Důvodová zpráva

1. Obecná část

Cílem navrhované právní úpravy silniční daně je zdanění užívání silniční a dálniční sítě tuzemskými i zahraničními dopravci za účelem zajištění finančních zdrojů na výstavbu a modernizaci sítě veřejných pozemních komunikací. Doposud jsou tyto náklady hrazeny z rozpočtu republik. Tato daň bude působit i na snížení současných vážných ekologických problémů vyplývajících z využívání veřejných komunikací. U podnikatelských vozidel je zohledněno vybavení vozidla katalyzátorem a ekologický pohon daňovou úlevou.

Návaznost na stávající a připravované systémy zpoplatnění uživatelů silniční sítě v Evropských společenstvích je v předkládaném návrhu zákona o dani silniční zajištěna zdaněním provozu zejména těžkých nákladních vozidel a možností recipročních úlev. V členských státech Evropských společenství se navrhuje systém zdanění silniční dopravy, který spočívá v zavedení jednotné daně (poplatku) z těžkých nákladních vozidel s postupným zvyšováním sazby tak, aby do roku 1999 zabezpečoval výnos z této daně úplné náklady na výstavbu a velké opravy pozemních komunikací.

Navrhovaná silniční daň bude postihovat provoz vymezených vozidel po silniční síti a vytvoří pro její uživatele, podnikatelské subjekty (právnické i fyzické osoby) stejné daňové podmínky. Silniční daň bude nákladovou položkou a u poplatníků daní z příjmů bude snižovat celkový základ daně. Správu této nové daně budou vykonávat finanční úřady. Z rozpočtového hlediska bude silniční daň jedním z příjmů Silničního fondu České republiky. Ze zdrojů silničního fondu budou též hrazeny příspěvky na výstavbu a údržbu silniční sítě v hlavním městě Praze a v dalších statutárních městech. Uvažovaný výnos silniční daně v České republice je kvantifikován na maximálně 3, 6 mld Kčs bez mezinárodního provozu, ten lze odhadovat cca na 0,5 mld Kčs, pokud nebudou realizovány vzájemné mezistátní úlevy ve větším rozsahu.


II. Zvláštní část

K § 1

Jako předmět daně se navrhují silniční motorová vozidla a jejich přípojná vozidla používaná k podnikatelské činnosti. Předmětem daně nejsou vozidla (včetně přípojných), která jsou určena pro individuální potřebu a neslouží k podnikání.

K § 2

Od daně budou osvobozena některá vozidla, na jejichž provozu je všeobecný zájem. Navrhuje se osvobodit od placení daně vozidla vybavená katalyzátory a vozidla na ekologický pohon, a to až do 31. 12. 1995.

K § 3

Poplatníkem daně bude držitel vozidla dle technického průkazu vozidla. V případě cizozemských vozidel v mezinárodním provozu bude platit silniční daň řidič vozidla. U vozidel dovezených do tuzemska, která nejsou považována za vozidla v mezinárodním provozu se připouští zaplacení daně tuzemským uživatelem, resp. stálou provozovnou zahraničního držitele vozidla v tuzemsku.

K § 4

Danovým základem je celková hmotnost vozidla nebo soupravy v tunách a počet náprav, v případě osobních automobilů objem válců motoru v cm3.

K § 5, 6, 7, 8, 9 a 10

Nejnižší sazba se předpokládá pro osobní automobily, nejvyšší pro těžká nákladní vozidla. Současně jsou stanoveny sazby pro cizozemská vozidla v mezinárodním provozu na 24 hodin, 7 a 30 dní. Sazby silniční daně v rámci stanovených rozpětí jsou podloženy propočty nákladů na dopravní cestu dle jednotlivých kategorií vozidel. Vypočtená daň se zaokrouhluje dolů na celé koruny.

K § 11

Návrh úlev pro vozidla používaná v systému kombinované dopravy vychází z tendencí v zemích Evropských společenství a sleduje cíl maximálním způsobem snížit negativní účinky přímé dálkové nákladní silniční dopravy na životní prostředí.

K § 12

Zdaňovacím obdobím pro vozidla evidovaná v tuzemsku se navrhuje kalendářní rok. U cizozemských vozidel v mezinárodním provozu je zdaňovací období určeno vstupem do tuzemska a opuštěním jeho území.

K § 13

Silniční daň vybíraná ve Slovenské republice dle příslušného zákona SNR se považuje za daň zaplacenou i na území České republiky, a to v souladu se zákonem o soustavě daní.

K § 14

Tento paragraf upravuje splatnost daně. Daň se bude platit jednou částkou. Jsou zde řešeny i případy vzniku nároku poplatníka na vrácení poměrné části již zaplacené daně za příslušné období v případě, že k zániku daňové povinnosti došlo v průběhu zdaňovacího období.

K § 15

Navrhuje se, aby příslušníci policie, pracovníci celnic a pracovníci finančních úřadů měli oprávnění kontrolovat u řidičů vozidel zaplacení silniční daně.

K § 16

Součástí navrhovaného zákona jsou zmocnění umožňující osvobodit od daňové povinnosti nebo upravit sazbu daně, a to s ohledem na kompatibilitu našeho systému zdanění v oblasti dopravy s připravovaným systémem v Evropských společenstvích.

K § 17

Navrhuje se, aby zákon byl připraven a projednán tak, aby mohl nabýt účinnosti dnem 1. 1.1993.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP