28. společná schůze SL a SN 17. 9. 1990
2. den - pondělí 17. září 1990
(Pokračování schůze v 10.00 hodin)
Přítomno: | 133 poslanců Sněmovny lidu |
68 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
68 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Omluvení poslanci:
Sněmovny lidu:
Bartončík, Dlouhý, Gyimesi, Honner, Jambor, Kavan, Knažko, Korman, Kučera S., Langoš, Minika, Nazari, Richterek, Sahligerová, Schneider, Zán
1 poslanec rezignoval
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Gandalovič, Hradílek, Kaplanová, Maštálka,
Motyčka, Sláma, Sokol
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
Bugár, Kováč, Mečiar, Rajczy, Slota, Šebej
1 poslanec rezignoval
(Jednání zahájil předseda FS A. Dubček)
Předseda FS A. Dubček: Vážené
Federálne zhromaždenie, vo štvrtok, 13. septembra,
sme začali rokovanie 6. spoločnej schôdze
Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho
zhromaždenia a dnes pokračujeme podľa schváleného
programu.
Všetkých vás srdečne vítam. Osobitne
vítam prezidenta Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky pána Václava Havla (potlesk), členov
federálnej vlády na čele s Mariánom
Čalfom. (Potlesk.).
O slovo požiadal pán prezident Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky, prosím, aby sa ujal slova.
Prezident ČSFR V. Havel: Pane předsedo, paní
poslankyně, páni poslanci, letní porady našich
tří vlád o dalším rozdělování
kompetencí mezi republikami a federací rozčeřily
hladinu našeho veřejného života a vyvolaly
různé dohady, různé nedorozumění,
různá podezření a občas i obavy
o budoucnost našeho federativního státu. Zdá
se mi, že je za této situace mou povinností
předstoupit znovu před vás a zamyslet se
z této tribuny nahlas nad povahou, perspektivami naší
společné republiky. Nepůjde o žádnou
odbornou přednášku, ale spíš jen
o několik všeobecných postřehů
a úvah.
Obecný dojem, že hlavním iniciátorem
a hlavním motorem diskusí o novém rozdělení
kompetencí byla slovenská vláda, je pravděpodobně
oprávněný. Domnívám se, že
tato iniciativa slovenské vlády má své
hlubší příčiny.
Snad tyto příčiny osvětlí několik
okolností, které se tu pokusím stručně
charakterizovat.
- Nepočítáme-li krátkou a smutnou periodu tisovského Slovenského státu, neměl slovenský národ po dlouhá staletí nikdy vlastně možnost jakýmkoli způsobem politicky či státoprávně uplatnit svou národní svébytnost a jakkoli zviditelnit na mezinárodní scéně svou existenci. Ve dvacátém století měl třikrát reálnou naději, že se tato jeho přirozená tužba naplní, a třikrát byl hořce zklamán. Poprvé se tak stalo krátce po vzniku našeho novodobého demokratického státu, kdy se rozporu s původními dohodami mezi Čechy a Slováky, postupně prosadila nešťastná idea jediného československého národa. Podruhé byly tyto naděje zklamány po druhé světové válce, kdy byly původní ideje o poválečné struktuře našeho státu opět rychle opouštěny, aby posléze zvítězil tuhý centralismus komunistické moci s takzvaným asymetrickým modelem státního uspořádání. Potřetí byly tyto naděje zklamány po roce 1968, kdy se Československo proměnilo sice formálně ve federaci dvou národních republik. ale tato federace se záhy stala jen jinou administrativní formou téhož totalitního centralismu, který byl charakteristický pro léta předchozí. Lze se Slovákům divit, že po tomto trojím zklamání nechtějí být zklamáni počtvrté? Lze se jim divit, když je vše federální tak zřetelně poznamenáno předchozími trpkými zkušenostmi? Lze se jim divit, že postupují důrazně a že odmítají kompromisy?
- Centrum totalitní moci bylo pochopitelně ve federálních strukturách. Dík tomu je vysoký stupeň nedůvěry Slováků k federálním institucím, geograficky jim navíc dost vzdáleným, víc než srozumitelný: totalitní centralismus splývá ve slovenském povědomí s federálností a snaha přenést maximum kompetencí na republikovou úroveň je vlastně také výrazem snahy rozbít obruče centralismu.
- Hlavním městem naší federace je Praha a v Praze tudíž po desítiletí sídlily všechny mohutné federální instituce se svými byrokratickými aparáty. Dosavadní způsob bytí naší federace - nazírán slovenskýma očima - měl tudíž podobu čirého pragocentrismu a celá federace se leckterému Slovákovi mohla právem jevit jako podnik povýtce český či pražský. Tak se ostatně mohla jevit i četným obyvatelům Brna či Olomouce.
Přihlédneme-li ke všem těmto okolnostem,
pochopíme energii, s níž slovenská strana
žádá tak rychlý přechod mnoha
pravomocí z federální úrovně
na úroveň republikovou. Myslím, že většina
jejích požadavků je oprávněná.
Ta část, která by mohla způsobit nemalé
komplikace nám všem, je na pozadí toho, co
jsem před chvílí řekl, nepochybně
aspoň psychologicky pochopitelná.
Je-li pro slovenské ovzduší charakteristická
určitá netrpělivost a zvýšená
starost o to, aby touhy slovenského národa po svébytnosti
nebyly znovu zklamány, pak pro české prostředí
je naopak příznačné, že se problémem
přerozdělení kompetencí příliš
netrápí, nikterak na ně nepospíchá
a spíš se jen podivuje netrpělivosti slovenské,
kterou má občas dokonce sklon vnímat nebo
interpretovat jako podvědomé či vědomé
úsilí o dezintegraci naše společného
státu. Toto české sociální
klima má rovněž svou docela srozumitelnou příčinu:
v Čechách a zvláště v Praze už
tradičně splývá vědomí
české s vědomím československým,
jedno od druhého není dostatečně oddělováno,
dík čemuž se Češi cítí
být strukturami československými daleko méně
ohrožováni. V jistém smyslu vnímají
bezděky mnozí Češi československou
státnost, ať už má podobu federativní
či nikoli, opravdu jako do značné míry
věc svou, totiž českou. Kolik z nás
- Čechů - mluví například zcela
automaticky o československých penězích
jako o penězích českých!
Nic zlého tím sice nemyslíme, ale cosi to
o našem zdeformovaném vnímání
přeci jen vypovídá. Tento paternalistický,
ba někdy až přezíravý vztah k
slovenskému národu, přilévá
přirozeně jen oleje do ohně slovenské
netrpělivosti a nedůvěry, ne-li přímo
slovenského nacionalismu. Takže hrozí nebezpečí
jakéhosi začarovaného kruhu: čím
víc a rychleji stupňuje slovenská strana
své požadavky, tím víc se tomu česká
strana diví, a čím se tomu česká
strana diví, tím zřetelněji provokuje
některé slovenské kruhy ke stupňování
jejich požadavků, které posléze přestávají
být diktovány praktickou úvahou a ztělesňují
jen poněkud iracionální vůli získat
maximu pravomocí do vlastních rukou.
Na adresu české vlády a českého
premiéra jsou přitom občas snášeny
výtky, že slovenským nárokům
příliš ustupují, že jsou v defenzívě
a že vlastně jen pomáhají slovenské
reprezentaci oslabovat federální instituce a vůbec
naši federaci. Myslím, že tyto výtky jsou
nespravedlivé. Český premiér velmi
správně cítí, že hlavním
úkolem české reprezentace je budování
české státnosti a oddělování
českého povědomí od povědomí
československého Správně cítí,
že autentickou federaci a společné povědomí
československé státnosti lze budovat jen
na základě dvou rovnocenných a rovnoprávných
státností a že české přisvojování
si všeho československého je přesně
tím, co autentickou federaci může jedině
ohrožovat. Tento správný důraz na českou
státnost a republikové pravomoce je ovšem paralelní
s analogickou vůlí reprezentace slovenské,
dík čemuž může vznikat optický
dojem, že dvě národní republiky chtějí
společně oslabovat federaci, nebo že se dokonce
vzájemným jednáním proti ní
jaksi spolčují. Je-li slovenská vláda
z důvodů, o nichž jsem mluvil, o něco
energičtější, pak se opravdu může
někomu jevit česká vláda jen jako
její slabší sekundant. Takový pohled
ovšem prozrazuje malé pochopení podstaty věci.
Podle mého mínění nebezpečím
pro naši federaci není vůle dvou republik po
větší míře pravomocí a
přímé vzájemné jednání
republikových institucí, a tím méně
zdánlivá slabost jednoho partnera ve srovnání
s partnerem druhým. Nebezpečí vidím
v něčem jiném. Pokusím se vysvětlit
v čem.
Reprezentace našich dvou republik oprávněně
znovu a znovu zdůrazňují, že federativní
svazek vzniká vždycky z dobrovolné vůle
a z dohody jeho účastníků a že
federální struktury mají plnit jen ty funkce,
které jim sdružující se státy
daly. Přesně tak vznikly před více
než dvěma sty lety Spojené státy americké,
tento první federativní útvar v historii:
třináct amerických států se
tehdy dohodlo na tom, že určité okruhy státních
funkcí postoupí vzniklé federaci. l Československo
vzniklo původně z dohody našich dvou národů,
byť ještě ne jako federativní. Pokoušíme-li
se dnes budovat to, čemu říkáme autentická
federace, musíme skutečně vyjít z
historické dohody našich dvou národů
v roce 1918 a dál ji rozvíjet přesnějším
vymezováním funkcí, kterou oba národy
- dnes dvě národní republiky - delegovaly
a dále hodlají delegovat na společný
stát. Metaforicky by se dalo říct, že
původní smlouvu dnes novelizujeme. Potud je všechno
v pořádku, přímé jednání
republikových vlád je legitimním počátkem
této "novelizace" a já osobně proto
v těchto jednáních, byť by třeba
byla i jakkoli dramatická a kontroverzní, nespatřuji
nic nebezpečného.
Kdo však řekl "a", musí říct
i "b". Určité nebezpečí
spatřuji v tom, že neustálým zdůrazňováním
a opakováním "a" se povážlivě
zapomíná na "b".
Co je tímto "b"?
Je a musí jím být respekt k dosažené
dohodě, identifikace s ní a jasné vědomí
její závaznosti. Když jsme se jednou dohodli
na společném soužití ve federativním
státě, znamená to, že i tento federativní
stát musíme brát za svůj a identifikovat
se s ním jako se svým společným dílem
i úkolem. (Potlesk.) Současná situace o rozdělování
pravomocí ve mně občas vyvolává
nedobrý pocit, jako by obě naše republiky bezděčně
chápaly federaci jako jakési nutné zlo, totiž
jako pouhý nepříjemný deštník,
který musí z určitých mezinárodně-meteorologických
důvodů společně držet nad hlavou,
aby nezmokly. (Potlesk.) Občas se téměř
zdá, jako by pro ně federace byla jejich společným
nepřítelem, jakousi nepříjemnou komplikací
na jejich cestě k svébytnému rozvoji; někdy
to dokonce působí tak, jako by tu byly dvě
plnohodnotné národní republiky, patřící
jejich národům a národnostem a kdesi ve vzduchoprázdnu
nad nimi jako by se vznášela federace, která
nepatří nikomu.
Český premiér měl pravdu, když
řekl, že tu existuje český a slovenský
národ, ale žádný národ federální.
Já bych k tomu ovšem dodal, že i když není
žádný federální národ,
je tu nepochybně "federální lid"
a patnáct a půl miliónu občanů
naší federativní republiky, kteří
si svobodně zvolili za svého nejvyššího
představitele vás, tedy Federální
shromáždění. A že z týchž
voleb vzešla i federální vláda, o které
věru nelze říct, že by trčela
někde ve vzduchoprázdnu a nikoho nereprezentovala.
(Potlesk.) Je přece naopak nejvyšším orgánem
výkonné moci v naší federaci!
Identita každého z nás je složena z více
vrstev. Cítíme ji v příslušnosti
k naší rodině, k našemu povolání,
k naší obci, k našemu národu, k našemu
státu jako celku, k Evropě. A cítí-li
se občan Kalifornie být Kaliforňanem, pak
to neznamená, že se necítí být
zároveň Američanem. Delegování
určitých funkcí z nižšího
útvaru na útvar vyšší neznamená
jen jakési okleštění útvaru nižšího,
tedy cosi negativního, ale znamená to zároveň
veskrze pozitivní účast na útvaru
vyšším. Dovolte mi přirovnání:
je-li profesor biologie hrdý na přírodovědeckou
fakultu, na níž působí, a zároveň
na universitu, jejíž je tato fakulta součástí,
není v tom nic rozporného. Jen to zrcadlí
fakt, že zatímco práce fakulty přispívá
k dobrému jménu university, universita vytváří
zase výhodné prostředí pro rozvoj
fakulty. Podaří-li se nám vytvořit
analogickou situaci v našem státoprávním
uspořádání, pak můžeme
zcela přirozeně zakoušet s hrdostí současně
svou identitu národní - ať už českou
či slovenskou - i svou identitu státní, totiž
československou.
Federace není ani trik, který si vymysleli Češi
na Slováky, ani jakási hloupá komplikace,
která se plete do cesty šťastnému životu
Čechů i Slováků, ale je to naopak
náš společný úkol, naše
společné dílo, kus naší nescizitelné
identity, je to vlastnictví nás všech, československých
občanů, ať už jsme Čechy, Slováky,
Maďary, Rusíny, Rómy, Poláky či
Němci, anebo, ať se cítíme být
Moravany či Slezany. (Potlesk.)
Zpopulárnělo heslo, že silné republiky
tvoří silnou federaci. Ano, zajisté. Ale
jen za předpokladu, že pro to něco udělají,
totiž, že i tento federativní svazek vezmou za
svůj, identifikují se s ním, respektují
ho jako společný výtvor, který je
třeba pěstovat, kultivovat, dotvářet,
zdokonalovat, a který je třeba - v neposlední
řadě - mít i trochu rád. (Potlesk.)
Dovolte mi abych v této souvislosti sám za sebe
zdůraznil, že slib, který jsem slavnostně
složil do vašich rukou, totiž že budu chránit
Ústavu a celistvost federativního státu našich
národů a národností, hodlám
bezezbytku splnit. (Potlesk.)
Je pochopitelné, že v době, kdy budujeme vskutku
demokratický stát, vskutku autentickou federaci
a kdy usilujeme o obsáhlou decentralizaci všech oblastí
společenského života, vystupují do popředí
především ty kompetence, které chtějí
republiky, případně nižší
regionální útvary právem vyvlastnit
centru. Oč více se však toto téma dnes
ocitá v popředí, o to více je zapotřebí,
abychom nezapomínali na nutnost nově budovat i všechny
orgány naší federace, hledat jejich nové
funkce, vymezovat nově jejich obsah a totožnost a
respektovat je podobně jako občan Kalifornie i Texasu
respektuje pravomoc všech federálních institucí
Spojených států amerických. Při
této práci bychom měli čerpat ze zkušeností
pevných a fungujících federací, jako
jsou třeba Spojené státy americké
a neměli bychom ztrácet čas vynalézáním
vynalezeného.
Zač se tu přimlouvám, je zřejmé.
Za aktivní, tvůrčí a nebál
bych se říci vlastnický a vlastenecký
přístup nejen ke strukturám republikovým,
ale i ke strukturám federálním. Naší
vládou je jak vláda Pithartova či Mečiarova,
tak vláda Čalfova. Našimi parlamenty jsou jak
dvě národní rady, tak obě komory tohoto
Federálního shromáždění.
Naše zájmy, byť různě a jinak,
hájí a uskutečňují všechny
tyto instituce.
Oč běží, není tedy oslabování
federálních orgánů, nebo dokonce jejich
vyřazování ze hry. Chceme něco jiného:
budovat tyto orgány na principu naprosté rovnoprávnosti
obou republik, které se ve vlastním zájmu
shodují na jejich nezbytnosti, a co nejpraktičtěji,
nejsrozumitelněji a nejproduktivněji technicky rozdělit
pravomoce mezi ně a orgány republikové.
Nehodlám tu zacházet do detailů. To je úkolem
odborníků, vlád a zastupitelských
sborů. Chtěl bych se tu jen zmínit o základních
směrech, jimiž by měly zřejmě
všechny práce na struktuře kompetencí
jít. Myslím si, že mimo obrany státu,
jeho bezpečnosti, zahraniční politiky, měny,
ochrany hranic a dalších nesporných funkcí
federálního státu, by měly k federální
úkolům patřit rozhodující část
legislativy, vymezení práv a povinností občanů,
strategické rozhodování v oblasti politiky,
ekonomiky, ekologie i energetiky a nevyhnutelná část
řízení jednotných systémů.
Na úroveň republikovou naopak nepochybně
patří maximum správních funkcí,
od státní správy, otázek územního
členění a samosprávy, až po nutnou
míru řízení všech odvětví
hospodářského života, včetně
správy těch státních institucí,
které spolutvoří jednotné celostátní
systémy.
Při rozdělování kompetencí
musí být všechny centrální orgány,
tedy nejen orgány federální, ale i orgány
republikové, výrazně zmenšeny a odbyrokratizovány.
V demokratickém a decentralizovaném státě,
jehož ekonomika má být tržní, mohou
být mamutí řídící instituce,
včetně ministerstev, které mají mnoho
set zaměstnanců, navzájem si jen přidělávajících
práci a všem ostatním ztěžujících
život, nahrazeny podstatně menšími týmy
kvalitních odborníků. Dále musí
být federálnost federálních institucí
zdůrazněna všemi možnými a účelnými
způsoby, včetně toho, že se některé
z nich přestěhují na Slovensko či
Moravu. Pocit pragocentrismu by měl postupně ztrácet
své opodstatnění.
Domnívám se, že všechny práce na
přerozdělování kompetencí by
měly být neseny duchem hlubokého vzájemného
porozumění a tolerance a že by se měly
zcela přenést z terénu prestiže a nacionálních
emocí na terén konkrétních a odborných
úvah o tom, že je v tom kterém případě
vskutku funkční, účelné a pro
všechny prospěšné. Neměli bychom
tyto práce chápat jak boj o moc mezi republikami
a federací, ale jako hledání takových
vazeb, které budou nejlépe fungovat. Nejde přece
o to, kolika ministerstvy, úřady a pravomocemi se
mohou republiky a federace pyšnit, ale o to, aby náš
federativní stát i obě republiky, které
ho tvoří, co nejlépe fungovaly. (Potlesk.)
Mnohokrát jsem řekl, ba dokonce i dnes jsem to opakoval,
že budujeme vlastně znovu náš stát.
Myslím, že bych k tomu měl dodat přeci
jen jednu důležitou věc: tento stát
nebudujeme na zelené louce, ale na půdě mnoha
a mnoha historických, kulturních, hospodářských
a dalších daností. Kdybychom aspoň v
nejnutnější míře k těmto
danostem nepřihlíželi, byli bychom čirými
utopisty, kteří by velmi brzy zkrachovali.
Jednou z těch daností, v této souvislosti
obzvlášť důležitou, je okolnost,
ze náš stát, z hlediska mezinárodního
práva, má jednu jedinou a v podstatě nedělitelnou
politickou subjektivitu. Jsme světovými společenstvími
uznáni a respektováni jako suverénní
stát v těchto hranicích, které jako
celek dnes má, a jedině takto máme přístup
do nejrůznějších mezinárodních
institucí i do různých struktur integrujících
se do Evropy. Všechny mezistátní smlouvy, včetně
těch, které se týkají různých
státních úvěrů a stabilizačních
fondů, můžeme uzavírat jen jako takovýto
státní subjekt, který i výhledově
zaručuje svou subjektivitu a nezproblematizovanou a nedělitelnou
odpovědnost za své závazky. Musíme
samozřejmě v daleko větší míře
než dosud dbát o to, aby na mezinárodní
scéně bylo jasně vidět, že tento
stát je tvořen dvěma rovnoprávnými
národy a že jeho rovnoprávnými občany
jsou i příslušníci našich národnostních
menšin, zároveň ale bychom byli proti svým
nejbytostnějším zájmům, kdyby
toto úsilí mělo mít za následek
pochybnosti o naší státní integritě.
(Potlesk.)
Sjednocující se Evropa, v níž hrají
státní hranice menší roli a jejíž
státy, národy a země postupují stále
víc pravomocí nadnárodním celkům,
by se nám velmi těžko otevřela, kdyby
měla pochybnost o tom, že jako stát jsme schopni
ručit za svou integritu a z ní vyplývající
nedělitelnou odpovědnost. To, co tu říkám,
není účelová spekulace na obranu československé
státnosti, ale je to poukaz na základní pilíř
jakéhokoli partnerství, kterým důvěra
v identitu a odpovědnost druhého.
Ostatně nezdůrazňuji toto všechno náhodou
právě teď: velmi dobře vím, jak
poslední dobou rostou v mezinárodních politických
a hospodářský kruzích rozpaky z našich
leckdy žabomyších sporů, obavy z naší
neschopnosti garantovat svou státní integritu a
pochybnosti o naší vnitropolitické stabilitě,
v kterou tytéž kruhy donedávna ještě
pilně věřily. Mnozí investoři
odkládají už své investice, mnozí
se rozhodli vyčkávat. Myslím, že by
nikomu z nás - ať už jsme Čech nebo Slovák
- nemělo být lhostejné, že se staneme
hospodářsky prosperujícím státem,
srovnatelným se státy západoevropskými
za sedm nebo za sedmnáct let.