Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Česká národní rada může
v České republice nebo v její části
vyhlásit referendum, je-li třeba takto zjistit stanovisko
občanů k některé otázce věřejného
zájmu.
(2) Z výsledku referenda orgány České
republiky vycházejí.
(1) Právo hlasovat v referendu má každý,
kdo je oprávněn volit do České národní
rady (dále jen "oprávněný občan").
(2) Ustanovení zákona České národní
rady o volbách do České národní
rady [Zákon č. 54/1990
Sb., o volbách do České národní
rady, ve znění pozdějších předpisů
(úplné znění vyhlášeno
pod č. ..../1992 Sb.)] (dále
jen "volební zákon") o překážkách
výkonu volebního práva platí pro výkon
práva hlasovat v referendu obdobně.
(3) Jestliže je referendum vyhlášeno jen na části
území České republiky, je oprávněným
občanem pouze ten,kdo má v některé
obci na této části území trvalý
pobyt [Zákon č. 135/1982
Sb., o hlášení a evidenci pobytu občanů].
(1) Otázka položená v referendu musí
být formulována tak, aby na ni bylo možno jednoznačně
odpovědět "ano" nebo "ne"
(2) Je-li v otázce předkládáno několik
řešení téže věci, musí
být všechna formulována tak, aby se navzájem
vylučovala a aby se hlasující mohl jednoznačně
rozhodnout pro jedno z navrhovaných řešení.
(3) V referendu lze položit i více otázek.
(1) Územím, na kterém se má referendum
konat, je zpravidla území celé České
republiky anebo území některých krajů
nebo okresů ve smyslu předpisů o územním
členění státu [Zákon
č. 36/1960 Sb., o územním členění
státu, ve znění platném pro Českou
republiku].
(2) Česká národní rada může
v usnesení o vyhlášení referenda vymezit
území, na kterém se má referendum
konat, i jinak než je uvedeno v odst. 1.
(1) O vyhlášení referenda se usnáší
Česká národní rada.
(2) Návrhy na vyhlášení referenda mohou
podávat poslanci České národní
rady, výbory České národní
rady a vláda České republiky.
(3) Návrh na vyhlášení referenda musí
obsahovat
a/ vymezení území, na kterém se má
referendum konat (§ 4),
b) otázku nebo otázky, které mají
být v referendu položeny,
c) den, popř. dny konání referenda.
(4) Usnesení České národní
rady o vyhlášení referenda obsahuje
a/ vymezení území na kterém se má
referendum konat (§ 4),
b/ otázku nebo otázky, které mají
být v referendu položeny,
c/ den, popř. dny konání referenda,
d/ lhůtu k vytvoření orgánů
pro referendum a k jejich prvnímu zasedání,
e/ další údaje, stanoví-li tak tento
zákon.
(5) Usnesení České národní
rady o vyhlášení referenda (odst. 4) oznámí
předsednictvo České národní
rady ve Sbírce zákonů nejpozději 20
dnů přede dnem konání referenda.
(1) Ve všech obcích území, na kterém
se má referendum konat vyvěsí obecní
úřad [§ 58 zákona
ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní
zřízení), § 27 zákona ČNR
č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze]
oznámení o vyhlášení referenda
(§ 5 odst. 5) na úřední desku, a to
do pěti dnů ode dne rozeslání částky
Sbírky zákonů,ve které je oznámení
uveřejněno. Oznámení o vyhlášení
referenda musí být takto vyvěšeno až
do ukončení hlasování v obci.
(2) Oznámení o vyhlášení referenda
musí být vyvěšeno v místnosti
pro hlasování (§ 7 odst. 2) po celou dobu hlasování
v obci.
(1) Pro odevzdávání hlasovacích lístků
a pro sčítání hlasů se vytvářejí
v obcích okrsky pro konání referenda (dále
jen "okrsek").
(2) Území okrsku a místnost pro hlasování
stanoví pro každý okrsek obecní rada
nebo orgán, který plní funkci obecní
rady [§ 3 odst. 1 a 2 a §
44 odst. 1 a 2 zákona ČNR č. 367/1990 Sb.
o obcích (obecní zřízení),
§ 22 zákona ČNR č. 418/1990 Sb., o hlavním
městě Praze] (dále
jen "obecní rada") nejpozději pět
dnů před posledním dnem lhůty k vytvoření
orgánů pro referendum.
(3) Pro vytváření okrsků jinak platí
obdobně ustanovení volebního zákona
o volebních okrscích s tím, že okrsek
může zahrnovat až 2 000 oprávněných
občanů.
(1) Pro sčítání výsledků
hlasování v okrscích a pro zjišťování
výsledku hlasování se vytvářejí
okresy pro konání referenda. Pro vytváření
těchto okresů platí obdobně ustanovení
volebního zákona o volebních okresech.
(2) V případě uvedeném v § 4
odst. 2 může Česká národní
rada v usnesení o vyhlášení referenda
vymezit území okresů pro konání
referenda odchylně.
Seznamy oprávněných občanů
(dále jen "seznam") sestavuje obecní úřad
podle okrsků. O zápisech do seznamů, jejich
sestavení a vyložení a o námitkovém
řízení platí obdobně ustanovení
volebního zákona o seznamech voličů.
(1) Oprávněným občanům, kteří
nebudou moci hlasovat v okrsku, kde jsou zapsáni do seznamu,
vydá obecní úřad na jejich žádost
hlasovací průkaz a současně je z tohoto
seznamu vyškrtne s poznámkou o vydání
hlasovacího průkazu.
(2) Hlasovací průkaz opravňuje k zápisu
do seznamu a k hlasování v jiném okrsku území,
na kterém se koná referendum, avšak pouze o
otázce, která byla položena v obci, kde má
oprávněný občan trvalý pobyt.
Účast při hlasování se oprávněnému
občanovi vyznačí v jeho občanském
průkazu nebo v jiném průkazu, který
občanský průkaz nahrazuje.
(1) Pro organizaci referenda a zjišťování
jeho výsledků se zřizují
a/ Ústřední komise pro referendum (dále
jen "Ústřední komise"),
b/ okresní komise pro referendum (dále jen "okresní
komise") pro každý okres pro konání
referenda,
c/ okrskové komise pro referendum (dále jen "okrskové
komise") pro každý okrsek.
(2) Členem komise může být jen oprávněný
občan.
(3) Člen komise se ujímá své funkce
složením slibu tohoto znění: "Slibuji
na svou čest, že budu svou funkci vykonávat
svědomitě a nestranně a budu se přitom
řídit zákony a jinými právními
předpisy". Slib skládá člen komise
tak, že se podepíše pod písemné
znění slibuji.
(4) Komise je způsobilá se usnášet,
je-li přítomna nadpoloviční většina
všech jejích členů. Usnesení
je přijato, jestliže se pro ně vyslovila nadpoloviční
většina přítomných členů.
Dojde-li k rovnosti hlasů, návrh se považuje
za zamítnutý.
(5) Nemůže-li se člen komise jednání
komise zúčastnit, nastoupí na jeho místo
jeho náhradník. Osobu, která je místopředsedou
komise ze zákona, může při výkonu
této funkce zastupovat zaměstnanec jí řízeného
úřadu, kterého určí.
(6) Ústřední komise a okresní komise
si k výpočetnímu zpracování
výsledků hlasování vytvářejí
odborné (sumarizační) útvary složené
z pracovníků aparátu státní
statistiky k tomu účelu přidělených.
Tito pracovníci skládají slib ve znění
uvedeném v odst. 3 a při plnění těchto
úkolů jsou podřízeni předsedovi
příslušné komise.
(7) Má-li se referendum konat současně s
volbami do České národní rady, může
Česká národní rada v usnesení
o vyhlášení referenda stanovit, že úkoly
Ústřední komise plní Česká
volební komise, úkoly okresní komise okresní
volební komise a úkoly okrskových komisí
okrskové volební komise.
(1) Každá politická strana a politické
hnutí [Zákon č.
424/1991 Sb., o sdružování v politických
stranách a v politických hnutích],
které mají v České národní
rady poslanecký klub [§
55b zákona ČNR č.35/1989 Sb., o jednacím
řádu České národní rady,
ve znění zákona ČNR č. 280/1991
Sb.], určí ve lhůtě
stanovené v usnesení o vyhlášení
referenda (§ 5 odst. 4 písm. d/) jednoho člena
Ústřední komise a jednoho jeho náhradníka
a sdělí jejich jména a příjmení
osobě, která svolá první zasedání
Ústřední komise.
(2) Ústřední komise si na svém prvním
zasedání určí losem ze svých
členů předsedu a prvního místopředsedu.
Losování řídí nejstarší
člen Ústřední komise.
(3) Dalšími místopředsedy Ústřední
komise jsou ministr vnitra České republiky a předseda
Českého statistického úřadu.
(4) Místopředsedové uvedení v odst.
3 vyčlení ze zaměstnanců úřadů,
které řídí, potřebný
počet pracovníků pro zajištění
úkolů podle § 11 odst. 6 a pro organizační
a administrativní práce.
(5) První zasedání Ústřední
komise svolá ministr vnitra České republiky
ve lhůtě stanovené v usnesení o vyhlášení
referenda (§ 5 odst. 4 písm. d/).
(6) Ústřední komise zejména
a/ dozírá na dodržování právních
předpisů při přípravě
a konání referenda,
b/ rozhoduje o stížnostech na postup okresních
komis
c/ zjišťuje výsledky hlasování
na území, kde se konalo referendum (§ 4),
d/ odevzdá zápis o celkovém výsledku
hlasování v referendu předsednictvu České
národní rady,
e/ plní další úkoly podle tohoto zákona
a jiných právních předpisů.
(1) Každá politická strana a politické
hnutí [Zákon č.
424/1991 Sb., o sdružování v politických
stranách a v politických hnutích]
uvedené v § 12 odst. 1 může určit
ve lhůtě stanovené v usnesení o vyhlášení
referenda (§ 5 odst. 4 písm. d/) jednoho člena
každé okresní komise a jednoho jeho náhradníka.
Jejich jména a příjmení sdělí
osobě, která svolá první zasedání
okresní komise.
(2) Okresní komise si na svém prvním zasedání
určí losem ze svých členů předsedu
a prvního místopředsedu. Losování
řídí nejstarší člen okresní
komise.
(3) Okresní komise musí mít nejméně
5 členů. Není-li okresní komise takto
vytvořena způsobem uvedeným v odstavci 1,
jmenuje zbývající členy okresní
komise přednosta příslušného
okresního úřadu, v hlavním městě
Praze tajemník magistrátního úřadu.
(4) Dalšími místopředsedy okresní
komise jsou přednosta příslušného
okresního úřadu, v hlavním městě
Praze tajemník magistrátního úřadu
a ředitel příslušného okresního
oddělení Českého statistického
úřadu, v hlavním městě Praze
ředitel Městské správy Českého
statistického úřadu.
(5) Místopředsedové okresní komise
podle odstavce 4 vyčlení ze zaměstnanců
úřadů, které řídí,
potřebný počet pracovníků pro
zajištění úkolů podle §
11 odst. 6 a pro potřebné organizační
a administrativní práce.
(6) První zasedání okresní komise
svolá přednosta příslušného
okresního úřadu, v hlavním městě
Praze tajemník magistrátního úřadu,
ve lhůtě stanovené v usnesení o vyhlášen
referenda (§ 4 odst. 3 písm. d).
(7) Okresní komise zejména
a) dozírá na dodržování právních
předpisů při přípravě
a provádění referenda,
b) rozhoduje o stížnostech na postup okrskových
komisí,
c) dohlíží na zjišťování
výsledků hlasování v okrscích;
je oprávněna vyžadovat od okrskových
komisí vysvětlení nebo jiné informace
a může zjištěné chyby v dohodě
s okrskovou komisí odstranit sama nebo požádat
okrskovou komisi, aby zjištěné nedostatky odstranila,
d) zjišťuje výsledky hlasování
v rámci okresu pro konání referenda,
e) odevzdá zápis o výsledku hlasování
Ústřední komisi,
f) plní další úkoly podle tohoto zákona
a jiných právních předpisů
a úkoly, které jí uloží Ústřední
komise.
(1) Každá politická strana a politické
hnutí [Zákon č.
424/1991 Sb., o sdružování v politických
stranách a v politických hnutích]
zastoupené [Zákon ČNR
č. 368/1990 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích]
v obecním zastupitelstvu nebo v orgánu, který
plní funkci obecního zastupitelstva [§
27 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích
(obecní zřízení)]
může určit ve lhůtě stanovené
v usnesení o vyhlášení referenda jednoho
člena okrskové komise a jednoho jeho náhradníka
a sdělí jejich jména a příjmení
obecní radě.
(2) Okrsková komise si na svém prvním zasedání
určí losem ze svých členů předsedu
a místopředsedu. Losování řídí
nejstarší člen okrskové komise.
(3) Okrsková komise musí mít nejméně
5 členů. Není-li okrsková komise takto
vytvořena způsobem uvedeným v odst. 1, jmenuje
zbývající členy obecní rada.
(4) První zasedání okrskové komise
svolá starosta příslušné obce
(primátor města) ve lhůtě stanovené
v usnesení o vyhlášení referenda (§
4 odst. 3 písm. d/).
(5) Pracovník pro potřebné organizační
a administrativní práce zajistí obecní
úřad.
(6) Okrsková komise zejména a) zajišťuje
rádný průběh hlasování,
zejména dozírá na správné odevzdání
hlasovacích lístků a dbá o pořádek
v místnosti pro hlasování a v jejím
bezprostředním okolí,
b) provádí sčítání hlasů,
c) odevzdá zápis o výsledku hlasování
příslušné okresní komisi,
d) plní další úkoly podle tohoto zákona
a jiných právních předpisů
a úkoly, které jí uloží příslušné
okresní nebo Ústřední komise.
(1) Na hlasovacím lístku musí být
uvedeno:
a) den, popř. dny konání referenda,
b) otázka nebo otázky pro hlasování
(§ 3). Je-li více otázek, označí
se pořadovými čísly. U každé
otázky se vytisknou dva rámečky, z nichž
jeden je nadepsán slovem "ano" a druhý
slovem "ne"; je-li v otázce předkládáno
několik řešení téže věci,
vytiskne se u každého navrhovaného řešení
samostatný rámeček,
c) poučení o způsobu hlasování.
(2) Každý hlasovací lístek musí
být opatřen otiskem razítka Ústřední
komise.
(3) Ústřední komise stanoví vzor hlasovacího
lístku a zašle jej ministerstvu vnitra České
republiky, které zajistí, aby hlasovací lístky
byly vytištěny a v potřebném množství
doručeny starostům obcí (primátorům
měst).
(4) Starosta obce (primátor města) zajistí,
aby hlasovací lístky byly doručeny nejpozději
3 dny před konáním referenda všem oprávněným
občanům a v den konání referenda všem
okrskovým komisím.
O informování oprávněných občanů
o době a místu konání hlasování
v obci platí obdobně ustanovení volebního
zákona o informování voličů.
(1) Dobou kampaně před referendem se pro účely
tohoto zákona rozumí období počínající
12 dnů a končící 2 dny před
dnem konání referenda.
(2) Politické strany a politická hnutí uvedené v § 12 odst. 1 mají právo, aby jim Český rozhlas a Česká televize v době kampaně před referendem vyhradily bezplatně celkem 15 hodin vysílacího času.
(pokrač. § 17)
(3) Patnáct hodin vysílacího času
poskytnutého politickým stranám a politickým
hnutím podle odst. 2 se mezi politické strany a
politická hnutí rozdělí úměrně
k celkovému počtu členů jejich poslaneckých
klubů v České národní radě
s tím, že každému z těchto politických
stran a politických hnutí musí být
poskytnuto alespoň 10 minut vysílacího času.
(4) Odpovědnost za obsah pořadů vysílaných
v době vysílacího času poskytnutého
podle odst. 3 mají politické strany a politická
hnutí.
(5) Případné spory o poskytnutí vysílacího
času podle odstavců 2 a 3 rozhoduje Ústřední
komise.
(6) Po uplynutí doby kampaně před referendem
(odst. 1) je další přesvědčování
pro určitý způsob hlasování
v referendu slovem, písmem, zvukem a obrazem zakázáno
ve veřejných sdělovacích prostředcích,
v budovách, kde sídlí okrskové komise
a v jejich bezprostředním okolí. Zveřejňovat
výsledky průzkumů veřejného
mínění, týkajících se
otázek předložených v referendu, je
dovoleno nejdéle do sedmého dne před dnem
konání referenda.
(7) Členové komisí a pracovníci jejich
odborných útvarů nesmějí poskytovat
informace o průběhu a dílcích výsledcích
hlasování až do podepsání zápisu
o výsledku hlasování.
(8) V průběhu hlasování je zakázáno
uveřejňovat výsledky průzkumů
hlasování.
(1) Oprávněný občan hlasuje osobně;
zastoupení není přípustné.
(2) Oprávněný občan hlasuje odevzdáním
platného hlasovacího lístku, na kterém
v příslušném rámečku křížkem
vyznačí, že na otázku odpovídá
"ano" nebo, že na otázku odpovídá
"ne" anebo na něm v příslušném
rámečku křížkem vyznačí
jedno z navrhovaných řešení, pro které
se rozhodl.
(3) Je-li v referendu položeno více otázek,
platí ustanovení odst. 2 pro každou z těchto
otázek samostatně.
(1) Hlasování je neplatné, jestliže
byl odevzdán hlasovací lístek bez úřední
obálky anebo jestliže v odevzdané úřední
obálce není žádný hlasovací
lístek nebo je v ní více hlasovacích
lístků nebo je v ní pouze písemnost,
která není úředním hlasovacím
lístkem (§ 15).
(2) Hlsovací lístek je neplatný, je-li přetržen
na dvě nebo více částí, byl-li
odevzdán nevyplněný nebo je-li vyplněn
jiným způsobem, než jak je stanoveno v §
18 odst. 2 nebo je jinak upraven.
(3) O platnosti úřední obálky, o platnosti
hlassování a o platnosti hlasovacího lístku
rozhoduje okrsková komise.
Jinak o přípravách v místnosti pro
hlasování, prostorách pro úpravu hlasovacích
lístků, zahájení hlasování,
hlasování, pořádku v místnosti
pro hlasování a v jejím bezprostředním
okolí, přerušení hlasování
a ukončení hlasování platí
přiměřeně ustanovení volebního
zákona.
(1) Po otevření schránky pro hlasování
vyloučí okrsková komise hlasovací
lístky odevzdané bez úřední
obálky. Po sečtení odevzdaných úředních
obálek a při vynětí hlasovacích
lístků z těchto obálek vyloučí
případy neplatného hlasování
(§ 19 odst. 1) a zjistí:
a) celkový počet odevzdaných hlasovacích
lístků,
b) počet neplatných hlasovacích lístků
(§ 19, odst.2), který vyloučí z dalšího
sčítání,
c) počet platných hlasovacích lístků,
d) počet hlasů "ano" a počet hlasů
"ne" ke každé jednotlivé otázce,
počet hlasů pro každé z navrhovaných
řešení ke každé jednotlivé
otázce.
(2) Jinak pro postup při sčítání
hlasů okrskovou komisí platí přiměřeně
ustanovení volebního zákona o sčítání
hlasů okrskovou volební komisí.
(1) Okrsková komise vyhotoví ve dvojím stejnopisu
zápis o průběhu a výsledku hlasování,
který podepíší předseda, místopředseda
a ostatní členové komise. Důvody případného
odmítnutí podpisu se poznamenají.
(2) V zápise okrskové komise o průběhu
a výsledku hlasování musí být
uvedeny:
a) doba zahájení a ukončení hlasování,
popříp. jeho přerušení,
b) počet oprávněných občanů
zapsaných v okrsku do seznamu pro hlasování,
c) počet oprávněných občanů,
kterým byly vydány úřední obálky,
d) počet odevzdaných úředních
obálek,
e) počet odevzdaných platných a počet
odevzdaných neplatných hlasovacích lístků,
f) počet hlasů "ano" a počet hlasů
"ne" ke každé jednotlivé otázce,
počet hlasů pro každé z navrhovaných
řešení ke každé jednotlivé
otázce.
(3) K zápisu okrskové komise přiloží
stručnou zprávu o obsahu stížností,
které jí byly podány, a usneseních,
která k nim přijala.
(4) Po podepsání obou stejnopisů zápisu
o průběhu a výsledku hlasování
předseda okrskové komise jedno vyhotovení
zápisu odevzdá neprodleně okresní
komisi a vyčká jejího pokynu k ukončení
činnost okrskové komise.
(5) Okrsková komise zapečetí odevzdané
hlasovací lístky, úřední obálky
a seznamy pro hlasování a předá je
spolu s ostatními doklady o hlasování do
úschovy obecnímu úřadu.