Je třeba především vyřešit,
zda uvedená vyhláška byla vydána v rámci
samostatné nebo přenesené působnosti
ve smyslu zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích
(obecní zřízení).
Z obsahu vyhlášky vyplývá, že důvodem
k jejímu vydání bylo zabezpečit ochranu
zdravého životního prostředí
v obci.
Obecně závaznými právními předpisy
není obcím svěřen výkon státní
správy v oblasti tvorby a ochrany životního
prostředí v části týkající
se předmětu úpravy vyhlášky,
tj. stanovení podmínek pro chov hospodářských
zvířat z hlediska.jejich počtu a územního
umístění těchto zvířat.
Nejde tedy o sféru přenesené působnosti
obce (výkon státní správy).
Proto je nutné zkoumat, zda předmět úpravy
obsažený ve vyhlášce spadá do samostatné
působnosti obce.
Podle § 14 odst. 1 zákona o obcích při
výkonu samostatné působnosti obce zabezpečují
též ochranu a tvorbu životního prostředí.
V demonstrativním výčtu jejich pravomocí
ani ve svých dalších ustanoveních citovaný
zákon neupravuje takovou pravomoc. jež by byla použitelná
pro vydání uvedené vyhlášky.
Při výkonu samostatné působnosti se
obec řídí jen zákony a obecně
závaznými právními předpisy
vydanými ústředními orgány
k jejich provedení (§ 13 odst. 2 zákona o obcích).
Vyhlášky obce musí být v souladu se
zákony a obecně závaznými právními
předpisy vydanými ústředními
orgány k jejich provedení (§ 16 odst. 2 zákona
o obcích).
Z uvedeného přehledu právních ustanovení
zákona o obcích vyplývá, že k
vydání vyhlášky v rámci samostatné
působnosti obce není zapotřebí, aby
příslušný zvláštní
zákon obsahoval zmocnění k vydání
vyhlášky. Důvodová zpráva k §
17 vládního návrhu zákona o obcích
(§ 16 schváleného znění zákona)
uvádí, že obce mohou vydávat v samostatné
působnosti vyhlášky jak na základě
zmocnění v zákoně, tak i originárně.
V daném případě je tedy třeba
posoudit, zda je možné a právně akceptovatelné
připustit, aby obce svými vyhláškami
upravovaly a vstupovaly do všech společenských
vztahů upravených zákony, popř. i
jinými obecně závaznými právními
předpisy, které stanoví právní
režim zajišťovaný jinými právními
subjekty (orgány) než je obec. Jde o velmi složitou
problematiku, na kterou platná právní úprava
o postavení obcí nedává jednoznačnou
odpověď ani nestanoví zásadní
kriteria pro postup v těchto případech.
V oblasti tvorby a ochrany životního prostředí
působí na základě příslušné
právní úpravy řada státních
orgánů. Např. orgány veterinární
péče zajišťují ochranu životního
prostředí před škodlivými vlivy
pocházejícími ze zvířat (zákon
č. 87/1987 Sb.). Orgány hygienické služby
vykonávají dozor v zařízeních,
u nichž je to třeba s ohledem na jejich význam
a způsob provozu, a dávají závazné
pokyny k odstranění zjištěných
závad (zákon č. 20/1966 Sb., o péči
o zdraví lidu) apod.
Působnost obce v těchto složkách životního
prostředí, v nichž právní úprava
nestanoví výslovně jejich konkrétní
pravomoce (což je daný případ) je třeba
podle našeho názoru posuzovat zejména s poukazem
na čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv
a svobod, který stanoví, že povinnosti mohou
být ukládány toliko na základě
zákona a v jeho mezích při zachování
základních práv a svobod občanů.
Obec by podle našeho názoru v zásadě
neměla formou závazné úpravy vstupovat
do právních vztahů a stanovovat povinnosti
v oblastech, kde zajišťování zákonního
stavu je garantováno činností a pravomocemi
příslušných státních orgánů.
Tomu nasvědčuje i ustanovení čl. 2
odst. 3 Listiny základních práv a svobod,
který stanoví, že nikdo nesmí být
nucen činit to, co zákon neukládá.
legislativní odbor
3. září 1991
| |
Poštovní směrovací číslo: 377036 | Telefon: 2241, 2242, 2243, 2244, 2245 |
Zn.: k. p./91 |
Věc: Pozastavení nesprávného opatření
obce Záblatí dle § 62 odst. 2 zákona
ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích
V příloze předkládáme ve smyslu
§ 62 odst. 2 zákona České národní
rady č. 367/1990 Sb., o obcích, k rozhodnutí
vyhlášku Obecního úřadu v Záblatí
o maximálním poctu kusů hovězího,
prasat a ovcí v obci Záblatí, vzhledem k
tomu, že obecní zastupitelstvo obce Záblatí
v zákonem stanovené desetidennní lhůtě
nezrušila předmětnou vyhlášku samo.
Okresní úřad v Jindřichově
Hradci pozastavil výkon předmětné
vyhlášky z důvodů uvedených v
§ 62 odst. 2 zákona ČNR číslo
367/1990 Sb., o obcích, neboť má za to, že
na vyhlášku lze pohlížet pro její
podstatu formální vady jako na opatření
vydané starostou obce Záblatí při
plnění úkolů obecní rady ve
smyslu ustanovení § 44 odst. 2 písm. d/ zákona
ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích, v oblasti
samostatné působnosti.
Přílohy:
1 x Fotokopie Místní vyhlášky o maximálním
počtu kusů hovězího, prasat a ovcí
v obci Záblatí.
k.p./91 |
Obecní úřad
ZÁBLATÍ
Věc: Pozastavení výkonu vyhlášky
o maximálním počtu kusů hovězího,
prasat a obcí v obci Záblatí dle §
62 odstavce 2 zákona ČNR č. 367/1990 Sb.,
o obcích
Ministerstvem vnitra ČR mi byla postoupena stížnost
pana Miroslava Láfa, bytem Záblatí
14, na obsahovou a formální nesprávnost vyhlášky
o maximálním počtu kusů hovězího,
prasat a obcí v obci Záblatí. Po odborném
posouzení referátem vnitřních věcí
okresního úřadu v Jindřichově
Hradci konstatuji, že předmětná vyhláška
pro závažné formální vady nemohla
nikdy vstoupit v platnost a je proto neplatná od samého
počátku. Předmětná vyhláška
byla vydána Obecním úřadem v Záblatí,
tedy orgánem, jenž k vydávání
obecních vyhlášek není zákonem
č. 367/1990 Sb., o obcích, zmocněn. Další
závažnou formální vadou je i ta skutečnost,
že vyhláška je podepsána pouze starostou
obce a nikoli ještě zástupcem starosty nebo
jiným radním, což je v přímém
rozporu s ustanovením § 52 odst. 3 zákona č.367/1990
Sb., o obcích. Tedy i z tohoto důvodu nemůže
být předmětná vyhláška
platná.
Kromě těchto formálních nedostatků
obsahuje vyhláška velmi závažné
nedostatky věcné. Omezení chovu hospodářských
zvířat vyhláškou je z hlediska práva
nuceným omezením vlastnických práv
pro individuálně nevymezený okruh vlastníků,
což je v příkrém rozporu zejména
s ustanovením čl. 11 odst.4 ústavního
zákona č. 23/1991 Sb., kterým se uvozuje
Listina základních svobod, jako ústavní
zákon Federálního shromáždění
ČSFR, kde je výslovně stanoveno, že,
cit.:" ... nucené omezení vlastnického
práva je možné ve veřejném zájmu,
a to na základě zákona ...". Místní
vyhláška Obecního úřadu v Záblatí
si tedy přisvojuje pravomoci, jež jsou vyhrazeny pouze
zákonům.
OKRESNÍ ÚŘAD v Jindřichově
Hradci proto vzhledem k výše uvedeným skutečnostem
výkon MÍSTNÍ VYHLÁŠKY o maximálním
počtu hovězího, prasat a ovcí v obci
Záblatí ze dne 2. dubna 1991 dle § 62
odstavce 2 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích,
pro její rozpor se zákonem a zároveň
žádá o svolání obecního
zastupitelstva obce Záblatí ve smyslu § 38
odst. 1 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích.
Nezjedná-li nápravu obecní zastupitelstvo
ve věci MÍSTNÍ VYHLÁŠKY o maximálním
počtu hovězího, prasat a ovcí v obci
Záblatí ze dne 2. dubna 1991 samo, předloží
Okresní úřad v Jindřichově
Hradci do 10 dnů od pozastavení věc České
národní radě.
Okresní úřad
J. Hradec
PaeDr. Lukáš Mikulecký
Vážený pane přednosto,
dne 22.7. 1991 jsem požádal okresní úřad
o potvrzení platnosti vyhlášky Obecního
úřadu v Záblatí, která omezuje
počet chovaných zvířat na č.
pop.
Vyhláška je naprosto nezákonná, žádám
okresní úřad, aby postupoval podle zákona
o obcích 367, hlava čtvrtá - náprava
nesprávných opatření §62 čl.
1 a předal celou záležitost k řízení
ČNR.
Podle § 15 čl. 1 obec může k plnění
svých úkolů vydávat obecně
závazné vyhlášky.
Uveďte jaký svůj úkol touto vyhláškou
obec plní, když vyjádření odborných
institucí je vesměs kladné.
Podle § 15 čl. 1 nepotřebuji souhlas obce k
umístění provozovny ta umístěná
je a provádí se jen rekonstrukce. Provozovna neohrožuje
životní prostředí podle čl. 2,
nemůže být souhlas odmítnut. Dále
je v rozporu a § 14 čl. 1 kde obec zajišťuje
hospodářský rozvoj svého území.
Obecní úřad v Záblatí rozvoji
zabraňuje.
V dopise z 18.6. 1991, který jsem Vám zaslal, prosím
o zaujmutí zásadního stanoviska k celému
problému. Řízení okresního
úřadu je mnohem složitější
než si dovedu představit a nemáte starosti
jenom s námi. Jde nám doslova o střechu nad
hlavou a neodpověď je také zásadní
stanovisko. Naší nadějí jsou sdělovací
prostředky a veřejné mínění,
když zdraví rozum selhal.
S pozdravem
V Záblatí 1.8. 1991
Okresní úřad
vedoucí referátu ŽPZ
ing. František Chmelík
Jindřichův Hradec
Věc: Místní vyhláška
Pro posouzení vyhlášky ve smyslu § 62
zák. č. 367/1990 Sb. Vám sdělujeme
následující údaje:
1./ Jelikož v obci se má stavět kravín
ve středu obce - v zastavěném centru - na
120 ks krav a dal., pro veliký odpor a nezájem místních
občanů byla navržena radou Obecního
zastupitelstva navržena místní vyhláška
o maximálním počtu kusů hovězího,
prasat a ovcí v obci.
2./ Tato vyhláška byla navržena na schůzi
rady zastupitelstva , ale touto vyhláškou nemá
Obecní zastupitelstvo ani rada a občani zájem
na likvidaci soukromé zem. výroby, pouze ji nezávádět
v centru obce.
3./ Místní vyhláška byla schválena
na veřejné schůzi Obecního zastupitelstva
dne 2. dubna 1991, byla 15 dnů vyvěšena na
desce , byla vyhlášena rozhlasem a citována
na veřejné schůzi .
Při hlasování na veřejné schůzi
Obecního zastupitelstva byla odhlasována takto:
9 členů OZ | pro schválení |
4 členové | se zdrželi |
1 člen | proti |
Zápis z konání této schůze
je založen na Obecním úřadě a
je kdykoliv k nahlédnutí.
Vyhláška vyvěšena dne 3.4.91 - 18.4.91
Příloha: 1x opis zápisu z veřejné schůze OZ |
vod 235/91-21 Ch |
Obecní úřad
Záblatí
Věc: Obecně závazná vyhláška
Referát ŽPaZ Okresního úřadu
v Jindřichově Hradci byl upozorněn na skutečnost,
že Vaším obecním úřadem
byla vydána obecně závazná vyhláška,
upravující chov domácího zvířectva
v obci. Tato vyhláška je údajně v rozporu
s platnými zákonnými předpisy.
Abychom upozornění mohli prověřit
a zaujmout k němu stanovisko, žádáme
o zaslání předmětné vyhlášky
a současně o sdělení, jakým
způsobem byla vyhláška vyhlášena
(pokud vůbec takováto vyhláška existuje).
Připomínáme, že výše uvedený
požadavek je zcela v souladu s ustanovením §
62 zák.č. 367/90 Sb.. Proto Vaše sdělení
očekáváme obratem!
Na vědomí: MěÚ Třeboň
V rámci hospodaření obce v návaznosti
na zapojení do koncepce turistického ruchu třeboňska
pro léta volebního období je třeba
připravit podmínky tomuto účelu:
Pro udržení zdravého a čistého
prostředí naší obce, při zemědělské
výrobě se určují tyto podmínky:
1./ V jednom čísle popisném v obci Záblatí
se může chovat maximálně: 15 ks hovězího
dobytka, 5 ks prasat a 15 ks ovcí
2./ Větší množství vyjmenovaného
domácího zvířectva, než určuje
tato vyhláška je možno chovat za obcí,
nejblíže však 500 m od posledního obytného
domu, nebo zdrije pitné vody, po následném
schválení obecním zastupitelstvem.
3./ Nedodržení této vyhlášky bude
projednání před komisí veřejného
pořádku ve spolupráci s okresním úřadem.
Tato vyhláška má za účel zdravé,
kulturní nezávadné prostředí
v naší obci pro všechny obyvatele žijící
zde trvale i pro případné turisty při
zapojení do turistického ruchu - projektu oblasti
třeboňska. Dalším vážným
důvodem je předejít zňečištění
spodních vodních toků, který se v
naší obci nedostává a i tak jsou již
částečně znečištěné.
Zavedení pitné vody do naší obce bude
ještě několik let trvat.
Pro další léta chceme udržet v čistotě
obec jako je dosud. Při navrácení zemědělské
výroby ve větším rozsahu tuto podmínku
není možno plnit.
Tato vyhláška má platnost do odvolání.
Právo zrušení této vyhlášky
má obecní zastupitelstvo.
V Záblatí dne 2. dubna 1991 |