Důvodová zpráva

Obecná část

Se změnami politického a hospodářského systému v ČSFR je nově budován i systém regionální politiky a usměrňování regionálního rozvoje. Ten po vzoru vyspělých evropských zemí by měl pozitivně ovlivňovat důsledky nerovnoměrnosti rozvoje regionů České republiky, usměrňovat prostorové dopady probíhajících změn a v dlouhodobé perspektivě podporovat prostorovou stabilitu a prosperitu jednotlivých regionů.

Je nesporné, že zákony trhu nepůsobí pouze v čase, ale i v prostoru a činnost jednotlivých podnikatelských subjektů ovlivňují i územně vázané podmínky. Přitom vsak k regionům a jiným územním celkům nelze přistupovat stejným způsobem jako k podnikatelským subjektům /které mohou i zbankrotovat/. Cílem je přispívat k vytváření rovnosti příležitostí a spravedlivých šancí obyvatelům, kteří mají horší výchozí podmínky jen proto, že žijí v regionech, které z hlediska svého hospodářského potenciálu a vybavenosti zaostávají ve srovnání s ostatními částmi země. Cílově orientovaná regionální politika je tak jedním z nástrojů státu při ovlivňování tržní ekonomiky.

Při zpracování návrhu zákona o regionální politice se vycházelo i ze zkušeností vyspělých evropských států, kde je systém usměrňování regionálního rozvoje již mnoho let legislativně upraven a patří k nedílné součásti státní hospodářské politiky i k náplni práce územních orgánů. Souhrnně je možno konstatovat, ze vůdčí linií regionální politiky v těchto zemích je zachování a vytváření rovnocenných životních a pracovních podmínek obyvatelstva ve všech částech země. Tato linie navazuje na ústavní práva na svobodný rozvoj osobnosti, sociální spravedlnost a rovnost šancí jednotlivce, obcí i regionů.

Ve snaze, aby právní úprava usměrňování regionálního rozvoje v České republice navazovala na úpravu v členských zemích rady Evropy byl její pracovní návrh zaslán k posouzení vybraným expertům a v roce 1991 se uskutečnil na MHPR ČR pracovní seminář, při kterém byly principy zákona o regionální politice podrobně konzultovány z hlediska zkušeností těchto zemí.

Původní právní úprava, zabývající se řízením rozvoje oblastí jako součástí národohospodářského plánování - nařízení vlády ČSR č. 151/1989 Sb., o oblastním plánování v ČSR již byla stávajícím vývojem zcela překonána.

V současném období je přijetí nové právní úpravy potřebné zejména proto, že v důsledku hospodářské politiky v uplynulém období a probíhající restrukturalizace jsou značně diferencované životní a pracovní podmínky a rozvojové předpoklady v různých regionech České republiky. Právní úprava pravidel usměrňování regionální politiky formou zákona je navrhována především proto, že je třeba stanovit souhrn obecných cílů regionální politiky, nástroje k jejich uskutečňování a určit kompetence na republikové, regionální a místní úrovni a jejich vzájemné vztahy.

Podle ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci /ve znění pozdějších změn ústavního zákona č. 556/1990 Sb./ přísluší tvorba regionální politiky do kompetence republik. Podle zákona ČNR č. 575/1990 Sb., o opatřeních v soustavě ústředních orgánů státní správy České republiky je ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR ústředním orgánem státní správy pro tvorbu regionální politiky v rámci České republiky. Přitom úzce spolupracuje se všemi příslušnými orgány na republikové i regionální úrovni, které pak realizují přijaté záměry, každý podle své působnosti.

Předmětem návrhu zákona je regionální politika jako systém usměrňování regionálního rozvoje České republiky, zejména pokud jde o jeho hospodářskou, sociální a ekologickou stránku. V tomto pojetí představuje metodu uplatňující souborný a interdiciplinární přístup vyžadující vzájemnou koordinaci postupů na republikové, regionální i místní úrovni.

Regionální politika se provádí na úrovni republikové a regionální. Působnost obou úrovní je i při vzájemné provázanosti z hlediska dělby práce odlišná, každý stupeň zajišťuje činnosti, pro které má z hlediska své působnosti lepší předpoklady.

Při zabezpečování cílů regionální politiky se výrazným způsobem mění úloha ústředních orgánů státní správy. Zásadní změnou je orientace na podporu rozvoje, nikoliv přímé řízení a zasahování do pravomoci jednotlivých subjektů na území.

Cílem regionální politiky na republikové úrovni je selektivní podpora zaostávajících územních celků a stanovení priorit prostorového rozvoje sociálně ekonomických aktivit v rámci České republiky, zejména v oblasti regionální hospodářské struktury a podpory veřejného sektoru. Tato úroveň zásadně neřeší otázky komplexního rozvoje příslušných regionů.

Klíčovou součástí regionální politiky jsou nepřímé finančně ekonomické nástroje, založené na bázi daňové, dotační a úvěrové politiky. Tyto nástroje musí napomáhat realizaci záměrů regionálního rozvoje, podporovat rozvoj zaostalých regionů a usměrňovat činnost ekonomických subjektů při odstraňování neodůvodněných regionálních rozdílů zejména v územích, která upadají nebo se musejí vyrovnávat s tíživými důsledky strukturální přestavby, zejména vysokou nezaměstnaností.

Cílem regionální politiky na regionální úrovni je podpora vyváženého rozvoje obcí a rozhodování o prostorovém rozvoji sociálně ekonomických aktivit nadkomunálního významu v příslušných regionech. Tyto záležitosti nemohou řešit samy o sobě pouze okresní úřady a navrhovaná samospráva na úrovni zemí pro tyto účely nevyhovuje, protože země představuje příliš velký a nesourodý územní celek složený z celé řady různorodých regionů.

Z tohoto důvodu svěřuje návrh zákona příslušné působnosti svazkům obcí, které budou prosazovat své společné zájmy v daném regionu, připravovat programovou koncepci rozvoje regionu a organizovat její realizaci. Vzhledem k charakteru této problematiky by bylo žádoucí, aby dobrovolné, postupně vznikající regionální svazky obcí pokrývaly pokud možno celé území České republiky.

Návrh zákona respektuje samosprávné postavení měst a obcí s právem samostatného rozhodování o svém rozvoji. Toto jejich právo znamená zároveň odpovědnost za celkový rozvoj jejich územních obvodů a vytváření kvalitních podmínek pro život občanů. K plnění tohoto úkolu budou obcím napomáhat analytické a prognostické dokumenty zpracované na regionální úrovni, které jim poskytnou informace o základních vývojových tendencích, souvislostech prostorového uspořádání zejména nadmístní infrastruktury v daném regionu.

Navrhovaná právní úprava vychází z toho, že realizaci cílů regionální politiky zajišťují příslušné ústřední orgány, okresní úřady i samosprávné orgány obcí v rámci svých kompetencí. Dobrovolným svazkům obcí bude při plnění jejich úkolů na úseku regionální politiky napomáhat stávající odborný aparát okresních úřadů. Z tohoto důvodu nebude mít její přijetí vliv na početní zvýšení stavu pracovníků státní správy a tudíž ani na zvýšení nákladů na státní správu.

Zvláštní část

K § 1 - 2

Regionální politika představuje vzájemně koordinovaný soubor činností a postupů směrující k utváření rovnovážného regionálního rozvoje. Působí v souladu s principy tržní ekonomiky k podpoře perspektivních směrů rozvoje, nikoliv k pouhé sanaci potřeb jednotlivých regionů. Usiluje o cílevědomé omezování výrazných sociálně ekonomických nerovností mezi regiony a s tím spojených negativních projevů při přechodu ekonomiky ČR na tržní hospodářství. Orientuje se na podporu rozvoje /zejména v případě zaostávajících regionů/, nikoliv na přímé řízení a zasahování do pravomoci obcí či regionálních orgánů. Utváří se podle potřeb a zájmů obyvatelstva, které jsou v různých regionech různé a průběžně se mění v závislosti na měnících se podmínkách.

Předmětem regionální politiky je i utváření racionálního prostorového uspořádání sociálních a ekonomických aktivit tak, aby byly odstraňovány některé nepříznivé podmínky regionálního rozvoje /např. ekologické závady, vybavenost infrastrukturou apod./ a aby obyvatelstvo jednotlivých regionů nebylo diskriminováno v přístupu k zabezepčení základních služeb veřejného sektoru. Uskutečňování regionální politiky probíhá v úzké součinnosti s územním plánováním, které řeší funkční využití území a vytváří předpoklady k zabezpečení trvalého souladu všech přírodních a civilizačních hodnot v území.

K § 3 a 4

Tato ustanovení jmenují hlavní cíle regionální politiky, které v rámci své působnosti zabezpečují příslušné ústřední orgány, místní orgány státní správy a samosprávné orgány měst a obcí. Prováděním cílově zaměřené regionální politiky přispívají k rozvoji regionů s vyváženými hospodářskými a sociálními vztahy a zdravými životními podmínkami a podporují rozvoj regionů, které nezaviněně výrazně zaostaly za úrovní, dosahovanou v jiných částech země.

Smyslem naplňování cílů regionální politiky je vytvářet předpoklady pro srovnatelné životní a pracovní podmínky občanů ve všech regionech České republiky. Jedná se o dlouhodobý proces, plně odvislý od celkové úrovně hospodářského rozvoje země, respektující samostatnost a odpovědnost jednotlivých obcí a měst za svůj rozvoj, rozdílný a rozmanitý charakter, strukturu, podmínky a tradice jednotlivých regionů. Princip vyrovnávání životních a pracovních podmínek v různých částech země v žádném případě neznamená vytváření stejných podmínek, ale jedná se o vzájemnou kompenzaci rozdílů, odstraňování negativních účinků a optimální využívání místních odlišných předpokladů. Jde o stejnou kvalitu života v nejširším slova smyslu, která se projevuje v tom, že umožňuje spokojený život obyvatel v příslušných podmínkách, že lidé žijí v daném území rádi a neopouští je.

K § 5

V programových dokumentech regionálního rozvoje se konkretizují cíle regionální politiky a prostředky /nástroje/ k jejich realizaci. Vypracovávají se zpravidla na střednědobé, tří až pětileté období a průběžně se upřesňují při změně podmínek, ovlivňujících podstatným způsobem regionální rozvoj.

Vypracování těchto dokumentů je dáno potřebou formulovat základní rozvojové problémy regionálního rozvoje na jednotlivých úrovních /republikové, regionální/ a na základě koordinace zájmů a potřeb stanovit koncepční postup jejich řešení.

Při vypracování těchto dokumentů je důležitá úzká součinnost příslušných orgánů státní správy a samosprávy k dosažení obecného konsensu při způsobu řešení regionálních problémů.

Základními podklady pro vypracování programových dokumentů regionální politiky jsou i schválená územně plánovací dokumentace a územně plánovací podklady /koncepce urbanizace, územní plány velkých územních celků a obcí/.

Výchozím podkladem pro formulaci záměrů regionální politiky je konkrétní a věcná analýza dosaženého stavu a podmínek dalšího rozvoje regionů.

K § 6 a 7

Strategie regionálního rozvoje je základním programovým dokumentem regionální politiky na republikové úrovni. Je východiskem pro všechny účastníky regionální politiky, zejména pokud jde o věcnou, časovou a prostorovou konkretizaci cílů regionální politiky a nástrojů jejich realizace. Zahrnuje mimo jiné hlavní rozvojové záměry určené k podpoře regionálního rozvoje. Důležitou součástí strategie je vymezení problémových územních celků včetně návrhu způsobu podpory jejich rozvoje, což je plně v souladu s praxí zemí s vyspělou tržní ekonomikou.

Regionální podpůrné programy představují způsob podpory centra výrazněji zaostávajícím regionům /takové programy existují již v současnosti, např. usnesením vlády ČR č. 2/1991 a 11/1992 schválený program podpory pohraničí, či usnesením vlády ČR č. 245/1991 schválený program řešící problematiku Ostravsko-karvinské aglomerace/.

K § 8 a 9

Programy hospodářského a sociálního rozvoje regionů nebo jejich částí představují základní programový dokument na regionální úrovni. Mají v prvé řadě koordinační funkci a představují společnou koncepci účastníků regionální politiky při zabezpečování harmonického rozvoje regionů. Současně mohou být i podkladem pro rozhodnutí o finanční podpoře státu, např. poskytnutí účelové dotace ze státního rozpočtu. V případě potřeby stanoví bližší obsahové zaměření programů ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR formou metodického pokynu.

Vypracování programů je dáno potřebou řešit společnými silami všech zainteresovaných subjektů rozvojové problémy nadmístního významu, zejména pokud jde o občanskou a technickou vybavenost, ochranu životního prostředí a odstraňování disproporcí prostorového rozvoje, které se dotýkají zájmu buď celého území či více obcí. V tomto smyslu lze výše uvedený programový dokument chápat jako nástroj demokratického rozhodování uvnitř regionu o způsobu jeho dalšího rozvoje.

Programy rozvoje územních obvodů obcí představují základní programový dokument obce, vycházející z jejích ekonomických možností /vazba na rozpočet obce/ a územně technických možností rozvoje /vazba na územně plánovací dokumentaci/. Prostřednictvím programu rozvoje obcí obecní orgány formulují základní koncepční záměry v rozvoji obcí. Programy je nutné projednávat s občany a v mezích časových a finančních možností akceptovat jejich oprávněné nároky a požadavky.

K § 10

Aby zákon o regionální politice plnil svoji funkci, musí být provázán s legislativně právními normami finančního a úvěrového systému. Klíčovou součástí regionální politiky ve všech zemích s tržní ekonomikou jsou finanční nástroje, které napomáhají při odstraňování neodůvodněných regionálních rozdílů a disproporcí /např. řešení konverze programů v některých regionech, nezaměstnanosti, životního prostředí a j./. K řešení některých rozhodujících regionálních problémů se proto bude využívat i nástrojů daňové soustavy /zejména formou daňových úlev, popř. přirážek/ a nástrojů úvěrové politiky. Využívání nástrojů daňové politiky k realizaci cílů regionální politiky výrazně ovlivní nová právní úprava daňové soustavy.

Rozvoj obcí a regionů je nutno podpořit /vedle vlastní příjmové základny/ i garantovanými příjmy z centrálních zdrojů /odst. 1 písm. b), které vzhledem k rozdílné hospodářské síle jednotlivých územních celků musí působit ve směru vyrovnávání rozpočtů okresních úřadů a obcí na základě objektivních kriterií, vycházejících zejména z počtu obyvatel, rozlohy, struktury sídelní sítě, vybavenosti infrastrukturou a rozsahu funkcí při zabezpečování potřeb obyvatel obce, spádového území či okresu a z průměrné výše vlastních příjmů. Kriteria pro finanční vyrovnání rozpočtů obcí a okresů bude nutno stanovit zvláštním zákonem nebo v rámci zákona o rozpočtových pravidlech ČR /v působnosti MF ČR/.

Dotace se navrhuje využívat v rámci možností státního rozpočtu pro realizaci cílů regionální politiky tak, aby měly charakter aktivního nástroje urychlujícího odstranění hlavních regionálních problémů a umožnily nastartovat rozvoj regionálních aktivit.

Jako nástroj regionální politiky státu je možno považovat i státní investice, zejména pokud půjde o akce spojené s budováním infrastruktury a k obnově rovnováhy v životním prostředí.

K § 11 - 14

Ve smyslu ústavního zákona o čs. federaci č. 143/1 968 Sb. /ve znění pozdějších změn a doplňků/ se vychází z toho, že tvorba a realizace regionální politiky na území České republiky je v působnosti orgánů republik. Republikové orgány přitom spolupracují s orgány federace na opatřeních, která jsou v její působnosti a která mohou mít regionální aspekt /daňová politika, doprava, mezinárodní spolupráce a pod./.

Ústřední orgány státní správy ČR zabezpečují cíle a úkoly regionální politiky v souladu s jejich působností podle zákona č. 575/1990 Sb. /kompetenční zákon/. Jako takové mají právo a povinnost zkoumat společenskou problematiku v okruhu své působnosti, analyzovat dosahované výsledky a činit opatření ve smyslu kompetenčního zákona.

Ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR jako ústřední orgán odpovědný za tvorbu regionální politiky v České republice koordinuje Činnost ostatních ústředních a územních orgánů státní správy a vypracovává v úzké součinnosti s nimi základní programové dokumenty. Tyto dokumenty nemají již charakter řízení či zasahování do pravomoci obcí a regionálních orgánů, ale orientují se na podporu zaostávajících regionů především formou nepřímých ekonomických nástrojů. Další ústřední orgány státní správy naplňují cíle a zajišťují realizaci regionální politiky na úseku své působnosti.

Při budování regionálního informačního systému se počítá s využitím datové báze státní statistiky, případně jiných ústředních orgánů, zejména ministerstva financí ČR. K tomu bude nutné zvýšit úroveň prostorové identifikace těchto informací.

K § 15

Okresní úřady jsou místním orgánem státní správy pro tvorbu regionální politiky. V rámci této své působnosti vypracovávají podklady pro strategii regionálního rozvoje České republiky a koordinují činnost ostatních územních orgánů státní správy na úseku regionální politiky. Na regionální úrovni zabezpečují vypracování návrhů programů hospodářského a sociálního rozvoje regionů nebo jejich částí a napomáhají činnosti svazků obcí při tvorbě a realizaci regionální politiky. Kontrolují, aby činnost svazků obcí při tvorbě a realizaci regionální politiky v daném regionu nebyla v rozporu s platnými zákony.

K § 16

Obce mohou vytvářet dobrovolné svazky za účelem tvorby a realizace regionální politiky v příslušném regionu. Jejich hlavním úkolem je koordinovat společné zájmy obcí při vypracování programů hospodářského a sociálního rozvoje regionů nebo jejich částí a prosazovat regionální zájmy vůči ústředním orgánům, právnickým osobám popř. dalším subjektům.

K § 18

Ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR se zmocňuje vydat obecně závazný předpis upravující kriteria a způsob využití finančních nástrojů v hospodářsky problémových územních celcích. Bude přitom vycházet ze zkušeností řady zemí západní Evropy (např. SRN, Finsko, Itálie).



V Praze dne 15. března 1992
předseda vlády České republiky
Petr Pithart v.r.
ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky
Karel Dyba v.r.

Zpracoval: Jan Přikryl, sekční ředitel - náměstek ministra pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP