Předkládám poslancům ČNR přehled
ústních interpelací, otázek a podnětů,
vznesených poslanci České národní
rady na členy vlády České republiky
na 30. schůzi České národní
rady. Texty interpelací jsou převzaty ze stenografických
záznamů.
30. I 01 Naléhavá interpelace poslance Jaroslava
Žižky na místopředsedu vlády České
republiky Antonína Baudyše, ministra zemědělství
České republiky Bohumila Kubáta a ministra
životního prostředí České
republiky Ivana Dejmala ve věci vymezení správy
lesního hospodářství přednesená
poslankyní Marií Stiborovou
Paní předsedkyně, dámy a pánové,
omlouvám pana poslance Žižku, který musel
na chvíli opustit sněmovnu a předal interpelaci
do mých rukou, abych ji sněmovně přednesla.
Dámy a pánové, pan poslanec Žižka
podával písemnou interpelaci, jak je v jednacím
řádu, ovšem žádal sněmovnu
o to, vzhledem k tomu, že jde o vážnou problematiku,
a je nebezpečí z prodlení, aby tato interpelace
mohla být přijata jako naléhavá. Chápu,
že by asi bylo zcestné, kdyby sněmovna nebyla
informována o tom, o jaký problém jde, a
dovolte mi tedy ve zkratce informovat, kam je interpelace směřována
a čeho se týká.
Interpelace pana poslance Jaroslava Žižky je směřována
na místopředsedu vlády doc. ing. Antonína
Baudyše, CSc., ministra zemědělství
dr. Kubáta a ministra životního prostředí
ing. Dejmala ve věci vymezení správy lesního
hospodářství.
V závěru loňského roku byl vládou
ČR v podstatě schválen návrh koncepce
ekonomické reformy v lesním hospodářství.
Zdánlivě v něm po mnoha diskusích
a rokováních došlo k jasnému vymezení
hranice správy lesního hospodářství,
jakožto nástroje státní lesnické
koncepce a politiky na straně jedné a výrobní
činnosti, která má být předmětem
privatizace, na straně druhé.
Po mnoha licitacích resortu bylo nakonec stanoveno organizační
schéma Lesů ČR, jakožto právnické
osoby garantující zájmy vlastníka
- státu na hospodaření v lesích.
Součástí tohoto schématu je i rámcové
vymezení odpovědností této právnické
osoby, přičemž jejich výčet může
u každého blíže nezasvěceného
budit dojem, že všechny náležitosti řádné
správy lesů jsou plně zajištěny.
Toto "vyjasnění" kompetenční
čáry mezi Lesy ČR a pravděpodobnými
následnickými organizacemi podniků státních
lesů - akciovými společnostmi je však
skutečně pouze zdánlivé a nemohu se
s ním spokojit.
Proto žádám pana ministra Kubáta, aby
podal konkrétní bližší vysvětlení,
jak převážný objem povinností
spojených s evidencí lesního fondu, jeho
správou, s plnou odpovědností za jeho obhospodařování
a zvelebování obsáhne mávnutím
kouzelného proutku cca 10 % THP ze stávajícího
počtu, který tuto činnost v současné
organizační struktuře lesního hospodářství
vykonává.
Obávám se, že toto organizační
schéma Lesů České republiky opět
ve vší tichosti předpokládá,
že všechny zmíněné práce
sloužící k ocenění výkonů
zadávaných do výroby si provede na základě
hospodářské smlouvy akciová společnost
sama, aby je pak na jejich podkladě následovně
realizovala.
Pan poslanec Žižka se navíc obává
toho, že s podobným přístupem má
právnická osoba Lesy České republiky
záměr se vypořádat i s evidencí
a správou majetku, s plněním restitučních
povinností, lesní hospodářskou evidencí,
správou vodních toků a objektů lesnicko-technických
meliorací apod.
Od pana ministra by pan poslanec Žižka rovněž
chtěl slyšet odpověď, zda je mu známo,
že převážná většina
vedoucích pracovníků stávajících
lesních závodů je zakladatelem, tedy resortem,
navrhována do správních rad akciových
společností, kde bude tvořit podnikatelský
management. Pokud odpoví ano, považuje pan poslanec
Žižka tuto skutečnost přinejmenším
za výraz lhostejnosti k osudu správy lesního
hospodářství a tím k lesům
jako takovým. V případě záporné
odpovědi očekává pan poslanec vyjádření,
jaké konkrétní kroky hodlá učinit
pro to, aby k tomuto zcela nesmyslnému rozčlenění
a "využití" profesní odbornosti zabránil.
Pokud pan poslanec ví, lesnická veřejnost
se privatizaci nebrání, jak je rozhlasem nepravdivě
interpretováno. Žádá jen větší
pochopení pro specifikace jeho dlouhodobého výrobního
procesu.
(Česká národní rada prohlásila
tuto interpelaci za naléhavou a stanovila lhůtu
6 dnů k odpovědi)
30. I 02 Interepelace poslankyně Milady Vorlové
na ministra životního prostředí České
republiky Ivana Dejmala, ministra pro hospodářskou
politiku a rozvoj České republiky Karla Dybu a na
předsedu vlády České republiky Petra
Pitharta ve věci přeložky části
silnice I/D Mělník - Vehlovice
Vážení páni ministři a pane nepřítomný
premiére, vážení poslanci!
V době minulé jsme dospěli k důkladné
proceduře při schvalování čehokoliv.
Také než se začalo vůbec stavět,
prošel projekt mnoha razítky. Formálně
jsme byli na výši. Díky časové
náročnosti těchto procesů ještě
teď po více než dvou letech od listopadu nejen,
že některé stavby počaté v minulé
éře jsou v hluboké rozestavěnosti,
ale některé teprve nyní vstupují do
prvních kroků své realizace.
Naše nynější cíle musí být
a jsou jiné než tenkrát a odtud plynou spory
o Gabčíkovo, o Novomlýnské nádrže,
spalovnu Malešice a mnohé jiné.
K nim se teď přiřazuje další. Je
to spor o přeložku části silnice I/D
Mělník - Vehlovice.
Nebudu vás unavovat výčtem správních
řízení, povolení a rozhodnutí.
Zainteresované orgány všechna fakta a data
jistě znají nazpaměť.
Spor se vede na několika úrovních.
Občané čtyř postižených
obcí se svými peticemi obrátili na výbor
pro životní prostředí a urbanismus a
jeho prostřednictvím na vás na všechny.
Proto svou interpelaci přednáším ústně.
dyž se tato věc dostala až ke dvěma českým
ministerstvům, která na ni zatím mají
rozdílný názor, byla vládním
rozhodnutím z počátku ledna stavba dočasně
zastavena. Vzdor tomuto opatření ještě
šest dnů potom se intenzívně stavělo.
Kácely se stromy a prováděly terénní
úpravy.
Jednomu ministerstvu, pod něž spadá ve věci
odpovědná Správa pro dopravu, se celá
záležitost jeví jako právoplatná.
Ve správním řízení neshledávají
nedostatky a na věcnou stránku se dívají
zřejmě s přimhouřenýma očima.
Druhé ministerstvo vycházelo z věcného
posouzení a dospělo k poznání, že
věc je řešena nekomplexně a realizace
tohoto úseku silnice vylučuje pokračování
další její trasy, které by bylo z hlediska
životního prostředí přijatelné.
Tuto věcnou chybu lze opřít i o pojmenovatelné
nezákonnosti ve správním řízení,
a to jak při vydávání územního
rozhodnutí MěNV Mělník v roce 1988,
tak při udělení stavebního povolení
Okresním úřadem Mělník v dubnu
loňského roku. Mimo jiné zde došlo k
porušení § 62 stavebního zákona,
neboť nebylo přezkoumáno, jestli je zajištěna
komplexnost a plynulost výstavby.
Hrozí nebezpečí, že kromě devastace
krajiny, kdy byla již zničena historická Lobkovická
vinice, provedena skrývka úrodné půdy
a vykácen kus lesa, se prostaví další
milión korun a vytvoří se tak nátlak,
jak to známe z jiných staveb: "Je škoda
nedostavět něco, kde se už utopilo tolik peněz!"
K postiženým patří obyvatelé
Mělníka - Pšovky a obcí Mlazice, Vehlovice
a především Liběchova. K jejich zastáncům
patří ekologické iniciativy a patřil
k nim i známý novinář-ekolog, zesnulý
Josef Velek - protože spor se už táhne dlouho
- a nyní ministerstvo životního prostředí.
Na druhé straně stojí Okresní úřad
v Mělníce a orgány vlastního města
Mělník. Pochopitelně: o povoleních
rozhodli jejich úředníci. Mělník
si řeší sobecky svůj problém,
zřejmě ho netíží, že přesouvá
silnici z jedné obydlené části města
do druhé, natož aby se zajímal, co se děje
za hranicemi katastru. Na této pozici stojí také
Krajská prokuratura v Praze, která nenašla
důvody ke zrušení územního rozhodnutí,
a Správa pro dopravu ministerstva pro hospodářskou
politiku a rozvoj České republiky, která
pravomocně rozhodla v odvolání proti rozhodnutí
o povolení stavby.
Jak by vypadala situace u obce Liběchova - když už
pomineme, co všechno bylo napácháno cestou
až sem - kdyby byla postavena přeložka uvedené
komunikace až po hranici jeho katastru vám pro názornost
ukáži na schematickém obrázku. (Ukazuje.)
Vlevo vidíte řeku, vedle ní železnici,
vedle stávající komunikaci směřující
do Liběchova, vedle je komunikace, která by se hrnula
na obec Liběchov, kdyby byla dovedena až k hranici
katastru. Vpravo od ní je návrší s vinicí,
vzadu vidíme Liběchov a historický park -
zámeckou zahradu.
Řešení této komunikace by bylo v podstatě
čtvero.
Překročit řeku Labe mostem nebo probourat
se viničním kopcem vpravo nebo zaústit širokou
komunikaci přímo do města Liběchova
a nebo umístit ji na pozemek nynějšího
zámeckého parku.
Nezní vám absurdně výrok náměstka
ministra pro hospodářskou politiku a rozvoj v dopise
z 11. 12. 1991 liběchovským občanům
- "vás se to netýká!"?
S problémem jsem se podrobně seznámila v
terénu. Jedna varianta se jeví nadějná.
Spočívá v položení trasy severněji
mimo obydlené území a její zaústění
zpět je až za Liběchovem. Chce to ovšem
v tomto stadiu v první řadě přezkoumání
stavebního povolení v mimoodvolacím řízení
a jeho zrušení.
Apeluji na Vás, pane nepřítomný ministře
Dybo, abyste se do věci vložil osobně a podíval
se na ni čistýma očima bez klapek úzce
odbornického pohledu svých specializovaných
úředníků a bez zátěže
prestižních tlaků orgánů, které
se pochopitelně budou vzpírat, měnit svá
rozhodnutí.
Od vás, pane ministře Dejmale, očekávám
a přeji vám, abyste obstál jako ochránce
životního prostředí, ne pouze jako vykonavatel
státní správy v této oblasti. Abyste
neopustil svůj postoj v této věci a zastal
se lidí, krajiny, památek Liběchova a cenného
zámeckého parku, a to i v případě,
že by vám nedokonalé zákony nechtěly
pomáhat.
A vás, pane premiére, prosím, abyste v souladu
se svým smyslem pro historii a jedinečnost místa
nedopustil, aby bylo ve vaší vládě uděláno
takové rohodnutí, které by nenávratně
zničilo další kulturní hodnoty naší
země. Děkuji.
30. I 03 Interpelace poslanců Jana Litomiského,
Miroslava Volfa a Petra Krause na vládu České
republiky ve věci "problémy s přejímání
historického majetku obcí a jeho hospodářským
využíváním"
Vážená paní předsedkyně,
vážený vládo, vážená
sněmovno, podávám tuto interpelaci podávám
jménem svým a jménem svých kolegů,
poslanců Miroslava Volfa a Petra Krause. Je to interpelace
na vládu České republiky ve věci "problémy
s přejímání historického majetku
obcí a jeho hospodářským využíváním".
Obracím se na celou vládu, neboť problémy,
o kterých chci hovořit, se týkají
několika ministerstev a vznikají jednak nespoluprací
nebo nejednotnou interpretací právních norem
při uskutečňování zákona
č. 172/1991 jednotlivými orgány státní
správy a jimi řízenými organizacemi,
jednak mezerami v zákonech.
Návrhy na doplnění nebo opravy příslušných
zákonů musí však učinit opět
vláda po dohodě všech zúčastněných
resortů.
Na vzniku problémů se značnou měrou
podílí též Český úřad
geodetický a kartografický podřízený
vládě, který v současné době
vůbec není schopný splnit úkoly jež
mu zákon ukládá. Zákon č. 172/1991
o přechodu některých věcí z
majetku České republiky do vlastnictví obcí
obnovuje současně i vlastnické právo
obcí k jejich historickému majetku, t.j. k nemovitostem,
které vlastnily k 31. 12. 1949. Součástí
historického majetku řady obcí jsou i zemědělské,
lesní a rybniční hospodářské
soustavy. V procesu přejímání právě
tohoto majetku i dalšího uplatňování
vlastnických práv k němu narážejí
obce na velké potíže, což je možné
doložit například na praxi úřadu
města Českých Budějovic i mnoha dalších.
Souhlasně na ně upozorňují také
členové Sdružení vlastníků
obecních lesů v České republice, jichž
je zatím 80, a dle zákona by jim mělo patřit
100 000 hektarů lesní půdy. Jedná
se zejména o šest okruhů problému.
1. Podle § 8 zákona č. 172/1991 obce jsou povinny
do jednoho roku po nabytí vlastnictví k nemovitým
věcem učinit návrh příslušnému
středisku geodézie na zápis těchto
nemovitých věcí do evidence nemovitostí.
Většina obcí musí především
pracně zjišťovat rozsah svého nemovitého
majetku, protože jej na základě zákona
č. 279/1949 Sb. a vládního usnesení
č. 90/1950 Sb. kdysi předala určeným
státním organizacím se všemi evidenčními
doklady. Dnes jsou pro obce jediným spolehlivým
dokladem vlastnictví pozemků a budov výpisy
z pozemkových knih či zemských desek.
Při získávání výpisů
z těchto zdrojů jsou největším
problémem dlouhé dodací lhůty. Ještě
dnes po 8 měsících platnosti zákona
č. 172/1991 nemá většina obcí
potřebné výpisy k dispozici. Výměry
katastrálních parcel, jejich dnešní
uživatele a transformaci na současný stav vedený
v evidenci nemovitostí poskytuje identifikace parcel prováděná
středisky geodézie. Identifikace parcel je nezbytná
k přebírání nemovitého majetku
od současných držitelů, pro zpracování
návrhů obcí na zapsání jejich
nemovitostí do evidence nemovitostí k uzavírání
nájemních smluv a další nakládání
s nemovitým majetkem. S prováděním
identifikace parcel jsou však ještě větší
problémy než s výpisy z pozemkových
knih. Při současné rychlosti vybavování
obecních zakázek jsou zákonem stanovené
termíny pro zápis nemovitého majetku obcí
do evidence nemovitostí u středisek geodézie
naprosto nereálné.
2. Jestliže zákonem stanovené lhůty
pro zápis nemovitého majetku obcí a jeho
převzetí od současných držitelů
nebudou mnoha obcemi z výše uvedených důvodů
dodrženy, může se užívání
obecního majetku jeho dosavadními držiteli
podstatně prodloužit. Negativní důsledky
tohoto stavu, t.j. zhoršená péče o nemovitosti
v případech, kdy obce projevily o jejich převzetí
zájem, je již dnes v praxi zcela zřejmá.
V lesích například nezajišťovány
kultury proti okusu nátěrem a opravami oplocenek,
vyklízení klestu, množí se krádeže
dřeva.
U fyzických osob upravuje přímo zákon
dobu mezi vznikem nároku na vrácení nemovité
věci a jejím faktickým převzetím
vlastníkem na nájemní vztah ve smyslu §
22 zákona o půdě. Jaké zákonné
normy platí v těchto případech pro
obce, jestliže podle Halbicha a Herdy, jak napsali ve speciálním
komentáři k zákonu č. 172/1991 o majetku
obcí, § 22 - 24 zákona o půdě
pro ně neplatí? Lze z toho vyvodit, že pro
ně platí § 2 téhož zákona,
který říká, že kromě vlastníka
mají právo užívat půdu jiné
osoby jen na základě smlouvy uzavřené
s vlastníkem. Vlastník pozemků je vlastníkem
porostů na nich vzešlých.
V praxi by to ovšem mohlo znamenat, že dosavadní
držitelé užívají obecní
pozemky ode dne účinnosti zákona č.
172/1991 Sb. protiprávně. Není dále
vůbec jasné, jak postupovat z hlediska nároků
na finanční vyrovnání za produkty
vzešlo z obecních pozemků ode dne účinnosti
zákona č. 172/1991 Sb. do doby jejich převzetí
obcí.
Je škoda, že ministerstvo financí České
republiky, které bylo navrhovatelem zákona č.
172/1991 Sb., nevydalo k těmto otázkám metodický
výklad, který by sjednocoval postup státních
orgánů a jim podřízených organizací
v těchto věcech. K prodloužení období
mezi datem účinnosti zákona č. 172/91
Sb., a tedy obnovením vlastnických práv obcí
k nemovitostem, a datem skutečného převzetí
nemovitostí obcemi zřejmě dojde, a to ne
vinou obcí jako takových. Odporovalo by jistě
zákonu, kdyby obce nemohly se svým majetkem řadu
měsíců a možná i roků
jakkoliv manipulovat a své vlastnické právo
prakticky uplatňovat
3. Na rozdíl od vracení nemovitostí fyzickým
osobám nepřísluší podle zákona
č. 229/1991 Sb. obcím
- podle § 11 náhrady za pozemky uvedené v odstavci
1 téhož paragrafu,
- podle § 14 náhrady za budovy, které nelze
podle tohoto zákona vydat,
- podle § 15 náhrady za trvalé porosty, není-li
na pozemku jiný srovnatelný porost,
- podle § 20 náhrady za živý a mrtvý
inventář.
Dále ve smyslu komentáře Halbicha a Herdy
k zákonu č. 172/1991 Sb. neexistuje ani právo
výměny pozemků uvedených v odstavci
3 za jiný pozemek ve vlastnictví státu.
V případech, kdy se obce rozhodnou na svém
majetku hospodařit vlastními silami, jsou zejména
vůči dnešním státním podnikům
a jejich nástupnickým organizacím ve velké
nevýhodě. Samy kdysi předávaly fungující
a vesměs prosperující lesní, rybářské
či zemědělské celky, dnes se jim vracejí
torza. Počáteční nutnost investovat
mnohamilionové částky do nákladných
oprav a na výstavbu hospodářských
budov, do chybějícího provozního zařízení,
či dokonce za živý inventář,
odrazuje předem řadu obcí od samostatného
hospodaření na vráceném majetku. Těmito
okolnostmi jsou obce více méně nuceny k tomu,
aby svůj majetek pronajímaly stávajícím
státním hospodářským organizacím,
které samozřejmě jako dosud jsou monopolními
výrobci. Podniky Státních lesů, Státních
rybářství diktují podmínky
pronájmu.
4. Zákon č. 172/1991 Sb. definuje zastavěné
pozemky jako pozemky tvořící se stavbou jeden
funkční celek. Tato definice ponechává
dosavadním držitelům části obecních
pozemků, na nichž byly postaveny stavby po datu 31.
12. 1949. Včetně zaručení přístupu
k těmto stavbám, a to i v případě,
kdy tyto stavby narušují celistvost obecních
pozemků, či jsou dokonce vybudovány uvnitř
obecních areálů, například
sklady a garáže uvnitř areálu městských
sádek. Je třeba upozornit na to, že takové
případy budou vyvolávat nejrůznější
kompetenční spory užívání
vymezených prostor, pohyb cizích osob v cizím
výrobním areálu apod. - které mohou
vyústit do vleklých soudních jednání.
5. Podle zákona č. 172/1991 Sb. nepřecházejí
do majetku obcí také stavby typu cest vybudované
na obecních pozemcích. Kdo je povinen udržovat
tyto stavby, budou-li sloužit převážně
hospodářským účelům
obce? Obdobou je ustanovení zákona č. 100/1990
Sb., o státním vlastnictví všech vodních
toků. Kdo bude udržovat např. vodoteče
propojující rybníky uvnitř rybniční
soustavy obce?
6. Zákon č. 172/1991 Sb. nevrací obcím
lesní nemovitý majetek, který sdružily
do 31. 12. 1949 do tzv. lesních družstech. V případech,
kdy bylo vlastnické právo v pozemkových knihách
vloženo na zmíněná družstva, prokazatelně
za účelem společného obhospodařování
a obce jsou schopny prokázat svůj podíl vloženého
nemovitého majetku, je záhodno, aby i tento nemovitý
majetek byl obcím vrácen.
Z podnětů, které zazněly na přípravném
setkání zástupců obcí k založení
Sdružení majitelů obecních lesů
konaném v Pelhřimově dne 19. 12. 1991, jehož
se zúčastnili zástupci 200 obcí, doporučujeme
k řešení:
- v zájmu dodržených zákonných
lhůt k uplatnění nároku obcí
na nemovitý majetek ve smyslu zákona č. 172/1991
Sb. vytvořit organizační předpoklady
na střediscích geodézie a v pozemkových
knihách,
- jednoznačně z majetkoprávního hlediska
legislativně definovat období mezi počátečním
datem účinnosti zákona č. 172/1991
Sb. a dnem převzetí nemovitého majetku obcí
od dosavadních držitelů,
- přezkoumat vhodnost legislativního řešení
majetkoprávních vztahů ke stavbám
vzniklým na obecních pozemcích po 31. 12.
1949
- § 2 odst. 2 písm. a) zákona č. 172/1991
Sb.,
- přezkoumat vhodnost legislativního řešení
majetkoprávních vztahů k vodním tokům
propojujícím ucelené rybniční
soustavy,
- legislativně umožnit obcím vrácení
lesního nemovitého majetku sdruženého
za účelem společného obhospodařování
do tzv. lesních družstev, jestliže budou obce
schopny prokázat svůj vklad nemovitého majetku
do těchto družstev.
Dále vzhledem k tomu, že obce neobdržely ze zákona
náhradu za odevzdaný živý a mrtvý
inventář a za zlikvidované, případně
prodané a znehodnocené hospodářské
a provozní budovy doporučujeme, aby vláda
zvážila, zda by nebylo vhodné předat
obcím část majetku dnešních Státních
lesů v těch místech, kde Státní
lesy předávají obcím převážnou
část svých pozemků podle zákona
č. 172/1991 Sb. a přestávají tam hospodařit.
Zároveň doporučujeme, aby vláda v
této věci spolupracovala s nově založeným
Sdružením obcí - vlastníků lesů.
30. I 04 Interpelace poslance Aloise Válka na vládu
České republiky ve věci zařazení
specialista při stanovení obecně závazných
předpisů pro provoz vojenských letišť
na území České republiky
Začátkem ledna t.r. se setkali starostové
obcí z okolí ostravského letiště
v Mošnově s poslanci Federálního shromáždění
a ČNR, s panem ministrem obrany Dobrovským a představiteli
armádního letectva.
Toto letiště používá od jara minulého
roku opět vojenská letka, což má po
vnuceném pobytu sovětů další
závažné dopady na životní podmínky
tamnějších obyvatel, např. nadměrný
hluk, kontaminace některých místních
zdrojů pitné vody i zemědělských
plodin, narušování tektoniky staveb a mj. i
rušení televizního příjmu.
Po předcházejících jednáních
na podobné úrovni došlo sice ze strany armády
k omezení letů na nezbytnou míru, přesto
je pro objektivizaci situace nutné provést patřičná
měření těchto negativních vlivů
a učinit opatření na jejich zmírnění
nebo odstranění. Ministr Dobrovský doporučil
vytvoření komise poslanců Federálního
shromáždění včetně zástupců
z ČNR, což se má uskutečnit až
někdy koncem příštího měsíce.
Chtěl bych tímto upozornit vládu České
republiky, zejména pak pana premiéra, který
je členem Rady obrany státu, aby byli do této
skupiny zařezeni specialisté, kteří
by měli pomoci při stanovení obecně
platných předpisů pro provoz vojenských
letišť na území České republiky,
jelikož nejde pouze o problém Mošnova.
Obrana státu samozřejmě patří
do kompetence Federálního shromáždění,
je však otázkou, jak k této věci přistoupí
slovenská strana. Starostové v postižených
obcích chápou současnou hospodářskou
situaci republiky, domnívají se však, že
česká vláda by měla podniknout zatím
alespoň možné dílčí kroky
a tyto by měly vést k uvolnění potřebných
financí v příštím roce, tzn.
v roce 1993, v tomto roce už se to nepovede. Vláda
by měla zajistit alespoň snesitelnější
podmínky života té části svých
občanů, kteří měli tu smůlu,
že si jejich předkové vybrali sídla
tam, kam později vtrhnul technický pokrok.
30. I 05 Interpelace poslance Heřmana Chromého na
vládu České republiky ve věci zásobování
Prahy teplem
Vážení páni ministři, vážená
paní ministryně, vážená sněmovno,
obracím se na vládu České republiky
ve věci zásobování Prahy teplem. Jak
mnozí jistě víte prostřednictvím
masmédií, České energetické
závody svým rozhodnutím z 6. ledna zastavily
dokončení stavby tepelného napaječe
Horní Počáply - Praha pro nedostatek domácího
i cizího kapitálu. Rozhodnutí Českých
energetických závodů, schválené
českým ministerstvem pro hospodářskou
politiku a rozvoj je vcelku pochopitelné, výroba
elektřiny poskytuje slušný zisk, teplo přináší
pro České energetické závody zisk
minimální nebo je ještě mnohdy ztrátové.
Již méně čitelný je postoj vlády
ČR, která prostřednictvím hospodářské
rady uložila Českým energetickým závodům
v srpnu 1991 pozastavit výrobu tepelného napaječe.
Během té doby bylo proinvestováno 250 miliónů.
Zároveň byla tehdy zadána studie u zahraniční
firmy, která celý projekt měla zhodnotit.
Přestože tato studie prokázala výhodnost
celého projektu, zejména v porovnání
s ostatními variantami, hospodářská
rada vlády své stanovisko nezměnila.
České energetické závody hledaly mezi
tím zahraniční partnery, kteří
by poskytli úvěr nebo kapitál na dokončení
jako vklad do společného podniku. Ze 24 nabídek
byly vybrány čtyři nejvhodnější,
ale vzhledem k tomu, že se během této krátké
doby nepodařilo zatím uzavřít jednání
se zahraničními partnery, kteří požadují
státní garanci, je realizace soustavy centrálního
zásobování teplem, tj. pravobřežní
části Prahy a přilehlého okolí,
vážně ohrožena. Přitom na druhé
straně jak federální ministr hospodářství
svým dopisem z prosince 1990, tak předseda Federálního
výboru pro životní prostředí
v září 1991 se vyslovili pro urychlení
realizace tohoto projektu. Pochopitelně nezanedbatelné
nejsou ani finanční, časové a ekologické
parametry, které všechny hovoří ve prospěch
dokončení této výstavby, jejíž
postupné ukončení a uvedení první
části celku je uvažováno na rok 1993,
celá soustava pak do konce roku 1996.
Pro ilustraci uvádím jen několik klíčových
čísel. Na dokončení je zapotřebí
2,5 miliardy, další zhruba 1,5 miliarda se uvažuje
na odsíření. Náklady na likvidaci
se odhadují na 2,5 miliardy, s tím, co by bylo již
proinvestováno, škoda by představovala 4 miliardy.
Nemalé by byly další náklady, které
by vyplynuly ze škod z již uzavřených
smluv na dodávky technologie stavebních částí.
Ty sice půjdou na vrub Českých energetických
závodů, ale promítnou se samozřejmě
do nákladů, o to se sníží zisky,
což při tržním chování se
bezpochyby - a jak jinak nemůže odrazit jinak než
v ceně energie, čili opět na kapse daňových
poplatníků, jak se s oblibou říkává.
Není účelem tohoto vystoupení, vážené
kolegyně a kolegové, vás zde zasypávat
dalšími čísly, která hovoří
ve prospěch této varianty a ukazují buď
na vyšší investiční náročnost
variant ostatních nebo na vyšší výstupní
cenu tepla či závislost na dodávkách
suroviny v případě plynofikace. V úvahu
přichází, že i tyto další
varianty by mohly být zprovozněny v daleko delším
časovém odstupu
Tyto materiály, které mám, jsou k dispozici
nejen vám, ale i vládě ČR, která
by měla podpořit dokončení této
stavby. Řešení se po některých
jednáních s Českými energetickými
závody a energetickou komisí při zastupitelstvu
hl. m. Prahy vidí jednoznačně ve vzniku nové
akciové společnosti, která bude zahrnovat
Pražské teplárny, propojovací horkovod
a zdroj Elektrárnu Mělník I. Mělnický
rozestavěný projekt odpovídá i tezi,
která se ozývá z pražské radnice.
Praha potřebuje teplo a má samozřejmě
zájem na tom, aby bylo co nejlevnější
a nejzdravější. Mělnický napaječ
zajišťuje nejrychlejší realizaci ozdravění
ovzduší, nejlevnější teplo a nejmenší
závislost na zahraničních dodávkách
ušlechtilých paliv a také tento projekt je
nejméně citlivý k předpokládanému
růstu cen paliva.
Projekt, přestože vychází ještě
z dob socialistické gigantománie, není projevem
žádné gigantománie a je srovnatelný
s délkami potrubí tepelných sítí
budovaných jak na východě, tak na západě.
Je produktem českých inženýrů
a splňuje především požadavky na
moderní teplárenství a vynikající
využití primérní energie.
Horko z Mělníka, které se tu rozhodnutím
Českých energetických závodů
doslova v tuto chvíli nahromadilo, nelze podceňovat.
Právě proto, že se jedná o Prahu a může
vyvolat v krátkém čase řadu nečekaných,
nepříjemných, nepředvídatelných
reakcí. Jako se nelze ani smířit s tou skutečností,
že ještě než zase cokoli znovu zahájíme,
vyhodíme oknem několik miliard peněz z našich
kapes.
To je, myslím, problém, který se dotýká
nás všech, a proto ho zde v tuto chvíli stavím
před vás i před vládu. Jedná
se tedy o to, aby vláda ČR projednala možnost
záruk a znovu zhodnotila reálnost stanovisek jak
Hospodářské rady vlády ČR,
tak i ministerstva pro životní prostředí
ČR a nenechala veškerou politickou i ekonomickou tíhu
na rozhodnutí zastupitelstva hl. m. Prahy.
30. I 06 Interpelace poslanců Anny Röschové,
Dezidera Baloga, Jiřího Maryta, Jindřicha
Šebora, Františka Nerada, Vladimíra Líbala,
Oldřicha Váci, Richarda Hájka, Pavla Havloviče
a Josefa Meiera na vládu České republiky
ve věci úpravy jejího usnesení č.
534/1991
Vážená paní předsedkyně,
vážená vládo, dámy a pánové,
uvádím interpelaci poslanců Anny Röschové,
Dezidera Baloga, Jiřího Maryta, Jindřicha
Šebora, Františka Nerada, Vladimíra Líbala,
Oldřicha Váci, Richarda Hájka, Pavla Havloviče
a Josefa Meiera na vládu České republiky
ve věci úpravy jejího usnesení č.
534/1991.
Dámy a pánové, vláda ČR se
svým usnesením č. 534/1991 rozhodla pro trasu
dálnice vedenou obchvatem kolem plzeňské
aglomerace, tedy pro variantu "Ku", tzn. kombinovanou
upravenou. Toto rozhodnutí je v rozporu s usnesením
zastupitelstva města Plzně, pro které, a
to na základě svých odborných posudků,
je tato varianta nepřijatelná. Z celkové
délky 55 km dálničního obchvatu se
jedná o sporný úsek v délce 7 km procházející
městem. Jsme si vědomi, že problémů
s vedením dálničního obchvatu bylo
více než dost, a víme, že každé
rozhodnutí budí u obyvatel dotčených
oblastí více či méně oprávněnou
nevoli, jak o tom svědčí i petice, které
v poslední době dostáváme. Chápeme,
že i pro vládu je to velmi nelehké rozhodování.
Po seznámení se s argumenty plzeňského
městského zastupitelstva se i nám však
jeví jako méně problémová upravená
trasa "S", tzv. "Su" - stabilizovaná
upravená, která je navržena i investorem. Při
rozhodování o trase dálnice však nebyla
tato varianta vládou vůbec hodnocena.
Ve své interpelaci se proto obracíme na vládu
ČR a navrhujeme vzhledeem k této situaci, kdy proti
sobě stojí odborné posudky prakticky dvou
skupin odborníků, úpravu usnesení
vlády tak, aby byl územně chráněn
širší koridor nejen mezi Černicemi a Bručnou,
ale pás území mezi Bručnou a Štěnovicemi,
tj. mezi liniemi tras "Ku" a "S", což
by umožnilo v územním řízení
detailně prověřit a zvolit optimální
trasu. Podle našeho názoru tato úprava umožní
plynulé pokračování přípravy
stavby, neohrozí lhůtu výstavby a je i v
souladu s názorem investora.
30. I 07 Interpelace poslance Josefa Hejska na vládu České
republiky ve věci přidělení potřebných
finančních prostředků na urychlené
zahájení výstavby nemocnice v Havlíčkově
Brodě