je volba člena předsednictva Federálního shromáždění za Sněmovnu lidu. Tento bod jsme povinni splnit. Dále bude projednán sedmý bod programu - jde o návrh ústavního zákona, kterým se mění a doplňuje ústavní zákon číslo 100. Pak budou tři body za sebou - ty se týkají zákonných opatření předsednictva FS. Jde o body 18, 19, 20 programu. Dále je uveden bod 22 - návrh výborů branných a bezpečnostních - na zřízení parlamentní komise k 17. listopadu a bod 23 na zřízení parlamentní komise pro dohled na odsun sovětských vojsk. Bod 24 - to je zhruba všechno.
Pak samozřejmě podle možností bychom
projednávali interpelace.
Poslanci Sněmovny národů budou muset mírně
omluvit toto jednání, které se bude týkat
prakticky jenom poslanců Sněmovny lidu, ale myslím,
že půjde o rychlé projednání.
Je zde návrh, aby poslanec Sněmovny lidu Olivér
Varga za Maďarské křesťanské demokratické
hnutí byl schválen do výboru branného
a bezpečnostního Sněmovny Lidu. Návrh
je podepsán panem poslancem Szöczem, místopředsedou
tohoto hnutí. Pokud, pane poslanče Szöczi máte
chuť k tomuto bodu promluvit, udělil bych vám
slovo. Konstatuje, že není potřeba- Děkuji.
Pokud někdo z poslanců k tomuto zařazení
kolegy Olivéra Vargy do výboru branného a
bezpečnostního ze Sněmovny Lidu má
nějakou připomínku?
Poslanec SL M. Malý: Chtěl bych jenom připomenout,
že branný a bezpečnostní výbor
má v dnešní době zhruba 40 členů
a jednání se díky tomuto vysokému
počtu začínají stávat nekonstruktivní.
Myslím si, že by má připomínka
měla být zohledněna.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Ta zvýšená nekonstruktivnost bude pouze 41
členů. Chápu vás, ale nerad bych v
této věci vyslovoval konfrontační
názory a zdá se mi, že bychom nemuseli o této
věci jednat jako o sporné. Zdá se, že
poslanci tento názor přijímají.
Požádal bych tedy, aby poslanci Sněmovny lidu
svým hlasováním schválili či
neschválili pana poslance Olivéra Vargu do výboru
branného a bezpečnostního. Hlasujeme prostou
většinou přítomných. Hlasuje
pouze Sněmovna lidu.
Ptám se poslanců? Kdo je pro, aby Olivér
Varga byl členem tohoto výboru? Prosím zmáčkněte
knoflík a zvedněte ruku. (Hlasuje se.) Osmdesát
devět pro.
Kdo je proti? (Dva.) Dva.
Kdo se zdržel hlasování? (Dvacetčtyři.)
Dvacetčtyři.
Konstatuji, že pan poslanec Olivér Varga byl schválen
jako člen výboru branného a bezpečnostního
Sněmovny lidu.
(Poznámka redakce: Usnesení SL č. 67)
Přikročíme nyní k doplňujícímu
bodu programu, k volbě člena předsednictva
Federálního shromáždění.
Podle zákona o jednacím řádu volí
každá sněmovna ze svého středu
20 členů předsednictva Federálního
shromáždění. Na ustavující
schůzi Sněmovny lidu bylo za tuto sněmovnu
zvoleno pouze 10 členů. Na základě
politických dohod je zde navržen poslanec, o jehož
návrhu by měl nyní přednést
svoje expozé poslanec Adam. Žádám, aby
se ujal slova.
Poslanec SL G. Adam: Vážený pán predseda,
vážený pán predsedajúci, dámy
a páni, poslanecký klub VPN zvolil za predsedu klubu
pána poslanca Jozefa Bakšaya. Preto tento poslanecký
klub podáva návrh, aby pán Jozef Bakšay,
poslanec Sněmovne ľudu sa stal členom Predsedníctva
Federálneho zhromaždenia. Myslím, že každý
ho pozná; je aktívnym členom pléna
a že sa stane dobrým členom aj Predsedníctva
a napomôže práci Predsednictva.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji, pane poslanče. Žádá někdo
z poslanců ve Sněmovně lidu o slovo? Zdá
se, že tomu tak není. Mohli bychom tedy přistoupit
k volbě.
Volby členů předsednictva se provádějí
podle § 4 odst. 1 zákona o jednacím řádu
tajným hlasováním. Sčítání
a zjišťování výsledků hlasování
vykoná sněmovnou zvolená komise poslanců
v tomto složení: Bobovnický Július,
Jansta Miroslav, Kladivo Aleš, Konečný Jindřich,
Kroupa Daniel, Michálek František, Niedoba Ladislav,
Sahligerová Eva a Záležáková
Eliška. Prosím předsedu komise pana Bobovnického,
aby připomenul základní ustanovení
volebního řádu.
Samozřejmě členové Sněmovny
národů by přítomni jednání
nemuseli být, ale vyhánět je nebudeme. (Členové
SN odcházejí.)
Předseda komise pro zjišťování
výsledků voleb poslanec SL J. Bobovnický:
Vážené Federálne zhromaždenie,
v návrhu volebného poriadku k tajnej voľbe
predsedu, podpredsedov a ďalších funkcionárov
vypichnem len niektoré body.
Článok 3: Návrhy na tajnú volbu funkcionárov
Snemovne ľudu FZ predkladajú Snemovni ľudu podľa
zásady pomerného zastúpenia politické
hnutia a politické strany zastúpené v Snemovni
ľudu a ak sa dohodnú, môžu predložiť
spoločný návrh. Každý poslanec
môže navrhnúť, aby namiesto navrhnutého
poslanca kandidoval iný poslanec, zvolený na kandidátke
toho istého politického hnutia alebo politickej
strany a v tej istej republike.
Článok 4: Všetky návrhy, o ktorých
majú poslanci hlasovať, musia byť uvedené
na hlasovacích lístkoch.
Ostatné se týka komisií.
Ešte jedna vec: Zvolený je kandidát, ktorý
dostal nadpolovičnú väčšinu platných
hlasov.
Článok 13: Keď bol navrhnutý len jeden
kandidát a nedosiahne nadpolovičnú väčšinu
platných hlasov, preruší predsedajúci
schôdzu a vyzve predstaviteľov politických hnutí
a politických strán, aby po konzultáciách
podali nové návrhy.0
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Prosím členy komise, aby zabezpečili
kontrolu rozdání hlasovacích lístků
a poslance, aby přistoupili k volbě. Volební
místnost je v přízemí 030, čítárna.
(Probíhá tajná volba.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci Sněmovny Lidu, ptám se vás, je někdo,
kdo nedostal ve Sněmovně lidu hlasovací lístek?
Přeje si ještě někdo volit? (Jeden.)
Jeden.
Prohlašuji volbu člena předsednictva FS za
ukončenou.
Než budou vyhlášeny výsledky volby, přistoupíme
k projednávání dalšího bodu programu.
Protože jde o ústavní zákon, žádám,
aby se poslanci obou sněmoven urychleně dostavili
k jednání.
Na programu našeho jednání máme k projednání
Návrh ústavního zákona, kterým
se mění a doplňuje ústavní
zákon č. 100/1960 Sb., Ústava ČSFR
ve znění ústavního zákona č.
135/1989 Sb. tisk 65 a společnou zprávu výborů
SL a výborů SN (tisk 115).
Za navrhovatele podá výklad poslanec V. Mikule.
Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec SN V. Mikule: Vážený pane předsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, mám za úkol v zastoupení navrhovatele
tohoto zákona odůvodnit, proč je tento návrh
předkládán. Prosil bych vás, kdybyste
si laskavě nezapomněli spojit tisk 65 s tiskem,
který je označen jako úprava návrhu
65 a ve kterém je zdůvodněno doplnění
původního návrhu o problematiku volby a odvolávání
soudců a soudcovský slib.
Domnívám se, že důvodová zpráva
k oběma souborům problematiky, to znamená
k Národní frontě a navazující
problematice soudcovské, jsou tak obsáhlé
a výstižné, že by bylo zbytečným,
zdržováním, kdybych se snažil jejich obsah
reprodukovat nebo nějak doplňovat. Řeknu
jen tu zásadní věc, že ustanovení
o Národní frontě v Ústavě z
roku 1960, které - jak se dočtete v důvodové
zprávě - dosud v určité podobě
existuje, je zcela zjevným přežitkem dřívějšího
politického systému a dnes už nemá v
ústavě co dělat. Je to důležité
i proto, že Národní fronta už přestala
existovat i de facto.