Pane předsedo, hovořila jsem o potřebě
jednoty. Výhody takové jednoty nejlépe ilustruje
reakce celého světa na iráckou invazi do
Kuvajtu. Právě Československo jistě
nepotřebuje připomínat, že národům
se musí stavět proti tyranům a musí
tak činit bezodkladně.
Na rozdíl od roku 1938 reagovaly Spojené státy,
Evropa a vlastně celý další svět
na agresi Saddáma Huseina obdivuhodnou ukázkou jednoty.
Rada bezpečnosti OSN jednala rychle a účinně
tak, jak si to představovali její zakladatelé.
Před několika dny jsme sledovali prezidenta Spojených států a prezidenta Sovětského svazu, jak společně v Helsinkách požadovali odchod Iráku a znovunastolení kuvajtské právoplatné vlády. Tato nová ochota ke společnému jednání představuje velikou naději pro příští mír, zvláště zde, v Evropě.
Pane předsedo, je to pro mne čest, že jsem
byla pozvána, abych k vám promluvila. Mohla bych
pokračovat a hovořit ještě dlouho, ale
jako členka parlamentu znám velmi dobře přednost
krátkých projevů. (Potlesk.) Dovolím
si proto vyjádřit poslední myšlenku.
Za uplynulých 40 let jsme si zvykli na rozdělenou
Evropu, v níž se nic velkého neměnilo.
Měli jsme velmi málo podnětů ke konstruktivnímu
a odvážnému přemýšlení
o budoucnosti našeho kontinentu. Nyní jsme k tomu
náhle dostali příležitost. Ale udělejme
to tak, aby to odpovídalo evropským tradicím
a ne podle nějaké abstraktní intelektuální
koncepce.
V době, kdy byl svět rozdělen na velké
říše - Čínu Sungů, Otomanskou
říši, Říši Mongolů
- vyrůstali v Evropě malé státy, někde
na základě měst, jindy království.
Zatímco říše, o kterých jsem
hovořila, vládly tvrdou pěstí, všem
svým lidem rozmanitost právě těchto
malých států položila základ
velkým uměleckým a intelektuálním
hodnotám renesance, její industriální
revoluce, její lásky pro svobodu.
Tradice Evropy je tradicí zvídavého ducha,
v umění, vědě i v politice, projevujícího
se ne formou suchopárné či destruktivní
kritiky, nýbrž hledajícího pozitivní
odpovědi. Tento duch rozmanitosti, lásky ke svobodě
a spravedlnosti, rozmanitosti spíše než monotonie,
aktivního rozhovoru spíše než pasivního
přijímání, je součástí
československé historie. Bylo to tady v roce 1618
stejné jako v roce 1968 a v roce 1989. Uchovejme si tedy
naši rozmanitost. Dodává životu barvu,
originálnost a smysl
Buďme jednotní. Ne ve vytváření nových byrokratických říší, ale
svou příslušností k demokracii a vládě
práva ve snaze uchovat evropské dědictví,
ve svém odhodlání, abychom již nikdy
nebyli svědky Evropy rozdělené do dvou nepřátelských
táborů.
Pane prezidente, hovořila jsem dnes o nové Magně
Chartě pro Evropu. To je naše Magna Charta, sepsaná
před téměř 800 lety, která
řešila problémy své doby praktickým
způsobem a poskytla právní nápravu
nespravedlnostem feudálního řádu.
Ale jazyk, jímž byla napsána, ovlivnil celé
další generace. Vyjádřil slovy ducha
svobody pro jednotlivce, který od té doby nepřestal
působit na náš lid.
V článku 39, který je snad ze všech
nejdůležitější, najdeme záruku
svobody podle zákona, a tam se praví (je to téměř
800 let staré): "Žádný svobodný
člověk nemůže být zatčen,
uvězněn, postaven mimo zákon, vyhnán
či jakkoli poškozen a nebudeme proti němu postupovat
ani ho pronásledovat jinak , než na základě
právoplatného rozsudku jemu rovných a podle
zákona země." (Potlesk.)
Tato slova se ozývala po staletí a jejich neustálé
opakování významně napomohlo formování
naší národní povahy. Vy sám jste
pane prezidente řekl, že Magna Charta byla zdrojem
inspirace Charty 77 a vašeho dlouhého boje za lidská
práva v Československu. Ráda bych dnes předala
faksimile Magny Charty vám, pane prezidente, jako projev
úcty k úloze, kterou jste Vy a mnoho dalších
mužů a žen nebojácného ducha a
neochvějné odvahy sehráli při přeměně
Vaší země, a vaším prostřednictvím
českému a slovenskému lidu, které
tímto vítáme při jejich návratu
do rodiny svobodných národů, do rukou tohoto
Federálního shromáždění,
nyní, když se vy, zvolení zástupci svého
lidu, pouštíte do velikého úkolu vybudovat
trvalou svobodu a demokracii ve vaší milované
zemi. (Dlouhotrvající potlesk - shromáždění
povstává..)
Předseda FS A. Dubček: Vážené
Federálne zhromaždenie, dovoľte, aby som poďakoval
ministerskej predsedníčke pani Margaret Thatcherovej.
Naše úsilie o vytvorenie spoločnosti slobodných
ľudí a demokratických inštitúcií
v spoločnom federatívnom štáte oboch
našich národov Čechov a Slovákov a ostatných
národností nachádza v historických
skúsenostiach Anglicka nové podnety. Mnohoročné
tradície britskej demokracie majú aj naďalej
vplyv na usporiadanie našich vecí spoločných.
Vo vašich slovách a vašich bohatých skúsenostiach
nachádzame veľa poučného.
Vážená pani Margaret Thatcherová, som
srdečne rád a považujem za šťastnú
zhodu okolností, že som vás mohol privítať,
ako prvú britskú návštevu na tejto úrovni
v našom parlamente. (Potlesk.) Prial by som si, aby Vaša
návšteva v našom parlamente bola začiatkom
novej etapy česko - slovensko - britskej spolupráce.
Na to nech nám slúži i Magna Charta, ktorú
ste dnes odovzdali.
Prajem Vám osobne a Vašim prostredníctvom všetkému
ľudu Veľkej Británie iba všetko dobré.
Máte u nás úctu a vrelé sympatie.
Pre nás nie ste železná dáma, pre nás
ste milá pani Margaret Thatcherová. (Dlouhotrvajúci
potlesk.)
(Řízení schůze převzal místopředseda
FS a předseda SL R. Battěk)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Přerušuji naše jednání na 15 minut.
(Jednání přerušeno v 10.05 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 10.35 hodin.)
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, pokračujeme v našem jednání.
Měli bychom dokončit naše projednávání
tisku 95 o vytvoření komise poslanců k přípravě
nové ústavy.
Vyslechli jste návrhy, které zde proběhly
na jmenování poslanců do jednotlivých
komisí za českou a slovenskou část.
Než budeme hlasovat, je zde ještě přihláška
poslance Karola Stomeho.
Poslanec SN K. Stome: Pane předsedající,
dámy a pánové, jedná se o závažnou
otázku, totiž o zřízení komise
k přípravě nové ústavy.
Bylo domluveno, že jednotlivé politické síly
a strany nominují své reprezentanty a toto jednání
proběhlo v klubech a bylo vzato na vědomí
všemi poslanci.
Nyní se vyskytl návrh, aby jeden člen takto
nominovaný byl nahrazen někým jiným.
Já bych chtěl upozornit na dva aspekty této
věci. Samozřejmě, že máme možnost
vytvořit komise a jednací řád to zná
v § 94, stejně jako výbory, a můžeme
to udělat jednak sněmovnami, jednak výbory,
které fungují podle jednacího řádu.
Na druhé straně musíme uvážit,
jaké má být složení těchto
lidí. Každý poslanec má právo
mluvit k projednávané věci podle § 17
a samozřejmě každý má právo
podle § 18 odst. 1 na pozměňovací návrh
a tady je možno v krajním případě
připustit i to, aby se hovořilo o takto nominovaném
kandidátu jako o jednotlivci a konec konců by se
muselo hlasovat i jednotlivě o každém členu.
Já jsem ale chtěl říci jinou věc
jako druhou. My máme ve všech tradičních
parlamentech také určité uzance, určité
uzance vzájemných vztahů a vazeb a já
bych prosil o zamyšlení, zda toto není ten
případ, kdy v případě složení
této komise bychom se měli obrátit k těmto
uzancím a vazbám, abychom fungovali jako dělné
těleso, a neměli bychom využít §
18 odst. 5 a vzít zpět návrh na změnu
v té komisi od Slovenské národní strany
na jejího reprezentanta, jak tady odezněl. Já
se domnívám, že by to bylo velice užitečné,
abychom nemuseli absolvovat ono, mírně řečeno,
nedůstojné martýrium jednotlivých
hlasování k této otázce. Děkuji
vám za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu poslanci Stomemu. Prosím, je k tomu
návrh, pane poslanče?
Poslanec SL K. Novosád: Svůj návrh beru zpět.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Já vám děkuji. Myslím i za ostatní.
Pokud souhlasíte a nemáte námitky proti tomu,
abychom hlasovali o složení ústavní
komise jako celku, přikročili bychom k hlasování.
Vidím, že žádné nesouhlasné
pohyby ani hlasy se neozvaly, proto přistoupím k
hlasování o ustavení komise Federálního
shromáždění; za českou část
jsou navrženi tito poslanci: Battěk, Kroupa, Kessler,
Sokol, Masopust, Tomis, Benda. Za slovenskou část:
Šútovec, Valko, Vosček, Benčík,
Novický, Dubček, Roman.
Budeme hlasovat nejprve ve Sněmovně národů
vcelku. Táži se poslanců Sněmovny národů,
kdo souhlasí s takto navrženými komisemi, nechť
zmačkne knoflík, drží ho více
než jednu sekundu a zvedne ruku! Prosím, hlasujte!
(Hlasuje se.) Děkuji.
Kdo je proti? Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? Děkuji.
Návrh ve Sněmovně národů byl
odsouhlasen.
Prosím, aby teď hlasovali poslanci ze Sněmovny
lidu. Kdo z poslanců je pro takto navrženou komisi,
nechť, zvedne ruku a zmačkne knoflík! (Hlasuje
se.) Děkuji.
Kdo je proti? Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? Děkuji.
Je to rozdíl dvou hlasů. Lze konstatovat, že
i v tomto případě poslanci Sněmovny
lidu komisi schválili.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 33, SL
č. 59, SN č. 60)
Tím lze považovat tento bod našeho jednání
za ukončený. Současně vás ale
musím zklamat v tom, že nedodržíme uvedený
pořad, protože naléhavých osobních
záležitostí členů Federální
vlády je tolik, že bychom měli být povinni
jim vyjít vstříc, protože zastupují
naše zájmy.
Rozhodli jsme nejprve projednat
Vládní návrh zákona o rodičovském
příspěvku, tisk 59.
Je zde přítomen Petr Miller, který by k tomuto
bodu přednesl zprávu. Prosím, aby se ujal
slova. Ještě dodávám, že zpravodajská
zpráva výborů Sněmovny lidu a Sněmovny
národů je tisk 108.
Ministr práce a sociálních věcí
ČSFR P. Miller: Vážený pane předsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, v souladu s programovým prohlášením
předkládá vláda ČSFR ve Federálním
shromáždění návrh zákona
o rodičovském příspěvku, který
má nahradit dosud platný zákon o mateřském
příspěvku z roku 1971. Jde o nově
koncipovanou sociální dávku, která
má částečně nahradit příjem
ze zaměstnání toho z rodičů,
který bude osobně pečovat o malé dítě
a ztratí proto svůj příjem.
Pojetí rodičovského příspěvku
a jeho postavení v systému společenské
pomoci rodinám s dětmi jejíž součástí
připravované sociální reformy, která
by měla působit jako zajišťovací
a ochranný mechanismus při ekonomické přeměně
naší společnosti.
V navrhované koncepci rodičovského příspěvku
se upouští od dosavadní propopulační
funkce dávky. Příspěvek se bude poskytovat
v jednotné částce bez ohledu na počet
dětí, o něž bude v rodině pečováno.
Pokud jde o sociální aspekt zvýhodnění
rodin s více dětmi, jsou k tomu účelu
určeny jiné peněžité dávky,
a to přídavky na děti, které jsou
odstupňovány podle počtu dětí
v rodině.
Návrh zákona ponechává i nadále
dosavadní vazbu nároku na příspěvek
na zajištění celodenní osobní
a řádné péče o dítě.Tímto
opatřením chce stát i nadále ovlivňovat
a podporovat základní funkci rodiny při péči
o zdravou výchovu dětí. Záměrem
navrhovaného zákona je významně zkvalitnit
dosavadní dávku. Navrhuje se jednat o její
podstatné zvýšení, a to ze 600,- Kčs
měsíčně při péči
o jedno dítě na 900,- Kčs měsíčně.
Jinak k prodloužení doby jeho poskytování
při péči o jedno dítě z dosavadního
jednoho roku do tří let věku dítěte.
Tato úprava výrazně zlepšuje materiální
podmínky při osobní péči rodiče
o nejmenší děti a doba pobírání
rodičovského příspěvku se dostává
do souladu s délkou mateřské dovolené
podle pracovně právních předpisů.
Pokud jde o navrhovanou výši ve vztahu k dosavadní
úpravě, která umožňovala v jednom
případě poskytovat vyšší
částku než 900,- Kčs, to je 1 300,-
Kčs při současné péči
o tři a více dětí do tří
let věku, ponechává se, v zájmu právních
a sociálních jistot, přechodné ustanovení
návrhu zákona dosavadní výše
pro nároky nabyté před účinností
nové úpravy.
Jak už z nového názvu příspěvku
vyplývá, návrh zákona umožňuje
právo volby matky nebo otce pečovat o dítě
místo výkonu zaměstnání. Záměrem
této úpravy je především zrovnoprávnění
obou rodičů při výchově dětí
a dále vytvoření předpokladů
k vyřešení možných sociálních
situací rodin v souvislosti s pohybem pracovních
sil a pracovního uplatnění jednoho z rodičů.
V předloženém návrhu úpravy rodičovského
příspěvku se zohledňuje zvláštní
sociální a ekonomická situace rodin se zdravotně
postiženými dětmi.
Navrhuje se prodloužit dobu poskytování příspěvku
až do šesti let věku dítěte, pokud
půjde o postižené dítě, které
vyžaduje mimořádnou péči zvláště
náročnou. O stavu a intenzitě postižení
dítěte pro účely přiznávání
příspěvku budou rozhodovat příslušné
státní orgány sociálního zabezpečení,
to je správy sociálního zabezpečení.
Rodičovský příspěvek bude poskytován
i za předpokladu, že dítěti bude věnována
osobní celodenní a řádná péče
ze strany jednoho z rodičů.
S ohledem na současnou ekonomickou situaci mladých
rodin s malými dětmi se navrhuje umožnit získání
doplňkového příjmu do rodin s výdělečnou
činností malého rozsahu. To je sice prolomení
uvedené základní zásady, mzda nebo
sociální příjem, avšak je to
v takové míře, která ještě
neznamená popření této zásady.
Rozsah pracovní činnosti se navrhuje litovat pracovním
úvazkem vyjádřeným buď dvěma
hodinami sjednané práce denně nebo v případech,
kdy nedochází ke sjednávání
práce formou pevně stanoveného úvazku,
na přiklad u samostatné výdělečné
činnosti nebo v uměleckých povoláních
s výdělkem 800,- Kčs měsíčně,
což představuje cca čtvrtinový výdělek
v národním hospodářství.
Připuštění většího
rozsahu výdělečné činnosti
by znamenalo porušení uvedeného základního
poslání a účelu dávky bylo
by v rozporu s podmínkou zavedení osobní
péče.
Dále se v návrhu zákona ponechává
zvýšená ochrana státu o osamělé
rodiče pečující o malé děti.
Těmto rodičům se umožňuje výdělečná
činnost bez omezení za předpokladu, že
nebudou pro své děti používat kolektivní
zařízení, jesle nebo mateřské
školy. Takový rodič musí zajistit potřebnou
péči jinou osobou.
Další navrhované změny mají už
jen dílčí charakter. Například
se navrhuje prodloužit lhůtu v zániku nároku
na rodičovský příspěvek z jednoho
roku na tři roky obdobně, jak to bylo provedeno
v prvním pololetí letošního roku v oblasti
nemocenského pojištění. Ve výši
příspěvku, jak už bylo uvedeno, dochází
ke zvýšení proti dosavadnímu stavu o
300,- Kčs měsíčně.
Realizace návrhu zákona předpokládá
výrazné zvýšení výdajů,
a to z dosavadních 1,8 miliardy Kčs ročně
na 4,3 miliardy Kčs. Jde o nárůst 2,5 miliardy
korun. Tato částka představuje v současné
době reálné maximum, které lze nyní
ze státních prostředků vynaložit.
Zvýšení rodičovského příspěvku
ještě o další částky, například
o 300,- Kčs na 1 200,- Kčs měsíčně
by si vyžádalo značný nárůst
finančních nákladů, a to při
zvýšení na 1 200,- Kčs měsíčně
nikoliv 2,5 miliardy korun ročně nýbrž
cca 4,5 miliardy korun ročně. Přitom tyto
náklady by nebyly kompenzovány částečným
snížením výdajů na mateřské
školy, ale na podporu při ošetřování
člena rodiny.
Předpokládá se, a vláda ČSFR
k tomu tak přistupovala, že realizace všech navrhovaných
opatření by měla přispět ke
zlepšení zdravotního stavu dětí
a sociální situace rodin s malými dětmi.
Současně se předpokládá, že
nová úprava této dávky se projeví
také ve snížení počtu dětí
v jeslích, mateřských školách
a jiných obdobných zařízeních
i v žádoucím prodloužení intervalu
mezi jednotlivými porody. Účinnost předloženého
zákona je navrhována od 1. října 1990.
Návrh zákona o rodičovském příspěvku
byl projednán v některých výborech
Federálního shromáždění.
Se změnami doporučenými ve společné
zprávě výborů navrhuji vyslovit souhlas.
Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SL R. Battěk:
Děkuji panu ministrovi Petru Millerovi. Konstatuji, že
návrh projednaly výbory sociální a
kulturní, pro plán a rozpočet a ústavně
právní Sněmovny lidu a Sněmovny národů.
Prosím nyní společnou zpravodajku výborů
Sněmovny lidu, paní Mahulenu Čejkovou, aby
přednesla zpravodajskou zprávu. (Poslankyně
Čejková přichází a něco
předsedajícímu sděluje. ) Po krátké
konzultaci s paní poslankyní jsme se dohodli, že
první zpravodajskou zprávu přednese společný
zpravodaj výborů Sněmovny národů
poslanec Marián Farkaš.