Stanovisko

k vyhlášce Obecního zastupitelstva v Záblatí, okres Jindřichův Hradec, vydané dne 2. dubna 1991

Je třeba především vyřešit, zda uvedená vyhláška byla vydána v rámci samostatné nebo přenesené působnosti ve smyslu zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení).

Z obsahu vyhlášky vyplývá, že důvodem k jejímu vydání bylo zabezpečit ochranu zdravého životního prostředí v obci.

Obecně závaznými právními předpisy není obcím svěřen výkon státní správy v oblasti tvorby a ochrany životního prostředí v části týkající se předmětu úpravy vyhlášky, tj. stanovení podmínek pro chov hospodářských zvířat z hlediska.jejich počtu a územního umístění těchto zvířat. Nejde tedy o sféru přenesené působnosti obce (výkon státní správy).

Proto je nutné zkoumat, zda předmět úpravy obsažený ve vyhlášce spadá do samostatné působnosti obce.

Podle § 14 odst. 1 zákona o obcích při výkonu samostatné působnosti obce zabezpečují též ochranu a tvorbu životního prostředí. V demonstrativním výčtu jejich pravomocí ani ve svých dalších ustanoveních citovaný zákon neupravuje takovou pravomoc. jež by byla použitelná pro vydání uvedené vyhlášky. Při výkonu samostatné působnosti se obec řídí jen zákony a obecně závaznými právními předpisy vydanými ústředními orgány k jejich provedení (§ 13 odst. 2 zákona o obcích). Vyhlášky obce musí být v souladu se zákony a obecně závaznými právními předpisy vydanými ústředními orgány k jejich provedení (§ 16 odst. 2 zákona o obcích).

Z uvedeného přehledu právních ustanovení zákona o obcích vyplývá, že k vydání vyhlášky v rámci samostatné působnosti obce není zapotřebí, aby příslušný zvláštní zákon obsahoval zmocnění k vydání vyhlášky. Důvodová zpráva k § 17 vládního návrhu zákona o obcích (§ 16 schváleného znění zákona) uvádí, že obce mohou vydávat v samostatné působnosti vyhlášky jak na základě zmocnění v zákoně, tak i originárně. V daném případě je tedy třeba posoudit, zda je možné a právně akceptovatelné připustit, aby obce svými vyhláškami upravovaly a vstupovaly do všech společenských vztahů upravených zákony, popř. i jinými obecně závaznými právními předpisy, které stanoví právní režim zajišťovaný jinými právními subjekty (orgány) než je obec. Jde o velmi složitou problematiku, na kterou platná právní úprava o postavení obcí nedává jednoznačnou odpověď ani nestanoví zásadní kriteria pro postup v těchto případech.

V oblasti tvorby a ochrany životního prostředí působí na základě příslušné právní úpravy řada státních orgánů. Např. orgány veterinární péče zajišťují ochranu životního prostředí před škodlivými vlivy pocházejícími ze zvířat (zákon č. 87/1987 Sb.). Orgány hygienické služby vykonávají dozor v zařízeních, u nichž je to třeba s ohledem na jejich význam a způsob provozu, a dávají závazné pokyny k odstranění zjištěných závad (zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu) apod.

Působnost obce v těchto složkách životního prostředí, v nichž právní úprava nestanoví výslovně jejich konkrétní pravomoce (což je daný případ) je třeba podle našeho názoru posuzovat zejména s poukazem na čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, který stanoví, že povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích při zachování základních práv a svobod občanů.

Obec by podle našeho názoru v zásadě neměla formou závazné úpravy vstupovat do právních vztahů a stanovovat povinnosti v oblastech, kde zajišťování zákonního stavu je garantováno činností a pravomocemi příslušných státních orgánů. Tomu nasvědčuje i ustanovení čl. 2 odst. 3 Listiny základních práv a svobod, který stanoví, že nikdo nesmí být nucen činit to, co zákon neukládá.

legislativní odbor

3. září 1991







OKRESNÍ ÚŘAD v Jindřichově Hradci

kancelář přednosty
Poštovní směrovací číslo: 377036 Telefon: 2241, 2242, 2243, 2244, 2245
Zn.: k. p./91
V Jindř. Hradci 21. srpna. 1991



Věc: Pozastavení nesprávného opatření obce Záblatí dle § 62 odst. 2 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích

V příloze předkládáme ve smyslu § 62 odst. 2 zákona České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích, k rozhodnutí vyhlášku Obecního úřadu v Záblatí o maximálním poctu kusů hovězího, prasat a ovcí v obci Záblatí, vzhledem k tomu, že obecní zastupitelstvo obce Záblatí v zákonem stanovené desetidennní lhůtě nezrušila předmětnou vyhlášku samo.

Okresní úřad v Jindřichově Hradci pozastavil výkon předmětné vyhlášky z důvodů uvedených v § 62 odst. 2 zákona ČNR číslo 367/1990 Sb., o obcích, neboť má za to, že na vyhlášku lze pohlížet pro její podstatu formální vady jako na opatření vydané starostou obce Záblatí při plnění úkolů obecní rady ve smyslu ustanovení § 44 odst. 2 písm. d/ zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích, v oblasti samostatné působnosti.


PaedDr. Lukáš Mikulecký
přednosta
Okresního úřadu Jindř. Hradec



Přílohy:

1 x Fotokopie Místní vyhlášky o maximálním počtu kusů hovězího, prasat a ovcí v obci Záblatí.

kancelář přednosty

k.p./91
6. srpna 1991

Obecní úřad

ZÁBLATÍ

Věc: Pozastavení výkonu vyhlášky o maximálním počtu kusů hovězího, prasat a obcí v obci Záblatí dle § 62 odstavce 2 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích

Ministerstvem vnitra ČR mi byla postoupena stížnost pana Miroslava Láfa, bytem Záblatí 14, na obsahovou a formální nesprávnost vyhlášky o maximálním počtu kusů hovězího, prasat a obcí v obci Záblatí. Po odborném posouzení referátem vnitřních věcí okresního úřadu v Jindřichově Hradci konstatuji, že předmětná vyhláška pro závažné formální vady nemohla nikdy vstoupit v platnost a je proto neplatná od samého počátku. Předmětná vyhláška byla vydána Obecním úřadem v Záblatí, tedy orgánem, jenž k vydávání obecních vyhlášek není zákonem č. 367/1990 Sb., o obcích, zmocněn. Další závažnou formální vadou je i ta skutečnost, že vyhláška je podepsána pouze starostou obce a nikoli ještě zástupcem starosty nebo jiným radním, což je v přímém rozporu s ustanovením § 52 odst. 3 zákona č.367/1990 Sb., o obcích. Tedy i z tohoto důvodu nemůže být předmětná vyhláška platná.

Kromě těchto formálních nedostatků obsahuje vyhláška velmi závažné nedostatky věcné. Omezení chovu hospodářských zvířat vyhláškou je z hlediska práva nuceným omezením vlastnických práv pro individuálně nevymezený okruh vlastníků, což je v příkrém rozporu zejména s ustanovením čl. 11 odst.4 ústavního zákona č. 23/1991 Sb., kterým se uvozuje Listina základních svobod, jako ústavní zákon Federálního shromáždění ČSFR, kde je výslovně stanoveno, že, cit.:" ... nucené omezení vlastnického práva je možné ve veřejném zájmu, a to na základě zákona ...". Místní vyhláška Obecního úřadu v Záblatí si tedy přisvojuje pravomoci, jež jsou vyhrazeny pouze zákonům.

OKRESNÍ ÚŘAD v Jindřichově Hradci proto vzhledem k výše uvedeným skutečnostem

pozastavuje

výkon MÍSTNÍ VYHLÁŠKY o maximálním počtu hovězího, prasat a ovcí v obci Záblatí ze dne 2. dubna 1991 dle § 62 odstavce 2 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, pro její rozpor se zákonem a zároveň žádá o svolání obecního zastupitelstva obce Záblatí ve smyslu § 38 odst. 1 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích.

Nezjedná-li nápravu obecní zastupitelstvo ve věci MÍSTNÍ VYHLÁŠKY o maximálním počtu hovězího, prasat a ovcí v obci Záblatí ze dne 2. dubna 1991 samo, předloží Okresní úřad v Jindřichově Hradci do 10 dnů od pozastavení věc České národní radě.

PaedDr. Lukáš MIKULECKÝ
přednosta
Okresního úřadu v J. Hradci

Okresní úřad

J. Hradec

PaeDr. Lukáš Mikulecký

Vážený pane přednosto,

dne 22.7. 1991 jsem požádal okresní úřad o potvrzení platnosti vyhlášky Obecního úřadu v Záblatí, která omezuje počet chovaných zvířat na č. pop.

Vyhláška je naprosto nezákonná, žádám okresní úřad, aby postupoval podle zákona o obcích 367, hlava čtvrtá - náprava nesprávných opatření §62 čl. 1 a předal celou záležitost k řízení ČNR.

Podle § 15 čl. 1 obec může k plnění svých úkolů vydávat obecně závazné vyhlášky.

Uveďte jaký svůj úkol touto vyhláškou obec plní, když vyjádření odborných institucí je vesměs kladné.

Podle § 15 čl. 1 nepotřebuji souhlas obce k umístění provozovny ta umístěná je a provádí se jen rekonstrukce. Provozovna neohrožuje životní prostředí podle čl. 2, nemůže být souhlas odmítnut. Dále je v rozporu a § 14 čl. 1 kde obec zajišťuje hospodářský rozvoj svého území. Obecní úřad v Záblatí rozvoji zabraňuje.

V dopise z 18.6. 1991, který jsem Vám zaslal, prosím o zaujmutí zásadního stanoviska k celému problému. Řízení okresního úřadu je mnohem složitější než si dovedu představit a nemáte starosti jenom s námi. Jde nám doslova o střechu nad hlavou a neodpověď je také zásadní stanovisko. Naší nadějí jsou sdělovací prostředky a veřejné mínění, když zdraví rozum selhal.

S pozdravem

Láf Miroslav
Záblatí č. 14
378 15 Lomnice n. Luž.

V Záblatí 1.8. 1991






Okresní úřad

vedoucí referátu ŽPZ

ing. František Chmelík

Jindřichův Hradec

Záblatí dne 20. května 1991

Věc: Místní vyhláška

Pro posouzení vyhlášky ve smyslu § 62 zák. č. 367/1990 Sb. Vám sdělujeme následující údaje:

1./ Jelikož v obci se má stavět kravín ve středu obce - v zastavěném centru - na 120 ks krav a dal., pro veliký odpor a nezájem místních občanů byla navržena radou Obecního zastupitelstva navržena místní vyhláška o maximálním počtu kusů hovězího, prasat a ovcí v obci.

2./ Tato vyhláška byla navržena na schůzi rady zastupitelstva , ale touto vyhláškou nemá Obecní zastupitelstvo ani rada a občani zájem na likvidaci soukromé zem. výroby, pouze ji nezávádět v centru obce.

3./ Místní vyhláška byla schválena na veřejné schůzi Obecního zastupitelstva dne 2. dubna 1991, byla 15 dnů vyvěšena na desce , byla vyhlášena rozhlasem a citována na veřejné schůzi .

Při hlasování na veřejné schůzi Obecního zastupitelstva byla odhlasována takto:

9 členů OZpro schválení
4 členovése zdrželi
1 členproti

Zápis z konání této schůze je založen na Obecním úřadě a je kdykoliv k nahlédnutí.

Vyhláška vyvěšena dne 3.4.91 - 18.4.91

Příloha: 1x opis zápisu z veřejné schůze OZ

ref.život.prostředí a zem.
vod 235/91-21 Ch
23.4.1991

Obecní úřad

Záblatí

Věc: Obecně závazná vyhláška

Referát ŽPaZ Okresního úřadu v Jindřichově Hradci byl upozorněn na skutečnost, že Vaším obecním úřadem byla vydána obecně závazná vyhláška, upravující chov domácího zvířectva v obci. Tato vyhláška je údajně v rozporu s platnými zákonnými předpisy.

Abychom upozornění mohli prověřit a zaujmout k němu stanovisko, žádáme o zaslání předmětné vyhlášky a současně o sdělení, jakým způsobem byla vyhláška vyhlášena (pokud vůbec takováto vyhláška existuje).

Připomínáme, že výše uvedený požadavek je zcela v souladu s ustanovením § 62 zák.č. 367/90 Sb.. Proto Vaše sdělení očekáváme obratem!

Vedoucí referátu ŽPaZ
ing. František Chmelík

Na vědomí: MěÚ Třeboň

MÍSTNÍ VYHLÁŠKA

o maximálním počtu hovězího, prasat a ovcí v obci Záblatí

V rámci hospodaření obce v návaznosti na zapojení do koncepce turistického ruchu třeboňska pro léta volebního období je třeba připravit podmínky tomuto účelu:

Pro udržení zdravého a čistého prostředí naší obce, při zemědělské výrobě se určují tyto podmínky:

1./ V jednom čísle popisném v obci Záblatí se může chovat maximálně: 15 ks hovězího dobytka, 5 ks prasat a 15 ks ovcí

2./ Větší množství vyjmenovaného domácího zvířectva, než určuje tato vyhláška je možno chovat za obcí, nejblíže však 500 m od posledního obytného domu, nebo zdrije pitné vody, po následném schválení obecním zastupitelstvem.

3./ Nedodržení této vyhlášky bude projednání před komisí veřejného pořádku ve spolupráci s okresním úřadem.

Tato vyhláška má za účel zdravé, kulturní nezávadné prostředí v naší obci pro všechny obyvatele žijící zde trvale i pro případné turisty při zapojení do turistického ruchu - projektu oblasti třeboňska. Dalším vážným důvodem je předejít zňečištění spodních vodních toků, který se v naší obci nedostává a i tak jsou již částečně znečištěné. Zavedení pitné vody do naší obce bude ještě několik let trvat.

Pro další léta chceme udržet v čistotě obec jako je dosud. Při navrácení zemědělské výroby ve větším rozsahu tuto podmínku není možno plnit.

Tato vyhláška má platnost do odvolání. Právo zrušení této vyhlášky má obecní zastupitelstvo.

V Záblatí dne 2. dubna 1991



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP