Obecná část
Nabytím účinnosti zákona ČNR
č. 367/1990 Sb., o obcích /obecní zřízení/
zanikla 24.11.1990 dosavadní soustava národních
výborů. Došlo k oddělení státní
správy od samosprávy obcí.
Stát svěřil obcím v určitém
rozsahu i výkon své funkce v oblasti státní
správy jako přenesenou působnost.
Přestože od účinnosti zákona
ČNR o obcích uplynula teprve krátká
doba, lze konstatovat, že zvolená koncepce místní
samosprávy prokázala své přednosti.
Institucionální zabezpečení samosprávy
měst a obcí vytvořilo podmínky pro
žádoucí rozvoj místní aktivity
a zároveň předpoklady pro kvalitnější
výkon státní správy v přenesené
působnosti obcemi.
Obnovení obecního zřízení však
bylo teprve prvním, základním krokem při
vytváření takového systému
místní samosprávy, který je schopen
především využíváním
místních zdrojů samostatně zajišťovat
rozvoj obce, uspokojování potřeb jejích
obyvatel, včetně tvorby a ochrany zdravého
životního prostředí.
Byl tím zahájen náročný proces,
v jehož průběhu musí docházet
k vytváření dalších nezbytných
ekonomických a právních podmínek pro
fungování skutečné samosprávy
obcí. Navrhovaná novelizace sleduje především
posílení postavení obcí jako samosprávného
společenství občanů. Obcím
se umožňuje vytvářet dobrovolné
svazky obcí, jimž obce mohou svěřit
část své samostatné působnosti.
Nově je koncipováno postavení obecní
rady, která se stává výkonným
orgánem pouze v oblasti samosprávy. Navrhovaná
novelizace je v souladu s Listinou základních práv
a svobod a Evropskou chartou místní samosprávy.
Realizace navržené novelizace zákona ČNR
o obcích nebude mít vliv na vztahy obcí k
rozpočtu republiky.
Zvláštní část
Článek I
K bodu 1, 2 (§ 2)
Určování obcí městem se v souladu
s připravovaným zákonem o zemské samosprávě
svěřuje příslušnému orgánu
zemské samosprávy.
Obdobný režim se použije i v opačném
případě, kdy bude potřebné
určit, že obec již nebude městem. V praxi
se již vyskytl návrh města, aby bylo určeno,
že přestalo být městem.
K bodům 3, 7, 20, 21, 22, 33, 43, 49 (§ 3, 10,
27, 28, 44, 54 a 58)
Harmonogram legislativních prací nezbytných
k realizaci koncepce výstavby orgánů místní
správy v České republice předpokládá,
že statutární města, jejich postavení
a působnost, budou upravena v samostatném zákoně
ČNR.
K bodu 4 (§ 5)
Uvedené ustanovení se dává do souladu
s návrhem zákona ČNR o statutárních
městech a městech se zvláštním
postavením, který udělování
znaku a praporu obci svěřuje do působnosti
země.
K bodům 6 až 8 (§ 10)
Jde o zpřesnění dosavadního ustanovení
tak, aby se odstranily pochybnosti, které vznikaly při
jeho výkladu.
K bodu 9 (§ 11)
Místní referendum se bude konat jen v té
části obce, která se hodlá odloučit,
protože rozhodující je vůle občanů,
kteří chtějí vytvořit samostatnou
obec. Vzhledem k závažným právním
důsledkům, které přináší
rozdělení obce, navrhuje se zákonem stanovit,
které náležitosti musí návrh
na rozdělení obce obsahovat. Předpokládá
se, že o rozdělení obce bude rozhodovat příslušný
orgán zemské samosprávy. Upravuje se i postup
v případě nečinnosti orgánů
obce po uskutečnění referenda.
K bodu 10 (§ 12)
Z praktických důvodů je den 30.9. stanoven
jako nejzazší termín pro podání
návrhu, aby obec mohla být rozdělena k počátku
příštího roku.
K bodu 11 (§ 14)
Navrhovanou úpravou se obecně definuje pojem samostatné
působnosti a podává se výčet
činností, z praktických důvodů
podrobnější než dosud, které jsou
součástí samostatné působnosti
obce. Jsou to zejména takové činnosti, v
nichž se realizuje právní subjektivita obce.
K bodu 12 (§ 15a)
Podobné ustanovení dosud v zákoně
o obcích chybělo. Sleduje se jím stanovení
povinnosti obcí k umístění okresních
úřadů a orgánů zemské
samosprávy. Stanovení povinnosti obcím pomáhat
okresním úřadům a orgánům
zemské samosprávy při vyhledávání
důstojného umístění se považuje
za povinnost obce vůči státu.
K bodům 13 a 14 (§ 16)
Zpřesňuje se ustanovení o nabývání
platnosti obecně závazných vyhlášek.
Dosud nebylo výslovně uvedeno, kterým dnem
obecně závazná vyhláška nabývá
platnosti. To vedlo k nejasnostem, kdy nabývá platnosti
vyhláška, která ve výjimečných
případech může nabýt účinnosti
již dnem vyhlášení.
K bodu 15 (§ 17)
Ustanovení se vypouští s ohledem na nově
začleněný oddíl druhý hlavy
druhé.
K bodu 16 (§ 19)
Ustanovení § 19 se vypouští, protože
problematika rozpočtů obcí je upravena v
zákoně ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
ČR a obcí v ČR /rozpočtová
pravidla republiky/.
K bodům 17 a 18 (§ 20)
Sjednocuje se lhůta pro zveřejnění
návrhu rozpočtu a vyúčtování
hospodaření za uplynulý kalendářní
rok. Stanoví se povinnost obce nechat přezkoumat
hospodaření obce odborníkem v oblasti účetnictví.
K bodu 19 (oddíl druhy hlavy druhé)
Možnost vytváření dobrovolných
svazků obcí /oddíl druhý/ na základě
dobrovolnosti je jedním z projevů samosprávy
obcí. Svazky obcí jako právnické osoby,
na něž obce přenesly část své
samostatné působnosti, budou významným
činitelem při zabezpečování
společných úkolů obcí.
Svazky obcí se podrobují režimu ustanovení
§ 20f a násl. občanského zákoníku
a upravuje se způsob nápravy nezákonných
opatření svazku obcí.
Reaguje se na živelné vytváření
tzv. euroregionů tím, že se vymezuje rámec
pro spolupráci obcí a svazků obcí
s obcemi jiných států a pro členství
obcí v mezinárodních sdruženích
místních orgánů.
K bodu 23 a 24 (§ 32)
V návaznosti na změny v působnosti orgánů
republik v pracovněprávních vztazích
se vypouští ustanovení o úhradě
vyplacené náhrady mzdy zaměstnavateli a o
souhlasu obecného zastupitelstva s ukončením
pracovního poměru člena zastupitelstva. Uvedené
otázky jsou předmětem úprav ve federálních
právních předpisech /zákoník
práce a nařízení vlády ČSFR
vydané k jeho provedení/.
K bodům 25 a 26 /§ 34/
Upouští se od oprávnění člena
zastupitelstva požadovat od právnických osob
bez rozdílu informace, protože důsledná
realizace tohoto oprávnění by mohla zasahovat
do podnikatelské činnosti právnických
osob a právnické osoby nemají zákonem
stanovenou povinnost tyto informace poskytovat.
K bodům 27 a 28 (§ 36 a 37)
Navrhované ustanovení upřesňuje dosavadní
vyjádření pravomoci obecního zastupitelstva.
Výslovně se do jeho pravomoci zařazuje i
stanovení výše odměn členům
obecního zastupitelstva podle § 32 odst.3 tohoto zákona.
Důvodem je, aby v obcích, v nichž se nevolí
obecní rada, tyto pravomoci nevykonával sám
starosta. Dosavadní praxe schvalování rozpočtových
opatření ukázala, že je nezbytné
dát obecnímu zastupitelstvu možnost svěřit
obecní radě provádění některých
rozpočtových opatření. Půjde
o taková rozpočtová opatření,
která je nutné provádět operativně
a nejsou zásadním zásahem do schváleného
rozpočtu.
K bodům 29 a 30 (§ 38)
Protože koncepce výstavby orgánů místní
správy předpokládá vytvoření
samosprávy na úrovni zemí, svěřují
se některá oprávnění, příslušející
ve vztahu k obecnímu zastupitelstvu dosud okresnímu
úřadu, zemské samosprávě a
jejím příslušným orgánům.
Nově se stanoví možnost rozpuštění
obecního zastupitelstva pro případ jeho dlouhodobé
nečinnosti.
K bodu 31 (§ 39)
Dosavadní ustanovení, které kogentně
stanovilo, že ustavujícímu zasedání
předsedá nejstarší člen obecního
zastupitelstva se ukázalo jako nepraktické, protože
nebylo pamatováno na řešení případů,
kdy nejstarší člen obecního zastupitelstva
nechtěl z různých osobních důvodů
předsedat ustavujícímu zasedání.
K bodu 32 (§ 41)
Vzhledem k tomu, že komise jsou orgány rady, nikoliv
zastupitelstva a jejich členové nemusí být
členy obecního zastupitelstva, není důvod
zachovávat jejich právo předkládat
návrhy zasedání obecního zastupitelstva.
K bodům 33 až 35 (§ 44)
Nově se koncipuje na základě poznatků
získaných z praxe postavení obecní
rady, která napříště bude jen
výkonným orgánem samosprávy.
Navrhovaná změna dále reaguje na přípravu
zákona ČNR o statutárních městech,
který má nabýt účinnosti ve
stejnou dobu jako navrhovaná novelizace. Dále se
výslovně řeší případ
event. dalšího členství starosty nebo
jeho zástupce v obecní radě, jestliže
tyto osoby resignovaly na funkci starosty nebo zástupce
starosty, popřípadě z ní byly odvolány.
Ukončení členství v obecní
radě však nezpůsobuje zánik funkce člena
obecního zastupitelstva. Vychází se z toho,
že starosta a zástupce starosty jsou členy
rady jen z titulu těchto funkcí.
K bodu 36 (§ 45)
Navrhovanou úpravou se zpřesňují některé
pravomoce obecní rady, zejména v souvislosti s úpravou
postavení obecní rady jako výkonného
orgánu pouze v oblasti samosprávy, jakož i
postavení odborů obecního úřadu.
K bodu 37 (§ 46)
Změnou terminologie se reaguje na vydání
zákona ČNR č.283/ 1991 Sb., o Policii České
republiky.
K bodu 38 (§ 47)
Aby poskytnutí osobní a věcné pomoci
při živelných pohromách a jiných
mimořádných událostech bylo efektivní,
je nutné tuto pomoc poskytovat bezodkladně. V některých
případech však nebude možné obecní
radu operativně svolat, aby poskytnutí takové
pomoci mohla urychleně uložit. Proto se pro určité
případy svěřuje toto oprávnění
i starostovi obce.
K bodu 39 (§ 51a)
Ukládání pokut stanovených v §
47 odst. 2, § 48, § 49 a § 50 výhradně
obecní radou se ukázalo, zvláště
ve větších městech, jako velmi nepraktické.
Proto se umožňuje, aby obecní rada podle svého
uvážení, v rozsahu, který si určí,
svěřila ukládání těchto
pokut obecnímu úřadu.
K bodu 40 (§ 52)
Praxe vyžaduje rozšířit okruh osob, které
mohou užívat závěsného odznaku.
Je to praktické konkrétně při občanských
obřadech.
K bodu 41 (§ 52 odst. 3)
Změnou terminologie se zabezpečuje soulad s terminologií
zákoníku práce.
K bodům 42 a 43 (§ 53 a 54)
Pro zabezpečení informovanosti okresního
úřadu se navrhuje stanovit povinnost starosty zaslat
na požádání přednostovi okresního
úřadu usnesení obecního zastupitelstva
nebo obecní rady. Starostovi je dána možnost
svěřit část výkonu přenesené
působnosti komisi.
Dosavadní ustanovení § 54 se týkalo
výhradně statutárních měst;
otázky v něm obsažené budou upraveny
samostatným zákonem. V souvislosti se změnou
postavení obecní rady se starostovi dává
oprávnění svěřovat komisi výkon
státní správy v určitých věcech.
K bodům 44 až 47 (§ 56)
Navrhovaným ustanovením se dává do
souladu nadpis oddílu pátého s jeho obsahem.
Povinné zřizování kontrolní
komise se neukázalo jako nezbytné, protože
kontrolu finančního hospodaření provádí
komise finanční, jejíž povinné
zřizování se zachovává. V souvislosti
se změnou postavení obecní rady, nebude komise
při výkonu přenesené působnosti
již podřízena obecní radě.
K bodům 48 a 49 (§ 57 a 58)
Zpřesňuje se zřizování odborů
a postavení obecního úřadu při
plnění úkolů v samostatné i
přenesené působnosti.
K bodu 50 (§ 59)
Dosavadní úprava postavení tajemníka
obecního úřadu se ukázala jako nedostačující.
Funkce tajemníka má praktický smysl tehdy,
jestliže obecní rada zřídila odbory
obecního úřadu. Proto se možnost zřízení
funkce tajemníka váže na zřízení
odborů obecního úřadu. Nutnost zřídit
funkci tajemníka na pověřených obecních
úřadech vyplývá z toho, že pověřené
obecní úřady se mají stát prvostupňovými
orgány státní správy a mají
na ně přejít další působnosti
z okresních úřadů. Zároveň
se zpřesňuje i úprava odpovědností
tajemníka obecního úřadu, a sice v
oblasti samostatné působnosti obecní radě
a starostovi a v oblasti přenesené působnosti
starostovi.
K bodům 51 a 52 (§ 60)
Zakládá se oprávnění okresního
úřadu stanovit, že pověřený
obecní úřad může vykonávat
státní správu i v územních
obvodech jiných pověřených obecních
úřadů.
K zajištění nezbytné informovanosti
příslušných ústředních
orgánů státní správy, musí
být přenesení působnosti okresních
úřadů na pověřené obecní
úřady, jakož i jejich pověření
výkonem státní správy v územním
obvodu jiného pověřeného obecního
úřadu, předem projednáno s příslušným
ústředním orgánem státní
správy.
K bodu 53 (§ 61)
V dosavadním znění zákona chybělo
zmocnění pro stanovení předpokladů
pro zabezpečování odborných činností
obecními úřady v přenesené
působnosti. Stanovení určitých předpokladů
pro výkon odborných činností ve státní
správě, jakož i ověřování
zvláštní odborné způsobilosti
pracovníků obecních úřadů,
je nezbytné zejména s ohledem na předpokládané
přenesení některých působností
okresních úřadů na pověřené
obecní úřady. Dosavadní úprava
působnosti úřadů statutárních
měst a úřadů městských
obvodů nebo městských částí
v těchto městech bude předmětem úpravy
samostatného zákona ČNR o statutárních
městech.
K bodům 54 až 56 (§ 62)
Orgánům připravované zemské
samosprávy se navrhuje svěřit nápravu
nesprávných opatření orgánů
obce v oblasti samostatné působnosti a prodloužit
lhůtu okresnímu úřadu pro předložení
věci na 30 dnů.
K bodu 57 (§ 66)
Jde o zpřesnění ustanovení tak, aby
obec mohla vykonávat svá správní rozhodnutí
vydaná v samostatné působnosti.
K bodu 58 (§ 71)
Podpůrná platnost tohoto zákona se bude vztahovat
i na statutární města.
K bodu 59 (příloha, položka č. 13)
Dosavadní text předmětu přenesené
působnosti se dává do souladu s dikcí
§ 3 odst. 2 písm.b) zákona ČNR č.
77/1976 Sb., o působnosti orgánů ochrany
zemědělského půdního fondu
České socialistické republiky.
K čl. II
Obce, které získaly postavení města
na základě rozhodnutí předsednictva
ČNR do počátku účinnosti tohoto
zákona, si toto postavení zachovávají
i nadále.
K čl. III
Zákon ČNR o obcích v dosavadním znění
nezrušil výnos býv. MVŽP ČSR o
zvláštní odborné způsobilosti
pracovníků národních výborů
pro výkon některých činností,
takže tento výnos dosud zůstává
v platnosti, ačkoliv jej nelze použít pro pracovníky
obecních úřadů.
K čl. IV a V
Nabytí účinnosti se předpokládá
od 1.7.1992. Vzhledem k rozsahu navrhované novelizace bude
praktické provést republikaci zákona.
Zpracoval: | JUDr. Pavel Zářecký, CSc. |
náměstek ministra vnitra České republiky |
k návrhu zákona ČNR, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR č. 367/1990 Sb.,
o obcích /obecní zřízení/ ve
znění zákona ČNR č. 439/1991
Sb., zákona ČNR č. 485/1991 Sb. a zákona
ČNR č. 553/1991 Sb.
Návrh zákona ČNR, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR č. 367/1990 Sb.,
o obcích /obecní zřízení/,
ve znění zákona ČNR č. 439/1991
Sb., zákona ČNR č.485/1991 Sb. a zákona
ČNR č.553/1991 Sb., byl rozeslán do připomínkového
řízení celkem 95 subjektům. Byl zaslán
všem ústředním orgánům
státní správy České republiky,
Generální prokuratuře ČR, Nejvyššímu
soudu ČR, 22 okresním úřadům,
všem statutárním městům, 23 městským
a 4 obecním úřadům. Dále byl
návrh zaslán Svazu měst a obcí, Ústavu
státu a práva ČSAV a právnické
fakultě UK.
Přehled zásadních připomínek,
kterým nebylo vyhověno
1. Obecné připomínky ke koncepci zákona
Řada městských obvodů a městských
částí hl.m.Prahy a Okresní úřad
Ústí nad Labem odmítla návrh novelizace
zákona o obcích jako celek.
Město Havířov rovněž trvá
na tom, aby stávající zákon o obcích
nebyl novelizován, ale v delším připomínkovém
řízení byly shromážděny
zkušenosti obcí s tímto zákonem a teprve
na základě těchto podkladů byla připravena
novela zákona o obcích, která by měla
nabýt účinnosti dnem komunálních
voleb v r. 1994.
Města Ostrava, Plzeň, Liberec, Kladno nesouhlasí
s návrhem zákona ČNR o zemské samosprávě
v České republice a požadují, aby všechna
ustanovení, která v návrhu novely zákona
o obcích na tento zákon navazují, byla vypuštěna
nebo změněna.
Města Karviná, Most, Mladá Boleslav a Kravaře
jsou toho názoru, že návrh novely přináší
další omezení samosprávy obcí.
Město Karviná dále kritizuje, že ani
připravovaná novela neřeší zásadně
oddělení státní správy od samosprávy.
2. K § 2:
Okresní úřady Přerov a Karviná
navrhují ponechat určování obce za
město, jakož i určení, že obec
přestává být městem, na České
národní radě, resp. jejím předsednictvu.
3. K § 3:
Města Pardubice a Opava trvají na tom, aby základní
úprava statutárních měst byla ponechána
v zákoně o obcích.
4. K § 11:
Okresní úřady Brno - město a Plzeň
- město navrhují řešit v tomto zákoně
zvlášť rozdělení statutárních
měst s tím, že u statutárních
měst nemůže dojít k osamostatnění
městských částí, pokud s městem
tvoří funkční celek.
5. K oddílu druhému hlavy druhé:
Město Havířov navrhuje, aby každý
vzniklý svazek obcí měl povinnost vytvořit
si příslušný článek státní
správy.
6. K § 32:
Okresní úřad Strakonice, Ústav státu
a práva, města Karviná, Kladno, Přelouč
a Kojetín navrhují ponechat odstavec 4, který
umožňuje rozvázání pracovního
poměru se členem obecního zastupitelstva
jen se souhlasem tohoto zastupitelstva.
7. K § 34:
Ústav státu a práva, Okresní úřad
Strakonice, města Opava, Karviná, Kladno, Mladá
Boleslav, Most, Přelouč, hl.m. Praha navrhují
ponechat právo člena zastupitelstva požadovat
informace od státních orgánů a tomu
odpovídající povinnost státních
orgánů.
8. K § 36:
Město Pardubice navrhuje, aby byly zakotveny jmenovitě
důvody, pro něž lze odvolat starostu nebo členy
rady.
9. K § 38:
Okresní úřady Sokolov, Ústí
nad Labem a město Kravaře nesouhlasí s oprávněním
přednosty okresního úřadu navrhovat
rozpuštění obecního zastupitelstva.
Město Opava považuje zakotvení možnosti
rozpuštění obecního zastupitelstva za
bezprecedentní totalitní zásad do samosprávy
obcí.
10. K § 45:
Město Opava požaduje, aby obecní radě
byl ponechán i výkon přenesené působnosti
jako dosud.
11. K § 54:
Okresní úřady Teplice a Brno - venkov nepovažují
za vhodné, aby komisím byl svěřován
výkon přenesené působnosti.
12. K § 58:
Hl.m. Praha a město Přelouč zpochybňují
nutnost ustanovení, že v čele obecního
úřadu je starosta.
13. K § 60:
Okresní úřad Přerov požaduje
vypuštění ustanovení, že pověřený
obecní úřad vykonává státní
správu i v územních obvodech jiných
pověřených obecních úřadů,
stanoví-li tak okresní úřad.
14. K § 61:
Ministerstvo životního prostředí požaduje,
aby ministerstvo vnitra v dohodě s příslušnými
ústředními orgány státní
správy stanovilo obecně závazným právním
předpisem též organizační, osobní
a věcné podmínky pro výkon činností
v přenesené působnosti.
15. K § 62:
Město Opava požaduje zcela vypustit úpravu
nápravy nesprávných opatření
s tím, že o případné nezákonnosti
obecně závazných vyhlášek obcí
a opatření jejích orgánů by
měl rozhodovat soud.