1) Prezident komory zastupuje komoru navenek. Svolává
a řídí zasedání prezidia, zastupitelstva
a valné hromady. Ve své funkci může
být zastoupen vicepresidentem komory. Prezident řídí
činnost kanceláře komory.
2) President skládá slib do rukou vládou
určeného dozorčího orgánu a
přijímá slib členů prezidia.
Prezident je statutárním zástupcem komory,
která vykonává ve vymezeném rozsahu
státní správu, proto je jeho vážnost
zdůrazněna složením slibu do rukou dozorčího
orgánu.
1) Revizní komise je kontrolním orgánem komory;
má pět členů. Ze svého středu
volí předsedu komise, který řídí
její činnost. Člen revizní komise
nesmí být členem zastupitelstva, čestné
rady, profesní komise a správní rady fondu
komory. Funkční období trvá tři
roky.
2) Revizní komise kontroluje činnost komory, popř.
pozastavuje výkon rozhodnutí prezidia a presidenta
komory, je-li v rozporu s obecně závaznými
právními předpisy nebo řády
komory. Nezjedná-li prezident nebo prezidium nápravu,
předloží revizní komise věc zastupitelstvu.
Nemá-li zastupitelstvo a revizní komise shodný
názor, rozhoduje s konečnou platností dozorčí
orgán.
3) Revizní komise může pozastavit usnesení
zastupitelstva, je-li v rozporu s obecně závaznými
právními předpisy nebo řády
komory a předložit věc dozorčímu
orgánu.
4) Revizní komise pracuje z vlastní iniciativy nebo
na návrh člena komory.
5) Revizní komise nejméně jednou do roka
zajistí dva nezávislé auditory na kontrolu
účetnictví komory a fondů.
6) Revizní komise je usnášeníschopná
za přítomnosti tří členů,
unáší se většinou hlasů
přítomných.
Revizní komise je volena valnou hromadou a kontroluje činnost
zastupitelstva a prezidia. Kontroluje plnění úkolů
uložených prezidiu a vykonává dohled
nad dodržováním právních předpisů
a řádů komory. Je vnitřním
kontrolním orgánem komory.
1) Profesní komise se vyslovuje a dává stanoviska
k návrhům o závazných právních
předpisů, které se týkají výkonu
psychologické činnosti.
2) Profesní komise předkládá prezidiu
stanoviska k žádostem o povolení vykonávat
samostatnou psychologickou činnost s klienty. Prezidium
k názoru profesní komise přihlíží,
není jím však vázáno,
3) Dvacet členů profesní komise volí
zastupitelstvo komory, deset členů jmenuje dozorčí
orgán. Členové komise jsou voleni pokud možno
tak, aby v ní byly zastoupeny všechny hlavní
profesní specializace. Funkční období
profesní komise jsou tři roky.
Profesní komise poradním orgánem prezidia
a orgánů státní správy ve věcech
týkajících se psychologické činnosti.
Zastoupení všech psychologických specializací
v profesní komisi zaručuje vyváženost
a reprezentativnost názorů různých
specializací zastoupených v komoře. Názory
státní správy reprezentuje deset členů
profesní komise jmenovaných dozorčím
orgánem. Profesní komise je komunikačním
orgánem mezi komorou a vládou České
republiky, resp. všemi rezorty, jichž se psychologická
činnost týká.
1) Čestná rada vykonává disciplinární
pravomoc nad členy komory, kteří se disciplinárně
proviní proti stavovskému řádu.
2) Čestná rada se skládá z 9 členů
a 6 náhradníků. Členy čestné
rady nemohou být členové zastupitelstva,
jejich náhradníci a členové revizní
komise. Čestná rada si ze svého středu
volí předsedu a místopředsedu. Funkční
období čestné rady jsou tři roky.
Jednání čestné rady se řídí
disciplinárním řádem.
3) K platnému rozhodnutí nebo usnesení čestné
rady je nutná přítomnost nejméně
šesti členů nebo náhradníků.
Čestná rada se platně usnáší
většinou hlasů přítomných.
Odsuzující rozhodnutí čestné
rady musí být vyneseno alespoň dvoutřetinovou
většinou přítomných.
Čestná rada je orgánem, který postihuje
nedodržování etických profesních
zásad a odborné kvality výkonu povolání
a chrání tím jak klienty, tak i profesní
čest komory. Je jediným orgánem komory, který
může členy disciplinárně postihnout.
Proto se její činnost řídí
disciplinárním řádem, jehož hlavní
zásady jsou stanoveny tímto zákonem a ne
předpisy nižší právní síly.
Z téhož důvodu je v zásadě formulována
i neslučitelnost členství v čestné
radě s jinými funkcemi v komoře a výslovně
je stanoven i počet náhradníků pro
případ, že by u některých členů
čestné rady bylo nebezpečí podjatosti.
Zásada v odst. 3 stanoví podmínky pro platné
usnesení čestné rady. Protože se při
řízení před čestnou radou rozhoduje
ve velmi citlivých věcech, je k platnému
rozhodnutí pro odsuzující nález potřebná
kvalifikovaná většina.
Zastupitelstvo komory na návrh prezidia schválí
řád komory, kterým určí složení
orgánů komory, způsob jejich volby, jejich
jednací řády a vztahy mezi orgány
a členy komory.
Organizační struktura komory a činnost jejích
orgánů je dána řádem komory,
který podléhá schválení zastupitelstvem.
Dozorčí orgán potvrdí, že řád
komory je v souladu s tímto zákonem a obecně
závaznými právními předpisy.
Postup je obdobný, jako při registraci sdružení
podle spolčovacího zákona, pouze registrující
orgán je nahrazen dozorčím orgánem.
Tentýž postup se použije i při každé
změně řádu komory.
1) Zastupitelstvo přijímá stavovský
řád, který zaručuje, aby neutrpěla
vážnost členů komory, kteří
vykonávají psychologickou činnost s klienty.
2) Stavovský řád stanoví
a) že člen komory musí vykonávat své
povolání podle nejlepšího vědomí
a svědomí, musí mít vždy na paměti
nejlepší prospěch svého klienta a případnou
závislost klienta nesmí zneužít k obohacení
nebo k jiným činům protiřečícím
dobrým mravům,
b) že není dovolena potulná praxe, vtíravé
a nedůstojné inzeráty, zprostředkování
pomocí letáků, plakátů apod.
c) že nejsou povoleny veřejné produkce s předváděním
psychologických metod, zejména hypnózy,
d) že mohou být inzerována veřejně
a nápadně jen střediska první psychologické
pomoci, která poskytují psychologické služby
anonymně a zdarma,
e) že je zakázáno podporovat a krýt
neoprávněné vykonávání
psychologické činnosti s klienty,
f) že člen komory nesmí vykonávat vedlejší
zaměstnání, které se příčí
vážnosti psychologického povolání,
g) způsob označení pracoviště
člena komory,
h) další práva a povinnosti členů
komory.
Stavovský řád je kodexem profesní
etiky psychologů. Zákon stanoví jen některé
principy, které musí vzít v úvahu
prezidium při jeho vypracování. Jedná
se o ustanovení, jimiž stát prostřednictvím
zákona chrání zájem klientů,
neboť při volbě psychologa je vhodné,
aby se klient neřídil podbízivou reklamou,
ale dobrou profesní pověstí psychologa. Zákon
zároveň brání nekalé soutěži
a případnému výkonu neoprávněné
praxe. V případě potulné praxe nemá
klient jistotu, že psycholog je členem komory a o
koho se jedná. Veřejné produkce mohou provozovat
cirkusoví artisté, avšak chce-li stát
zaručovat klientům kvalitu poskytovaných
služeb a autoritu psychologické profese, nemůže
zákon připustit, aby se členové komory
k obdobným aktivitám propůjčovali.
Psychologická činnost není orientována
výlučně na zisk, takže nelze uplatňovat
pouze pravidla hospodářské soutěže.
Podobně jako u advokátů, lékařů
aj. je psychologická profese posláním.
Komora má monopolní postavení a aby stát
mohl uvedené základní principy v každém
případě zaručit veřejnosti,
neponechává je podzákonné úpravě.
1) Zastupitelstvo přijímá disciplinární
řád, který stanoví postup orgánů
komory při disciplinárním řízení
pro porušení řádu komory s jejím
členem.
2) Disciplinární řízení sestává
z předběžného disciplinárního
šetření (dále jen "předběžné
šetření"), disciplinárního
šetření (dále jen "šetření"),
jednání před čestnou radou a disciplinárního
opatření.
3) Disciplinární řízení zahájí
čestná rada z vlastního podnětu, nebo
z podnětu prezidia komory.
4) Vědomě nepravdivá výpověď
nebo vědomě nepravdivý posudek nebo porušení
zásady mlčenlivosti, pokud se jedná o člena
komory, je důvodem k zahájení disciplinárního
řízení proti němu.
5) Disciplinární řízení se
zastaví, jestliže disciplinárně obviněný
zemřel, nebo z komory vystoupil.
6) Disciplinární řízení se
obnoví, jestliže se objevily nové skutečnosti
o věci. Právo na obnovu disciplinárního
řízení mají i pozůstalí
po zemřelém členu komory.
Zásada stanoví fáze disciplinárního
řízení, podmínky jeho zahájení,
zastavení a obnovení.
1) Členové komory jsou povinni vypovídat
jako svědkové a podávat posudky, jsou-li
o to požádání
2) Čestná rada je oprávněna uložit
pokutu do výše 500 Kčs těm členům
komory, kteří bez řádného důvodu
odmítají svědčit nebo podat znalecký
posudek, a to i opakovaně.
3) Pro výslech svědků a znalců a pro
hrazení jejich ušlého zisku a odměn
se přiměřeně použijí zásady
trestního řádu.
Členové komory jsou povinni v rámci disciplinárního
řízení svědčit nebo podávat
posudky. Pro jejich práva a povinnosti se použijí
přiměřeně ustanovení trestního
řádu.
1) Čestná rada, pokud zahájí předběžné
šetření z vlastního podnětu,
oznámí to prezidiu komory
2) Prezidium komory neprodleně po zahájení
předběžného šetření
určí zástupce komory.
3) Čestná rada při zahájení
předběžného šetření
určí ze svých členů zpravodaje.
4) Disciplinární šetření probíhá
před čestnou radou, která po vyslechnutí
zástupce komory a zpravodaje rozhodne, zda je důvod
pro pokračování disciplinárního
řízení, nebo zda má být zastaveno.
5) Proti rozhodnutí o pokračování
disciplinárního řízení není
opravný prostředek. Proti zastavení disciplinárního
řízení se může prezidium odvolat
k dozorčímu orgánu, který rozhodne
s konečnou platností. Rozhodne-li dozorčí
orgán, že je dán podklad pro pokračování
disciplinárního řízení, čestná
rada řízení provede.
6) Má-li být vedeno disciplinární
řízení proti poslanci zákonodárného
sboru, čestná rada si vyžádá
od příslušného orgánu souhlas
k disciplinárnímu řízení. Má-li
být vedeno disciplinární řízení
proti členu ozbrojených sil, ozbrojených
sborů nebo vysokoškolskému učiteli,
předá čestná rada věc jeho
zaměstnavateli. Příslušné orgány
jsou pak čestné radě oznámí,
jak bylo ve věci rozhodnuto.
7) Je-li shledán důvod pro pokračování
disciplinárního řízení, čestná
rada to neprodleně oznámí členu komory,
proti němuž je vedeno.
V předběžném šetření
se zjišťuje, zda existuje důvod pro pokračování
disciplinárního řízení. Aby
byla zajištěna maximální nezávislost
a objektivita čestné rady, předběžné
šetření vede zástupce komory, který
není členem čestné rady. Zásada
respektuje zvláštní postavení poslanců
zákonodárných sborů a služební
postavení členů ozbrojených sborů
a akademickou svobodu univerzit a vysokých škol.
1) Předseda čestné rady určí
disciplinárního vyšetřovatele, který
není členem čestné rady.
2) Člen komory, proti němuž je vedeno řízení,
má právo si z členů komory zvolit
obhájce nebo se nechat zastupovat advokátem.
3) O průběhu disciplinárního šetření
se vede zápis.
4) Disciplinární vyšetřovatel vyslechne
svědky a člena komory, proti němuž je
řízení vedeno; odepřeli vypovídat,
šetření se nepřerušuje.
5) Spis může na závěr disciplinárního
šetření zástupce komory doplnit a podá
předsedovi čestné rady návrh na jednání
před čestnou radou, nebo návrh na zastavení
disciplinárního řízení.
6) Čestná rada o návrhu rozhodne do 14 dnů.
Disciplinární šetření provádí
disciplinární vyšetřovatel, určený
předsedou čestné rady, který není
jejím členem. Členové komory jsou
povinni svědčit a pro jejich právy a povinnosti
se použijí přiměřeně ustanovení
trestního řádu. Zákon o komoře
se vztahuje jen na členy komory a jiné osoby mohou
být vyslechnuty pouze v součinnosti se soudy. Disciplinárně
obviněnému je zajištěno právo
na obhajobu.
1) Jednání před čestnou radou (dále
jen "jednání") je ústní
a neveřejné. O průběhu jednání
se pořizuje zápis.
2) Den jednání určí předseda
čestné rady a vyrozumí o tom písemně
alespoň 20 dnů předem obhájce, zástupce
komory a člena komory, proti němuž je vedeno
řízení, zároveň s disciplinárním
obviněním a seznamem členů čestné
rady.
3) Nedostaví-li se člen komory, proti němuž
je vedeno řízení, může mu být
udělena pořádková pokuta do výše
500 Kčs a náhrada nákladů disciplinárního
řízení.
4) Při rozhodování o vyloučení
členů čestné rady pro podjatost se
použijí přiměřeně ustanovení
trestního řádu. Kromě toho zástupce
komory a člen komory, proti němuž je vedeno
řízení, mohou do deseti dnů před
jednáním odmítnout po jednom členu
čestné rady bez udání důvodů.
5) Zástupce komory a člen komory, proti němuž
je vedeno řízení, mají právo
si přizvat nejvýše po třech důvěrnících
z členů komory. Jednání je oprávněn
se zúčastnit také prezident komory a její
vicepresident.
6) Jednání řídí předseda
nebo místopředseda čestné rady. Přečte
rozhodnutí o disciplinárním obvinění.
Čestná rada vyslechne zejména zástupce
komory, svědky, znalce a člena komory, proti němuž
je vedeno řízení.
7) Člen komory, proti němuž je vedeno řízení
a jeho obhájce mají poslední slovo.
8) Čestná rada po hlasování vynese
rozhodnutí o disciplinárním opatření.
Čestná rada musí do 8 dnů odeslat
rozhodnutí o disciplinárním opatření
s odůvodněním členu komory, proti
němuž je vedeno řízení, a jeho
obhájci. Součástí rozhodnutí
je i určení, kdo hradí náklady řízení.
9) Proti disciplinárnímu opatření
lze podat opravný prostředek; pro disciplinární
opatření uvedená v zás. č.
27 odst. 1) písm. a), b), c) u dozorčího
orgánu a pro disciplinární opatření
uvedená v písm. d), e) u příslušného
soudu.
Zásada stanoví postup jednání před
čestnou radou. Řízení se nemohou účastnit
členové čestné rady, u nichž
je podezření z podjatosti. Aby byla zajištěna
maximální objektivita jednání, má
zástupce komory a disciplinárně obviněný
právo vyloučit z jednání po jednom
členu čestné rady bez udání
důvodů. Neveřejnost jednání
zaručuje, že disciplinárně obviněný
nebude postižen jinak, než jak stanoví rozhodnutí.
1) Čestná rada může uložit tato
disciplinární opatření
a) výstraha,
b) důtka,
c) pokuta až do výše desetinásobku státem
stanoveného životního minima na jednu osobu,
d) odnětí práva k výkonu samostatné
psychologické činnosti s klienty nepřesahující
dobu dvou let
e) vyloučeni z komory.
2) Disciplinární opatření uvedená
pod písm. b) a c) mohou být zostřena uveřejněním
v komorním věstníku; disciplinární
opatření pod písm. d) a e) musí být
uveřejněna. Disciplinární opatření
pod písm. d) je opatřením mimořádným
a lze jej uložit jen v případech velmi vážných
provinění nebo pro opakovaná provinění.
Disciplinární opatření pod písm.
e) se může udělit pouze, jestliže byl
člen komory soudem právoplatně odsouzen za
úmyslný trestný čin k trestu odnětí
svobody přesahujícímu dobu jednoho roku.
Disciplinární opatření podle odst.
1) písm. d) nelze chápat jako zákaz výkonu
psychologického povolání, ale tak, že
člen komory bude nadále vykonávat psychologickou
činnost jen pod supervizi Disciplinární opatření
podle odst. 1) písm. e) je možné uložit
jen u těch členů komory, kteří
byli právoplatně odsouzeni za trestný čin
ke ztrátě svobody na dobu převyšující
jeden rok. Tím je zaručeno, že odsouzený
po vykonání trestu, chce-li vykonávat psychologickou
činnost, musí znovu požádal o registraci
v komoře.
1) Orgány činné v trestním řízení
oznámí komoře, že je vedeno proti členu
komory trestní stíhání Soud umožní
zástupci čestné rady nahlížet
do soudního spisu člena komory, který byl
pravomocný odsouzen. Rozsudek nad členem komory
nevylučuje disciplinární opatření.
2) Pokud čestná rada při disciplinárním
řízení nabude podezření, že
byl spáchán trestný čin, přeruší
šetření a oznámí věc orgánům
činným v trestním řízení.
Po ukončení trestního řízení
disciplinární řízení obnoví.
3) Požádá-li čestná rada příslušný
soud o výslech osoby, která není členem
komory, soud žádost vyhoví.
4) Uchazeč o řádné členství
v komoře, který nebyl komorou zapsán do registru
členů komory podle zásady č. 7 odst.
3), má právo domáhat se ochrany návrhem
u soudu.
5) Proti rozhodnutí komory ve věcech podle zásady
č. 2 odst. 3) lze podat opravný prostředek.
O opravném prostředku rozhodne soud.
6) Členské příspěvky, pokuty
a výkon usnesení orgánů komory jsou
vymahatelné soudní cestou.
Aby mohla čestná rada řádně
plnit předepsané úkoly, musí být
zákonem zajištěna její součinnost
se soudy. Čestné radě musí být
umožněno nahlédnout do spisů pravomocně
odsouzeného člena komory. Čestná rada
musí mít možnost postihnout disciplinárně
člena komory za věci, které nemohou být
postiženy soudem. Trestní stíhání
má přednost před stíháním
disciplinárním.
Protože stanovení podmínek k výkonu
samostatné psychologické činnosti s klienty
a vydávání osvědčení
o splnění těchto podmínek je přeneseno
na komoru, je nutná možnost soudní přezkoumatelnosti
rozhodnutí komory.
Členství v komoře je povinné a pro
neplnění povinností nelze člena komory
vyloučit. Zákon proto stanoví, že členské
příspěvky, pokuty a výkon rozhodnutí
jsou soudně vymahatelné.
1) Obecně závazný právní předpis
stanoví po dohodě s komorou sazebník psychologických
výkonů.
2) Člen komory se řídí tímto
sazebníkem. Tím není dotčeno právo
stran si smluvit odlišnou výši úplaty,
přičemž je nutné brát zřetel
k majetkovým poměrům klienta.
3) Psycholog nebo klient může požádat
prezidium o smírné vyřízení
sporu o oprávněnosti a přiměřenosti
požadavku člena komory na výši úplaty.
Psychologická činnost není zaměřena,
jako u jiných povolání, na maximální
zisk. Zejména psychologická pomoc má být
dostupná každému, kdo jí potřebuje
a často díky svému psychickému stavu
nemusí být schopen posoudit výši honoráře.
Protože je psychologická činnost monopolizována
na členy komory, může být jen částečně
regulována nabídkou a poptávkou.
Při poskytování psychologické služby
může dojít k citové závislosti
klienta na psychologovi a v důsledku toho k požadavku
či nabídce neúměrného honoráře.
To vše je důvodem k tomu, aby výše honoráře
za psychologické úkony byla regulována sazebníkem.
Nebrání to však tomu, aby výše
odměny byla psychologem a klientem smluvena se souhlasem
obou stran (podle občanského zákoníku)
odlišně od tohoto sazebníku. Zda se tato dohoda
nepříčí dobrým mravům
posuzuje v případě sporu na návrh
kterékoliv strany prezidium.
1) Vláda České republiky jmenuje dozorčí
orgán, který dozírá na činnost
komory.
2) Dozorčí orgán potvrzuje řád
komory, stavovský a disciplinární řád.
Nepotvrdí-li je dozorčí orgán, předloží
zastupitelstvo rády komory se zamítavým stanoviskem
dozorčího orgánu k rozhodnutí České
národní radě.
3) Příslušné orgány státní
správy stanoví obecně závaznými
právními předpisy jakou psychologickou činnost
a v jakém rozsahu mohou vykonávat osoby zapsané
v registru řádných členů na
základě ustanovení zásady č.
7 odst. 3) písm. c).
4) V případě, že orgány komory
opakovaně porušují řády komory
nebo jednají v rozporu s obecně závaznými
právními předpisy a nebo jestliže orgány
komory neplní úkoly podle tohoto zákona,
dozorčí orgán je oprávněn rozpustit
orgány komory a vyhlásit nové volby. Do zvolení
nových orgánů komory řídí
činnost komory správní komise jmenovaná
dozorčím orgánem.
5) Prezident komory, nesouhlasí-li s rozhodnutím
dozorčího orgánu, může předložit
věc České národní radě
k rozhodnutí, což nemá odkladný účinek.
Komora je veřejnoprávní korporací
s nuceným členstvím, a níž je
přenesena část výkonu státní
správy. Stát má povinnost dohlížet
na řádný výkon přenesené
státní správy. Pokud komora neplní
své povinnosti nebo je neplní řádně,
je dozorčí orgán oprávněn rozpustit
orgány komory a vypsat nové volby. V mezidobí
řídí činnost komory jmenovaná
dozorčí komise.
Členové komory musí být chráněni
před případnou svévolí orgánů
komory, protože nemají možnost z komory vystoupit,
jak je tomu u soukromoprávních sdružení.
1) Vláda České republiky jmenuje dozorčí
orgán.
2) Osoby, které vykonávají psychologickou
činnost a splňují podmínky uvedené
v zásadě č. 2 zašlou dozorčímu
orgánu do..... 1992 příslušné
doklady o vzdělání a přesnou adresu.
3) Dozorčí orgán pozve osoby, které
splňují příslušné podmínky,
k valné hromadě nejméně měsíc
před jejím konáním. Valná hromada
se koná v den pracovního klidu. Do zvolení
orgánů komory řídí valnou hromadu
zástupce dozorčího orgánu.
4) Povolení k výkonu samostatné psychologické
činnosti s klienty, vydané podle jiného zákona
pozbývají platnosti jeden rok po dni účinnosti
tohoto zákona.
Zásada stanoví postup, podle něhož bude
svolána první valná hromada komory.
Andrej Gjurič v. r. | Jiří Payne v. r. | Jiří Vlach v. r. |