Středa 27. června 1990

Předseda mandátového a imunitního výboru poslanec Z. Kessler: Paní a pánové, dovolte mi, abych vám přečetl zprávu mandátového a imunitního výboru pro ustavující schůzi Sněmovny lidu.

Mandátový a imunitní výbor dnešní schůze na základě volebních spisů ústřední volební komise přezkoumal podle § 89 písm. b) zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění, zda poslanci Sněmovny lidu byli zvoleni v souladu se zákonem o volbách do Federálního shromáždění. Současně mě pověřil, abych o výsledku jednání výboru podal dnešní ustavující schůzi zprávu.

Z předložených volebních spisů vyplývá, že v seznamu voličů bylo v České republice zapsáno 7 566 084 osob a ve Slovenské republice 3 629 512 osob. Úřední obálky byly vydány v České republice 7 323 495 voličům, ve Slovenské republice 3 462 775 voličům.

Ve volebních spisech je dále uveden počet platných hlasů odevzdaných pro každou kandidátní listinu v jednotlivých volebních krajích v České a Slovenské republice. Ve volebních materiálech jsou též uvedena jména kandidátů, kteří byli v jednotlivých kandidátních listinách zvoleni v prvním a druhém skrutiniu. Podle stanoviska ústřední volební komise byli všichni tito kandidáti zvoleni v souladu se zákonem o volbách do Federálního shromáždění a ústřední volební komise jim vydala osvědčení o zvolení poslancem.

Mandátový a imunitní výbor dospěl k závěru, že u všech 150 poslanců Sněmovny lidu jsou splněny požadavky, které pro jejich zvolení stanoví zákon o volbách do Federálního shromáždění.

Na základě přezkoumání předložených volebních spisů mandátový a imunitní výbor proto navrhuje, aby Sněmovna lidu podle článku 47 ústavního zákona o čs. federaci ověřila platnost volby všech 150 poslanců Sněmovny lidu.

Předsedající poslanec V. Šilhán: Jsou ke zprávě mandátového a imunitního výboru nějaké dotazy nebo připomínky? (Ne.) Nejsou. Kdo souhlasí s přednesenou zprávou, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo. Konstatuji, že Sněmovna lidu ověřila platnost volby svých poslanců.

Můžeme přistoupit k projednání dalšího bodu, kterým je

7

Volba předsedy Sněmovny lidu

Prosím, aby poslanec Rynda předložil příslušné návrhy.

Poslanec I. Rynda: Dámy a pánové, politické hnutí OF navrhuje jako předsedu Sněmovny lidu svého stoupence, poslance R. Battěka. Rudolf Battěk je v této zemi znám jako čelný politik a politolog, který se po 20 let zabývá situací tohoto státu. Je spoluzakladatelem Charty 77, byl angažován po celých 22 let v hnutích, která nakonec dospěla až k situaci, jež vyvrcholila loňským 17. listopadem. Ze svého středu nemáme na předsedu Sněmovny lidu lepšího kandidáta, který by ve své osobě spojoval jak politické, odborné, tak i morální předpoklady k výkonu této funkce.

Předsedající poslanec V. Šilhán: Děkuji. Podle § 24 odst. 1 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění se volba předsedy Sněmovny lidu provádí tajným hlasováním.

V písemném materiálu, který máte k dispozici, tisk 3, je návrh, aby předsedou Sněmovny lidu byl zvolen Rudolf Battěk. Nyní jsme vyslechli návrh předložený poslancem Ryndou. S tímto návrhem vyslovili souhlas představitelé všech politických stran a politických hnutí, jejichž poslanci jsou zastoupeni ve Sněmovně lidu. Poslanec Battěk je známá politická osobnost.

Má někdo k předloženému návrhu dotaz nebo připomínku? (Nikdo.) Nikdo.

Můžeme přistoupit k tajné volbě. Prosím komisi pro zjišťování výsledků voleb, aby se ujala svých úkolů, a aby poslanci provedli tajnou volbu.

Znovu budou poslancům rozdány volební lístky a způsob, jakým provedeme volbu, bude pravděpodobně stejný, jaký jsme absolvovali v případě volby předsedy mandátového výboru.

(Probíhá tajná volba.)

Předsedající poslanec V. Šilhán: Vážení kolegové, kolegyně, zeptám se ještě, zda všichni obdrželi hlasovací lístky a provedli volbu? (Souhlas.) Konstatuji, že ano.

Zprávu o výsledku volby přednese předseda komise poslanců pro zjišťování výsledků voleb. Prosím, pane předsedo.

Předseda komise pro zjišťování výsledků voleb poslanec J. Bobovnický: Vážené poslankyně, poslanci, prečítam vám zápis o voľbe predsedu Snemovne ľudu.

Komisia poslancov pre zisťovanie výsledkov volieb v Snemovne ľudu oznamuje, že k voľbe predsedu Snemovne ľudu bolo poslancom vydaných 134 hlasovacích lístkov. Po skončení hlasovania komisia zistila: hlasovania sa zúčastnilo 115 poslancov, hlasovania sa zdržalo 19 poslancov, odovzdaných bolo celkom 115 platných hlasovacích lístkov. Neplatné hlasovacie lístky neboly.

Pre navrhnutého kandidáta poslanca Rudolfa Battěka bolo odovzdaných 110 hlasov, proti bolo 5 hlasov. Komisia poslancov pre zisťovanie výsledkov volieb Snemovne ľudu zistila, že navrhnutý kandidát na funkciu predsedu Snemovne ľudu bol zvolený 110 prítomnými poslancami Snemovne ľudu. V Prahe dňa 27. júna 1990.

Predseda komisie pre zisťovanie výsledkov volieb MUDr. Bobovnický plus 8 členov komisie.

Předsedající poslanec V. Šilhán: Děkuji vám, pane předsedo, za zprávu. Jistě mi dovolíte, vážené kolegyně a kolegové, abych blahopřál poslanci Battěkovi ke zvolení a ujistil ho naší podporou při výkonu jeho funkce. O slovo se přihlásil nově zvolený předseda Sněmovny lidu poslanec Rudolf Battěk.

Předseda SL R. Battěk: Vážená Sněmovno lidu, vážené poslankyně, vážení poslanci. Dovolte mi, abych vám upřímně poděkoval za zvolení do funkce předsedy Sněmovny lidu Federálního shromáždění. Nechci zdůrazňovat, jak velmi si této pocty a důvěry vážím. Dovolte mi, abych zároveň blahopřál vám ke zvolení za poslance Federálního shromáždění.

Úkoly, které nás čekají, nebudou ani lehké, ani jednoduché. Základní vklad pro naši práci nám byl dán důvěrou voličů, vyjádřenou v demokratických volbách. Společnost oprávněně očekává, že budeme schopni politickou odpovědnost poslance vyjádřit účelným a potřebným rozhodováním. Jsem si vědom, že svoji úlohu mohu dobře plnit jen s vaší podporou a v úzké součinnosti s vámi. Na upřímně a otevřené spolupráci, motivované obecným zájmem, mi záleží a já vás mohu ujistit, že takto chápaná veřejná činnost přesahující skupinové zájmy, plně odpovídá mému pojetí politické práce.

Vstupujeme do dvouletého období, v němž bude nezbytné pozvednout úroveň nejvyššího orgánu státní moci a. vrcholného zákonodárného sboru československé federace. Postavení, práva a povinnosti Sněmovny lidu jsou určeny ústavním zákonem o československé federaci a v dalších zákonech. Z tohoto ústavního postavení Federálního shromáždění vyplývá naše spoluodpovědnost za uskutečňování všech zásadních úkolů vnitřní i zahraniční politiky naší země. Mimořádnou pozornost budeme muset věnovat zkvalitňování zákonodárné činnosti a právních norem. Spolu s vládou a národními radami budeme usilovat o to, aby se zákonodárná činnost vyznačovala větší koncepčností, aby se změny zákonů i přesná znění nových zákonů připravovaly s náležitou péčí, jakou tato závažná a odpovědná činnost vyžaduje. Jen tak můžeme dospět k potřebné právní stabilitě, která charakterizuje právní stát a demokratickou společnost. Úsilí o dodržování právních norem musí provázet nejen respekt k občanským právům a individuálním svobodám, ale i k plnění občanských povinností.

Důležitou funkcí Federálního shromáždění je efektivní uplatňování kontrolní činnosti. Rozhodujícím měřítkem se musí stát její účinnost, tedy konkrétní výsledky v práci resortu. Hlavním smyslem kontroly, organizované naší sněmovnou a zejména jejími výbory, bude přispívat k uskutečňování ekonomické reformy, k důsledné realizaci principů tržního hospodářství. Výbory sněmovny budou muset vytrvale usilovat o realizaci svých doporučení a důrazně kontrolovat plnění usnesení sněmoven i výborů.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, jsme si vědomi, jak mnoho odpovědné a náročné práce nás čeká. Důvěra občanů, kterou jsme ve volbách dostali, nás zavazuje. V ohnisku naší pozornosti by však neměly zůstat jen péče a starost o hmotný blahobyt. Proto se rád připojuji k výzvě těch, kdož jsou si vědomi, že bez úsilí o duchovní a mravní obrodu společnosti bychom zůstali jen na půl cesty. Přeji vám i sobě v nastávající náročné práci dobré zdraví a mnoho úspěchů. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající poslanec V. Šilhán: Děkuji předsedovi Sněmovny lidu poslanci Battěkovi za jeho vstupní projev. Podle § 5 odst. 1 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění odevzdávám řízení schůze Sněmovny lidu zvolenému předsedovi, svému příteli, poslanci Rudolfu Battěkovi.

(Řízení schůze převzal předseda SL R. Battěk.)

Předseda SL R. Battěk: Vážené poslankyně, vážení poslanci, já se pokusím zapracovat v jakémsi optimálním časovém respíriu a pokusím se urychlit to, co urychlit lze. Preliminář byl připraven

v podstatě přijatelným způsobem a já bych přistoupil k bodu pořadu, kterým je

8

Slib poslance řídícího ustavující schůzi Sněmovny lidu

Prosím tedy poslance prof. ing. Věnka Šilhána, aby přistoupil ke složení slibu. Vás, kolegyně a kolegové, prosím, abyste povstali.

(Shromáždění povstává.)

Poslanec V. Šilhán: Slibuji.

Podle schváleného pořadu máme nyní provést

9

Volbu místopředsedy Sněmovny lidu a dalších členů předsednictva Sněmovny lidu

Navrhuji, abychom nejprve projednali bod pořadu schůze, kterým je

10

Volba předsedů a členů výborů ústavně právního, zahraničního a výboru pro plán a rozpočet Sněmovny lidu

Spolu s tímto bodem bychom měli projednat i bod, kterým je

11

Zřízení dalších výborů Sněmovny lidu

a bod, kterým je

12

Volba předsedů a členů dalších výborů

Tento návrh předkládám proto, že volba předsedů výborů se provádí tajným hlasováním. Jejich volbu bychom tedy mohli provést jedním aktem. Konečně to bylo také doporučováno z pléna.

Změnu pořadu doporučuji také proto, že předsedové výborů - mandátového a imunitního (kterého jsme již zvolili), ústavně právního, zahraničního a pro plán a rozpočet jsou navrhováni za členy předsednictva Sněmovny lidu.

Máte ke změně pořadu nějaké připomínky? (Ne.) Nikdo se nehlásí.

Prosím, abyste zvednutím ruky souhlasili s tímto návrhem. (Hlasuje se.) Je to jasná většina. Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Konstatuji, že návrh byl schválen.

Podle § 84 odst. 1 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění má Sněmovna lidu zvolit předsedu a členy těchto výborů: ústavně právního, zahraničního a pro plán a rozpočet. Návrhy na předsedy a členy těchto výborů jsou v tisku 3, příloha 4.

V písemném materiálu je dále návrh, aby se Sněmovna lidu usnesla na zřízení dalších výborů sněmovny: branného a bezpečnostního, hospodářského, sociálního a kulturního a pro životní prostředí.

Máte k tomuto návrhu nějaké připomínky nebo pozměňovací návrhy? Poslanec Tyl.

Poslanec M. Tyl: Vážený pane předsedo, dámy, vážení pánové, při konstrukci výborů byl proti zvyklostem z minulých let a také proti praxi jiných parlamentů sloučen výbor zemědělský s výborem hospodářským. Upozorňovali jsme na tuto skutečnost při konstrukci výborů a domnívám se, že by existence zemědělského výboru, který by měl být, podle mého názoru širší, měl by zahrnovat celou venkovskou problematiku, také lesnickou apod., byla na místě, zvláště pro to, že neexistuje federální ministerstvo zemědělství a že ani v České národní radě není pro tento výbor zatím místo. Podle mého názoru pro to jsou dva vážné důvody: jednak je to důvod věcný, to znamená, že otázky, které se budou muset tak jako tak řešit, spadají do federální úrovně; jsou to záležitosti jakosti, záležitosti zkoušení pesticidů, záležitosti veterinární správy, lesní správy, které všechny mají charakter, nebo většinu svého legislativního charakteru mají ve federaci a tomu odpovídají potom také evropským mezinárodním normám. I tak federalizovaná země, jako je Velká Británie, má jedno ministerstvo zemědělství a také US departement of agriculture funguje v těchto záležitostech pro celé Spojené státy. Domnívám se, že tento věcný argument je na místě.

Také se domnívám, že je zde argument politický. Vynechání takového výboru s okolnostmi, které jsem uvedl ve vládách a v ČNR, by nutně zavdávalo podezření z toho, že problematika je podceňována. To je pocit již z předvolební doby a nyní by se tento pocit posílil.

Doporučuji Sněmovně lidu, aby ustavila dvou až čtyřčlennou komisi, která by se tím vážně zabývala, připravila věcné a politické podklady pro zřízení takového výboru a aby se tato otázka znovu projednala.

Předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Tylovi. Jsou k tomuto návrhu nějaké připomínky? Hlásí se poslanec Dlouhý.

Poslanec V. Dlouhý: Pane předsedo, paní a pánové, důvod, proč bych do určité míry oponoval přednesenému názoru pana poslance Tyla spočívá v tom, že stojíme před poměrně zásadní reorganizací hospodářského centra, kdy dojde ke sloučení některých resortních ministerstev na federální úrovni a vznikne jedno ministerstvo hospodářství.

Po dohodě - mám-li to tak nazvat - rozhodujících politických sil po volbách s designovaným předsedou vlády a prezidentem republiky bylo rozhodnuto, že ministerstva zemědělství zůstanou zřejmě na republikové úrovni s tím, že na nově vzniklém ministerstvu hospodářství bude výrazná silná strategická skupina, která bude formovat agrární politiku státu a bude řešit a vykonávat ty federální funkce pro oblast zemědělství, o kterých zde přede mnou pan poslanec hovořil. Z tohoto pohledu se zdá, že by bylo účelné zachovat situaci ve výborech tak, jak je navržena s tím, že by existovala vzájemná jednoznačná korespondence mezi strukturou státních orgánů a mezi strukturou parlamentních výborů.

Předseda SL R. Battěk: Děkuji poslanci Dlouhému. Jsou ještě nějaké připomínky? Chce někdo vystoupit? Poslanec Malý.

Poslanec M. Malý: Pane předsedající, dámy a pánové, myslím, že opravdu není třeba ustavovat federální výbor zemědělský, ale myslím. že by bylo záhodno ustavit zemědělskou komisi v rámci parlamentu. Navrhoval bych, aby tento parlament přijal usnesení, které by doporučilo ČNR a SNR zřízení zemědělských výborů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP