Předseda mandátového a imunitního
výboru poslanec Z. Kessler: Paní a pánové,
dovolte mi, abych vám přečetl zprávu
mandátového a imunitního výboru pro
ustavující schůzi Sněmovny lidu.
Mandátový a imunitní výbor dnešní
schůze na základě volebních spisů
ústřední volební komise přezkoumal
podle § 89 písm. b) zákona o jednacím
řádu Federálního shromáždění,
zda poslanci Sněmovny lidu byli zvoleni v souladu se zákonem
o volbách do Federálního shromáždění.
Současně mě pověřil, abych
o výsledku jednání výboru podal dnešní
ustavující schůzi zprávu.
Z předložených volebních spisů
vyplývá, že v seznamu voličů
bylo v České republice zapsáno 7 566 084
osob a ve Slovenské republice 3 629 512 osob. Úřední
obálky byly vydány v České republice
7 323 495 voličům, ve Slovenské republice
3 462 775 voličům.
Ve volebních spisech je dále uveden počet
platných hlasů odevzdaných pro každou
kandidátní listinu v jednotlivých volebních
krajích v České a Slovenské republice.
Ve volebních materiálech jsou též uvedena
jména kandidátů, kteří byli
v jednotlivých kandidátních listinách
zvoleni v prvním a druhém skrutiniu. Podle stanoviska
ústřední volební komise byli všichni
tito kandidáti zvoleni v souladu se zákonem o volbách
do Federálního shromáždění
a ústřední volební komise jim vydala
osvědčení o zvolení poslancem.
Mandátový a imunitní výbor dospěl
k závěru, že u všech 150 poslanců
Sněmovny lidu jsou splněny požadavky, které
pro jejich zvolení stanoví zákon o volbách
do Federálního shromáždění.
Na základě přezkoumání předložených
volebních spisů mandátový a imunitní
výbor proto navrhuje, aby Sněmovna lidu podle článku
47 ústavního zákona o čs. federaci
ověřila platnost volby všech 150 poslanců
Sněmovny lidu.
Předsedající poslanec V. Šilhán:
Jsou ke zprávě mandátového a imunitního
výboru nějaké dotazy nebo připomínky?
(Ne.) Nejsou. Kdo souhlasí s přednesenou zprávou,
ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. Zdržel
se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo. Konstatuji,
že Sněmovna lidu ověřila
platnost volby svých poslanců.
Můžeme přistoupit k projednání
dalšího bodu, kterým je
Prosím, aby poslanec Rynda předložil příslušné
návrhy.
Poslanec I. Rynda: Dámy a pánové,
politické hnutí OF navrhuje jako předsedu
Sněmovny lidu svého stoupence, poslance R. Battěka.
Rudolf Battěk je v této zemi znám jako čelný
politik a politolog, který se po 20 let zabývá
situací tohoto státu. Je spoluzakladatelem Charty
77, byl angažován po celých 22 let v hnutích,
která nakonec dospěla až k situaci, jež
vyvrcholila loňským 17. listopadem. Ze svého
středu nemáme na předsedu Sněmovny
lidu lepšího kandidáta, který by ve
své osobě spojoval jak politické, odborné,
tak i morální předpoklady k výkonu
této funkce.
Předsedající poslanec V. Šilhán:
Děkuji. Podle § 24 odst. 1 zákona o jednacím
řádu Federálního shromáždění
se volba předsedy Sněmovny lidu provádí
tajným hlasováním.
V písemném materiálu, který máte
k dispozici, tisk 3, je návrh, aby předsedou Sněmovny
lidu byl zvolen Rudolf Battěk. Nyní jsme vyslechli
návrh předložený poslancem Ryndou. S
tímto návrhem vyslovili souhlas představitelé
všech politických stran a politických hnutí,
jejichž poslanci jsou zastoupeni ve Sněmovně
lidu. Poslanec Battěk je známá politická
osobnost.
Má někdo k předloženému návrhu
dotaz nebo připomínku? (Nikdo.) Nikdo.
Můžeme přistoupit k tajné volbě.
Prosím komisi pro zjišťování výsledků
voleb, aby se ujala svých úkolů, a aby poslanci
provedli tajnou volbu.
Znovu budou poslancům rozdány volební lístky
a způsob, jakým provedeme volbu, bude pravděpodobně
stejný, jaký jsme absolvovali v případě
volby předsedy mandátového výboru.
(Probíhá tajná volba.)
Předsedající poslanec V. Šilhán:
Vážení kolegové, kolegyně,
zeptám se ještě, zda všichni obdrželi
hlasovací lístky a provedli volbu? (Souhlas.) Konstatuji,
že ano.
Zprávu o výsledku volby přednese předseda
komise poslanců pro zjišťování
výsledků voleb. Prosím, pane předsedo.
Předseda komise pro zjišťování
výsledků voleb poslanec J. Bobovnický: Vážené
poslankyně, poslanci, prečítam vám
zápis o voľbe predsedu Snemovne ľudu.
Komisia poslancov pre zisťovanie výsledkov volieb
v Snemovne ľudu oznamuje, že k voľbe predsedu Snemovne
ľudu bolo poslancom vydaných 134 hlasovacích
lístkov. Po skončení hlasovania komisia zistila:
hlasovania sa zúčastnilo 115 poslancov, hlasovania
sa zdržalo 19 poslancov, odovzdaných bolo celkom 115
platných hlasovacích lístkov. Neplatné
hlasovacie lístky neboly.
Pre navrhnutého kandidáta poslanca Rudolfa Battěka
bolo odovzdaných 110 hlasov, proti bolo 5 hlasov. Komisia
poslancov pre zisťovanie výsledkov volieb Snemovne
ľudu zistila, že navrhnutý kandidát na
funkciu predsedu Snemovne ľudu bol zvolený 110 prítomnými
poslancami Snemovne ľudu. V Prahe dňa 27. júna
1990.
Predseda komisie pre zisťovanie výsledkov volieb MUDr.
Bobovnický plus 8 členov komisie.
Předsedající poslanec V. Šilhán:
Děkuji vám, pane předsedo, za zprávu.
Jistě mi dovolíte, vážené kolegyně
a kolegové, abych blahopřál poslanci Battěkovi
ke zvolení a ujistil ho naší podporou při
výkonu jeho funkce. O slovo se přihlásil
nově zvolený předseda Sněmovny lidu
poslanec Rudolf Battěk.
Předseda SL R. Battěk: Vážená
Sněmovno lidu, vážené poslankyně,
vážení poslanci. Dovolte mi, abych vám
upřímně poděkoval za zvolení
do funkce předsedy Sněmovny lidu Federálního
shromáždění. Nechci zdůrazňovat,
jak velmi si této pocty a důvěry vážím.
Dovolte mi, abych zároveň blahopřál
vám ke zvolení za poslance Federálního
shromáždění.
Úkoly, které nás čekají, nebudou
ani lehké, ani jednoduché. Základní
vklad pro naši práci nám byl dán důvěrou
voličů, vyjádřenou v demokratických
volbách. Společnost oprávněně
očekává, že budeme schopni politickou
odpovědnost poslance vyjádřit účelným
a potřebným rozhodováním. Jsem si
vědom, že svoji úlohu mohu dobře plnit
jen s vaší podporou a v úzké součinnosti
s vámi. Na upřímně a otevřené
spolupráci, motivované obecným zájmem,
mi záleží a já vás mohu ujistit,
že takto chápaná veřejná činnost
přesahující skupinové zájmy,
plně odpovídá mému pojetí politické
práce.
Vstupujeme do dvouletého období, v němž
bude nezbytné pozvednout úroveň nejvyššího
orgánu státní moci a. vrcholného zákonodárného
sboru československé federace. Postavení,
práva a povinnosti Sněmovny lidu jsou určeny
ústavním zákonem o československé
federaci a v dalších zákonech. Z tohoto ústavního
postavení Federálního shromáždění
vyplývá naše spoluodpovědnost za uskutečňování
všech zásadních úkolů vnitřní
i zahraniční politiky naší země.
Mimořádnou pozornost budeme muset věnovat
zkvalitňování zákonodárné
činnosti a právních norem. Spolu s vládou
a národními radami budeme usilovat o to, aby se
zákonodárná činnost vyznačovala
větší koncepčností, aby se změny
zákonů i přesná znění
nových zákonů připravovaly s náležitou
péčí, jakou tato závažná
a odpovědná činnost vyžaduje. Jen tak
můžeme dospět k potřebné právní
stabilitě, která charakterizuje právní
stát a demokratickou společnost. Úsilí
o dodržování právních norem musí
provázet nejen respekt k občanským právům
a individuálním svobodám, ale i k plnění
občanských povinností.
Důležitou funkcí Federálního
shromáždění je efektivní uplatňování
kontrolní činnosti. Rozhodujícím měřítkem
se musí stát její účinnost,
tedy konkrétní výsledky v práci resortu.
Hlavním smyslem kontroly, organizované naší
sněmovnou a zejména jejími výbory,
bude přispívat k uskutečňování
ekonomické reformy, k důsledné realizaci
principů tržního hospodářství.
Výbory sněmovny budou muset vytrvale usilovat o
realizaci svých doporučení a důrazně
kontrolovat plnění usnesení sněmoven
i výborů.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, jsme si vědomi, jak mnoho odpovědné
a náročné práce nás čeká.
Důvěra občanů, kterou jsme ve volbách
dostali, nás zavazuje. V ohnisku naší
pozornosti by však neměly zůstat jen péče
a starost o hmotný blahobyt. Proto se rád připojuji
k výzvě těch, kdož jsou si vědomi,
že bez úsilí o duchovní a mravní
obrodu společnosti bychom zůstali jen na půl
cesty. Přeji vám i sobě v nastávající
náročné práci dobré zdraví
a mnoho úspěchů. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předsedající poslanec V. Šilhán:
Děkuji předsedovi Sněmovny lidu poslanci
Battěkovi za jeho vstupní projev. Podle § 5
odst. 1 zákona o jednacím řádu Federálního
shromáždění odevzdávám
řízení schůze Sněmovny lidu
zvolenému předsedovi, svému příteli,
poslanci Rudolfu Battěkovi.
(Řízení schůze převzal předseda
SL R. Battěk.)
Předseda SL R. Battěk: Vážené poslankyně, vážení poslanci, já se pokusím zapracovat v jakémsi optimálním časovém respíriu a pokusím se urychlit to, co urychlit lze. Preliminář byl připraven
v podstatě přijatelným způsobem a
já bych přistoupil k bodu pořadu, kterým
je
Prosím tedy poslance prof. ing. Věnka Šilhána,
aby přistoupil ke složení slibu. Vás,
kolegyně a kolegové, prosím, abyste povstali.
(Shromáždění povstává.)
Poslanec V. Šilhán: Slibuji.
Podle schváleného pořadu máme nyní
provést
Navrhuji, abychom nejprve projednali bod pořadu schůze,
kterým je
Spolu s tímto bodem bychom měli projednat i bod,
kterým je
a bod, kterým je
Tento návrh předkládám proto, že
volba předsedů výborů se provádí
tajným hlasováním. Jejich volbu bychom tedy
mohli provést jedním aktem. Konečně
to bylo také doporučováno z pléna.
Změnu pořadu doporučuji také proto,
že předsedové výborů - mandátového
a imunitního (kterého jsme již zvolili),
ústavně právního, zahraničního
a pro plán a rozpočet jsou navrhováni za
členy předsednictva Sněmovny lidu.
Máte ke změně pořadu nějaké
připomínky? (Ne.) Nikdo se nehlásí.
Prosím, abyste zvednutím ruky souhlasili s tímto
návrhem. (Hlasuje se.) Je to jasná většina.
Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Konstatuji, že návrh byl schválen.
Podle § 84 odst. 1 zákona o jednacím řádu
Federálního shromáždění
má Sněmovna lidu zvolit předsedu a členy
těchto výborů: ústavně právního,
zahraničního a pro plán a rozpočet.
Návrhy na předsedy a členy těchto
výborů jsou v tisku 3, příloha 4.
V písemném materiálu je dále návrh,
aby se Sněmovna lidu usnesla na zřízení
dalších výborů sněmovny: branného
a bezpečnostního, hospodářského,
sociálního a kulturního a pro životní
prostředí.
Máte k tomuto návrhu nějaké připomínky
nebo pozměňovací návrhy? Poslanec
Tyl.
Poslanec M. Tyl: Vážený pane předsedo,
dámy, vážení pánové, při
konstrukci výborů byl proti zvyklostem z minulých
let a také proti praxi jiných parlamentů
sloučen výbor zemědělský s
výborem hospodářským. Upozorňovali
jsme na tuto skutečnost při konstrukci výborů
a domnívám se, že by existence zemědělského
výboru, který by měl být, podle mého
názoru širší, měl by zahrnovat
celou venkovskou problematiku, také lesnickou apod., byla
na místě, zvláště pro to, že
neexistuje federální ministerstvo zemědělství
a že ani v České národní radě
není pro tento výbor zatím místo.
Podle mého názoru pro to jsou dva vážné
důvody: jednak je to důvod věcný,
to znamená, že otázky, které se budou
muset tak jako tak řešit, spadají do federální
úrovně; jsou to záležitosti jakosti,
záležitosti zkoušení pesticidů,
záležitosti veterinární správy,
lesní správy, které všechny mají
charakter, nebo většinu svého legislativního
charakteru mají ve federaci a tomu odpovídají
potom také evropským mezinárodním
normám. I tak federalizovaná země, jako je
Velká Británie, má jedno ministerstvo zemědělství
a také US departement of agriculture funguje v těchto
záležitostech pro celé Spojené státy.
Domnívám se, že tento věcný argument
je na místě.
Také se domnívám, že je zde argument
politický. Vynechání takového výboru
s okolnostmi, které jsem uvedl ve vládách
a v ČNR, by nutně zavdávalo podezření
z toho, že problematika je podceňována. To
je pocit již z předvolební doby a nyní
by se tento pocit posílil.
Doporučuji Sněmovně lidu, aby ustavila dvou
až čtyřčlennou komisi, která
by se tím vážně zabývala, připravila
věcné a politické podklady pro zřízení
takového výboru a aby se tato otázka znovu
projednala.
Předseda SL R. Battěk: Děkuji
poslanci Tylovi. Jsou k tomuto návrhu nějaké
připomínky? Hlásí se poslanec Dlouhý.
Poslanec V. Dlouhý: Pane předsedo,
paní a pánové, důvod, proč
bych do určité míry oponoval přednesenému
názoru pana poslance Tyla spočívá
v tom, že stojíme před poměrně
zásadní reorganizací hospodářského
centra, kdy dojde ke sloučení některých
resortních ministerstev na federální úrovni
a vznikne jedno ministerstvo hospodářství.
Po dohodě - mám-li to tak nazvat - rozhodujících
politických sil po volbách s designovaným
předsedou vlády a prezidentem republiky bylo rozhodnuto,
že ministerstva zemědělství zůstanou
zřejmě na republikové úrovni s tím,
že na nově vzniklém ministerstvu hospodářství
bude výrazná silná strategická skupina,
která bude formovat agrární politiku státu
a bude řešit a vykonávat ty federální
funkce pro oblast zemědělství, o kterých
zde přede mnou pan poslanec hovořil. Z tohoto pohledu
se zdá, že by bylo účelné zachovat
situaci ve výborech tak, jak je navržena s tím,
že by existovala vzájemná jednoznačná
korespondence mezi strukturou státních orgánů
a mezi strukturou parlamentních výborů.
Předseda SL R. Battěk: Děkuji
poslanci Dlouhému. Jsou ještě nějaké
připomínky? Chce někdo vystoupit? Poslanec
Malý.
Poslanec M. Malý: Pane předsedající,
dámy a pánové, myslím, že opravdu
není třeba ustavovat federální výbor
zemědělský, ale myslím. že by
bylo záhodno ustavit zemědělskou komisi v
rámci parlamentu. Navrhoval bych, aby tento parlament přijal
usnesení, které by doporučilo ČNR
a SNR zřízení zemědělských
výborů.