ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

679

Vládní návrh zákona České národní rady

O REGIONÁLNÍ POLITICE





VLÁDNÍ NÁVRH

Zákon

České národní rady

ze dne              1992

o regionální politice

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Část první

Základní ustanovení

§ 1

Účelem tohoto zákona je stanovit podmínky a pravidla pro tvorbu a provádění regionální politiky v České republice a související úkoly orgánů státní správy i samosprávy České republiky.

§ 2

/1/ Regionální politika je činnost příslušných orgánů státní správy a orgánů samosprávy podporující hospodářský a sociální rozvoj regionů České republiky a jejich částí a přispívající k utváření racionálního prostorového uspořádání.

/2/ Racionálním prostorovým uspořádáním je takové rozmístění sociálních a ekonomických činností, které při respektování místních zvláštností, přírodních hodnot území a požadavků tvorby a ochrany životního prostředí zabezpečuje srovnatelné životní podmínky, zejména pokud jde o možnost pracovních příležitostí, zvyšování kvalifikace a vzdělání, přístupnost nejdůležitějších služeb a dobré životní prostředí.

§ 3

/1/ Základním cílem regionální politiky je vytvářet předpoklady pro snižování meziregionálních a vnitroregionálních rozdílů v hospodářské a sociální úrovni a podporovat srovnatelný rozvoj všech regionů a jejich částí při respektování jejich specifik, prostorových zvláštností, přírodního bohatství a kulturního dědictví.

/2/ Základním cílem regionální politiky na republikové úrovni je podpora hospodářsky problémových územních celků a usměrňování prostorového uspořádání sociálně ekonomických činností v jednotlivých regionech.

/3/ Základním cílem regionální politiky v regionech je podpora vyváženého rozvoje celého regionu.

§ 4

Naplnění cílů podle § 3 vyžaduje zejména

a) podporovat rozvoj zejména těch regionů nebo jejich částí, které ve srovnání s jinými regiony České republiky výrazně hospodářsky zaostávají nebo ve kterých vznikají nové výrazné disproporce v důsledku strukturálních či jiných změn; za tím účelem podporovat zejména rozvoj podnikatelské činnosti a výstavbu potřebné infrastruktury,

b) omezovat negativní dopady strukturálních změn na jednotlivé regiony nebo jejich části, zejména z hlediska rozsahu zaměstnanosti, životní úrovně a stability osídlení; za tím účelem podporovat vytváření nových pracovních míst pro pracovníky uvolňované v souvislosti se strukturálními změnami,

c) usměrňovat prostorové uspořádání občanské a technické vybavenosti sloužící potřebám více obcí tak, aby vedlo ke zlepšování životních a pracovních podmínek obyvatel a k uspokojování jejich potřeb v únosně dostupné vzdálenosti; za tím účelem objektizovat poskytování finančních prostředků na tyto účely ze státního rozpočtu České republiky a místních rozpočtů,

d) působit na to, aby nedocházelo k dalšímu zvyšování koncentrace činností a obyvatelstva v hospodářsky, urbanisticky či ekologicky přetížených územních celcích,

e) podporovat stabilizaci osídlení venkova,

f) vytvářet předpoklady pro zvyšování kvalifikace a vzdělání obyvatelstva ve všech regionech; za tím účelem rozvíjet síť středních skol a územní centra vysokoškolské výuky včetně dalších forem vzdělávání a výzkumu,

g) rozvíjet dopravní a telekomunikační soustavu tak, aby bylo zabezpečeno spojení zejména vzdálenějších regionů s důležitými hospodářskými centry České republiky,

h) podporovat spolupráci pohraničních regionů se sousedícími oblastmi jiných států,

i) podporovat tvorbu a ochranu životního prostředí a omezovat vlivy narušující krajinu.

Část druhá

Zabezpečení cílů regionální politiky

§ 5

/1/ Cíle regionální politiky se konkretizují v programových dokumentech regionálního rozvoje.

/2/ Soustavu programových dokumentů regionálního rozvoje tvoří

a) strategie regionálního rozvoje České republiky a na ni navazující regionální podpůrné programy České republiky,

b) programy hospodářského a sociálního rozvoje regionů nebo jejich částí a programy rozvoje územního obvodu obcí. [§ 36 odst.1 písm. a) zákona České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích /obecní zřízení/, ve znění zákona České národní rady č. /1992 Sb.]

/3/ Programové dokumenty regionálního rozvoje na sebe vzájemně věcně navazují.

/4/ Při vypracování programových dokumentů regionálního rozvoje se vychází ze schválené územně plánovací dokumentace [§ 29 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu /stavební zákon/.] a využívají se územně plánovací podklady, pokud byly zpracovány.

/5/ Programové dokumenty regionálního rozvoje vycházejí z hodnocení stavu příslušných územních celků a jejich vzájemného srovnání, jehož základem je analýza změn v rozložení obyvatelstva, hospodářské, sociální a ekologické úrovně jednotlivých regionů, vybavenosti a využití území; analýza zohledňuje i vlivy spádovosti, atraktivity a dostupnosti území, včetně mezinárodních souvislostí a vazeb.

§ 6

/1/ Strategie regionálního rozvoje České republiky představuje programový dokument, který konkretizuje cíle regionální politiky v celé České republice.

/2/ Strategie regionálního rozvoje České republiky obsahuje zejména

a) základní tendence regionálního rozvoje a informace o rozmístění sociálních a ekonomických činností a územně vázaných zdrojů,

b) základní strategické cíle regionálního rozvoje České republiky, včetně zásad prostorového uspořádání struktury osídlení a rozhodujících odvětví občanské a technické vybavenosti,

c) vymezení výraznějších disproporcí v rozmístění zařízení veřejného sektoru, zejména ve zdravotnictví, školství, kultuře, sociální péči, vodním a odpadovém hospodářství, zásobování energií a v dopravní síti,

d) vymezení hospodářsky problémových územních celků, jejichž upřednostňování je obzvláště žádoucí,

e) vymezení ekologicky postižených územních celků,

f) nástroje a opatření k podpoře stanovených cílů regionálního rozvoje.

/3/ Za hospodářsky problémové územní celky se pro účely zpracování strategie regionálního rozvoje České republiky považují

a) hospodářsky slabé územní celky, ve kterých životní a pracovní podmínky podstatným způsobem zaostávají v porovnání s republikovým průměrem,

b) strukturálně postižené územní celky, ve kterých se nepříznivě projevují důsledky strukturálních změn průmyslu projevující se zejména ve vysoké nezaměstnanosti,

c) pohraniční územní celky, které vzhledem ke své poloze a nerozvinuté infrastruktuře jsou málo atraktivní pro umístění a rozvoj podnikatelských činností.

/4/ Vymezení hospodářsky problémových územních celků podle odst. /3/ se provádí na základě objektivních kriterií, zejména míry nezaměstnanosti, struktury pracovních příležitostí, úrovně příjmů a dalších ukazatelů životní úrovně, demografického vývoje a velikosti hospodářského potenciálu územního celku.

§ 7

/1/ Regionální podpůrné programy České republiky navazují na strategii regionálního rozvoje České republiky a konkretizují způsob podpory hospodářsky problémových územních celků; zejména konkretizují ekonomické nástroje a systémová opatření napomáhající rozvoji hospodářsky problémových územních celků.

/2/ Regionální podpůrné programy České republiky obsahují zejména

a) regionální program podpory podnikání zaměřený především na malé a střední podniky, fyzické osoby zabývající se podnikatelskou činností a na rozvoj podnikatelské infrastruktury,

b) opatření ke zmírnění dopadu strukturálních změn a na podporu zaměstnanosti,

c) opatření na podporu rozvoje vybraných priorit občanské a technické vybavenosti a vybraných územních programů výzkumu.

§ 8

/1/ Programy hospodářského a sociálního rozvoje regionů nebo jejich částí konkretizují cíle regionální politiky v regionu; věcně navazují na strategii regionálního rozvoje České republiky a na regionální podpůrný program České republiky pokud byl pro toto území vypracován.

/2/ Programy hospodářského a sociálního rozvoje regionů nebo jejich částí obsahují zejména

a) společné rozvojové záměry obcí, orgánů státní správy a ostatních účastníků tvorby a realizace regionální politiky v regionu,

b) nástroje a opatření pro

1. podporu rozvoje hospodářské struktury regionů nebo jejich částí a odstranění neodůvodněných vnitroregionálních rozdílů,

2. využití demografického a ekonomického potenciálu a řešení problematiky regionálního trhu práce,

3. rozvoj sídelní struktury, občanského a technického vybavení, rekreace a služeb regionálního významu,

4. podporu realizace projektů rozvoje zařízení veřejného sektoru, 5. zachování krajiny, ozdravění a ochranu životního prostředí.

/3/ Programy hospodářského a sociálního rozvoje regionů nebo jejich částí se zpracovávají povinně za regiony, v jejichž územním obvodu se nacházejí hospodářsky problémové územní celky vymezené podle § 6 odst. 2 písm. d). V ostatních případech se tyto programy zpracovávají podle místních podmínek na základě rozhodnutí příslušného svazku obcí a není-li vytvořen, na základě rozhodnutí příslušného okresního úřadu.

/4/ Na základě dohody mezi příslušnými svazky obcí, a nejsou li vytvořeny, dohody mezi okresními úřady, lze zpracovat společný program hospodářského a sociálního rozvoje za území několika sousedících regionů.

§ 9

Programy rozvoje územních obvodů obcí mají obdobné zaměření a strukturu jako programy hospodářského a sociálního rozvoje regionů.

§ 10

/1/ K zabezpečení cílů regionální politiky se využívají zejména

a) nástroje daňové a úvěrové politiky podle zvláštních předpisů,

b) finanční prostředky poskytované ze státního rozpočtu České republiky a místních rozpočtů,

c) finanční prostředky poskytované z republikových a jiných fondů,

d) obligace vypsané k realizaci vybraných akcí.

/2/ Nástroje podle odst. /1/ se pro účely tohoto zákona využívají tak, aby byly preferovány hospodářsky problémové územní celky, zejména pokud se jedná o

a) finanční podporu malých a středních podniků [§ 8 zákona České národní rady č. /1992 Sb., o státní podpoře malých a středních podniků.],

b) omezení negativních dopadů velkých strukturálních změn,

c) podporu vytváření nových pracovních míst zřizováním společensky účelných pracovních míst a vytvářením veřejně prospěšných prací a rekvalifikací občanů [§ 1 písm. c) a d) zákona České národní rady č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti.],

d) podporu výstavby chybějících či nedostatečných zařízení občanské a technické vybavenosti a podnikatelské infrastruktury.

Část třetí

Účastníci tvorby a realizace regionální politiky

§ 11

Tvorby a realizace regionální politiky se účastní

a) na republikové úrovni vláda České republiky, ministerstva a ostatní ústřední orgány státní správy České republiky ve spolupráci s okresními úřady, s magistráty statutárních měst a měst se zvláštním postavením [Zákon České národní rady č.      /1992 Sb., o statutárních městech a městech se zvláštním postavením.] a s magistrátem hlavního města Prahy /dále jen "okresní úřady"/,

b) na regionální úrovni k tomuto účelu vytvořené dobrovolné svazky obcí a okresní úřady.

§ 12

Vláda České republiky schvaluje zásadní opatření týkající se tvorby a realizace regionální politiky v České republice

a) strategii regionálního rozvoje České republiky,

b) regionální podpůrné programy České republiky,

c) společné koncepce rozvoje českého pohraničí se sousedními státy.

§ 13

/1/ Ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky /dále jen "ministerstvo"/ je ústředním orgánem státní správy pro tvorbu regionální politiky na území České republiky [§ 3 odst. 1 zákona České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů.].

/2/ Ministerstvo při tvorbě regionální politiky zejména

a) koordinuje činnost ústředních orgánů státní správy České republiky a okresních úřadů; k vypracování zásadních opatření si od nich vyžaduje nezbytné podklady,

b) vypracovává ve spolupráci s ostatními ústředními orgány státní správy České republiky

1. návrh strategie regionálního rozvoje České republiky,

2. návrhy regionálních podpůrných programů České republiky,

c) ve spolupráci s ministerstvem financí České republiky vypracovává návrhy na konkretizaci použití finančních nástrojů na podporu rozvoje hospodářsky problémových územních celků a k omezení výraznějších regionálních disproporcí na úseku občanské a technické vybavenosti,

d) ve spolupráci s příslušnými orgány České republiky a s příslušnými orgány sousedních států vypracovává návrhy koncepcí rozvoje českého pohraničí.

/3/ Ministerstvo zajišťuje ve spolupráci s Českým statistickým úřadem, ministerstvem financí České republiky, ministerstvem práce a sociálních věcí České republiky, ministerstvem životního prostředí České republiky a územními orgány státní správy budování regionálního informačního systému.

/4/ Ministerstvo se vyjadřuje k návrhům programů hospodářského a sociálního rozvoje regionů z hlediska jejich věcné návaznosti na strategii regionálního rozvoje České republiky a na regionální podpůrné programy České republiky.

§ 14

Ministerstva a ostatní ústřední orgány státní správy České republiky zajišťují cíle regionální politiky ve svěřených úsecích státní správy.

§ 15

/1/ Okresní úřady zajišťují ve svých územních obvodech tvorbu regionální politiky.

/2/ Okresní úřady spolupracují s ministerstvy a ostatními ústředními orgány státní správy České republiky a obcemi svého územního obvodu při tvorbě regionální politiky, zejména při přípravě programových dokumentů regionálního rozvoje.

/3/ Okresní úřady zabezpečují vypracování návrhů programů hospodářského a sociálního rozvoje regionů nebo jejich částí a předkládají je ke schválení orgánům dobrovolných svazků obcí. V případě, že svazek obcí není vytvořen, vyhlásí program příslušný okresní úřad po projednání s dotčenými obcemi.

/4/ Okresní úřady dále

a) koordinují na úseku tvorby regionální politiky činnost místních orgánů státní správy nacházejících se v jejich územním obvodu,

b) zpracovávají analýzy a hodnocení sociálního a hospodářského rozvoje svých územních obvodů a další podklady potřebné pro vypracování strategie regionálního rozvoje České republiky a regionálních podpůrných programů České republiky,

c) jsou oprávněny vyžadovat si od orgánů státní správy nacházejících se v jejich územním obvodu podklady nutné k vypracování zásadních opatření na úseku tvorby a realizace regionální politiky.

§ 16

/1/ K tvorbě a realizaci regionální politiky mohou obce vytvářet dobrovolné svazky. [§ 20 a) zákona České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích /obecní zřízení/, ve znění zákona České národní rady č.      /1992 Sb.]

/2/ Dobrovolné svazky obcí

a) zabezpečují součinnost obcí s okresními úřady při vypracování návrhů programů hospodářského a sociálního rozvoje regionů nebo jejich částí,

b) schvalují návrhy programů hospodářského a sociálního rozvoje regionů nebo jejich částí a návrhy jejich změn a doplňků,

c) vyhodnocují plnění programů hospodářského a sociálního rozvoje regionů nebo jejich částí,

d) zaujímají stanoviska k záměrům jiných orgánů a organizací, pokud se dotýkají hospodářské a sociální problematiky regionu,

e) vyjadřují se k návrhu strategie regionálního rozvoje České republiky a regionálních podpůrných programů České republiky.

Část čtvrtá

Společná a závěrečná ustanovení

§ 17

Všichni účastníci tvorby a realizace regionální politiky jsou povinni zajistit ochranu individuálních dat před zneužitím.

§ 18

Ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky upraví obecně závazným právním předpisem kriteria a způsob využití nástrojů podle § 10 v hospodářsky problémových územních celcích České republiky.

§ 19

Pro účely tohoto zákona se za území regionů považují území okresů.

§ 20

Zrušuje se nařízení vlády České republiky č. 151/1989 Sb., o oblastním plánování.

§ 21

Tento zákon nabývá účinnosti dnem.....

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP