Úterý 10. července 1990

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Nerád prerušujem váš mravný apel, ale máme ešte niekoľko prihlášok do diskusie a prosil by som aj nasledujúcich diskutérov, aby sa trošku tesnejšie držali predmetné témy. Ďakujem. Prosím pána poslanca Sachera.

Poslanec SL R. Sacher: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, budu se držet pokynů a budu stručný.

Dovolte několik slov k programovému prohlášení. Myslím, že by bylo třeba v programovém prohlášení zcela jasně a bez obalu říci našim občanům, že zajištění jejich bezpečnosti v současném období bude nás, daňové poplatníky, stát daleko více než nás stálo ještě třeba před rokem. Je totiž otázkou velmi krátké doby, co tvrdé drogy přestanou být přes naše území jen tranzitovány, ale že začnou být uplatňovány. K prvnímu teroristickému nebezpečnému útoku již došlo, kriminalita vzrostla, zvýšila se občanská nedisciplinovanost. Těmto jevům asi dost dobře nemůžeme čelit, jestliže budou zločinci jezdit v rychlejších autech než policie, když technické vybavení naší policie bude 10-15 let za vybavením policie v evropských západních zemích, jestliže zločinci budou mít lepší dorozumívací zařízení než naše policie.

V podstatě dosud žádná budova zvýšeného zájmu nebo ohrožení není vybavena detekčním rámem. V podstatě nevíme, co jsou to širokospektrální detektory výbušnin. Měli bychom si po zkušenostech na Staroměstském náměstí vybavit budovy tohoto zvýšeného ohrožení touto technikou, nechceme-li, aby k podobnému jevu, k němuž došlo na Staroměstském náměstí, došlo třeba i zde v parlamentě.

Co říci dále. Platy policie. Nedávno zde byli zástupci protiteroristického amerického komanda. Srovnávali úroveň našeho protiteroristického oddílu a zjistili, že jeho vycvičenost je srovnatelná s jejich oddílem. Ovšem když přišla řeč na otázku platů, zjistilo, že příslušník protiteroristického komanda ve Spojených státech pobírá 90-100 tisíc dolarů. Náš obdobný příslušník pobírá ani ne polovinu, samozřejmě v korunách. Co tím chci říci? Policie, má-li být naše, tak ji musí stát také platit, a musí mít na to stát dostatek prostředků. Pokud na to dostatek prostředků mít nebude, potom je jen krůček k tomu, aby si bezpečnostní aparát začala platit mafie anebo veksláci.

Domnívám se, že by bylo vhodné, aby obdobným způsobem, jako úřad pro ochranu ústavy a demokracie, byla vyčleněna z ministerstva vnitra i naše zpravodajská služba a její konstituování bylo vedeno takovým způsobem, jak je zvykem třeba v jiných státech (dejme tomu ve Spojených státech).

Dále mi dovolte, abych se zmínil, jak zde bylo řečeno několika slovy na adresu pana M. Čalfy. Účastnil jsem se jednání o vytvoření vlády národního porozumění, účastnil jsem se i dohovorů o vytvoření této vlády ve dvoustranných rozhovorech s panem Čalfou. Byl jsem přítomen jednání vlády národního porozumění a musím říci, že tak houževnatého politika, takového předsedu vlády, takového člověka, řekl bych, na svém místě, jsem si prostě neuměl ani představit. Já panu Čalfovi, jako předsedovi této vlády, plně důvěřuji. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Sacherovi. Do rozpravy je prihlásený aj poslanec Gandalovič.

Poslanec SN P. Gandalovič: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, programové prohlášení, které dostáváme, je prohlášením, které se vlastně týká období změn. Tyto změny jsme dostali více či méně rozpracované - např. v ekonomické reformě, ale netýkají se, alespoň v programovém prohlášení není o tom řečeno ani slovo, personálních změn ve státních podnicích.

Zákon o státním podniku v podstatě petrifikoval stav, který ve státních podnicích byl nebo resp. zůstal po revolučních změnách a voliči nás ze všech stran upozorňují, že po volbách by nemělo být přijatelné, aby vláda, která vlastně vyšla z vítězné koalice, od počátku vlastně stála proti systému totalitarismu, aby vlastně zachovávala ve státem zřizovaných podnicích staré nomenklaturní kádry

Samozřejmě vím, že tato záležitost bude řešena v průběhu deetalizace těchto státních podniků, ale ptám se, zda vláda bude čekat s těmito změnami až do okamžiku ekonomických změn deetalizace. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Hovoriť bude poslankyňa Samková. Do diskusie sú prihlásení ešte štyri poslanci. Navrhujem, pokiaľ by diskusia trvala o niečo viac ako do pol siedmej, aby sme ju ukončili aspoň v tom rozsahu, v akom sú poslanci prihlásení.

Poslankyně SN K. Samková: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, promiňte mi, prosím, že následující slova přednesu přesto, že jsem v tomto sále služebně věkově jedna z nejmladších. Sedím tady od rána a mám takový pocit, když paní kolegyně citovala pana prezidenta Havla, myslím, že by z nás měl velkou radost, protože by v nás našel další námět pro jednu ze svých absurdních her. Snažíme se tady vyslovit důvěru vládě. Děkuji Bohu, že naše ústava a náš právní řád nedovoluje, aby vláda měla vyslovit důvěru našemu parlamentu. (Potlesk.)

Velice se omlouvám za svoje slova, ale při představě, že máme před sebou projednávat asi 400 zákonů, nedovedu si představit, jak v tomto směru chcete pokračovat dál. V mnoha případech, a ať se na mne nikdo nezlobí, mám dojem, že si tady někdo přihřívá svoji polívčičku... Opravdu se od merita věci obchází takovým způsobem, že jen např. 7 komunistických poslanců, které jsem stačila zaregistrovat, měla jsem z jejich projevu dojem, že se snad nacházím na 18. sjezdu KSČ. Tím samozřejmě nechci nikomu brát jeho právo, kterého sama také nyní využívám, na to svobodně se vyjádřit. Prosím vás však o konstruktivní a věcný přístup. Prosím vás také o poučený přístup. Aby nedocházelo k takovým faux pas, jakého se dopustil, a troufám si to tvrdit, poslanec Slovenské národní strany, jehož vystoupeni k rómské problematice bylo naprosto nekvalifikované.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. Pozývam do rozpravy poslanca Senjuka. Prosím, aby sa pripravil poslanec Huml.

Poslanec SN R. Senjuk: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, já bych chtěl navázat na téměř technickou poznámku paní kolegyně Samkové. Chtěl bych se vás zeptat, co vlastně chceme. Uvědomujeme si, co je to vládní prohlášení? Chceme, aby vláda pracovala a tvořila předlohy zákonů nebo chceme, abychom stávající nebo další měsíc strávit v tom, že budeme projednávat další a další konkretizované varianty programového prohlášení?

Chtěl bych vás upozornit na to, že spousta příspěvků, které tady odezněly, zdržuje nejen vládu a Federální shromáždění, ale celý stát, a to v přechodu na věc tak složitou, jako je tržní mechanismus.

Někteří naši kolegové se vehementně snaží svými příspěvky, které jsou více méně snahou o co největší konkretizaci, toto zdržení co možná nejvíce prodloužit. Máme-li být prospěšní těmto republikám, prosím, ponechme si všechny konkrétní připomínky v různých oborech na oponenturu zákonných předloh, které nám vláda předloží.

Chceme uskutečnit přechod na tržní hospodářství, ale v podstatě nejsme schopni podnikat ani s nejcennějším kapitálem, který nám Bůh či Příroda - kdo jak podle stranické příslušnosti chce dát - a tím je čas.

Nebyl bych Čech, abych si neodpustil kritiku vládě, kterou tímto mám: kdyby toto programové prohlášení bylo určeno pouze pro Federální shromáždění, nemohl bych vyslovit vládě důvěru, protože bych to považoval za osobní urážku, že toto prohlášení je tak konkrétní a tak neskutečně dlouhé. Podle mého názoru programové prohlášení vlády by mělo sestávat z okruhů a vymezení cest a mezních pilířů, odkud a kam se smí společnost a občan pod vedením této vlády pohybovat. Veškerá další konkretizace je naprosto nepřípustná.

Chtěl bych upozornit na to, že cesty našich národů do Evropy je možné srovnat s cestou armády. Armáda například ve 2. Světové válce zcela jednoznačně věděla, že musí dobýt Berlín, ovšem dost silně pochybuji o tom, že v roce 1942 věděla, kdy, s jakou technikou, s jakými vojsky a s jakými ztrátami dobude Cheb, Grenoble nebo Dolní Kotěhůlky. Tak mně totiž připomínají všechny tyto požadavky o konkretizaci a časovém harmonogramu postupu ekonomické reformy.

Obávám se, že chceme-li po vládě, aby její prohlášení bylo konkrétnější a přesně časově omezené, kdy a jak bude prosazovat a hájit zájmy jednotlivých skupin, že po ní chceme to, aby nám lhala. Obávám se, že podceňujeme vládu jako takovou a její mozkový potenciál. Samozřejmě toto vláda ví, a domnívám se, zcela přesně, jaké by měly být první kroky v ekonomické reformě. Obávám se, že kdybychom chtěli veškerou další konkretizaci, budeme ji nutit lhát.

Nechtěl bych podporovat humorné vystoupení pana poslance Mohority, které zcela jednoznačně zavánělo přechodem z demokracie opět k totalitě. Chtěl bych vás proto požádat, abychom věřili lidem, kteří nám nastiňují, že existuje a že je před nimi velká míra neurčitosti, kterou ovlivňují rychle se měnící okrajové podmínky, a abychom v žádném případě nevěřili a nenutili vypracovat vládu takový program, který by byl až do konce a do naprostého cíle přesně a jednoznačně vymezen. V tom případě by to byla vláda lhářů a té bych já svoji důvěru dát nemohl. Tuto vládu lhářů odmítám, a proto budu hlasovat pro vyslovení důvěry této vládě, a to, pokud mi to toto shromáždění dovolí, v co možná nejkratším časovém intervalu, nejlépe hned. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Senjukovi. Slova sa ujme pán poslanec Huml.

Poslanec SL O. Huml: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, je smůla, že ve chvíli, kdy se na mě prvně v mém životě dostalo slovo v parlamentu, byl jsem před několika minutami v podstatě předběhnut kolegyní Samkovou. Ale myslím si, že mám trochu ještě další přístup k této problematice, která zazněla z jejich úst. Jsem tedy zde nováčkem a musím říci, že toto své první vystoupení v nejvyšším zastupitelském orgánu jsem si vzhledem ke své profesi ekologa představoval původně úplně jinak. Před dvěma týdny jsem sem vstupoval s myšlenkou, že se mi dostalo té cti účastnit se práce nejvybranější skupiny schopných, moudrých a rozvážných lidí, kteří jsou skutečnými reprezentanty našich národů. Byl jsem si jist, že tolik kritizované občasné parlamentní frašky uplynulých měsíců budou konečně patřit minulosti, že smyslem a společným cílem konstruktivní činnosti všech poslanců bude navrácení plné svobody, hospodářské prosperity a mezinárodní prestiže našemu společnému státu. Bohužel, průběh několika předchozích schůzi a zejména průběh dnešního jednání mě postupně z této naivní představy vyvádí. Měl jsem za to, že po projednání programového prohlášení vlády v jednotlivých výborech i v jednotlivých poslaneckých klubech, podotýkám, že pokud vím, aspoň všude s kladným výsledkem, byl s četnými připomínkami, bude schválení vládního programu společnou schůzi sněmoven už víceméně jen formální, a proto i časově nepříliš náročnou záležitosti.

Myslím, že kdyby bylo bývalo krátce po přednesení stanovisek výborů a poslaneckých klubů přistoupeno k hlasování a vyslovení důvěry vládě, byl by to pro celý národ, resp. národy, přesvědčivý důkaz o tom, že tento parlament bude skutečně pracovat poněkud jinak, než pracoval ten předchozí.

Sám osobně jsem přesvědčen, že řada rétorických cvičení, která jsme dnes už vyslechli, zde zaznít vůbec nemusela a některá ani neměla. Tím mám konkrétně na mysli vystoupení poslanců Slovenské národní strany. Je zřejmé, že po trapných parlamentních jednáních spojených s novým názvem našeho státu, která tolik rozjitřila veřejné mínění v celém našem státě, máme před sebou opět nepřehledný počet konfliktních situací, které nejen že budou komplikovat a zdržovat všechna jednání parlamentu, ale především tím budou jeho činnost diskreditovat v očích nejširší veřejnosti. Už řadu měsíců chodíme okolo horké kaše. Možní, že v tuto chvíli dokazuji asi vám všem, že ze mě asi nikdy nebude politik, ale chtěl bych do té kaše kousnout.

Chci požádat poslance Slovenské národní strany, aby zcela jednoznačně vyjádřili, zda cílem a smyslení jejich působení ve Federálním shromáždění je destrukce federativního uspořádání republiky a vytvoření samostatného slovenského státu. Budeme-li znát odpověď na tuto otázku, usnadní to práci nám všem. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Do diskusie sa prihlásil pán poslanec Kováč z komunistickej strany, pripraví sa pán poslanec Čičmanec.

Poslanec SN Marián Kováč: Vážený pán predseda, vážené Federálne zhromaždenie, moje stanovisko k programovému vyhláseniu vlády nie je stanovisko ekonóma či právnika, je skôr akousi úvahou mladého človeka, ktorý si plne uvedomuje, že o svojom probléme, probléme svojich rovesníkov, by mal povedať zopár slov práve na parlamentnej pôde.

Pri počúvaní premiéra pána Mariána Čalfu, ktorý prednášal programové vyhlásenie vlády, som najprv zostal prekvapený. Mal som pocit, že mladý človek práve teraz, v rušných dňoch štartujúci do života, sa z vyhlásenia celkom vytratil. A že pri pozornom štúdiu, dokumentu som vycítil, že to nie je úplná pravda. Potešilo ma, že jadrom humanistickej politiky štátu je starostlivosť o človeka. To na strane prvej, i keď na strane druhej trhová ekonomika vyžaduje prekonanie predstav, že štát plne nezodpovedá za zárobky, zdravie, dôchodky a bývanie každého jednotlivca a tak do popredia celkom pochopiteľne vystupuje osobná motivácia. Plne ju chápem, kým je človek zamestnaný. Čo ale v takom prípade, ak táto podmienka neplatí? Ako ju budú chápať i ti, ktorí ju nemôžu splniť ani pri najväčšom úsilí? Ako sa s tou vyrovnajú tri štvrtiny vysokoškolákov, ktorí podľa prvých prieskumov asi ťažko nájdu zamestnanie vo svojom obore už v tomto roku?

Uspokojí ich skutočnosť, že pol roka budú ešte finančne dotovaní a tento čas môžu využiť na doškoľovanie jazykov či programovanie? A čo absolventi stredných škoľ, gymnázií, stredných odborných učilíšť, vyrovnajú sa s prvým životným úderom, ktorý im uštedrí podnik jednostranným zrušením dohody, a to sa stáva v týchto dňoch, a oni navzdory istému zamestnaniu sa ocitnú v úplne novej situácii? Kto v takomto prípade podá mladým ľuďom pomocnú ruku? Verím, že vláda dokáže riešiť otázku prípravy na zamestnanie, otázku školstva tak, aby sa tieto problémy nemuseli rok čo rok opakovať. Myslím, že štát musí vybudovať komplexný systém spoločenskej pomoci pri zabezpečovaní primeraného zamestnania, pri riešení inštiťucionálnych otázok a hmotného zabezpečenia občanov, ktorí sú z akýchkoľvek dôvodov nútení zmeniť svoje zamestnanie, alebo do neho po prvýkrát nastupujú. Tieto otázky je treba riešiť v súlade s Medzinárodným paktom o hospodárskych, sociálnych a kultúrnych právach.

l keď problémy takto stavané sú väčšinou problémy jednotlivca, dá sa očakávať, že v krátkom čase tak, ako ide prirodzený vývoj mladého človeka, sa presunú na novovznikajúce mladé rodiny. Ako sa ukazuje, vláda ČSFR v priloženom návrhu zákonov, súvisiacich s realizáciou radikálnej ekonomickej reformy, myslí na túto otázku v legislatívnych úlohách pri navrhovaní 7 zákonov, ktoré prichádzajú do úvahy už v druhom polroku 1990. Chcem podporiť tento zámer a verím, že všetci spoločne prispejeme k dodržaniu stanovených termínov už preto, že neriešením sociálnych otázok mladých rodia by mohlo dochádzať, podľa môjho názoru, k úplne zbytočnému napätiu.

Preto verím, že budeme v tomto smere radikálni a presní aspoň tak, ako sme boli pri júlovom zvyšovaní cien.

Oceňujem, že pri komplexnom riešení týchto otázok sa vláda hlási k vytvoreniu spoločného partnerského a plodného vzťahu s odbormi. Za nedostatočnú však považujem skutočnosť, že vláda rovnaký prístup nezaujala vo vzťahu k organizáciám mládeže, žien, družstevným organizáciám a podobne. Tu sa domnievam, že by vláda svoje zásadné opatrenia, ktoré sa dotýkajú mládeže, žien či družstevníkov, mala s týmito organizáciami konzultovať, poznať ich názory a stanoviská a pravidelne s nimi zoznamovať i naše Federálne zhromaždenie.

Za nedostatočné považujem i to, že o telesnej kultúre a športe v programovom vyhlásení nie je žiadna zmienka. Považujem za nevyhnutné, aby vláda tento rozvoj aktívne podporila, aby na seba súčasne prevzala záväzok zabezpečenia štátnej reprezentácie. A túto - obrazne povedané- aby preniesla zo športu i na všetky oblasti spoločenského života. To preto, aby sme stále častejšie mohli byt hrdí na túto krajinu tak, ako sme na ňu boli hrdí pri výsledkoch našich futbalistov v Taliansku, a aby sme už nikdy nepociťovať i ľútosť nad tým, že túto krajinu opúšťajú výnimočné osobnosti, ako som to napríklad pocítiť túto sobotu pri finále ženskej dvojhry vo Wimbledone.

Vážené Federálne zhromaždenie, som mladý človek, člen strany, ktorá je pre mnohých nežiadúca. Napriek tomu, a možno práve preto, podporím programové vyhlásenie vlády a urobím všetko pre to, aby ciele, ktoré sú tu dnes postavené, sa podarilo uviesť do života. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem poslancovi Kováčovi. Vo vystúpení pána poslanca Duraya zaznel motív vodného diela Gabčíkovo-Nagymaros. Na túto tému sa s poznámkou prihlásil poslanec Čičmanec, ktorý vystúpi ako 45. v poradí a posledný dnešného večera. Dáme ešte prednosť technickej poznámke.

Poslanec SL J. Pospíšil: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, dovolil bych si faktickou poznámkou položit dvě otázky mému předřečníkovi. Nevím, jestli stav s vysokoškoláky je tak vážný, kteří nenajdou práci, ale říká, že nenajdou práci. Já se ptám, kdo může za to, že naše hospodářství je na takové úrovni, že nepotřebuje vysokoškolské odborníky? Ptám se, kdo plánoval počty vysokoškoláků pro toto hospodářství, jestli by mě na to dovedl odpovědět?

Poslanec SN M. Kováč: Rozumiem týmto otázkam, chápem ich ciel. Keď som šiel kandidovať za Komunistickú stranu Česko-slovenska, uvedomoval som si chyby, ktoré napáchala a vzhľadom na to, že 10 rokov som sa usiloval hovoriť to, čo hovorím i dnes, budem za riešenie týchto problémov, problémov minulosti, bojovať ako člen tejto strany, ktorá, ako pevne verím, dokáže začiatok svojej obrody dotiahnuť do úspešného konca.

Předsedající předseda SN M. Šútovec: Ďakujem. S technickou poznámkou sa prihlásil poslanec Zelenay.

Poslanec SN R. Zelenay: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené dámy a páni, mám dve krátke faktické pripomienky. Prvá sa týka predošlého vystúpenia.

Musím povedať, že som dojatý k slzám starostlivosťou mladých ľudí o nezamestnaných chudáčikov. Chcem len povedať, že v roku 1983, keď som bol jedným z tých nezamestnaných, ktorí u nás existovali - bolo nás len v Bratislave na zozname asi 200 - a na Slovensku v roku 1986, keď som bol druhý raz nezamestnaný, bolo vysokoškolákov 11 tisíc.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP