Komisia poslancov pre zisťovanie výsledkov volieb
Snemovne ľudu oznamuje, že k odvolaniu poslanca Snemovne
ľudu Vasila Mohoritu z funkcie člena Predsedníctva
Federálneho zhromaždenia bolo poslancom vydaných
130 hlasovacích lístkov.
Po skončení hlasovania komisia zistila: hlasovania
sa zúčastnilo 117 poslancov. Hlasovania sa zdržalo
13 poslancov. Celkom bolo odovzdaných 117 platných
hlasovacích lístkov. Neplatný lístok
nebol ani jeden.
Pre odvolanie poslanca Vasila Mohoritu z funkcie člena
Predsedníctva Federálneho zhromaždenia bolo
odovzdaných 86 hlasov, proti 31 hlasov.
Komisia poslancov pre zisťovanie výsledkov volieb
zistila, že poslanec Vasil Mohorita bol odvolaný nadpolovičnou
väčšinou prítomných poslancov v
Snemovni ľudu. V Prahe dňa 22. októbra 1990.
Podpísaný predseda komisie dr. Bobovnický
plus ďalší členovia komisie.
(Poznámka redakce: usnesení SL č. 79)
Předseda SL R. Battěk: Děkuji za podání
zprávy. Měli bychom tedy rozhodnout o dalším
jednání naší schůze.
Je zde návrh, abychom přistoupili k doplnění
člena předsednictva Federálního shromáždění
za naši sněmovnu. Abychom k tomu mohli s určitou
odpovědností přistoupit, byl zde podán
návrh, aby jednotlivé politické kluby se
nyní sešli ke krátké poradě a
poté byly podány návrhy na doplnění
předsednictva. (Jsem na rozpacích, zda mám
dát o tomto postupu hlasovat. Jsou nějaké
námitky nebo připomínky? V případě,
že ano, prosím poslankyně a poslance, aby se
přihlásili. Jinak je k dispozici rozmístění
klubů, takže mohu oznámit, kde se který
klub může sejít. Dá se očekávat,
že by jednání mohlo být rychle uzavřeno.
(Hlas z pléna: Má to být komunista?)
Předseda SL R. Battěk: To není ničím
dáno. Musíme se dohodnout, zda budeme vůbec
volit. Schválíme-li volební návrh,
bude platit i pro případnou volbu, která
proběhne v nějakém dalším jednání.
Nemá-li nikdo žádný jiný návrh,
možná, že by bylo rozumné dát odsouhlasit
návrh volebního řádu. Máte
ho, prosím, všichni před sebou.
Hlásí se o slovo člen předsednictva
sněmovny pán poslanec Borguľa.
Poslanec M. Borguľa: Vážení členovia
snemovne, mám dojem, že sme už jeden volebný
poriadok odsúlasili. Bol schválený na prvej
schôdzi. Ak sa nemýlim, bola to tlač č.
2. Najprv by sme mali rozhodnúť o jeho zrušení.
Alebo bude zrušený automaticky, keď odsúhlasíme
nový? Pýtam sa, či to neodporuje procedúre?
Předseda SL R. Battěk: Děkuji za připomínku.
Prosím, pane poslanče.
(Hlas z pléna: Je pravda, že jsme na první
schůzi schválili volební řád.
Schvalovali jsme dva volební řády a to ve
FS a k volbě prezidenta, ale neschvalovali jsme volební
řád sněmovny. Už tehdy jsou namítal,
že volební řád, který jsme schvalovali
ve FS, je v podstatě protiústavní, protože
omezuje právo navrhovat kohokoliv, to znamená omezuje
ústavní právo každého občana
a zvláště poslance, navrhovat cokoliv. Věcí
sněmovny je, jestliže se rozhodne pro nebo proti.
Přičítám to tomu, že tu byla
většina nových poslanců, že tenkrát
návrhu nevyhověla. Děkuji.)
Předseda SL R. Battěk: Děkuji panu
poslanci. Považuji za nutné upřesnit právní
stav, pokud jde o volbu funkcionářů orgánů
FS. Dne 18. června 1990 byl schválen návrh
volebního řádu k tajné volbě
předsedy a místopředsedy SL, členů
předsednictva a předsedů výborů
SL, členů předsednictva FS, předsedy
FS, 1. místopředsedy a místopředsedů.
Tento volební řád byl schválen, byl
přijat, proběhla podle něj příslušná
volba, ale byl jednoznačně pouze k ustavujícím
schůzím obou sněmoven. To není permanentně
platný volební řád. Tudíž
jsme povinni pro tento případ schválit volební
řád, který bude mít také pouze
platnost pro tuto volbu. Doufám, že jsem tím
odpověděl i na návrh, resp. připomínku
poslance Borguľy. Táži se, zda jsou ještě
nějaké připomínky?
Poslanec M. Borguľa: Bohužial, pre čistotu
procedúry musím protestovať, pretože ak
sa dobre pamätám, nikde nebolo povedané, že
ide o jednorázový volebný akt. Odporúčam,
aby sme v tejto snemovni napred rozhodli o jeho zrušení,
a potom, keby nám niekto vysvetlil, v čom je podstata
nového návrhu a potom by bolo fair pristúpiť
k jeho schváleniu.
Poslanec K. Novosád: Vážený pane
předsedo, vážené kolegyně a kolegové,
vzhledem k tomu, že ve volebním řádu
jsou jisté nesrovnalosti už od červnové
doby, doporučuji, aby tato schůze byla přerušena
a to až do doby, kdy bude schválen jednací
řád a pak dále pokračovala.
Předseda SL R. Battěk: Slyšeli jste
další návrh, který by znamenal odsunutí
této procedury pro doplnění předsednictva
FS. Chce se ještě někdo vyjádřit?
Poslanec SL V. Benda: Mám jen technickou poznámku,
domnívám se, že nesrovnalosti nejsou, protože
zcela platí to, co tady řekl pan předseda
Battěk. Já jsem tehdy byl žhavým odpůrcem
volebního řádu, a velmi pečlivě
jsem si všímal toho, že v jeho nadpisu bylo jednoznačně
stanoveno, že se jedná o volební řád
pro tu konkrétní schůzi, to je první
schůzi FS. Není možné, a bylo by procedurálně
zmatečné hlasovat o jeho platnosti, protože
platnost byla jednoznačně ukončena příslušnou
první plenární schůzí.
Předseda SL R. Battěk: Já jsem záměrně
přečetl hlavu, uvozující název
volebního řádu, z něhož jednohlasně
vyplývá, že to byl volební řád
pro ustavující schůze sněmoven. Vyplývá
to z textu, že se tam volili předsedové, místopředsedové
atd. Čili povinnost schválit nový volební
řád pro tuto schůzi je zcela nesporná.
Měl bych tedy dát hlasovat o protinávrhu.
Jak zní pane poslanče, protinávrh?
(Hlas z pléna: Hlasovat o zrušení původního.)
Předseda SL R. Battěk: Naši právní
odborníci se ještě vyjádří
k textu, abychom neporušili základní procedurální
pravidla.
Je zde návrh, abychom hlasovali o zrušení původního
volebního řádu, jímž byli zvoleni
funkcionáři Federálního shromáždění.
Hlásí se pan poslanec Masopust.
Poslanec Z. Masopust: Dámy a pánové,
dovolte mi faktickou poznámku. Jestliže je pravda,
že volební řád, který jsme na
ustavující schůzi přijali, se vztahuje
jen na volby na této ustavující schůzi
konané, není třeba ho rušit. To ovšem,
co je třeba v tuto chvíli, je třeba dokázat,
že onen volební řád se skutečně
vztahuje jen na ustavující schůzi. Jinak
bychom velmi snadno mohli dospět k tomu, že u každé
konkrétní volby, ať se týká jakéhokoli
funkcionáře a jakékoli osoby, budeme přijímat
nový volební řád. Tím by ovšem
sám pojem "volebního řádu",
jakožto určitým způsobem obecně
zavazujícího pravidla, ztrácel smysl.
Předseda SL R. Battěk: Dostáváme
se do typicky právní konkluze. Chce se k tomu vyjádřit
pán náměstek?
Poslanec M. Borguľa: Keď vezmeme tlač
č. 2, je jednoznačné, že to je volebný
poriadok k tajnej voľbe predsedu, podpredsedov Snemovne ľudu,
členov predsedníctva Snemovne ľudu, členov
predsedníctva Federálneho zhromaždenia, predsedu
Federálního zhromaždenie, prvého podpredsedu,
ale nie je tu uvedené predsedníctvo Snemovne národov.
Keby sme to brali právnicky, celý návrh volebného
poriadku je zmätený. Ale nikde sa nehovorí
o tom, či je to výlučne na ustanovujúcu
schôdzu alebo nie. Prikláňam sa teda k návrhu
pána predsedu, zrušiť tento volebný poriadok
a hlasovať o novom.
Předseda SL R. Battěk: Dále se hlásí
pan poslanec Šilhán.
Poslanec V. Šilhán: Prosil bych zodpovědět
jeden dotaz. Pokud bude volební řád, který
máme před sebou schválen nebo bude projednáván,
do jaké míry je to volební řád,
který zavazuje pouze naši sněmovnu, a do jaké
míry je to volební řád, který
může platit pro celé Federální
shromáždění? Jinak nemůžeme
přistoupit k volbě, pokud zde není konsensus
obou dvou komor. Může to být maximálně
pouze návrh, který potom může schválit
celé Federální shromáždění.
I při volbě orgánů FS muselo nutně
dojít k souhlasu na volebním řádu,
a to všech orgánů Federálního
shromáždění.
Varoval bych také před tím, abychom ke každému
jednotlivému případu tvořili si speciální
volební řád tak, jak se to té či
oné síle v daném okamžiku zachce. Chápu
tedy volební proces jako proces, který musí
mít všechny volební náležitosti,
které platí po celou dobu existence Federálního
shromáždění. Jinak před veřejností
i sami před sebou se budeme chovat velmi partikulárně
a pod vlivem jednotlivých momentálních událostí.
Předseda SL R. Battěk: Děkuji. Ještě
se hlásí pan poslanec Malý.
Poslanec M. Malý: Domnívám se, že
jednací řád, tisk č. 2. schvalovaly
obě sněmovny a tudíž se domnívám,
že naše sněmovna ho nemůže zrušit.
Proto se mi zdá nejrozumnější návrh
kolegy Novosáda, že naše schůze by měla
být přerušena a o jednacím řádu
by mělo být rozhodnuto zítra nebo pozítří
na společné schůzi.
Poslanec J. Tomsa: Nejsem právníkem, ale
měl bych právnickou otázku. Jestliže
se nyní dovídáme o tom, že původní
volby byly činěny na základě jakéhosi
problematického volebního řádu, nebyly
tím problematizovány celé volby?
Předseda SL R. Battěk: Stručně
bych upozornil, v čem je merito věci. 18. června
byl volební řád schválen na zasedání
obou sněmoven. Faktem je, že ho žádným
volebním aktem nemůžeme zrušit. Jde ale
o formu politické dohody poměrného zastoupení.
V tomto smyslu může dát kterákoliv politická
skupina, kterýkoliv politický klub návrh
na změnu dalších postupů. V tomto případě
se tak děje, a to tím, že je navržen tento
nový volební řád pro tuto příležitost.
Jinak zřejmě očekáváme, že
nově navržený a snad schválený
jednací řád vyřeší tyto
problémy pro trvalou dobu - do budoucna. Tudíž
oprávněno těch, kteří navrhují,
abychom počkali, až bude schválen jednací
řád, má raison d'étre.
Poslanec J. Zán: Mám dotaz na predsedníctvo,
kto bol autorom tlače 207 nového návrhu a
prečo nezohľadnil túto celú vec.
Předseda SL R. Battěk: Jde o návrh
nového volebního řádu číslo
207 k tajné volbě člena předsednictva.
Připravila ho legislativa sněmovny. Máme
ho odsouhlasit, a proto je dán k dispozici, abychom s k
němu vyjádřili. Hlásí se ještě
pan poslanec Petr Kučera.
Poslanec P. Kučera: Pane předsedo, paní
a páni poslanci, myslím, že by bylo rozumné,
abychom přijali návrh poslance Novosáda na
přerušení schůze Sněmovny lidu,
vyčkali přijetí jednacího řádu
a vyžádali si, aby univerzální volební
řád byl připojen jako příloha
k tomuto jednacímu řádu, abychom se nemuseli
stále točit v kruhu a zamýšlet se nad
tím, podle jakého volebního řádu
budeme jednat. Jde o to, aby to byl jednotný, univerzální
volební řád, který by byl přílohou
jednacího řádu. Abychom to tedy schválili
pohromadě a potom pokračovali ve schůzi Sněmovny
lidu.
Předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci
Kučerovi. Návrh se mi zdá rozumný.
Do rozpravy se ještě hlásí poslanec
Šlápota.
Poslanec J. Šlápota: Pane předsedající,
dámy a pánové, myslím, že trochu
chodíme v kruhu a přesto skoro všichni tušíme,
o co v této situaci jde. Kdyby šlo jenom o osobu pana
Mohority, nemuseli bychom měnit původní volební
řád, komunistický Klub poslanců by
se sešel, navrhl by dalšího zástupce,
jak bylo v původním volebním řádu,
že to vždy bude z dané politické strany
a situace by byla vyřešena.
Protože se zde ale objevila šance pro některou
skupinu poslanců, aby z jejich středu byl zvolen
člen předsednictva, je tlak, aby se změnil
volební řád. To, že s sejdou naše
malé kluby ostatních politických stran, je
jen hraní si na politickou demokracii, protože stejně
svým počtem nemůžeme svého kandidáta
prosadit.
Jestli se domluvil Klub Občanského fóra případně
s některými dalšími kluby v tichosti,
že to bude nový člen Občanského
fóra a zřejmě z nově vzniklého
pravicového křídla, tak to bude, když
změníme volební řád.
Já bych vás ve vší pokoře žádal,
netužte po této moci občanského fóra
v předsednictvu. Už tak je tam dána. Zachovejte
určité zastoupení všech politických
sil podle volebních výsledků a nechte také
odpovědnost na těchto politických silách
za výsledek, jaký vznikne v tomto státě
nebo v tomto parlamentu. Je nebezpečné, aby se znovu
soustředila veškerá moc v silných politických
orgánech tohoto státu pouze z členů
jednoho seskupení, které se na svém klubu
domluví o výsledku, jak bude hlasování
v parlamentu vypadat. Říkám to ve vší
pokoře a žádám vás, abyste tuto
situaci zvážili a nemáte zapotřebí,
abyste měli dalšího člena v předsednictvu
Federálního shromáždění.
Děkuji. (Potlesk.)
Předseda SL R. Battěk: Já děkuji
také. Promiňte, že se ujímám
krátce slova. Rovněž já ve vší
pokoře se vyjadřuji v tom smyslu, že těchto
mohu akceptovat prohlášení a zpochybnění
o principu politické plurality.
Předsednictvo Federálního shromáždění
není žádný exekutivní orgán
a základní principy, které byly naplněny
volbou poslanců, stále zůstávají.
Nikdo nebere poslancům komunistické strany jejich
hlas v plénu. To je, myslím, základní
princip pluralitní demokracie. Právo rozhodovat
o obsazení funkcí v předsednictvu není
žádným porušováním principu
demokratických postupů. Ještě se hlásí
o slovo poslanec Pohanka.
Poslanec M. Pohanka: Vážený pane předsedo,
vážení kolegové, domnívám
se, že pan poslanec Šlápota vyjádřil
podstatnou myšlenku. Je podstatná ta věc, o
které bude třeba rozhodnout a která byla
zde také zpochybněna několikrát v
diskusi, to je zásada poměrného zastoupení
podle výsledků voleb, a to nejen ve sněmovně,
ale zřejmě také v řídících
orgánech sněmovny. Je to otázka zásadní
a bude třeba ji rozhodnout právě v souvislosti
s projednáním nového jednacího řádu.
Není pochyb o tom, že politické strany mají
plný nárok na své zastoupení ve sněmovně
počtem poslanců úměrným výsledkům
voleb. Další je otázka, do jaké míry
se mají podílet na řízení práce,
zda mají mít tento úměrný přiměřený
počet také v předsednictvu, popřípadě
ve vedení jednotlivých výborů. K této
zásadní otázce bude třeba se ještě
znovu vrátit a znovu ji rozhodnout při projednávání
jednacího řádu, kde v posledním návrhu,
který jsme nedávno dostali, se tento princip přebírá
v ustanovení § 13 odst. 1.
Protože bude třeba nejdříve tuto otázku
vyřešit, přikláním se k tomu,
co prve navrhl poslanec Novosád, že bude nejrozumnější
odložit doplňovací volbu do předsednictva
FS až po přijetí jednacího řádu,
i když ten sám neobsahuje žádné
ustanovení o způsobu provedení voleb, kromě
obecných zásad. Je v něm jen zmínka
potud, že na ustavujících schůzích
sněmoven a sněmovny se má zvolit vedení
a má se přijmout volební řád.
Nikde se neříká, že volební řád
se omezuje jen na ustavující schůzi. Já
se domnívám, že když byl přijat
na první schůzi, že by měl platit i
pro eventuelní doplňovací volbou kdykoliv
bude zapotřebí k ní později během
volebního období sáhnout.
Nicméně přesto si myslím, že není třeba hned teď doplňovat uprázdněné místo po panu Mohoritovi a že se může počkat až bude projednán nový
jednací řád, popřípadě
v této souvislosti jako příloha i volební
řád pro volby do orgánů sněmoven.
Předseda SL R. Battěk: Hlásí
se ještě poslanec Benda.
Poslanec V. Benda: Pane předsedo, dámy a
pánové. Vzhledem k vystoupení poslance Šilhána
bych rád připomněl, že sněmovna
je ve věci volebního řádu naprosto
suverénní. Tento volební řád
sice byl schválen oběma sněmovnami, ale nikoliv
na společné schůzi obou sněmoven.
Tento řád jsme si schvalovali sami. Ještě
více to platí pokud jde o volby členů
předsednictva FS. Tam se každá sněmovna
suverénně volí předepsaný počet
poslanců. Nic nebrání našim úkonům
v tomto směru, nepotřebujeme žádné
schválení sněmovny národů nebo
společné schůze.
K tomu co říkal poslanec Šlápota. Ač
jsem z poslanců malé strany, řekl bych, že
jsem jiného názoru, že se nedomnívám,
a už jsem se to tady snažil vysvětlit, že
by princip poměrného zastoupení v nejvyšších
orgánech Federálního shromáždění
byl automaticky realizovatelný a správný.
Navíc bych chtěl připomenout, že my,
jako poslanci podle platného volebního zákona
a platné ústavy nemáme žádný
direktivní mandát voličů, kteří
by nás mohli odvolat, ani direktivní mandát
své strany. Jsme odpovědni zákonu a svému
svědomí. Z tohoto hlediska je nutno podle mého
názoru respektovat také vyvíjející
se politickou realitu v tomto Federálním shromáždění,
posuny uvnitř strany popřípadě mezi
stranami.
I při přihlížení principu poměrného
zastoupení je nutno konstatovat, že tady vznikl pravicový
klub poslanců Občanského fóra, který
je poměrně početný a narůstá
a který přitom prakticky nemá zastoupení
v předsednictvu FS ani zastoupení orientační.
Z tohoto důvodu, ač nejsem poslancem OF, bych se
přimlouval za zohlednění této nové
politické formace, která se uvnitř Federálního
shromáždění vytváří,
a jestliže komunisté doposud měli v předsednictvu
6 poslanců včetně jednoho místopředsedy
Federálního shromáždění,
tak nevidím důvodu, proč by přibližně
stejně silný pravicový klub neměl
být alespoň jednou osobou zastoupen.
Předseda SL R. Battěk: Děkuji. Já
jsem tísněn nejen logikou věci, ale i logikou
času. Měli bychom rozhodnout o zásadní
věci. Zde naplníme bod programu, nebo ho odmítneme
a přesuneme na další zasedání.
Není-li zásadní námitka, dal bych
hlasovat o tomto návrhu, který by znamenal, že
jednání Sněmovny lidu o návrzích
na doplnění člena předsednictva Federálního
shromáždění bude projednáno na
některé příští schůzi
až po schválení jednacího řádu.
Nevím, zda můžeme tuto schůzi považovat
za přerušenou, nebo zda svoláme novou schůzi.
Přerušení bude příliš dlouhé.
Ale myslím, že to můžeme ponechat na rozhodnutí
předsednictva sněmovny.