Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji místopředsedovi
federální vlády a můžeme přistoupit
k hlasování. V zasedacím sále je 123
poslanců Sněmovny lidu, 62 poslanců Sněmovny
národů zvolených v České republice
a 58 poslanců Sněmovny národů zvolených
ve Slovenské republice. Budeme hlasovat postupně
o jednotlivých zákonech. Nejdříve
o ústavním zákonu, kterým se mění
a doplňuje ústavní zákon č.
143/1968 Sb., o československé federaci (tisk 16).
K přijetí ústavního zákona
je třeba jak známo souhlasu 3/5 většiny
poslanců Sněmovny národů zvolených
v České republice a 3/5 většiny poslanců
Sněmovny národů zvolených ve Slovenské
republice, jakož i souhlasu 3/5 většiny všech
poslanců Sněmovny lidu. Připomínám,
že podle zpravodajů návrh je bezproblémový
v tom, že byl projednán všemi výbory,
že všechny výbory s ním vyslovily souhlas,
že všechny pozměňovací návrhy
byly zapracovány a žádný pozměňovací
návrh tady není. Čili budeme hlasovat o návrhu
tak, jak byl předložen ve znění zpravodajské
zprávy. Nejprve budeme hlasovat ve Sněmovně
národů, a to tak, že nejprve budou hlasovat
poslanci zvolení ve Slovenské republice.
Kdo souhlasí s návrhem ústavního zákona,
kterým se mění a doplňuje ústavní
zákon č. 143/1968 Sb., o československé
federaci (tisk 16) ve znění společné
zprávy výborů a podle doporučení
společného zpravodaje, nechť zvedne ruku! (Hlasuje
se.) (Šedesát.) Šedesát. Děkuji.
Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Poslanci Sněmovny národů, kteří
byli zvoleni ve Slovenské republice, ústavní
zákon schválili.
Dále budou hlasovat poslanci Sněmovny národů,
kteří byli zvoleni v České republice.
Kdo souhlasí s projednávaným návrhem
ústavního zákona a se změnami uvedenými
ve společné zprávě, podle doporučení,
které přednesl společný zpravodaj
výborů Sněmovny národů, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se.) (Šedesát dva.) Šedesát
dva. Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Poslanci zvolení v České republice ve Sněmovně
národů ústavní zákon schválili.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
lidu. Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí
s návrhem ústavního zákona (tisk 16)
ve znění společné zprávy (tisk
41) podle doporučení společného zpravodaje
výborů Sněmovny lidu, nechť zvedne ruku!
(Hlasuje se.) (Jedno sto dvacet šest.) Sto dvacet šest.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.
Poslanci Sněmovny lidu ústavní zákon
schválili.
Vážené Federální shromáždění,
vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven,
konstatuji, že Federální shromáždění
schválilo ústavní zákon, kterým
se mění a doplňuje ústavní
zákon č. 143/1968 Sb., o československé
federaci.
(Poznámka redakce: Usnesení FS č. 5, SL č.
29, SN č. 27)
Nyní budeme hlasovat o vládním návrhu
ústavního zákona o změnách
v soustavě federálních ústředních
orgánů státní správy, v jejichž
čele stojí člen vlády ČSFR
(tisk 18). Připomínám, že i tento tisk
je bezproblémový v tom smyslu, že všechny
navrhované změny byly zapracovány do zpravodajských
zpráv. Čili nezůstal tu žádný
pozměňovací návrh, o kterém
by bylo třeba rozhodovat zvláštním hlasováním.
I k přijetí tohoto ústavního zákona
platí stejná pravidla, která jsem uváděl
před tím. Nebudu je tedy opakovat.
Nejprve budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Kdo souhlasí
z poslanců Sněmovny lidu s návrhem ústavního
zákona (tisk 18) ve znění společné
zprávy (tisk 41) podle doporučení společného
zpravodaje výborů Sněmovny lidu, ať
zvedne ruku! (Jednosto dvacet šest.) Sto dvacet šest.
Pro pořádek se ptám, je někdo proti?
(Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Dva.) Dva.
Poslanci Sněmovny lidu ústavní zákon
schválili.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů, kteří byli zvoleni v České
republice. Kdo souhlasí s návrhem ústavního
zákona o změnách v soustavě federálních
ústředních orgánů státní
správy (tisk 18) ve znění společné
zprávy výborů (tisk 41) podle doporučení
společného zpravodaje, nechť zvedne ruku! Hlasují
poslanci z české části. (Hlasuje se.)
(Šedesát čtyři.) Šedesát
čtyři.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo. Děkuji.
Poslanci Sněmovny národů, kteří
byli zvoleni v České republice ústavní
zákon schválili.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů,
kteří byli zvolení v Slovenské republice.
Kdo souhlasí s projednávaným návrhem
ústavního zákona se změnami uvedenými
ve společné zprávě výborů
podle doporučení společného zpravodaje
výborů Sněmovny národů, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se.) (Padesát devět.) Padesát
devět. Děkuji.
Je někdo proti? (Hlasuje se.) Děkuji.
Zdržel se někdo hlasování? (Hlasuje
se.) Děkuji.
Pro bylo padesát devět, proti pět. Mohu konstatovat,
že poslanci Sněmovny národů, kteří
byli zvoleni v Slovenské republice, ústavní
zákon schválili.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven
mohu konstatovat, že Federální shromáždění
schválilo ústavní zákon o změnách
v soustavě federálních ústředních
orgánů státní správy, v jejichž
čele stojí člen vlády České
a Slovenské Federativní Republiky.
(Poznámka redakce: usnesení č. 6, SL č.
30, SN č. 28)
Nyní budeme hlasovat o vládním návrhu
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních
orgánů státní správy, tisk
č. 17. Než přejdeme k hlasování,
je třeba, abychom si připomenuli situaci, která
je v souvislosti s projednáváním tohoto zákona,
trvá tu určitý rozpor. Je tu pozměňující
návrh. Prosím poslance Kočtúcha, aby
o něm informoval.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
H. Kočtúch: Vážené Predsedníctvo,
vážené snemovne, jednu a tú istú
vec, o podstate ktorej nemožno pochybovať, samozrejme,
možno vyjadriť spôsobom, prijateľným
pre ekonómov, pre právnikov atď. Nejde teraz
o otázky prestížne, ale o meritórnu
otázku. Ak si preštudujete § 20 odsek 2 písm.
a) a e), zistíte, že sa rokuje o tých záležitostiach,
aké má ministerstvo pre strategické plánovanie
povinnosti a úlohy. Ide o dva návrhy. Tieto návrhy
sa dotýkajú čiastkových otázok.
Napríklad vedy, vedecko-technickej politiky, štrukturálnych
zmien, zabezpečenia obranyschopnosti, zapojenia československej
ekonomiky do svetovej ekonomiky a pod. Vieme dobre, z ekonomickej
teórie a spoločenskej praxe, že jednotlivé
čiastkové optimá nemusia vyústiť
do celistvého optima, súhrnného. A preto
sme boli v tej pôvodnej verzii, v ktorej ste nám
vytýkali, že syntetizujeme, alebo simulujeme celkový
dopad týchto jednotlivých čiastkových
návrhov, a že je to nečeské, neslovenské
a pod. Pracovali sme na tom, ponúkala sa dohoda, a túto
dohodu nebolo možné potvrdiť. Preto vystupujem
s týmto pozmeňovacím návrhom, po dohode
so zodpovedným ministrom, pánom Ing. Hoffmannom,
ktorý má na starosti ministerstvo pre strategické
plánovanie. Protinávrh znie:
Písmeno f) (bude to po slovensky): prepojenia čiastkových
strategických zámerov do komplexnej stratégie
hospodárskeho a sociálneho rozvoja. Písmeno
g) Sústavného hodnotenia hospodársko-politických
opatrení jednak z hľadiska ich výsledného
súhrnného pôsobenia, jednak z hľadiska
vzťahov ich perspektívnych účinkov k
dlhodobým rozvojovým zámerom štátu.
Ide o to, aby písmená a) a e), ktoré sa týkajú
čiastkových oblastí, boli naozaj syntetizované
do optimalizácie celistvej. Preto dávame tieto dva
dodatočné body f) a g) a prosíme vás,
aby ste ich zvážili a aby ste sa k nim vyjadrili,
pokiaľ možno, pozitívne. Za porozumenie ďakujem.
Myslím si, že sa nijako neprehrešíme proti
pravidlám prijatým v parlamente, ak by sme poprosili,
aby sa k tomu vyjadril i minister pre strategické plánovanie.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Přeje
si pan ministr slovo?
Ministr pro strategické plánovaní ČSFR
P. Hoffmann: Vážený pán predsedajúci,
vážené dámy a páni poslanci,
základný návrh, z ktorého do istej
miery aj tieto pozmeňujúce návrhy vyplývajú,
je vlastne zmena názvu ministerstva. Tá zmena názvu
bola motivovaná tým, že názov "ministerstvo
pre národohospodársku stratégiu" implikuje
určité nebezpečenstvo zúženého
pohľadu len na ekonomickú stránku spoločenského
rozvoja a že práve v rámci tohto ministerstva
je treba sa pokúsiť o určité celistvé
súhrnné posudzovanie všetkých hlavných
stránok spoločenského pohybu. Pravda, treba
povedať, že pokiaľ ten prvý pôvodný
názov vyvoláva určité nebezpečenstvo
zužovania pojatia funkcie tohto ministerstva, ten druhý
otvára pomerne široký priestor, ktorý
môže byť rôzne interpretovaný. Preto
osobne sa domnievam, že každý rozumný
návrh, ktorý upresňuje obsahové zameranie
činnosti nového ministerstva, je právny a
prijateľný. Keď sme uvažovali o tom, akú
základnú funkciu by malo ministerstvo plniť,
tak sme sa veľmi priblížili tomu pojatiu diablovho
advokáta, o ktorom tu hovoril pán poslanec Zeman.
Formulovali sme to asi takto: je nevyhnutné, aby dlhodobý
strategický pohľad bol vo vláde priamo rovnocenný
a teda inštitucionalizovaný tak, aby bežnej hospodárskej
politike permanentne nastavoval zrkadlo ich súhrnných
a perspektívnych želaných či neželaných
účinkov. Myslím, že toto naše pojatie
nie je vôbec v rozpore s tým, čo tu teraz
navrhoval pán poslanec Kočtúch a ja osobne
ako dezignovaný minister tohoto nového úradu
s ním v podstate súhlasím.
Dovoľte, keď už mám slovo, aby som ešte
upozornil na jednu - i keď maličkosť - ale nie
celkom zanedbateľnú. V tlači 41 strana 3 sa
navrhuje zmena znenia § 19 takým spôsobom, že
teraz ten § má takú textáciu: "Federálne
ministerstvo pre strategické plánovanie je ústredným
orgánom štátnej správy ČSFR pre
dlhodobú stratégiu hospodárskeho a sociálneho
rozvoja. Myslím, že je to do značnej miery
bezobsažné tvrdenie, pokiaľ sa tam nedá
aspoň slovo: "pre tvorbu, formovanie, vytváranie"
atď. Myslím si, že rozhodne tam musí byť
nejaké sloveso, ktoré prisudzuje tomuto ministerstvu
nejakú činnosť, lebo inak je to tautológia,
hovorí sa: "tým čo je, tým je."
Nejaké základné sloveso tam, podľa môjho
názoru, byť musí. Ďakujem vám za
pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji panu ministrovi.
Před hlasováním bych chtěl říci,
že při schvalování tohoto zákona
platí podle článku 42 odst. 2 písm.
o), zákona o čs. federaci, zákaz majorizace.
To znamená, že ve Sněmovně národů
hlasují odděleně poslanci zvolení
v České republice, odděleně poslanci
zvolení ve Slovenské republice, k platnosti usnesení
je třeba, aby pro ně hlasovala většina
poslanců z obou části Sněmovny národů
při jejich odděleném způsobu hlasování,
jak jsem o něm hovořil. Přeje si poslanec
Jansta říci ještě stanovisko?
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
M. Jansta: Protože je rozdíl mezi stanoviskem výboru
ústavně právního a výboru pro
plán a rozpočet, já jako člen ústavně
právního výboru jsem povinen zastávat
stanovisko svého výboru a jsem povinen zopakovat,
že výbor ústavně právní
zaujal stanovisko, že jde o demonstrativní výpočet.
Výbor se domnívá, že tento demonstrativní
výpočet není třeba rozšiřovat.
Předsedající první místopředseda
FS Z. Jičínský: Děkuji. Budeme teď
hlasovat o těchto dvou pozměňovacích
návrzích.
Nejprve hlasují poslanci Sněmovny národů,
a to poslanci zvolení v ČR. Znovu opakuji - nehlasujeme
o celém návrhu zákona, ale o dvou pozměňovacích
návrzích, jak byly čteny poslancem Kočtúchem
a jak je odůvodnil ministr Hoffmann.
Hlasujeme v české části Sněmovny
národů. Ptám se poslanců české
části Sněmovny národů, kdo
je pro tyto změny. (Hlasuje se.) (Třicet šest.)
Třicet šest.
Kdo je proti? (Hlasuje se.) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (Dvacet jeden.) Dvacet
jeden.
Česká část Sněmovny národů
pozměňovací návrhy nepřijala.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů
zvolení v SR.
Kdo z nich je pro to, aby pozměňovací návrhy
byly přijaty, ať zvedne ruku!
(Hlasuje se.) (Dvacet devět.) Dvacet devět.
Kdo je proti? (Hlasuje se.) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (Hlasuje se.) Děkuji.
Poslanci Sněmovny národů zvolení ve
Slovenské republice tyto doplňky nepřijaly.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu. Kdo
z nich souhlasí s těmito doplňky, ať
zvedne ruku! (Hlasuje se.) (Čtyřicet pět.)
Čtyřicet pět.
Kdo je proti? (Třicet devět.) Třicet devět.
Kdo se zdržel hlasování? (Čtyřicet
jedna.) Čtyřicet jedna.
Ani Sněmovna lidu tyto doplňující
návrhy nepřijala.
Nyní budeme hlasovat o vládním návrhu
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních
orgánů státní správy (tisk
17) ve znění společné zprávy
zpravodajů.
Nejprve budou hlasovat poslanci ze Sněmovny národů.
Připomínám, že jejich stanovisko k pozměňovacím
návrhům je neovlivňuje při hlasování
o tomto návrhu jako celku. Připomínám
to jen proto, aby nedocházelo k omylům v hlasování.
Ptám se poslanců zvolených ve slovenské
části Sněmovny národů, kdo
je pro to, aby tento návrh zákona byl přijat
tak, jak byl předložen a odůvodněn,
to jest se změnami, uvedenými ve společné
zprávě výborů. (Hlasuje se.) (Šedesát.)
Šedesát.
Kdo je proti? (Hlasuje se.) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (Třináct.)
Třináct.
Poslanci Sněmovny národů návrh schválili.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů
zvolení v České republice. Kdo z nich je
pro tento návrh zákona, ať zvedne ruku! (Hlasuje
se.) To je zjevná většina.
Pro pořádek se ještě ptám, kdo
je proti? (Hlasuje se.) Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? (Hlasuje se.) Děkuji.
Poslanci Sněmovny národů zvolení v
České republice návrh zákona schválili.
Mohu konstatovat, že návrh byl Sněmovnou národů
schválen.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
lidu. Kdo z nich souhlasí s návrhem zákona
ve znění společné zprávy výborů
Sněmovny lidu, podle doporučení společného
zpravodaje výborů Sněmovny lidu, ať
zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. To je zjevná
většina.
Pro pořádek se ještě ptám, kdo
je proti? (Dva.) Dva.
Kdo se zdržel hlasování? (Sedm.) Sedm.
I poslanci Sněmovny lidu velkou většinou předložený
návrh zákona schválili.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
schválilo zákon, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 194/1988 Sb., o působnosti
federálních ústředních orgánů
státní správy.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 7, SL č.
31, SN č. 29)
Paní a pánové poslanci, tím, že
jsme schválili tyto zákony, jsme udělali
významný krok v činnosti našeho Federálního
shromáždění a zasloužíme
si nyní čtvrthodinovou přestávku.
Prosím, abyste tento čas dodrželi.
(Jednání přerušeno v 10.50 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 11.15 hodin.)
(Řízení schůze převzal předseda
FS A. Dubček.)
Předseda FS A. Dubček: Pokračujem v rokovaní
spoločnej schôdze Snemovne ľudu a Snemovne národov.