(1) Státní fond kultury České republiky
(dále jen "Fond"), zřízený
zákonem ČNR č. .../1992 o Státním
fondu kultury České republiky je aktivním
finančním nástrojem podpory české
národní kultury, realizované především
finanční podporou tvorby, výroby, šíření
a propagace českých národních kulturních
děl.
(2) Ministerstvo kultury České republiky (dále
jen "Správce Fondu") stanoví koncepci
finanční politiky Fondu.
(1) Rada Fondu má 9 členů. Návrh týkající
se členství v Radě Fondu může
podat kterákoliv fyzická nebo právnická
osoba.
(2) Funkční období Rady Fondu je tři
roky. Na místa uvolněná před uplynutím
funkčního období jmenuje ministr kultury
České republiky (dále jen "ministr")
nové členy.
(3) Po prvním jmenování členů
se losem určí jména tří členů,
jejichž funkční období skončí
po roce a tří členů, jejichž
funkční období skončí po dvou
letech. Na takto uvolněná místa jmenuje ministr
nové členy.
(4) Funkci člena Rady Fondu lze zastávat nejvíce
dvakrát, nikoliv však ve dvou po sobě jdoucích
funkčních obdobích.
(5) Člen Rady Fondu se po dobu funkčního
období a ve dvou bezprostředně následujících
letech po skončení funkčního období,
nesmí ucházet o poskytnutí prostředků
Fondu a to ani jako spolutvůrce nebo spolupořadatel.
(1) Rada Fondu volí ze svých členů
předsedu a místopředsedu. Předseda
zastupuje Radu Fondu navenek, určuje program zasedání
Rady Fondu a řídí její jednání.
V jeho nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda.
(2) Činnost Rady Fondu zajišťuje správce
Fondu.
(1) Rada Fondu zasedá podle potřeby, nejméně
však jedenkrát za měsíc. Zasedání
Rady Fondu svolává její předseda.
Radu Fondu může svolat též ministr kultury
České republiky. O svolání zasedání
Rady Fondu může požádat kterýkoliv
její člen, předseda je povinen této
žádosti vyhovět. Ministr má právo
účastnit se zasedání Rady s hlasem
poradním. Slovo mu předseda Rady udělí
vždy, když o to ministr požádá.
(2) Předseda Rady Fondu může přizvat
k jednání Rady Fondu odborníky z příslušné
oblasti, je-li toho třeba k řádnému
posouzení žádosti o podporu Fondu. Žádost
může být posouzena nejméně dvěma
nezávislými odborníky, kteří
podávají písemný lektorský
posudek ve stanovené lhůtě. Zpracování
lektorského posudku může vyžádat
i Správce Fondu.
(3) Rada Fondu může jednat, je-li přítomná
nadpoloviční většina jejích členů.
Rada Fondu rozhoduje tajným hlasováním, rozhodnutí
je přijato, hlasuje-li pro něj nadpoloviční
většina všech členů. Rozhodnutí
Rady Fondu je doporučením pro ministra. O datu a
místu jednání musí být vyrozuměn
žadatel, který má právo se jednání
zúčastnit. Jednání jsou veřejná,
přítomná veřejnost však nemá
právo slova, pokud se na tom nedohodne nadpoloviční
většina přítomných členů.
Hlasování o udělení slova veřejnosti
na zasedání je veřejné. Na návrh
žadatele a je-li to v jeho zájmu, může
Rada Fondu většinou svých členů
rozhodnout, že její jednání je neveřejné.
(4) O jednání se vyhotovuje zápis, jehož
správnost ověřují vždy dva pověření
členové. Výsledky hlasování
se zveřejňují s tím, že se zveřejňuje
jen celkový výsledek hlasování. Člen
Rady Fondu, který hlasoval odchylně, má však
právo na zveřejnění této skutečnosti.
(1) Rada Fondu posuzuje žádosti o poskytnutí
prostředků Fondu podle kritérií, která
navrhne a ministr schválí na počátku
každého kalendářního roku.
(2) Rada Fondu nebo Správce Fondu může ověřovat
skutečnosti uvedené v žádosti. Za tím
účelem může Rada Fondu přizvat
žadatele a požadovat potřebná vysvětlení,
popř. vyžádat stanovisko odborníků
(§ 4 odst. 2).
Prostředky Fondu lze použít pro účely
stanovené ustanovením § 6 zákona, především
pro
a) podporu kulturních projektů,
b) spolufinancování záchrany kulturních
památek,
c) plnou nebo částečnou kompenzaci ztráty
vznikající při realizaci kulturních
projektů,
d) podporu propagace české kultury v zahraničí,
e) podporu vysoce hodnotných neprofesionálních
uměleckých aktivit,
f) podporu kulturních projektů sloužících
k uchování a rozvíjení kultury národnostních
menšin v České republice.
(1) Správce Fondu stanoví na návrh Rady Fondu
pro každý kalendářní rok objem
finančních prostředků určených
k přímé finanční podpoře
české kultury v jednotlivých čtvrtletích,
vždy však tak, aby tento objem nebyl vyšší
než 30% celkových finančních prostředků
Fondu. Takto stanovené prostředky nevyčerpané
v jednom čtvrtletí lze převádět
do dalšího čtvrtletí, nikoliv však
do dalšího kalendářního roku.
(2) Stanovení prostředků podle odstavce 1
se zveřejní.
(3) Správce Fondu stanoví objem finančních
prostředků Fondu, který nelze čerpat
a který tvoří jeho základní
jistinu. Základní jistina Fondu se každým
rokem stanovuje tak, že její výsledná
výše pro příslušný kalendářní
rok nesmí být nižší než v
předcházejícím roce.
(1) O podporu Fondu může žadatel žádat
opakovaně i poté, kdy jeho předchozí
žádosti týkající se téže
věci byly zamítnuty.
(2) Žádost je třeba podat tak, aby byla doručena
Správci Fondu nejpozději v poslední den kalendářního
čtvrtletí. Žádosti došlé
opožděně se posuzují jako doručené
v následujícím čtvrtletí.
Podmínky pro poskytnutí podpory stanoví Správce
Fondu na návrh Rady Fondu na každý kalendářní
rok a zveřejní je.
(1) Správce Fondu zpracuje v termínech platných
pro sestavení státního rozpočtu ČR
a státního závěrečného
účtu ČR návrh rozpočtu příjmů
a výdajů, přehled pohledávek a závazků
Fondu na příslušný kalendářní
rok a závěrečný účet
Fondu.
(2) Správce Fondu nejpozději 1 měsíc
po schválení rozpočtu Fondu vhodnou formou
zveřejní schválený rozpočet
Fondu. Rada Fondu může rozhodnout o zveřejnění
návrhu rozpočtu. Rada Fondu současně
navrhne a správce Fondu schválí a zveřejní
kritéria pro poskytování prostředků
Fondu.
(3) Správce Fondu nejpozději 1 měsíc
po schválení závěrečného
účtu Fondu zveřejní Výroční
zprávu o činnosti Fondu.
Činnost Fondu zajišťuje ředitel Fondu.