Přítomno: 140 poslanců sněmovny lidu
72 poslanci Sněmovny národů zvolení v České republice
73 poslanci Sněmovny národů zvolení
ve Slovenské republice
Omluvení poslanci
Sněmovny lidu:
Dienstbier J. ml., Kavan, Kovář, Sedlák, Vidím, Žáček, 4 poslanci
rezignovali.
Sněmovny národů zvolení v České republice:
Petrová. 2 poslanci rezignovali.
Sněmovny národů zvolení ve slovenské republice:
Šebej. 1 poslanec rezignoval.
Předsedající poslanec SN Z. Jičínský:
Vážené Federální shromáždění,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, z pověření dosavadního
předsednictva Federálního shromáždění
zahajuji 1. Společnou schůzi Sněmovny lidu
a Sněmovny národů Federálního
shromáždění České a Slovenské
federativní republiky VI. volebního období
a upřímně vás všechny vítám.
Dnes odpoledne se sešly obě sněmovny k ustavujícím
schůzím, na kterých poslanci složili
slib, zvolili předsedy a místopředsedy sněmoven,
dále členy předsednictva Sněmovny
lidu a Sněmovny národů, předsedy a
ostatní členy výborů. Obě sněmovny
rovněž zvolili členy předsednictva Federálního
shromáždění.
Je třeba vytvořit všechny ostatní ústavně
právní a organizační předpoklady
pro práci zákonodárného orgánu
České a Slovenské Federativní republiky.
V souladu s § 8 odst. 1 zákona o jednacím řádu
Federálního shromáždění
se dnes scházíme na společné schůzi
obou sněmoven, abychom zvolili předsedu Federálního
shromáždění, prvního místopředsedu
a místopředsedy federálního shromáždění.
V současné chvíli je v zasedacím sále
přítomno 126 poslanců Sněmovny lidu,
62 poslanci Sněmovny národů zvolení
v České republice a 65 poslanců Sněmovny
národů zvolených ve Slovenské republice.
Obě sněmovny jsou podle článku 40
ústavního zákona o československé
federaci usnášení schopné.
Návrh programu dnešní společné
schůze jste obdrželi s pozvánkou. Navrhuje
se:
1.Volba předsedy federálního shromáždění.
2.Volba prvního místopředsedy a místopředsedů
Federálního shromáždění.
Má někdo z poslanců dotaz nebo připomínku
k navrženému programu (Ne.) Konstatuji, že tomu
tak není. Můžeme přistoupit k hlasování.
Pro platnost usnesení je třeba souhlasu nadpoloviční
většiny přítomných poslanců
z každé sněmovny.
Nejdříve prosím o hlasování
poslance Sněmovny lidu. Kdo souhlas s návrhem programu
společné schůze sněmoven, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. Je někdo proti?
(Nikdo.) Nikdo. Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.) Nikdo. Konstatuji, že poslanci Sněmovny lidu
vyslovili s návrhem programu souhlas.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů. Poslanci zvolení v České
republice a poslanci zvolení ve Slovenské republice
budou hlasovat společně.
Kdo z poslanců Sněmovny národů souhlasí
s návrhem programu společné schůze,
nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. je někdo
proti? (Nikdo.) Nikdo. Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.) Nikdo.
Poslanci Sněmovny národů vyslovili s návrhem
programu společné schůze rovněž
souhlas.
Konstatuji, že poslanci Sněmovny lidu a Sněmovny
národů schválili program 1. společné
schůze.
(Poznámka redakce: Usnesení SL č. 13, SN
č. 17)
Podle článku 56 odst. 5 ústavního
zákona o čs. federaci volí Sněmovna
lidu a Sněmovna národů předsedu, prvního
místopředsedu a místopředsedy federálního
shromáždění ze členů předsednictva
Federálního shromáždění.
Platí ústavní princip, že bude-li zvolen
předsedou Federálního shromáždění
občan České republiky, volí se za
prvního místopředsedu poslanec, který
je občanem Slovenské republiky nebo naopak. Volba
bude provedena tajným hlasováním v souladu
s § 24 odst. 1 zákona o jednacím řádu
Federálního shromáždění.
K provedení voleb schválily Sněmovna lidu
a Sněmovna národů volební řády
k tajným volbám a zvolily si volební komise
pro zjišťování výsledků
voleb.
Tolik k zahájení programu schůze a nyní
prosím poslance Kučeru, který by měl
odůvodnit návrhy.
Poslanec SL P. Kučera: Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, hosté, připadl mi čestný
úkol navrhnout a představit kandidáty na
vedoucí funkcionáře Federálního
shromáždění.
Na základě volebních výsledků
Občanského fóra a Veřejnosti proti
násilí navrhuji do nejvyšších funkcí
ve Federálním shromáždění
své členy, své přívržence.
Na místo předsedy Federálního shromáždění
navrhujeme Alexandra Dubčeka, dosavadního předsedu
Federálního shromáždění,
politika, který, jak mnohokrát dokázal, je
schopen vyvažovat konfrontační nálady
ve společnosti a ty budou v nadcházejícím
období zřejmě časté.
Je to jeho vlastnost mimořádné významná
a důležitá, kdy jeho lidský přístup
převažuje nad přístupem ideologickým,
nad hlediskem národnostním, kdy své lidství
staví do popředí nadevše. Osvědčil
to při bouřlivých zasedáních
při minulém zasedání parlamentu. Je
reprezentantem odpovědného přístupu
poslance, on jako předseda Federálního shromáždění,
měl úkolů spojených se zajištěním
řádného chodu minulého Federálního
shromáždění mnoho a patří
mu ke cti, že to zvládl.
S osobou Alexandra Dubčeka je ve světě spojen
pojem "Pražského jara 68", ale jeho kredit
zůstává vysoký i díky tomu
dvacetiletému mezidobí, které následovalo
po násilném potlačení reformního
procesu. Alexander Dubček je výrazným stoupencem
československé vzájemnosti. V této
souvislosti bych rád poukázal na jeho mimořádný
příspěvek při řešení
složité otázky nového názvu státu
na jaře letošního roku. Svým příkladem
dokázal inspirovat mnohé poslance a znovu bych zdůraznil
jeho nezastupitelnou roli ve chvílích, kdy se rozhodovalo
v mnoha ohledech o osudech našeho federativního státu.
Alexander Dubček je tedy společným kandidátem
Občanského fóra a Veřejnosti proti
násilí a věřím, že má
sympatie i příslušníků ostatních
politických stran a hnutí v tomto shromáždění.
Věřím, že mu dáte svůj
hlas.
Na funkci prvního místopředsedy Federálního
shromáždění navrhuje Občanské
fórum a Veřejnost proti násilí profesora
Zdeňka Jičínského, pardubického
rodáka, právníka s vysokou erudicí
a velkým kreditem. Profesor Zdeněk Jičínský
patří k té skupině politiků,
kteří mají nejvíce zkušeností
z nás. Angažoval se výrazně v roce 1968,
tehdy jako jeden z těch, kteří připravovali
ústavní zákon o československé
federaci. Byl angažován veřejně, byl
členem a místopředsedou České
národní rady. To intermezzo dvaceti let jeho života
bylo velice plodné. Poté, co musel ukončit
svou veřejnou činnost, svou společenskou
angažovanost, neustal v působení ve svém
okolí, publikoval v Samizdatech, účastnil
se a řídil semináře, byl spoluzakladatelem
Charty 77 a podílel se výrazně na všech
iniciativách.
Byl také u zrodu Občanského fóra v
listopadu loňského roku a stále ještě
je vedoucím představitelem Občanského
fóra.
Profesor Zdeněk Jičínský byl jedním
z místopředsedů minulého Federálního
shromáždění. Měli jsme možnost
poznat jeho způsob práce, jeho znalosti, to, jak
věcným klidným způsobem dovede argumentovat,
a jak se dovede zasazovat o věci, o nichž se domnívá,
že jsou nazrálé k řešení,
jak se dovede angažovat ve sporech, kdy se domnívá,
že je třeba se za věc vzít a svůj
názor na veřejnosti prosazovat.
Dalším, z galerie slavných, je ing. Rudolf
Battěk, již zvolený předseda Sněmovny
lidu Federálního shromáždění.
Rudolf Battěk je výrazným představitelem
naší politiky, politologie, je velkým znalcem
společenských problémů. Jeho výrazná
společenská angažovanost, kdy nadřazuje
věci veřejné, obecné nad osobními,
je dostatečně známa. Přitom jeho projev
má osobitý šarm, dokáže i v nejsložitějších
životních situacích zachovávat nadhled,
odstup od věci, který je tak vzácný
a dovede na věci nazírat s osobitým humorem.
Rudolf Battěk je, jak jsem již řekl, činorodý
člověk. Rekapitulovat jeho společenskou činnost
by zabralo dlouhou dobu. Byl v roce 1968 spoluzakladatelem KAN,
byl v pozdějších letech signatářem
Charty 77, spoluzakladatelem Hnutí za občanskou
svobodu, byl u zrodu Občanského fóra.
Rudolf Battěk je nekompromisní při obhajobě
demokracie, při obhajobě věci spravedlnosti,
byl za své postoje mnohokrát minulým režimem
perzekuován, byl pronásledován, byl vězněn.
Přesto zdůrazňuji, že to u něho
vyzvedám jako vlastnost naprosto mimořádnou
a ojedinělou, dokáže si zachovat velice decentní
lidský přístup, dokáže věc
brát s humorem a rozhledem.
Rudolf Battěk byl poslancem minulého Federálního
shromáždění a je nyní již
ve funkci předsedy Sněmovny lidu.
Poslední ze čtveřice, o kterých budu
hovořit, dr. Milan Šútovec, čelný
představitel Veřejnosti proti násilí,
vědecký pracovník, který je odborné
veřejnosti a veřejnosti na Slovensku znám
svou publikační činností, je člověkem,
který nás osobně okouzlil svým nevtíravým
způsobem komunikace, je to člověk rozumný,
vzdělaný, moudrý. Byl jsem členem
výboru pro kulturu a výchovu Sněmovny lidu
minulého Federálního shromáždění
a Milan Šútovec řídil práci tohoto
výboru. Jeho způsob řízení
byl naprosto věcný, korektní, přesný,
jeho odpovědnost hraničila až s puntičkářstvím.
Myslím si, že jeho místo, jako předsedy
Sněmovny národů, je naprosto zasloužené.
Je to člověk, který má naši plnou
důvěru, plnou podporu Občanského fóra
i Veřejnosti proti násilí. Myslím,
že ti z vás, kteří měli možnost
ho poznat v minulosti nebo v krátkém působení
dnes, mně dají za pravdu, že je rozumné
jemu i všem ostatním dát svůj hlas.
Předsedající poslanec SN Z. Jičínský:
Děkuji poslanci Kučerovi. Doplnil bych jeho návrh
o to, že při jednání zástupců
politických stran a politických hnutí ve
Federálním shromáždění
byla dosažena předběžná dohoda
v tom smyslu, že by měly být obsazeny ještě
dvě funkce místopředsedů Federálního
shromáždění, a to zástupcem KDH
a zástupcem KSČ. Za KDH je navrhován poslanec
Viktorín, za KSČ je navrhován poslanec Kanis.
Ptám se poslanců Sněmovny lidu a Sněmovny
národů, mají-li nějaký dotaz
nebo připomínku k předloženým
návrhům? Poslanec Bratinka.
Poslanec SN P. Bratinka: Jsem poslancem za Občanské
fórum. Vážené dámy, vážení
pánové, pane předsedo, teprve zde, na tomto
zasedání, se dovídám, že by měly
být zřízeny nějaké dvě
další místopředsednické funkce.
O tom jsme včera na našem zasedání klubu
vůbec nemluvili. Požaduji proto, aby buď byla
tato volba odložena a znovu se to projednalo v klubech, nebo
bych vznesl námitku proti tomu, aby místopředsedou
Federálního shromáždění
byl člen KSČ. Mám pro to dva dobré
důvody.
První je ten, že na rozdíl od jiných
kolektivních orgánů, jako jsou výbory
nebo předsednictva, kde je naprosto samozřejmé
a v duchu demokracie, aby byly zastoupeny všechny politické
sily, které byly zvoleny našimi občany do parlamentu,
je soubor místopředsedů parlamentu něčím
zcela jiným, není to žádný kolektivní
orgán. Prestiž a vliv místopředsedy
nelze podceňovat. Vzhledem k tomu, že KSČ patří
k opozici, považuji volbu členů KSČ
za velmi nešťastnou, protože - co si budeme nalhávat
- opozice nemá zájem na tom, aby, až po dvou
letech se budou konat nové volby, OF nebo KDH nebo VPN
vyhrály. Je tedy riziko, že učiní vše,
aby vláda této koalice nebyla naplněna samými
úspěchy.
Druhý důvod je ten, že KSČ v tomto státě
42 let udržovala systém v podstatě nevolnický.
Nemám zatím žádné přesvědčivé
důkazy o tom, že v této straně došlo
k významnému posunu v tomto smyslu. Naopak, jsou
zde varovné signály o tom, že síly v
této KSČ, které považují demokracii
za něco přechodného nebo něco zcela
nevhodného, mají stále pevné pozice.
Proto se domnívám, že pokud se KSČ nezbaví
těchto sil - je to v jejím vlastním zájmu
- měla by stále být na politické poušti.
Volbou místopředsedy - člena KSČ,
vlastně určitým způsobem prokazujeme
značnou naivitu a lhostejnost vůči demokratickým
hodnotám, na kterých je toto shromáždění
postaveno. Pokud jsou tedy zřízeny dvě další
funkce, navrhuji místo člena KSČ člena
OF, příslušníka tohoto hnutí
- Karola Stomeho. (Potlesk.)
Předsedající poslanec SN Z. Jičínský:
Děkuji. Prosím poslance a paní poslankyně,
zda mají ještě další připomínky?
Poslanec Mandler.
Poslanec SL E. Mandler.: Mluvím za Liberálně
demokratickou stranu. Vážený pane předsedající,
dámy a pánové. Volba předsedy a místopředsedy
je významnou součástí aktu, jímž
se završují a svým způsobem doplňují
výsledky prvních svobodných voleb v této
zemi. Chci se proto za naši stranu vyjádřit.
Po stránce vytváření politické
struktury nejsou totiž výsledky voleb stoprocentně
jednoznačné. Velké množství hlasů
pro OF a také pro VPN, jakožto pro hnutí všeobecně
demokratická, poněkud zamlžují rozdělení
sympatií voličů na levici, střed a
pravici. To je ovšem velice důležité pro
mimořádný charakter voleb. Měly jednoznačně
rozhodnout, vyhrají-li pro dalekou budoucnost demokratické
síly nebo KSČ, která se pouze převlékla
stanovami a programem, ale ponechala si název, tradice
i politiky spjaté s neblahou minulostí totalitní
strany. Z tohoto hlediska není nevýznamné,
že toto dnešní doplňování
voleb se odehrává ve prospěch levice. Stačí
přehlédnout funkcionáře, které
jsme volili. My, ve Sněmovně lidu, ze sedmi předsedů
výborů jsme zvolili jednoho komunistu a tři
bývalé komunisty. Vím, že bývalé
členství v politické straně i komunistické,
nikoho jednoznačně neurčuje - já sám
mám mezi bývalými komunisty přátele
a chápu, že z titulu dřívějšího
členství v KSČ nelze charakter, činnost
a dílo politických osobností snižovat.
Nechci to také dělat. Zjišťuji ovšem
pravý opak. Jakoby pro funkce ve Federálním
shromáždění, předsedů
výborů, členů předsednictva,
bylo bývalé členství v KSČ
předností. Dokladem toho je návrh politických
sil na předsedu a prvního místopředsedu
Federálního shromáždění.
Oba jsou bývalí reformní komunisté.
Závažné a vůbec nejzávažnější
je to v případě návrhu na funkci předsedy
Federálního shromáždění.
Jde o významnou ústavní funkci, jejíž
důležitost je faktická, mravní, symbolická.
Co tedy prezentuje politická osobnost poslance Alexandra
Dubčeka?
Politická osobnost Alexandra Dubčeka je ovšem
čestně spojena s dvaceti lety útlaku, které
svou houževnatostí přečkal. Ale především
tato osobnost symbolizuje a ztělesňuje oficiální
komunistickou politiku roku 1968, která usilovala ústupky
a demokratizací systému udržet vylepšený
komunismus v naší zemi.
Politiku zajisté mnohem méně autoritativní
než byla politika jeho předchůdců. Nicméně
takovou, že on sám - Alexander Dubček - mohl
podepsat moskevské protokoly a posléze - což
je příznačné ve funkci předsedy
parlamentu, i výjimečné zákony, které
otevřely cestu tzv. "normalizaci" a těžce
poznamenaly celé období minulých 20 let.
Jde tedy o politiku, na kterou přece demokratická
politika dnes v žádném případě
nemůže navazovat.
Velice prosím, aby má slova nebyla chápána
osobně. Ostatně víme, že návrh
je výsledkem dohody hlavních politických
sil. Tento návrh má také velkou autoritu.
Tím spíše je třeba se otázat:
Byli si navrhovatelé plně vědomi, že
obsazení funkce předsedy Federálního
shromáždění je citlivou otázkou
vztahů mezi národy naší federace, a
že je třeba, aby osobnost, kterou poslanci do této
funkce zvolí, byla osobností v pravém smyslu
dnešní?
Dále - byly si politické síly vědomy
toho, že už pouhou kandidaturu Alexandra Dubčeka
nepochopí alespoň v Čechách a na Moravě
ti, na kterých nám nejvíce záleží
- tj. mládež?
Dále - uvědomují si politické síly
dostatečně, že pokračování
jednání u kulatého stolu společně
s komunisty a obsazování klíčových
funkcí lidmi z vyslovené levice je krokem zpět
proti výsledkům voleb?
Uvědomují si, že by bylo naopak slušné,
když už nic jiného, tedy alespoň respektovat
existenci mnoha malých politických stran, kterým
volební cenzus zabránil v zastoupení v parlamentě?