ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

758

Společná zpráva

výborů České národní rady k vládnímu návrhu zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění zákona České národní rady č. 439/1991 Sb., zákona České národní rady č. 485/1991 Sb. a zákona České národní rady č. 553/1991 Sb. (tisk 673)

Výbory České národní rady (kromě mandátového a imunitního výboru, zahraničního výboru, výboru pro právní ochranu a bezpečnost, výboru pro obchod a cestovní ruch a národohospodářského výboru) projednaly na svých schůzích v dubnu 1992 uvedený vládní návrh zákona ČNR (tisk 673).

Výbory doporučily, aby Česká národní rada vládní návrh novely uvedeného zákona ČNR schválila s připomínkami zahrnutými v následujícím znění společné zprávy:

"Zákon

České národní rady

ze dne ................... 1992,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění zákona České národní rady č. 439/1991 Sb., zákona České národní rady č. 485/1991 Sb. a zákona České národní rady č. 553/1991 Sb.

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění zákona České národní rady č. 439/1991 Sb., zákona České národní rady č. 485/1991 Sb., a zákona České národní rady č. 553/1991 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. § 2 se doplňuje odstavcem 3, který zní:

"(3) Městem přestává být obec, jestliže tak určí předsednictvo České národní rady na návrh vlády nebo na návrh obce po vyjádření vlády.".

§ 3 zní:

"§ 3

(1) Statutárními městy jsou města: České Budějovice, Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Liberec, Hradec Králové, Pardubice, Brno, Zlín, Olomouc, Ostrava, Opava a Havířov.

(2) Statutární města mají právo uspořádat své vnitřní poměry ve věcech správy obecně závaznou vyhláškou, s tím, že území statutárního města se může členit na městské obvody nebo na městské části, popřípadě na části území města mohou být zřízeny městské obvody nebo městské části (dále jen "územně členěné statutární město").".

3. V § 9 se slova "občanů, státních orgánů a organizací" nahrazují slovy "fyzických a právnických osob.".

4. § 10 zní:

"§ 10

(1) Dvě nebo více sousedních obcí se mohou na základě dohody sloučit. Území obce po sloučení tvoří území slučovaných obcí.

(2) Sloučení obcí se před uzavřením dohody projedná s okresním úřadem. Název nově vzniklé obce se předem projedná s ministerstvem vnitra České republiky (dále jen "ministerstvo vnitra"). Patří-li slučované obce do více okresů, projedná se před uzavřením dohody sloučení obcí s vládou. Vláda současně rozhodne, do kterého okresu sloučená obec bude patřit.

(3) Dohodu o sloučení obcí lze uzavřít na základě rozhodnutí obecního zastupitelstva, pokud do třiceti dnů od zveřejnění tohoto rozhodnutí není podán návrh na konání místního referenda o této věci. [Zákon České národní rady č. .../1992 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o místním referendu.] Je-li podán takový návrh, je k uzavření dohody o sloučení obcí nutné souhlasné rozhodnutí místního referenda konaného v obci, ve které byl podán návrh na jeho konání.

(4) Dohoda o sloučení obcí musí obsahovat:

a) den, ke kterému se obce slučují,

b) u zanikajících obcí určení jejich majetku, finančních prostředků, ostatních práv a závazků, organizací a zařízení obce,

c) vzniká-li nová obec, její název a sídlo jejích orgánů,

d) určení obecně závazných vyhlášek, které byly vydány slučovanými obcemi a zůstanou po sloučení obcí v platnosti.

(5) Práva a závazky zanikající obce přecházejí buď na nově vzniklou obec nebo na obec, která při sloučení obcí nezaniká, a to dnem, ke kterému se obce slučují.".

Poznámka č. 3a) zní:

"3a) Zákon České národní rady č. .../1992 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o místním referendu."

Za § 10 se vkládá § 10 a), který zní:

"§ 10a

(1) Nový městský obvod nebo novou městskou část v územně členěném statutárním městě lze zřídit na základě rozhodnutí zastupitelstva města, pokud do třiceti dnů od zveřejnění tohoto rozhodnutí není podán návrh na konání místního referenda o této věci. Je-li podán takový návrh, lze zřídit nový městský obvod nebo novou městskou část na základě souhlasného rozhodnutí místního referenda, konaného na území, na němž se navrhuje zřízení nového městského obvodu nebo nové městské části.

(2) Rozhodnutí o zřízení nového městského obvodu nebo nové městské části musí obsahovat její název a vypořádání práv a závazků.".

6. § 11 zní:

"§ 11

(1) Obec se může rozdělit na dvě nebo více obcí. Rozdělení obce schvaluje ministerstvo vnitra na návrh obce. Návrh obec podá na základě výsledků místního referenda konaného v té části obce, která se chce oddělit. Nepodá-li obec návrh do 30 dnů, učiní tak okresní úřad.

(2) Návrh na rozdělení obce musí obsahovat názvy vznikajících obcí, zda rozdělením obec zaniká, vymezení území vznikajících obcí, včetně příslušných mapových podkladů, rozdělení majetku včetně finančních prostředků, ostatních práv a závazků, organizací a zařízení obce. Návrh podá obec prostřednictvím okresního úřadu.

(3) Rozhodnutí o rozdělení obce musí obsahovat náležitosti stanovené v odstavci 2 pro návrh na rozdělení obce.

(4) Do tří měsíců po ustavujícím zasedání obecního zastupitelstva nově vzniklé obce předá dosavadní obec nově vzniklé obci majetek, který jí náleží podle návrhu schváleného ministerstvem vnitra. O předání majetku se pořizuje písemný zápis. Tento majetek, včetně finančních pohledávek a závazků, do doby jeho předání spravuje dosavadní obec, která však nemůže rozhodovat o jeho převodu, ani nemůže uzavřít smlouvu o zřízení zástavního práva a nájemní smlouvu [§ 151a a násl., § 663 a násl. občanského zákoníku č. 40/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů, (úplné znění č. 47/1992 Sb.)] k tomuto majetku. V nově vzniklé obci platí obecně závazné vyhlášky, které platily na jejím území před jejím vznikem.".

Poznámka č. 3b) zní:

"3b) § 151a a násl., § 663 a násl. občanského zákoníku č. 40/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů, (úplné znění č. 47/1992 Sb.).".

7. V § 12 se na konci připojuje věta: "Návrh na rozdělení obce musí být podán ministerstvu vnitra nejpozději do 30. září kalendářního roku."

8. § 14 zní:

"§ 14

(1) Do samostatné působnosti obce patří zejména:

a) schvalování programu rozvoje územního obvodu obce a provádění kontroly jeho plnění,

b) hospodaření s majetkem obce,

c) poskytování a přijímání darů,

d) sestavování rozpočtu obce, hospodaření podle něj a vyúčtování hospodaření obce za uplynulý kalendářní rok [Zákon České národní rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění zákona České národní rady č. 579/1991 Sb.],

e) zřizování trvalých nebo dočasných peněžních fondů [Zákon České národní rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění zákona České národní rady č. 579/1991 Sb.],

f) zakládání a zřizování právnických osob a zařízení, popřípadě jejich rušení a rozhodování o účasti obcí v obchodních společnostech a v nadacích [§ 20b a násl. občanského zákoníku],

g) stanovení druhů místních poplatků a jejich sazeb podle zvláštního zákona [Zákon České národní rady č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění zákona České národní rady č. 184/1991 Sb.],

h) vydávání obecně závazných vyhlášek ve věcech patřících do samostatné působnosti,

i) rozhodování o vyhlášení místního referenda a realizace jeho výsledků,

j) uzavírání dohod o změně hranic obce [§ 16 odst. 1 zákona č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, ve znění zákona České národní rady č. 425/1990 Sb.],

k) volba, zřizování a ustanovování orgánů obce,

l) rozhodování o členství obce v dobrovolném svazku obcí (§ 20a), ve sdruženích obcí s mezinárodním prvkem (§ 20c),

m) úkoly v oblasti školství, sociální péče, zdravotnictví a kultury, s výjimkou výkonu státní správy,

n) místní záležitosti veřejného pořádku a zřizování obecní (městské) policie, s výjimkou rozhodování o přestupcích,

o) správa, údržba a provozování zařízení sloužících k uspokojování potřeb občanů, jsou-li vlastnictvím obce,

p) čistota obce, odvoz domovních odpadů a jejich nezávadná likvidace, zásobování vodou, odvádění a čištění odpadních vod,

r) ukládání sankcí podle tohoto zákona,

s) udělování čestného občanství obce,

t) udělování cen obce.

(2) Obec v samostatné působnosti dále zajišťuje ve svém územním obvodu hospodářský, sociální a kulturní rozvoj, ochranu a tvorbu zdravého životního prostředí, s výjimkou těch činností, které jsou zvláštními zákony svěřeny jiným orgánům jako výkon státní správy.".

Poznámky 3c) až 3f) znějí:

"3c) Zákon České národní rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění zákona České národní rady č. 579/1991 Sb.

3d) Zákon České národní rady č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění zákona České národní rady č. 184/1991 Sb.

3e) § 16 odst. 1 zákona č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, ve znění zákona České národní rady č. 425/1990 Sb.

3f) § 20b a násl. občanského zákoníku.".

9. Dosavadní znění § 15 se nahrazuje novým, které zní:

"§ 15

Obce, v nichž sídlí státní orgány České republiky, jsou povinny zabezpečit pro tyto orgány důstojné místnosti odpovídající jejich významu.".

10. V § 16 odst. 4 druhá věta zní: "Ve výjimečných případech, kdy to vyžaduje naléhavý obecný zájem, může obecně závazná vyhláška nabýt platnosti a účinnosti již dnem vyhlášení.".

11. V § 16 odst. 5 se na konci připojuje tato věta: "Obecně závaznou vyhlášku, která nabyla účinnosti, zašle obecní úřad neprodleně příslušnému okresnímu úřadu [Zákon České národní rady č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů.].".

Poznámka č. 3g) zní:

"3g) Zákon České národní rady č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů."

12. § 17 se vypouští.

13. V § 19 se vypouštějí odstavce 2 a 3 a zrušuje se číslování odstavců.

14. V § 20 odst. 2 první věta zní: "Návrh rozpočtu a vyúčtování hospodaření za uplynulý kalendářní rok musí být vhodným způsobem zveřejněny nejméně 15 dnů před projednáním v obecním zastupitelstvu, aby se k němu mohli občané obce vyjádřit.".

15. § 20 se doplňuje novým odstavcem 3, který zní:

"(3) Obec dá přezkoumat příslušným okresním úřadem nebo auditorem hospodaření obce za uplynulý kalendářní rok a výsledek přezkoumání předloží obecnímu zastupitelstvu spolu s vyúčtováním hospodaření za uplynulý kalendářní rok.".

16. Za oddíl první hlavy druhé se vkládá nový oddíl druhý, který zní:

"Oddíl druhý

Dobrovolné svazky obcí a jiná seskupení obcí

§ 20a

Dobrovolné svazky obcí

(1) Obce mohou vytvářet dobrovolné svazky obcí (dále jen "svazky"). Postavení svazků, jejich vznik a zánik upravuje zvláštní zákon [§ 20f a násl. občanského zákoníku.].

(2) Předmětem činnosti svazku nemůže být výkon státní správy a pravomoce obce uvedené v § 14 odst. 1 písm. d), g), i), j), k), l), r), s), t).

(3) Obce se nemohou sdružovat podle předpisů o sdružování občanů [Zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů.].

§ 20b

Odporuje-li opatření svazku nebo jeho orgánů zákonu, pozastaví vláda jeho výkon. Nezjedná-li svazek nebo jeho orgán nápravu, předloží vláda do 30 dnů od pozastavení věc České národní radě.

§ 20c

Jiná seskupení obcí

Obce a svazky mohou spolupracovat též s obcemi jiných států a být členy mezinárodních sdružení místních orgánů. Obce a svazky mohou být členy právnických osob s mezinárodním prvkem [Zákon č. 116/1985 Sb., o podmínkách činnosti organizací s mezinárodním prvkem v Československé socialistické republice, ve znění § 29 zákona č. 157/1989 Sb.].".

Poznámky č. 3h až 3j) znějí:

"3h) § 20f a násl. občanského zákoníku.

3i) Zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů.

3j) Zákon č. 116/1985 Sb., o podmínkách činnosti organizací s mezinárodním prvkem v Československé socialistické republice, ve znění § 29 zákona č. 157/1989 Sb.".

17. Dosavadní oddíl druhý hlavy druhé se označuje jako oddíl třetí; dosavadní oddíl třetí se označuje jako oddíl čtvrtý.

18. § 25 zní:

"§ 25

(1) Územně členěná statutární města přijmou obecně závaznou vyhlášku, ve které stanoví zejména:

a) počet jednotlivých městských obvodů nebo městských částí a vymezení jejich území,

b) pravomoc zastupitelstva města, rady města a jejích orgánů, a to jak na úseku samostatné působnosti, tak i na úseku přenesené působnosti,

c) pravomoc obvodních nebo místních zastupitelstev, obvodních nebo místních rad a jejich orgánů svěřenou zastupitelstvem města městským obvodům nebo městským částem na úseku samostatné i přenesené působnosti,

d) vzájemnou součinnost mezi orgány města a městských obvodů nebo městských částí a v dohodě s magistrátem i vztahy magistrátu a úřadů městských obvodů nebo městských částí,

e) majetek města, který se svěřuje městským obvodům nebo městským částem a oprávnění městských obvodů nebo městských částí při nakládání s tímto majetkem,

f) podmínky, za kterých lze městským obvodům nebo městským částem odejmout svěřený majetek statutárního města,

g) rozsah oprávnění městských obvodů nebo městských částí zakládat a zřizovat, popřípadě rušit právnické osoby a zařízení,

h) způsob stanovení podílu městských obvodů nebo městských částí na dotaci přiznané městu na náhradu nákladů vzniklých plněním úkolů v samostatné a přenesené působnosti,

i) způsob projednání návrhu obecně závazných vyhlášek s městskými obvody nebo městskými částmi a způsob jejich vyhlášení v městských obvodech nebo městských částech.

(2) V obecně závazné vyhlášce podle odstavce 1 lze stanovit, že

a) některé působnosti náležející podle tohoto zákona územně členěnému statutárnímu městu budou vykonávat městské obvody nebo městské části,

b) některý městský obvod nebo městská část bude vykonávat některé úkoly přenesené působnosti pro jiný městský obvod nebo městskou část, popřípadě pro všechny městské obvody nebo městské části.".

9. § 27 odst. 2 písm. c) zní:

"c) v městském obvodu nebo městské části územně členěného statutárního města obvodní nebo místní zastupitelstvo v rozsahu mu svěřeném."

20. § 28 písm. f) zní:

"f) v obvodech měst uvedených v § 3 7 - 70 členů",

Současně se připojují písmena g), h), a i), která znějí:

"g) v městských částech do 3000 obyvatel měst uvedených v § 3 7 - 15 členů,
h) v městských částech nad 3000 do 20 000 obyvatel měst uvedených v § 3 15 - 30 členů,
i) v městských částech nad 20 000 obyvatel měst uvedených v § 3 25 - 50 členů.".

21. V § 32 odst. 2 se vypouští věta druhá.

22. V § 34 odst. 1 písm. c) zní:

"c) požadovat od pracovníků obecního úřadu informace ve věcech, které souvisejí s výkonem jeho funkce."

23. V § 34 se vypouští odstavec 2. Zároveň se zrušuje číslování odstavců.

24. § 36 zní:

"§ 36

(1) Obecnímu zastupitelstvu je vyhrazeno:

a) schvalovat program rozvoje územního obvodu obce,

b) schvalovat rozpočet obce a vyúčtování hospodaření za uplynulý kalendářní rok,

c) uzavírat dohody o změně hranic obce [§ 16 odst. 1 zákona č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, ve znění zákona České národní rady č. 425/1990 Sb.],

d) rozhodovat o založení, zřízení nebo zániku právnických osob nebo zařízení a rozhodovat o účasti obce v obchodních společnostech a nadacích,

e) schvalovat obecně závazné vyhlášky ve věcech samostatné působnosti,

f) volit z řad svých členů starostu, zástupce starosty a další členy obecní rady (radní) a odvolávat je z funkce, stanovit počet členů obecní rady, jakož i počet dlouhodobě uvolněných členů zastupitelstva,

g) stanovit výši odměn podle § 32 odst. 1 starostovi a jeho zástupci v obcích, kde se nevolí obecní rada,

h) stanovit výši odměn podle § 32 odst. 3 členům obecního zastupitelstva,

i) stanovit výši osobních a věcných nákladů na činnost obecního úřadu; jde-li o náklady na výkon státní správy, je vázán stanoviskem okresního úřadu,

j) zřizovat obecní (městskou) policii,

k) rozhodovat o členství obce ve svazku a o vystoupení z tohoto svazku, o účasti obce v mezinárodních sdruženích místních orgánů a o členství obce v právnických osobách s mezinárodním prvkem,

l) udělovat čestné občanství obce a ceny obce,

m) schvalovat územně plánovací dokumentaci sídelních útvarů a zón.

(2) V obcích, kde se volí obecní rada, může obecní zastupitelstvo podle místních podmínek svěřit obecní radě část své pravomoci schvalovat rozpočtová opatření.

(3) Obecnímu zastupitelstvu nepřísluší rozhodovat v oblasti přenesené působnosti obce, s výjimkou věci uvedené v odstavci 1 písm. m).".

25. § 37 se vypouští.

26. V § 38 odst. 1 druhá a třetí věta zní: "Zasedání obecního zastupitelstva svolává a zpravidla řídí starosta. Starosta je povinen svolat zasedání obecního zastupitelstva nejpozději do 14 dnů, požádá-li o to alespoň jedna třetina členů zastupitelstva nebo přednosta okresního úřadu.".

27. V § 38 se za odstavec 1 vkládají nové odstavce 2 a 3, které znějí:

"(2) Nesvolá-li starosta zasedání obecního zastupitelstva podle odstavce 1, učiní tak zástupce starosty, popřípadě jiný člen obecního zastupitelstva.

(3) Nesejde-li se obecní zastupitelstvo po dobu delší než šest měsíců, může je na návrh přednosty okresního úřadu po vyjádření vlády rozpustit Česká národní rada.".

Dosavadní odstavce 2 a 3 se označují jako odstavce 4 a 5.

28. V § 39 ve větě druhé se za slovo "předsedá" vkládá slovo "zpravidla".


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP