Pátek 20. července 1990

Stanovisko kulturního a sociálního výboru tu zaznělo, je v pořádku, obsahově je zhruba shodné s odpovědí, kterou podala federální vláda. To, že má tuto konkrétní povahu, nic nemění na tom, že je to stanovisko jednoho výboru, které - má-li být přijato jako stanovisko společné schůze sněmoven - by mělo být projednáno všemi výbory, mělo by jim být dáno písemně k dispozici tak, aby to prošlo normální parlamentní procedurou.

Pokud se nebudeme řídit těmito procedurálními pravidly, pak skutečně bude docházet ve Federálním shromáždění k jevům, které jeho autoritě ve veřejnosti přispívat nebudou. Zdůrazňuji, že to nikterak nesouvisí s obsahem stanoviska kulturního a sociálního výboru, s nímž se osobně ztotožňuji. V této věci jsou však podle mého názoru formálně právní hlediska velmi významná pro to, jak Federální shromáždění ve svém dalším chodu bude postupovat.

Třetí věc je, že tu byl požádán generální prokurátor a předseda Nejvyššího soudu o vyjádření. Vyjádření podali, jistě k tomu lze vést diskusi, ale nemyslím, že bychom k tomu měli přijímat nějaké stanovisko nebo nějaké usnesení, už proto, že v tomto směru jednací řád trpí určitými nemastnostmi, nijak tuto proceduru neupravuje a neměli bychom ji stanovit v souvislosti s prvním případem, kdy se tak děje.

Jen bych ještě řekl, proč jsem proti tomu, abychom zde skutečně bez věcného projednávání přijímali stanovisko jen na základě sdělení stanoviska určitého výboru.

Pro ty poslance, kteří tu nebyli v minulém Federálním shromáždění bych připomněl, že minulé Federální shromáždění takto, jaksi na základě podnětu, který byl vznesen ve společné schůzi, přijalo politické stanovisko k tomu, že nebylo správné zlikvidování zemského zřízení a že Morava a Slezsko zmizely v rámci krajského zřízení. Včera se tohoto stanoviska dovolával poslanec Bárta, nevím zda také poslanec Tomis, a vyvozovali z té skutečnosti, že Federální shromáždění tehdy přijalo takové politické stanovisko, že z toho plyne naše povinnost bezprostředně z toho vyvodit i určité právní závěry, o čemž vůbec přesvědčen nejsem. Ale říkám to jenom proto, že právě tehdy přijalo takové politické stanovisko, že z toho plyne naše povinnost bezprostředně z toho vyvodit i určité právní závěry, o čemž vůbec přesvědčen nejsem. Ale říkám to jenom proto, že právě tehdy to stanovisko k otázce Moravy bylo přijato takto bez věcného projednávání ve výborech bez té příslušné parlamentní procedury a považuji to jaksi za negativní zkušenost, kterou bychom neměli přenášet do základu činnosti tohoto Federálního shromáždění. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Jičínskému, považuji tuto interpretaci procedurálních postupů za důležitou. Měli bychom si uvědomit tento fakt a řídit se při svých návrzích těmito poznatky, které usnadní naši další práci. Přihlášen do rozpravy je ještě poslanec M. Ransdorf.

Poslanec SN M. Ransdorf: Vzdávám se slova.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Dalším přihlášeným, tedy posledním písemným přihlášeným k tomuto bodu je ing. Libor Kostya.

Poslanec SN L. Kostya: Vzdávám se slova.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Já vám děkuji s porozuměním páni poslanci a nyní tedy k tomuto bodu, který považuji za uzavřený, ještě ústní interpelace poslance Emanuela Mandlera. Chce se vyjádřit? Pan místopředseda mne upozorňuje, abych dal hlasovat o ukončení jednání této interpelace, na kterou odpověděl předseda vlády. Chce ještě někdo se vyjádřit? Ano. Pan poslanec Kapusta.

Poslanec SL M. Kapusta: Chtěl bych znát odpověď na svoji interpelaci.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Vaše otázka je samozřejmě novou interpelací. Pan předseda podal odpověď, my ji bereme na vědomí a pokud chcete znovu interpelovat premiéra... Moment s faktickou poznámkou se přihlásil poslanec Wagner.

Poslanec SL J. Wagner: Dámy a pánové, já se omlouvám, ale domnívám se, že tato otázka, která zde byla podána na předsedu Nejvyššího soudu nebyla podána na předsedu vlády od pana kolegy,... (Hlasy z pléna...) pardon já se omlouvám.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Není-li k této interpelaci další přihláška do rozpravy, dal bych hlasovat o tomto stručném znění, že poslanci FS berou odpověď předsedy federální vlády za uspokojivou a berou ji na vědomí. Dávám hlasovat ve Sněmovně lidu.

Kdo z poslanců je uspokojen s odpovědí premiéra na uvedenou interpelaci, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Je to naprostá většina. Děkuji.

Je někdo proti? (Osm.) Osm poslanců.

Zdržel se někdo hlasování? (Osm.) Osm.

Takže interpelace a odpověď na ni je přijata.

Nyní prosím poslance Sněmovny národů, kdo bere odpověď předsedy vlády na vědomí ve smyslu interpelace podané poslancem SN - kdo je pro? (Hlasuje se.) Děkuji. Vizuální většina.

Kdo je proti? (Deset.) Deset.

Kdo se zdržel hlasování? (Deset.) Deset.

Také poslanci Sněmovny národů berou odpověď na vědomí. Děkuji.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 18, SN č. 42)

Považuji tedy rozpravu k tomuto bodu Interpelace za ukončenou a prosím tedy jestli poslanec Mandler chce vyslovit svoji ústní interpelaci.

Poslanec SL E. Mandler: Interpelace vlády ČSFR k rukám předsedy M.Čalfy:

"Vážený pane předsedo, podávám interpelaci ve věci kompetence a koordinace ústředních orgánů státní správy. 11. července t. r. v době, kdy se ustavovala nynější vláda, zřídil prezident republiky z dosavadní Kanceláře prezidenta republiky tak závažným způsobem, že je rovněž těžké považovat ho za ústavní.

Vzhledem k rozsahu prezidentského úřadu a autoritě, která tento úřad kryje, lze mít důvodné pochybnosti, že nebude postupně získávat nové a nové funkce. Připomínám, že jako instituce informačního charakteru je nový úřad nadbytečný, neboť by v tomto smyslu nahrazoval vládní činitele. Jakožto sbor s výkonnou pravomocí by pak byl protiústavní. Žádám o sdělení zda vláda ČSFR uvažovala o prostředcích, které zabrání, aby nově organizovaná Kancelář prezidenta republiky:

1. získala nebo postupně získávala výkonnou pravomoc

2. jakýmkoli způsobem zasahovala do fungování státních orgánů všech stupňů

3. vykonávala jinou funkci než čistě informativní.

Pokud se vláda těmito otázkami dosud nezabývala, prosím o sdělení, zda tak v dohledné době učiní."

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji pane poslanče, ale pan premiér právě přišel při vašich závěrečných slovech. Já se tedy táži pana premiéra, protože jde o ústní interpelaci - podle § 62 a 64 jednacího řádu FS se tedy táži, zda chcete, pane předsedo vlády, odpovědět ihned nebo si vyžádáte zákonnou lhůtu?

Předseda vlády žádá zákonnou lhůtu, která je 30 dnů. Žádám tedy poslance Mandlera, aby podal interpelaci písemně.

Poslanec SL E. Mandler: Máte ji před sebou.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Ano, jsem také zapomnětlivý. Další zařídím, takže předseda vlády může být ujištěn, že interpelaci dostane včas. Je zde ústní interpelace pana poslance R. Senjuka. Nevím, kdo z pánů ministrů je zde přítomen - je zde přítomen pouze pan ministr Klaus. Jde o interpelaci ministerstvům, hospodářství, financí a životního prostředí.

Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych za prvé upozornit na § 64 jednacího řádu FS, podle kterého nejsem povinen předávat interpelaci písemně-jednak k tomu nemám prostředky, jednak neumím psát na stroji. Takže využívám ústní interpelace.

Teď k meritu věci. V západočeském kraji je povolena ministerstvem financí výjimka pro 100% účast zahraničního kapitálu na výstavbě velkotonážní papírny. Předpokládá se objem investic 8, 5 mld. Kčs, zpracování dřeva 300 tis. kubíků dřeva ročně. Tato investice je v lokalitě Plzeň, kde nejsou dostupné přístupové cesty ani železniční, ani automobilové. Výstavba této papírny předpokládá z produkce zpět vývoz do kapitalistických zemí 85%, 15% produkce pro ČSFR po dobu 7 let. Vzhledem k tomu, že při dostavění tohoto objektu se zničí 3 chráněné krajinné oblasti, dojde k neúměrnému zatížení životního prostředí a provozu komunikací v lokalitě Plzeň, jmenovitě sídliště Doubravka, předpokládaná denní suma je 200 nákladních vozů a 500 osobních. Další věc je doprava materiálu - dřeva - velmi problematická.

Chtěl bych požádat ministra financí, ministra hospodářství a ministra životního prostředí, aby tento projekt byl znovu zvážen z hlediska nutnosti a přínosu pro náš stát i z hlediska životního prostředí přehodnocen.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Táži se přítomných členů vlády, zda někdo chce odpovědět přímo. (Není tomu tak.) Doufám, že stenografický záznam této interpelace bude k dispozici, aby ho pan poslanec odsouhlasil, abychom ho mohli předat písemně.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Je zde ještě na závěr přihlášen poslanec M. Zeman a myslím, že to není interpelace pane poslanče?

Poslanec SN M. Zeman: Bude. Pane předsedající, vážené Federální shromáždění, chtěl bych - i když mám psací stroj - následovat příkladu svých předřečníků a přednést ústní interpelaci, i když jak se tak dívám do přeplněných vládních lavic, nejsem si zcela jist, komu bych ji adresoval a proto ji budu adresovat panu premiérovi.

V poslední době tisk informuje o tom, že nepokračuje jakákoliv kompletace agenturní sítě bývalé StB a dokonce se zvažuje možnost, že tato kompletace nikdy provedena nebude. Přitom se domnívám, že existuje řada oprávněných důvodů, proč by měl existovat relativně úplný seznam bývalých tajných spolupracovníků StB a samozřejmě i seznam pracovníků StB, s čímž patrně nejsou tak výrazné problémy.

Argumentuje se sice tím, že byla provedena v prosincových dnech skartace asi 15 000 svazků, ale protiargumenty naopak říkají, že celá tato evidence existovala ve třech nezávislých registrech, z nichž ne všechny byly zničeny.

Kromě toho je možno zvažovat došetřovací postupy založené na odvěké české, a předpokládám i slovenské vlastnosti, závisti, to znamená, že ona už známá část agenturní sítě by mohla vládě prokázat tu poslední profesionální službu, že by se poudávala, respektive doudávala navzájem. (Smích v sále). Táži se proto pana předsedy vlády - zda vláda, respektive ministerstvo vnitra předpokládá, že tato agenturní síť bude předána Úřadu pro ochranu ústavy a demokracie, aby ho bylo možno minimálně použít v případě, kdyby někteří z těchto lidí, jak už jsme byli svědky - hodlali být opět kandidáty na vysoké státní funkce. Děkuji za pozornost. (Bouřlivý potlesk).

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji panu poslanci Zemanovi a znovu se musím tázat pana předsedy vlády, zda odpoví zde nebo písemně? Pan předseda vlády říká, že odpoví písemně, takže stenografický záznam bude po odsouhlasení předán vládě.

Ještě bych zde upozornil poslance Zelenaye - přihlásil se na volné téma práce FS - že litujeme, ale nemůžeme připustit tuto rozpravu, která není předmětem interpelace.

Na toto téma budeme hovořit na některém dalším zasedání.

(Hlas ze sálu): Prosil bych pana předsedajícího, aby si uvědomil, že při počátečním hlasování jsme se dohodli, že posledním bodem jednání budou interpelace a různé. Toto téma poslance Zelenaye by patřilo do skupiny různé.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Jeden z takových podnětů bych vám přečetl. Samozřejmě se povoluji vašim názorům, ale tady je oznámení poslanců:

Autobusy pro poslance, kteří letí z Prahy speciálem jsou přistaveny u hlavního vchodu FS, což je zajímavý podnět. (Potlesk). Jsem rád, že neletím.

Prosím poslance Zelenaye, pokud se chce vyjádřit k mému negativnímu postoji..

Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predsedajúci, vážené dámy a páni. Situácia je vážna, pretože na nás čakajú autobusy, a to mi tiež niečo pripomína, keď ide o vec, ktorú sme žiadali, ktorú nám predsedníctvo slúbilo a má nakoniec i písomnú odpoveď.

Budem veľmi stručný. Po prvé: predsedníctvo FZ uznesením č. 9 uložilo na budúcu schôdzu predložiť informáciu o riešení tejto problematiky. Po druhé - v spolupráci s poslancami pripraviť koncepčný plán racionalizácie práce atď.

Keď sa pamätáte, môj návrh na program bol "ad rôzne". Je to v zápise.

Budem veľmi stručný. Navrhovali sme, a dali sme určité žiadosti - bolo to 150 poslancov a druhú polovicu mám tu. Predpokladám, že každý poslanec čítal, čo podpísal. Trval som na tom. Dávam to písomne, nevyužívam svoje právo podľa § 34, kedy môžem požiadať predsedu parlamentu a predsedov snemovní, aby návrh prerokovali bez predchádzajúceho skoršieho návrhu, s ohľadom na naliehavosť. Tohoto sa vzdávam, pretože uznávam situáciu, aká je dnes. Ale predkladám návrh, ktorý sme predložili na rokovanie práve preto, aby parlament mal možnosť pripraviť sa na toto rokovanie. Myslím, že o tom môže dočasne rozhodnúť predsedníctvo a na zasadnutí v septembri to môžeme schváliť ako dodatok k rokovaciemu poriadku.

Tiež tu môžeme určiť komisiu poslancov, s ktorou súhlasí i predsedníctvo, a navrhujem, aby tam bol z každého klubu niekto, kto býva v Prahe, aby dohliadol na to, čo som žiadal. Dovoľte, aby som s vaším súhlasom prečítal návrh dodatku rokovacieho poriadku.

Musím zopakovať, že po dvojdennom behaní po Federálnom zhromaždení som sa nemohol dostať k písacemu stroju, a to potvrdzujeme možnosti našej dobrej práce v tejto budove.

Ak dovolíte, v časti III § 9 rokovacieho poriadku: ods. 1: nové znenie: "Snemovne sa zvolávajú každý párny týždeň príslušného kalendárneho roka s pravidelným začiatkom v stredu odpoludnia daného týždňa, príp. na základe uznesenia snemovne... Ďalej potom pokračuje pôvodný odsek (jedna prečísľovať na dva; tam sa rušia slová "na základe uznesenia predsedníctva snemovne, prípadne na základe uznesenia snemovne"). Ide o to, aby nebola duplicita v dvoch paragrafoch.

Čo sa týka zasadania výborov, to nadväzuje - V - § 97 rokovacieho poriadku. Mal to byť nový text, odst. 1: "Výbory pracujú prvé dva a poľ dňa v týždni, v ktorom zasadajú snemovne, atď. (ods. 2 sa prečísluje na 3 a tam sa doplní: "okrem toho je predseda povinný, keď požiadajú poslanci atď...".

To sú dve zmeny. Samozrejme, keby predsedníctvo uznalo iný rytmus, ktorý by bol ešte výhodnejší pre našu spoločnú prácu a pre kvalitné výsledky, ktoré chceme dosiahnuť v tomto parlamente pre všetkých ľudí, ja, ako navrhovateľ (podpísal som to zatiaľ sám, i keď je tu tých 150 podpisov), budem akceptovať viac hláv, viac rozumu, ale vzhľadom na to, že odpoveď o práci Federálneho zhromaždenia som obdržal včera večer a mohol som to poriadne preštudovať, a potom som zistil - väčšinou sa rovná tým veciam, ktoré poznám, preto som si dovolil vašu pozornosť a čas zdržať vás teraz.

Odovzdám to predsedovi tohoto zasadnutia a prosím, aby sa to vzalo do úvahy. Ďakujem.

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji, pane poslanče, mohu vás ujistit, že předsednictvo, které se sejde hned po ukončení tohoto zasedání, tento bod programu projedná.

Současně tímto sděluji členům předsednictva FS, že po ukončení schůze se sejde předsednictvo v místnosti č. 214 ve II. poschodí.

A ještě bych chtěl upozornit poslance, že po ukončení tohoto zasedání nastává něco jako parlamentní prázdniny. Pravděpodobně se sejdeme v posledním týdnu měsíce srpna, a počítejte s tím, abyste tedy mohli nastoupit k našemu dalšímu jednání.

Předseda FS chce ještě říci nějakou poznámku.

Předseda FS A. Dubček: Poznámka sa týka len toho, že materiál, ktorý bol odovzdaný pánom Zelenayom, bol ihneď prerokovaný na prvom predsedníctve po ukončení predchádzajúcej spoločnej schôdze. Bola ustanovená komisia, ktorá má predložiť predsedníctvu realizáciu jednotlivých návrhov. Uvítam, keď sa k tejto komisii pridajú ďalší poslanci, ktorí by tejto záležitosti mohli pomôcť.

Bola vytvorená komisia pod vedením podpredsedu FZ a zástupcov jednotlivých snemovní, takže to nezostalo v "šuplíku".

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji. Dovolte, aby se ještě mohl vyslovit poslanec Šolc.

Poslanec SN J. Šolc: Kolegyně a kolegové, závěr uplynulého týdne, celý víkend a průběh tohoto týdne věnovala malá skupina z nás mnoho energie, až do vyčerpání, jak jsem sledoval z povzdálí, otázce, která se týká nás všech.

I když nebudete souhlasit se vším, jak byl jejich návrh prezentován a projednáván, o rámci nemůže být pochyb. Odjíždíme na dovolenou s jasným statutem, naše otázky jsou materiálně i sociálně zajištěny. Chci tímto poděkovat poslancům Malému, Kovaříkové, Sychrovi, Novosádovi a Stomemu za to, že pro naši věc věnovali tolik energie. Chci děkovat za sebe, a pokud chcete souhlasit, připojte se způsobem, který je ve sněmovnách obvyklý. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL R. Battěk: Děkuji za tato milá slova poslance Šolce. Ale přece jen, abychom nezůstali v té "sladké rovině", musím upozornit, že jsme dostali celou řadu návrhů zákonů, a abych si dovolenou tak zcela nezjednodušili, měli bychom se těmito návrhy zabývat alespoň natolik, abychom už připraveni zahájili onu poprázdninovou naši práci.

Přeji vám příjemný odpočinek a nabrání sil do našeho dalšího setkání. Děkuji.

Tím končím 5. zasedání našich sněmoven. (Potlesk.)

(Schůze skončena v 16.05 hodin.)




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP