(1) Okresní komise vyhotoví ve dvojím stejnopisu
zápis o výsledku hlasování v okrese,
který podepíší předseda, místopředsedové
a ostatní členové komise. Důvody případného
odmítnutí podpisu se poznamenají.
(2) Okresní komise provádí sčítání
a zjišťuje výsledky hlasování v
okrese na základě zápisů o průběhu
a výsledku hlasování odevzdaných okrskovými
komisemi.
(3) V zápisu okresní komise musí být
uvedeny:
a) počet okrsků v okrese a počet okrskových
komisí, které zaslaly zápis o průběhu
a výsledku hlasování,
b) celkový počet oprávněných
občanů zapsaných v seznamech pro hlasování
v rámci okresu,
c) celkový počet oprávněných
občanů, kterým byly v rámci okresu
vydány úřední obálky,
d) celkový počet odevzdaných úředních
obálek v rámci okresu,
e) celkový počet odevzdaných platných
hlasovacích lístků a celkový počet
odevzdaných neplatných hlasovacích lístků
v rámci okresu,
f) celkový počet hlasů "ano" a
celkový počet hlasů "ne" ke každé
jednotlivé otázce, celkový počet hlasů
pro každé z navrhovaných řešení
ke každé jednotlivé otázce v rámci
okresu.
(4) K zápisu okresní komise přiloží
stručnou zprávu o obsahu stížností,
které jí byly podány a usneseních,
která k nim přijala, jakož i o případech
porušení právních předpisů
při přípravě a provádění
referenda, nebyla-li zjištěná závada
odstraněna.
(5) Po podepsání obou stejnopisů zápisu
o výsledku hlasování v okrsku odevzdá
předseda okresní komise jeden stejnopis zápisu
neprodleně Ústřední komisi a vyčká
jejího pokynu k ukončení činnosti
okresní komise. Ostatní doklady o hlasování
předá do úschovy příslušnému
okresnímu úřadu.
(1) Ústřední komise vyhotoví v potřebném
počtu stejnopisů zápis o celkovém
výsledku hlasování, který podepíší
předseda, místopředsedové a ostatní
členové Ústřední komise. Důvody
případného odmítnutí podpisu
se poznamenají.
(2) Ústředí komise přezkoumá
zápisy okresních komisí a na jejich základě
provádí sčítání a zjišťuje
celkové výsledky hlasování.
(3) V zápisu Ústřední komise uvede:
a) celkový počet okresů a okrsků a
celkový počet okrskových a okresních
komisí, které odevzdaly zápis o výsledku
hlasování,
b) celkový počet oprávněných
občanů zapsaných v seznamech pro hlassování,
c) celkový počet oprávněných
občanů, kterým byly vydány úřední
obálky,
d) celkový počet odevzdaných úředních
obálek,
e) celkový počet odevzdaných platných
hlasovacích lístků a celkový počet
odevzdaných neplatných hlasovacích lístků,
f) celkový počet hlasů "ano" a
celkový počet hlasů "ne" ke každé
jednotlivé otázce, celkový počet hlasů
pro každé z navrhovaných řešení
ke každé jednotlivé otázce.
(4) V zápisu Ústřední komise dále
uvede stručný obsah stížností,
které jí byly podány a usnesení, která
k nim přijala, jakož i případy porušení
právních předpisů při přípravě
a provádění referenda, nebyla-li zjištěná
závada odstraněna.
(5) Po podepsání všech stejnopisů zápisu
o výsledku hlasování odevzdá předseda
Ústřední komise jeden stejnopis zápisu
neprodleně předsednictvu České národní
rady. Dokumentaci o činnosti Ústřední
komise předá její předseda do úschovy
ministerstvu vnitra České republiky.
Pro opatření pomocných prostředků
k zajištění referenda platí přiměřeně
ustanovení volebního zákona o opatření
pomocných prostředků k zajištění
voleb.
(1) Všechny státní orgány a orgány
místní samosprávy jsou povinny spolupůsobit
při provádění tohoto zákona.
(2) Fyzické i právnické osoby podnikající
v oboru polygrafické činnosti jsou povinny, v rozsahu
odpovídajícím technickým možnostem
jejich provozu, na žádost státních orgánů
nebo orgánů místní samosprávy
plnících úkoly podle tohoto zákona
za úplatu zajistit, aby hlasovací lístky,
hlasovací průkazy a všechny ostatní
dokumenty potřebné pro referendum byly včas
a řádně rozmnoženy. Nároky na
náhradu škody vzniklé při plnění
těchto úkolů nejsou tímto ustanovením
dotčeny.
O nárocích členů komisí platí
obdobně ustanovení volebního zákona
o nárocích členů volebních
komisí.
(1) Výdaje spojené s přípravou, provedením
a zjišťováním výsledků referenda
se hradí ze státního rozpočtu České
republiky. Ministerstvo financí České republiky
stanoví způsob úhrady výdajů,
které vznikly obcím.
(2) Výdaji podle odst. 1 nejsou výdaje spojené
s kampaní před referendem.
(1) Výsledek referenda oznamuje předsednictvo České
národní rady.
(2) Oznámení výsledku referenda obsahuje
zejména tyto údaje:
a) území, na kterém se referendum konalo,
b) den, popř. dny, kdy se referendum konalo,
c) celkový počet oprávněných
občanů,
d) celkový počet oprávněných
občanů, kteří se zúčastnili
hlasování,
e) celkový počet oprávněných
občanů, kteří na otázku opověděli
"ano" a celkový počet oprávněných
občanů, kteří na otázku odpověděli
"ne", celkový počet oprávněných
občanů, kteří se vyjádřili
pro jednotlivé navrhované řešení
v každé jednotlivé otázce.
(3) Oznámení výsledku referenda se zveřejní
prostřednictvím Československé tiskové
kanceláře České republiky a uveřejní
se ve Sbírce zákonů.
(1) Ministerstvo vnitra České republiky stanoví:
a) vzory seznamů pro hlas ování, hlasovacích
průkazů, zápisů komisí a popřípadě
dalších dokladů pro referendum,
b) podrobnosti o úkolech orgánů obcí
a okresních úřadů při
1. vytváření okrsků pro hlasování,
2. sestavování a vedení seznamů pro
hlasování,
3. vystavování hlasovacích průkazů,
4. zajišťování a vybavování
místností pro hlasování,
5. úschově hlasovacích lístků
a jiných dokladů o hlasování.
(2) Český statistický úřad
v dohodě s ministerstvem vnitra České republiky
vydá metodiku zpracování výsledků
hlasování.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Návrh zákona České národní
rady o referendu vychází z ustanovení čl.
2 odst. 2 Ústavy ČSFR, ve znění pozdějších
ústavních zákonů, podle něhož
"státní moc vykonává lid zákonodárnými
sbory, které jsou jím voleny, a lidovým hlasováním
(referendem)".
Referendum je podle návrhu pouze referendem konzultativním,
z jehož výsledku mají orgány České
republiky vycházet (§ l odst. 2), nejsou tedy výsledkem
vázány právně, ale především
politicky. K úpravě referenda proto postačuje
obyčejný zákon České národní
rady.
V zájmu jednoty právního řádu
a politických institucí návrh respektuje
principy provádění referenda vyjádřené
v zákonu Federálního shromáždění
č. 490/1991 Sb., o způsobu provádění
referenda, který se ovšem týká jen zvláštního
druhu referenda podle ústavního zákona č.
327/1991 Sb.
Vzhledem k tomu, že po organizační a technické
stránce je provádění referenda v mnoha
směrech podobné provádění voleb,
návrh v některých případech
odkazuje na obdobné nebo přiměřené
použití zákona ČNR č. 54/1990
Sb., o volbách do České národní
rady (např.§ 2 odst. 2, § 9, § 16, §
20, § 25 a § 27).
Návrh výslovně připouští,
aby se referendum konalo současně s volbami do České
národní rady (§ 11 odst. 7).
Na rozdíl od zákona č. 490/1991 Sb. návrh
připouští, aby v referendu byla položena
jak otázka, na kterou lze odpovědět "ano"
nebo "ne", tak i otázka, na kterou se odpovídá
výběrem z několika navržených
variantních řešení.
K části první (§ 2 až 6)
Referendum se podle návrhu nemusí konat na území
celé České republiky. Usnese-li se tak Česká
národní rada, může se konat i jen v
některé části České
republiky, vymezené podle krajů nebo okresů
a popř. i podle obcí (§ 4).
Právo hlasovat v referendu je odvozeno od práva
volit do České národní rady, překážky
ve výkonu tohoto práva jsou shodné (§
2).
Aby výsledek referenda vyjadřoval co nejpřesněji
skutečné stanovisko občanů k otázce
veřejného zájmu, musí být otázky
formulovány srozumitelně a co nejpřesněji
(§ 3).
Právo podat návrh na vyhlášení
referenda má každý, kdo má právo
zákonodárné iniciativy (§5 odst. 2 -
srovn. čl. 111 odst. 1 ústavního zákona
č. 143/1968 Sb.).
K části druhé (§ 7 a 8)
Vzhledem k odlišnostem referenda od voleb do České
národní rady není třeba vytvářet
kraje pro konání referenda ani krajské komise.Zcela
postačují okrsky a okresy (stejně jako podle
zákona č. 490 (1991 Sb.).
Kdyby bylo třeba zjistit stanovisko občanů
žijících na území, které
se zcela nekryje s územím administrativních
krajů a okresů, lze podle návrhu upravit
území okresů pro konání referenda
odlišně od území okresů administrativních.
K části třetí (§ 9 a 10)
Úprava je obdobná jako v zákoně o
volbách do ČNR. Pokud oprávněný
občan hlasuje za použití hlasovacího
průkazu, nebylo by vhodné, aby vyjadřoval
své stanovisko k otázkám, o nichž se
nehlasuje v místě jeho trvalého pobytu, avšak
ani k otázkám, které jsou specifické
pro místo, kde se hlasování v referend zúčastňuje
(§ 10 odst. 2).
K části čtvrté (§ 11 až
14)
Návrh je koncipován obecně a vychází
proto z předpokladu, že referendum může
být vyhlášeno kdykoliv během volebního
období České národní rady.
Proto upravuje složení komisí pro referendum
tak, aby odráželo aktuální politické
složení České národní
rady (§ 12 odst. 1, § 13 odst. 1) a obecních
zastupitelstev (§ 14 odst. 1).
Pokud by se referendum konalo současně s volbami
do ČNR, umožňuje návrh, aby místo
zvláštních komisí pro referendum plnily
jejich úkoly volební komise, které ovsem
budou mít odlišné složení (§
11 odst. 7).
K části páté (§ 15 až
20)
Pro konání referenda platí přiměřeně
ustanovení zákona o volbách do ČNR
(§ 20). Výslovně se upravují jen nezbytné
odchylky, jako je obsash hlasovacího lístku, kampaň
před referendem a některé otázky samotného
hlasování.
Návrh na rozdíl od zákona č. 490/1991
Sb. neumožňuje, aby se oprávněný
občan zdržel hlasování odevzdáním
nevyplněného lístku, protože v konzultativním
referendu není takovýto projev stanoviska potřebný.
Odevzdaný nevyplněný hlasovací lístek
se proto považuje za neplatný (§ 19 odst. 2)
stejně jako v případě, že nebyl
vyplněn stanoveným způsobem.
K části šesté (§ 21 až
24)
Úprava zjišťování výsledků
referenda má zajistit, aby byl zjištěn skutečný,
pravdivý a přesný obraz o průběhu
a výsledcích hlasování v referendu.
K části sedmé (§ 25 až 30)
V této části se stanoví opatření,
která jsou nezbytná k zajištění
hladkého průběhu referenda.
Úprava spolupráce jiných orgánů
a osob (§ 26) vychází z úpravy provedené
zákonem č. 490/1991 Sb.
Vzhledem k právní povaze výsledku referenda
(§ 1 odst. 2) a ke způsobu oznamování
usnesení ČNR o vyhlášení referenda
(§ 5 odst. 2) se upravuje i oznámení výsledku
referenda tak, aby se tento výsledek dostal v obecnou známost.
V § 30 se dává ministerstvu vnitra České
republiky a Českému statistickému úřadu
obdobné zmocnění, jako ve všech velebních
zákonech i v zákoně č. 490/1991 Sb.
Jde tu jen o stanovení organizačních, popř.
administrativních podrobností.
V. Žák v. r.
J. Müller v. r.
J. Sapák v. r.
§ 2 odst. 4
Výsledek referenda je platný, jestliže se referenda
zúčastnila nadpoloviční většina
oprávněných občanů.
§ 4 odst. 3
ČNR může v usnesení vymezené
území dále členit a stanovit pro ně
různé otázky.
§ 17 odst. 9
V případě, že se bude referendum konat
současně s volbami do ČNR (§ 11 odst.
7), platí pro kampaň před referendem obdobné
ustanovení jako pro volební kampaň [§
27 zákona ČNR, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR č. 54/1990 Sb.,
o volbách do ČNR, ve znění zákonů
ČNR č. 221/1990 Sb. a č. 435/1991 Sb.].