29. § 41 zní:

"§ 41

Právo předkládat návrhy k projednání na zasedání obecního zastupitelstva mají jeho členové a obecní rada.".

30. § 44 odst. 1 zní:

"(1) Obecní rada je výkonným orgánem obce v oblasti samostatné působnosti. Při výkonu samostatné působnosti odpovídá obecní rada obecnímu zastupitelstvu. Obecní radě nepřísluší rozhodovat v oblasti přenesené působnosti, s výjimkou vydávání obecně závazných vyhlášek.

31. V § 44 odst. 2 písm. c) zní:

"c) v městském obvodu nebo městské části územně členěného statutárního města obvodní nebo místní rada v rozsahu jí svěřeném.".

32. V § 44 se za odstavec 4 vkládá nový odstavec 5, který zní:

"(5) Jestliže je starosta nebo zástupce starosty odvolán z funkce nebo na tuto funkci rezignoval, přestává být i členem obecní rady.".

Dosavadní odstavec 5 se označuje jako odstavec 6.

33. § 45 zní:

"§ 45

Obecní rada

a) zabezpečuje hospodaření obce podle schváleného rozpočtu,

b) plní vůči právnickým osobám a zařízením založeným nebo zřízeným obecním zastupitelstvem úkoly zakladatele a zřizovatele podle zvláštních předpisů,

c) projednává a řeší návrhy, připomínky a podněty předložené jí členy obecního zastupitelstva, komisemi nebo občany obce,

d) zřizuje a zrušuje komise, odbory obecního úřadu, jmenuje a odvolává z funkce předsedy a členy komisí a na návrh tajemníka obecního úřadu jmenuje a odvolává vedoucí odborů obecního úřadu,

e) zřizuje podle potřeby odborné pracovní skupiny,

f) řídí činnost komisí a obecního úřadu v oblasti samostatné působnosti a ukládá jim úkoly,

g) stanoví celkový počet pracovníků obecního úřadu,

h) jmenuje a odvolává tajemníka obecního úřadu se souhlasem přednosty okresního úřadu [§ 8 zákona České národní rady č. 425/1990 Sb., ve znění zákona České národní rady č. .../1992 Sb.] a stanoví jeho plat podle zvláštních předpisů,

i) přezkoumává na základě podnětů opatření přijatá komisemi a odbory obecního úřadu v otázkách samostatné působnosti,

j) kontroluje činnost orgánů, které zřídila,

k) prohlašuje náhradníka za člena obecního zastupitelstva na uprázdněný mandát [Zákon České národní rady č. .../1992 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o místním referendu],

l) vydává obecně závazné vyhlášky v přenesené působnosti a v nutných a neodkladných případech též obecně závazné vyhlášky ve věcech samostatné působnosti; obecně závazná vyhláška v samostatné působnosti však pozbude platnosti, nebude-li schválena nejbližším zasedání obecního zastupitelstva,

m) přijímá petice a zabezpečuje jejich projednání a vyřízení,

n) stanoví plat starostovi a jeho zástupci podle zvláštních předpisů,

o) rozhoduje o organizační struktuře obecního úřadu a na návrh tajemníka obecního úřadu o platech vedoucích odborů obecního úřadu; není-li tato funkce zřízena, stanoví platy všem pracovníkům obecního úřadu podle zvláštních předpisů,

p) zabezpečuje řešení ostatních otázek spadajících do samostatné působnosti obce, pokud nejsou vyhrazeny obecnímu zastupitelstvu.".

Poznámka č. 3k) zní:

"3k) § 8 zákona České národní rady č. 425/1990 Sb., ve znění zákona České národní rady č. .../1992 Sb.".

34. V § 46 se slova "útvaru Veřejné bezpečnosti" nahrazují slovy "útvaru Policie České republiky [Zákon České národní rady č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky]" a slovo "náčelníka" se nahrazuje slovy "vrchního inspektora".

Poznámka č. 4) zní:

"4) Zákon České národní rady č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky."

35. V § 47 odst. 1 se na konci připojuje věta: "Hrozí-li nebezpečí z prodlení, může tak učinit starosta; o svých opatřeních bezodkladně informuje obecní radu.".

V odstavci 3 větě první se slova "do 100 000 Kčs" nahrazují slovy "do 200 000 Kčs."

36. Poznámka č. 5) k § 48 odst. 1 zní:

"5) § 2 odst. 1 a 2 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník.".

37. § 49 se vypouští.

38. Za § 51 se vkládá nový § 51a, který zní:

"§ 51a

Obecní rada může svěřit příslušnému odboru obecního úřadu zcela nebo zčásti působnosti uvedené v § 47 odst. 3, § 48 a 50.".

39. V § 52 odst. 2 třetí věta zní: "Obecní rada může stanovit, v kterých případech může tohoto odznaku užívat jiný člen obecního zastupitelstva, tajemník obecního úřadu nebo další pracovník obecního úřadu.".

40. V § 52 odst. 3 druhá věta zní: "Pokud není ustanoven tajemník obecního úřadu, je starosta nadřízen všem pracovníkům obecního úřadu a plní funkci statutárního orgánu zaměstnavatele podle zvláštních předpisů.".

41. § 53 se doplňuje odstavcem 3, který zní:

"(3) Starosta zašle okresnímu úřadu usnesení obecního zastupitelstva nebo obecní rady, jestliže přednosta okresního úřadu o to požádá.".

42. Za § 53 se vkládá § 53a, který zní:

"§ 53a

Starosta může po projednání s okresním úřadem svěřit komisi výkon přenesené působnosti v určitých věcech."

43. V nadpisu nad § 56 se vypouštějí slova "a aktivy".

44. § 56 odst. 2 zní:

"(2) Komise je též výkonným orgánem, jestliže jí byla svěřena přenesená působnost podle § 53a.".

45. V § 56 odst. 4 se v části věty za středníkem vypouští slovo "též".

46. § 57 se vypouští.

47. § 58 zní:

"§ 58

(1) Obecní úřad tvoří starosta, zástupce (zástupci) starosty a dále tajemník obecního úřadu, je-li tato funkce zřízena, a další pracovníci. V čele obecního úřadu je starosta.

(2) Obecní rada může z pracovníků obecního úřadu zřídit pro jednotlivé úseky činnosti obecního úřadu odbory, které jsou součástí obecního úřadu.

(3) Obecní úřad

a) v oblasti samostatné působnosti

1. plní úkoly, které mu uložila obecní rada nebo obecní zastupitelstvo,

2. usměrňuje po odborné stránce rozpočtové a příspěvkové organizace a zařízení, které si obec zřídila, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak,

3. pomáhá komisím v jejich činnosti;

b) v oblasti přenesené působnosti obce vykonává státní správu, s výjimkou věcí, které patří do působnosti komise nebo zvláštního orgánu.

(4) Ve věcech přenesené působnosti obce je obecní úřad podřízen okresnímu úřadu, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak [§ 7 písm. c) zákona České národní rady č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství.].

(5) Funkci obecního úřadu plní

a) ve městech městský úřad,

b) v územně členěných statutárních městech magistrát a úřady městských obvodů a městských částí,

c) v ostatních statutárních městech úřad města.

(6) Všechny listiny, které jsou vyhotoveny orgány obce a týkají se otázek samostatné působnosti obce, se v záhlaví označují uvedením slova "Obec" ("Město") a názvem obce či města; jde-li o listiny vyhotovené orgány městských obvodů nebo městských částí v územně členěných statutárních městech, označují se v záhlaví uvedeném shora "Městský obvod" nebo "Městská část" s uvedením názvu města a názvu obvodu města nebo městské části. Všechna písemná opatření starosty, zástupce (zástupců) starosty, obecní rady a jejích orgánů v otázkách přenesené působnosti se v záhlaví označují "Obecní úřad" ("Městský úřad", "Magistrát", "Úřad městské části") s uvedením názvu obce či města.".

Poznámka č. 5a) zní:

"5a) § 7 písm. c) zákona České národní rady č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství.".

48. § 59 zní:

"§ 59

(1) V obcích, v nichž obecní rada zřídila alespoň dva odbory obecního úřadu podle § 58 odst. 2, a v obcích, v nichž je pověřený obecní úřad, působí tajemník obecního úřadu.

(2) Tajemník je pracovníkem obecního úřadu. Ze své činnosti v oblasti samostatné působnosti je odpovědný obecní radě a starostovi; v oblasti přenesené působnosti je odpovědný starostovi.

(3) Tajemník obecního úřadu

a) je nadřízený všem pracovníkům obecního úřadu,

b) plní funkci statutárního orgánu zaměstnavatele podle zvláštních předpisů,

c) zabezpečuje plnění usnesení obecního zastupitelstva a obecní rady,

d) řídí a kontroluje činnost pracovníků obecního úřadu,

e) stanoví platy pracovníkům obecního úřadu podle zvláštních předpisů.

(4) Tajemník obecního úřadu se zúčastňuje zasedání obecního zastupitelstva a schůzí obecní rady s hlasem poradním.".

49. V § 60 písm. c) se na konci připojují slova "po projednání s příslušným ústředním orgánem státní správy". Dosavadní text se označuje jako odstavec 1 a připojuje se nový odstavec 2, který zní:

"(2) Pověřený obecní úřad vykonává státní správu i v územních obvodech jiných pověřených obecních úřadů, stanoví-li tak okresní úřad [Zákon České národní rady č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů] po projednání s příslušným orgánem státní správy.

50. § 61 zní:

"§ 61

(1) Úřady městských obvodů nebo městských částí v územně členěných statutárních městech vykonávají státní správu

a) v rozsahu působnosti obcí podle § 21 odst. 1 a § 22,

b) v rozsahu působnosti pověřených obecních úřadů podle § 60 písm. a) a b), pokud její výkon nevyhradilo zcela nebo částečně zastupitelstvo města magistrátu,

c) která je zákony svěřena pověřeným obecním úřadům, pokud zastupitelstvo města nevyhradilo zcela nebo zčásti její výkon magistrátu,

d) podle odstavce 2 písm. b) a c), pokud jim byla svěřena zastupitelstvem města.

(2) Magistráty územně členěných statutárních měst

a) vykonávají státní správu podle odstavce 1 písm. b) a c), pokud jim její výkon vyhradilo zastupitelstvo města,

b) ve městech Brno, Ostrava a Plzeň vykonávají pro území okresu státní správu, která ke dni 30. června 1992 příslušela okresním úřadům příslušným pro města Brno, Ostravu a Plzeň (s výjimkou působnosti podle § 5 odst. 1 a 2 zákona ČNR č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí), státní správu, která byla na ně těmito okresními úřady přenesena a státní správu ve věcech, které zvláštní zákony svěří okresním úřadům; v ostatních územně členěných statutárních městech vykonávají pro území města státní správu, která ke dni 30. června 1992 příslušela okresním úřadům (s výjimkou působnosti podle § 5 odst. 1 a 2 zákona České národní rady č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí), státní správu, která byla na ně okresními úřady přenesena, a státní správu ve věcech, které zvláštní zákony svěří okresním úřadům,

c) vykonávají státní správu v rozsahu působnosti pověřených obecních úřadů ve stanoveném územním obvodu mimo území města,

d) přezkoumávají rozhodnutí úřadů městských obvodů vydaná ve správním řízení,

e) kontrolují činnost úřadů městských obvodů a poskytují jim odbornou pomoc při plnění jejich úkolů v oblasti přenesené působnosti.

(3) Úřady měst v ostatních statutárních městech vykonávají

a) státní správu v rozsahu působnosti obcí podle § 21 odst. 1 a § 22,

b) státní správu v rozsahu působnosti pověřených obecních úřadů ve stanoveném územním obvodu,

c) pro území města státní správu, která ke dni 30. června 1992 příslušela okresním úřadům (s výjimkou působnosti podle § 5 odst. 1 a 2 zákona ČNR č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí), státní správu, která na ně byla okresním úřadem přenesena, a státní správu ve věcech, které zvláštní zákony svěří okresním úřadům.".

51. Za § 61 se vkládá nový § 61a, který zní:

"§ 61a

Ministerstvo vnitra stanoví v dohodě s příslušnými ústředními orgány státní správy obecně závazným právním předpisem předpoklady pro výkon funkcí v obecních úřadech v oblasti přenesené působnosti, které vyžadují zvláštní odbornou způsobilost.".

52. V § 62 odst. 1 druhá věta zní: "Nezjedná-li nápravu orgán, který je vydal, předloží okresní úřad do 30 dnů od pozastavení věc České národní radě k rozhodnutí."

53. V § 62 odst. 2 druhá věta zní: "Nezjedná-li nápravu obecní rada ani obecní zastupitelstvo, předloží okresní úřad do 30 dnů od pozastavení věc České národní radě.".

54. § 62 odst. 3 zní:

"(3) Nesprávné opatření obecního zastupitelstva, obecní rady nebo jejich orgánů nebo obecního úřadu v otázkách přenesené působnosti zruší okresní úřad, nezjedná-li nápravu orgán, který je vydal.".

55. § 62 se doplňuje odstavci 4 a 5, které znějí:

"(4) V městských obvodech nebo městských částech územně členěných statutárních měst vykonává působnost okresního úřadu podle odstavců 1 a 2 magistrát, který věc překládá k rozhodnutí zastupitelstvu města. Není-li zjednána náprava tímto způsobem u měst uvedených v první větě, s výjimkou měst Brna, Ostravy a Plzně, okresní úřad pozastaví výkon rozhodnutí a předloží věc k rozhodnutí České národní radě, u měst Brna, Ostravy a Plzně v takovém případě pozastaví výkon opatření ministerstvo vnitra a předloží věc k rozhodnutí České národní radě.

(5) V městských obvodech nebo městských částech územně členěných statutárních měst vykonává působnost okresního úřadu podle odstavce 3 magistrát. Není-li zjednána náprava tímto způsobem u měst uvedených v první větě, s výjimkou měst Brna, Ostravy a Plzně, zruší opatření příslušný okresní úřad; u měst Brna, Ostravy a Plzně v takovém případě zruší opatření příslušný orgán státní správy.".

56. Za § 62 se vkládá nový § 62a, který zní:

"§62a

(1) Odporuje-li obecně závazná vyhláška nebo jiné opatření zastupitelstva města Brna, Ostravy a Plzně v samostatné působnosti zákonu, pozastaví ministerstvo vnitra jeho výkon. Nezjedná-li nápravu orgán, který je vydal, předloží ministerstvo vnitra do 30 dnů od pozastavení věc České národní radě k rozhodnutí.

(2) Odporuje-li opatření rady města, jejích orgánů nebo úřadu města ve městech uvedených v odstavci 1 v otázkách samostatné působnosti zákonu, pozastaví ministerstvo vnitra jeho výkon. Nezjedná-li nápravu rada města ani zastupitelstvo města, předloží ministerstvo vnitra do 30 dnů od pozastavení věc České národní radě k rozhodnutí.

(3) Nesprávné opatření zastupitelstva města, rady města, jejích orgánů nebo úřadu města ve městech uvedených v odstavci 1 v otázkách přenesené působnosti zruší příslušný ústřední orgán státní správy, nezjedná-li nápravu orgán, který je vydal.".

57. V § 64 písm. a) se vypouští označení § 15 a § 49.

58. V § 66 se vypouštějí slova "na úseku přenesené působnosti."

59. § 70a se vypouští.

60. V příloze v položce 13 v rubrice 5 předmět působnosti zní:

"rozhodování o udělení předchozího souhlasu podle § 13a zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, stanovení zásadních podmínek k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu a schvalování plánu rekultivace, popřípadě stanovení zvláštního režimu jeho provádění, jestliže jde o jinou zemědělskou půdu než o půdu podle § 7a odst. 1 zákona o ochraně zemědělského půdního fondu a její výměra nepřesahuje jeden hektar.".

Čl. II

V § 28 se ustanovení nově připojených písmen g), h) a i) použije až pro volby konané po účinnosti tohoto zákona.

Čl. III

Zrušuje se:

Výnos ministerstva vnitra a životního prostředí České socialistické republiky o zvláštní odborné způsobilosti pracovníků národních výborů pro výkon některých činností, č.j. LK-7696/89-529 ze dne 31. 5. 1989, uveřejněný ve Věstníku vlády ČR pro národní výbory v částce 3/1989 a oznámený ve Sbírce zákonů v částce 17/1989.

Čl. IV

Předsednictvo České národní rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné znění zákona č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), jak vyplývá z pozdějších zákonů.

Čl. V

Tento zákon nabývá účinnosti dne 1. července 1992.

V Praze dne 29. dubna 1992

JUDr. Miloslav VÝBORNÝ v. r.
Ján KADLEC v. r.
předseda ústavně právního
Zpravodaj ústavně právního
výboru ČNR
výboru ČNR
  
Ing. Petr KOZÁNEK v. r.
 
předseda rozpočtového
 
a kontrolního výboru
 
  
JUDr. Antonín HRAZDÍRA v. r.
RNDr. Josef JEŽEK v. r.
předseda výboru ČNR pro
zpravodaj výboru ČNR pro
územní správu a národnosti
územní správu a národnosti
  
MUDr. Petr LOM, CSc., v. r.
RNDr. Jiří PAYNE v. r.
předseda výboru ČNR pro
zpravodaj výboru ČNR pro
sociální politiku a zdravotnictví
sociální politiku a zdravotnictví
  
Ing. Josef VONDRÁČEK v. r.
 
předseda výboru ČNR pro
 
vědu, vzdělání a kulturu
 
  
Ing. Leopold ZUBEK v. r.
Květa ČELIŠOVÁ
předseda výboru ČNR pro
zpravodajka výboru ČNR pro
ochranu životního prostředí
ochranu životního prostředí
a urbanismus
a urbanismus
  
Jan ZAHRADNÍČEK v. r.
Petr POSPÍŠIL
předseda církevního
zpravodaj církevního
a humanitárního výboru ČNR
a humanitárního výboru ČNR




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP