Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Předmětem daně silniční (dále
jen "daň") jsou silniční motorová
vozidla, kolové traktory, přípojná
vozidla k silničním motorovým vozidlům
a ke kolovým traktorům (dále jen "vozidla"),
mají-li přidělenu státní poznávací
značku a jsou používána k podnikatelské
činnosti [Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní
zákoník.].
Od daně jsou osvobozena:
a) vozidla, která mají dvě kola (vozidla
jednostopá) nebo mají tři kola,
b) kolové traktory a přípojná vozidla
k nim, používané v lesnictví a zemědělství,
c) vozidla používaná pro zdravotní péči,
sociální služby, požární
ochranu, jakož i správu, opravy a údržbu
silnic a dálnic,
d) vozidla spojů používaná pro přepravu
poštovních zásilek a vozidla používaná
pro veřejnou dopravu osob v městské hromadné
dopravě,
e) vozidla používaná výlučně
pro dopravu věcí z místa, v němž
jsou věci uskladněny na místo překládky
k železniční nebo lodní dopravě
nebo z tohoto místa do místa určení,
osvobození se neuplatní, je-li vzdálenost
mezi místem překládky a místem, v
němž jsou věci uskladněny nebo místem
určení, delší než 20 km,
f) vozidla diplomatických misí a konzulárních
úřadů, pokud je zaručena vzájemnost,
g) vozidla vybavená katalyzátorem a vozidla poháněná
zkapalněným plynem, stlačeným zemním
plynem nebo elektrickou energií. Osvobození od daně
podle tohoto ustanovení se uplatní naposled ve zdaňovacím
období roku 1995.
(1) Poplatníkem daně je držitel vozidla zapsaný
v technickém průkazu vozidla.
(2) U cizozemských vozidel v mezinárodním
provozu [Vyhláška FMD
č. 41/1984 Sb., o podmínkách provozu vozidel
na pozemních komunikacích.]
je plátcem daně ten, kdo vozidlo v tuzemsku užívá
(řidič).
(3) U vozidel dovezených do tuzemska včetně
vozidel propuštěných celnicemi do záznamního
oběhu, jejichž držitel má trvalý
pobyt nebo sídlo mimo tuzemsko a nejde o cizozemská
vozidla v mezinárodním provozu [Vyhláška
FMD č. 41/1984 Sb., o podmínkách provozu
vozidel na pozemních komunikacích.],
je plátcem daně:
a) stálá provozovna [Zákon
č. 157/1989 Sb., o důchodové dani.]
cizozemského držitele vozidla, je-li v tuzemsku zřízena,
b) ten, kdo vozidlo v tuzemsku užívá (řidič).
(4) Je-li u téhož vozidla poplatníků
nebo plátců daně několik, platí
daň společně a nerozdílně.
(1) U nákladních automobilů, přívěsů,
návěsů, kolových traktorů a
autobusů [Vyhláška
FMD č. 41/1984 Sb., o podmínkách provozu
vozidel na pozemních komunikacích.]
je základem pro výpočet daně
celková hmotnost vozidla nebo soupravy v tunách
a počet náprav. U osobních automobilů
[Vyhláška FMD č.
41/1984 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních
komunikacích.] je základem
pro výpočet daně objem válců
motoru v cm3.
(2) Pro výpočet daně je rozhodný stav
vozidel k 1. lednu roku, na který je daň předem
placena, evidovaných u dopravního inspektorátu.
(3) Daň se vypočítává u souprav
dohromady pro motorové vozidlo s jedním návěsem
nebo přívěsem a dále zvlášť
pro každý další přívěs
nebo návěs. U cizozemských vozidel v mezinárodním
provozu se daň počítá vždy za
celou soupravu dohromady.
(4) U cizozemských vozidel v mezinárodním
provozu je základem daně rovněž doba
pobytu vozidel v tuzemsku. Pokud se doba, za kterou byla daň
již zaplacena, prodlouží, zvýší
se daň při výstupu z tuzemska za prodlouženou
dobu pobytu tak, jako by šlo o nový vstup do tuzemska.
U osobních automobilů za jedno vozidlo
s objemem válců motoru | činí daň |
do 800 cm3 | 1 200 Kčs |
nad 800 cm3 do 1 250 cm3 | 1 800 Kčs |
nad 1 250 cm3 do 2 000 cm3 | 2 400 Kčs |
nad 2 000 cm3 | 3 000 Kčs. |
U nákladních automobilů, přívěsů,
návěsů, kolových traktorů a
autobusů činí daň za jedno vozidlo
podle počtu jeho náprav a celkové hmotnosti:
počet náprav | celková hmotnost | daň |
1 náprava | ||
do 1 tuny | 1 800 Kčs | |
2 nápravy | ||
do 1 tuny | 1 800 Kčs | |
nad 1 t do 2 t | 2 400 Kčs | |
nad 2 t do 3,5 t | 4 800 Kčs | |
nad 3,5t do 5 t | 6 000 Kčs | |
nad 5 t do 12 t | 12 000 Kčs | |
nad 12 t do 13 t | 12 500 Kčs | |
nad 13 t do 14 t | 14 700 Kčs | |
nad 14 t do 15 t | 16 400 Kčs | |
nad 15 t do 18 t | 23 800 Kčs | |
nad 18 t do 21 t | 29 200 Kčs | |
nad 21 t do 24 t | 35 000 Kčs | |
nad 24 t do 27 t | 40 500 Kčs | |
nad 27 t do 30 t | 46 100 Kčs | |
3 nápravy | ||
nad 15 t do 17 t | 13 200 Kčs | |
nad 17 t do 19 t | 15 900 Kčs | |
nad 19 t do 21 t | 17 500 Kčs | |
nad 21 t do 23 t | 21 300 Kčs | |
nad 23 t do 26 t | 27 300 Kčs | |
nad 26 t do 31 t | 36 700 Kčs | |
nad 31 t do 36 t | 43 500 Kčs | |
nad 36 t do 40 t | 50 400 Kčs | |
4 nápravy | ||
nad 23 t do 25 t | 17 600 Kčs | |
nad 25 t do 27 t | 22 000 Kčs | |
nad 27 t do 29 t | 28 100 Kčs | |
nad 29 t do 32 t | 33 300 Kčs | |
nad 32 t do 36 t | 39 400 Kčs | |
nad 36 t do 40 t | 44 100 Kčs |
(1) U souprav motorových vozidel s návěsy
a přívěsy činí daň podle
počtu jejich náprav a podle celkové hmotnosti:
počet náprav | celková hmotnost | daň | |
nákladního přívěsu | automobilu nebo návěsu | ||
2 nápravy | 1 náprava | ||
nad 16 t do 18 t | 11 200 Kčs | ||
nad 18 t do 20 t | 12 100 Kčs | ||
nad 20 t do 22 t | 14 100 Kčs | ||
nad 22 t do 23 t | 15 300 Kčs | ||
nad 23 t do 25 t | 19 100 Kčs | ||
nad 25 t do 28 t | 25 500 Kčs | ||
nad 28 t do 30 t | 28 000 Kčs | ||
2 náprava | 2 nápravy | ||
nad 23 t do 25 t | 14 000 Kčs | ||
nad 25 t do 26 t | 16 100 Kčs | ||
nad 26 t do 28 t | 18 800 Kčs | ||
nad 28 t do 29 t | 20 500 Kčs | ||
nad 29 t do 31 t | 26 800 Kčs | ||
nad 31 t do 33 t | 33 200 Kčs | ||
nad 33 t do 36 t | 44 900 Kčs | ||
nad 36 t do 40 t | 54 300 Kčs | ||
2 nápravy | 3 nápravy | ||
nad 36 t do 38 t | 35 600 Kčs | ||
nad 38 t do 40 t | 44 600 Kčs | ||
nad 40 t do 44 t | 49 600 Kčs | ||
nad 44 t do 48 t | 58 000 Kčs | ||
3 nápravy | 2 nápravy | ||
nad 36 t do 38 t | 32 700 Kčs | ||
nad 38 t do 40 t | 41 100 Kčs | ||
nad 40 t do 44 t | 46 900 Kčs | ||
nad 44 t do 48 t | 49 100 Kčs | ||
3 náprava | 3 nápravy | ||
nad 36 t do 38 t | 21 500 Kčs | ||
nad 38 t do 40 t | 26 900 Kčs | ||
nad 40 t do 44 t | 36 600 Kčs | ||
nad 44 t do 48 t | 41 600 Kčs. |
(2) Soupravou se pro účely tohoto zákona
rozumí motorové vozidlo s návěsem
nebo přívěsem, jehož počet náprav
a celková hmotnost odpovídá ustanovení
odstavce 1.
Daň podle sazeb stanovených v § 5,6 a 7 vypočítává
rovněž plátce uvedený v § 3 odst.
3.
(1) U cizozemských vozidel v mezinárodním
provozu za jedno vozidlo nebo soupravu činí daň:
a) na 24 hodin jednu padesátinu sazby daně stanovené
pro tuzemské vozidlo, nejméně však 500,-
Kčs,
b) na 7 dní jdoucích po sobě jednu dvacetinu
sazby daně stanovené pro tuzemské vozidlo,
nejméně však 1 000,- Kčs,
c) na 30 dní jdoucích po sobě jednu pětinu
sazby daně stanovené pro tuzemské vozidlo,
nejméně však 3 000,- Kčs.
(2) Nerovná-li se doba, po kterou je cizozemské
vozidlo v mezinárodním provozu dočasně
dovezeno do tuzemska, 24 hodinám, 7 nebo 30 dnům,
vypočte se daň jako součet příslušných
násobků sazby daně stanovené na 24
hodin, 7 a 30 dní.
(3) Daň stanovenou pro tuzemské vozidlo zaplatí
rovněž zahraniční právnická
nebo fyzická osoba, pokud má v tuzemsku zřízenu
stálou provozovnu.
Daň se zaokrouhluje na celé koruny nahoru.
(1) Uskuteční-li v kombinované dopravě
tuzemský poplatník nebo cizozemský plátce
v kalendářním roce
více než 120 jízd | činí sleva 100% daně, |
od 91 do 120 jízd | 75% daně, |
od 61 do 90 jízd | 50% daně, |
od 31 do 60 jízd | 25% daně. |
(2) Jízdou v kombinované dopravě se rozumí
přeprava nákladního automobilu, přívěsu
nebo návěsu po silnici z místa nakládky
do nejbližší železniční stanice
nebo přístavu a dále po železnici nebo
vodní komunikaci do železniční stanice
nebo přístavu nejbližšího k místu
určení. Při určení, že
jde o kombinovanou dopravu je rozhodným dokladem přepravní
dokument nebo jiný doklad s údaji o železniční
stanici nebo přístavu nakládky a vykládky.
Tyto údaje musí být potvrzeny železniční
nebo plavební správou na příslušné
železniční stanici nebo v přístavu,
kde se končí úsek přepravy po železnici
nebo vodní komunikaci.
(3) Slevu u cizozemských vozidel v mezinárodním
provozu lze uplatnit po skončení kalendářního
roku do 31. ledna. U ostatních vozidel se sleva uplatní
po skončení kalendářního roku
v daňovém přiznání podaném
na běžný rok.
(1) Zdaňovacím obdobím je kalendářní
rok. Doba, po kterou je vozidlo během kalendářního
roku používáno k podnikatelské činnosti,
není pro výši daně rozhodná.
(2) U cizozemských vozidel v mezinárodním
provozu je zdaňovacím obdobím doba, po kterou
je vozidlo dočasně dovezeno do tuzemska.
Daň předepsaná u cizozemského vozidla
ve Slovenské republice se započte na daň,
kterou je plátce povinen zaplatit z tohoto vozidla v České
republice. Pokud plátci nevznikla povinnost zaplatit silniční
daň z cizozemského vozidla v mezinárodním
provozu na území Slovenské republiky, započte
se do doby, po kterou je vozidlo dočasně dovezeno
do tuzemska, i doba, po kterou se vozidlo nacházelo na
území Slovenské republiky.
(1) U vozidel, která nejsou cizozemskými vozidly
v mezinárodním provozu, se daň platí
na zdaňovací období předem a je splatná:
a) nejpozději do 31. ledna běžného roku,
a to v případě, kdy vozidlo má přidělenu
státní poznávací značku a je
používáno k podnikatelské činnosti
již v lednu běžného roku,
b) nejpozději do 15 dnů ode dne přidělení
státní poznávací značky a používání
vozidla k podnikatelské činnosti, je-li pořízeno,
vozidlo nově vyrobené, dosud neužívané
a k podnikatelské činnosti je používáno
bezprostředně, nejdéle do 15 dnů,
ode dne přidělení státní poznávací
značky,
c) nejpozději do 15 dnů ode dne prvého použití
vozidla k podnikatelské činnosti, jde-li o vozidlo,
kterému byla přidělena státní
poznávací značka již dříve,
avšak týž držitel použije vozidlo k
podnikatelské činnosti v běžném
roce až po skončení měsíce ledna,
d) ve lhůtách a za podmínek stanovených
v ustanoveních písmene b) nebo c), jde-li o vozidlo,
u něhož došlo ke změně v osobě
držitele a předchozí držitel daň
na běžný rok, v němž ke změně
držitele došlo, neplatil,
e) nejpozději do 15 dnů ode dne, kdy u vozidla,
jez je předmětem daně, dojde k takové
technické změně, která má za
následek přeřazení vozidla mezi vozidla
s vyšší sazbou daně.
(2) Ve lhůtách uvedených v odstavci 1 je
daň splatná v roční výši
daně.
(3) U cizozemských vozidel v mezinárodním
provozu je daň splatná v den vstupu do tuzemska
na pohraniční celnici, o zaplacení daně
obdrží plátce potvrzení, které
je povinen při výstupu z tuzemska celnici předložit.
(4) Dojde-li v průběhu zdaňovacího
období ke změně v osobě poplatníka
a dosavadní držitel daň na běžné
zdaňovací období již zcela nebo zčásti
uhradil, zaplacená daň se dosavadnímu držiteli
nevrací, nový držitel vozidla v tomto případě
daň na běžné zdaňovací
období neplatí nebo uhradí jen zbývající
část daňové povinnosti na běžný
rok, pokud ji před změnou v osobě držitele
zcela nevyrovnal dosavadní držitel. Dojde-li v důsledku
technické změny vozidla k jeho přeřazení
mezi vozidla s vyšší sazbou daně, daň
dosud uhrazená na běžné zdaňovací
období se započte na úhradu vyšší
daňové povinnosti.
(5) Při vyřazení vozidla z evidence dopravního
inspektorátu a odnětí státní
poznávací značky se sníží
roční daňová povinnost o poměrnou
část vypočtenou podle počtu měsíců
zbývajících do konce běžného
roku, počínaje měsícem následujícím
po měsíci, v němž k vyřazení
vozidla a odnětí státní poznávací
značky došlo.
Řidič vozidla je povinen na požádání
příslušníka policie, pracovníka
finančního úřadu nebo pracovníka
celnice předložit potvrzení o zaplacení
daně.
Vláda České republiky může u
cizozemských vozidel v mezinárodním provozu
nařízením povolit osvobození od daně,
popřípadě sazbu daně snížit,
je-li zaručena vzájemnost.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1993.
V Praze dne 18. března 1992 | |
Předseda vlády České republiky | |
JUDr. Petr Pithart v.r. | |
Ministr financí České republiky | |
Ing. Karel Špaček v.r. |
Zpracoval: Ing. Michal Morawski ředitel odboru státních
příjmů ministerstva financí České
republiky