Kto je za? (Devadesát devět.) Ďakujem.
Kto je proti (Tři.) Ďakujem.
Zdržal sa hlasovania? (Jedenáct.) Ďakujem.
Poslanec Hanák bol zvolený do pracovnej komisie
za Snemovňu ľudu.
Ďakujem.
(Poznámka redakce: usnesení SL č. 69)
Otváram rozpravu. Do rozpravy sú zatiaľ prihlásení
traja poslanci. Prosím poslanca Balíka.
(Nebyl přítomen.)
Prosím teda pána poslanca Buriana.
Poslanec SN P. Burian: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, vážení
hosté, vyslechli jsme zprávu pana ministra Langoše,
mého kolegy Lise o bezpečnostní situaci v
našem státě. Nejsem připraven na to,
abych zde artikuloval nějaký dlouhý referát.
Budu improvizovat a budu mít pár krátkých
poznámek. Chci podotknout, že oba předřečníci
podle mého názoru ne zcela objektivně nebo
vyčerpávajícím způsobem zhodnotili
to, co se doposud dělo a děje od listopadu. Mluvilo
se hodně o zločinnosti a kriminalitě, narkomanii
apod., což s tím souvisí, ale méně
o tom, co to způsobuje a kdo. Kde jsou kořeny? Jako
Občanské fórum jsme slibovali (alespoň
já), že nikdy nedopustíme, aby složky
Státní bezpečnosti nadále trvaly v
jakékoli podobě. Slibovali jsme, že budou rozpuštěny
definitivně, neodvolatelně. Slibovali jsme to lidem
asi tak, jako jsme v roce 1968 slibovali a přísahali
nad rakví Jana Palacha, že tento národ už
nikdy nedopustí, aby byl podveden, aby klesl na kolena.
Tento národ pochopitelně podveden byl a na kolena
klesl.
Co se děje od listopadu? Státní bezpečnost
zrušena nebyla, nebo jen oficiálně, ale vrací
se. Nejsou to jen činné zálohy, nejsou to
jen aktivizující konfidenti a příslušníci
Státní bezpečnosti, ale vracejí se,
anebo jsou na místech ti, kteří tam nemají
co dělat. A nejsou to jen příslušníci
StB, není to jen kriminalita, nejsou to jen konfidenti,
agenti atd., ale především je to politická
otázka, jak jsem naznačil, protože téměř
nikdo nebyl postaven před soud, nezodpovídal se
za devastaci tohoto národa, morální ekologickou
i ekonomickou, za všechny hrůzné zločiny,
a to jsme také slibovali.
Říkal jsem mnohdy, že nám nejde o pomstu,
že nejsme jako oni, ale jde nám o spravedlnost, a
to splněno nebylo. V tom jsme selhali.
Abych byl konkrétnější, budu mluvit
k věci. Měl jsem a někde ještě
mám plno podkladů a dokumentů - ještě
vám řeknu kde jsem je sebral - byl jsem mimo jiné
v Koordinačním centru OF v loňském
prosinci jako vedoucí bezpečnostní komise,
kterou jsem také založil a touto problematikou jsem
se zabýval a zabývám dodnes. Vím,
že mnoho materiálů bylo skartováno,
mnohé na mikrofischích kdoví kde, něco
je možná v Moskvě, něco mají
různí lidé, ale rozhodně to nemáme
všichni my a možná ani federální
ministerstvo vnitra.
Na úseku ministerstva vnitra například modelově
českém se nezměnilo téměř
nic. Měl jsem v rukou kádrové materiály
příslušníků ministerstva vnitra,
kde jsou téměř všichni ti, kteří
tam byli před tím. Pokud tam nejsou, tak mají
jen jinou funkci. Co tím chci říci na tomto
modelu: že propojenost se starými strukturami, jak
říkáme, s těmi, kteří
tam dnes jsou, je víc než velká. Opatření
na jejich eliminování, nebo dokonce dání
pryč, nechci používat slova zlikvidování,
se nestala žádná.
V souvislosti s tím bych položil panu ministrovi zatím
dvě otázky. Kolik příslušníků
StB bylo na základě novelizovaného zákona
č.100 Sb., propuštěno? Kolika z těchto
propuštěných byl nyní poslán
výše citovaný dopis, který pan ministr
poslal příslušníkům Státní
bezpečnosti v záloze o zrušení propuštění?
Kolik procent z existujícího stavu příslušníků
federálního ministerstva vnitra je nových,
kolik je z předlistopadových struktur a kolik z
nich je bývalých příslušníků
StB?
Dámy a pánové, když jsem v únoru
a před tím v lednu žádal důrazně,
aby byla zrušena StB, reakce ve vedení Občanského
fóra byla taková, že jsem člověk
destruktivní a radikální a že jde o
neadekvátní situaci. Když jsem toto požadoval
nejen svým jménem na adresu bývalého
ministra Sachera, se kterým jsem se setkal, tak mi bylo
řečeno, že v takovémto případě
by vyšly tyto tajné služby do ulic jako v Rumunsku.
Tyto dva argumenty nechám bez komentáře.
Když jsem zjistil, že se neděje nic, nebo téměř
nic a materiály, které jsem měl, a o kterých
jsem si myslel, že budu odevzdávat kompetentním
lidem, našim lidem, a že s tím budou něco
dělat a oni s tím nic nedělali, založil
jsem iniciativní skupinu pro bezpečnost mimo rámec
OF, kde byli zástupci studentů, dělníků,
pořádkových služeb, veřejné
bezpečnosti, armády a dalších. Domluvili
jsme se a dohodli na určitých bodech a předložili
ministru Sacherovi a řekl jsem, že vyjdeme do ulic
jako v listopadu v únoru osmého. Pravděpodobně
si pánové tehdejšího vedení uvědomili,
že to myslíme vážně a místo
slibu se něco začalo dít a jak jsem již
před tím řekl, dělo se velice málo,
a jsou to podle mne kosmetické úpravy.
Proto na závěr v této improvizované
řeči požaduji, aby byli vyměněni,
vyřazeni a pokud jsou vinni, potrestáni všichni
ti, kteří se podíleli na minulých
zločinech a nespravedlnostech, páchaných
na tomto státě, na těchto našich občanech.
Pokud se toto nestane, lidé nám právem nebudou
důvěřovat, tak jako důvěru
- jak sami jistě víte - velice rychle ztrácíme.
Jsou politické důvody a jsou to především
otázky lidí, kteří jsou kompetentní,
kteří o tom rozhodují a nejen několik
"estébáků", anebo zločinností
tzv. kriminální. Meritum věci, kořen
zla je právě v tom, že nejsou viníci
potrestáni, že nebylo učiněno za dost
spravedlnosti a že lidé jsou znovu manipulováni
a svým způsobem podváděni.
Dámy a pánové, děkuji vám,
že jste mne laskavě vyslechli, přestože
má řeč nebyla úplně plynulá,
konkrétní a v právnickém jazyce, neboť
jsem - jak už jsem uvedl - nebyl tak připraven a nečekal
jsem, že vystoupím, udělal jsem to proto, že
jsem nemohl už poslouchat tyto vágní řeči,
které tady svým způsobem zazněly oproti
tomu, co si zažíváme, zažívají
naši spoluobčané, co jsem pochopil a poznal
a vím já sám. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem poslancovi Burianovi, slovo
má poslanec Zeman. Pripraví sa poslanec Čič.
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
ve svém příspěvku budu předpokládat,
že odpověď na interpelaci, kterou jsem dal panu
předsedovi vlády a de facto i panu ministru Langošovi
před ukončením předchozího
funkčního období, dostanu v další
rozpravě, protože ve vystoupení pana ministra
Langoše tato odpověď dána nebyla. Pro
připomenutí stručně uvádím,
že se jednalo o zdvořilý dotaz, kdy bude konečně
kompletována agenturní síť bývalé
Státní bezpečnosti, a to aktivní činnosti,
včetně vyšetřování řídících
důstojníků, dokud ještě neztratili
paměť, včetně techniky, kterou jsem
tehdy navrhl.
