1. Obecná část
Cílem navrhované právní úpravy
silniční daně je zdanění užívání
silniční a dálniční sítě
tuzemskými i zahraničními dopravci za účelem
zajištění finančních zdrojů
na výstavbu a modernizaci sítě veřejných
pozemních komunikací. Doposud jsou tyto náklady
hrazeny z rozpočtu republik. Tato daň bude působit
i na snížení současných vážných
ekologických problémů vyplývajících
z využívání veřejných
komunikací. U podnikatelských vozidel je zohledněno
vybavení vozidla katalyzátorem a ekologický
pohon daňovou úlevou.
Návaznost na stávající a připravované
systémy zpoplatnění uživatelů
silniční sítě v Evropských
společenstvích je v předkládaném
návrhu zákona o dani silniční zajištěna
zdaněním provozu zejména těžkých
nákladních vozidel a možností recipročních
úlev. V členských státech Evropských
společenství se navrhuje systém zdanění
silniční dopravy, který spočívá
v zavedení jednotné daně (poplatku) z těžkých
nákladních vozidel s postupným zvyšováním
sazby tak, aby do roku 1999 zabezpečoval výnos z
této daně úplné náklady na
výstavbu a velké opravy pozemních komunikací.
Navrhovaná silniční daň bude postihovat
provoz vymezených vozidel po silniční síti
a vytvoří pro její uživatele, podnikatelské
subjekty (právnické i fyzické osoby) stejné
daňové podmínky. Silniční daň
bude nákladovou položkou a u poplatníků
daní z příjmů bude snižovat celkový
základ daně. Správu této nové
daně budou vykonávat finanční úřady.
Z rozpočtového hlediska bude silniční
daň jedním z příjmů Silničního
fondu České republiky. Ze zdrojů silničního
fondu budou též hrazeny příspěvky
na výstavbu a údržbu silniční
sítě v hlavním městě Praze
a v dalších statutárních městech.
Uvažovaný výnos silniční daně
v České republice je kvantifikován na maximálně
3, 6 mld Kčs bez mezinárodního provozu, ten
lze odhadovat cca na 0,5 mld Kčs, pokud nebudou realizovány
vzájemné mezistátní úlevy ve
větším rozsahu.
K § 1
Jako předmět daně se navrhují silniční
motorová vozidla a jejich přípojná
vozidla používaná k podnikatelské činnosti.
Předmětem daně nejsou vozidla (včetně
přípojných), která jsou určena
pro individuální potřebu a neslouží
k podnikání.
K § 2
Od daně budou osvobozena některá vozidla,
na jejichž provozu je všeobecný zájem.
Navrhuje se osvobodit od placení daně vozidla vybavená
katalyzátory a vozidla na ekologický pohon, a to
až do 31. 12. 1995.
K § 3
Poplatníkem daně bude držitel vozidla dle technického
průkazu vozidla. V případě cizozemských
vozidel v mezinárodním provozu bude platit silniční
daň řidič vozidla. U vozidel dovezených
do tuzemska, která nejsou považována za vozidla
v mezinárodním provozu se připouští
zaplacení daně tuzemským uživatelem,
resp. stálou provozovnou zahraničního držitele
vozidla v tuzemsku.
K § 4
Danovým základem je celková hmotnost vozidla
nebo soupravy v tunách a počet náprav, v
případě osobních automobilů
objem válců motoru v cm3.
K § 5, 6, 7, 8, 9 a 10
Nejnižší sazba se předpokládá
pro osobní automobily, nejvyšší pro těžká
nákladní vozidla. Současně jsou stanoveny
sazby pro cizozemská vozidla v mezinárodním
provozu na 24 hodin, 7 a 30 dní. Sazby silniční
daně v rámci stanovených rozpětí
jsou podloženy propočty nákladů na dopravní
cestu dle jednotlivých kategorií vozidel. Vypočtená
daň se zaokrouhluje dolů na celé koruny.
K § 11
Návrh úlev pro vozidla používaná
v systému kombinované dopravy vychází
z tendencí v zemích Evropských společenství
a sleduje cíl maximálním způsobem
snížit negativní účinky přímé
dálkové nákladní silniční
dopravy na životní prostředí.
K § 12
Zdaňovacím obdobím pro vozidla evidovaná
v tuzemsku se navrhuje kalendářní rok. U
cizozemských vozidel v mezinárodním provozu
je zdaňovací období určeno vstupem
do tuzemska a opuštěním jeho území.
K § 13
Silniční daň vybíraná ve Slovenské
republice dle příslušného zákona
SNR se považuje za daň zaplacenou i na území
České republiky, a to v souladu se zákonem
o soustavě daní.
K § 14
Tento paragraf upravuje splatnost daně. Daň se bude
platit jednou částkou. Jsou zde řešeny
i případy vzniku nároku poplatníka
na vrácení poměrné části
již zaplacené daně za příslušné
období v případě, že k zániku
daňové povinnosti došlo v průběhu
zdaňovacího období.
K § 15
Navrhuje se, aby příslušníci policie,
pracovníci celnic a pracovníci finančních
úřadů měli oprávnění
kontrolovat u řidičů vozidel zaplacení
silniční daně.
K § 16
Součástí navrhovaného zákona
jsou zmocnění umožňující
osvobodit od daňové povinnosti nebo upravit sazbu
daně, a to s ohledem na kompatibilitu našeho systému
zdanění v oblasti dopravy s připravovaným
systémem v Evropských společenstvích.
K § 17
Navrhuje se, aby zákon byl připraven a projednán
tak, aby mohl nabýt účinnosti dnem 1. 1.1993.