(1) Ministerstvo zemědělství České
republiky v dohodě s ministerstvem financí České
republiky upraví vyhláškou seznam katastrálních
území s přiřazenými průměrnými
cenami pozemků orné půdy, chmelnic, vinic,
zahrad, ovocných sadů, luk a pastvin odvozenými
z bonitovaných půdně ekologických
jednotek, jehož součástí bude i ocenění
vlivu některých faktorů na hospodářské
využití pozemků vymezených v §
12 odst. 1 písm. a) bod 1.
(2) Vláda České republiky může
nařízením poskytnout úlevu, případně
osvobození od daně z nemovitostí některých
druhů pozemků a staveb nebo některým
skupinám poplatníků.
(1) Osvobození od daně z pozemků podle §
4 zákona č. 172/1988 Sb., o zemědělské
dani, a nařízení vlády České
republiky č. 554/1991 Sb., o osvobození některých
příjmů od daně z příjmů
obyvatelstva a daňových úlevách pro
začínající samostatně hospodařící
rolníky, zůstává v platnosti až
do uplynutí lhůty rozhodné pro osvobození,
pokud tento zákon nestanoví nové lhůty.
(2) Úlevy, na které vznikl nárok podle nařízení
vlády České republiky č. 579/1990
Sb., o úlevách na domovní dani, se poskytnou
poplatníkům formou odpočtu od vypočtené
daně z nemovitosti.
U staveb, kde vznikla daňová povinnost platit domovní
daň podle nájemného a ceny užívání
podle zákona č. 143/1961 Sb., o domovní dani,
v roce 1992, vyměří příslušný
obecní úřad daň na rok 1992 po jeho
uplynutí z nájemného a ceny užívání
připadající na dobu ode dne vzniku daňové
povinnosti do konce roku 1992, po srážce odčitatelných
položek připadajících na tuto dobu.
Daň z nemovitostí se vyměří
podle tohoto zákona poprvé na rok 1993 podle stavu
k 1. lednu 1993.
Zrušují se:
1. S působností pro Českou republiku zákon
č. 143/1961 Sb., o domovní dani, ve znění
zákona č. 129/1974 Sb..
2. § 8 zákona České národní
rady č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích.
3. Nařízení vlády České
socialistické republiky č. 82/1978 Sb., o osvobození
obytných domů s byty v osobním vlastnictví
od domovní daně.
4. Nařízení vlády České
republiky č. 579/1990 Sb., o úlevách na domovní
dani.
5. S působností pro Českou republiku vyhláška
ministerstva financí č. 144/1961 Sb., kterou se
provádí zákon č. 143/1961 Sb. o domovní
dani.
6. S působností pro Českou republiku vyhláška
ministerstva financí č. 14/1968 Sb., o úlevách
na domovní dani.
7. Vyhláška ministerstva financí České
republiky č. 101/1976 Sb., kterou se doplňuje vyhláška
ministerstva financí č. 14/1968 Sb., o úlevách
na domovní dani.
8. Vyhláška ministerstva financí, cen a mezd
České republiky č. 217/1988 Sb., o odvádění
nájemného na zvláštní účty
nájemného, ve znění vyhlášky
č. 29/1991 Sb..
9. Opatření ministerstva financí České
republiky ze dne 25. 1. 1991 k odstranění nesrovnalostí
při vyměřování domovní
daně (registrováno v částce 55/1991
Sb.).
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1993.
Zpracoval: | Ing. Pavel Slaný |
ředitel odboru 18 | |
ministerstva financí České republiky |
I. Všeobecná část
Předkládaný návrh zákona zavádí
s účinností od 1. ledna 1993 daň z
nemovitostí, která nahrazuje dosavadní daň
zemědělskou z pozemků podle zákona
č. 172/1988 Sb., o zemědělské dani,
ve znění pozdějších předpisů,
a daň domovní podle zákona č. 143/1961
Sb. o domovní dani, ve znění pozdějších
předpisů.
Dosud se velká část nemovitého majetku
vůbec nezdaňovala. Zdanění podléhaly
pouze pozemky vedené v evidenci nemovitostí jako
zemědělská půda v lepších
agroekologických podmínkách a okrasné
zahrady ve vlastnictví občanů. Do celkové
výměry všech pozemků podléhajících
dani z pozemků se nezapočítávaly pozemky
patřící k rodinným domkům a
pozemky zemědělské půdy členů
zemědělských družstev, které
souvisely s pozemkem, na němž se nacházela
obytná budova, nebo byl v zastavěném území
obce, činila-li jejich úhrnná výměra
mimo zastavěnou plochu nejvýše 800 m2.
Domovní dani podléhaly pouze budovy zřízené
k trvalým účelům včetně
plochy jimi zastavěné. Nezdaňovaly se budovy
v tzv. socialistickém vlastnictví.
Podle nové právní úpravy bude daňově
zatížena většina pozemků a zdanění
bude podléhat většina staveb. Pro velký
rozsah předmětu daně bylo nutno přihlédnout
k hospodářským, celospolečenským
a ekologickým zájmům České
republiky rozšířením ustanovení
o osvobození a úlevách na dani.
Stanovení základu daně z nemovitostí
vychází z možností současného
stavu v evidenci nemovitostí a oblasti ocenění
nemovitostí. Navrhuje se stanovení základu
daně u pozemků zemědělské půdy
z průměrné ceny stanovené na 1 m2
přiřazené ke katastrálnímu
území odvozením od bonitovaných půdně
ekologických jednotek, u pozemků hospodářských
lesů a rybníků s chovem ryb z ceny zjištěné
podle platných cenových předpisů a
u ostatních nemovitostí z jejich výměry.
Jedná se o jediné technicky i administrativně
realizovatelné řešení do doby, než
budou splněny podmínky pro určení
cen nemovitostí, tzn. vytvořeny právní
i materiální podmínky pro realizaci ocenění
a jeho propojení na evidenci nemovitostí v plném
rozsahu předmětu daně. Proto bylo nutno zvolit
navrhovaný způsob stanovení základu
daně s tím, že od roku 1996, kdy se předpokládá
splnění výše uvedených podmínek,
bude provedena úprava zákona, v níž
základ daně u všech nemovitostí bude
tvořit cena nemovitosti.
Při přípravě tohoto zákona
byly zvažovány principy právních úprav
daně z nemovitého majetku např. v Dánsku,
SRN a Rakousku zejména v oblasti rozsahu předmětu
daně. V oblasti stanovení základu daně
již v současné době probíhají
práce, které zajistí přechod ke koncepci
odpovídající potřebám Evropských
společenství. Podle názoru předkladatele
tento návrh přechodné právní
úpravy není v rozporu s právem a legislativními
záměry Evropských společenství.
Návrh zásad zákona o dani z nemovitostí
byl schválen vládou České republiky
v září 1991 a výbory České
národní rady v lednu 1992. V návrhu jsou
promítnuty změny v některých právních
institutech, ke kterým dochází v důsledku
novelizace Občanského zákoníku. Dále
došlo ke změně způsobu stanovení
základu daně u pozemků zemědělské
půdy, lesní půdy a rybníků
s chovem ryb. Vzhledem k četným připomínkám
ve výborech České národní rady
k převzetí dosavadní právní
úpravy zdanění dle produkčních
ekonomických skupin byl ve spolupráci s resortem
zemědělství a geodezie navržen nový
způsob zdanění zemědělské
půdy na základě průměrné
ceny půdy.
V rámci komplexního zabezpečení daní
bude i tato daň spravována finančními
úřady. Z návrhu zákona byla vypuštěna
ustanovení procesního charakteru, která budou
upravena zákonem České národní
rady o správě daní a poplatků.
Z rozpočtového hlediska se výnos daně
předpokládá jako příjem měst
a obcí, který významně posílí
jejich příjmovou základnu. Rozpočtové
určení výnosu daně se upravuje zákonem
České národní rady o rozpočtových
pravidlech. Vzhledem ke skutečnosti, že rozsah předmětu
daně je možno určit pouze kvalifikovaným
odhadem, byla provedena pouze hrubá kvantifikace s tím,
že předpokládaný výnos daně
z nemovitostí dosáhne přibližně
částky 5,5 mld Kčs. Výnos daně
z pozemků a domovní daně za rok 1990 podle
dosud platné právní úpravy činil
2 mld Kčs, z toho příjmem rozpočtu
obcí byly pouze 0,4 mld Kčs. Vzhledem k poměrně
nízkým sazbám daně lze předpokládat,
že daňové zatížení fyzické
osoby s průměrným příjmem bude
únosné. Předpokládá se, že
daň z nemovitostí bude výdajovou položkou
u daně z příjmů podnikatelských
subjektů.
II. Zvláštní část
K § 1
Nemovitostmi se v souladu s § 119 občanského
zákoníku rozumějí pozemky a stavby
spojené se zemí pevným základem. V
porovnání s dosavadní zemědělskou
daní z pozemků a domovní daní se zdaňují
téměř všechny pozemky a stavby.
K § 2
Evidence nemovitostí v kategorii druhu pozemku "zastavěná
plocha a nádvoří" nerozlišuje výměru
pozemků, na které stavba ve skutečnosti stojí
a zbývající část pozemku, která
dle odst. 2 písm. a) podléhá dani z pozemků.
Správce daně bude mít k dispozici informaci
o tomto rozlišení pouze od poplatníka.
Dani z pozemků podléhají pozemky orné
půdy, chmelnic, vinic, zahrad, ovocných sadů,
luk a pastvin, lesní půdy hospodářských
lesů, rybníků s intenzivním a průmyslovým
chovem ryb, stavební pozemky a ostatní plochy. Pozemky,
které nelze zemědělsky obdělávat
nebo nemohou poskytovat žádný užitek,
nejsou předmětem daně. Z lesních pozemků
podléhá dani pouze půda hospodářských
lesů, zbývající část
lesních pozemků se nezdaňuje, neboť
se jedná o pozemky lesů ochranných a zvláštního
určení, kde převládají výslovně
ochranné, ekologické a celospolečenské
funkce nad funkcí produkční. Z vodních
ploch podléhají dani pouze rybníky s intenzivním
a průmyslovým chovem ryb. Údaje o tom, zda
je rybník intenzifikační s omezeným
obecným užíváním povrchové
vody, se vedou na referátech životního prostředí
příslušných okresních úřadů.
Ostatní vodní plochy přírodních
a umělých toků a nádrží
jsou převážně zdrojem pitné vody,
energie, popř. jsou veřejně přístupné
nebo se jedná o močály a bažiny, a proto
z důvodů ekologických, národohospodářských
a celospolečenských nejsou do daně zahrnuty.
K § 3
Daňová povinnost se stanoví každé
fyzické a právnické osobě, která
je vlastníkem pozemku nacházejícího
se na území České republiky bez ohledu
na její bydliště a sídlo. Při
zdanění se vychází především
z vlastnického práva k pozemkům. Vzhledem
k nevyhovujícímu stavu v evidování
pozemků, jejichž hranice v terénu neexistují
ani v mapách evidence nemovitostí, nebo u pozemků,
jejichž vlastník není znám, nebo jsou
v rámci pozemkových úprav přiděleny
do časově omezeného nájmu, se podpůrně
navrhuje jako poplatník daně skutečný
uživatel. Jde zejména o případy, kdy
není možno vlastníkovi vyčlenit k zajištění
zemědělské výroby při pozemkových
úpravách z technického hlediska jeho pozemky.
Poplatníkem daně se zároveň stanoví
nositel práva hospodaření nebo trvalého
užívání dle § 761 obchodního
zákoníku a § 876 občanského zákoníku.
K § 4
Pozemky uvedené pod písmenem a), b) a d) se osvobozují
z důvodu zamezit zvýšení nároků
na výdaje státního rozpočtu, u obcí
se jedná o rozpočtové určení
daně. Pod písm. c) se osvobozují pozemky
na základě mezinárodních dohod. Pod
písm. e) až i) a l) se osvobozují pozemky na
základě celospolečenského zájmu
a na základě poznatků ze zahraničních
právních úprav. Pozemky zdravotnických
zařízení se osvobozují z důvodu
nezvyšovat nároky na zdravotní pojištění
občanů. Pozemky nadací se osvobozují
z důvodu obecně prospěšných cílů.
Pod písm. j), k) a m) se osvobozují pozemky z důvodu
ekologického zájmu. Pod písm. n) se osvobozují
pozemky zemědělské a hospodářských
lesů z důvodu podpory soukromého podnikání.
Pod písm. o) se osvobozují pozemky z důvodu
veřejné prospěšnosti. Pod písm.
p) se osvobozují pozemky, u nichž příslušná
právní úprava zamezuje využití
k účelům, k nimž jsou svým charakterem
určeny.
K § 5
Základem daně z pozemků u zemědělské
půdy je průměrná cena půdy
přiřazená k jednotlivým katastrálním
územím odvozením z bonitovaných půdně
ekologických jednotek. Takto se stanoví cena zemědělské
půdy do doby, než dojde k propojení evidence
nemovitostí a bonitace půd, tzn. až bude bonita
půdy přiřazena k jednotlivým pozemkům.
Ministerstvo zemědělství ČR bude do
té doby vydávat a každoročně
aktualizovat v dohodě s ministerstvem financí ČR
seznam průměrných cen zemědělské
půdy na 1 m2 v katastrálních územích,
který bude k dispozici poplatníkům daně
a finančním úřadům. V průměrné
ceně přiřazené ke katastrálnímu
území nebudou zohledněny podmínky
u pozemků podstatně horších ve srovnání
s ostatními v témže katastrálním
území a bude tak zvýšen počet
žádostí o úlevu na dani.
Základem daně u pozemků hospodářských
lesů a rybníků s intenzivním a průmyslovým
chovem ryb je cena pozemku zjištěná podle platného
cenového předpisu. Podle současně
platného cenového předpisu je cena za 1 m2
lesního pozemku 3,80 Kčs a cena za 1 m2
pozemku rybníku 3,00 Kčs.
Základem daně u ostatních pozemků
je skutečná výměra v m2,
což je pro nejbližší období jediným
technicky a organizačně proveditelným řešením.
K § 6
Sazba daně u zemědělské půdy
se stanoví procentem z průměrné ceny
pozemku v katastrálním území, u pozemků
hospodářských lesů a rybníků
se stanoví procentem z ceny zjištěné
dle platného cenového předpisu. U ostatních
pozemků jsou sazby daně určeny diferencovaně
na základě charakteru jednotlivých druhů
zdaňovaných pozemků. Soukromé zahrady
se zařazují k sazbě podle odst. 1 písm.
a), pokud jsou součástí zemědělského
půdního fondu (např. zahrady u chat a staveb
sloužících k individuální rekreaci)
a k sazbě dle odst. 2 písm. c) - ostatním
plochám, pokud jsou vyňaty ze zemědělského
původního fondu (např. okrasné zahrady
u obytných domů v intravilánu obce).
Evidence nemovitostí vede pod pojmem zastavěná
plocha plochu zastavěnou stavbou včetně jejího
nezastavěného okolí bez možností
rozlišení. Připravovaná právní
úprava katastru nemovitostí bude zastavěné
plochy vést stejným pro daň z nemovitostí
nevyhovujícím způsobem.
K § 7
Daní ze staveb se zdaňují stavby ve vlastnictví
fyzických a právnických osob, které
slouží k bydlení, rekreaci a podnikatelské
činnosti bez ohledu na jejich stavebně-technické
vyhotovení a stáří. Jde zejména
o stavby zkolaudované a o stavby, na které v souladu
s dříve platným právním stavem
nebylo vydáno kolaudační rozhodnutí.
Stavby sloužící k uspokojování
některých celospolečenských potřeb
nejsou do této daně zahrnuty, např. přehrady
a liniové stavby.
Daň ze skutečně zastavěných
částí zastavěných ploch je
v dani ze staveb zahrnuta.
K § 8
Daň je povinna platit každá fyzická
a právnická osoba, která vlastní nebo
má právo hospodaření ke stavbě
nacházející se na území České
republiky bez ohledu na její bydliště a sídlo.
K § 9
Osvobození od daně je dáno celospolečenským
zájmem a změnou vlastnických vztahů.
Stavby uvedené pod písm. a), b) a d) se osvobozují
z důvodu zamezit zvýšení nároků
na výdaje státního rozpočtu, u obcí
se jedná o rozpočtové určení
daně. Pod písm. c) se osvobozují stavby na
základě mezinárodněprávních
předpisů. Stavby uvedené pod písm.
e), f), k) a l) se osvobozují na základě
celospolečenského zájmu a poznatků
ze zahraničních právních úprav
obdobných daní. Stavby sloužící
zdravotnickým zařízením se osvobozují
z důvodu nezvyšovat nároky na zdravotní
pojištění občanů. Stavby sloužící
nadacím se osvobozují z důvodu veřejné
prospěšnosti. Stavbami sloužícími
bezprostředně k poskytování veřejných
dopravních služeb se rozumějí např.
železniční a autobusová nádraží,
železniční zastávky a přístřešky
u zastávek MHD. Tyto stavby slouží veřejnosti,
přičemž nemusí být vždy
ve vlastnictví státu nebo obce. Stavby uvedené
pod písm. g) až j) se osvobozují z důvodů
státní podpory bydlení. Stavby pod písm.
m) se osvobozují z důvodů ekologických.
Bude se jednat např. o stavby větrných elektráren,
stavby využívající bioplyn a čističky
odpadních vod.
K § 10
Způsob určení základu daně
je od nabytí účinnosti této právní
úpravy pro nejbližší období jediným
technicky a organizačně proveditelným řešením.
Pro další období se předpokládá
přijetí nové právní úpravy,
v níž způsob stanovení základu
daně bude vycházet z ceny stavby, určené
obecně závazným právním předpisem.
K § 11
Sazby daně vycházejí ze společenského
a hospodářského určení staveb.
U obytných domů je zohledněna polohová
renta s ohledem na výhodnost umístění
stavby pro osobní užívání s tím,
že se přebírá rozšířené
členění obcí z dosavadní právní
úpravy. Rozdíl mezi jednotlivými sazbami
daně u staveb pro podnikatelskou činnost vychází
z odlišných podmínek a charakter odvětví
podnikatelských činností. Například
stavby zemědělské prvovýroby zabírají
větší zastavěnou plochu na rozdíl
od staveb hotelů či peněžních
ústavů, které mají menší
zastavěnou plochu. Při stanovení sazeb se
též vychází z možné výnosnosti
staveb.
K § 12
Úlevami na dani se sleduje podpora nemovitostem sloužícím
k uspokojování veřejně prospěšných
zájmů a prosazujícím minimální
dopady na životní prostředí jejich modernizací.
Daňová úleva se poskytne pro pozemky, na
nichž je ztíženo hospodářské
využití v závislosti na místních
podmínkách. Ocenění vlivu některých
faktorů na hospodářské využití
pozemků bude obsaženo v seznamu průměrných
cen zemědělské půdy vydaném
ministerstvem zemědělství České
republiky dle § 19. Vzhledem ke skutečnosti, že
průměrná cena přiřazená
k jednotlivým katastrálním územím
odvozená z BPEJ neodráží skutečné
podmínky jednotlivých pozemků, bude nezbytné
poskytnout úlevu pro pozemky nacházející
se v podmínkách výrazně horších
než ostatní v témže katastrálním
území. Tento postup však zvýší
administrativní náročnost správy daně
a zároveň bude klást zvýšené
požadavky na činnost pozemkových úřadů.
K § 13
Zdaňovací období je stanoveno v souladu s
daňovým systémem platným v České
republice.
K § 14
Zaokrouhlování odpovídá záměru
vyměřit daň celou bez omezení částkou,
do které by se daň nevyměřila.
K § 15
Odlišné splátkování se odůvodňuje
charakterem zemědělské výroby a termínem
realizace její produkce. Splátkování
u ostatních poplatníků odpovídá
potřebám rozpočtů obcí. Výše
jednorázově splatné částky
odpovídá možnostem poplatníka. Odlišné
splátkování v roce 1993 je odůvodněno
posunutím termínu podání daňového
přiznání.
K § 16
Zákonem České národní rady
o správě daní a poplatků se upraví
veškeré procesní právní instituty
týkající se daní.
K § 17
Vyhláškou ministerstva zemědělství
České republiky bude vydán seznam, v němž
se přiřadí průměrná
cena zemědělské půdy za 1 m2
k jednotlivým katastrálním územím
odvozením z bonitovaných půdně ekologických
jednotek. Tento seznam bude třeba v závislosti na
změně bonity půd každoročně
upravovat.
V současnosti nelze předvídat konkrétní
záměry státu např. v zemědělské
politice, kdy může dojít k požadavku uvedení
některých pozemků orné půdy
do klidu a bude odůvodněné, aby vláda
České republiky svým nařízením
osvobodila nebo poskytla úlevu z daně na některé
pozemky nebo některým skupinám poplatníků.
K § 18
Vzhledem ke lhůtám některých osvobození
obsažených v předešlé právní
úpravě je nutno ponechat již poskytnutá
osvobození v platnosti až do uplynutí jejich
lhůt.
K § 19
Je nezbytné vzhledem k § 21 upravit vyměření
daně podle předchozí právní
úpravy.
K § 20 a 22
Podle zásad daňové reformy má tento
zákon nabýt účinnosti k 1. 1. 1993.
K § 21
Tato právní úprava nahrazuje dosavadní
daň z pozemků a daň domovní. K zamezení
dvojího zdanění je třeba zrušit
dislokační poplatek.