Sdělení, že tyto neúplné informace
má k dispozici Úřad pro ochranu ústavy
a demokracie, není podle mého názoru odpovědí
na tuto interpelaci.
Chtěl bych však ve shodě s panem poslancem
Burianem doplnit několik poznámek. Zákon
č. 100 jsme novelizovali proto, abychom, jak uvádí
§ 100 odst. 1 písmeno a) formou organizačních
změn umožnili propuštění neschopných
příslušníků. To samozřejmě
předpokládalo, že tyto organizační
změny budou provedeny v resortu FMV, a to vládou.
Vláda tyto organizační změny provedla
2. srpna svým usnesením č. 534.
Provedla je pozdě, třebaže novelizace ji k
tomu přímo zavazovala. Zajímá mne,
kdo za to může. Zajímá mne, kdo může
za to, že již jednou propuštění příslušníci
dostávají velmi zdvořilý dopis. Za
druhé mne zajímá, jaký byl, nikoliv
tabulkově, ale skutečně faktický stav
příslušníků Státní
bezpečnosti před 17. listopadem a kolik z nich ve
federálním ministerstvu vnitra dosud pracuje. Za
třetí - zajímá mne, zda je pravdivá
informace, kterou mám k dispozici, že na bod g), což
jsou prověrkové komise, bylo propuštěno
všeho všudy necelých deset procent příslušníků
Státní bezpečnosti. Za čtvrté
zajímá mě, co je pravdy na tom, že ti
nyní nově přijímaní příslušníci,
kteří mají opět dostat výpověď
jsou některými personalisty federálního
ministerstva vnitra ujišťováni, že v této
bohulibé instituci zůstanou.
Dovolte mi závěrečnou poznámku. V
žádném případě se nepokládám
za politického skinheda, do jehož očí
se vkrádá sládkovský lesk. Domnívám
se, že skinhedi se liší od lidových milicionářů
možná tím, že mají méně
vlasů, ale že mají v podstatě stejnou
politickou inteligenci i schopnost kriticky vnímat argumenty.
Moje hledisko je z tohoto hlediska, nebo z hlediska úsporného
člověka v podstatě ekonomicky argumentováno.
Je mi mimo jiné líto, že když jsme si
v zákonech o platech poslanců odhlasovali, že
tři měsíce po ukončení našeho
funkčního období budeme ještě
pobírat naše základní platy, pak osoby
zcela evidentně neposlanecké tři měsíce
budou znovu, díky tomuto opomenutí pobírat
platy přibližně stejně vysoké.
Já si myslím, že to je plýtvání
státními prostředky, a že bychom o tom
měli - kromě hledisek morálních, politických
a právních - přemýšlet i z hledisek
ekonomických.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem poslancovi Zemanovi, slovo
má poslanec Čič.
Poslanec SL M. Čič: Vážený pán
predseda, vážený pán predsedajúci,
vážené Federálne zhromaždenie,
máme na programe problematiku, ktorá je ešte
závažnejšia, ako sme mohli vidieť z podaných
správ. Napriek tomu podporujem tieto správy i závery,
ktoré boli urobené zo strany ministra vnútra
i stanoviská branných a bezpečnostných
výborov, hoci v správach mi tiež chýbali
analýzy, popr. informácie, ktorých sa dožadovali
predo mnou páni poslanci Burian a Zeman. To je dnes mimoriadne
aktuálna otázka a mali by sme s ňou urobiť
koniec. Ja by som sa ale zmienil o iných problémoch.
Predovšetkým chcem povedať, že takmer úplne
zabúdame na sociálnu stránku alebo aspekty
kriminality a taktiež na organizačnú stránku
prevencie. Ako keby to bola záležitosť, ktorá
je poplatná predchádzajúcemu režimu.
Bude sa treba vrátiť k týmto otázkam
a zrejme i k doktríne, o ktorej hovoril aj pán minister.
Tieto otázky by sa mali náležite formulovať
a nehovoril by som len o bezpečnostnej politike, pretože
to je stará terminológia. Čo to je bezpečnostná
politika? To je politika tohoto štátu, parlamentu,
tejto vlády, ktorá sa dotýka ochrany ústavnosti,
zriadenia, novovznikajúceho politického a ekonomického
systému a najmä je to politika vlády, ktorá
sa orientuje na ochranu integrity každého poriadneho
čestného občana.
Tým chcem vlastne povedať, že my nevyriešime
tieto problémy len sankcionovaním, prísnymi
trestami. To je znovu pomýlená metodológia,
keď sa naša verejnosť domáha len prísneho
postihu. Aby som bol dobre pochopený, ani v najmenšom
nie som proti náležitému uplatneniu všetkých
podmienok trestnej zodpovednosti do dôsledkov.
Máme situáciu pokiaľ ide o stav kriminality
mimoriadne vážnu, a to tak vážnu, že
doslova ohrozuje normálny pozitívny vývoj
v našej spoločnosti v zmysle tých dokumentov,
ktoré tento parlament odsúhlasil. Myslím
si teda, že, okrem iného, je potrebné urýchlene,
ako sa už hovorilo predo mnou, vytvárať sociálne,
právne a morálne istoty pracovníkov ministerstiev
vnútra, teda v celej štruktúre, v celej vertikále,
ale aj prokuratúry a súdu. Keď hovorím
o vytváraní istôt, znamená to vyriešiť
všetky otázky, ktoré sú problematické,
alebo ktoré sú evidentné pokiaľ ide
o zodpovednosť tých ľudí, ktorí
pracovali v štruktúre Štátnej bezpečnosti,
popr. v štruktúre ministerstva vnútra. To je
i pre nich, myslím, dobre, aby vedeli, na čom sú,
pretože najhoršia je neistota.
Chcem ale povedať i to, že je nezáujem o prácu
v bezpečnosti či v polícii, nezáujem
o prácu na prokuratúre a súdoch. Táto
práca je systematicky a mnohokrát neobjektívne
dehonestovaná. Vychádza sa totiž z toho, že
keď niekto pracoval predtým na súde alebo na
prokuratúre, je už tým faktom zdiskreditovaný.
Dovolím si povedať, že tam pracovalo veľmi
mnoho čestných ľudí, ak mám hovoriť
za súdy. Je iná vec, že do rozhodovania súdov
vstupovali funkcionári alebo i pracovníci aparátu
a zakrývali sa vedúcou úlohou strany. To
môžem zodpovedne vyhlásiť, hoci je to ťažko
dokazovať.
Myslím si, že stav kriminality, ktorý je u
nás a ktorý nemá obdoby, je takým
faktorom, ktorý nás núti, aby sme urýchlene
riešili tieto problémy. Nezriedka skutoční
páchatelia závažných trestných
činov sa obhajujú tým, že stoja pred
orgánmi trestného konania, ktoré fungovali
aj v predchádzajúcom režime. Myslím,
že prijímať, ich argumentáciu, že
ako celok sú skorumpované všetky tieto orgány
len preto, že pracovali v minulom režime. To je druhá
vec, že boli vážnym spôsobom tangované
práve politikou, ktorá vtedy bola. Myslím
si, že ďalej je potrebné - nie urýchlene,
pretože už všetko robíme urýchlene,
a nestačíme dýchať, najmä pokiaľ
ide o legislatívu - začať pracovať na
nových trestnoprávnych kódexoch. Treba vychádzať
z úplne novej metodológie, z inej reality, v ktorej
sa nachádzame a do istej miery dokážeme i predvídať.
Stále meníme trestné zákony bez koncepčného,
aktuálneho, systémového prístupu,
vždy nás niečo nového napadne. Pre každú
drobnosť meníme zákony, a tým stráca
autoritu i Federálne zhromaždenie, ale i právna
istota a autorita našich zákonov.
Nie som pre takúto unáhlenú prácu,
ale je treba vytvoriť, pod vedením podpredsedu vlády
alebo niekoho iného, pracovnú skupinu, ktorá
by sa seriózne týmito otázkami zaoberala,
vrátane všetkých ostatných noriem, ktoré
sú nevyhnutné pre náležité fungovanie
týchto orgánov.
Nechcem strašiť, ale upozornili na to obidve správy.
V trhovom mechanizme sa dostávame do situácie, v
ktorej sa vytvárajú nové kriminogenné,
veľmi intenzívne fungujúce faktory, dokonca
v určitom systéme. A bude potrebné práve
v týchto zákonoch vytvoriť nové podmienky
trestnej zodpovednosti, pretože veľa toho, čo
bolo doteraz trestné, trestné nie je, nebude, ale
veľa toho, čo by malo byť trestné, zatiaľ
trestné nie je, čiže veľmi, veľmi
sa rozširujú také vážne trestné
činy, ktoré súvisia s voľným
pohybom našich občanov nielen v republike, ale i v
zahraničí a naopak, aj cudzincov, ktorí prichádzajú
k nám, a to plodí objektívne podmienky pre
nové kriminogenné činitele a tým i
pre nové, veľmi nežiadúce javy, ktoré
sú v neprospech našej spoločnosti. Sú
to známe agresívne trestné činy proti
integrite človeka, proti majetku; sú známe
mimoriadne veľké počty vrážd, ktoré
taktiež neboli zaznamenávané v minulosti. Povedzme
si, v čom to je? Prečo tak veľká agresivita
našich ľudí práve v období, kedy
hlásame humanizmus, demokraciu, toleranciu, dobré
vzťahy k sebe, kedy sa obrodzuje celá naša spoločnosť,
kedy sa majú uplatniť všeľudské hodnoty
v istej kontinuite i kresťanských a iných humánnych
tradícií, ktoré v našej spoločnosti
sú, podľa mojej mienky, hlboko zakorenené?
A naraz ich určitá skupina ignoruje, bagatelizuje
a dostáva celú našu spoločnosť
do mimoriadne zlého svetla, a nielen do zlého svetla,
ale predovšetkým vážne poškodzuje
túto spoločnosť a novo vznikajúci ekonomický,
politický a kultúrne duchovný systém.
Myslím si, že bude treba - a pán minister to
uviedol-urýchlene vytvoriť operatívne orgány,
ktoré budú tvrdo riešiť, resp. odhaľovať
pašovanie, ohrozovanie a narúšanie stability
aj tak veľmi narušeného trhu a celej našej
ekonomiky, pašovanie, výrobu, rozširovanie drog,
iných návykových látok, sexuálne
trestné činy, ktoré sa veľmi vážne
rozširujú, devízové nezákonné
transakcie atd., atd.
Uvedomme si aj to, že nám veľmi vážne
hrozí kriminalita, ktorá bude spojená s určitou
nezamestnanosťou. Tým sa rozširuje, prirodzene,
celkom základňa i pre trestnú činnosť
príživníctva, ale i lúpeže, krádeže,
podvodov a celého radu ďalších trestných
činov. Na to sa treba veľmi dobre pripraviť najmä
zo strany ministerstiev, organizačne, ale aj inými
prostriedkami technickými a pod.
Je tu signál - ja ho tak vidím, a možno som
veľmi pesimistický, - že tu bude vážna
skupina trestných činov, spojená so zákonitým
znižovaním životnej úrovne našich
ľudí. Nechcem sa vracať k scenáru, ktorý
sme prerokovali, a tam, pokiaľ ide o sociálnu oblasť
(nehovoril som o tých veciach preto, že bolo málo
času) - zanedbali, v istom zmysle, dôsledky v tej
skupine obyvateľov, ktorá je i v dnešnej situácii,
alebo v minulosti bola, na najnižšej úrovni.
Tu hrozí skutočne určitá explózia
takých javov, ktoré budú mimoriadne vážne
a ktorým sa bude treba zaoberať.
