Ústavně právní výbor ČNR,
národohospodářský výbor ČNR
a výbor ČNR pro ochranu životního prostředí
a urbanismus projednaly na svých schůzích
v lednu a únoru 1992 vládní návrh
zákona České národní rady o
ochraně přírody a krajiny (tisk 497) a doporučují
České národní radě, aby vládní
návrh zákona schválila v tomto znění
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Účelem zákona je přispět k
udržení a obnově přírodní
rovnováhy v krajině, k ochraně rozmanitostí
forem života, přírodních hodnot a krás
a k šetrnému hospodaření s přírodními
zdroji.
/1/ Ochranou přírody a krajiny se podle tohoto zákona
rozumí dále vymezená péče státu
a fyzických i právnických osob o volně
žijící živočichy, planě
rostoucí rostliny a jejich společenstva, o nerosty,
horniny, paleontologické nálezy a geologické
celky, péče o ekologické systémy a
krajinné celky, jakož i péče o vzhled
a přístupnost krajiny.
/2/ Ochrana přírody a krajiny podle tohoto zákona
se zajišťuje zejména
a) ochranou a vytvářením územního
systému ekologické stability krajiny,
b) obecnou ochranou druhů planě rostoucích
rostlin a volně žijících živočichů
a zvláštní ochranou těch druhů,
které jsou vzácné či ohrožené,
pozitivním ovlivňováním jejich vývoje
v přírodě a zabezpečováním
předpokladů pro jejich zachování,
popřípadě i za použití zvláštních
pěstebních a odchovných zařízení,
c) ochranou vybraných nalezišť nerostů,
paleontologických nálezů a geomorfologických
a geologických jevů i zvláštní
ochranou vybraných nerostů,
d) ochranou dřevin rostoucích mimo les,
e) vytvářením sítě zvláště
chráněných území a péčí
o ně,
f) účastí na tvorbě a schvalování
lesních hospodářských plánů
s cílem zajistit ekologicky vhodné lesní
hospodaření,
g) spoluúčastí v procesu územního
plánování a stavebního řízení
s cílem prosazovat vytváření ekologicky
vyvážené a esteticky hodnotné krajiny,
h) účastí na ochraně půdního
fondu, zejména při pozemkových úpravách,
i) ovlivňováním vodního hospodaření
v krajině s cílem udržovat přirozené
podmínky pro život vodních a mokřadních
ekosystémů při zachování přirozeného
charakteru a přírodě blízkého
vzhledu vodních toků a ploch a mokřadů,
j) obnovou a vytvářením nových přírodně
hodnotných ekosystémů, například
při rekultivacích a jiných velkých
změnách ve struktuře a využívání
krajiny,
k) ochranou krajiny pro ekologicky vhodné formy hospodářského
využívání, turistiky a rekreace.
Pro účely tohoto zákona se vymezují
některé základní pojmy takto
a) územní systém ekologické stability
krajiny (dále jen "systém ekologické
stability") je vzájemně propojený soubor
přirozených i pozměněných,
avšak přírodě blízkých,
ekosystémů, které udržují přírodní
rovnováhu. Rozlišuje se místní, regionální
a nadregionální systém ekologické
stability,
b) významný krajinný prvek jako ekologicky,
geomorfologicky nebo esteticky hodnotná část
krajiny utváří její typický
vzhled nebo přispívá k udržení
její stability. Významnými krajinnými
prvky jsou lesy, rašeliniště, vodní toky,
rybníky, jezera, údolní nivy. Dále
jsou jimi jiné části krajiny, které
zaregistruje podle § 6 orgán ochrany přírody
jako významný krajinný prvek, zejména
mokřady, stepní trávníky, remízy,
meze, trvalé travní plochy, naleziště
nerostů a zkamenělin, umělé i přirozené
skalní útvary, výchozy a odkryvy. Mohou jimi
být i cenné plochy sídelních porostů
včetně historických zahrad a parků.
Zvláště chráněná část
přírody je z této definice vyňata
(písmeno f),
c) planě rostoucí rostlina (dále jen "rostlina")
je jedinec nebo kolonie rostlinných druhů včetně
hub, jejichž populace se udržují v přírodě
samovolně. Rostlinou jsou všechny její podzemní
i nadzemní části,
d) volně žijící živočich
(dále jen "živočich") je jedinec
živočišných druhů, jejichž
populace se udržují v přírodě
samovolně, a to i v případě jeho chovu
v zajetí, nestanoví-li tento zákon jinak.
Živočichem jsou všechna vývojová
stádia příslušející k
danému druhu,
e) živočišný nebo rostlinný druh
je rovněž systematická jednotka nižšího
řádu,
f) zvláště chráněná část
přírody je velmi významná nebo jedinečná
část živé či neživé
přírody; může jí být část
krajiny, geologický útvar, strom, živočich,
rostlina a nerost, vyhlášený ke zvláštní
ochraně státním orgánem podle části
třetí nebo čtvrté tohoto zákona,
g) dřevina rostoucí mimo les (dále jen "dřevina")
je strom či keř rostoucí jednotlivě
i ve skupinách ve volné krajině i v sídelních
útvarech na pozemcích mimo lesní půdní
fond [Zákon č. 61/1977 Sb., o lesích.],
h) paleontologický nález je věc, která
je významným dokladem nebo pozůstatkem života
v geologické minulosti a jeho vývoje do současnosti,
i) biotop je soubor veškerých neživých
a živých činitelů, které ve vzájemném
působení vytvářejí životní
prostředí určitého jedince, druhu,
populace, společenstva. Biotop je takové místní
prostředí, které splňuje nároky
charakteristické pro druhy rostlin a živočichů,
j) ekosystém je funkční soustava živých
a neživých složek životního prostředí,
jež jsou navzájem spojeny výměnou látek,
tokem energie a předáváním informací
a které se vzájemně ovlivňují
a vyvíjejí v určitém prostoru a čase,
k) krajina je část zemského povrchu s charakteristickým
reliéfem, tvořená souborem funkčně
propojených ekosystémů a civilizačními
prvky.
/1/ Vymezení systému ekologické stability,
zajištujícího uchování a reprodukci
přírodního bohatství, příznivé
působení na okolní méně stabilní
části krajiny a vytvoření základů
pro mnohostranné využívání krajiny,
stanoví a jeho hodnocení provádějí
orgány územního plánování
a ochrany přírody ve spolupráci s orgány
vodohospodářskými, ochrany zemědělského
půdního fondu a státní správy
lesního hospodářství. Ochrana systému
ekologické stability je povinností všech vlastníků
a uživatelů pozemků tvořících
jeho základ; jeho vytváření je veřejným
zájmem, na kterém se podílejí vlastníci
pozemků, obce i stát. Podrobnosti vymezení
a hodnocení systému ekologické stability
a podrobnosti plánů, projektů a opatření
v procesu jeho vytváření stanoví ministerstvo
životního prostředí České
republiky (dále jen "ministerstvo životního
prostředí") obecně závazným
právním předpisem.
/2/ Významné krajinné prvky jsou chráněny
před poškozováním a ničením.
Využívat je lze pouze tak, aby nebyla narušena
jejich obnova a nedošlo k ohrožení nebo oslabení
jejich stabilizační funkce. K zásahům,
které by mohly vést k poškození nebo
zničení významného krajinného
prvku nebo ohrožení či oslabení jeho
ekologicko-stabilizační funkce, si musí ten,
kdo takové zásahy zamýšlí, opatřit
závazné stanovisko orgánu ochrany přírody.
Mezi takové zásahy patří zejména
umisťování staveb, pozemkové úpravy,
změny kultur pozemků, odvodňování
pozemků, úpravy vodních toků a nádrží
a těžba nerostů. Podrobnosti ochrany významných
krajinných prvků stanoví ministerstvo životního
prostředí obecně závazným právním
předpisem.
/3/ Závazné stanovisko orgánu ochrany přírody
z hlediska ochrany systému ekologické stability
je také nezbytné ke schválení lesních
hospodářských plánů, [§
2 zákona ČNR č. 96/1977 Sb., o hospodaření
v lesích a státní správě lesního
hospodářství,] k odlesňování
a zalesňování pozemků nad 0,5 ha a
k výstavbě lesních cest a svážnic
a lesních melioračních systémů.
K pěstebním a těžebním zásahům
v lesích prováděným v souladu s lesním
hospodářským plánem a při nahodilé
těžbě [§ 21 zákona ČNR
č. 96/1977 Sb.] se závazné stanovisko
orgánu ochrany přírody nevyžaduje.
/4/ Umisťování staveb do vzdálenosti
50 m od katastrální hranice rybníků
nebo jezer a do vzdálenosti 20 m od břehové
čáry vodních toků, s výjimkou
nezbytných zařízení sloužících
plavbě, údržbě vodních toků,
rybníků a jezer nebo jejich provoznímu účelu,
není povoleno; toto omezení neplatí v zastavěném
území obce.
/1/ Všechny druhy rostlin a živočichů
jsou chráněny před zničením,
poškozováním, sběrem či odchytem,
který vede nebo by mohl vést k ohrožení
těchto druhů na bytí nebo k jejich degeneraci,
k narušení rozmnožovacích schopností
druhů, zániku populace druhů nebo zničení
ekosystému, jehož jsou součástí.
Při porušení těchto podmínek
ochrany je orgán ochrany přírody oprávněn
zakázat nebo omezit rušivou činnost.
/2/ Ochrana podle odstavce 1 se nevztahuje na zásahy při
hubení rostlin a živočichů upravené
zvláštními předpisy. [Např.
zákon č. 61/1964 Sb. o rozvoji rostlinné
výroby, zákon č. 87/1987 Sb., ve znění
zákona č. 239/1991 Sb., o veterinární
péči, zákon č. 20/1966 Sb., o péči
o zdraví lidu, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 23/1962 Sb., o
myslivosti, zákon č. 102/1963 Sb., o rybářství.]
Ohrozené nebo vzácné druhy živočichů
a rostlin jsou zvláště chráněny
podle § 48 až 50 tohoto zákona.
/3/ Fyzické a právnické osoby jsou povinny
při provádění zemědělských,
lesnických a stavebních prací, při
vodohospodářských úpravách,
v dopravě a energetice postupovat tak, aby nedocházelo
k nadměrnému úhynu rostlin a zraňování
nebo úhynu živočichů nebo ničení
jejich biotopů, kterému lze zabránit technicky
i ekonomicky dostupnými prostředky. Orgán
ochrany přírody uloží zajištění
či použití takovýchto prostředků,
neučiní-li tak povinná osoba sama.
/4/ Záměrné rozšíření
geograficky nepůvodního druhu rostliny či
živočicha do krajiny je možné jen s povolením
orgánu ochrany přírody. Geograficky nepůvodní
druh rostliny nebo živočicha je druh, který
není součástí přirozených
společenstev určitého regionu.
/5/ Záměrné křížení
a následné rozšiřování
křížence rostlin či živočichů
do krajiny je možné jen s povolením orgánu
ochrany přírody.
/6/ Vývoz a dovoz ohrožených rostlin a živočichů
chráněných mezinárodními úmluvami,
kterými je Česká a Slovenská Federativní
Republika vázána (dále jen "mezinárodní
úmluvy"), povoluje orgán ochrany přírody.
/1/ Registraci významných krajinných prvků
provádí orgán ochrany přírody,
který ji zároveň oznámí vlastníkovi,
případně nájemci, dotčeného
pozemku, územně příslušnému
stavebnímu úřadu a obci. Je-li dotčen
větší počet vlastníků
pozemků, lze oznámení doručit také
veřejnou vyhláškou.
/2/ V oznámení podle odstavce 1 se uvede vymezení
významného krajinného prvku, stručné
odůvodnění registrace a jejích právních
důsledků (§ 4 odstavec 2).
/3/ Vlastníci dotčených pozemků mají
právo vznést k registraci významného
krajinného prvku písemně výhrady do
30 dnů od doručení oznámení
či jeho veřejného oznámení
k orgánu ochrany přírody, který registraci
provedl. Tento orgán je povinen výhrady s vlastníkem
projednat a rozhodnout, zda registraci potvrdí nebo zruší.
/4/ Zrušit registraci významného krajinného
prvku, nejde-li o zrušení podle odstavce 3, může
orgán ochrany přírody, který registraci
provedl, pouze v případě veřejného
zájmu.
/1/ Dřeviny jsou chráněny podle tohoto ustanovení před poškozováním a ničením, pokud se na ně nevztahuje ochrana přísnější (§ 46 a 48) nebo ochrana podle zvláštních předpisů [Zákon č. 61/1964 Sb.
Vyhláška č. 62/1964 Sb., kterou se vydávají prováděcí předpisy k zákonu č. 61/1964 Sb.
Zákon č. 132/1989 Sb., o ochraně práv
k novým odrůdám rostlin a plemenům
zvířat.].
/2/ Péče o dřeviny, zejména jejich
ošetřování a udržování
je povinností vlastníků. Při výskytu
nákazy dřevin epidemickými či jinými
jejich vážnými chorobami, může
orgán ochrany přírody uložit vlastníkům
provedení nezbytných zásahů, včetně
pokácení dřevin.
/1/ Ke kácení dřevin je nezbytné povolení
orgánu ochrany přírody, není-li dále
stanoveno jinak. Povolení lze vydat ze závažných
důvodů po vyhodnocení funkčního
a estetického významu dřevin.
/2/ Povolení není třeba ke kácení
dřevin z důvodů pěstebních,
to je za účelem obnovy porostů nebo při
provádění výchovné probírky
porostů, a z důvodů zdravotních nebo
při výkonu oprávnění podle
zvláštních předpisů. [Např.
§ 34 odst. 1 písm. b) zákona č. 138/1973
Sb., o vodách (vodní zákon), zákon
č. 51/1964 Sb., o drahách, ve znění
zákona č. 104/1974 Sb., zákon č. 79/1957
Sb., o výrobě, rozvodu a spotřebě
elektřiny (elektrizační zákon), zákon
č. 67/1960 Sb., o výrobě, rozvodu a využití
topných plynů (plynárenský zákon),
zákon č. 110/1964 Sb., o telekomunikacích,
zákon č. 61/1964 Sb.] Kácení z
těchto důvodů musí být oznámeno
písemně nejméně 15 dnů předem
orgánu ochrany přírody, který je může
pozastavit, omezit nebo zakázat, pokud odporuje požadavkům
na ochranu dřevin nebo rozsahu zvláštního
oprávnění.
/3/ Povolení není třeba ke kácení
dřevin na pozemcích, které jsou ve vlastnictví
fyzických osob, jestliže pozemky užívají
a jde-li o stromy se stanovenou velikostí, popřípadě
jinou charakteristikou. Tuto velikost, popřípadě
jinou charakteristiku stanoví ministerstvo životního
prostředí obecně závazným právním
předpisem.
/4/ Povolení není třeba ke kácení
dřevin, je-li jejich stavem zřejmě a bezprostředně
ohrožen život či zdraví nebo hrozí-li
škoda značného rozsahu. Ten, kdo za těchto
podmínek provede kácení, oznámí
je orgánu ochrany přírody do 15 dnů
od provedení kácení.
/5/ Podrobnosti ochrany dřevin a podmínek povolování
jejich kácení stanoví ministerstvo životního
prostředí obecně závazným právním
předpisem.
/1/ Orgán ochrany přírody může
ve svém rozhodnutí o povolení kácení
dřevin uložit žadateli přiměřenou
náhradní výsadbu ke kompenzaci ekologické
újmy vzniklé pokácením dřevin.
Současně může uložit následnou
péči o dřeviny po nezbytně nutnou
dobu, nejvýše však na dobu pěti let.
/2/ Náhradní výsadbu podle odstavce 1 lze
uložit na pozemcích, které nejsou ve vlastnictví
žadatele o kácení, jen s předchozím
souhlasem jejich vlastníka. Obce vedou přehled pozemků
vhodných pro náhradní výsadbu ve svém
územním obvodu po předběžném
projednání s jejich vlastníkem.
/3/ Pokud orgán ochrany přírody neuloží
provedení náhradní výsadby podle odst.
1, je ten, kdo kácí dřeviny z důvodů
výstavby a s povolením orgánu ochrany přírody
povinen zaplatit odvod do rozpočtu obce, která jej
použije na zlepšení životního prostředí.
Ten, kdo kácel dřeviny protiprávně,
je povinen zaplatit odvod do Státního fondu životního
prostředí České republiky. [Zákon
ČNR č. 388/1991 Sb., o Státním fondu
životního prostředí České
republiky.] Výši odvodů, podmínky
pro jejich ukládání i případné
prominutí stanoví vláda republiky nařízením.
/4/ Zajištěním náhradní výsadby
podle odstavce 1 nebo zaplacením odvodu podle odstavce
3 je zároveň splněna povinnost náhradního
opatření podle § 86 odstavce 2 i náhrady
ekologické újmy. [§ 27 zákona č.
17/1992 Sb., o životním prostředí.]
/1/ Jeskyně jsou podzemní prostory vzniklé
působením přírodních sil. Jeskyněmi
ve smyslu tohoto zákona se rozumí i přírodní
jevy na povrchu a pod zemí, které jsou s jeskyněmi
v přímé příčinné
souvislosti.
/2/ Poškozovat a ničit jeskyně je zakázáno.
Pro povolení ke zpřístupnění
či jinému využití jeskyní podle
zvláštních předpisů [§
71 až 74 zákona č. 50/1976 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu
(stavební zákon). Výnos č. 7 Českého
bánského úřadu ze dne 18. 8. 1987,
kterým se vydává předpis o bezpečnosti
a ochraně zdraví při práci a o bezpečnosti
provozu při pracích ke zpřístupňování
přírodních jeskyní a pracích
k jejich udržování v bezpečném
stavu (reg. v částce 18/1987 Sb.).] je nezbytný
souhlas orgánu ochrany přírody.
/1/ Kdo učiní paleontologický nález,
který sám rozpozná, je povinen zajistit jeho
ochranu před zničením, poškozením
nebo odcizením a opatřit jej údaji o nálezových
okolnostech, zejména místě nálezu.
Dále je povinen na písemné vyzvání
orgánu ochrany přírody sdělit údaje
o učiněném nálezu a umožnit přístup
a dokumentaci osobám pověřeným orgánem
ochrany přírody.
/2/ Vlastník pozemku, na němž byl paleontologicky
nález učiněn, nebo ten, kdo vykonává
činnosti, při nichž k nálezu došlo,
je povinen umožnit na žádost orgánu ochrany
přírody osobám tímto orgánem
pověřeným provedení záchranného
paleontologického výzkumu a po dobu jeho konání,
nejdéle však po dobu osmi dnů od ohlášení
nálezu, nedohodnou-li se strany jinak, zdržet se na
místě nálezu činnosti, která
by mohla vést k jeho zničení nebo poškození.
Po ukončení záchranného paleontologického
výzkumu musí být osobám pověřeným
orgánem ochrany přírody umožněno
provádět odborný paleontologický dohled
nad dalšími pracemi.
/3/ Vývoz paleontologických nálezů
je povolen jen se souhlasem orgánu ochrany přírody.
/1/ Krajinný ráz, kterým je zejména
přírodní, kulturní a historická
charakteristika určitého místa či
oblasti, je chráněn před činností
snižující jeho estetickou a přírodní
hodnotu. Zásahy do krajinného rázu, zejména
umisťování a povolování staveb,
mohou být prováděny pouze s ohledem na zachování
významných krajinných prvků, zvláště
chráněných území, kulturních
dominant krajiny, harmonické měřítko
a vztahy v krajině.
/2/ K umisťování a povolování
staveb, jakož i jiným činnostem, které
by mohly snížit nebo změnit krajinný
ráz, je nezbytný souhlas orgánu ochrany přírody.
Podrobnosti ochrany krajinného rázu může
stanovit ministerstvo životního prostředí
obecně závazným právním předpisem.
/3/ K ochraně krajinného rázu s významnými
soustředěnými estetickými a přírodními
hodnotami, který není zvláště
chráněn podle části třetí
tohoto zákona, může orgán ochrany přírody
zřídit obecně závazným právním
předpisem přírodní park a stanovit
omezení takového využití území,
které by znamenalo zničení, poškození
nebo rušení přirozeného stavu tohoto
území.
/1/ Území s dočasným nebo nepředvídaným
výskytem významných rostlinných nebo
živočišných druhů, nerostů
nebo paleontologických nálezů, může
orgán ochrany přírody svým rozhodnutím
stanovit za přechodně chráněnou plochu.
Přechodně chráněnou plochu lze stanovit
též z jiných vážných důvodů,
zejména vědeckých, studijních či
informačních. Přechodně chráněné
plochy jsou vyhlašovány na předem stanovenou
dobu, případně na opakované období,
například dobu hnízdění. V
rozhodnutí o jejím vyhlášení
se omezí takové využití území,
které by znamenalo zničení, poškození
nebo rušení vývoje předmětu ochrany.
/2/ Vznikne-li vlastníku či nájemci pozemku
v důsledku ochranných podmínek přechodně
chráněné plochy újma nikoliv nepatrná,
přísluší mu na jeho žádost
finanční náhrada od orgánu ochrany
přírody, který přechodně chráněnou
plochu stanovil. Orgán ochrany přírody při
rozhodování o výši finanční
náhrady může požadovat doložení
žádosti doklady či údaj i o výnosu
pozemku.
/1/ Území přírodovědecky či
esteticky velmi významná nebo jedinečná
lze vyhlásit za zvláště chráněná;
přitom se stanoví podmínky jejich ochrany.
/2/ Kategorie zvláště chráněných
území jsou
a) národní parky,
b) chráněné krajinné oblasti,
c) národní přírodní rezervace,
d) přírodní rezervace,
e) národní přírodní památky,
f) přírodní památky
/1/ Rozsáhlá území, jedinečná
v národním či mezinárodním
měřítku, jejichž značnou část
zaujímají přirozené nebo lidskou činností
málo ovlivněné ekosystémy, v nichž
rostliny, živočichové a neživá
příroda mají mimořádný
vědecký a výchovný význam,
lze vyhlásit za národní parky.
/2/ Veškeré využití národních
parků musí být podřízeno zachování
a zlepšení přírodních poměrů
a musí být v souladu s vědeckými a
výchovnými cíli sledovanými jejich
vyhlášením.
/3/ Národní parky, jejich poslání
a bližší ochranné podmínky se vyhlašují
zákonem.
/1/ Na celém území národních
parků je zakázáno
a) hospodařit na pozemcích způsobem vyžadujícím
intenzivní technologie, zejména prostředky
a činnosti, které mohou způsobit podstatné
změny v biologické rozmanitosti, struktuře
a funkci ekosystémů anebo nevratně poškozovat
půdní povrch,
b) zneškodňovat odpady, které mají původ
mimo území národního parku a zneškodňovat
ostatní odpady mimo místa vyhrazená se souhlasem
orgánu ochrany přírody,
c) tábořit a rozdělávat ohně
mimo místa vyhrazená orgánem ochrany přírody,
d) vjíždět a setrvávat s motorovými
vozidly a obytnými přívěsy mimo silnice
a místní komunikace a místa vyhrazená
se souhlasem orgánu ochrany přírody, kromě
vjezdu a setrvávání vozidel orgánů
státní správy, vozidel potřebných
pro lesní a zemědělské hospodaření,
obranu státu a ochranu státních hranic, požární
ochranu a zdravotní a veterinární službu,
e) pořádat a organizovat hromadné sportovní,
turistické a jiné veřejné akce a provozovat
vodní sporty mimo místa vyhrazená se souhlasem
orgánu ochrany přírody,
f) provozovat horolezectví a létání
na padácích a závěsných kluzácích
a jezdit na kolech mimo silnice, místní komunikace
a místa vyhrazená se souhlasem orgánu ochrany
přírody,
g) sbírat rostliny kromě lesních plodů
či odchytávat živočichy, není-li
stanoveno jinak v tomto zákoně, bližších
ochranných podmínkách či návštěvním
řádu národního parku,
h) povolovat nebo uskutečňovat záměrné
rozšiřování geograficky nepůvodních
druhů rostlin a živočichů,
i) zavádět intenzivní chovy zvěře,
například obory, farmové chovy a bažantnice
kromě záchranných chovů, a používat
otrávených návnad při výkonu
práva myslivosti,
j) měnit stávající vodní režim
pozemků,
k) stavět nové dálnice, silnice, železnice,
průmyslové stavby, sídlení útvary,
plavební kanály, elektrická vedení
velmi vysokého napětí a dálkové
produktovody,
l) provádět chemický posyp cest,
m) těžit nerosty, horniny a humolity kromě
stavebního kamene a písku pro stavby na území
národního parku,
n) pořádat vyhlídkové lety motorovými
vzdušnými dopravními prostředky,
o) měnit dochované přírodní
prostředí v rozporu s bližšími
podmínkami ochrany národního parku.