Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Zřizuje se Státní fond kultury České
republiky (dále jen "Fond").
(2) Fond je právnickou osobou. Fond spravuje ministerstvo
kultury České republiky (dále jen "správce
Fondu").
(3) V cele Fondu je ředitel, kterého jmenuje a odvolává
ministr kultury České republiky (dále jen
"ministr")
(4) Za hospodaření s prostředky Fondu odpovídá
ministr.
(1) Poradním orgánem ministra pro hospodaření
s prostředky Fondu je Rada Fondu.
(2) Předsedu a členy Rady Fondu jmenuje a odvolává
z významných osobností kultury a peněžnictví
ministr po projednání s organizacemi a sdruženími
tvůrců a pracovníků působících
v oblasti české kultury. Členství
v Radě Fondu je čestné a nezastupitelné.
(3) Náklady spojené s činností Rady
Fondu nese Fond.
(4) Podrobnosti o organizaci a činnosti Rady Fondu upraví
statut Fondu.
Rada Fondu doporučuje ministrovi způsob a výši
čerpání prostředků Fondu a
posuzuje zejména:
a) zásadní otázky tvorby a užití
prostředků Fondu,
b) návrh ročního rozpočtu příjmů
a výdajů Fondu a návrh závěrečného
účtu Fondu,
c) žádosti o podporu Fondem.
(1) Správce Fondu sestavuje pro každý rozpočtový
rok návrh rozpočtu příjmů a
výdajů, přehled pohledávek a závazků
a závěrečný účet Fondu,
které předkládá ministerstvu financí
České republiky ve lhůtách stanovených
pro sestavování státního rozpočtu
České republiky (dále jen "státní
rozpočet") a státního závěrečného
účtu České republiky (dále
jen "státní závěrečný
účet").
(2) Návrh rozpočtu Fondu tvoří přílohu
návrhu státního rozpočtu a závěrečný
účet Fondu tvoří přílohu
státního závěrečného
účtu.
(3) Se závěrečným účtem
Fondu předkládá správce Fondu vyhodnocení
prostředků Fondem vynaložených.
(4) Fond vede účetnictví podle zvláštních
předpisů [Zákon čís. 563/1991
Sb., o účetnictví]
a zpracovává účetní závěrku,
kterou ověřuje auditor. Náklady s tím
spojeně nese Fond.
Finančními zdroji Fondu jsou:
a) výnosy z majetkových účastí
České republiky na podnikání právnických
osob v kultuře s výjimkou filmového průmyslu,
b) výnosy z cenných papírů nabytých
od jiných subjektů,
c) úvěry od právnických osob,
d) úroky z prostředků Fondu uložených
u peněžních ústavů a z úvěrů
a půjček poskytnutých Fondem žadatelům,
e) splátky půjček a úvěrů
poskytnutých Fondem žadatelům,
f) smluvní pokuty placené žadateli v případech,
ve kterých prostředky Fondu nebyly použity
podle stanovených podmínek (§ 8),
g) dary a dědictví pro Fond,
h) výnosy z veřejných sbírek a loterií
organizovaných Fondem,
i) sjednané podíly na příjmech z projektů,
na které byly poskytnuty prostředky Fondu (§
8),
j) 50% podíly z výnosů nájmu předmětů
kulturní hodnoty a movitých a nemovitých
kulturních památek, ke kterým vykonává
právo hospodaření správce Fondu,
k) výnosy z pohlednic, plakátů a dalších
příležitostných tisků, vydávaných
správcem Fondu,
l) dotace ze státního rozpočtu,
m) další zdroje stanovené zvláštními
právními předpisy.
(1) Prostředky Fondu lze poskytovat na konkrétní
kulturní projekty, zejména na:
a) ediční počiny v oblasti neperiodických
i periodických publikací,
b) získávání, obnovu a udržování
kulturních památek [§ 2 zákona ČNR
č. 20/1987 Sb., o státní památkové
péči] a sbírkových
předmětů,
c) výstavní a přednáškovou činnost,
d) propagaci české kultury v zahraničí,
e) podporu vzniku umělecky hodnotných národních
děl.
(2) Prostředky Fondu se poskytují jako účelové
dotace, půjčky nebo úvěry.
(3) Fond může peněžnímu ústavu
poskytnout záruku za úvěr nebo za půjčku
poskytnuté žadateli na projekty uvedené v odstavci
1.
(4) Prostředky z Fondu lze poskytnout jen do výše
dvou třetin žadatelem plánovaných nákladů,
s výjimkou prostředků určených
na záchranu kulturních památek, na které
lze poskytnout prostředky do výše devíti
desetin plánovaných nákladů. To neplatí,
poskytují-li se prostředky Fondu jako půjčka
nebo úvěr.
(5) Na poskytnutí prostředků Fondu není
právní nárok. Prostředky Fondu nelze
poskytnout ke krytí ztráty z činnosti právnických
nebo fyzických osob.
(1) Žadatelem o poskytnutí prostředků
Fondu může být právnická osoba
se sídlem nebo fyzická osoba s trvalým pobytem
na území České republiky. Je-li žadatelem
československá právnická osoba s majetkovou
účastí zahraničních osob [§
24 zákona č. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku],
lze prostředky Fondu použít, jen pokud je podíl
majetkové účasti zahraniční
osoby nižší než padesát procent.
(2) Žadatel podává žádost písemně
správci Fondu. V žádosti uvede označení
a bližší charakteristiku projektu, o jehož
podporu se uchází, předpokládanou
výši nákladů, údaj o případné
zahraniční účasti, požadovanou
formu podpory a její výši, případně
označení pohledávky, o jejíž
zajištění žádá. Správce
Fondu může žadateli uložit povinnost doplnit
žádost a stanoví k tomu přiměřenou
lhůtu.
(3) Současně s podáním žádosti
složí žadatel na úhradu nákladů
spojených s posouzením žádosti na účet
Fondu částku stanovenou podle charakteru předkládaného
projektu diferencovaně statutem, nejvýše však
deset tisíc Kčs. Tuto částku je povinen
Správce Fondu žadateli vyúčtovat ve
lhůtě podle § 8 odst. 1. Pokud náklady
spojené s posouzením žádosti převýší
složenou částku, hradí se rozdíl
z prostředků Fondu.
(4) Nedoplní-li žadatel žádost ve lhůtě
podle odstavce 2 nebo nesloží-li částku
podle odstavce 3, hledí se na žádost jako by
nebyla podána.
(1) O poskytnutí prostředků Fondu rozhoduje
ministr na návrh Rady Fondu do tří měsíců
ode dne doručení žádosti nebo jejího
doplnění (§ 7 odstavec 2) správci Fondu.
Rozhodnutí ministra obsahuje:
a) označení projektu, který má být
Fondem podpořen,
b) označení žadatele,
c) formu podpory,
d) výši poskytnutých prostředků
nebo označení pohledávky, která má
být zajištěna,
e) dobu splatnosti, pokud jde o poskytnutí úvěru
nebo půjčky.
(2) Ministr může v rozhodnuti stanovit, že
a) žadatel zaplatí smluvní pokutu až do
výše poskytnutých prostředků,
pokud nedodrží podmínky stanovené smlouvou,
b) Fond se podílí na příjmech plynoucích
z podpořeného projektu.
(3) Na základě rozhodnutí ministra a v souladu
s ním uzavře Fond se žadatelem do 30 dnů
od doručení rozhodnutí smlouvu o výši
a podmínkách poskytnutí prostředků
Fondu nebo o poskytnutí záruky podle § 6 odst.
3 a o případném podílu Fondu na příjmech
plynoucích z projektu. Nedojde-li k uzavření
smlouvy v této lhůtě z důvodů
na straně žadatele, rozhodnutí podle odstavce
1 zaniká a na žádost se hledí jako by
nebyla podána.
(4) Na rozhodovaní podle odstavce 1 se nevztahují
obecné předpisy o správním řízení.
(5) Prostředky poskytnuté z Fondu lze použít
výhradně ke stanovenému účelu.
(6) Podrobnosti o nakládání s prostředky
Fondu upraví Statut Fondu.
Zůstatek finančních prostředků
Fondu se převádí do následujícího
kalendářního roku.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Obecná část:
V procesu současných hospodářských
přeměn vzrůstá v souvislosti s odstraněním
administrativně direktivních zásahů
státu do kultury význam ekonomických nástrojů
státního ovlivňování kultury.
Kulturu nelze pojímat jako odvětví, které
je, až na některé její obory průmyslového
typu (např. gramofonový a filmový průmysl)
objektivně způsobilé samostatně ekonomické
existence založené na financování z
vlastních příjmů a z nestátních
zdrojů pocházejících výlučně
z tuzemského soukromého sektoru.
Ve většině kulturních oborů nemohou
existovat adekvátní vztahy mezi výkony kulturních
institucí a náklady na ně vynaloženými
(např. sektor knihovnictví, ochrany kulturního
dědictví, vážné hudby apod.)
a časový rozvrh těchto výkonů
není navíc meziročně plynulý
(neopakovatelnost a výjimečnost některých
projektů), takže je nelze v nových ekonomických
podmínkách efektivně finančně
zabezpečit v rámci státního rozpočtu
České republiky.
Cílem zřízeného Fondu je proto vytvoření
institucionální základny pro finanční
podporu české kultury. Fond bude představovat
ekonomický nástroj účinně motivující
subjekty kultury k chování odpovídajícímu
současným ekonomickým podmínkám.
Účinnost motivace je přitom dána systémem
účelového použití Fondu opírajícího
se o detailní, specificky profilované věcně
zaměření příspěvku a
jeho částečnou návratnost. Nepůjde
o financování institucí působících
v kultuře, nýbrž o financování
jednotlivých kulturních projektů. Fond umožní
současně propojit jím shromážděné
finanční zdroje s potřebami místní
kultury bez zasahování do pravomocí okresních
úřadů a orgánů obcí
a řešit rozpor mezi tvorbou a použitím
zdrojů v čase, vyplývající
z povahy zejména tvůrcích procesů
a potřeby reagovat kulturními aktivitami na domácí
a mezinárodní vývoj.
Zřízením Fondu se současně
vytváří vhodný adresát pro
eventuální dary a příspěvky.
První zkušenosti se zahraničními sponzory
vypovídají o tom, že tito v celé řadě
případů poskytují své finanční
příspěvky neadresně, bez ohledu na
konkrétní kulturní projekt a dispozici s
darovanými prostředky ponechávají
na zdejším volném uvážení.
Jednotný Fond se navrhuje také proto, že na
rozdíl od oborových fondů lze stanovenými
a provázanými pravidly tvorby a čerpání
docílit reálného vytvoření
finančně relativně silného zdroje
i při respektování požadavků
parciálních oblastí (ochrana kulturního
dědictví, divadla atd.)
Fond se zřizuje v intencích zákona ČNR
čís. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky ČR a obcí
v ČR (rozpočtová pravidla republiky), který
v ustanoveních části 3 upravuje postavení
státních fondů a k jejich zřízení
vyžaduje zákon ČNR. S ohledem na ustanovení
§ 15 odst. 1 rozpočtových pravidel republiky
se předpokládá, že Fond bude spravovat
a jeho jménem jednat ministerstvo kultury ČR. Podrobnosti
o rozsahu činnosti Fondu upraví statut Fondu schváleny
vládou České republiky.
Posláním Státního fondu kultury je
vytvořit institucionální základ pro
tvorbu zdrojů, ze kterých bude možné
financovat vybraně projekty v oblasti české
kultury. Finanční prostředky Fondu budou
využívány nikoliv k podpoře či
přímému financování činnosti
jednotlivých subjektů činných v kultuře,
nýbrž toliko a výlučně k financování,
resp. částečnému financování
konkrétních projektů národních
kulturních projektů nebo akcí, které
slouží k podpore a rozvoji české národní
kultury.
Osnova předpokládá, že správcem
Fondu bude ministerstvo kultury ČR; zvýšení
počtu pracovních míst ani jiné dodatečné
prostředky ze státního rozpočtu České
republiky se nepožadují. Navrhovaná úprava
se zásadně státního rozpočtu
ČR nedotkne ani v jeho výdajové části
(s výjimkou případné dotace ze státního
rozpočtu, která nebude pravidlem), ani v části
příjmové.
Zvláštní část:
K § 1
Návrh zákona ČNR o Státním
fondu kultury České republiky vychází
ze zákona ČNR čís. 576/1990 Sb., o
pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice (rozpočtová pravidla
republiky), který v ustanovení části
třetí upravuje postavení státních
fondů. S ohledem na zaměření Fondu
jej bude spravovat ministerstvo; Fond bude nadán samostatnou
právní subjektivitou. Fond bude nadán samostatnou
právní subjektivitu především
s ohledem na mechanismus poskytování podpory Fondem,
kde není žádoucí, aby samotné
ministerstvo, které je ústředním orgánem
státní správy, vstupovalo do soukromoprávních
smluvních vztahů s žadateli o poskytnutí
podpory. Fond bude spravovat ministerstvo, které bude rozhodovat
ve všech věcech Fondu s tím, že realizovat
tato rozhodnutí bude ředitel Fondu stojící
v jeho čele.
K § 2
Pro rozhodování o podpoře kulturních
projektů nelze nalézt objektivní kritéria
uměleckého nebo kulturního charakteru, která
lze vtělit do právní normy, neboť kultura
a umění jsou kategorie právem zásadně
neuchopitelné a objektivní kritéria jako
je komerční úspěšnost podporovaného
projektu nejsou s ohledem na nutnost podporovat národní
charakter projektů a děl jediná, která
budou brána ve zřetel. Při rozhodování
o prostředcích Fondu proto vzniká riziko
subjektivistického přístupu správce
Fondu, kterým je ústřední orgán
státní správy. Současně ovšem
nelze s zřetelem na odpovědnost správce Fondu
a ministra kultury České republiky za hospodaření
s prostředky Fondu, které budou finančními
prostředky státu, svěřit rozhodování
o nich jinému subjektu.
Ministru se proto ukládá povinnost zřídit
poradní orgán. Zákon současně
upravuje způsob jeho vytváření s tím,
že podrobnější úprava jeho činnosti
bude předmětem úpravy Statutem Fondu. Výslovně
se deklaruje, že členství v poradním
orgánu je čestné a nezastupitelné.
Podrobnosti o členství v Radě Fondu budou
rovněž upraveny ve Statutu Fondu.
K § 3
Zákon taxativním způsobem vymezuje působnost
Rady Fondu tak, aby měla dostatek možností
pro realizaci své poradní funkce. Vedle koncepčních
otázek půjde především o posuzování
jednotlivých žádostí o podporu Fondu.
Rada bude rozhodovat formou doporučení pro ministra.
S ohledem na jeho odpovědnost za hospodaření
s prostředky Fondu, které jsou prostředky
státu, však nebude ministr rozhodnutím Rady
právně vázán a bude se moci od něj
odchýlit, byť v praxi půjde pravděpodobně
o případy ojedinělé. Osnova v tomto
směru vychází ze zkušeností např.
nizozemských, kde státní úředník
rovněž rozhoduje na základě doporučení
poradního orgánu.
K § 4
Povinnosti správce Fondu sestavit pro každý
rozpočtový rok návrh rozpočtu příjmů
a výdajů Fondu, přehled jeho pohledávek
a závazků a závěrečný
účet Fondu vyplývají z rozpočtových
pravidel republiky. V jediném ustanovení se pro
přehlednost deklarují povinnosti správce
Fondu vyplývající již z rozpočtových
pravidel republiky.
K § 5
Zdrojem finančních prostředků Fondu
budou předpokládané výnosy z titulu
majetkových účastí státu na
podnikání obchodních společností
v oblasti kultury, které vzniknou v procesu odstátnění
existujících dosud státních organizací,
případně dalších subjektů,
na jejichž podnikání v české
kultuře se bude stát podílet majetkovým
vkladem s tím, že stát podrží v
odstátňovaných organizacích různě
vysokou majetkovou účast.
Důležitým zdrojem Fondu bude rovněž
podíl na příjmech z projektů a děl,
na které budou jeho prostředky použity a výnosy
s loterií, především loterie Mates.
Příjmová základna Fondu je stanovena
demonstrativním výčtem tak, aby pro futuro
byla otevřena cesta pro další příjmy
plynoucí do Fondu i podle jiných právních
předpisů.
K § 6
Zákon stanoví demonstrativním výčtem
okruhy případů, ve kterých lze prostředky
Fondu použít. Jde výlučně o podporu
české národní kultury a je-li proto
žadatelem o prostředky Fondu právnická
osoba s majetkovou účastí zahraničních
osob, nesmí být podíl zahraničního
účastníka, resp. zahraničních
účastníků většinový.
Upravují se možné formy poskytnutí podpory
Fondem.
Prostředky Fondu budou pro žadatele pouze druhotným
zdrojem finančních prostředků potřebných
pro realizaci českého díla, resp. pro realizaci
jiného projektu, na který lze podle tohoto ustanovení
prostředky Fondu vynaložit, neboť bude možné
podpořit projekt jen do výše dvou třetin
(event. devíti desetin u projektů týkajících
se záchrany kulturních památek) předpokládaných
nákladů na realizaci projektu. Správce Fondu
přezkoumá výši plánovaných
nákladů včetně předpokládané
finanční úspěšnosti projektu
především v případech, ve kterých
se prostředky Fondu budou poskytovat formou nenávratné
subvence a Fond se bude podílet na příjmech
z realizace projektu nebo šíření díla,
na jehož výrobu Fond prostředky poskytne.
Osnova výslovně zakazuje, a to bezvýjimečně,
používat prostředky Fondu na řešení
finančních potíží, do kterých
se mohou fyzické nebo právnické osoby působící
v kultuře dostat.
K § 7
Osnova předpokládá, že Fond bude podporovat
především národní kulturu a finančně
slabé subjekty v jejím rámci působící.
Omezuje se proto podíl zahraniční majetkové
účasti, neboť v těchto případech
lze očekávat finanční zdroje ze zahraničí.
Na rozhodování o žádostech o poskytnutí
prostředků Fondu se nebudou vztahovat obecné
předpisy o správním řízení.
Osnova proto sama rámcově stanoví obecné
náležitosti žádosti adresované
vždy správci Fondu, kterému se umožňuje
v zájmu náležitého posouzení
žádosti požadovat její doplnění.
Žadatel o podporu Fondu složí na jeho účet
peněžní prostředky, ze kterých
budou hrazeny náklady na posouzení jeho žádosti
tak, aby se prostředky Fondu nevynakládaly na vyřizování
žádostí, ale výlučně na
kulturní projekty. Pouze v případech, kdy
částka složená žadatelem nepostačí
k úhradě nákladů spojených
s posouzením žádosti, by rozdíl hradil
Fond ze svých prostředků.
Pro případ, že žadatel nesloží
částku, kterou se bude podílet na hrazení
nákladů řízení nebo nebude
vyvíjet potřebnou součinnost, se stanoví
fikce nepodání žádosti o poskytnutí
prostředků Fondu.
K § 8
S ohledem na postavení ministra jako člena vlády
a subjektu odpovědného za hospodaření
s prostředky Fondu vládě přísluší
právo rozhodovat o použití prostředků
Fondu jemu. V zájmu omezení subjektivního
přístupu k jednotlivým žadatelům
rozhoduje ministr na návrh Rady Fondu.
Protože se rozhodování o žádostech
o poskytnutí prostředků Fondu nerozhoduje
podle správního řádu, nebyl by ministr
vázán při rozhodování žádnou
lhůtou. Ve většině případů
je však žadatel při svém rozhodování
o realizaci projektu, na kterou žádá finanční
prostředky Fondu, podminován vědomostí
o tom, zda s podporou Fondu může počítat;
stanoví se proto pro rozhodnutí o jeho žádosti
přiměřená lhůta.
S ohledem na omezení výše finančních
prostředků, kterými Fond bude disponovat
a se zřetelem na zásadní změnu v přístupu
státu k financování kultury není na
poskytnutí prostředků Fondu právní
nárok a nejde proto při rozhodováni o žádostech
o prostředky Fondu o správní řízení
spravovaně zákonem čís. 71/1967 Sb.,
o správním řízení (správní
řád).
Osnova upravuje obligatorní náležitosti rozhodnutí.
Mechanismus poskytování podpory umožňuje,
aby s ohledem na druh poskytnuté podpory byla zajištěna
alespoň částečná návratnost
prostředků Fondem poskytnutých.
Obsah rozhodnutí ministra o poskytnutí podpory se
stanoví obligatorní součástí
smlouvy, kterou uzavírá Fond se žadatelem.
Pro případ, že žadatel nebude podmínky
rozhodnutí akceptovat, se zakládá fikce nepodání
žádosti. Současně ze zákona rozhodnutí
ministra zaniká.
Vzhledem k přísné účelovosti
poskytovaných prostředků bude součástí
smlouvy o jejich poskytnutí obvykle i ujednání
o smluvní pokutě jako sankci pro případ
zneužití prostředků Fondu.
K § 9
Fond hospodaří s finančními prostředky
samostatně a nezávisle na hospodaření
České republiky a jeho prostředky jsou odděleně
od hospodaření s rozpočtovými prostředky
ČR, prostředky Fondu na konci rozpočtového
roku nepřipadají státnímu rozpočtu.
K § 10
Je navrhováno, aby zákon nabyl účinnosti
dnem vyhlášení; je veřejný zájem,
aby Fond začal neprodleně plnit svou funkci.
Zpracovatel: JUDr. Aleš Dvouletý, zástupce
ředitele odboru právního a legislativního
ministerstva kultury České republiky LH 6