Chcem ešte povedať jednu vec: aby sme si zafixovali a osvojili vo svete známy, najmä v demokratickej spoločnosti známy princíp, a to je presumpcia poctivosti občanov. Pristupujeme tak k našim ľuďom. Nepristupujeme ku každému, alebo k celej spoločnosti, alebo k určitým skupinám ľudí, že sú to ľudia, ktorí sú skutočne skorumpovaní a ktorí len tak-tak, že sú na hranici zákona, alebo už by mali byť v chápadlách niektorých orgánov. To znamená, aby sme do všetkých dôsledkov a konzekventne vyvodzovali trestnú, politickú alebo morálnu zodpovednosť voči tým, ktorí porušovali zákony, alebo dokonca i zásady morálky, ktoré v slušnej spoločnosti majú platiť.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Slovo má poslanec
Vrchovský.
Poslanec SL L. Vrchovský: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, několik neuralgických
bodů na území republiky, mezi nimiž
přední místo zaujímají Praha,
Košice, Plzeň a zejména Ostrava, si vyžaduje
zvláštní přístup k řešení
kriminality na území těchto měst.
Ministr vnitra ČR pan Tomáš Hradílek
mnohokrát upozorňoval, že je nutné okamžitě
uvolnit ze státních prostředků pro
bezpečnostní složky finanční
prostředky, jinak si bezpečnost koupí organizovaný
zločin. Já vím, fakt možné zkorumpovatelnosti
je morální otázkou, nicméně
se zde přimlouvám za to, aby se Federální
shromáždění pro podporu požadavku
na uvolnění částky k okamžité
dotaci bezpečnostním orgánům ministerstva
vnitra obou republik kladně vyjádřilo.
Samozřejmě, občané sami by měli
iniciativně přikročit k řešení
problémů svých měst v této
otázce. Možnost vytváření místních
policií, na které se obyvatelstvo rozhodne dobrovolně
přispívat místním zastupitelstvům
finančním prostředkem, k vytvoření
těchto místních policií, lze jen doporučit.
Tato částka by měla být úměrná
příjmu rodiny a pak by jistě každý
občan rád přispěl k bezpečnosti
své, svých dětí i ostatních
spoluobčanů. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem poslancovi Vrchovskému.
Slovo má poslanec Valtr.
Poslanec SN V. Valtr: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené dámy a pánové,
jsem občanem stotisícového Havířova.
Včera večer proběhl mítink, který
organizovalo Občanské fórum spolu s vedením
města a Veřejnou bezpečností. To,
co na mítinku vyplynulo, a to, co nejvíc v současné
době jitří moje voliče, je pořádek
a bezpečnost. Lidé říkají:
"Víme, že naše hospodářská
situace není dobrá , víme, že se musí
zdražovat, přijímáme, že musejí
stoupat životní náklady, ale naprosto nesouhlasíme
s poklesem bezpečnosti občana a růstem kriminality".
Vycházet večer ven se bojí už nejen
ženy, ale i muži; často jsou obtěžováni
s výhrůžkami nyní nestižitelnými
příživníky a jinými kriminálními
živly. Romská zločinnost je desetkrát
vyšší než ostatních etnik. Na Ostravsko
přicházejí romské gangy, kterých
se bojí i Romové. Jsou vybaveny rychlými
auty a dorozumívají se vysílačkami
na zakázaných frekvencích. Bohužel,
zločinci mají techniku, o jaké se Veřejné
bezpečnosti jen zdá. Žádat za této
situace téměř jednu miliardu na nové
uniformy bezpečnosti, je to nejabsurdnější
divadlo. (Potlesk.) Pak už skutečně nezbývá
nic jiného, než vyzbrojit přestrojené
policisty květinami.
Slyšíme, že nárůst zločinnosti
je vlivem přechodu k demokracii, budování
nového svobodného státu. Skutečný
nový stát budoval v roce 1918 prezident Tomáš
Garrigue Masaryk. Bylo po válce a přece k takovému
nárůstu zločinnosti nedošlo. Můj
oblíbený autor Exupéry píše v
jedné knize: "Kupci triumfovali, rabovalo se, smilnilo
a vraždilo, říše zanikala. Její
zánik nebyl následkem úpadku mravů,
naopak, úpadek mravů byl následkem zániku
říše". Nenechme se ukolébat velmi
nebezpečným a falešným tvrzením,
že současný úpadek mravů a bezpečnosti
je dočasným doprovodným zjevem vzniku nového,
svobodného státu.