Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji paní poslankyni Záležákové.
Máte pozměňovací návrh jasně
formulovaný? Šlo jen o zvýšení
příspěvku na 1 000 korun? Bylo by dobré,
kdybyste formulaci přesně navrhla a dala zpravodajům.
Dále se do rozpravy přihlásil poslanec Vysloužil.
Poslanec SL Z. Vysloužil: Vážený pane
předsedající, vážení kolegové,
na základě podnětů pracovníků
dětského rehabilitačního stacionáře
v Ostravě-Porubě a rodičů postižených
dětí, si dovoluji navrhnout některé
úpravy v zákonu o rodičovském příspěvku.
Navrhuji § 2 odstavec 1 doplnit o bod 4, který by
zněl: "Podmínku osobní celodenní
a řádné péče by měli
splňovat i rodiče dětí, které
jsou podle posudku příslušného státního
orgánu uznány jako dlouhodobě těžce
zdravotně postižené a vyžadují
mimořádnou péči zvlášť
náročnou, a které za účelem
pravidelné odborné péče navštěvují
denní formou zařízení, kde jim tato
odborná léčebná péče
je poskytována."
Dále si dovoluji navrhnout doplnění §
4 odstavec 1 o písmeno c): "Dítě denně
navštěvuje zařízení, v němž
je mu poskytována léčebná péče,
kterou si zdravotní stav dítěte vyžaduje."
Mám zde i odůvodnění, ale v podstatě
se vyjádřila k této otázce již
paní poslankyně Šormová. Děkuji
za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji poslanci Vysloužilovi. Dále je do rozpravy
přihlášen dr. Peter Mornár.
Poslanec SL P. Mornár: Vážený pán
predsedajúci, kolegyne a kolegovia poslanci, dámy
a páni, dovoľte mi, aby som vašu pozornosť
namieril iným smerom. Volebný program KDH uvádza,
že by bolo vhodné, aby sa tento príspevok poskytoval
do 6 rokov všetkým rodičom, ktorí sa
starajú o deti do šiestich rokov. V danej finančnej
situácii nášho štátu by toto bolo
trochu predčasné, ale chcem vašu pozornosť
namieriť iným smerom v tom zmysle, že nie je
v našej republike tak málo žien, ktoré
sa rozhodli zostať doma pri svojich deťoch a venovať
im rodičovskú starostlivosť i po uplynutí
troch rokov, to znamená, svojím spôsobom v
tomto smere bezplatne. Ak takéto ženy medzi nami sú
a za cenu finančných obetí sa chcú
starať o svoje deti, myslím si, že by sme to
mali určitým spôsobom i zohľadniť.
Pýtate sa, aký je kompromis medzi tým nedať
príspevok a napriek tomu určitým spôsobom
túto vec vyriešiť. Myslím si, že
taký spôsob je, i keď je trochu v koincidencii
so zákonom o sociálnom zabezpečení.
Zmysel toho, čo hovorím, je ten, že týmto
ženám, ktoré sa rozhodnú zostať
doma, by sme dali aspoň tú výhodu, že
roky strávené i bez príspevku pri výchove
detí - myslím do šiestich prípadne siedmich
rokov, lebo i zdravé deti zostávajú niekedy
do siedmich rokov doma - by sa týmto ženám
započítali do výpočtu dôchodku,
resp. do dôchodkového zabezpečenia tak, ako
by boli v normálnom pracovnom pomere. Má to výhodu
v tom, že v danej situácii to nevyžaduje finančný
príspevok od štátu a odmena ženám
by sa zariadila v dobe, keď - ako predpokladáme -
náš štát na tom bude hospodársky
lepšie.
Čo to pre nás znamená? Keby sa to podarilo
doplniť ako dodatok k tomuto zákonu, resp. keby bolo
možné v tomto zmysle zmeniť zákon o sociálnom
zabezpečení, bola by to aspoň nejaká
odmena pre tieto ženy, ktoré by sa chceli touto formou
o svoje deti starať, nehovoriac o tom, že to má
ešte ďalší zmysel. Už raz som tu mal
príspevok od tzv. trojgeneračných rodín.
V našich ústavoch sociálnej starostlivosti
je plno starých ľudí, o ktorých by bolo
možné sa starať, ak by tieto rodiny, z ktorých
pochádzajú, o to mali záujem. Myslím
si, že i toto by predstavovalo určité odbremenenie
nášho štátu a trochu i zvýšenie
záujmu o starých ľudí.
Pokiaľ ide o detské stacionáre, mám
jednu poznámku. Som rehabilitačný lekár,
prichádzam do styku i s týmito postihnutými
deťmi. Mám poznámku k tomu, čo tu povedala
kolegyňa Šormová. Žiadal by som v každom
prípade, keby toto bolo odsúhlasené, aby
tieto deti, o ktoré v stacionároch ide, boli pod
trvalou a pravidelnou kontrolou rehabilitačného
lekára. Uvádzala tam neurológa, psychológa.
V každom prípade rehabilitačná pracovníčka,
ktorá s dieťaťom priamo prichádza do styku
v zmysle liečebnej telesnej výchovy či fyzikálnej
liečby, musí byť usmerňovaná
rehabilitačným lekárom. Ak by to tak nebolo,
skôr či neskr by sa mohlo stať, že úroveň
starostlivosti o tieto deti by sa znižovala. Bolo by dobré
i toto zohľadniť. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Dále je do rozpravy přihlášen
poslanec Pobežal.
Poslanec SL J. Pobežal: Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
mám k předloženému návrhu jeden
pozměňovací návrh, jeden doplňovací
návrh a jednu kuriozitu na závěr.
Za prvé - pozměňovací návrh.
Navrhuji vypustit, nebo jinak upravit v § 4 odstavec 1 písmeno
a) část začínající slovy
"je zaměstnán po dobu sjednanou... nebo",
protože je z praktického hlediska v mnoha případech
prakticky neprokazatelné dvě hodiny úvazku.
Jejich vykazování je navíc a domnívám
se, že to zkomplikuje život. Stačilo by tam patrně
ponechat část "jeho příjem z
výdělečné činnosti bez odečtení
daně, nepřesahuje 800 Kčs měsíčně".
To je konec pozměňovacího návrhu.
Dále doplňovací návrh: V § 2
odstavce navrhuji doplnit "podmínit nárok na
poskytování příspěvku pravidelnou
prenatální péčí během
těhotenství matky. Zdůvodňuji to tím,
že z praxe je možné konstatovat, že tato
podmínka byla žádoucí zejména
u žen ze sociálně slabých rodin, neboť
jenom tímto způsobem získávaly motivaci
k ochraně svého zdraví i zdraví svých
dětí.
Jsem poslancem za Západočeský kraj. Bydlím
v Chebu. Tam žije značná část
obyvatelstva ze sociálně slabých vrstev.
Tato připomínka je důvodná.
Jako kuriozitu uvádím, že pokud vládnímu
návrhu rozumím, znevýhodňuje matky,
resp. rodiče, kterým se narodí dvojčata
nebo trojčata atd. Tam to není uvedeno. Děkuji
vám za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Dále je připraven do rozpravy poslanec
Juraj Molnár.
Poslanec SN J. Molnár: Vážený pán
predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, obsah mojej témy načrtol už
môj predrečník vo svojom závere. Chcem
sa dotknúť otázok narodenia dvoch, troch alebo
viacerých detí. Domnievam sa, a k tomu smeruje aj
môj pozmeňujúci návrh k § 7, že
900 korún vo viacčlennej rodine je možný
v prípade, keď sa deti rodia za sebou, keď po
sebe môžu niečo zdediť a pod.
V prípade narodenia dvoch, troch alebo viacerých
detí (konkrétne príklad ostravských
štvorčiat), nie je jasný príspevok 900
korún, ktorý mesačne činí 225
korún na jedno dieťa. V tomto prípade sa nejedná
o žiadny príspevok a táto rodina, ale domnievam
sa, že nielen táto, nemá umožnené,
aby zostali doma pri týchto deťoch. Domnievam sa,
že práve tieto deti, ktorých sa narodilo viacero,
potrebujú finančne väčšiu výpomoc,
ako deti, ktoré sa rodia jedno po druhom.
Dovolil by som si predniesť pozmeňujúci návrh
§ 7 tým, že by sa za bod 2) ako bod 3) doplnilo:
"V prípade narodenia dvoch a viac detí naraz
sa príspevok zvyšuje o 300 korún za každé
ďalšie narodené dieťa". Ďakujem
za pozornosť.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Rovněž děkuji. Dále je přihlášen
poslanec Marián Kováč. Prosím, aby
se ujal slova.
Ještě se hlásí poslanec s technickou
poznámkou. Prosím.
Poslanec SL M. Richter: Chtěl bych upozornit pány
poslance, že projednáváme rodičovský
příspěvek, nikoli přídavky
na děti. (Poslanec J. Molnár: Chcel by som kolegu
doplniť, zrejme celkom nepochopil. Nejedná sa o prídavky
na deti, ale rodičovského príspevku takisto
pre rodičov, ktorí zostávajú a týmito
deťmi doma a nepracujú...).
Děkuji. Prosím pana poslance Kováče,
aby se nyní ujal slova.
Poslanec SN M. Kováč: Vážený
pán predsedajúci, vážené Federálne
zhromaždenie, chcel by som podporiť tie návrhy,
ktoré smerujú k zvýšeniu rodičovského
príspevku. Môj návrh je na 1 000 Kčs.
Zdôvodnenie je nasledujúce:
V texte dôvodovej správy vôbec nie je uvedené
zdôvodnenie takto stanovenej výšky rodičovského
príspevku, ani spôsob, akým bola stanovená.
Len v texte návrhu zákona sa na strane 11 uvádza,
že navrhovaná suma - t.j. 900 Kčs zodpovedá
55% priemernej dávky peňažitej pomoci v materstve.
Pri stanovení rodičovského príspevku,
keďže popri inom ide aj o zrovnoprávnenie oboch
rodičov, malo by sa vychádzať z priemernej
mzdy pracovníka, t.j. muža a ženy do 30 rokov
veku, prípadne vyššej tak, aby rodičovský
príspevok tvoril minimálne 50%, prípadne
70% mzdy, ale u ženy tejto priemernej mzdy. Poznámka:
navrhovaná výška rodičovského
príspevku tvorí len asi 28% priemernej mzdy v národnom
hospodárstve.
Záverom nadviažem ešte poznámkou na predchádzajúce
vystúpenie. Som toho názoru, že pri stanovovaní
výšky rodičovského príspevku
treba vychádzať zo zistenia skutočných
životných nákladov mladých rodín,
resp. neúplných rodín. Je skutočne
celkom pravdepodobná a nepriaznivá situácia
napríklad rodín alebo osamelých žien
s dvoma aj troma deťmi do 1 - 3 rokov veku dieťaťa;
napríklad v rozptí 11 mesiacov sa narodí
jedno dieťa plus dvojčatá. Keďže
výška rodičovského príspevku
nezávisí od počtu detí, budú
v niektorých prípadoch nevyhnutné ďalšie
dobrovoľné sociálne dávky pre zabezpečenie
minimálnych životných nákladov rodiny,
čo bude značne administratívne komplikované,
ako napr. pri poskytovaní vyrovnávacieho príspevku
140 Kčs v súčasnosti.
Záverom - stanoveniu výšky rodičovského
príspevku by malo predchádzať stanovenie, resp.
zvýšenie hranice životného a sociálneho
minima, vrátane jeho legislatívnej úpravy.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
I já děkuji. Dále se přihlásil
do rozpravy poslanec Jiří Ruml.
Poslanec SL J. Ruml: Pane předsedající, paní
kolegyně, kolegové, já nemám žádný
pozměňovací návrh, jen připomínku,
ke které mne inspiroval dopis jedné voličky,
která se stará o chlapce, jemuž je už
11 let. Je trvale invalidní, ona se s ním učí,
a protože těchto případů není
mnoho, asi by se těžko hledala nějaká
zákonná výjimka. Pouze chce, aby se o tomto
vědělo, že takové případy
existují a já si myslím, že by se v
tomto případě, ale nejenom v tomto jednom,
mělo zohlednit to, že by se mělo na tyto rodiče
pohlížet jako na rodiče zaměstnané.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Dále je do rozpravy přihlášená
poslankyně Dana Drešerová. Prosím.
Poslankyně SL D. Drešerová: Vážené
dámy a pánové, chtěla bych navázat
na pana Rumla drobným doplňujícím
návrhem k § 2. Jde o děti nebo rodiče,
kteří se starají o těžce mentálně
postižené děti, které nejsou ani zařaditelné
do žádného vzdělávacího
procesu.
Po 6 nebo 7 letech, podle toho, jak se Federální
shromáždění rozhodne, měly by
být tyto děti umístěny buď do
ústavů sociální péče,
anebo rodiče s nimi zůstanou doma zdarma - bez příspěvku.
Někteří rodiče, ať už z
titulu morálních, citových či náboženských
důvodů, děti umístit do ústavu
nebudou chtít. Navíc i z minulosti je známo,
že umísťování dětí
je někdy problematické. Dále, tyto děti
získávají invaliditu až v 18 letech
- tzn. invalidní příspěvek.
Navrhovala bych, aby § 2 byl doplněn bodem c), a to
tak, že poskytovat příspěvek do 18 let,
pokud není možno dítě zařadit
do školského vzdělávacího procesu
ani do ústavní péče. Děkuji
za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Rovněž děkuji. Dále je přihlášen
poslanec Ladislav Kvasnička.
Poslanec SN L. Kvasnička: Vážený pán
predsedajúci, vážené pani poslankyne,
vážení páni poslanci, nadviazal by som
na to, čo hovorila predo mnou pani poslankyňa a
chcel by som povedať práve k týmto mentálne
retardovaným deťom. Môj príspevok sa
bude týkať i návrhu pána poslanca Šolca,
ktorý navrhoval, aby sa príspevok poskytoval až
do ukončenia prvej triedy. Mentálne retardované
deti sú u nás umiesťované v ústave
sociálnej starostlivosti. Je to hanba posledných
štyridsiatich rokov, že máme toľko ústavov
s trvalým pobytom. V celom svete je taký trend,
že mentálne retardované deti, ktorých
je z celkovej populácie 2-3 %, sú integrované
do globálnej spoločnosti a je tendencia, aby tieto
deti boli vychovávané v rodinách, a ak idú
do ústavu, potom do ústavu s denným pobytom.
Keby to teda bolo citované ukončením prvej
triedy, potom by deti, ktoré nedochodia do školy,
tento príspevok poberali len do šesť rokov. Myslím,
že túto hranicu treba stanoviť na 18 rokov, alebo
na nejaký vek, do ktorého by mali rodičia
týchto detí príspevok poberať.
Ďalej k návrhu zákona o rodinnom príspevku.
Tento zákon sleduje vrátenie dieťaťa do
rodiny. Ako detský psychiater by som chcel toto podtrhnúť.
Denne sa stretávam s deťmi, ktoré sú
psychicky deprimované a ktoré boli vychovávané
v štátnych sirotincoch - jasliach. Myslím,
že z týchto dôvodov, keď je tendencia vrátiť
dieťa do rodiny, budem za tento návrh hlasovať.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
S technickou poznámkou se přihlásila paní
poslankyně Šormová.
Poslankyně SL R. Šormová: Chtěla bych
upozornit kolegyně a kolegy, kteří navrhují
další změny k § 2, které se týkají
doby, po kterou by tento příspěvek pobírali
rodiče postižených dětí, že
pokud jsem to správně pochopila, a tímto
se také dotazuji pana poslance Šolce, že jeho
návrh toto zahrnoval. Pokud by tam bylo stanoveno, že
příspěvek rodičům postižených
dětí náleží do ukončení
prvního roku školní docházky, pak by
to znamenalo, že děti, které byly povinné
školní docházky zproštěny, že
by zde věkové omezení nebylo. Proto se mi
zdá, že jsou v tomto směru bezpředmětné
další návrhy.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Poprosím nyní poslance Michala Kováče,
aby přednesl svůj příspěvek.
Poslanec SN M. Kováč: Vážený
pán predsedajúci, vážené kolegyne,
vážení kolegovia, chcel by som sa vyjadriť
k návrhu pána dr. Molnára - po tichej dohode
s poslancami okolo mňa si myslím, že tento
návrh by mal byť zahrnutý do nášho
stanoviska. Navrhujeme teda podporiť tento návrh a
od- porúčam, aby, keď sa matka alebo rodičia
rozhodnú starať o dieťa, bez toho, aby bola matka
zamestnaná, aby sa to zahrnulo do odpracovaných
rokov pre dôchodkové poistenie. Môj návrh
je do 15 roku posledného dieťaťa v rodine. Tento
vek by sa mal ešte prekonzultovať. Navrhujem, až
skončíme túto rozpravu, aby sa legislatívno-právny
výbor odobral toto prerokovať a my by sme mohli pokračovať
ďalej a potom by nám k tomu dali svoje stanovisko.
Stálo by to za úvahu, aby sme toto zvážili.
Ďakujem.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Já stále ještě neztrácím
naději, že tento bod projednáme. Z technickou
poznámkou se přihlásil poslanec Ransdorf.
Poslanec SN M. Ransdorf: Pane předsedající,
myslím, že by bylo dobré, aby všichni
poslanci, kteří navrhují pozměňovací
návrhy okamžitě předkládali formulace
svých pozměňujících návrhů,
aby se tak naše jednání netříštilo.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. Dále je přihlášen poslanec
Kakačka.
Poslanec SL J. Kakačka: Vážený pán
predsedajúci, vážené poslankyne, vážení
poslanci, to, o čom sa dnes bude rozhodovať, o zákone
o rodičovskom príspevku, je veľmi dôležité
pre budúce časy tohto štátu. Prečo?
Preto, že rodina je bunka spoločnosti. A aká
je rodina, taká je celá spoločnosť.
Myslím, že v § 7, keby sa suma 900 Kčs
zvýšila na 1 200 Kčs, bol by tu ľudský
činiteľ, o ktorom som hovoril, ktorý v tom
ekonomickom scenári dá pokojnú atmosféru
do všetkých našich rodín a táto
spoločnosť pôjde dopredu, pretože pôjde
o spravodlivý faktor. Dobre vychované dieťa
je základom pre člena tejto spoločnosti a
opakujem, že sa to nedá zaplatiť nijakými
peniazmi. Keď by to nemohlo byť 1 200 Kčs, nech
je to ale suma vyššia než 900 Kčs. Ďalej
podporujem návrh poslanca Molnára.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji. S technickou poznámkou se přihlásil
pan poslanec Rašev.
Poslanec SN P. Rašev: Vážené kolegyne,
vážení kolegovia, začínam dostávať
nepríjemný pocit, a síce v tom, že nerokujeme
o rodičovskom príspevku, ale začíname
si politicky naháňať body pre svoje politické
stany. (Potlesk.) Slovenská národná strana
1 000 Kčs, komunisti volili vyššiu sumu 1 100,
KDÚ 1 200 Kčs. A neviem, prečo by VPN nemohla
navrhnúť aspoň 1 800, aby to u voličov
vyhrali. Isteže, všetci máme záujem, aby
sme maximálne vyšli rodičom v ústrety,
ale keď sa pozriem na pána ministra Millera, ako po
každom zdvihnutí tejto sumy šedivie, potom neviem,
odklial na to máme vziať. Zrejme tento ekonomický
výpočet niekto urobil a je v hraniciach únosnosti
pre našu ekonomiku v súčasnom stave. Nežeňme
to ďalej podľa našich zbožných želaní,
ale buďme trochu reálni. (Potlesk.)