(Pokračování schůze v 9.06 hodin.)
Přítomno: | 129 poslanců Sněmovny lidu |
67 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
64 poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice |
Omluvení poslanci:
Sněmovny lidu: Adámek, Bartončík,
Dienstbier J. ml., Dienstbier J. st., Gyimesi, Hubálek,
Kapusta, Kavan, Kňažko, Komárek, Kováč,
Vandas, Vašáryová, Vidím, Zukal,
6 poslanců rezignovalo
Sněmovny národů zvolení v České
republice: Bratinka, Maštálková, Měrák,
Petrová, Skalický, Sláma
2 poslanci rezignovali.
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice: Ambros, Babálová, Hrivík, Mečiar,
Mináč, Poslúch, Seman, Serenčéš,
Slota, Smržík,
1 poslanec rezignoval
(Řízení schůze převzal a druhý
den jednání zahájil místopředseda
FS K. Viktorín.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Vážené Federálne
zhromaždenie, dámy a páni, kolegyne a kolegovia,
otváram prerušené rokovanie 4. spoločnej
schôdze Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho
zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky, na programe je rozprava k programovému vyhláseniu
vlády ČSFR menovanej 29. júna 1990.
Podľa prezentácie je prítomných v Snemovni
ľudu 93 poslancov, v Snemovni národov 54 poslancov
zvolených v Českej republike a 60 poslancov zvolených
v Slovenskej republike. Sme teda uznášania schopní,
môžeme začať rokovanie. Ako prvý
bod je
Zloženie sľubu nového poslanca,
ktorý doteraz sľub nezložil. Ide o poslanca Snemovne
ľudu pána Ing. Jiřího Sedláka.
Je pán poslanec prítomný? Prosím,
aby prišiel pred tribúnu. Prosím pána
predsedu Snemovne ľudu Rudolfa Battěka, aby prijal
sľub. Sľub prečíta podpredseda Valko.
Místopředseda SL E. Valko: Sľubujem na svoju
česť a svedomie vernosť Českej a Slovenskej
Federatívnej Republike. Budem dbať vôle a záujmov
ľudu, riadiť sa Ústavou a ostatnými zákonmi
a pracovať na tom, aby boli uvádzané do života.
(Ing. Jiří Sedlák podáním ruky
složil slib předsedovi Sněmovny lidu R. Battěkovi.)
Předsedající místopředseda
FS K. Víktorín: Ďakujem. Jedna technická
poznámka. Prosím pánov poslancov, aby pripomienky
k uzneseniu dali písomne do 10.00 hodín. Každý
ste pripomienky dostali do lavice, pozrite si ich a pripomienky
odovzdajte do sekretariátu.
Do pokračujúcej rozpravy sú ďalej prihlásení
títo rečníci: Ján Šolc, Karol
Stome, Ján Slota, Václav Tomis, Stanislav Pánis,
Alena Ovčačíková, Ján Zán,
Ladislav Žáček, Pavol Hrivík, Ladislav
Roman, Rudolf Hrušínský, Petr Uhl, Miroslav
Macek. To sú doteraz prihlásení poslanci,
ktorí chcú hovoriť.
Dávam slovo poslancovi Janovi Šolcovi.
Poslanec SN J. Šolc: Pane předsedo, pane předsedající,
kolegyně a kolegové, podle oslovení jste
mohli poznat, že moje téma bude poněkud intimnější.
Dovolte nejdříve, abych se zmínil o tom,
že včerejší komise, která se pokusila
formulovat naše společné stanovisko k programovému
prohlášení vlády a které jsem
měl čest včera předsedat - zdůrazňuji
slovo čest - protože se jednalo skutečně
o tým zralých politických osobností,
dokončila svůj úkol. Práce se dařila
a nechyběl ani humor.
Dovolte, abych touto zmínkou doslova navázal na
závěr naší včerejší
schůze, kde - jak víte - nakonec odezněla
tři stanoviska velice reflexivní, a sice kolegů
R. Senjuka, K. Samkové a poslance Humla. Připomnělo
mi to ty chvíle, kdy jsme se v minulém parlamentu
scházívali vzadu za sálem, a slavnostně
jsme si přísahali, že nezasáhneme do
diskuse. Byla to tzv. pomlčková válka.
Nastanou někdy v rozpravě chvíle, kdy je
skutečně důstojné a dobré se
nezúčastnit nebo prostě přijít
a mečem doslova apendix utnout.
Mám pro včerejší vystoupení svých
tří kolegů porozumění. I když
jsme na půdě parlamentu a platí zde především
"parla" - mluvit, zaujímat stanoviska, přesto
bychom měli tuto příležitost zvážit.
I v římském senátě bylo velkým
rizikem vystoupit a přednést stanovisko. Pokud nebylo
přijato, mohlo to znamenat také konec kariéry.
Pochopitelně jsou tady poslanci, mluvčí,
kteří, pokud by nepromluvili, zřejmě
bychom ztráceli pocit sebevědomí. Zhaslo
by to světýlko, ten živý plamínek.
Čekáme už na jejich vystoupení (pokud
se poslanec Zeman trochu usmívá, pak je to v pořádku...).
Chtěl bych říci, že v této sněmovně
na nás číhají dva nebezpečné
fenomény. Jednak je to ten půlkruh mikrofonů,
který nám někdy navozuje situaci, že
sněmovna, ta rafinovaná dáma, pokud nás
neosloví, resp. pokud neoslovíme mi ji, tak máme
pocit, že nás nemiluje. To je fikce. Druhý
nebezpečný fenomén je ten pár televizních
očí. Bývaly v minulém období
dva páry. To souvisí pochopitelně s tím,
že jsme dostali velký mandát a že se cítíme
odpovědni svým voličům, občas
vystoupit a něco přednést. Nesmí nás
to odvádět od odpovědnosti. Problémů
je několik. Vy, kteří se zabýváte
vědou, dobře víte, že každý
koncepční vědecký postup je zahájen
jasně a konstruktivně formulovanou otázkou.
Jaká je otázka, takové je řešení.
Pro nás to znamená, že jsme nuceni obdobně
se vázat tématem, které je stanoveno. Musíme
s ním být v neustálé interakci. Musí
zde fungovat ona zpětná vazba. Držíme-li
téma, nebo unikáme-li. Nesmíme tu prezentovat
všechno, co jsme nastudovali, co známe a co je momentálně
nevhodné prezentovat.
Včera bylo určitým naším katastrofickým
momentem pojem "programové prohlášení
vlády". My jsme totiž včera z toho pojmu
nevyšli. Proto naše diskuse byla mnohdy velice vágní.
Programové prohlášení není telefonní
seznam ani kuchařka. V podstatě to jsou hlavní
směry, hlavní napření. Kdybych to
chtěl trochu po hříchu zdůraznit,
řekl bych, že je to to, co minulá vláda
neměla, to co činí rozdíl. Tedy dokument
skutečně obecný. To chci zdůraznit,
vzhledem k tomu, že nás čeká diskuse
k tomuto dokumentu, aby nebyla opět zavádějící.
Současně s tím si dovoluji přednést
poslaneckým klubům, aby nezapomněly na to,
že semináři je třeba nás orientovat
o podstatě poslanecké práce. Včera
jsme tady byli srovnáváni s vládou trochu
neprávem. Federální vláda představuje
jednu ženu a zbytek tvoří muži. Jejich
úsilí po syntéze je podstatně jednodušší,
především proto, že jsou kvalifikovanější.
Nás je 300 a budeme tedy hledat politický styl a
vytvářet vlastní politickou kulturu daleko
složitěji a déle. Odhaduji to na půl
roku. Udělat to však musíme. V tuto chvíli
chci vyjádřit přesvědčení,
že tento parlament bude dobrý. Už proto, že
dostal nejvyšší mandát. Poprvé
mandát vzešlý z plně demokratických
podmínek. Jsem tedy proti jakémukoliv flagelantství,
proti sebemrskačství. Nemáme důvod
si nevěřit.
Současně jsem si včera všiml, že
některá vystoupení byla velice zaujatá.
Více tolerance by bylo na místě. Politika
je hrou o moc. I o to jsme usilovali listopadovou revolucí.
Měli bychom si tedy lépe naslouchat. Koneckonců,
politice vždy prospěje, jestliže se odbývá
v podmínkách určité uvolněnosti
a ne křeče. To je doporučující.
Na závěr mi dovolte, abych se zmínil o jednom
velkém riziku, které se nad námi vznáší.
Před 30 lety vyjádřili američtí
prognostici ústy K. Hana, že na rozhraní 80.
a 90. let dojde k nové erupci rasismu a nacionalismu. Riziko,
které je, spočívá v tom, že se
už nejednou určitá nedůvěra mezi
zástupci dvou největších národů,
které jsou zde zastoupeny, ale i národních
menšin, (záměrně neříkám
národností) projevila. Jakým způsobem
vzkypěla, dostala se do patové situace. Doplatili
jsme na to v každém případě
všichni.
Doporučuji, abychom kromě cest parlamentárních
hledali i cesty osobních kontaktů. Všiml jsem
si, že už to děláme. V tom je nejlepší
záruka, abychom podle zákona duší spřízněných
našli osobní vazby a překonávali to
temné, co se v nás občas ozývá.
Nakonec dovolte, abych konstatoval, že emoce a politika mají
široký a nebezpečný šev. A abych
vyjádřil pevnou víru, že po tom půl
roce, co budeme hledat styl, a budeme se srážet, se
tady nad tím prachem sněmovny přece jen objeví
obraz zlaté Niké, bohyně vítězství
(abych zakončil aktuálně a po italsku). Děkuji
vám. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem za pekný prejav. Slovo
má pán poslanec Stome, pripraví sa pán
poslanec Tomis.
Poslanec SN K. Stome: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, k dnešnímu vystoupení
mě přimělo to, jakým způsobem
Československá televize reportovala včerejší
den. (Potlesk.) Já nemám námitek proti tomu,
a moje činnost v minulém období to snad dokládá,
aby každý vyložil svůj názor. Ale
domnívám se, že stejně jako nebylo správné
hovořit o tom, že poslanci komunistické strany
hovořili od věci, i když s jejich názory
nesouhlasím a domnívám se, že opakovali
pravdy, které už nyní neplatí, domnívám
se, že nebyl ani správný výpad proti
Slovenské národní straně, i když
samozřejmě, vydávat peníze na dvou
místech po vzájemné dohodě, znamená
mít pouze dvě tiskárny bankovek, ale přesto
se domnívám, že by snad účelem
státního sdělovacího prostředku
mělo být, vystihnout atmosféru, za které
jednání probíhají. A toto se domnívám,
Československá televize nesplnila.
Včera vystoupilo 45 poslanců a z toho 40 v podstatě
podporovalo vládní program. V komentáři
Československé televize o tomto poměru nebylo
ani dechu. Podíváme-li se i na výběr
hovorů a komentářů, tak zjistíme,
že oni občané, kteří telefonovali
a kteří projevovali z včerejška na dnešek
své rozpaky nad tím, proč nikdo vládu
pořádně nepodpořil, jak to, zda schválíme
program, když je tak špatný, že informováni
Československou televizi se ptali správně.
Já jsem se původně domníval, že
poslanec Mandler a Benda přeháněli, když
hovořili o tom, kam to směřuje. Ale podíváme-li
se na atmosféru dnešního Rudého práva
a podíváme-li se na to, jak reportovala Československá
televize, tak zjistíme pozoruhodnou shodu. A já
se tedy ptám, jestli je naší povinností,
abychom platili daně na instituci, která nedovede
vystihnout atmosféru nejvyššího zákonodárného
sboru.
Samozřejmě, hovořilo se tedy o tom, že
sociální jistoty jsou vládním programem
dotčeny. To se asi nehodí tomu, kdo nahrává
atmosféře, že o sociální jistoty
přijde v tržním hospodářství.
Hovořilo se zde o důvěře v ozbrojené
sbory, hovořilo se i o soudech. I o důvěře,
o očistě a prestiži. To samozřejmě
také nemusí být vždycky kladné.
Ale já za svou osobu chci říci, že pokud
se toto reportování nezmění, a nezměnilo
se ani v minulém období, leda po zásazích
zvenčí, pak do vládního prohlášení
by se mělo expresis verbis zapracovat, že tedy se
demonopolizace provede řádně i v hromadných
sdělovacích prostředcích, zejména
v těch, které jsou placeny daněmi, a já
se domnívám, že na takovéto reportování
své daně vydávat nemusíme. Děkuji.
(Dlouhotrvající potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem pánu poslancovi Stomemu.
Bude hovoriť pán poslanec Tomis, pripraví sa
pán poslanec Slota.
Poslanec SN V. Tomis: Pane předsedo, pane předsedající,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, mám na srdci několik připomínek
k vládnímu programu. Protože jsem z Ostravska,
budu hovořit nejdříve o palčivém
problému našeho regionu. Sociálním problémem
č. 1 je zde otázka existenční jistoty
horníků a hutníků v nastávajícím
období ekonomických změn. Lidé vědí,
že má dojít k útlumovému programu
právě v těchto odvětvích, dále
že má dojít k restrukturalizaci tohoto průmyslu
a rekvalifikaci pracovních sil. Protože tento problém,
dotýkající se života desetitisíců
těžce pracujících lidí, kteří
vzhledem ke svým kvalifikacím se budou jen obtížně
profesně reorientovat, což vyvolává
u nich obavy i o jejich vlastní budoucnost. Je to velmi
závažná otázka, kterou vládní
program sice pominul, ale nová vláda by se k němu
měla co nejdříve vyjádřit,
aby se dnešní neklid pracujících na
Ostravsku nezměnil na sociální bouři,
která by jistě neprospěla naší
společnosti.
Dále bych se chtěl zastavit u bodu vládního
programu, v němž se hovoří o dálnicích,
ale jen v Čechách a na Slovensku. O nových
dálnicích na Moravě a Slezsku ani o stávající
dálnici z Brna, přes Olomouc do Ostravy se nehovoří
vůbec. A tato dálnice se staví asi od roku
1970 a není dosud dokončena. Na její trase
je celá řada 6-15 kilometrových úseků,
kdy je nutno se vrátit na staré cesty; tím
dochází nejen k místnímu zhoršování
životního prostředí, ale také
k národohospodářským ztrátám
(čas, pohonné hmoty, pneumatiky), ale je i ohrožena
bezpečnost silničního provozu, jestliže
kolony se plouží po těchto úzkých
silnicích.
Na můj dotaz v hospodářském výboru
mi odpověděl příslušný
pan ministr, že pokračovat se bude podle toho, budou-li
peníze. Když nebudou, že je možné
si půjčit například od Slovenské
republiky. V zemi moravsko-slezské by jistě žádný
občan neměl nic proti tomu, aby princip půjčování
mezi zeměmi našeho státu nahradil stávající
přerozdělování. Ovšem pak by
muselo platit, že národní důchod vytvořený
v této zemi by měl po stejném alikvotním
povinném odvodu do federace zůstat v této
zemi. Pak bychom si jistě nepotřebovali půjčovat,
ale naopak, Morava a Slezsko by velmi rády jinak půjčily
Čechám a Slovensku. (Potlesk.)
Ve vládním programu se dále vůbec
nehovoří o snižování státní
správy. A přitom, pokud jen tak spočítám
ministerstva v naší malé patnáctimiliónové
republice nebo státu, tak ve federaci je to 16 nebo 17,
v české vládě 21, ve slovenské
23, to je 60 ministrů a ministerstev. Pokud se mi dostala
studie ze západních zemí, tak to vychází
na jednu zem (stát) v průměru na 13 ministerstev.
To znamená, že i zde nám uniká část
národního důchodu, a to i když zrušíme
KNV. Pokud by se reorganizovala naše federace podle nových
kritérií, než je národnostní
princip a změnila se na skutečnou Československou
spolkovou republiku, v níž by vlády jednotlivých
státoprávních celků působily
bez ministerstev jen s malými vládními úřady,
dostali bychom se zcela jistě v tomto směru na úroveň
sousedních západních zemí.
Další bod: Dosavadní debata kolem televize
České a Slovenské Federativní Republiky
se zaměřila zejména na jejich státní
monopol. Pro Moravu a Slezsko je neméně důležitá
otázka vybavenosti televizních studií v Ostravě
a v Brně, která díky centrálnímu
státnímu řízení z Prahy zaostává
nejméně 20 let za studii v Čechách
a na Slovensku. Nejen ředitel Československé
televize, ale i cizí odborníci, a v předvolebním
boji jsme zjistili, že i dokonce laici se diví, že
z těchto studií se podaří vůbec
něco odvysílat. Navíc obě studia jsou
omezena rozsahem vysílání jen na jejich území
bez vzájemného vstupu do sousedního moravského
kraje. A už vůbec nemají vstupy na národní
nebo celostátní okruh a když, tak minimální,
že nestojí za to o tom hovořit. Je to přinejmenším
necitlivé řešení vůči
4 milionům obyvatel území Moravy a Slezska
a evidentní diskriminace koncesionářů
tam žijících. Je třeba si uvědomit,
že tito obyvatelé mají také specifické
kulturní potřeby vyrůstající
z jejího kulturního dědictví v jejich
vlastní zemi. Tolik k připomínkám
k vládnímu programu.
Ještě bych měl dotaz na paní ministryni
Kořínkovou. V prvním pololetí 1989
projednala vláda ČSSR výsledky hospodaření
našich podniků na stavbách v Sovětském
svazu. Tehdy bylo konstatováno, pokud jsem v tisku zjistil,
že tam bylo promrháno cca 5 miliard korun, a že
to bylo hlavně tím, že tam bylo až 6 stupňové
řízení, budování přepychových
administrativních budov, atd. Vláda tehdy podle
tisku uložila najít odpovědné osoby,
vyvodit důsledky a provést náhradové
řízení. Dodnes neznám výsledky
já, ani vy a také to nebylo sděleno v tisku.
Byl bych rád, kdybych se o této skutečnosti
dozvěděl.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Ďalej v rozprave vystúpi
poslanec Slota. S technickou poznámkou sa prihlásil
poslanec Molnár.
Poslanec SN J. Molnár: Mám krátku technickú
poznámku k môjmu predrečníkovi, ktorý
hovoril o budovaní diaľnic v Čechách
a na Slovensku. Citujem z programového vyhlásenia:
"Prepojenie diaľnic so sieťou rakúskych
a maďarských v oblasti Bratislavy." Chcem upozorniť
na to, že Bratislava susedí ako s Rakúskom,
tak s Maďarskom, takže o budovaní diaľnic
na Slovensku nemôže byť reč.
Předsedající místopředseda
FS K. Viktorín: Ďakujem. Prosím pána
poslanca Slotu.
Poslanec SN J. Slota: Vážený pán predseda,
vážený pán predsedajúci, vážení
prítomní, od poslanca Humla tu bola včera
vznesená otázka na Slovenskú národnú
stranu, aby sme sa vyjadrili či ideme rozbíjať
prácu tohto parlamentu. Neviem, podľa čoho
poslanec Huml vydedukoval, že sa o niečo také
snažíme, veď v tomto parlamente už mnohí
poslanci iných strán vystúpili so svojimi
kritickými, dá sa povedať až ostrými
pripomienkami k programovému vyhláseniu vlády,
pričom zdôrazňovali, že obhajujú
záujmy svojich voličov.
Zarážajúce je, pán poslanec, že
ste nevystúpili už vtedy, ale až po vystúpení
poslancov našej strany, ktorí obhajovali záujmy
a národnú hrdosť svojich slovenských
voličov. Dúfam, že si v tomto parlamente niekto
nemyslí, že strany s menším zastúpením
budú len slaboducho dvíhať ruky nad tým,
čo si početnejšie hnutia nadiktujú.
Už v roku 1946 bola Slovensku vnútená stalinsko-gottwaldovská
totalita, ktorá v Čechách suverénne
vyhrala a ktorá protiprávne negovala Košický
vládny program, kde boli podchytené a potvrdené
požiadavky a práva Slovenska.
Nakoľko som členom VBB, vybral by som z uvedeného
programu tie pasáže, kde sa hovorí o vojenskej
službe Slovákov na Slovensku pod slovenským
velením. Poslanci klubu našej strany požadujú
túto pasáž Košického vládneho
programu rozpracovať aj v novom programovom vyhlásení
ČSFR.