Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Tento zákon upravuje správu daní, poplatků
a odvodů s výjimkou odvodů příspěvkových
organizací (dále jen "daně"), které
jsou příjmem státního rozpočtu
České republiky (dále jen "rozpočet
republiky"), státního rozpočtu České
a Slovenské Federativní Republiky (dále jen
"rozpočet federace"), rozpočtů
obcí, rozpočtů okresních úřadů
(dále jen "územní rozpočty"),
státních fondů České republiky
a federálních účelových fondů
(dále jen "fondy").
(2) Správou daně se rozumí právo činit
opatření potřebná ke správnému
a úplnému zjištění, stanovení
a splnění daňových povinností,
zejména právo vyhledávat daňové
subjekty, daně vyměřit, vybrat, vyúčtovat,
vymáhat nebo kontrolovat podle tohoto zákona jejich
splnění ve stanovené výši a době.
(3) Podle tohoto zákona postupují územní
finanční orgány [Zákon č.
531/1990 Sb., o územních finančních
orgánech.] a další správní
i jiné státní orgány České
republiky, jakož i orgány obcí v České
republice věcně příslušné
podle zvláštních zákonů ke správě
daní (dále jen "správce daně"),
daňové subjekty vymezené daňovými
předpisy, jakož i třetí osoby stanovené
v tomto zákoně.
(1) Při správě daně jednají
správci daně v řízení o daních
(dále jen "daňové řízení")
v souladu se zákony a jinými obecně závaznými
právními předpisy, chrání zájmy
státu a dbají při tom na zachování
práv a právem chráněných zájmů
daňových subjektů a ostatních osob
zúčastněných na daňovém
řízení.
(2) Správci daně postupují v daňovém
řízení v úzké součinnosti
s daňovými subjekty a při vyžadování
plnění jejich povinností v daňovém
řízení volí jen takové prostředky,
které je nejméně zatěžují
a umožňují přitom ještě
dosáhnout cíle řízení, tj.
správného stanovení a vybrání
daně.
(3) Při rozhodování hodnotí správce
daně důkazy podle své úvahy, a to
každý důkaz jednotlivě a všechny
důkazy v jejich vzájemné souvislosti; při
tom přihlíží ke všemu, co v daňovém
řízení vyšlo najevo.
(4) Daňové řízení je vždy
neveřejné.
(5) Jakékoliv osoby, s výjimkou daňových
subjektů v daňovém řízení
o jejich daňové povinnosti, které byly jakkoliv
zúčastněny na daňovém řízení,
jsou povinny zachovávat v tajnosti vše, co se v řízení
nebo v souvislosti s ním dozvěděly. Této
povinnosti mohou být zproštěny jen za podmínek
stanovených tímto zákonem.
(6) Daňové řízení je povinen
správce daně i z vlastního podnětu
zahájit vždy, jakmile jsou splněny zákonné
podmínky pro vznik či existenci daňové
pohledávky, a to i v případech, kdy daňový
subjekt nesplnil v tom směru buď vůbec nebo
řádně své povinnosti.
(7) Při uplatňování daňových
zákonů v daňovém řízení
se bere v úvahu vždy skutečný obsah
právního úkonu nebo jiné skutečnosti
rozhodné pro stanovení či vybrání
daně, pokud je zastřený stavem formálně
právním a liší se od něho.
(8) Všechny daňové subjekty mají v daňovém
řízení před správcem daně
stejná procesní práva a povinnosti.
(9) Právem i povinností všech daňových
subjektů je úzce spolupracovat se správcem
daně při správném stanovení
a vybrání daně. Při tom jsou povinny
dodržovat zákony i ostatní obecně závazné
právní předpisy.
(1) Před správcem daně se jedná v
jazyce českém nebo slovenském. Veškerá
písemná podání se předkládají
v češtině nebo slovenštině a listinné
důkazy musí být opatřeny úředním
překladem do jednoho z těchto jazyků. Správce
daně může při ústním jednání
připustit tlumočníka zapsaného v seznamu
tlumočníků, pokud si jej na své náklady
obstará daňový subjekt.
(2) Občané České a Slovenské
Federativní Republiky příslušející
k národnostním a etnickým menšinám
mohou jednat před správcem daně ve svém
jazyce, musí si však obstarat tlumočníka
zapsaného v seznamu tlumočníků. Náklady
na tohoto tlumočníka nese správce daně.
(1) Místní příslušnost správce
daně, není-li stanoveno jinak v tomto nebo ve zvláštním
zákoně, se řídí u právnické
osoby místem jejího sídla v České
republice a u fyzické osoby bydlištěm v České
republice, jinak místem, kde se převážně
zdržuje, tj. v němž pobývá nejvíce
dnů v roce.
(2) U fyzické osoby, která nemá na území
České a Slovenské Federativní Republiky
bydliště, přičemž se zde obvykle
zdržuje, se místní příslušnost
řídí místem, kde se tato osoba obvykle
zdržuje po převážnou dobu. U fyzické
osoby, která nemá na území České
s Slovenské Federativní Republiky bydliště,
ani se zde obvykle nezdržuje, je místně příslušným
správcem daně finanční úřad
v Praze 1.
(3) Nelze-li určit místní příslušnost
podle odstavce 1, řídí se místem,
v němž daňový subjekt vykonává
na území České republiky hlavní
část své činnosti, jejíž
výsledky jsou předmětem zdanění,
popřípadě místem, v němž
se nachází na území České
republiky převážná část
jeho nemovitého majetku.
(4) Nelze-li určit místní příslušnost
podle odstavce 1 a 2, je příslušným
správcem daně finanční úřad
pro Prahu 1, jde-li o obor daní, k jejichž správě
jsou příslušné územní
finanční orgány.
(5) Vzniká-li podle daňových předpisů
daňová povinnost okamžikem přechodu
státní hranice, řídí se místní
příslušnost místem přechodu státní
hranice.
(6) U poplatků je místně příslušný
ten správce daně, který je oprávněn
podle zvláštních předpisů k provedení
poplatného úkonu.
(7) U daní, kde předmětem zdanění
je nemovitost, je místně příslušný
ten správce daně, v obvodu jehož územní
působnosti se předmětná nemovitost
nachází. Tento správce daně je pak
povinen sdělit výsledky vyměření
a případně další potřebné
údaje tomu správci daně, u kterého
je dána místní příslušnost
podle předchozích ustanovení.
(8) Je-li předmětem zdanění převod,
přechod či nabytí majetku, je místně
příslušným správcem daně
finanční úřad, v obvodu jehož
územní působnosti
a) měl zůstavitel bydliště, jde-li o
nabytí majetku děděním,
b) se nachází nemovitost a to i v případech,
nabývají-li se též věci movité,
c) má bydliště nabyvatel věcí
movitých,
d) má bydliště dárce movitých
věcí, jde-li o dar do ciziny.
(9) Je-li předmětem zdanění vozidlo,
je místně příslušným správcem
daně finanční úřad, v obvodu
jehož územní působnosti byla vozidlu
přidělena státní poznávací
značka.
(10) Pro určení místní příslušnosti
je rozhodný stav v poslední den kalendářního
roku, jde-li o daně vyměřované za
uplynulý rok. U daní vyměřovaných
na rok je rozhodný první den kalendářního
roku, na který se vyměřuje. U daní
vybíraných srážkou je rozhodný
stav v době provedení srážky.
(11) Je-li místně příslušných
několik správců daně, řízení
provede ten z nich, který je zahájil jako první,
pokud se příslušní správci nedohodnou
jinak. Spory o místní příslušnost
mezi správci daně rozhoduje orgán jim nejblíže
nadřízený a v nejvyšším
stupni pak ministerstvo financí České republiky
(dále jen "ministerstvo").
(12) Dojde-li u daňového subjektu ke změně
místní příslušnosti, dosud příslušný
správce daně vykoná jen neodkladné
úkony a postoupí spisový materiál
daňového subjektu, za dobu, vůči níž
dosud nezaniklo právo daň vyměřit
nebo dodatečně stanovit, tomu správci daně,
na kterého přešla nově místní
příslušnost. Za stejné období
připojí ke spisovému materiálu i výpis
z osobního účtu daňového subjektu.
K tomuto výpisu doklady nepřipojuje. Je-li vedena
proti daňovému subjektu daňová exekuce,
sdělí dosavadní správce daně
osobám, u nichž je vedena (poddlužník,
plátce apod.), změnu místní příslušnosti
a oznámí jim současně nové
číslo účtu u banky, kam budou zabavené
prostředky nadále poukazovány.
(13) Každý správce daně je v obvodu
své územní působnosti příslušný
k provedení místního šetření
podle § 15, a to i bez delegace.
(14) Nelze-li místně příslušného
správce daně určit podle tohoto nebo zvláštního
zákona, stanoví jej ministerstvo.
(1) Místně příslušný správce
daně může požádat o provedení
jednotlivých úkonů v daňovém
řízení kteréhokoliv jiného
věcně příslušného správce
daně, téhož nebo nižšího stupně,
může-li tento správce daně požadovaný
úkon provést snáze, hospodárněji
nebo rychleji. Dožádaný správce daně
je povinen žádosti vyhovět nebo sdělit
důvody, pro které dožádání
vyhovět nemůže.
(2) Spory o opodstatněnost dožádání
rozhoduje orgán nadřízený orgánu
dožádanému a v nejvyšším stupni
ministerstvo.
(3) Na návrh daňového subjektu nebo z podnětu
správce daně může daňový
orgán vyššího stupně nadřízený
oběma správcům daně delegovat místní
příslušnost ke správě daně
na jiného pokud shledá důvody takového
návrhu opodstatněnými. Proti tomuto rozhodnutí
není přípustný opravný prostředek.
(1) Daňovým subjektem se rozumí poplatník,
plátce daně a právní nástupce
fyzické či právnické osoby, která
je jako daňový subjekt vymezena zákonem.
(2) Poplatníkem se rozumí osoba, jejíž
příjmy, majetek nebo úkony jsou přímo
podrobeny dani.
(3) Plátcem daně se rozumí osoba, která
pod vlastní majetkovou odpovědností odvádí
správci daně daň vybranou od poplatníků
nebo sraženou poplatníkům.
(1) Daňového řízení se zúčastňují
daňové subjekty a třetí osoby. Všechny
osoby zúčastněné na řízení
jsou povinny na požádání prokázat
svoji totožnost.
(2) Třetími osobami se rozumějí:
a) svědci a osoby přezvědné,
b) osoby, které mají listiny a jiné věci
potřebné v daňovém řízení,
c) znalci, auditoři a tlumočníci,
d) ručitelé, poddlužníci a plátci
působící v rámci zajišťovacího
a vymáhacího řízení,
e) správci konkursní podstaty, zvláštní
správci, zástupci správce nebo vyrovnací
správci,
f) státní orgány a orgány obcí,
g) případně další osoby, které
mají povinnost součinnosti v daňovém
řízení v rozsahu a způsobem stanoveným
tímto zákonem.
(1) Každý je povinen vypovídat jako svědek
nebo osoba přezvědná o důležitých
okolnostech v daňovém řízení,
týkajících se jiných osob, pokud jsou
mu známy; musí vypovídat pravdivě
a nic nesmí zamlčet. Správce daně
může svědkovi nebo osobě přezvědné
uložit, aby se dostavil osobně k podání
výpovědi.
(2) Výpověď může odepřít
ten, kdo by jí způsobil nebezpečí
trestního stíhání sobě nebo
osobám blízkým. Osobou blízkou je
manžel, druh, příbuzný v řadě
přímé a jeho manžel, sourozenec a jeho
manžel, osvojitel a jeho manžel, osvojenec a jeho potomci,
manžel osvojence a manželé jeho potomků.
(3) Jako svědek nebo osoba přezvědná
nesmí být vyslechnut ten, kdo by porušil státní,
hospodářské a služební tajemství
[Zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního
tajemství, ve znění pozdějších
předpisů.] nebo zákonem uloženou
povinnost mlčenlivosti, ledaže by byl této
povinnosti zproštěn příslušným
orgánem nebo tím, v jehož zájmu tuto
povinnost má.
(4) Správce daně je povinen před výslechem
poučit svědka nebo osobu přezvědnou
o možnosti odepřít výpověď,
o jeho povinnosti vypovídat pravdivě a nic nezamlčet
a o právních následcích nepravdivé
nebo neúplné výpovědi.
(5) Jako osoba přezvědná může
být k výpovědi vyzván každý,
kdo má znalosti o povšechných poměrech
určitého daňového subjektu nebo celé
skupiny daňových subjektů nebo oboru činnosti
či majetkového vlastnictví, které
jsou předmětem zdanění.
(1) Každý může před správcem
daně samostatně jednat v tom rozsahu, v jakém
má způsobilost vlastními úkony nabývat
práva a brát na sebe povinnosti.
(2) Za právnickou osobu jedná statutární
orgán nebo ten, kdo prokáže, že je oprávněn
za ni jednat.
(1) Za fyzické osoby, které nemohou před
správcem daně jednat samostatně pro nezpůsobilost
nebo omezenou způsobilost k právním úkonům,
jednají jejich zákonní zástupci [§
26 a 27 občanského zákoníku č.
40/1964 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.]. Pokud nebyl opatrovník soudem
ustanoven, stanoví zástupce pro daňové
řízení správce daně.
(2) Správce daně může ustanovit zástupce
také tomu, jehož pobyt není znám nebo
jemuž se nepodařilo doručit písemnost
na známou adresu v cizině a který nezmocnil
žádného zástupce, jakož i tomu,
kdo byl stižen duševní nebo jinou poruchou, pro
kterou nemůže v řízení jednat,
nebo kdo není schopen srozumitelně se vyjadřovat.
Proti rozhodnutí o ustanovení zástupce se
lze odvolat.
(3) Daňový subjekt, jeho zákonný zástupce
nebo ustanovený zástupce se může dát
zastupovat zástupcem, jehož si zvolí. V téže
věci může mít jen jednoho zástupce.
Zástupce jedná v rozsahu plné moci udělené
písemně nebo ústně do protokolu. Není-li
rozsah zmocnění vymezen, nebo není-li vymezen
přesně, je tato plná moc pro daňové
řízení neomezená.
(4) Zastupování daňového subjektu
zástupcem nevylučuje, aby správce daně
jednal v nutných případech s daňovým
subjektem přímo nebo aby ho vyzval k vykonání
některých úkonů. Daňový
subjekt je povinen výzvě správce daně
vyhovět. Správce daně musí o tomto
jednání zástupce daňového subjektu
vyrozumět.
(5) Pokud v téže věci jedná daňový
subjekt i zástupce jím zmocněný a
jejich jednání si odporuje, respektuje správce
daně jednání daňového subjektu.
Správce daně musí o tomto jednání
zástupce daňového subjektu vyrozumět.
(6) Učinilo-li několik daňových subjektů
společné podání nebo vystupují-li
společně ve stejné věci, případně
jsou spoluvlastníky věci, která je předmětem
zdanění, jsou povinni si zvolit společného
zástupce pro účely daňového
řízení. Pokud tak neučiní ani
na výzvu, určí společného zástupce
správce daně sám a vyrozumí o tom
všechny příslušné daňové
subjekty.
(1) Správce daně je oprávněn k daňovému
řízení nepřipustit nebo z daňového
řízení vyloučit zástupce, pokud
by došlo ke střetu se zájmy jiných daňových
subjektů v daňových věcech.
(2) Je-li zástupcem daňový poradce, advokát
nebo komerční právník, nemůže
ho správce daně vyloučit z podání
daňového přiznání nebo hlášení
a podání řádných a mimořádných
opravných prostředků proti rozhodnutí
správce daně, i když by jinak byly splněny
podmínky pro vyloučení podle odstavce 1.
(3) Není-li zástupcem daňový poradce,
advokát nebo komerční právník
a nejde-li o společného zástupce, může
zástupce zastupovat současně u jednoho správce
daně pouze jeden daňový subjekt, nejde-li
o osoby blízké.
(1) O ústním jednání v daňovém
řízení sepíše správce
daně protokol, který je veřejnou listinou
[§ 134 zákona č. 99/1963 Sb., občanský
soudní řád, ve znění pozdějších
předpisů (úplné znění
vyhlášeno pod č. 70/1992 Sb.).].
(2) Z protokolu musí být zejména patrno,
kdo, kde a kdy daňové řízení
prováděl, které osoby se zúčastnily,
označení hlavního předmětu
jednání, souvislé vylíčení
jeho průběhu, označení dokladů
a jiných listin odevzdaných při jednání
nebo podstatný obsah listin předložených
k nahlédnutí, udělená poučení,
vyjádření poučených osob, jejich
návrhy nebo námitky směřující
proti obsahu protokolu, rozhodnutí o těchto návrzích
nebo námitkách, apod. Nahrazuje-li protokol podání,
musí mít též jeho náležitosti.
(3) Součástí protokolu jsou i ujednání
přijatá při ústním projednávání
věci a rozhodnutí vyhlášená při
jednání.
(4) Protokol podepisují, po seznámení se
s ním, všechny osoby, které se jednání
nebo provedení úkonu zúčastnily, včetně
pracovníků správce daně. Není-li
protokol hlasitě diktován, je nutno jej před
podepsáním hlasitě přečíst
a zapsat v něm, že se tak stalo, a dále uvést,
co bylo před podpisem protokolu opraveno nebo jinak změněno.
Přeškrtnutá místa musí zůstat
čitelná. Po vyznačení všech návrhů,
námitek, oprav či změn musí být
protokol schválen a jednání skončeno.
Odepření podpisu, důvody tohoto odepření
a námitky proti obsahu protokolu se v něm zaznamenají.
Bezdůvodné odepření podpisu nemá
vliv na důkazní moc protokolu. Na to je třeba
osobu odepírající podpis upozornit. Vzdálila-li
se osoba, na jednání zúčastněná,
před podpisem protokolu, nutno tuto okolnost v protokolu
zaznamenat s uvedením důvodu.
(5) Opis protokolu vydá správce daně daňovému
subjektu, s nímž bylo ústně jednáno,
jen pokud si tak daňový subjekt výslovně
ihned po zahájení ústního jednání
vyhradí.
(6) Správce daně opraví v protokolu chyby
v psaní a jiné zřejmé nesprávnosti.
Rozhoduje též o návrzích na doplnění
protokolu a o námitkách proti jeho znění.
Proti tomuto rozhodnutí se nelze samostatně odvolat.
Úřední záznam zachycuje skutečnosti
mající vztah k daňovým spisům
jinde neuvedené, např. různá ústní
sdělení, oznámení, poznámky,
obsah telefonických hovorů, odkazy na jiné
spisové materiály, výpisy ze záznamů
ať již vlastních nebo cizích a další
skutečnosti k věci se vztahující a
zjištěné správcem daně. Úřední
záznam podepíše pracovník správce
daně, který ho vyhotovil, s uvedením data.
V úředním záznamu odkáže
též na zdroj informace v záznamu uvedené.
Pro další náležitosti úředního
záznamu platí přiměřeně
ustanovení týkající se protokolu.
(1) Není-li lhůta pro některý úkon
v daňovém řízení stanovena
obecně závazným právním předpisem,
určí přiměřenou lhůtu
rozhodnutím správce daně. Zároveň
upozorní na právní důsledky nedodržení
této lhůty. Lhůtu kratší osmi
dnů lze stanovit jen zcela výjimečně
pro úkony jednoduché a zvlášť naléhavé.
(2) Z důležitých důvodů mohou
osoby zúčastněné na řízení
před uplynutím stanovené lhůty požádat
správce daně o její prodloužení
k úkonům, jichž se lhůta týká.
(3) Na první žádost o prodloužení
lhůty, pokud se nejedná o zákonnou lhůtu,
povolí správce daně vždy prodloužení
lhůty alespoň o dobu, která v den podání
žádosti ještě zbývala ze lhůty,
o jejíž prodloužení je žádáno.
Správce daně však nemůže povolit
delší prodloužení lhůty, než
o jaké je žádáno.
(4) Nerozhodne-li správce daně o žádosti
o prodloužení lhůty před uplynutím
žádané lhůty, považuje se žádané
prodloužení lhůty za povolené.
(5) Prošla-li původní lhůta již
před podáním žádosti a nešlo-li
o lhůtu již prodlouženou podle předchozích
ustanovení, může správce daně
ze zvlášť závažných důvodů
provést navrácení v předešlý
stav, to je obnovit běh lhůty a stanovit lhůtu
novou. Žádost o navrácení v předešlý
stav může být podána nejdéle
do třiceti dnů ode dne, kdy u žadatele pominuly
důvody zmeškání původní
lhůty. Tuto novou lhůtu nelze ani prodloužit
ani navrátit v předešlý stav.
(6) Do běhu lhůty se nezapočítává
den, kdy došlo ke skutečnosti určující
počátek lhůty.
(7) Lhůty určené podle týdnů,
měsíců nebo let končí uplynutím
toho dne, který se svým jménem nebo číselným
označením shoduje se dnem, kdy došlo ke skutečnosti
určující počátek lhůty.
Není-li takový den v měsíci, končí
lhůta posledním dnem měsíce. Připadne-li
poslední den lhůty na sobotu, neděli nebo
státem uznávaný svátek, je posledním
dnem lhůty nejblíže následující
pracovní den.
(8) Lhůta je zachována, je-li posledního
dne lhůty učiněn úkon u správce
daně nebo podání odevzdáno k poštovní
přepravě.
(9) Kromě případu uvedeného v odstavci
5 nelze prodloužit lhůtu nebo povolit navrácení
v předešlý stav také u mimořádných
opravných prostředků a u lhůt, se
kterými je spojen zánik práva podle tohoto
zákona nebo zvláštních předpisů.
(10) Lhůtu nelze prodloužit ani nelze povolit navrácení
v předešlý stav, uplynul-li ode dne skončení
původní lhůty jeden rok.
(11) V pochybnostech se považuje lhůta za zachovanou,
pokud se neprokáže opak.
(12) Proti rozhodnutí o žádosti za prodloužení
lhůty nebo za navrácení v předešlý
stav není přípustný opravný
prostředek. Podaná žádost nemá
odkladný účinek.
(13) O povolování lhůt k zaplacení
daně nebo záloh na daň platí zvláštní
úprava obsažená v § 62 a následujících.
(1) Správce daně je oprávněn v souvislosti
s daňovým řízením provádět
místní šetření jak u subjektu
daně, tak i u jiných osob. K provedení místního
šetření je pracovník správce
daně povinen se prokázat služebním průkazem
pracovníka správce daně.
(2) Pracovník správce daně má v době
přiměřené předmětu šetření,
zejména v době provozu, právo na přístup
do každé provozní budovy, místnosti
a místa, včetně dopravních prostředků
a přepravních obalů, k účetním
písemnostem, záznamům a informacím
na technických nosičích dat v rozsahu nezbytně
nutném pro dosažení účelu podle
tohoto zákona. Toto právo má též,
jde-li o obydlí, které daňový subjekt
užívá rovněž pro podnikání.
(3) Pracovník správce daně má právo
provést nebo si vyžádat výpis nebo kopii
z účetních písemností, záznamu
nebo informací na technických nosičích
dat bez náhrady nákladů na tato vyhotovení.
(4) Jestliže daňový subjekt vykonává
dani podrobenou činnost mimo své obvyklé
pracoviště, na veřejném prostranství
nebo místo výkonu této činnosti střídá,
je povinen na výzvu pracovníka správce daně
prokázat se občanským průkazem, případně
jiným osobním dokladem, jímž může
prokázat svou totožnost. Cizí státní
příslušník se prokazuje povolením
k trvalému pobytu nebo cestovním pasem.
(5) Daňový subjekt a třetí osoby jsou
povinny poskytnout pracovníku správce daně
všechny přiměřené prostředky
a pomoc potřebnou k účinnému provedení
místního šetření, zejména
mu podat potřebná vysvětlení.
(6) Subjekt, u něhož je místní šetření
prováděno, je povinen zapůjčit správci
daně jím vyžádané doklady a jiné
věci mimo svůj prostor. Při tomto postupu
platí přiměřeně ustanovení
§ 16 odst. 4.
(7) Pracovník správce daně může
zajistit též věci, u nichž jejich nezajištění
by mohlo mít za následek nemožnost dodatečného
průkazu skutečností potřebných
dokázat v daňovém řízení.
K tomuto opatření přistoupí zejména,
chybí-li řádný průkaz o původu
obchodního zboží nebo věcí, o
jeho či jejich množství, ceně, kvalitě
nebo o řádném vypořádání
finančních povinností v souvislosti s jeho
či jejich dovozem nebo nákupem. V rozhodnutí,
které je součástí protokolu, současně
pracovník správce daně stanoví lhůtu
pro odstranění pochyb ohledně zajištěných
věcí. Věci, které nelze na místě
spolehlivě zajistit, může na náklady
jejich majitele nebo držitele nechat převést
na místo, kde je to možné. Je-li to pro dokazování
nezbytné nebo vhodné, může pracovník
správce daně odebrat bezúplatně pro
účely bližšího ohledání
nebo expertizy vzorky zajišťovaných věcí.
Takto odebrané vzorky budou po expertize či ohledání
vráceny, připouští-li to jejich povaha.
Při zajištění věcí se
postupuje v ostatním přiměřeně
podle § 37.
(8) O místním šetření sepíše
pracovník správce daně podle povahy šetření
protokol nebo úřední záznam. Došlo-li
při místním šetření k
zajištění věcí, předá
pracovník správce daně opis protokolu osobě,
u níž k zajištění došlo, i
bez její žádosti.