Účelem tohoto zákona je stanovit podmínky
a pravidla pro tvorbu a provádění regionální
politiky v České republice a související
úkoly orgánů státní správy
i samosprávy České republiky.
/1/ Regionální politika je činnost příslušných
orgánů státní správy a orgánů
samosprávy podporující hospodářský
a sociální rozvoj regionů České
republiky a jejich částí a přispívající
k utváření racionálního prostorového
uspořádání.
/2/ Racionálním prostorovým uspořádáním
je takové rozmístění sociálních
a ekonomických činností, které při
respektování místních zvláštností,
přírodních hodnot území a požadavků
tvorby a ochrany životního prostředí
zabezpečuje srovnatelné životní podmínky,
zejména pokud jde o možnost pracovních příležitostí,
zvyšování kvalifikace a vzdělání,
přístupnost nejdůležitějších
služeb a dobré životní prostředí.
/1/ Základním cílem regionální
politiky je vytvářet předpoklady pro snižování
meziregionálních a vnitroregionálních
rozdílů v hospodářské a sociální
úrovni a podporovat srovnatelný rozvoj všech
regionů a jejich částí při
respektování jejich specifik, prostorových
zvláštností, přírodního
bohatství a kulturního dědictví.
/2/ Základním cílem regionální
politiky na republikové úrovni je podpora hospodářsky
problémových územních celků
a usměrňování prostorového
uspořádání sociálně
ekonomických činností v jednotlivých
regionech.
/3/ Základním cílem regionální
politiky v regionech je podpora vyváženého
rozvoje celého regionu.
Naplnění cílů podle § 3 vyžaduje
zejména
a) podporovat rozvoj zejména těch regionů
nebo jejich částí, které ve srovnání
s jinými regiony České republiky výrazně
hospodářsky zaostávají nebo ve kterých
vznikají nové výrazné disproporce
v důsledku strukturálních či jiných
změn; za tím účelem podporovat zejména
rozvoj podnikatelské činnosti a výstavbu
potřebné infrastruktury,
b) omezovat negativní dopady strukturálních
změn na jednotlivé regiony nebo jejich části,
zejména z hlediska rozsahu zaměstnanosti, životní
úrovně a stability osídlení; za tím
účelem podporovat vytváření
nových pracovních míst pro pracovníky
uvolňované v souvislosti se strukturálními
změnami,
c) usměrňovat prostorové uspořádání
občanské a technické vybavenosti sloužící
potřebám více obcí tak, aby vedlo
ke zlepšování životních a pracovních
podmínek obyvatel a k uspokojování jejich
potřeb v únosně dostupné vzdálenosti;
za tím účelem objektizovat poskytování
finančních prostředků na tyto účely
ze státního rozpočtu České
republiky a místních rozpočtů,
d) působit na to, aby nedocházelo k dalšímu
zvyšování koncentrace činností
a obyvatelstva v hospodářsky, urbanisticky či
ekologicky přetížených územních
celcích,
e) podporovat stabilizaci osídlení venkova,
f) vytvářet předpoklady pro zvyšování
kvalifikace a vzdělání obyvatelstva ve všech
regionech; za tím účelem rozvíjet
síť středních skol a územní
centra vysokoškolské výuky včetně
dalších forem vzdělávání
a výzkumu,
g) rozvíjet dopravní a telekomunikační
soustavu tak, aby bylo zabezpečeno spojení zejména
vzdálenějších regionů s důležitými
hospodářskými centry České
republiky,
h) podporovat spolupráci pohraničních regionů
se sousedícími oblastmi jiných států,
i) podporovat tvorbu a ochranu životního prostředí
a omezovat vlivy narušující krajinu.
/1/ Cíle regionální politiky se konkretizují
v programových dokumentech regionálního rozvoje.
/2/ Soustavu programových dokumentů regionálního
rozvoje tvoří
a) strategie regionálního rozvoje České
republiky a na ni navazující regionální
podpůrné programy České republiky,
b) programy hospodářského a sociálního
rozvoje regionů nebo jejich částí
a programy rozvoje územního obvodu obcí.
[§ 36 odst.1 písm. a)
zákona České národní rady č.
367/1990 Sb., o obcích /obecní zřízení/,
ve znění zákona České národní
rady č. /1992 Sb.]
/3/ Programové dokumenty regionálního rozvoje
na sebe vzájemně věcně navazují.
/4/ Při vypracování programových dokumentů
regionálního rozvoje se vychází ze
schválené územně plánovací
dokumentace [§ 29 zákona
č. 50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu /stavební zákon/.]
a využívají se územně plánovací
podklady, pokud byly zpracovány.
/5/ Programové dokumenty regionálního rozvoje
vycházejí z hodnocení stavu příslušných
územních celků a jejich vzájemného
srovnání, jehož základem je analýza
změn v rozložení obyvatelstva, hospodářské,
sociální a ekologické úrovně
jednotlivých regionů, vybavenosti a využití
území; analýza zohledňuje i vlivy
spádovosti, atraktivity a dostupnosti území,
včetně mezinárodních souvislostí
a vazeb.
/1/ Strategie regionálního rozvoje České
republiky představuje programový dokument, který
konkretizuje cíle regionální politiky v celé
České republice.
/2/ Strategie regionálního rozvoje České
republiky obsahuje zejména
a) základní tendence regionálního
rozvoje a informace o rozmístění sociálních
a ekonomických činností a územně
vázaných zdrojů,
b) základní strategické cíle regionálního
rozvoje České republiky, včetně zásad
prostorového uspořádání struktury
osídlení a rozhodujících odvětví
občanské a technické vybavenosti,
c) vymezení výraznějších disproporcí
v rozmístění zařízení
veřejného sektoru, zejména ve zdravotnictví,
školství, kultuře, sociální péči,
vodním a odpadovém hospodářství,
zásobování energií a v dopravní
síti,
d) vymezení hospodářsky problémových
územních celků, jejichž upřednostňování
je obzvláště žádoucí,
e) vymezení ekologicky postižených územních
celků,
f) nástroje a opatření k podpoře stanovených
cílů regionálního rozvoje.
/3/ Za hospodářsky problémové územní
celky se pro účely zpracování strategie
regionálního rozvoje České republiky
považují
a) hospodářsky slabé územní
celky, ve kterých životní a pracovní
podmínky podstatným způsobem zaostávají
v porovnání s republikovým průměrem,
b) strukturálně postižené územní
celky, ve kterých se nepříznivě projevují
důsledky strukturálních změn průmyslu
projevující se zejména ve vysoké nezaměstnanosti,
c) pohraniční územní celky, které
vzhledem ke své poloze a nerozvinuté infrastruktuře
jsou málo atraktivní pro umístění
a rozvoj podnikatelských činností.
/4/ Vymezení hospodářsky problémových
územních celků podle odst. /3/ se provádí
na základě objektivních kriterií,
zejména míry nezaměstnanosti, struktury pracovních
příležitostí, úrovně příjmů
a dalších ukazatelů životní úrovně,
demografického vývoje a velikosti hospodářského
potenciálu územního celku.
/1/ Regionální podpůrné programy České
republiky navazují na strategii regionálního
rozvoje České republiky a konkretizují způsob
podpory hospodářsky problémových územních
celků; zejména konkretizují ekonomické
nástroje a systémová opatření
napomáhající rozvoji hospodářsky
problémových územních celků.
/2/ Regionální podpůrné programy České
republiky obsahují zejména
a) regionální program podpory podnikání
zaměřený především na
malé a střední podniky, fyzické osoby
zabývající se podnikatelskou činností
a na rozvoj podnikatelské infrastruktury,
b) opatření ke zmírnění dopadu
strukturálních změn a na podporu zaměstnanosti,
c) opatření na podporu rozvoje vybraných
priorit občanské a technické vybavenosti
a vybraných územních programů výzkumu.
/1/ Programy hospodářského a sociálního
rozvoje regionů nebo jejich částí
konkretizují cíle regionální politiky
v regionu; věcně navazují na strategii regionálního
rozvoje České republiky a na regionální
podpůrný program České republiky pokud
byl pro toto území vypracován.
/2/ Programy hospodářského a sociálního
rozvoje regionů nebo jejich částí
obsahují zejména
a) společné rozvojové záměry
obcí, orgánů státní správy
a ostatních účastníků tvorby
a realizace regionální politiky v regionu,
b) nástroje a opatření pro
1. podporu rozvoje hospodářské struktury
regionů nebo jejich částí a odstranění
neodůvodněných vnitroregionálních
rozdílů,
2. využití demografického a ekonomického
potenciálu a řešení problematiky regionálního
trhu práce,
3. rozvoj sídelní struktury, občanského
a technického vybavení, rekreace a služeb regionálního
významu,
4. podporu realizace projektů rozvoje zařízení
veřejného sektoru, 5. zachování krajiny,
ozdravění a ochranu životního prostředí.
/3/ Programy hospodářského a sociálního
rozvoje regionů nebo jejich částí
se zpracovávají povinně za regiony, v jejichž
územním obvodu se nacházejí hospodářsky
problémové územní celky vymezené
podle § 6 odst. 2 písm. d). V ostatních případech
se tyto programy zpracovávají podle místních
podmínek na základě rozhodnutí příslušného
svazku obcí a není-li vytvořen, na základě
rozhodnutí příslušného okresního
úřadu.
/4/ Na základě dohody mezi příslušnými
svazky obcí, a nejsou li vytvořeny, dohody mezi
okresními úřady, lze zpracovat společný
program hospodářského a sociálního
rozvoje za území několika sousedících
regionů.
Programy rozvoje územních obvodů obcí
mají obdobné zaměření a strukturu
jako programy hospodářského a sociálního
rozvoje regionů.
/1/ K zabezpečení cílů regionální
politiky se využívají zejména
a) nástroje daňové a úvěrové
politiky podle zvláštních předpisů,
b) finanční prostředky poskytované
ze státního rozpočtu České
republiky a místních rozpočtů,
c) finanční prostředky poskytované
z republikových a jiných fondů,
d) obligace vypsané k realizaci vybraných akcí.
/2/ Nástroje podle odst. /1/ se pro účely
tohoto zákona využívají tak, aby byly
preferovány hospodářsky problémové
územní celky, zejména pokud se jedná
o
a) finanční podporu malých a středních
podniků [§ 8 zákona
České národní rady č. /1992
Sb., o státní podpoře malých a středních
podniků.],
b) omezení negativních dopadů velkých
strukturálních změn,
c) podporu vytváření nových pracovních
míst zřizováním společensky
účelných pracovních míst a
vytvářením veřejně prospěšných
prací a rekvalifikací občanů [§
1 písm. c) a d) zákona České národní
rady č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti
orgánů České republiky na úseku
zaměstnanosti.],
d) podporu výstavby chybějících či
nedostatečných zařízení občanské
a technické vybavenosti a podnikatelské infrastruktury.
Tvorby a realizace regionální politiky se účastní
a) na republikové úrovni vláda České
republiky, ministerstva a ostatní ústřední
orgány státní správy České
republiky ve spolupráci s okresními úřady,
s magistráty statutárních měst a měst
se zvláštním postavením [Zákon
České národní rady č. /1992
Sb., o statutárních městech a městech
se zvláštním postavením.]
a s magistrátem hlavního města Prahy /dále
jen "okresní úřady"/,
b) na regionální úrovni k tomuto účelu
vytvořené dobrovolné svazky obcí a
okresní úřady.
Vláda České republiky schvaluje zásadní
opatření týkající se tvorby
a realizace regionální politiky v České
republice
a) strategii regionálního rozvoje České
republiky,
b) regionální podpůrné programy České
republiky,
c) společné koncepce rozvoje českého
pohraničí se sousedními státy.
/1/ Ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj
České republiky /dále jen "ministerstvo"/
je ústředním orgánem státní
správy pro tvorbu regionální politiky na
území České republiky [§
3 odst. 1 zákona České národní
rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev
a ostatních ústředních orgánů
státní správy České republiky,
ve znění pozdějších předpisů.].
/2/ Ministerstvo při tvorbě regionální
politiky zejména
a) koordinuje činnost ústředních orgánů
státní správy České republiky
a okresních úřadů; k vypracování
zásadních opatření si od nich vyžaduje
nezbytné podklady,
b) vypracovává ve spolupráci s ostatními
ústředními orgány státní
správy České republiky
1. návrh strategie regionálního rozvoje České
republiky,
2. návrhy regionálních podpůrných
programů České republiky,
c) ve spolupráci s ministerstvem financí České
republiky vypracovává návrhy na konkretizaci
použití finančních nástrojů
na podporu rozvoje hospodářsky problémových
územních celků a k omezení výraznějších
regionálních disproporcí na úseku
občanské a technické vybavenosti,
d) ve spolupráci s příslušnými
orgány České republiky a s příslušnými
orgány sousedních států vypracovává
návrhy koncepcí rozvoje českého pohraničí.
/3/ Ministerstvo zajišťuje ve spolupráci s Českým
statistickým úřadem, ministerstvem financí
České republiky, ministerstvem práce a sociálních
věcí České republiky, ministerstvem
životního prostředí České
republiky a územními orgány státní
správy budování regionálního
informačního systému.
/4/ Ministerstvo se vyjadřuje k návrhům programů
hospodářského a sociálního
rozvoje regionů z hlediska jejich věcné návaznosti
na strategii regionálního rozvoje České
republiky a na regionální podpůrné
programy České republiky.
Ministerstva a ostatní ústřední orgány
státní správy České republiky
zajišťují cíle regionální
politiky ve svěřených úsecích
státní správy.
/1/ Okresní úřady zajišťují
ve svých územních obvodech tvorbu regionální
politiky.
/2/ Okresní úřady spolupracují s ministerstvy
a ostatními ústředními orgány
státní správy České republiky
a obcemi svého územního obvodu při
tvorbě regionální politiky, zejména
při přípravě programových dokumentů
regionálního rozvoje.
/3/ Okresní úřady zabezpečují
vypracování návrhů programů
hospodářského a sociálního
rozvoje regionů nebo jejich částí
a předkládají je ke schválení
orgánům dobrovolných svazků obcí.
V případě, že svazek obcí není
vytvořen, vyhlásí program příslušný
okresní úřad po projednání
s dotčenými obcemi.
/4/ Okresní úřady dále
a) koordinují na úseku tvorby regionální
politiky činnost místních orgánů
státní správy nacházejících
se v jejich územním obvodu,
b) zpracovávají analýzy a hodnocení
sociálního a hospodářského
rozvoje svých územních obvodů a další
podklady potřebné pro vypracování
strategie regionálního rozvoje České
republiky a regionálních podpůrných
programů České republiky,
c) jsou oprávněny vyžadovat si od orgánů
státní správy nacházejících
se v jejich územním obvodu podklady nutné
k vypracování zásadních opatření
na úseku tvorby a realizace regionální politiky.
/1/ K tvorbě a realizaci regionální politiky
mohou obce vytvářet dobrovolné svazky. [§
20 a) zákona České národní
rady č. 367/1990 Sb., o obcích /obecní zřízení/,
ve znění zákona České národní
rady č. /1992 Sb.]
/2/ Dobrovolné svazky obcí
a) zabezpečují součinnost obcí s okresními
úřady při vypracování návrhů
programů hospodářského a sociálního
rozvoje regionů nebo jejich částí,
b) schvalují návrhy programů hospodářského
a sociálního rozvoje regionů nebo jejich
částí a návrhy jejich změn
a doplňků,
c) vyhodnocují plnění programů hospodářského
a sociálního rozvoje regionů nebo jejich
částí,
d) zaujímají stanoviska k záměrům
jiných orgánů a organizací, pokud
se dotýkají hospodářské a sociální
problematiky regionu,
e) vyjadřují se k návrhu strategie regionálního
rozvoje České republiky a regionálních
podpůrných programů České republiky.
Všichni účastníci tvorby a realizace
regionální politiky jsou povinni zajistit ochranu
individuálních dat před zneužitím.
Ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj
České republiky upraví obecně závazným
právním předpisem kriteria a způsob
využití nástrojů podle § 10 v hospodářsky
problémových územních celcích
České republiky.
Pro účely tohoto zákona se za území
regionů považují území okresů.
Zrušuje se nařízení vlády České
republiky č. 151/1989 Sb., o oblastním plánování.