(1) Na žádost může správce daně
povolit daňovému dlužníkovi posečkání
daně nebo její zaplacení ve splátkách,
bylo-li by neprodlené zaplacení spojeno pro dlužníka
s vážnou újmou nebo není-li z jiných
důvodů možné vybrat celý daňový
nedoplatek od daňového dlužníka najednou.
(2) Posečkání daně lze povolit také
u částek, u nichž lze očekávat,
že budou odepsány.
(3) Povolení může být vázáno
na podmínky.
(4) Není-li v rozhodnutí stanoveno jinak, nepočítá
se po dobu povoleného posečkání daně
nebo splátek daně penále, dodrží-li
daňový dlužník stanovené podmínky.
(5) Posečkání daně nebo zaplacení
daně ve splátkách nesmí být
povoleno na dobu delší, než je lhůta,
v níž se promlčuje vybrání daně.
(6) Za dobu posečkání daně zaplatí
daňový dlužník úrok z odložené
částky ve výši 140% diskontní
úrokové sazby Státní banky československé
platné první den kalendářního
čtvrtletí. Správce daně úrok
předepíše za celou dobu posečkání
a o výši úroku daňového dlužníka
vyrozumí. Tento úrok je splatný do osmi dnů
ode dne doručení platebního výměru.
(7) Proti rozhodnutí o povolení posečkání
daně nebo povolení splátek není přípustné
odvolání.
(1) Za den platby se považuje
a) u bezhotovostních převodů z účtů
u banky den, kdy byl uskutečněn převod z
účtu daňového dlužníka,
b) u plateb v hotovosti den, kdy banka, pošta nebo jiná
oprávněná osoba hotovost přijala nebo
převzala.
(2) Banky a pošty jsou povinny převést platby
na příslušné účty správců
daní vždy nejpozději následující
pracovní den po té, kdy platba z účtu
daňového dlužníka byla uskutečněna
nebo kdy byla ve prospěch účtu správce
daně v hotovosti přijata. Pokud je účet
správce daně veden u jiné banky než
účet daňového dlužníka,
z něhož je platba převáděna,
je povinna banka, která platbu uskutečňuje,
převést uhrazovanou částku té
bance, u které je veden účet správce
daně, ve stejné lhůtě jako v předchozí
větě. Stejným způsobem se postupuje
u plateb přijímaných ve prospěch účtu
správce daně v hotovosti. Banka, u které
jsou vedeny účty správce daně, připíše
v jejich prospěch takto převedené platby
nejdéle následující pracovní
den po té, co k těmto peněžním
prostředkům získala dispoziční
právo. Současně jsou banky a pošty povinny
sdělit správcům daní den, kdy došlo
k odepsání platby z účtu daňového
poplatníka. V případě nedodržení
těchto lhůt jsou povinny uhradit správci
daně úrok ve výši běžné
diskontní sazby Státní banky československé
z částky včas nepřevedené.
(3) Pokud daňový dlužník dá příkaz
k úhradě daňové povinnosti a banka
příkaz neprovede ve dnu uvedeném v příkazu
z jiných důvodů než z nedostatku finančních
prostředků na účtu daňového
dlužníka, ručí daňovému
dlužníku banka. Úhrada daňových
pohledávek má přednost před jinými
úhradami.
(4) O dodržení postupů bank a pošt uvedených
v odstavci 2 a 3 je oprávněn se přesvědčovat
místním šetřením správce
daně, v jehož prospěch byla platba uskutečněna,
nebo správce daně jím dožádaný.
(1) Předmětem evidence příjmů,
kterou vedou správci daně, je zachycování
daňových a platebních povinností,
jejich úhrad nebo zániků a z toho vyplývajících
daňových přeplatků a nedoplatků.
Tyto údaje jsou evidovány na osobních účtech
jednotlivých daňových dlužníků
odděleně za každý druh daně.
(2) Výše daňové a platební povinnosti
je evidována na základě předpisných
nebo odpisných poukazů evidovaných ve zvláštním
záznamu vydaných předpisných a odpisných
poukazů.
(3) Na debetní straně osobních účtů
se evidují předpisy a odpisy daňové
povinnosti včetně jejich případných
oprav. Pokud je odpisným poukazem snižována
pouze platební povinnost, je evidována na kreditní
straně. Záznamy předpisných a odpisných
poukazů se měsíčně uzavírají
a porovnávají se stavem zaevidovaným na osobních
účtech.
(4) Platby a vratky daně jsou evidovány na kreditní
straně osobních účtů. Podkladem
pro evidenci jsou zejména doklady bank a pošt. Vratky
daně se mohou uskutečnit jen na základě
vydaných platebních poukazů, které
jsou evidovány v záznamu vydaných platebních
poukazů. Při uzavírání záznamů
vydaných platebních poukazů se postupuje
obdobně jako při uzavírání
záznamů předpisných poukazů.
(5) Správnost evidence na kreditní straně
se měsíčně odsouhlasuje na doklady
bank zasílaných správci daně.
(6) Nedobytný nedoplatek, u něhož je dána
možnost, že bude alespoň zčásti
vymožen, se eviduje na podrozvahových účtech.
Nedoplatky evidované na podrozvahových účtech
je třeba exekučně zajistit a vymáhat,
jakmile je k tomu dána možnost, nebo alespoň
provést takový úkon, jímž se
promlčení nedoplatku přerušuje.
(7) Z údajů evidence daní se daňovým
dlužníkům na jejich žádost vystavují
potvrzení o stavu jejich osobních účtů
a pro potřeby správce daně výkazy
nedoplatků.
(8) Ustanovení předchozích odstavců
se nevztahuje na daně uplatňované jednorázově.
(9) Pro poskytování informací z evidence
daní platí přiměřeně
ustanovení o nahlížení do daňových
spisů.
(10) Tiskopisy předpisných, odpisných a platebních
poukazů a záznamů k nim vydá ministerstvo
a současně v nich stanoví jejich náležitosti
a další podrobnosti. Ministerstvo může
upravit v souvislosti se zaváděním výpočetní
techniky formu provádění evidence daní
obecně závazným právním předpisem.
(1) Daňový dlužník je v prodlení,
nezaplatí-li splatnou částku daně
nebo zálohu na daň nejpozději v den její
splatnosti.
(2) Penále se počítá za každý
den prodlení počínaje dnem následujícím
po dni splatnosti až do dne platby včetně ode
dne původního dne splatnosti. Daňový
dlužník je povinen zaplatit za každý den
prodlení penále ve výši 0,3% z nedoplatku
daně včetně zálohy na daň.
(3) Z rozdílu, mezi daní vypočtenou v daňovém
přiznání či hlášení
a uvedenou daňovým dlužníkem v dodatečném
daňovém přiznání či
hlášení, se vypočte penále podle
odstavce 2 poloviční sazbou. Byl-li tento rozdíl
zjištěn správcem daně, vypočte
se penále podle odstavce 2 dvojnásobnou sazbou.
Spočíval-li zjištěný rozdíl
v základu daně převážně
v zatajených příjmech, vypočte se
penále podle odstavce 2 trojnásobnou sazbou. Při
tomto výpočtu se nepřihlíží
k platbám uskutečněným před
vydáním rozhodnutí o dodatečném
vyměření daně. Je-li daň stanovena
na základě dodatečného daňového
přiznání nebo hlášení,
nepřihlíží se k platbám uskutečněným
před jeho podáním.
(4) Předpis penále sdělí správce
daně daňovému dlužníkovi platebním
výměrem. O tomto předpisu se daňový
dlužník vyrozumí do třiceti dnů
po té, co daňový nedoplatek byl zcela vyrovnán,
nejdéle však do dvou let od doby splatnosti daně.
Penále je splatné do patnácti dnů
ode dne doručení platebního výměru.
Proti tomuto rozhodnutí se lze do patnácti dnů
po jeho doručení odvolat. Toto odvolání
nemá odkladný účinek.
(5) Byla-li rozhodnutím o odvolání proti
stanovení daně nebo jiným rozhodnutím
o daňové povinnosti předepsaná daň
zcela nebo zčásti odepsána, odepíše
se z úřední povinnosti také penále,
které z odepsané daně bylo předepsáno,
pokud v rozhodnutí není stanoveno jinak.
(6) Penále se nepředepíše, nepřesáhne-li
v úhrnu částku 100 Kčs za jedno zdaňovací
období.
(7) Ustanovení odstavců 1 až 6 se použije,
není-li zvláštním zákonem stanoveno
jinak.
(1) Částka plateb převyšující
splatnou daň, včetně příslušenství
daně a záloh na daň, je daňovým
přeplatkem.
(2) Přeplatek se použije na úhradu případného
nedoplatku u jiné daně nebo, není-li takového
nedoplatku, jako záloha na dosud nesplatnou daňovou
povinnost na dani, u které přeplatek vznikl. O převedení
přeplatku na úhradu nedoplatku u jiné daně
se daňový dlužník vyrozumí. Za
den úhrady tohoto nedoplatku se považuje den, který
následuje po dni vzniku přeplatku.
(3) O použití přeplatku na úhradu nedoplatku
u jiné daně může požádat
též daňový dlužník. Je-li
této žádosti vyhověno, považuje
se za den platby den, který následuje po dni, kdy
tato žádost došla správci daně.
(4) Požádá-li daňový dlužník
o vrácení přeplatku, přeplatek se
vrátí, činí-li více než
50 Kčs a nemá-li současně daňový
dlužník nedoplatek na jiné dani u téhož
správce daně, a to do jednoho měsíce
od doručení žádosti, pokud zvláštní
předpis nestanoví jinak. Žádost o vrácení
přeplatku nebo jeho přeúčtování
je od správních poplatků osvobozena.
(5) Nepožádá-li daňový dlužník,
jehož daňová povinnost již zcela zanikla,
o vrácení daňového přeplatku
do tří let od konce roku, v němž se
stal pravomocným poslední předpis daně,
na které je přeplatek, nárok na přeplatek
zaniká.
(6) Zavinil-li vznik přeplatku správce daně
nebo vrátil-li jej po stanovené lhůtě,
je povinen zaplatit daňovému dlužníkovi
úrok ve výši běžné diskontní
sazby Státní banky československé.
(7) Proti rozhodnutí správce daně o žádosti
o vrácení přeplatku může daňový
dlužník podat odvolání do patnácti
dnů ode dne jeho doručení. Odvolání
nemá odkladný účinek.
(1) Správce daně může zcela nebo zčásti
prominout daňový nedoplatek, byla-li by jeho vymáháním
vážně ohrožena výživa daňového
dlužníka nebo osob na jeho výživu odkázaných,
nebo pokud by vymáhání nedoplatku vedlo k
hospodářskému zániku daňového
dlužníka, při němž by výnos
z jeho likvidace byl pravděpodobně nižší
než jím vytvořená daň v příštím
daňovém období. Splnění podmínek
pro uplatnění tohoto ustanovení zjistí
správce daně podle pomůcek.
(2) Rozhodnutí správce daně o prominutí
daňového nedoplatku platí jen potud, pokud
trvají podmínky, za nichž bylo vydáno.
(3) Prominutí nedoplatku může být vázáno
na podmínky, zejména na povinnost zaplatit část
nedoplatku ve stanovené lhůtě.
(4) Důvody rozhodnutí správce daně
daňovému dlužníkovi nesděluje.
(5) Proti rozhodnutí o prominutí daňového
nedoplatku není přípustné odvolání.
(1) Daňový nedoplatek může odepsat správce
daně z vlastního podnětu, je-li zcela nedobytný.
Za nedobytný se považuje nedoplatek, který
byl bezvýsledně vymáhán na daňovém
dlužníkovi i na jiných osobách, na nichž
mohl být vymáhán, nebo nevedlo-li by vymáhání
zřejmě k výsledku nebo je-li pravděpodobné,
že by náklady vymáhání přesáhly
jeho výtěžek. Stejně se postupuje, není-li
sice daňový nedoplatek nedobytný, avšak
jeho vymáhání je spojeno se zvláštními
a nepoměrnými obtížemi.
(2) O odpisu pro nedobytnost se daňový dlužník
nevyrozumí; jeho dluh trvá dále, dokud není
vybrání daně promlčeno.
(1) Záloha je povinná platba na daň, kterou
je povinen daňový poplatník platit v průběhu
zdaňovacího období, jestliže skutečná
výše daně za toto období není
ještě známa.
(2) Poplatník platí stanovené zálohy
na daň
a) v případech určených tímto
nebo zvláštním zákonem ve lhůtách
a výši tam stanovených,
b) na základě rozhodnutí správce daně.
(3) Po skončení zdaňovacího období
se zálohy na daň započítávají
na úhradu skutečné výše daně.
Nebylo-li daňové přiznání nebo
hlášení o dani podáno včas, může
správce daně zvýšit příslušnou
vyměřenou daň až o 10%, pokud tento
nebo zvláštní zákon nestanoví
jinak.
Daň nebo zálohu na daň, kterou byl plátce
daně povinen srazit nebo vybrat z daňového
základu, odvede správci daně ve lhůtě
stanovené tímto nebo zvláštním
zákonem. Pokud tyto daňové částky
nebyly sraženy nebo vybrány ve stanovené výši
nebo odvedeny ve stanovené lhůtě, předepíše
správce daně plátci daně tyto částky
k přímému placení.
(1) Právo vybrat a vymáhat daňový
nedoplatek se promlčuje po šesti letech po roce, ve
kterém se stal tento nedoplatek splatným.
(2) Je-li proveden úkon směřující
k vybrání, zajištění nebo vymožení
nedoplatku, promlčecí lhůta se přerušuje
a počíná běžet nová promlčecí
lhůta po uplynutí kalendářního
roku, ve kterém byl daňový dlužník
o tomto úkonu zpraven; daňové nedoplatky
lze však vymáhat nejpozději do dvaceti let
počítaných od konce roku, ve kterém
se stal nedoplatek splatným.
(3) K promlčení se přihlédne jen tehdy,
je-li to daňovým dlužníkem namítáno
a jen v rozsahu uplatňované námitky.
(4) Je-li daňový nedoplatek zajištěn
na movitých věcech, nemůže se zástavní
právo promlčet, má-li věřitel
zástavu v držení.
(5) Je-li daňový nedoplatek zajištěn
zástavním právem na nemovitostech zápisem
v příslušné evidenci, nelze do třiceti
let po tomto zápisu proti uplatnění tím
získaného práva namítat promlčení
nedoplatku.
(1) Je-li odůvodněná obava, že úhrada
nesplatné nebo dosud nestanovené daně za
běžný kalendářní rok nebo
léta minulá bude v době jejich splatnosti
a vymahatelnosti nedobytná nebo že v této době
bude vybrání daně spojeno se značnými
obtížemi, může správce daně
s uvedením důvodů, pro něž pokládá
vybrání za ohrožené, vydat zajišťovací
příkaz. V zajišťovacím příkaze
uloží daňovému subjektu, aby nejdéle
do tří dnů v příkaze uvedenou
částku daně zajistil ve prospěch správce
daně, a to způsobem v příkaze uvedeným,
zejména složením jistoty na jeho účet
nebo do určené depozitní úschovy.
(2) Složí-li daňový subjekt dostatečnou
jistotu, jiné zajištění se neprovede
a již provedené zajišťovací úkony
správce daně zruší.
(3) Proti zajišťovacímu příkazu
se lze odvolat. Pokud odvolací orgán nerozhodne
o odvolání do třiceti dnů po jeho
podání, zajišťovací příkaz
pozbývá platnosti. Odvolání nemá
odkladné účinky vůči zajišťovacímu
příkazu. Při plnění zajišťovacího
příkazu se použijí přiměřeně
ustanovení o vymáhání daňových
nedoplatků.
(4) Výši dosud nestanovené ohrožené
daně určí správce daně prozatímně
podle vlastních pomůcek. Není-li nebezpečí
z prodlení, může správce daně
vyzvat daňový subjekt, aby ve třídenní
lhůtě sdělil údaje potřebné
pro prozatímní určení daňového
základu a daně.
(5) Plní-li tuzemský dlužník své
platební závazky vůči devizovému
cizozemci, který podléhá zdanění
v tuzemsku, srazí současně s výplatou
dlužné částky z této částky
zálohu na daň ve stanovené výši
a příslušnému správci daně
sdělí identifikační údaje o
této srážce.
(6) V jednotlivých případech může
správce daně, a u skupin dlužníků
nebo druhů plateb ministerstvo, stanovit výši
srážky odchylně od obecné úpravy.
(7) Nepodá-li daňový dlužník
- devizový cizozemec - přiznání k
dani ani na výzvu a nelze-li zjistit základ daně
a daň bez jeho součinnosti podle pomůcek
správce daně, považuje se daň za vyrovnanou
provedenou srážkou.
(1) K zajištění daňové pohledávky
a jejího příslušenství může
z tohoto zákona vzniknout zástavní právo
k věcem daňového dlužníka nebo
ručitele. Rozhodnutí o tom se doručí
daňovému dlužníku nebo ručiteli,
který se proti němu může odvolat ve
lhůtě patnácti dnů ode dne jeho doručení.
Toto odvolání nemá odkladný účinek.
(2) Rozhodnutí musí obsahovat označení
daňové pohledávky a její výši
a předmět zástavního práva.
(3) Rozhodnutí o zřízení zástavního
práva se s vyznačením jeho právní
moci a vykonatelnosti zašle podle povahy věci buď
k záznamu zástavního práva v příslušné
evidenci nebo držiteli zástavy, popřípadě
poddlužníkovi.
(4) Vznikne-li na zástavě více zástavních
práv, uspokojí se přednostně zástavní
právo podle tohoto ustanovení.
(1) Nezaplatí-li daňový dlužník
splatný daňový nedoplatek, včetně
nedoplatku na pokutách uložených podle tohoto
zákona, v zákonné lhůtě, vyzve
ho správce daně, aby daňový nedoplatek
zaplatil v náhradní lhůtě, nejméně
osmidenní, a upozorní ho, že po uplynutí
této náhradní lhůty přikročí
bez dalšího k vymáhání daňového
nedoplatku. Proti výzvě se lze odvolat ve lhůtě
patnácti dnů. Odvolání nemá
odkladný účinek.
(2) Vymáhání lze zahájit i bez výzvy,
pokud hrozí nebezpečí, že účel
vymáhání bude zmařen, nepřistoupí-li
se k vymáhání neprodleně.
(3) Vymáhání nedoplatku provádí
správce daně, u něhož je daňový
dlužník evidován, daňovou exekucí.
O provedení exekuce může správce daně
požádat též soud.
(4) Exekuční titul pro daňovou nebo soudní
exekuci je
a) vykonatelný výkaz nedoplatků,
b) vykonatelné rozhodnutí, jímž se ukládá
peněžité plnění,
c) splatná částka zálohy na daň.
(5) Výkaz nedoplatků se sestavuje z údajů
evidence daní a musí obsahovat přesné
označení daňového dlužníka
v prodlení, druh daně, výši nedoplatku
na této dani, údaje o původní splatnosti
dlužné daně, den, k němuž je výkaz
nedoplatku sestavován, a doložku vykonatelnosti.
(6) Daňová exekuce se provádí vydáním
exekučního příkazu na
a) přikázání pohledávky na
peněžní prostředky daňových
dlužníků na účtech vedených
u bank nebo jiné pohledávky,
b) srážku ze mzdy, jiné odměny za závislou
činnost nebo náhrady za pracovní příjem,
důchody, sociálních a nemocenských
dávek, stipendia apod.,
c) prodej movitých věcí,
d) prodej nemovitostí.
(7) Pro výkon daňové exekuce se použije
přiměřeně občanského
soudního řádu.
(8) Exekuční příkaz se doručuje
daňovému dlužníkovi nebo ručiteli
a dalším osobám, kterým jsou exekučním
příkazem ukládány povinnosti. Všechny
tyto osoby mohou proti němu podat do patnácti dnů
námitky. O námitkách rozhodne správce
daně, který exekuci nařídil. Pokud
byla zahájena exekuce podle odstavce 2, je proti exekučnímu
příkazu připuštěno odvolání,
stejně jako u výzvy podle odstavce 1.
(9) Výkon rozhodnutí může být
odložen, žádá-li daňový
dlužník nebo ručitel o splátky, o posečkání
daně nebo o prominutí daňového nedoplatku,
a i bez žádosti šetří-li se skutečnosti
rozhodné pro částečné nebo
úplné zrušení výkonu rozhodnutí.
Bude-li povolen odklad, již provedené úkony
zůstanou zachovány.
(10) Prokáže-li se v průběhu dalšího
vymáhání, že bylo vymáháno
neoprávněně, náleží daňovému
dlužníkovi nebo ručiteli za takto neoprávněně
vymožené částky náhrada v dvojnásobné
výši než se poskytuje za přeplatky zaviněné
správcem daně. Pokud ještě exekuce trvá,
zruší ji správce daně z úřední
povinnosti. Je-li skutečná škoda způsobená
neoprávněným vymáháním
vyšší než zákonem přiznaná
náhrada, uhrazuje se tato škoda místo náhrady.
(1) Žádá-li daňový subjekt o
zrušení registrace u daně z přidané
hodnoty, je povinen prokázat, že důvody pro
zrušení registrace existují a jsou trvalé
povahy.
(2) Správce daně zruší registraci plátce
daně, který se zaregistroval na vlastní žádost,
a který neplní svoje povinnosti vyplývající
pro něj ze zákona o dani z přidané
hodnoty.
Ministerstvo může obecně závazným
právním předpisem stanovit daňovému
subjektu povinnost platit daň a předkládat
daňová přiznání nebo hlášení
prostřednictvím určené banky. Současně
může prodloužit lhůtu stanovenou v §
60 odst. 2 tohoto zákona, pro převod prostředků
na účty správců daně.
Ministerstvo upraví obecně závazným
právním předpisem
a) minimální požadavky na uspořádání
výrobního zařízení pro výrobu
lihu tak, aby zaručovalo spolehlivé zjištění
vyrobeného množství alkoholu,
b) rozsah zajištění výrobního
zařízení uzávěrami,
c) postup při registraci lihu měřidly,
d) postup při zjišťování vyrobeného
množství lihu,
e) postup při zjišťování zásob
lihu,
f) postup při oběhu lihu,
g) náležitosti evidence o výrobě a oběhu
lihu,
h) oznamovací povinnost při zahájení,
přerušení nebo zastavení a ukončení
výroby lihu,