V § 2 odsek 2 ponechať pôvodný text vládneho
návrhu zákona, tlač 59, čím
sa ruší návrh formulovaný k tomuto ustanoveniu
v tlači 108. § 4 odsek 3 doplniť novo takto:
i v zmysle tlače 108 za umiestnenie dieťaťa v
jasliach, materskej škole, prípadne v obdobnom zariadení,
sa nepovažuje pravidelná návšteva v liečebno-rehabilitačných
zariadeniach, nepresahujúca 4 hodiny denne. V § 15
slová "môže nariadením zvýšiť"
sa nahrádzajú slovami "nariadením primerane
zvýšiť".
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Prosím poslankyňu Čejkovú.
Společná zpravodajka výborů SL poslankyně
M. Čejková: Tam to nebolo celkom presne, ja by som
si dovolila kolegu máličko opraviť. My sme
ponáhľali, tak sme sa zdržali. Slová "môže
nariadením zvýšiť" sa nahrádzajú
slovami "nariadením primerane zvýši",
nie "zvýšiť".
Inak všetky ďalšie pripomienky boli v diskusii
vysvetlené, a to po prvé: finančnými
možnosťami štátu, po druhé: odkazom
na iné zákony, ktoré problémy riešia
inými dávkami, alebo službami.
Pokiaľ ide o dvojčatá a trojčatá,
majú dlhšiu dobu poskytovania peňažitej
pomoci v materstve, to znamená 37 týždňov
proti 28 týždňom. Na každé dieťa
náleží podpora pri narodení dieťaťa,
a prídavky na deti sú odstupňované
podľa počtu detí. Tieto rodiny s väčším
počtom detí a s vyššími príjmami
sú zabezpečené celou ďalšou sústavou
dávok a sociálnej starostlivosti.
Po tretie: odkazom na iné, vhodnejšie predpisy, ktoré
budú Federálnemu zhromaždeniu predložené
vládou v súlade s harmonogramom sociálnej
reformy. To sa týka napr. pripomienok k zápočtu
starostlivosti o dieťa ako náhrady doby zamestnania
v dôchodkovom zabezpečení, kde sa s týmto
už ráta.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem pani poslankyni Čejkovej. Chápem
to tak, že odporúčate to, čo prečítal
pán poslanec Farkaš, a to, čo ste prečítali
vy Snemovni ľudu, a zasa opačne, on sa stotožňuje
aj s vašou časťou správy a odporúča
ju Snemovni národov.
Pýtam sa, či sú týmto vybavené,
resp. uspokojené návrhy, ktoré predniesli
jednotliví poslanci? Hlási sa pán poslanec
Černý.
Poslanec SL J. Černý: Nepostihl jsem, jak byl řešen
problém § 2 odst. 2, t.j. problém s trvalým
pobytem a státním občanstvím.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Prosím pána poslanca Farkaša,
keby uviedol, ako bol riešený tento problém.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
M. Farkaš: Pán kolega zrejme asi nerozumel tomuto
textu. Tlač 108, ktorú máte pred sebou, sa
ruší a § 2 ods. 2 zostáva v pôvodnom
znení vládneho návrhu.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem, v poriadku, áno?
Praje si ešte niekto vystúpiť? (Nikdo.) Nie.
Praje si záverečné slovo pán minister
Miller? Nie. Bolo všetko vysvetlené vo výboroch,
takže môžeme pristúpiť k hlasovaniu.
Pri schvaľovaní tohto zákona platí podľa
čl. 42 ods. 2 písm. 1. zákona o čs.
federácii zákaz majorizácie.
(Hlas z pléna): Dámy a páni, prepáčte,
že vás okrádam o čas, ale tu neprišli
vôbec do úvahy moje pripomienky. Ja neviem, ako sa
TO ROBILO? Ja som predsa dala návrh na zvýšenie
príspevku z 900,- na 1 000,- Kčs a potom som žiadala
vyjadrenie, ako je to s trvalým pobytom. To ste zmietli
zo stola. Neviem, prečo to robíte? Preto, že
som zo SNS? Ja tomu nerozumiem.
Žiadam vysvetlenie, či sa jednalo o mojom protinávrhu,
aby príspevok bol nie 900, ale 1 000 Kčs. Ďakujem).
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ja som predpokladal, že všetci predkladatelia
návrhu boli na zasadaní oboch výborov spoločne
s pánom ministrom, že sa tam všetky pripomienky
vydiskutovali a že na základe tejto diskusie sa upravila
spravodajská správa. Pýtal som sa, či
boli uspokojené tieto požiadavky. Nikto sa nehlásil,
takže som to chápal ako že je to v poriadku.
Ale je tu návrh, aby sa hlasovalo o pripomienke pani poslankyne.
Predtým sa ešte prihlásil o slovo pán
minister Miller.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedo,
vážení poslanci, vážené
poslankyně, pokud se týče návrhu na
zvýšení tohoto příspěvku,
resp. této sociální mzdy, dostavili se tam
poslanci z výboru pro plán a rozpočet, kteří
potvrdili tuto výši 900,- Kčs. Ministerstvo
financí po konzultaci s ministrem financí potvrdilo
tuto výši. V současné době opravdu
není ze státního rozpočtu v možnostech
naší ekonomiky nadále tento příspěvek
zvyšovat.
Pokud se týče státního občanství,
pokud jde o § 2, platí to, co bylo v původním
návrhu. Já si myslím, že je to tak správné,
protože pokud je tady někdo zaměstnán,
má platné pracovní povolení, má
tady pobytové právo, bez toho, že odhlédneme,
že není zatím ještě řešen
zákon o azylu, to znamená podílí se
tady na vytváření nějakých
hodnot, nevidím důvodu, proč by se neměl
podílet na výhodách, které tento stát
poskytuje. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Pani poslankyňa, stačí
vám toto vysvetlenie? Trváte na svojej pripomienke,
aby sa zvýšil príspevok na 1 000 Kčs?
Poslankyňa...: Áno. (Nebylo rozumět, nebylo
hovořeno na mikrofon).
Předseda místopředseda FS J. Stank: Prosím,
aby ste návrh presne formulovali, aby sme vedeli, o čom
budeme hlasovať. Musíme hlasovať oddelene v jednotlivých
snemovniach o oboch návrhoch.
Poslankyňa SL E. Záležáková:
Navrhujem tieto dve zmeny: Navrhujem zmeniť znenie v §
2 odsek 2 takto: Podmienkou nároku na príspevok
je tiež, že rodič a dieťa sú občanmi
ČSFR a majú trvalý pobyt na území
ŠFR. Zdôvodním to tak, že kto je tu i na
dva týždne, musí sa k trvalému pobytu
prihlásiť. Nemôžeme si dovoliť kde-koho
nabrať. Na druhej strane okradneme vlastných občanov,
vlastné deti aj o stovku, o ktorú chceme hlasovať.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Ďakujem. Budeme hlasovať o tomto návrhu
pani poslankyne. Najprv budú hlasovať poslanci Snemovne
národov zvolení v Českej republike. Kto je
pre tento návrh, nech zdvihne ruku a stiskne tlačítko!
(Pět.) Kto je proti? (Čtyřicet dva.) Zdržal
sa niekto hlasovania? (Sedm.)
Poslanci Snemovne národov zvolení v Českej
republike tento návrh neschválili.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov
zvolení v Slovenskej republike. Kto je pre tento návrh?
(Šest.) Kto je proti? (Třicet sedm.) Zdržal sa
niekto hlasovania? (Sedmnáct.) Ani poslanci Snemovne národov
zvolení v Slovenskej republike tento návrh neschválili.
Teraz prosím poslancov Snemovne ľudu. Kto je za tento
návrh? Ďakujem. Kto je proti? (Osmdesát čtyři.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Sedmnáct.)
Ani poslanci Snemovne ľudu tento návrh neschválili.
Máte ešte ďalšie návrhy, pani poslankyňa?
Poslankyně SL E. Záležáková:
Ďakujem vám. I vaše hlasovania o niečom
svedčí. Mám druhý návrh. Navrhujem
zvýšiť príspevok z 900 Kčs na 1000
Kčs mesačne.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Najprv budú hlasovať poslanci Snemovne
národov zvolení v Českej republike. Kto je
za tento návrh, nech zdvihne ruku a stiskne tlačítko.
(Osm.) Kto je proti? (Čtyřicet čtyři.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Sedm.)
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov
zvolení v Slovenskej republike: Kto je za tento návrh?
(Dvacet dva.) Kto je proti? (Dvacet.) Zdržal sa niekto hlasovania?
(Devatenáct.) Ani tento návrh v Snemovni národov
nebol schválený.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu. Kto
je za tento návrh? (Osmnáct.) Kto je proti? (Sedmdesát.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Dvacet šest.)
Ani v Snemovni ľudu nebol návrh prijatý.
Sú ešte ďalšie protinávrhy, ktoré
neboli spravodajskými správami uspokojené?
Nie sú. Môžeme hlasovať o celom návrhu
ako celku. Povedal som, že v tomto prípade platí
zákaz majorizácie. Chcel by som súčasne
povedať, že je tam nesprávny počet poslancov,
ktorých je potrebné na hlasovanie. Nie 37, ale 38
musí hlasovať, pretože medzitým sa doplnil
počet poslancov v oboch snemovniach a to nie je premietnuté
v programe. 38 poslancov musí byť za tento zákon,
aby bol prijatý.
Znovu prosím poslancov Snemovne národov zvolených
v Českej republike. Kto je pre tento návrh zákona
v znení spravodajskej správy? (Padesát šest.)
Kto je proti? (Nula.) Zdržal sa niekto hlasovania? (Jedna.)
Teraz prosím poslancov Snemovne národov zvolených
v Slovenskej republike. Kto je ta tento návrh? (Padesát
pět.) Kto je proti? (Nula.) Zdržal sa niekto hlasovania?
(Sedm.)
Môžem konštatovať, že Snemovňa
národov tento zákon schválila.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 27, SL
č. 53, SN č. 54)
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.
Kto je za tento návrh zákona v znení spravodajských
správ, nech zdvihne ruku. (Hlasuje sa, sto šestnáct
je za.)
Kto je proti? (Jeden.)
Kto sa zdržal hlasovania? (Tři.)
Poslanci Snemovne ľudu zákon schválili. Vzhľadom
na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní konštatujem,
že Federálne zhromaždenie ČSFR schválilo
zákon o rodičovskom príspevku. (Potlesk.)
Ďakujem obidvom spravodajcom.
Teraz prerokujeme
13
Vládny návrh Zákona o dani z príjmu
obyvateľstva (tlač 66) a spoločnú správu
výborov Snemovne ľudu a Snemovne národov (tlač
119)
Prosím ministra financií ČSFR Václava
Klausa, aby návrh odôvodnil.
Ministr financí ČSFR V. Klaus: Vážený
pane předsedo, vážení poslanci, vážení
hosté, Federálnímu shromáždění
je předkládán k projednávání
návrh zákona o dani z příjmu obyvatelstva.
Tento zákon nově upravuje zdanění
soukromých podnikatelů. Návrh zákona
vychází z toho, že určité obtíže
a náklady začínajících podnikatelů
by měly být vyváženy vhodně zvolenými
podmínkami zdanění a určitými
úlevami ve zdanění tak, jak nabyl text návrhu
konečné podoby po velmi plodném způsobu
projednávání návrhu zákona
v parlamentních výborech ČNR, SNR i FS.
Předkládaný návrh zákona je
prvním postupným krokem k budování
racionální daňové soustavy ve smyslu
nové koncepce daní, která byla schválena
nedávno federální vládou a která
byla Federálnímu shromáždění
avizována v rámci scénáře ekonomické
reformy.
Navrženým zákonem se reaguje na zrychlující
se rozvoj soukromého podnikání a tento zákon
nahražuje již nevyhovující dosavadní
právní úpravu. Nová úprava
této daně je velmi potřebná a setkává
se se základním souhlasem i u podnikatelské
sféry. Na rozdíl od dosavadní úpravy
se snižuje daňová sazba a přihlíží
se i k investicím do rozvoje podniku. Dosavadní
zdanění bylo příliš vysoké
a ve svých důsledcích omezovalo zájem
poslanců o tyto činnosti. Navíc jsme přesvědčení,
že návrh obsahuje takovou daňovou sazbu, která
by spolu s dalšími daňovými prvky byla
použitelná i v delším časovém
období a stala by se jedním z východisek
pro předpokládanou jednotnou daň z příjmu.
V návrhu je celá řada změn ohledně
placení pojistného, ohledně odpisů,
zavedení nezdanitelného minima a úlev na
děti a invaliditu, je zde řešeno i zdaňování
fyzických osob, jejichž bydliště se nachází
v cizině a které budou v naší republice
vykonávat výdělečné činnosti
atd.
Na první pohled je návrh tohoto zákona složitý.
Složitost je však pouze relativní, neboť
upravuje zdanění různých druhů
příjmů z velmi různorodých
okruhů činností. Dosud platný zákon
byl velmi krátký a jednoduchý a byl doplňován
velmi podrobnými podzákonnými normami. Od
toho jsme nyní upustili a navrhovaná právní
úprava je obsažena toliko v zákoně.
I když jde o zákon nový, jde o zákon
přechodný. Jeho nezbytnost je dána prudkým
rozvojem individuálního podnikání.
Předložený zákon bude do dvou let nahražen
novým zákonem, který by se již vztahoval
skutečně na všechny druhy příjmů
obyvatelstva. Věříme, že postupuje ve
stejné logice jak bude vypadat budoucí úprava.
Chtěl bych závěrem reagovat na názory
obsažené ve společné zprávě
výborů SL a SN a přitom poděkovat
vám všem za velmi aktivní přístup
při projednávání tohoto zákona.
Změny obsažené ve společné zprávě
výborů nepochybně přispěly
ke kvalitě tohoto zákona a v principu s nimi mohu
vyjádřit souhlas. Mám však několik
poznámek a obav. Mám obavu, že doplnění
paragrafu 10, odstavec 1. písmeno d) (v tom směru,
že poplatníkům, kteří vyživují
2 a více dětí se základ sníží
o 12 000 Kčs) vyvolá větší obtíže
a problémy než výhody. Zakládá
nám totiž velmi nežádoucí odchylku
od celkově uplatňovaného principu, že
se daně snižují u poplatníků
s dětmi bez ohledu na jejich počet a že druhé
dítě a další děti v přímé
péči se berou v úvahu jiným způsobem,
to znamená při stanovení výše
rodinných přídavků. Například
osoby v pracovním poměru a osoby, jejichž příjmy
podléhají dani z příjmu z literární
a umělecké činnosti by zřejmě
oprávněně požadovaly, aby byl stejný
princip uplatnění u nich. Jde o více než
1,4 mil. příjemců rodinných přídavků
s více než 1 dítětem a zřejmě
by nebylo možné za současné situace
problém řešit. Navrhované doplnění
by vyvolalo pochybnost o všeobecné sociální
spravedlnosti. Nedoporučuji proto s doplňkem v §
10, odst. 1 písm. d) souhlasit.
Přes můj globální souhlas s úpravami
obsaženými ve společné zprávě
výborů bych chtěl upozornit, že navržená
daňová zvýhodnění dávají
poměrně širokou možnost dále rozvíjet
podnikání daňových poplatníků,
a proto je třeba zvážit dvě další
věci, které jsou přidány vašimi
návrhy. Je to na straně 9 vaší společné
zprávy. Týká se to § 28, bod 7, kde
se odkládá placení daně ve výši
60 % daně v prvním roce, ve výši 40
% daně ve druhém roce, 20% ve třetím
roce atd., pokračuje-li poplatník v této
činnosti, bude-li investovat své prostředky,
daň se mu zruší úplně, daň
se úplně osvobodí.
Totéž je dodatečné zařazení
§ 29 v rozporu s celkovou daňovou koncepcí
vycházející z toho, aby byl systém
maximálně jednotný. Pro velmi specifické,
velmi dílčí okruhy činností
se v jednom z vašich výborů doporučilo,
aby se určité typy příjmů zdaňovaly
odděleně. My bojujeme proti zindividualizování
daní. Koncepce jednoty daní je nepochybně
správná. My dnes bojujeme se zjednodušením
daně z obratu, která má 1600 sazeb, snažíme
se snížit na obvyklé 3 až 4 sazby. Pro
nás je nepřijatelné zavádění
zcela individualizovaných daní typu "příjmy
získané z čištění plynů"
atd. Jde o náhodné typy pracovní aktivity.
Jejich význam nikdo z nás nesnižuje, jistě
ani poslanci ne, ale nedomnívám se, že v paragrafu,
který sem byl dodatečně vložen, bylo
seriózně zváženo, jestli jsou to přesně
tyto jediné aktivity, které by se zrovna měly
z celkového pokusu o jednotnou logiku zákona vyjmout.
Já mám velký strach, že přijde
celá řada dalších činností,
kde je možné nalézt nějaké argumenty
proto, že bychom je chtěli podporovat více,
než některé jiné. Ale princip naší
daňové soustavy je zcela zřejmý a
já bych vás ještě jednou prosil o zvážení
nezbytnosti tohoto zařazení dodatečného
paragrafu 29 do tohoto návrhu zákona. To jsou mé
tři připomínky k této vaší
společné zprávě. Jinak doporučuji
jménem vlády, aby se s navrhovaným zákonem
i po těchto úpravách a po zvážení
těchto tří úprav vyslovili svůj
souhlas. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS J. Stank: Pán minister, mám to chápať
tak, že to predkladáte ako poslanec ? (Smích
v sále.) Z hľadiska rokovacieho poriadku je to dosť
dôležité. Takže ďakujem pánovi
ministrovi Klausovi. Návrh prerokovali výbory pre
plán a rozpočet, hospodárske, sociálne
a kultúrne výbory, výbory ústavno
právne a výbory pre životné prostredie
oboch snemovien. Prosím spoločnú spravodajku
výboru SN pani poslankyňu Soňu Matochovú,
aby predniesla spravodajskú správu.